Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 september 2010 - 18:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Menar du mitt?

du är inte värst men det gäller även dig. God kutym här är att bara citera när nödvändigt och då ej mer än nödvändigt.
Kort som det i detta inlägg inget problem, långt som Sripas får mig att... tänka på denna tråd

Back on topic. Slut på denna diskussion. Är nog som att stånga huvudet mot en vägg att försöka uppfostra alla här.

fremar-7
Lika var det med Dexter för mig efter det att boxen missat avsnittet igår.
True Blood får vi se om en dag om den hittar nästa avsnitt. Har inte fel serieinspelningar idag.

Redigerat av Monshi, 16 september 2010 - 18:42.

Postad 16 september 2010 - 20:17

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Ja, då har min box med flippat ur totalt. Spelade in ett program ikväll och under inspelningen skulle jag byta kanal och då dog boxen. Fick igång den efter ett par försök o då stod det mute. Men det ordnade ju sig. Fast nu till det värsta. Hårddisken visar att den r full trots att de program som ligger inspelade bygger tillsammans 10 tim max. Och det går inte att starta nåt av dom. När jag gör det så blir det svart och bara bannern där nere syns och där står det mytv och så tidsstapeln som visar ett tomt fält bara. Det går inte heller att spela in längre. Kommer bara upp bannern samt "ingen info" . Så imorrn ska det bli ett mindre trevligt samtal till de inkompetenta &#¤"%%# på canal digital. Jag har faktiskt inte haft några större problem med boxen innan uppdateringen och efter den så har jag låtit boxen stå igång pga av oro efter allt man läst här. Får hoppas dom kommer fram med nån lösning snart. Förresten en sak till, jag tyckte det verkade som om fläkten inte gick igång förrn efter nån minut när jag hade startat den tidigare.

:)

Postad 16 september 2010 - 20:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Zitzo: kraschad hårddisk?
Låter tyvärr som det.

Postad 16 september 2010 - 20:34

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Nu har jag talat med Canal Digital.

Efter att inledande konstaterat att det gått litet snett när supporten ändå skickade ut en box i mindre rolig skick blev jag mycket imponerad över samtalet. En stor vilja att hjälpa mig på banan och ett uppriktigt intresse över vari problemen ligger för att bättre kunna adressera dem. Efter det här samtalet känner jag mig övertygad om att boxbytet kommer lösa problemen som gör boxen oanvändbar.
Och efter att ha tagit mig igenom det tvivlet, samt att CD återställt mitt förtroende för dem, är jag snarare tillbaka på som jag kände det tidigare. D v s att jag är imponerad över åtagandet att lansera en helt ny mjukvara för befintliga boxparken istället för att kunder ska behöva köpa nya boxar för att få del av ökad/bättre funktionalitet.
Apple gör det med iOS och har på ett par år försatt Nokia, som representerar den andra affärsmodellen (i mina ögon) i svåra trångmål.

Jag tycker fortfarande CD är den operatören som har bäst utbud av kanaler/kvalitet och jag kommer fortsatt rekommendera dem.

Postad 16 september 2010 - 20:45

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Zitzo: kraschad hårddisk?
Låter tyvärr som det.

Ja, det verkar väl så. Får hoppas man kan få en ny box. Vet inte hur dom ställer sig till det. Va tror ni?

Postad 16 september 2010 - 20:51

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

du är inte värst men det gäller även dig. God kutym här är att bara citera när nödvändigt och då ej mer än nödvändigt.
Kort som det i detta inlägg inget problem, långt som Sripas får mig att... tänka på denna tråd

Back on topic. Slut på denna diskussion. Är nog som att stånga huvudet mot en vägg att försöka uppfostra alla här.

fremar-7
Lika var det med Dexter för mig efter det att boxen missat avsnittet igår.
True Blood får vi se om en dag om den hittar nästa avsnitt. Har inte fel serieinspelningar idag.

Själv anser jag att trådar bör ligga med i inlägget, men det är min åsikt och mitt val. Själv la jag bara ihop min bild med en annans, för att visa skillnaden.

Uppfostra, vilken nedsättande syn, är du lärare?

Och vidare på något mer intressant, ljudet syncar helt galet ibland, speciellt på HD-kanaler, det gjorde inte min box innan skit-uppdateringen från fransmännen.

Förfasiken gott folk NI BEHÖVER INTE CITERA HELA INLÄGGEN!!!!

Sluta att skrika!

Postad 16 september 2010 - 22:26

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Visst tonen kanske var lite hård ifrån Monshi men jag håller med honom.
Att citera inlägg på 50+rader är väldigt sällan nödvändigt och likadnt när det gäller bilder när bilden finns ett par inlägg upp. Men nu topic igen:

Har vi fått klarhet i hur lång tid det kan tänkas ta till uppdateringen kommer. Jag har skrivit det förut men någon form av kompensation borde väl vara rimlig ifrån CD:s sida speciellt om det ska dra ut på tiden när det gäller uppdateringen?
Hade problem tidigare men inte stora, nu vågar jag inte lita på boxen och jag anser inte att jag längre får det jag betalar för.

Redigerat av JMKbiker, 16 september 2010 - 22:27.

Postad 16 september 2010 - 23:40

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Om jag nu skulle få för mig att köpa ny box, vilken/vilka ligger närmast denna i både pris och funktioner?

Postad 17 september 2010 - 05:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej allihop :P
Idag (nu på morgonen) uppträdde boxen på ett väldigt intressant vis. Hade en inspelning på igårkväll och stängde ner systemet via min harmony fjärr. Boxen gick i "standby" med inspelning och det brukar betyda att den är avstängd på morgonen.
Så icke idag utan boxen stod igång på den kanal som spelats in men den gick inte att stänga av! Provade fjärren, originalfjärren och knappen på boxen med nada resultat. Fick dra ur sladden på den.

Detta var för mig en ny en, ngn anna som upplevt detta?

//HJ

Hade ju något snarlikt att boxen inte gick att stänga av, den stod då på med en kanalsiffra och blinkade röd diod, den gick inte att få någon kontakt med den med fjärren så det fick bli en omstart för att kunna stänga av den!

Har lagt in en del nya inlägg i bugglistan, så listan borde nu var uppdaterad fram till detta inlägg

Postad 17 september 2010 - 05:53

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Om man som blivande kund gör en beställning på denna boxen idag, kommer man få en box med den nya mjukvaran då tror ni?

Postad 17 september 2010 - 07:24

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Kollade på inspelningslistan nu och idol hade inte uppdaterat någon tid för inspelning idag men den var markerad för serieinspelning idag och resten av dagarna som EPGn visade. Inte heller lite sällskap och såld på hus hade några tider inlagda för nästa vecka, men var markerade i EPGn. Efter att jag tog bort idol och la till den igen så blev tiderna för de andra serierna också uppdaterade.

Samma skit med inspelningarna till idag, hade inte uppdaterats med nya tider. Börjar ju bli väldigt irriterande det här, ska man behöva kolla sin inspelningslista hela tiden för att den ska spela in nåt så är ju de helt värdelöst. Är väl det om något en PVR box ska klara av.

Vad ska man använda för mailadresser för att komma fram till canal digital? Orkar inte hålla på och fylla i formuläret på deras sida, gick inte att svara på mailet jag fick från teknik@canaldigital.se kom tillbaks nåt felmeddelande från deras mailservera bara.

Postad 17 september 2010 - 07:29

Unregistered616a08fa
  • Unregistered616a08fa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Till CD => Söker ni testare?
Jag har jobbat och konsultat med Q/A i snart 20år med betydligt mer komplexa system än en sat mottagare... Jag åtar mig att regressionstesta varje hw variant för 10 000:-/st. Så tveka inte att skicka mig ett pm nästa gång ni lanserar ny S/W :P .

Postad 17 september 2010 - 07:41

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
någon som provat kolla disken i en dator via linux ubuntu eller dyl mest för att se vad som finns på disken och om den gamla versionen ligger på disken eller dyl /stukturen mm

Redigerat av seth72, 17 september 2010 - 07:42.

Postad 17 september 2010 - 07:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Vad ska man använda för mailadresser för att komma fram till canal digital? (..snip..)

kundservice@canaldigital.se
Några mystiska saker med deras support
1: De svarar med adress som det inte går att skicka brev till
2: De ger inte ärendet ett ärendenummer som de kan återkoppla till vid nästa kontakt.
3: Det är en klar fördel om samma person tar hand om alla svar i ett ärende.

Har varit i kontakt med MS i supportärende som privatkund
där stämde det ovan till punkt och pricka. Samma person via mail och telefon. Underbart.

FocusST
Bra fråga. Om jag var den som skickade ut boxar skulle jag skicka ut helt tomma boxar som, det första de gör, laddar hem mjukvara. Fast, mmh, en guide för inställning av parabol borde finnas... ja, jag vet inte. Troligen får du den nya mjukvaran i boxen.

OT
Okej, jag skrek lite väl tidigare men för alla som undrar vad jag menade se mitt citat ovan. man behöver inte ta med allt som skrivs för att kunna göra en koppling till föregående inlägg.

Postad 17 september 2010 - 08:16

Gerhard
  • Gerhard
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Till CD => Söker ni testare?
Jag har jobbat och konsultat med Q/A i snart 20år med betydligt mer komplexa system än en sat mottagare... Jag åtar mig att regressionstesta varje hw variant för 10 000:-/st. Så tveka inte att skicka mig ett pm nästa gång ni lanserar ny S/W :P .

Dom har ju flera tusen testare som till och med betalar för att testa åt dom :D

Postad 17 september 2010 - 09:23

Unregisteredc15a8686
  • Unregisteredc15a8686
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
I morgon är den 18:e och enligt ryktet skulle en uppgradering komma då.
Någon som kan bekräfta eller dementera?
Själv tror jag inte det kommer något om de inte har varit medvetna om alla buggar och medvetet lanserat nya FW för att få ut den och parallellt jobbat med buggrättning och test.

Postad 17 september 2010 - 09:48

ab11ab79
  • ab11ab79
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Följande inträffade igår:

Spelar upp program i timeshift från MyTV (inspelning). En annan inspelning börjar och uppspelningen avbryts. Testar byta kanal till det program som precis började spelas in och får meddelandet "Ingen signal" (eller nåt liknande, minns inte exakt). Därefter får jag ingen bild på någon kanal eller på inspelade program. Testade även att gå in i TV-guide och välja kanal där men det hjälpte ej. Testar stänga av via fjärrkontrollen, men då det pågår inspelning så går det inte att stänga av boxen helt. Blir tvungen att gå fram till boxen och starta om för att återfå bild...

Upplever även följande problem som andra nämnt:
- Uppstartsproblem (måste starta 2-3 ggr)
- Mute vid uppstart
- Jobbigt med spolningen. Alldeles för långt att hoppa 10 min om man vill spola "fort".
- Ljudet laggar om man spolar. Löses ofta med att pausa.
- Bilden hoppar till ibland när man tittar på inspelade program.
- Seg respons på knapptryckningar. (Testa klicka 2 ggr på p+, info-rutan byter kanalinfo fram å tillbaka ett par ggr)
- Spolningen är svår att avbryta. Oftast måste man trycka play 2-3ggr
- -47d tid vid spolning

Kommer inte på allt just nu.

VOD har jag undvikit än så länge...

Undrar om vi får betalt som testare utav CD =)

Postad 17 september 2010 - 09:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Det känns som om det dyker upp nya buggar dagligdags. Nu när jag skulle byta kanal visades bannern för den nya kanalen men inget kanakbyte skedde. Oavsett till vilken kanal jag bytte till så var jag kvar på ursprungskanalen.

Sedan gick avstängningen inte bra. Boxen stängdes av enligt TV:n, men kanalsiffran lös ändå. Nu var det bra med den nya nätdelen med en strömbrytare på elsladden. Efter den norska reseten verkar boxen fungera som den ska igen.

Postad 17 september 2010 - 12:32

BMW Z3
  • BMW Z3
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
HDMI bildkvalitet på min TV är under all kritik efter bytet av SW. Var och kollade igår på Mediamarkt i Kalmar (köpte min Samsung 46"LED 7070 där som hade superbild före nya SW kom) de kör CanalD och kopplar sina demo TV via HDMI ingång. Bilden de hade var precis lika kass som min, de hade letat i sitt nätverk efter vad som orsakar den dåliga bilden, nu fick de veta detta av mig. Dock märks det inte så väl på HD-sändningar som vid vanlig utsändning.
gick över till Elgiganten och de hade helt klart kanonbild på alla sina demo TV de kör också CanalD med nya SW.
Förklaringen kom när man tittade på baksidan, de ansluter sina TV via komponent ingången, hur fasen hänger detta ihop, det borde vara tvärtom. Tröttnat på CD-supporten som "aldrig hört att HDMI signalen skulle vara fel i nya SW" och köpte komponentkablar, så ikväll blir det test.
Någon annan som gjort samma upptäckt?

Postad 17 september 2010 - 12:36

Santa_Claus
  • Santa_Claus
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Två ytterligare två fel:
1. Jag brukade innan uppdateringen spela in programmet Click på BBC Word kl. 8:30 på lördagar med en fast inspelning som upprepades varje vecka för att kunna se den lite senare på lördagen. Det går inte längre eftersom den funktionen är borttagen. Det går heller inte att lägga in som en serieinspelning via EPG´n. Jag får lägga in en ny inspelning innan lördag varje vecka. Tjatigt. Möjligen går problemet att lösa genom att hitta någon annan utsändning av detta program eftersom det sänds flera gånger under veckan men som allmänt problem, om inte EPG'n visar serieinspelning trots att program skickas repetitivt måste man lägga inspelningar för varje programavsnitt.

2. Textningen på Travel Channel fungerar jättedåligt. Ofta endast enstaka rader med svensk text blandat med text på andra nordiska språk och holländska (tror jag). Går väl an om det pratas engelska men med spanska eller andra språk så går det mesta förlorat. Kass. Att ta ner texten via teletext (i detta fall sidan 890) fungerar ännu sämre. Dessutom uppstår en "orm-rand" (läckage från underliggande bild), några pixlar bred längt till vänster, gäller all texttv och en del undermenyer, t.ex bildinställningsmenyn. Menyn gör väl inte så mycket men värre är det med texttv-sidan med undertexter.

Jag hade betydligt sämre bild efter uppdateringen, men det blev bättre när jag ändrade till färguppsättningen i bildinställningar till YCbCr eller också har det rättat till sig själv, vågar inte ändra något och testa.

Redigerat av Santa_Claus, 17 september 2010 - 12:48.

Postad 17 september 2010 - 12:43

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Tröttnat på CD-supporten som "aldrig hört att HDMI signalen skulle vara fel i nya SW" och köpte komponentkablar, så ikväll blir det test.

Har definitivt haft den känslan på många SD-kanaler men har avfärdat det som ett hjärnspöke pga av bytet av SW. Men det kanske trots allt ligger nått i det då.
Ser fram mot dina synpukter efter ditt jämförande test.

Redigerat av PojPoj, 17 september 2010 - 12:44.

Postad 17 september 2010 - 12:47

acmueller
  • acmueller
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Bara en gissning om varför CD har släppt den här ny mjukvaran alldeles för tidigt---

I nästa utgåva av M3 kommer det att finnas en "battle of the boxes" där CD's box får 9/10 för att den har VOD nu. En mindre notering om att det är lite buggigt (men det kommer ju att fixas så småningom).

Det störde mig enormt mycket att M3 gav första versionen av denna box 8/10 i början när det var så buggigt. Innan den senaste uppdateringen hade den kommit upp till 8, men när den lanserades var det en 2. Nu är den tillbaka på den nivån men jag blir inte alls förvånad om M3 ger den en "Bästa köp" eller något. Ja, det var skitkul för dem att testa och se alla funktioner, men vi som måste leva med boxen har fått ett nål i ryggen. Skitbox SKitbox SKITBOX.

Postad 17 september 2010 - 13:45

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

I morgon är den 18:e och enligt ryktet skulle en uppgradering komma då.
Någon som kan bekräfta eller dementera?

Var i mailkontakt med supporten och klagade på videoredigeringsfunktionerna, eller snarare att det inte finns några.

Svaret var: "Det kommer självklart komma ut en ny mjukvara som ska rätta till allt detta. Ge oss ett par veckor."

En annan sak. Ni som har haft hårddisken ute och inkopplad till datorn. Går det att föra över filmerna eller är det krypterat?

Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 17 september 2010 - 13:46.

Postad 17 september 2010 - 13:52

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Jag skickade klagomål via deras kontaktformulär och krävde kompensation. Skickade till både abbonnemangs avdelningen och teknik.

Fick svar samtidigt från båda, abbonemang sa att de inte kunde kompensera något för att en fabriksåterställning skulle lösa alla problem. De har jag ju redan gjort och det löste inte ett enda problem.

Teknik svarade att de drar av den här månadens betalning å de justeras till betalningen som dras i oktober.

Postad 17 september 2010 - 14:26

Unregisteredb133ba5f
  • Unregisteredb133ba5f
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Halloj.

Är det bara jag som har fått problem att centerkanalen försvinner ibland, det har hänt ett flertal gånger när jag har pausat en film på Canal+. Den har kommit tillbaka när jag stoppat programmet och tittar live igen, så jag tror inte att det är något fel på min förstärkare.

/Daniel

Postad 17 september 2010 - 14:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Två ytterligare två fel:
1. Jag brukade innan uppdateringen spela in programmet Click på BBC Word kl. 8:30 på lördagar med en fast inspelning som upprepades varje vecka för att kunna se den lite senare på lördagen. Det går inte längre eftersom den funktionen är borttagen.

Ursäkta men hur menar du? Det går att manuellt lägga till en inspelning som ska ske varje dag, varje vecka, varje vardag eller bara en gång. Menar du att det boxen glömmer bort det du ställt in?

Postad 17 september 2010 - 15:09

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Kollade på inspelningslistan nu och idol hade inte uppdaterat någon tid för inspelning idag men den var markerad för serieinspelning idag och resten av dagarna som EPGn visade. Inte heller lite sällskap och såld på hus hade några tider inlagda för nästa vecka, men var markerade i EPGn. Efter att jag tog bort idol och la till den igen så blev tiderna för de andra serierna också uppdaterade.

Samma skit med inspelningarna till idag, hade inte uppdaterats med nya tider. Börjar ju bli väldigt irriterande det här, ska man behöva kolla sin inspelningslista hela tiden för att den ska spela in nåt så är ju de helt värdelöst. Är väl det om något en PVR box ska klara av.

Hade samma skit idag, händelseförlopp:

* Tänker titta på TV ca. 10-10:30 nån gång, men fjärren svarar inte. Ser att det står "rec" i displayen så jag antar att damen programerat något och väljer för husfridens skull att inte rycka strömmen. (Övertygad om att hon inte proggat två inspelningar så boxen borde svarat på fjärren ändå.)

* Kollar på lunchen med damen och visst var det så att days of our lives ligger på serieinspelning på vardagsförmiddagarna. (fortfarande sjukt att fjärren inte tog)

* gör nytt försök nu på eftermiddagen, står FORTFARANDE "rec", vilket är helt omöjligt!! Fortfarande ingen respons på fjärren (bara kanalen som var på i går kväll visades (stänger aldrig av boxen), likadant i förmiddags).
Boxen har alltså låst sig för actions (schemalagd avstängning av den pågående inspelningen, kanalbyte, platser etc.), och pumpar helt sonika bara på med inkommande på respektive kabel.
Håller inne knappen på boxen 3sec för att inga nerstängning vilket funkar.

* Startar upp med fjärren, funkar fint (förutom nute > automatisk omstart > uppstartad).

* Nu svarar fjärren fint, och är lite nyfiken på hur länge den spelat in egentligen. Kollar i mytv, och där finns ingen ny i spelning från idag!!! Tack och lov var det "bara" days of...men inte för att det inte kommer reta damen lite ändå. ;(

* Kollar därefter hur det ser ut under mina schemaläggningar, och endast en av fem serieinspelningar har datum och tid för nästkommande inspelning!!!!
(days var en av dem som inte hade tid, den som har tid är inte är inte heller nästkommande inspelning, utan två av dem som inte har tid sänds före den som har tid.)
Kollar så det inte beror på att jag tappar EPG (om den nu skulle hämta infon därifrån hela tiden) vilket ju händer då och då.... men där fanns EPG till 12:30 den 23:e, långt efter tiderna som saknades i schemaläggningen.

* tänkte nu till inlägget ta ett foto på schemaläggningsvyn, och ser att hoppla, nu är det bara 2 av 5 som saknar tid (ingen logik alls i vilka som har eller inte har). Kan inte heller ladda upp bilden då jag skriver detta från telefonen, men den känns ändå inte som det primära...ni har nog förstått bilden ändå? :P

SUMMERING (för er som inte orkar läsa allt):
Vågar inte lita på serie-inspelnings-funktionen/tjänsten då det inte är första gå gen jag har problem med den, och långt ifrån är den enda. Kommer istället manuellt programmera kanal och tid med uppread veckodag, och hoppS på att det är stabilre och att inte programmen byter sändningstid. :/

Tröttnat på CD-supporten som "aldrig hört att HDMI signalen skulle vara fel i nya SW" och köpte komponentkablar, så ikväll blir det test.

Jag tycker åxå att bildkvaliten försämrats drastiskt sedan nya SW (både SD och HD, samt att HD nu "pixlar sig någon sekund då och då med jämna mellanrum). Upplever att bilden tappat skärpan, allt haf en mätt suddig dimma över sig jämfört med tidigare. Testade dock precis med komponent (växlade fram och tillbaka mellan komponent och HDMI, men tyckte inte det var någon skillnad alls. Same crap...

För att samla mina problem så har jag utöver det jag skrivit ovan tappat ljudet över HDMI (inte lyckats få tillbaka det trots miljarder o starter av alla inblandade apparater. Det funkade ca. En dag efter uppgraderingen, sedan försvann det..

Ljudet ligger inte alltid i synk med bilden (drar nu ut ljudet via stereopluggarna).

Har provat VOD och det var faktiskt över förväntan, troligtvis pga. att förväntningarna inte var så höga. Hade förväntat mig en massa lagg, men inget sådant uppstog. Dock är bilden som på en gammal VHS, och utbudet är enl. mig skrattretande!

Utöver detta är det nog inte mycket andra problem.

...Eller jo, boxen har ibland svårt att snappa upp fjärrsignalen, man får då hålla den ca 1 cm från boxen för att det skall ta, men det introducerades redan med förra versionen.

Redigerat av bloodfire, 17 september 2010 - 15:54.

Postad 17 september 2010 - 16:25

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Sådär då var Sagem skiten utslängd och det står en ny Vu+ Duo på dess plats och då har mitt blodtryck blivit normalt igen.

Orkar inte med Canal Digitals nollservice på boxen och köpte en ny fungerande(med lite pill, inte riktigt van med Linux) Vu+ Duo. Tror nog att allt ljud som var ur synk samt alla andra "buggar" som fick mig att köpa ny box innan en uppdatering kommer(om den kommer).

Ska bara lära mig att fixa till Favoritlistan sen är jag nöjd.

Lycka till med era Sagem boxar och man kan ju alltid hoppas på att de får till det någon gång - "Även en blind höna hittar ett majskorn ibland"

Postad 17 september 2010 - 17:09

Santa_Claus
  • Santa_Claus
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ursäkta men hur menar du? Det går att manuellt lägga till en inspelning som ska ske varje dag, varje vecka, varje vardag eller bara en gång. Menar du att det boxen glömmer bort det du ställt in?

Men nej, det är bara jag som inte har uppmärksammat den lilla pilen till vänster i My TV som ger tillgång till samma meny som den tidigare record-menyn. Jättetack :P

Postad 17 september 2010 - 18:10

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
bytat hårddisk skall den endast låg formateras ingen bootsector
boxen bootar om hela tiden ...

någon som vet

Postad 17 september 2010 - 19:06

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Idag missade boxen två inspelningar, har aldrig hänt förut. Boxen var igång men inspelningen gick inte igång och det gick inte att på något sätt styra boxen. Den hade alltså hängt sig men visade aktuellt program.

EDIT:
Hårddisktemperatur 56 grader! Nästan 20 grader över normalt, något är väldigt fel...

Redigerat av Travolta, 17 september 2010 - 20:02.

Postad 17 september 2010 - 20:44

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Håller på att bli ordentligt förbannad på denna pissbox/fw, har nu också fått standby/rec--->går inte igång--->tryck 1 buggen. Dessutom med följdsjukdomen handskakningsproblem på HDMI:n, får det att funka med komponent men HDMI´n är DÖD trots 20-talet omstarter av både Tv & Box & ändringar i bildmenyn.
Fungerar nu efter fabriksåterställning.
Till buggtestarna på CD/Sagem vill jag bara säga... NI HAR GJORT ETT PINSAMT DÅLIGT JOBB!

(Ursäkta språket, jag är bara så ###### sur på detta evighetstramset med fw på denna box, fan att det skall vara så svårt att göra något vettig programvara i ett tekniksamhälle år 2010. Nu skall jag sluta sura och i stället lägga kraften på att få sätta på frugan i helgen)

Postad 17 september 2010 - 23:06

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Ja, det verkar väl så. Får hoppas man kan få en ny box. Vet inte hur dom ställer sig till det. Va tror ni?

Pratade med dom idag. Dom ska skicka en nätdel eller va fan det nu var. Jag sa att det inte e nån mening med det men dom måste gå till väga så. :) Ny FW ska komma inom 1-2 veckor, han trodde redan veckan som kommer.

Men men, jag får väl vänta in den delen o så ringa dom igen sen. Jag fattar inte hur det skulle kunna hjälpa, dom bara förhalar det !!!

Postad 18 september 2010 - 07:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Dom har ju flera tusen testare som till och med betalar för att testa åt dom :)

:)
Yep, ny uppdatering av listan #3, fram till detta inlägg. Ska försöka få till en bättre sortering av listan också. Tyvärr ska det var väldigt få fixar som kommer i första justeringen av mjukvaran, men det är ju lovade tätare moddar så vi får väl hålla ut. HDMI interfacet måste ju var något de får börja med, utan ett fungerande sådant så är det ju inte mycket nytta med resten

Postad 18 september 2010 - 07:48

Unregistereddd2519c1
  • Unregistereddd2519c1
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Nu är den helt plötsligt oanvändbar igen.
Blinkar konstant att jag ska sätta i programkortet, med andra ord så går det inte att se nånting överhuvudtaget.
Upptäckte också att helt plötsligt är hårddisken nästa full, och jag använder inte inspelning alls och har inte gjort det på ca 2 månader.

Jag har bytt nätdel och fått det nya program kortet men som jag sa till Kundtjänst så tror jag inte ett dugg på deras lösningar. Testat att starta om massor av gånger.

Det underliga tycker jag är att den krånglade exakt på samma vis i början på veckan men då testade jag att ta ur nätverkskabeln och då började den fungera igen med bara starta 2 gånger för att få bild buggen.
Men nu 4 dagar senare så börjar den tok krångla igen med programkorts rutan konstant blinkande igen, men nu har jag inget nätverk att ta ur eftersom det inte kopplats in igen.

Börjar bli mycket trött på denna box.
3 månader gammal box

Postad 18 september 2010 - 08:36

Unregisteredb2c2966a
  • Unregisteredb2c2966a
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Vi köpte boxen eftersom vi spelar in i stort sett allt vi tittar på, för att slippa reklamen och ha lite frihet att välja när man skall se programmen. Nu fungerar inte detta. Har tidigare nämnt att serieinspelningar och manuella inspelningstider slumpmässigt försvinner från schemat. Igår stod boxen på rec och spelade in Idol, OK fungerar tänkte jag, försökte sätta på boxen för att titta på annan kanal under tiden. Men icke!! Boxen var hängd på Idolinspelningen och reagerade inte på några kommandon. Så fick man vänta på att inspelningen skulle ta slut. Ta slut!!!! Den bara fortsatte. Var tvungen att göra en omstart. Tror ni att boxj-l spelat in Idol? Nej naturligtvis inte, eller så försvann det för att jag var tvungen att starta om skiten. Att boxen hänger sig på rec har tydligen hänt andra så detta bör väl komma med på bugg-listan? Har meddelat deras support men........

Postad 18 september 2010 - 09:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Igår stod boxen på rec och spelade in Idol, OK fungerar tänkte jag, försökte sätta på boxen för att titta på annan kanal under tiden. Men icke!!

Enligt CD's tillfälliga åtgärdslista: Då en programmerad inspelning är igång går det inte att starta boxen från standby läge Starta boxen och gå in i EPGn och markera den kanal du vill titta på och tryck OK. Att inspelningen inte sparades beror nog på att du bröt den okontrollerat.

Jag har kommit in i boxen genom att trycka svart fyrkant och välja OK att avbryta inspelningen därifrån kan man sedan välja kanal och boxen "fungerar" som vanligt, man kan då även starta inspelningen igen om man vill ha med resten

Postad 18 september 2010 - 09:33

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Efter alla problem som varit med den nya mjukvaran så fick jag en ny box skickad till mig och i den låg gamla programvaran. Skönt med en "fungerande" box igen. När jag startade den så kom ju rutan upp och frågade om jag ville uppdatera. Där kan man ju välja Ja, efter nästa omstart och Nej. Jag valde nej i förhoppning om att den rutan inte skulle komma tillbaka igen. Men när jag startade om boxen så kom den tillbaka endå :) . Får väl hålla på att trycka nej varje gång jag startar den (eller låta den stå på) tills CD fått ordning på mjukvaran. Som det känns nu så kommer jag väl få hålla på med detta i all evighet;-)

Men det är iallafall skönt att vara tillbaka på den gamla mjukvaran!

Postad 18 september 2010 - 09:40

BMW Z3
  • BMW Z3
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tack Santa Claus för tipset att få skarp bild på HDMI utgången, ändrade min analoga ! inställning från RGB till YCC och fick hyfsat skarp bild på den digitala! HDMI utgången igen. Hur fasen hänger det ihop? DEn digitala signalgången i boxen ska inte på något vis vara i connection med de analoga signalerna!!!!
Är vi blåsta av CanalD? kör den nya programvaran bara ut analog signal som är konverteras till digital signal på HDMI-utgången?
Där är förklaringen till varför den analoga komponentutgången ger bästa bilden, den plockas ut före digitalomvandlaren och som sen skickar signalen digitalt något försämrad till HDMI utgången.
Förutom den bluffen, så är det väldigt mycket annat som inte funkar.

Bilhandlare "Ärlige Harry" är ju rena korgossen mot CD!
Har betalat för digitalteknik och ska förbaske mig anmäla CD till konsumentverket och Sverker!!!
Canal Digital lever inte upp till sitt namn, byt namn till Canal Anal(og).

Postad 18 september 2010 - 09:43

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Har inte så mycket att tillföra den här tråden, men det känns på något sätt skönt att man inte är ensam med allt strul efter senaste FW. Kan bara hoppas på att det kommer en fix snart...

Postad 18 september 2010 - 09:49

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej !

Har som Ni andra de vanligaste problemen med denna box :-(

När frugan igår skulle spela in hockeyn på TV4 så spelade hon in med ett tryck på rec samtidigt som hon kollade på matchen.

När jag sedan kom hem på nattkröken och skulle kolla på matchen så var inspelningen endast 41 minuter lång....hon hade inte märkt att inspelning avbrutits....och hon är (nästan) helt säker på att hon inte kommit åt några knappar :)

Kan det vara ytterligare något skit med nya FW ?

Har bara spelat in någon enstaka inspelning från EPG:n och det har funkat.

Postad 18 september 2010 - 09:58

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Tack Santa Claus för tipset att få skarp bild på HDMI utgången, ändrade min analoga ! inställning från RGB till YCC och fick hyfsat skarp bild på den digitala! HDMI utgången igen. Hur fasen hänger det ihop? DEn digitala signalgången i boxen ska inte på något vis vara i connection med de analoga signalerna!!!!

HDMI har dessa två standarder!

Postad 18 september 2010 - 10:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Bra tips att ändra till HD: Ycbcr istället för RGB, testade just nu och det blev en markant skillnad. Med den gamla mjukvaran så såg jag ingen skillnad alls.

Postad 18 september 2010 - 10:11

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Detta har du missförstått.
Det du ändrar när du ändrar från RGB -> YCbCr är formatet på den digitala signalen i HDMI.

Om jag förstått rätt så är det formatet YCbCr som blir resultatet efter upppackning av DVB-formatet.
Det som visas på skärmen är alltid i RGB, så någonstans på vägen skall det konverteras.

Nu måste ju även TV:n behandla signalen på en mängd olika sätt innan den skickas till bild-panelen och ett argument som framförts är att (alla?) TV gör den mesta processningen i YCbCr format, så att omvandla till RGB och tillbaka igen ger onödiga förluster. Det kan också vara så att någon slarvat med implementeringen av denna konvertering, antingen i boxen eller i TV:n. Om nu den nya mjukvaran gör skillnad så kan man ju gissa vem ...

Redigerat av janb, 18 september 2010 - 10:16.

Postad 18 september 2010 - 10:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Var inne och sökte på HDMI o YcbCr vs RGB och hittade en tråd som handlade om grön bild, och att man kunde undvika detta genom att skifta format. Detta beror säkert på hur bra olika funktioner är implemeneterade.

Så ni som har problem med grön bild och även er som inte kan få igång HDMI interfacet, testa med att sätta den i YcbCr istället

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 september 2010 - 10:32.

Postad 18 september 2010 - 10:36

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
hur söker man efter en ny uppdatering i den nya mjukvaran?

va ingetting... jag som var helt blind...

Redigerat av jokim, 18 september 2010 - 11:11.

Postad 18 september 2010 - 11:13

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
hur söker man efter en ny uppdatering i den nya mjukvaran?

Menu , inställningar , grön knapp.

//Jörgen

Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 18 september 2010 - 11:15.

Postad 18 september 2010 - 11:46

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Angående diskussionen om HDMI o YcbCr vs RGB:

Jag kan ha fel, men är det inte så här.
RGB ger så kallad datasvärta (svart = 0) medan YcbCr ger så kallad videosvärta (svart =16).
Vilket som ger bäst bild beror på vilken typ av signal tv:n/projektorn är bäst på att ta emot. Många bildvisare klarar inte datasvärta, och då blir bilden urvattnad. Samma sak om bildvisaren vill ha datasvärta men får videosvärta, då missar man alla de mörkaste nyanserna i bilden.
Detta är något man får testa sig fram till.
Ibland finns det en extra inställning som heter typ, "enhanced black level" vilket gör samma sak, d.v.s. bestämmer om svartnivån skall börja från 0 eller 16.

Angående alla problem:

Som sagts förut av andra. Kontakta CD angående problemen. Räcker att skicka ett mail till teknikavdelningen via deras formulär, och kräv ekonomisk kompensation. 1 månad gratis verkar standard, det är ju alltid något. Det viktigaste är att detta strul skall kosta CD lite pengar, de måste fatta att de får skärpa sig. De blir ju snart klassade som ett helt oseriöst Kalle-Anka företag, om det nu inte redan är för sent.

Postad 18 september 2010 - 12:15

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Som sagts förut av andra. Kontakta CD angående problemen. Räcker att skicka ett mail till teknikavdelningen via deras formulär, och kräv ekonomisk kompensation.

Har under veckan skickat 3 mail till teknik ang. fw-problem & hur vi skall kompenseras (vänliga & rimliga mail) utan att få något svar... fler än jag som har en "död" connection med CD? Får väl ta en kölapp på tele istället.

Postad 18 september 2010 - 12:28

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,

har blivit drabbad av att boxen varje dag upprepade gånger stänger av ljudet på ett antal kanaler efter att man har zappat några ggr mellan kanaler.

Oftas är det 1,2 och några andra kanaler som är drabbade och det är helt omöjligt att få tillbaks ljud utan an starta om den.

Är förbannat irriterande det här. Är fruktansvärt trött på CD och deras skitbox rent ut sagt. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Med över 20 års erfarenhet av avancerad teknologi har jag upptäckt att Fransmän och Italienare skall hålla sig till design inte teknik. Släng ut Sagem som leverantör.

//

Redigerat av Unregistereda4c12829, 18 september 2010 - 12:29.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.