Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av nya mjukvaran som jag egentligen redan gjort på comhit.net men där är de så himla nördiga och tycker jag ska köra någon linuxbox för 9 tuss istället :-)
Först och främst så köpte jag boxen innan OS 2008 om jag inte minns fel (har det redan gått 2 år?) . Jag har för mig att den var rätt ny när jag köpte den i vilket fall.
I början så var det några småbuggar men löste sig efter någon uppdatering. Sen tycker jag att den har fungerat felfritt och jag har gillat det fyrkantiga GUI:et.
I vilket fall, fick brevet om nya uppdateringen och VOD - nice tänkte jag. Visste väl att jag skulle få nytta av nätverksuttaget jag satte för 7 år sen.
För 1,5 vecka sen så frågar den om jag vill uppdatera, javisst - när jag stänger av boxen valde jag då.
So far so good, stängde av boxen och gick och la mig ovetandes om vad komma skall.
Nästa gång jag satte på TVn möttes jag av ett nytt GUI (Graphical User Interface) som jag själv tyckte var sådär, lite rundare, lite mer Aqua-känsla (Som Apple lansera för 10 år sen) lite mer färgdött. Jag gillade faktiskt det gamla även fast det var kantigt. Nåväl förutom det så var det väldigt suddigt, inte vanliga TV-sändningar men alla menyer och det. Gick in i bildinställningar och konstatera att den mata ut 576p via HDMI. Ändrade till 720P, sparade inställningar och gick tillbaka till TVn och det var fortfarande suddigt. Gick in i menyn igen och möttes av 576P. Provade därefter 1080i med samma resultat, sedan började jag byta till 720p och 1080i men med lite olika metoder, omstarter efter "spara inställningar" i alla möjliga ordningar. TVn dektekterade ALDRIG något annat än 576p.
Testade fabriksåterställning utan framgång.
Ringde sedan CD support där jag förklarade problemet detaljerat och genomförde samma försök.
Efter 2 samtal så skickar de en ny box.
Jag får min nya box med gamla mjukvaran och det fungerar som det alltid har gjort med 720p. Ringde CD och frågar om tanken är att jag ska uppgradera även denna box utan att få samma problem. "Ja" får jag till svar, frågade om han var 100% säker. "Nej, men förr eller senare kommer boxen tvångsinstallera mjukvaran så det är ingen långsiktig lösning".
Uppgraderar boxen och jag får precis samma problem som jag har beskrivit tidigare.
Ringer CD support ännu en gång och möts till en början av inställningen att det minsann inte är något fel på mjukvaran utan det är endast jag som har problem. Trots att tidigare representant har sagt att det finns en del problem med den nya mjukvaran. Jag skärper min ton markant och mannen i supporten mjuknar till och säger till slut att jag "faktiskt har ett riktigt problem". Han frågar om jag har bytt till den nya strömadaptern - javisst hade jag det men vad spelar det för roll gällande upplösningen frågade jag. Han berättar att den gamla var feldimensionerad och de byter ut all vartefter problem uppstår. Efter jag beskriver samma problem ännu en gång så lägger han det till "second line" och säger att de kommer återkomma inom 48 timmar varpå jag ber honom att de ska återkomma när de har någon lösning på gång för jag är av den uppfattningen att det här problemet inte går att lösa på 48 timmar. Jag helt enkelt accepterar problemet tills vidare bara de har någon lösning i pipelinen närmaste veckorna i vilket fall.
Kvällarna efter det här så hänger sig boxen flera gånger, först via bläddring/byte av kanaler via kanallistan. Sedan via bläddring via + / - knapparna varpå jag ringer CD support (som igår kväll) och berättar om de tidigare problemen ännu en gång och de nya problemen som börjar bli alldeles för återkommande.
Under vårt samtal då vi prövar olika "lösningar" så slutar boxen att starta helt utan att hänga sig. Jag felsöker även fjärrkontrollen via en videokamera samt testar utan HDMI och kör bara scart utan resultat - den hänger sig efter "
Canal Digital"-loggan som visas vid uppstart.
Gång på gång så pratar hon i supporten med sin chef som vägrar skicka ny box för jag sa att jag ville ha en ny box med gamla mjukvaran som jag INTE ska uppgradera för som jag har det nu är inte OK. Hon tycker dock att jag ska prova min gamla strömadapter istället för den nya för det kan bero på den. Intressant tyckte jag med tanke på föregående samtal. Tyvärr så hade jag skickat tillbaka min gamla box med adapter enligt instruktion (trodde jag åtminstone just då).
Under tidigare samtal har jag påpekat att jag har en äldre TV (fr. 2005) som det säkert kan bero på när det gäller upplösningen men att det skall hänga sig hela tiden är ju inte OK.
Nu frågar hon om jag har någon annan TV vilket jag inte har men jag går till min syster som har en helt ny LED tv från LG.
Nu startar boxen som vanligt och den hoppar in till 720p, dock efter manuell omstart även fast den inte säger att den vill ha omstart. Nu har dock syster Viasat så jag har ingen möjlighet att byta kanaler. Kul vad gör man nu liksom
Då menar CD att det inte är fel på boxen utan min TV. Då påpekar jag att det har jag påpekat och då har ni (CD) sagt att det ska ni lösa eftersom det förmodligen är något med mjukvaran. Samt att det har fungerat utmärkt innan uppdateringen.
Jag kan ju förstå hur de resonerar men då jag inte har någon möjlighet att nedgradera eller aktivt kunna välja den äldre mjukvaran längre till en box jag har köpt och ÄGER så känns det jävligt tråkigt. Det har ju trots allt inte varit några problem med den gamla mjukvaran. Samtidigt som de hävdar att alla boxar de har hemma nu har blivit uppgraderade så därför vill de inte skicka mig någon "ny".
Tidigare idag så funderade på hur jag ska gå vidare med detta, ny TV eller ny box/Viasat? Eftersom TVn saknar HDMI utan jag kör hdmi-DVI-d kabel (ja den stödjer hdcp) och inte har världens bästa bild om man jämför med dagens apparater. TVn var långt ifrån den bästa när den införskaffades specifikationsmässigt men tyckte bilden var bra i förhållande i priset och dessutom tyckte vi att den passa bäst i rummet med sin äkta borstade ram i alu. Dessutom hittade jag paketet med den gamla boxen i bilen så jag tar in den igen men låter den vara nedpackad tills vidare
Jag ville inte ge upp så jag testade att koppla in boxen via component, vilket jag hade glömt att det fanns möjlighet till. Hittade 3 st lakritsnören som jag har fått med diverse subwoofers och nu hoppade 720p igång på TVn med förbättrad skärpa men inte lika bra som HDMI. Jag tänkte att ett par riktiga kablar gör det säkert nästan lika bra som HDMI... Men efter ett tag så hänger sig boxen IGEN.
NU ######r går jag till förrådet och hämtar en gammal TJOCK-TV - sony WEGA.... trodde jag skulle knäcka ryggen. Jag kopplade in boxen via SCART och startade den och nu visas
Canal digital-loggan på TVn i 4-5 minuter. Sen knappar jag runt mellan kanalerna sen efter 2-3 minuter så hänger den sig som vanligt. Ringer CD igen och förklarar mina problem och ber henne läsa loggen vilket hon gör i någon minut
Sen ska vi testa en "hårddiskformatering". Jag försöker starta om boxen men den hänger sig så fort den har startat, fastnar alltså på en kanal (12 i det här fallet) och lampan bredvid siffer-indikeringen som blinkar när man använder fjärrkontrollen lyser fast orange och det reagerar på inga knapptryckningar, varken från fjärr eller på knapparna på själva enheten. Efter 2 omstarter så frågar jag om jag får packa upp min gamla box och skicka tillbaka den nya istället då den gamla inte hängde sig åtminstone.
Hon kollar med sin chef vilket jag får göra och sen dess kör jag med den via component som känns som en ful-lösning eftersom det är sämre bild än HDMI, även fast den kommer bli bättre med riktiga kablar.
Tycker dom hade lite tråkig attityd. MEn nu ser jag att fler har haft problem med nya mjukvaran. Hoppas detta kan hjälpa er på något sätt och om någon annan har samma problem med upplösningen så vet ni att ni inte är ensamma.
Ursäkta att inlägget blev så ###### långt
Mvh