Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Miraclebox 8 HD PVR

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Miraclebox 8 HD PVR (Digitalboxar) 5 7,6 (9) Inga priser

Postad 10 september 2010 - 14:40

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Från Miracleboxens hemsida
"Miraclebox 8 HD PVR är en revolutionerande digital HD-mottagare med allt du kan tänkas behöva. Systemet i mottagaren är byggt på linux för att garantera ett kraftfullt operativsystem med ständigt utvecklade funktioner. Nätverksanslutning finns för att streama tv/video eller föra över filer mellan dator och digitalmottagare m.m.. Två inbyggda kortläsare för att stoppa in båda dina programkort finns samtidigt som du kan bygga ut det med ytterligare två CA-modulplatser. Vill du spela in, lagra och spela upp finns även en USB-anslutning.

Du får utan tvekan den bästa möjliga bildkvalitetet till ett konkurrenskraftigt pris. Användarvänlig med många funktioner och är utmärkt för både dig som vill ha en enkel, driftsäker mottagare eller du som vill ha en maskin som ständigt uppgraderas med de senaste funktionerna/programmen på marknaden.

HD-mottagare / HDMI-anslutning

Miracleboxen är givetvis utrustad med en digital HDMI anslutning för att ge dig bästa möjliga bild och ljud. Den inbyggda DVB-S2 tunern tar emot alla HD- och SD-kanaler på marknaden och du får en större kanalutbud samtidig som H.264 / MPEG-4 avkodaren ger dig kristallklar bild.
Du kan alltså avnjuta alla dina högupplösta filmer och sport som sänds utan några som problem!"

www.miraclebox.se/miraclebox8hd.php

Bifogad fil  mb8hd_1.jpg   34,29K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 10 september 2010 - 14:48.

Postad 10 september 2010 - 21:58

2maxan
  • 2maxan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har anskaffat Miracleboxen idag. En trevlig bekantskap.
Utom att den inte vill kännas vid mitt Viasat kort.
OK med CD kortet men där Visat skall visa sig står det bara ”Var god vänta” sedan 5 timmar tillbaka och Viasat kanaler kodas inte av.
Någon som vet vad jag skall göra?

Postad 11 september 2010 - 07:17

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

OK med CD kortet men där Visat skall visa sig står det bara ”Var god vänta” sedan 5 timmar tillbaka och Viasat kanaler kodas inte av.

Någon som vet vad jag skall göra?

Läst på hemsideslänken ovan INNAN du köpte en kanske ... ;)

Bifogad fil  Clipboard02.jpg   50K   4 Antal nerladdningar

DOCK påstår de ju att detta paket: http://www.digitalbo....php?artnr=0415 ska funka med Viasat, och eftersom det heter HD i namnet, borde det ju kunna vara korrekt ..

Bifogad fil  Clipboard03.jpg   72,6K   4 Antal nerladdningar

Och vilket SKÄMT deras 'Mängdrabatter' är!

Bifogad fil  Clipboard04.jpg   15,41K   3 Antal nerladdningar
( Avser Dreambox DM800-S HD =-> http://www.digitalbo....php?artnr=0129 )

Det är alltså DYRARE att köpa 3-5st. än bara 1-2st. ...

Och 'HELA' 49 spänn/st. i rabatt när man köper 6 eller fler, HA, sicket ställe, va!

Redigerat av anderswillhelmsson, 11 september 2010 - 07:38.

Postad 11 september 2010 - 07:57

2maxan
  • 2maxan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag frågade innan jag köpte och fick per e-mail svar att Viasat fungerar utan problem utom deras HD kanaler. Jag har idag en Vantage 8000 som visserligen fungerar med bägge korten men där jag tröttnade på alla buggar som aldrig blir åtgärdade.

Postad 11 september 2010 - 08:13

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Jag frågade innan jag köpte och fick per e-mail svar att Viasat fungerar utan problem utom deras HD kanaler.

Bara att pingla deras kundtjänst då.

Postad 11 september 2010 - 09:50

2maxan
  • 2maxan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
;)
Nu leker livet igen.

Ett trevligt bemötande och bra hjälp fixar allt.
Jag är mycket nöjd.
Återkommer när jag får mera erfarenhet av hanteringen av mottagaren.

Postad 11 september 2010 - 11:03

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Hmm ser riktigt bra ut, helt ok pris åxå.

Postad 11 september 2010 - 12:09

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Läst på hemsideslänken ovan INNAN du köpte en kanske ... ;)

Bifogad fil  Clipboard02.jpg   50K   4 Antal nerladdningar

Viasat använder som bekant Videoguard som krypteringssystem och där skiljer sig systemet även mellan SD och HD kanaler. De flesta boxar som stödjer Videoguard klara SD kanalerna men inte HD kanalerna, detta är troligtvis ett skäl att kunna sälja sina egna HD boxar. Denna box klara av Viasat ( SD ) och Canal Digital ( SD + HD ) kanalerna.

B)
Nu leker livet igen.

Ett trevligt bemötande och bra hjälp fixar allt.
Jag är mycket nöjd.
Återkommer när jag får mera erfarenhet av hanteringen av mottagaren.

Skicka gärna bilder från meny systemet. En fråga klarar den av fler än 8 lnb ( har idag 10 st lnb som ska bli fler :D ) ?

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 11 september 2010 - 13:55.

Postad 11 september 2010 - 12:09

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Nä... bara singel tuner box ;)

Ni som har den, hur snabbt startar den från standby?

Vilket STi-chip sitter det i den?

Postad 11 september 2010 - 13:00

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Enligt spec. på hemsidan.

MPEG Transportström A/V avkodning
Hastighet in: Max. 15Mbit/s

hmm.... sänds inte HD kanalerna med högre bitrate än 15Mbit/s .
Eller vad menar de med hastighet in?

Postad 11 september 2010 - 13:49

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Viasat använder som bekant Nagravision3

Ehh...VideoGuard menar du väl, eller har jag missat något ?

Postad 11 september 2010 - 13:57

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Ehh...VideoGuard menar du väl, eller har jag missat något ?

Du har rätt läser 2 andra forum samtidigt ;) så ögonen går i kors, tack Hakon.

Enligt spec. på hemsidan.

Eller vad menar de med hastighet in?

De har väll gjort det klassiska och blandat ihop MB (MegaByte) och Mb (Megabit) alltså.
15MB = 120Mb

Postad 12 september 2010 - 11:40

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Beställde ni ifrån digitalboxen.com elr? hur e de,pålitlighet,leveranser osv.... hemsidan ser helt ok ut

Postad 12 september 2010 - 14:15

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

låter onekligen lite snålt, har sett upp till ~25Mbit/s på vanliga HD-strömmar (även om de flesta numera ligger runt/under 15 eller t.o.m. 10) så om det är en absolut gräns känns det som de har lite väl lite marginal.

De har väll gjort det klassiska och blandat ihop MB (MegaByte) och Mb (Megabit) alltså.
15MB = 120Mb

det betvivlar jag starkt, tror inte något chip på konsumentmarknaden har möjlighet att (eller har anledning att kunna) avkoda en så massiv dataström.

Postad 12 september 2010 - 19:46

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Det verkar som de skrivit fel värde på hemsidan ....... i manualen står det 80Mbit/s

Postad 13 september 2010 - 10:42

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Det verkar som de skrivit fel värde på hemsidan ....... i manualen står det 80Mbit/s

Det stämmer ska vara 80Mbit/s.

Är det någon som testat att spela in någon film i HD med 5.1 ljud ?
Funderar på hur bra det fungerar då man bara kan koppla extern hdd via USB samt att hdd ska vara FAT32 formaterad.

Hoppas någon kan svara på denna fråga, funderar isåfall på att beställa en box i veckan ( min första Linuxbox :) ).

// Hifihgost

Postad 13 september 2010 - 15:32

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Ja beställde en Miraclebox 8,,,,, hade tidigare en vantage 7100 efter att man läst en del verkar ju denna ligga väldigt bra i pris .. samt så verkar de jobbas en hel del på mjukvareuppdateringar .. om man tittar på deras supportsida .. spelar in en helt del via timer å så och nog borde väl denna göra som vantage även spara ljudet om de nu faller in att de sänds i 5.1

Postad 13 september 2010 - 16:01

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
är det bara FAT32 (med 4GB begränsning per fil) .......kan man inte ha den i linux formaten EXT2/3 ?

Postad 13 september 2010 - 16:55

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

funderar isåfall på att beställa en box i veckan ( min första Linuxbox :rolleyes: ).

// Hifihgost

Satsa istället på Vu+Duo, en betydligt mer kompetent box för drygt 1ooo lappen till.

Postad 27 september 2010 - 11:02

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Funkar d å köra me CD kort utan å behöva göra några uppdaterigar,funderar å beställa en sån.

Postad 28 september 2010 - 11:54

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Ny FW

Miraclebox 8 HD PVR- 2010-09-24 - V1.08.44 * NYHET *

Nyheter:
-

1. Add Playbar function by pressing F3 [Yellow] button
2. Fix USB mount issue
3. Fix Unicable issue
4. Add easyfind LNB
5. Improve s/w downloading
6. Fix Audio issue on a few specific services
7. Fix missing ttx, subt during recording
8. Fix freezing in a specific time
9. Fix freezing in timeshift auto mode
10. Fix freezing in Trick play
OBS! Använder du kortläsarna och MCAS uppdatera även den till nedanstående version!

Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 28 september 2010 - 11:59.

Postad 28 september 2010 - 15:51

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Mailade i söndags angående att EPG:n inte uppdaterar, att den bara visar pågående och nästa program på den kanal man står på och att den tappar informationen.
1 timme senare fick jag svar att dom jobbar på det antingen via ett plugin eller en mjukvaruuppdatering.
Ganska bra support iallafall. :)

Postad 29 september 2010 - 00:13

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Hur gör man för att lägga in kanallistor som man laddat ner,det e en rar. fil

Postad 30 september 2010 - 07:51

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Hur gör man för att lägga in kanallistor som man laddat ner,det e en rar. fil

Packa upp filen först.

- Kopiera över filen CD_VIASAT_XXXX.ird till rooten på ett minneskort.
- Stoppa in minneskortet i mottagaren medan den är igång.
- Ett meddelande dyker upp på skärmen med en fråga om du vill installera kanallistan.
- Tryck "röd" knapp för att installera. Mottagaren startas om.

Postad 30 september 2010 - 11:22

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Tack,d gick bra. undrar bara en sak till,hur e d me uppdateringen av cd kortet,funkar d som i deras originalboxar?
Har Mcas installerat.

Postad 01 oktober 2010 - 06:23

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Tack,d gick bra. undrar bara en sak till,hur e d me uppdateringen av cd kortet,funkar d som i deras originalboxar?
Har Mcas installerat.

Har kört med boxar dom senaste 5 åren som ej
kommit från CD och det har funkat utan problem
med uppdatering av kortet.

Postad 01 oktober 2010 - 23:57

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har precis skaffat ett abonnemang. Min box hittar inte HD-kanalerna på Canal digitals utbud. Bara C+film HD, C+Sport HD och SVT HD. Jag vet inte om det beror på att jag inte får till signalkvaliteten riktigt kanske beroende på att några grenar skymmer, pendlar mellan 20-50% eller om det är något annat fel. Ska prova byta kontakter. Tycker dock det är konstigt att kanalerna inte hittas överhuvudtaget. Ngn med liknande problem? Måste jag ha ngn Cam installerad? Har provat med MCAS men ingen skillnad. Går det att uppdatera satellites.xml på något sätt? Annars är det kanonbild på de kanaler jag får in.

Redigerat av Unregistered8e54a5ed, 02 oktober 2010 - 00:00.

Postad 02 oktober 2010 - 00:19

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Har kört miraclebox sen i tisdagas me cd abonnemang,å det funkar utan några problem som helst. signalstyrkan ligger på 80% på alla kanaler,kör me mcas å senaste mjukvaran installerat.
måste säga att bilden på hd kanalerna e helt underbar,även sd.

Postad 02 oktober 2010 - 00:59

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har kört miraclebox sen i tisdagas me cd abonnemang,å det funkar utan några problem som helst. signalstyrkan ligger på 80% på alla kanaler,kör me mcas å senaste mjukvaran installerat.
måste säga att bilden på hd kanalerna e helt underbar,även sd.

Ok, jag får prova byta f-kontakterna då. Annars är det väl trädet som är boven. Du får alltså in t.ex. Silver och Rush HD utan problem? Det går inte uppdatera satellites.xml filen?

Postad 02 oktober 2010 - 08:33

Unregistered49af5760
  • Unregistered49af5760
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej Nordda#5!

Om du inte klantat dig kapitalt med F-kontakterna så är det med största sannolikhet problem med träden eller riktningen av parabolen. Men du får ju bild så kontakterna har ju kontakt ;-).

Skew (dvs roteringen av själva LNBt) är också mycket viktigt speciellt när det gäller känsliga signaler såsom HD-kanaler som ligger i DVB-S2 sändning. Några grader gör enormt mycket på kvalitén.

- Per

Postad 02 oktober 2010 - 09:19

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Har precis skaffat ett abonnemang. Min box hittar inte HD-kanalerna på Canal digitals utbud. Bara C+film HD, C+Sport HD och SVT HD. Jag vet inte om det beror på att jag inte får till signalkvaliteten riktigt kanske beroende på att några grenar skymmer, pendlar mellan 20-50% eller om det är något annat fel. Ska prova byta kontakter. Tycker dock det är konstigt att kanalerna inte hittas överhuvudtaget. Ngn med liknande problem? Måste jag ha ngn Cam installerad? Har provat med MCAS men ingen skillnad. Går det att uppdatera satellites.xml på något sätt? Annars är det kanonbild på de kanaler jag får in.

Har du provat att ladda hem kanallistan för Thor/Sirius och insallerat
den på boxen då får du in HD kanalerna och kan kolla om du har någon singnal styrka.
http://www.miraclefiles.net/

Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 02 oktober 2010 - 09:22.

Postad 02 oktober 2010 - 11:47

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0

Ok, jag får prova byta f-kontakterna då. Annars är det väl trädet som är boven. Du får alltså in t.ex. Silver och Rush HD utan problem? Det går inte uppdatera satellites.xml filen?

Jodå jag har bild på alla hd+sd kanalerna,styrkan ligger på 80% på alla. Prova me å rotera lnb:t ett par grader,kan göra skillnad.

Postad 02 oktober 2010 - 11:51

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Hoppas vi kan hålla den här tråden vid liv, komma me tips å sånt.

Postad 02 oktober 2010 - 13:26

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej! Det verkar som att Silver, Rush och ESPN HD kanske kräver bättre signalkvalitet än för C+ HD?
Ska prova att få till kontakterna bättre. Jag får det inte riktigt att sticka ut 2 mm. Kontakterna går inte på riktigt. Tror de kanske är för trånga. Har vridit på LNB utan förbättring så får nog försöka rikta in parabolen noggrannare. Dock lite svårt när några grenar hänger för och jag inte kan göra något åt det eftersom jag bor i lägenhet. Hur många kanaler får in man in på thor/intelsat? Har hittat 244 nu.

Redigerat av Unregistered8e54a5ed, 02 oktober 2010 - 22:34.

Postad 03 oktober 2010 - 08:43

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Hej! Det verkar som att Silver, Rush och ESPN HD kanske kräver bättre signalkvalitet än för C+ HD?
Ska prova att få till kontakterna bättre. Jag får det inte riktigt att sticka ut 2 mm. Kontakterna går inte på riktigt. Tror de kanske är för trånga. Har vridit på LNB utan förbättring så får nog försöka rikta in parabolen noggrannare. Dock lite svårt när några grenar hänger för och jag inte kan göra något åt det eftersom jag bor i lägenhet. Hur många kanaler får in man in på thor/intelsat? Har hittat 244 nu.

Lite märkligt att du har sämre signal på ex Silver HD , hos mig är det tvärtom Silver HD 100% SNR och AGC 99% , C+Film HD 92% SNR och 99% AGC. Här kan skew av LNB spela roll, inte i mitt fall då jag inte skewar LNB då det handlar om motorparabol där skewar du parabolen ist .
Sen spelar LNB roll ,ett LNB kan vara bättre på vissa frekvenser och sämre på andra.Även mottagarens tuner kan ge olika resultat, två likadana boxar kan ge olika värden.
TV 742 st , Radio 103 st och Data 53 st = 898 kanaler , men detta kan ändras från dag till dag så se det som ett riktvärde.

Redigerat av Hakon, 03 oktober 2010 - 08:47.

Postad 03 oktober 2010 - 20:33

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har installerat kanallistan från miraclefiles nu. Hittar alla CDkanaler utom vissa HD-kanaler. Signalstyrkan pendlar och är inte fast, vilket jag tycker är konstigt. Har finjusterat parabolen idag och det gjorde att någon fler HD-kanal gick att få in. Fick in 183 i styrka på canal digitals hd-box. Enligt manualen krävs det bara 160, men ändå fungerar inte alla HD-kanaler. Har 0% signalstyrka på vissa, medans det är 60% på andra. Ibland fryser även standardkanalerna då kvaliteten går ner på 0. Tycker det är mycket knepigt. Det var ju tack vare HD-kanalerna jag skaffade parabol. Har provat göra DVD-S2 sökning på boxen men ingen skillnad. Det är inte så att man måste installera någon annan cam än MCAS? Skulle ett bättre LNB göra skillnad?

Postad 03 oktober 2010 - 20:51

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Har installerat kanallistan från miraclefiles nu. Hittar alla CDkanaler utom vissa HD-kanaler. Signalstyrkan pendlar och är inte fast, vilket jag tycker är konstigt. Har finjusterat parabolen idag och det gjorde att någon fler HD-kanal gick att få in. Fick in 183 i styrka på canal digitals hd-box. Enligt manualen krävs det bara 160, men ändå fungerar inte alla HD-kanaler. Har 0% signalstyrka på vissa, medans det är 60% på andra. Ibland fryser även standardkanalerna då kvaliteten går ner på 0. Tycker det är mycket knepigt. Det var ju tack vare HD-kanalerna jag skaffade parabol. Har provat göra DVD-S2 sökning på boxen men ingen skillnad. Det är inte så att man måste installera någon annan cam än MCAS? Skulle ett bättre LNB göra skillnad?

Cam har inte med detta att göra.Börja med att kika på vad du har för prylar såsom LNB ,kontakter, coaxkabel. Är dessa till åren kan det vara dags för lite nytt. Ett nytt bra LNB handlar om ca 100kr, kablen kanske klarar sig , men är den slarvigt kontakterad utan vulktejp(obs inte eltejp) så kan den vara oxiderad.Du kan kanske kapa av kablen ett par decimeter för att få fram frisk kabel om den är skadad i änden. Du kan även fått in fukt vid LNB vilket kan ställa till det, så kika på detta.Förutsätter att parabolen har fri sikt mot satelliten.

Postad 03 oktober 2010 - 21:15

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ok, ok. Tack för hjälpen! Jag får börja byta ut saker då. Men troligtvis är det björken som är halvt i vägen som jag inte kan göra något åt. Förhoppningsvis blir det bättre nu när den släppt löven, men då börjar ju problemen om till våren. Eller om det är något fel i kontakterna då eftersom signalstyrkan är väldigt ojämn. Tror jag ska beställa en kabel med färdiga kontakter.

Postad 04 oktober 2010 - 16:48

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag hoppas problemet ligger i kabeln. Har läst på lite och man kanske förlorar i kvalitet med twist-onkontakterna. Hur kör ni andra? Det bästa verkar vara en compressionskontakt för att att inte förlora så mycket kvalitet. Canal Digital gillar inte twist-on tydligen. Är det någon som kan rekommendera en kabel och kontakt? Satellit proffsen verkar ha en bra Klass A kabel. 100 m för 1000 kr är lite saftigt bara. Synd den inte fanns i 20 meter. Det bästa skulle varit en färdig 20 meterskabel med färdiga compressionskontakter.

Postad 04 oktober 2010 - 17:16

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Ok, ok. Tack för hjälpen! Jag får börja byta ut saker då. Men troligtvis är det björken som är halvt i vägen som jag inte kan göra något åt. Förhoppningsvis blir det bättre nu när den släppt löven, men då börjar ju problemen om till våren. Eller om det är något fel i kontakterna då eftersom signalstyrkan är väldigt ojämn. Tror jag ska beställa en kabel med färdiga kontakter.

Kapa björken :)

Postad 04 oktober 2010 - 17:32

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ja helst skulle jag vilja det men jag äger den ju inte :)

Postad 04 oktober 2010 - 17:42

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Jag hoppas problemet ligger i kabeln. Har läst på lite och man kanske förlorar i kvalitet med twist-onkontakterna. Hur kör ni andra? Det bästa verkar vara en compressionskontakt för att att inte förlora så mycket kvalitet. Canal Digital gillar inte twist-on tydligen. Är det någon som kan rekommendera en kabel och kontakt? Satellit proffsen verkar ha en bra Klass A kabel. 100 m för 1000 kr är lite saftigt bara. Synd den inte fanns i 20 meter. Det bästa skulle varit en färdig 20 meterskabel med färdiga compressionskontakter.

Har alltid använt Twist-on som tätas med vulktejp, har aldrig haft problem med dålig kontakt.Tången för compressionskontakt är ju inte gratis.
Du klarar dig bra med en coax som är av god kvalitet , vet dom som använder Harald Nyborg coax med gott resultat http://www.harald-ny...a...256&n=20100.
Om du inte har väldigt långa avstånd(30m+) kan en Harald Nyborg kabel funka ,finns i kortare längder med.

BTW vad har du för parabol och LNB ?

Redigerat av Hakon, 04 oktober 2010 - 17:47.

Postad 04 oktober 2010 - 18:08

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ok tack för tipset! Jag har Canal Digitals parabol och en H125 kabel med twist-on kontakter. Jag tog över ett abonnemang nyss och fick det med. Jag vet inte om det är originalkabel och kontakter.

Postad 06 oktober 2010 - 22:44

dark_vader
  • dark_vader
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har också investerad i denna maskin och är faktiskt väldigt nöjd. Bilden är klockren och att den spelar in i 5.1-ljud är faktiskt grymt! Rekommenderas med stort R! :D

Gällande rabattkoder Andreaswilhelmsson så ser jag att de har hyfsat bra mängdrabatter på det paketet. 300:-/st vid köp av över 6 paket... inte illa :) Vi var tio i gänget när vi köpte och fick ett väldigt bra pris.

Postad 07 oktober 2010 - 00:51

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Ja helst skulle jag vilja det men jag äger den ju inte :)

Kopparspik! :D

Postad 07 oktober 2010 - 07:35

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Kopparspik! :)

Detta har jag gjort :D ( och det funkar ).

Postad 07 oktober 2010 - 13:22

bennybåge
  • bennybåge
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jag är ganska säger på att det är din björk som är problemet. När grenar är i vägen så brukar signalstyrkan
pendla, när grenarna rör sig. Vet själv sen innan, då jag hade västlig vind, så kunde jag i princip inte se
något, då ett stort träd hade några grenar hängades i vägen... men när det blev ostlig vind, så blev det
mycket bättre, då grenarna rörde sig åt andra hållet, och var inte lika mycket i vägen.
Jag flyttade parabolen ett par meter, och vips så funkar allt super!

Så lägg inte för mycket tid o pengar på kablarna o grejer.. se om du kan flytta parabolen en meter istället..

Gällande boxen..
har själv köpt en, och måste säga att jag är mycket nöjd för pengarna. Bra bild, bra meny osv.
Dock har jag lite problem med att det ibland skiljer ganska mycket på volymen mellan olika kanaler.
Har dock inte provat o lägga in senaste firmwaren.. ska göra det i helgen..

Har samma fenomen med att EPGn bara visar nuvarande prog. plus nästkommande. Skönt att de jobbar på det..

Dock ska det tydligen fungera om man sätter den på TV3 Stockholm en stund, och sen går in på EPGn.. har inte
provat själv däremot.. På CanalDigital var det en annan kanal, kommer dock inte ihåg vilken..

Postad 08 oktober 2010 - 13:46

Unregistered8e54a5ed
  • Unregistered8e54a5ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej! Ok, tack för ditt tips! Troligtvis är det björken ja och signalen har blivit lite bättre nu när den fäller löven. Jag har satt parabolen så långt det går på min balkong. Kanske ska prova andra sidan men björken blir lite ivägen även där.

Jag är ganska säger på att det är din björk som är problemet. När grenar är i vägen så brukar signalstyrkan
pendla, när grenarna rör sig. Vet själv sen innan, då jag hade västlig vind, så kunde jag i princip inte se
något, då ett stort träd hade några grenar hängades i vägen... men när det blev ostlig vind, så blev det
mycket bättre, då grenarna rörde sig åt andra hållet, och var inte lika mycket i vägen.
Jag flyttade parabolen ett par meter, och vips så funkar allt super!

Så lägg inte för mycket tid o pengar på kablarna o grejer.. se om du kan flytta parabolen en meter istället..

Gällande boxen..
har själv köpt en, och måste säga att jag är mycket nöjd för pengarna. Bra bild, bra meny osv.
Dock har jag lite problem med att det ibland skiljer ganska mycket på volymen mellan olika kanaler.
Har dock inte provat o lägga in senaste firmwaren.. ska göra det i helgen..

Har samma fenomen med att EPGn bara visar nuvarande prog. plus nästkommande. Skönt att de jobbar på det..

Dock ska det tydligen fungera om man sätter den på TV3 Stockholm en stund, och sen går in på EPGn.. har inte
provat själv däremot.. På CanalDigital var det en annan kanal, kommer dock inte ihåg vilken..

Postad 11 oktober 2010 - 23:05

dark_vader
  • dark_vader
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kolla idag på miraclefiles.net.
Det har tydligen kommit ett nytt forum. Väldigt trevligt! =)

Postad 15 oktober 2010 - 14:04

TheeDude
  • TheeDude
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej! Ok, tack för ditt tips! Troligtvis är det björken ja och signalen har blivit lite bättre nu när den fäller löven. Jag har satt parabolen så långt det går på min balkong. Kanske ska prova andra sidan men björken blir lite ivägen även där.

http://www.biltema.s...bspannare-2-st/

Annars kan du ju alltid spänna bort grenarna? ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.