Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 februari 2011 - 08:17

Stalis61
  • Stalis61
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Efter att jag uppdaterade till nya mjukvaran har min box börjat strula vid uppstart, allt börjar bra men så fort boxen startat och jag får tv-bild, är det helt omöjligt att byta kanal, funkar varken med fjärren eller direkt på boxen, får starta om boxen mellan 20 och 30 ggr innan det funkar, har gjort fabriksreset men det hjälper inte, nu vågar man inte stänga av boxen över huvud taget...

Postad 28 februari 2011 - 08:49

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Nån som hade problem med SVT1HD och Canal+ HD igår, hade ingen bild på de 2 resten var ok.

Postad 28 februari 2011 - 09:33

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Nån som hade problem med SVT1HD och Canal+ HD igår, hade ingen bild på de 2 resten var ok.

Funkade bra för mig!

Postad 28 februari 2011 - 09:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Funkade bra för mig!

Samma här, inga problem... däremot struntade TV-kortet i datorn att spela in och med det vill jag säga det finn ingen perfekt mjukvara.

Postad 28 februari 2011 - 09:48

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Efter att jag uppdaterade till nya mjukvaran har min box börjat strula vid uppstart, allt börjar bra men så fort boxen startat och jag får tv-bild, är det helt omöjligt att byta kanal, funkar varken med fjärren eller direkt på boxen, får starta om boxen mellan 20 och 30 ggr innan det funkar, har gjort fabriksreset men det hjälper inte, nu vågar man inte stänga av boxen över huvud taget...

Så du sitter och startar om boxen 20-30 gånger innan den fungerar? Låter helt osannolikt. Har själv haft 2 olika boxar under ett och ett halvt år, båda har strulat ibland ,men det har alltid hjälpt med att hålla in knappen på fronten.

Efter senaste uppdateringen har jag faktiskt inte några problem. Tycker det är konstigt att vissa boxar fungerar jättebra och andra katastrofalt dåligt.

/Fredrik

Postad 28 februari 2011 - 10:47

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Att det skiljer sig mellan olika boxar är nog inte så konstigt eftersom de bytt hårdvara innan för skalet några gånger under åren och nu försöker konstruera mjukvara som fungerar till alla varianter. Min box har varit med sen boxen först lanserades så det är kanske ett skäl till att den har problem med de senaste programvararna. Det som retar mig är att man inte kunde välja att behålla den gamla programmvaran som jag var nöjd med. Om det funnits ett val att säga nej till updateringen istället för att den hoppade upp varje gång man startade boxen så hade man sluppit risken att någon råkade trycka ja istället när nej vilket efter ett par månader hände min box. Och sedan satt jag i träsket...

Postad 28 februari 2011 - 11:17

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Som sagt vem för den inofficiella bugglistan och var finns den?
Någon på forumet har väl tagit på sig att föra en lista och rapportera den till CD?

Postad 28 februari 2011 - 11:20

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Tyvärr är nyaste mjukvaran lika buggig som innan.
En ny sak bugg jag aldrig haft innan är att det helt omotiverat, utan att jag spelar in eller något annat kommer upp
"BOXEN KOMMER STARTA OM OM 10 SEC". Detta är en bugg som jag inte uppskattade igår under Skid VMs dubbeljakt. Ett problem som är vart mer frekvent igen är att man får "PROBLEM MED SIGNAL" på endel kanaler när man spelar in. Om man är för snabb på knapparna stänger boxen av sig själv.
Ibland blir inspelningarna för korta, tex spelade jag in Skavlan med EPG val i Fredags och missade första kvarten, inspelningen var 44 min men programet 1 timme.
Tycker faktiskt den är sämre nu än den vart sista månaden innan sista uppdatering.

Redigerat av B BUS, 28 februari 2011 - 11:22.

Postad 28 februari 2011 - 11:26

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Samma här, inga problem... däremot struntade TV-kortet i datorn att spela in och med det vill jag säga det finn ingen perfekt mjukvara.

Jag tror vi är medvetna om att det inte finns någon perfekt mjukvara, men detta är OT i detta sammanhanget då denna box har fler buggar än funktioner.
Innan 9 Sep hadde den komentaren passat, nu retar den bara upp en :(

Redigerat av B BUS, 28 februari 2011 - 11:29.

Postad 28 februari 2011 - 12:57

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Tyvärr är nyaste mjukvaran lika buggig som innan.
En ny sak bugg jag aldrig haft innan är att det helt omotiverat, utan att jag spelar in eller något annat kommer upp
"BOXEN KOMMER STARTA OM OM 10 SEC".

Skulle jag ha den buggen skulle jag bli vansinnig. När jag hade den gamla mjukvaran utan VOD så hängde sig min box precis hela tiden när jag klickade lite för snabbt mellan programmen i Mytv.

Det fungerar klockrent nu. Det finns 2 saker som jag stör mig lite på: Det ena är att bilden och ljudet ibland hackar på olika ställen när jag ser på inspelat material (spolar man tillbaka finns inte hacket där). Fast det kom inte med senaste mjukvaran utan det har nog funnits där hela tiden

Det andra är att om jag ser på en kanal och använder piltangenterna för att komma åt epg och se vad som visas på en annan kanal. Trycker jag ok där så hoppar boxen till den kanalen men programinfon försvinner inte, så då blir det ett extra tryck på fjärren för att få bort den.

Är bunden till CD fram till september, sedan får jag se hur jag gör.

/Fredrik

Postad 28 februari 2011 - 13:38

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Finns det någon aktuell bugglista?
De listor som finns i inlägg #1 är gamla?

Uppmanar alla att gå in här och lägga sin röst / skriva in eventuella klagomål på CD

http://fairshopping.se/canal-digital

Redigerat av ssa, 28 februari 2011 - 13:45.

Postad 28 februari 2011 - 13:52

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Jag har ett block liggandes vid TV'n och skriver nu upp datum och vad som hänt, detta kommer jag skriva ner i ett e-mail och skicka till C.D.'s support när jag haft mjukvaran i 2 veckor. Därefter kommer jag att ringa dem.

Postad 28 februari 2011 - 15:29

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Det enda jag kan tillföra den bugglogen som finns på den danska supportsidan
http://www.canaldigi...lstatus_v80.pdf
är att om man börjar titta på ett program som man satt på inspelning innan det är slut så stannar uppspelningen som sagt när programmet är slut och boxen går till direktsändning av kanalen i fråga . Man får trycka igång programmet igen från my tv och välja att fortsätta uppspelningen.
Irriterande + taskigt om man tittar på t ex sport och programmet är lite försenat och man ser vem som vann...

Postad 28 februari 2011 - 19:23

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Det finns 2 nya problem som tillkommit efter uppgraderingen till v8:

Boxen visar texten Mute och stänger därpå av sig efter alla kallstarter, t.ex. när man brutit strömmen eller tryckt reset. Vid normal start har jag inte sett muteproblem ännu. Vid omstart efter mute-felet fungerar boxen också.

Boxen visar ingen bild om man försöker starta den i samband med att en schemalagd inspelning pågår. TV:n uppfattar inte någon signal via HDMI-kabeln. Via SCART-kabel kommer både ljud och bild fram. Har tidigare aldrig haft några handskakningsproblem på HDMI anslutningen. Löses med reset eller utdragen strömkabel.

Förbättringar då? Det är svårt att jämföra om man inte har båda versionerna av programvaran bredvid varandra men jag uppfattar det så att HD-kanalerna visar en skarpare bild än tidigare medan jag inte kan se någon skillnad på SD-kanaler.

Boxens användargränssnitt skall ha förbättrats men det måste vara mycket marginellt. Vad som behövs är ett större typsnitt. Det nuvarande fungerar inte såvida man inte sitter närmare TV:n än vad som normalt rekommenderas med hänsyn till bildytans storlek.

Det är roligt att flera användare upplever förbättringar med version 8 men för min del är det verkligen tveksamt om summan av förändringarna är positiva.

Redigerat av Priskvark, 28 februari 2011 - 23:10.

Postad 28 februari 2011 - 20:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Finns det någon aktuell bugglista?
De listor som finns i inlägg #1 är gamla?

Uppmanar alla att gå in här och lägga sin röst / skriva in eventuella klagomål på CD

http://fairshopping.se/canal-digital

Har inte ännu gjort någon bugglista på den nya mjukvaran, det kommer men det finns nog mycket som är kvar från denna:
https://www.minhembi...howtopic=274043

CD har redan en ny mjukvara på test så det händer ändå en del........

Postad 28 februari 2011 - 22:47

Unregistered8e7bb77f
  • Unregistered8e7bb77f
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hoppas detta inte är en helknasig fråga, men jag har försökt söka/läsa i denna (jättelika tråd) och i manualen men jag har inte kunnat se på TV4 HD på ett antal månader nu. Saken hickar bara ur sig "Problem med att ta emot signalen", samma med SVT HD...

Kontrollerar man signalstyrkan säger den 71% på Antenn 1 och 68% på Antenn 2 för TV4 HD. Antenn 1 är God hela tiden men 2'an pendlar mellan God och Dålig hela tiden men den ligger stadigt på 68%...

Kontrollerar man signalstyrkan på någon annan kanal, exempelvis TV3 så är den 71 respektive 67% och är God hela tiden för bägge. Kikar man i manualen är bilden/skärmdumpen om detta 60% och God - hur då 68% kan vara dålig...

Discovery HD fungerar dock bra (71/67% - God/God hela tiden), men "vanliga Discovery" krånglar men bara ibland och då oftast mitt på dagen, så det är inte alla HD-kanaler som krånglar.

Anyway, några tips? Installerade mjukvaran i version 0.8 häromdagen men det hjälpte inte. Har parabolen ruckats ur sitt läge?

Cheerio!
/Rikard

Postad 28 februari 2011 - 22:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
rikard454
testa att starta en inspelning på en kanal och byt sedan till SVT HD. Fungerar den då? På detta viset tvingar du över boxen att använda den andra mottagaren för HD-kanalen.

Postad 28 februari 2011 - 23:04

Unregistered8e7bb77f
  • Unregistered8e7bb77f
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

rikard454
testa att starta en inspelning på en kanal och byt sedan till SVT HD. Fungerar den då? På detta viset tvingar du över boxen att använda den andra mottagaren för HD-kanalen.

Nej, provade just att trycka "rec" på TV3 och sen hoppa till TV4 HD efter några sekunder, samma fel: "Problem med att ta emot signalen"...

(var det så du menade förresten?)

/Rikard

Postad 28 februari 2011 - 23:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
ja, det var så jag menade.
Jag vet inte vad som är galet, har än inte sett den dialogen.

Postad 28 februari 2011 - 23:27

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Anyway, några tips? Installerade mjukvaran i version 0.8 häromdagen men det hjälpte inte. Har parabolen ruckats ur sitt läge?

Cheerio!
/Rikard

Har du provat med att köra en ny kanalsökning?

Postad 01 mars 2011 - 02:06

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Jag har exakt samma symtom som Rikard454. Även Silver HD.
Vid nåt enstaka tillfälle har det nästan funkat och bara hackat. Tror att det var ytterligare nån som beskrev samma problem tidigare i tråden. Det konstiga är att signalen är samma som övriga kanaler men ändå bedöms ömsom bra/dålig. Har haft problemen nån månad eller så. Kan det vara mjukvaran som spökar? Kan det vara en viss Mux (eller vad det kallas) som felar?

Postad 01 mars 2011 - 04:30

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har exakt samma symtom som Rikard454. Även Silver HD.
Vid nåt enstaka tillfälle har det nästan funkat och bara hackat. Tror att det var ytterligare nån som beskrev samma problem tidigare i tråden. Det konstiga är att signalen är samma som övriga kanaler men ändå bedöms ömsom bra/dålig. Har haft problemen nån månad eller så. Kan det vara mjukvaran som spökar? Kan det vara en viss Mux (eller vad det kallas) som felar?

Saknar TV4 HD. Ringde CD och fick till svar att antennen måste finjusteras. Signalkvaliteten var för dålig!
Har inte problem med några andra kanaler. Tänker inte ta hit någon installatör för att ev få tillbaka TV4 HD.

Tydligen är TV4 HD extra "känslig" och ligger "ensam på sin frekvens" enligt CD.

Postad 01 mars 2011 - 07:15

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Saknar TV4 HD. Ringde CD och fick till svar att antennen måste finjusteras. Signalkvaliteten var för dålig!
Har inte problem med några andra kanaler. Tänker inte ta hit någon installatör för att ev få tillbaka TV4 HD.
Tydligen är TV4 HD extra "känslig" och ligger "ensam på sin frekvens" enligt CD.

Det nya med kanalerna på "Thor 6" är att den sänder både horisontell och vertikal polarisation på samma frekvenser.
TV4HD är den enda "svenska" kanalen på frekvensen (10903MHz) men det sänds flera kanaler där både på samma och motsatt polarisation.

Därför är det nog viktigare för Thor 6 att LNB-huvudet sitter med rätt vinkel i hållaren. Beroende på var du bor skall "sladden" (för normala LNB) peka ca "klockan 5".

Märk upp inställningen först och prova sedan att vrida runt LNB lite i sin hållare.

Jag har bara HD-mottagaren utan HDD (ITSD81) och oavsett vilken kanal man står på så visas "Signalkvalitet" bara för den "Referens-transponder" som är inställd. Frekvensen för den kanal man står på visas men för att se signal-kvalitet så måste man ändra "Referens-transponder". Jag misstänker starkt att det är lika illa i era PVR-boxar.

Postad 01 mars 2011 - 07:44

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag hade också detta problem med några HD kanaler som inte gick att se trots god signalstyrka. Löste det genom att gå in i inställningarna och ändra men jag kommer inte ihåg exakt vad jag jorde nu, svagt minne att det var polerisationen. Man får ändra och testa och ändra tillbaka igen om det inte fungerar.

Postad 01 mars 2011 - 10:12

Unregistered8e7bb77f
  • Unregistered8e7bb77f
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Har du provat med att köra en ny kanalsökning?

Nej, jag har för mig att favoritlistan blir förstörd då men det kanske jag bara kommer ihåg fel. Det är ju annars rätt enkelt (om nu inte favoritlistan blir knas men den har man ju fått återskapa rätt många gånger nu så man börjar kunna det) så det ska jag nog prova med.

Tack för tipset!
/Rikard

Postad 01 mars 2011 - 10:19

Unregistered8e7bb77f
  • Unregistered8e7bb77f
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Därför är det nog viktigare för Thor 6 att LNB-huvudet sitter med rätt vinkel i hållaren. Beroende på var du bor skall "sladden" (för normala LNB) peka ca "klockan 5".

Detta lät intressant! Jag bor uppe i Norrbotten/Luleå närmare bestämt. Åt vilket håll ska man vrida den då? Mot kl 4 eller 6...?

Mitt ser ut att peka rakt ned mot kl 6 nu när man tittar på skålen nerifrån marken... Installerad av proffs för ca 1,5 år sedan men det där är väl något som har förändrats nu på senare tid...

/Rikard "som ändå ska upp och skotta taket ikväll"

Postad 01 mars 2011 - 10:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Kollade bugglistan och upptäcker att mitt senaste fel inte finns.

Under pågående inspelning av en kanal och man tittar på en annan, för att sedan gå in på EPG låser sig bilden som då är svart och det lilla hjulet/propellern står still och inga knapptryckningar fungerar alls.

Edit. Detta gäller den senaste versionen som kom i februari och jag har även mejlat buggen till CD.

En liknande låsning kom nu på e.m. utan att inspelning pågick när jag skulle in i EPG-menyn. Då strömaggregatet är bytt och formatering av hårddisk är gjort så ville man i mejlsvaret i morse fabriksåterställa boxen och det gjordes för att blidka teknikerna i morse. Att de inte fattar att det är en buggig mjukvara och jag undrar varför inte man tar och bygger upp en helt ny mjukvara i stället för detta lappande som ändå inte fungerar.

Redigerat av Huddingebo, 01 mars 2011 - 17:16.

Postad 01 mars 2011 - 11:54

Unregistered8e7bb77f
  • Unregistered8e7bb77f
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det nya med kanalerna på "Thor 6" är att den sänder både horisontell och vertikal polarisation på samma frekvenser.
TV4HD är den enda "svenska" kanalen på frekvensen (10903MHz) men det sänds flera kanaler där både på samma och motsatt polarisation.

Jag slog just en pling till Canal Digital och beskrev vad jag just gjort (brutit strömmen, kanalsökning och en fabriksåterställning med efterföljande installation av 0.8) och eftersom den säger sig ha 70% signalstyrka och har 10903 som frekvens på "antenn 1" så trodde han också att jag skulle prova att vrida mikrovågshuvudet mot kl 5 - han trodde dock att det skulle vara så över hela landet...

Så jag ska prova detta senare idag eller i morrn...

/Rikard

Postad 01 mars 2011 - 13:00

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
http://www.canaldigi...mikrovagshuvud/

Postad 01 mars 2011 - 16:50

embees4ever
  • embees4ever
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Efter att ha läst den om den senaste mjukvaran från CD så inser jag att jag INTE kommer att ladda ner den öht. Är på min fjärde box och kör med den programvara som följde med boxen. Och tänk, DET FUNGERAR FELFRITT :( :P
Tänker inte utsätta mig för stressen som det innebär med den nya mjukvaran att boxen ständigt gör som den själv vill och inte som jag vill.

Postad 01 mars 2011 - 17:00

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Den gamla mjukvaran är inte helt felfri. Min box tror att det är den 29/2 idag.

Postad 01 mars 2011 - 17:44

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Detta lät intressant! Jag bor uppe i Norrbotten/Luleå närmare bestämt. Åt vilket håll ska man vrida den då? Mot kl 4 eller 6...?

Mitt ser ut att peka rakt ned mot kl 6 nu när man tittar på skålen nerifrån marken... Installerad av proffs för ca 1,5 år sedan men det där är väl något som har förändrats nu på senare tid...

/Rikard "som ändå ska upp och skotta taket ikväll"

Polarisationen är inte ändrad, den är som den alltid har varit. Är det problem och det är installerat av proffs är det bättre att du ringer honom. Det är väl fortfarande garanti?

Postad 01 mars 2011 - 17:57

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Detta lät intressant! Jag bor uppe i Norrbotten/Luleå närmare bestämt. Åt vilket håll ska man vrida den då?

Inte så mycket. Ca 10 grader räknat från klockan 6 i riktning mot klockan 5 när du tittar in i skålen.
Om du kan få kvalitetsmätaren att mäta på rätt frekvens (kanske genom att ställa om referens-transponder) så kan du (kanske) använda den mätaren att pejla in bästa läget.

(Styrkan av den önskade signalen varierar inte så mycket med fel skew men styrkan av den oönskade signalen är mera känlig för skew-vinkeln.)

Postad 01 mars 2011 - 18:33

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
:(

Och så fyller vi på med fler konstigheter:

* SVT 1 heter service 2702
* SVT 2 heter service 3001

Detta har hänt med andra namn på andra kanaler tidigare med sista mjukvaran.

(efter en omstart heter de SVT1 & 2 igen)

Redigerat av Iwarsson, 01 mars 2011 - 21:08.

Postad 01 mars 2011 - 18:47

Unregistered8e7bb77f
  • Unregistered8e7bb77f
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Inte så mycket. Ca 10 grader räknat från klockan 6 i riktning mot klockan 5 när du tittar in i skålen.
Om du kan få kvalitetsmätaren att mäta på rätt frekvens (kanske genom att ställa om referens-transponder) så kan du (kanske) använda den mätaren att pejla in bästa läget.

(Styrkan av den önskade signalen varierar inte så mycket med fel skew men styrkan av den oönskade signalen är mera känlig för skew-vinkeln.)

Jag var upp på taket när jag kom från kontoret, vred "på känn" en bit mot kl 5 (den stod mycket riktigt rakt ned mot kl 6) och <vipps> TV4 HD, Silver HD, SVT HD, etc. funkar nu!

Jag ska söka reda på mitt sattelitmätinstrument sen och finjustera någon gång men det får duga så här nu.

Det är snudd på två år sen jag fick detta installerat så det kanske var kvar garanti men det här var ju ganska enkelt att åtgärda själv med er hjälp - tackar!!

Kanske att det var korrekt då, för två år sen, att rikta huvudet ned mot kl 6 - och den förändring som gjordes för TV4 HD gjorde det hela kanske känsligare....

Anyway, detta case kan stängas :-)
/Rikard

Postad 01 mars 2011 - 19:19

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
En bra sida för att få fram parabol inställningar som t.ex. skev är http://www.dishpointer.com

Postad 01 mars 2011 - 19:35

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Ang. skew, har nog haft det sen den digitala eran började iaf, kvart över 5 ungefär på thor.

Postad 01 mars 2011 - 20:28

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag var upp på taket när jag kom från kontoret, vred "på känn" en bit mot kl 5 (den stod mycket riktigt rakt ned mot kl 6) och <vipps> TV4 HD, Silver HD, SVT HD, etc. funkar nu!

Jag ska söka reda på mitt sattelitmätinstrument sen och finjustera någon gång men det får duga så här nu.

Bra att det hjälpte.
Du kan nog inte använda ditt instrument till detta, om det inte är riktigt avancerat med digital mottagare.
Jag tror inte ens att en spectrumanalysator går att använda längre därför att de 2 polarisationerna på Thor 6 ligger på samma frekvenser.

Om inte kvalitetsmätaren i digitalboxen gör utslag, så kanske du kan pejla vridningen där störningar kommer, och ställa den mitt emellan.

Redigerat av janb, 01 mars 2011 - 20:30.

Postad 02 mars 2011 - 14:00

jpterj
  • jpterj
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Märk upp inställningen först och prova sedan att vrida runt LNB lite i sin hållare.

Jag har bara HD-mottagaren utan HDD (ITSD81) och oavsett vilken kanal man står på så visas "Signalkvalitet" bara för den "Referens-transponder" som är inställd. Frekvensen för den kanal man står på visas men för att se signal-kvalitet så måste man ändra "Referens-transponder". Jag misstänker starkt att det är lika illa i era PVR-boxar.

På HD-PVR boksen viser tuner 1 signalstyrke og kvalitet på transponder for kanalen som sist anvends for live-TV.
Tuner 2 viser signalstyrke og kvalitet på transponder for EPG eller sist innspilte kanal.
Det er en stund siden jeg testet dette så det kan være anderledes nå.

Mange LNB har en gradeskale rundt halsen/innfestingen.

Postad 02 mars 2011 - 19:47

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Nu ser det kanske ut som om Telenor tröttnat på att vara ägare till Canal Digital som hamnat lite på dekis. Kommer mediabolaget Bonnier in i bilden då blir det magert på boxsidan. Canal Digital är ju trots allt en del i en teknikkoncern (Telenor). Bonnier köpte C+ och kör gamla Beckfilmer som premiärfilmer, tappat Universal Studios, NHL och Premier League till Viasat. Blir det samma resa med CD så blir det scartdags igen.

Källa: resume.se - 2011-03-02

Publicerad 2011-03-02
Canal Digital är till salu. Det skriver nu den norska branschtidningen Inside Telecom. Telenor uppges vara i samtal med Bonnier och Egmont om en försäljning av satellit-tv-verksamheten.
TV
Rykten om att Telenor är på väg att sälja Canal Digital har florerat under en längre tid. Nu skriver Inside Telecom att arbetet med att sälja satellit-tv-delen är inlett. Försäljningen innebär att närmare en miljon nordiska parabolkunder kan få nya ägare.

Processen går under namnet ”Kodnamn Rainbow” och styrs från toppen av Telenorledningen. Källor till Inside Telecom gör gällande att koncerndirektören Kristin Skogen Lund är den som håller i trådarna.

Danska Egmont och svenska Bonnier pekas ut som de två aktörer som är intresserade av ett köp.

– Vi kommenterar som bekant aldrig rykten eller spekulationer i Telenor. Det har ju varit en del av dem, knytna till mediekonstellationer, i Norge och Norden de senaste månaderna, säger Telenors informationschef Atle Lessum till Inside Telecom.

Källa Allt om Medias blog 2011-03-02

När Telenor förra månaden presenterade siffror för förra årets fjärde kvartalet och för helåret 2010 visade det sig att tv-bolaget Canal Digital hade betydligt färre abonnenter på sateliidelan än från samma period 2009.

Antalet abonnenter på satellit-tv minskade med 27.000 abonnenter under det senaste årets sista tre månader och man såg en trend under hela 2010, då var nedgången av 63.000 kunder.

Nu vill Telenor, enligt branschens hemsida Inside Telecom sälja satellit verksamheten, Canal Digital. Detta innebär att nästan en miljon nordiska satellit-tv-kunder kan vara på väg att byta ägare.

Samtalen förs enligt uppgift med danska medieföretaget Egmont och svenska Bonnier.

- Vi kommenterar aldrig rykten eller spekulationer i Telenor. Det har varit en del av dessa konstellationer som länkar till media i Norge och Skandinavien under de senaste månaderna ”, sade chefen information Atle Lessum till Telenor Inside Telecom.

Det har skett stora förändringar i Canal nyligen. Från detta år, den norska kabel-tv-bolaget knoppades av från moderbolaget till Canal Digital, Telenor Broadcast och hänföras till Telenor Norge. Telenor Broadcast har också sålt den danska kabel-TV-verksamheten och är i färd med att sälja en del kabel-TV på Canal Digital i Sverige.

I Norge har RiksTV lyckats ta marknadsandelar från Canal Digital. De största problemen har nog varit kvar i Danmark, där konkurrensen beskrivs som mycket utmanande.

Redigerat av kenta2, 02 mars 2011 - 19:51.

Postad 02 mars 2011 - 20:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kenta2, inga diskussioner om Canal Digital i denna tråd (nu leker jag forumpolis igen, fy på mig)

Till min box. Den sköter sig fint. Sett att någon ovan rapporterade en timeshift bugg? Nej, det har jag inte på min box. Inspelningar startar och stannar utan problem medan jag tittar fördröjt på annan kanal.
Den har ännu inte glömt spela in något.
Den minns (ja det gjorde den även efter förra uppdateringen) den upplösning jag ställt in.
Inga mute-starter (än).
Lite bättre text i EPG men inte bra.

En inspelning på SVT HD (lokalsändningen 18:10 igår) hade rejäl osynk i ljudet som dock fixade sig efter några minuter. Tappade dolby spåret ungefär en gång i sekunden. Kan ha varit fel på sändningen iofs.

ja, inga hyss alls egentligen vad jag märkt bortsett från den inspelningen.
Jo, tidsskalan om man börjar titta på ett program som spelas in, den är inte alltid helt korrekt. -49d?

Men ska leta mer och den som vet något jag bör testa så skriv det här.

Postad 03 mars 2011 - 10:02

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Ny bugg för mig i går kväll.
Jag hade spelat in Pacific avsnitt 9 förra veckan. I går glömde jag programmera in inspelning av avsnitt 10. Nu när jag kollar har den tagit bort avsnitt 9 och spelat in avsnitt 10. Där det brukar stå datum och tid i listan, står det "Serie" istället.

Till saken hör att jag aldrig använder serieinspelning. Jag har inte ens försökt göra det. Detta var något boxen hittade på alldeles själv.

J*vla skitbox.

Postad 03 mars 2011 - 10:07

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Monshi, prova detta:

Tima en inspelning på STVHD (Det var den kanalen jag spelade in) via EPG. När den gått ett tag (Min hann gå nästan en timme), gå in i MyTV och starta den inspelningen från början. Spola lite titta lite, spola lite till, titta lite till. Se om den hänger sig helt plötsligt och raderar inspelningen som är gjord.

Ny bugg för mig i går kväll.
Jag hade spelat in Pacific avsnitt 9 förra veckan. I går glömde jag programmera in inspelning av avsnitt 10. Nu när jag kollar har den tagit bort avsnitt 9 och spelat in avsnitt 10. Där det brukar stå datum och tid i listan, står det "Serie" istället.

Till saken hör att jag aldrig använder serieinspelning. Jag har inte ens försökt göra det. Detta var något boxen hittade på alldeles själv.

J*vla skitbox.

Klicka på den raden så kommer du in i den "Katalogen" Där ligger inspelningen. Så fort det är en serie-inspelning samlar den alla inspelningar i en och samm akatalog för att lättare kunna hålla reda på den.

Postad 03 mars 2011 - 11:55

bengt__s
  • bengt__s
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Angående dubbla kablar, jag har idag ett parabol huvud med 2 utgångar, en kabel till min nya sagem HD box och en kabel till min andra TV (Multiabonnemang) för att kunna få in den 2:a kabeln till HD boxen för att få igång den uttökade EPG:n (har idag bara nån timme framåt) måste jag väl byta ut parabolhuvudet? Jag har för mig att CD sade att ett nytt huvud skulle vara med då jag beställde HD boxen? Det var det inte.... Finns det huvuden som hanterar 3 kablar?

Postad 03 mars 2011 - 12:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Finns det huvuden som hanterar 3 kablar?

Nope, inte tre. Men fyra. Ring Canal Digital och de kanske skickar en kostnadsfritt då du borde fått med en. Eller så kan du köpa en för inte alltför stor peng av dem eller, om du så vill, från exempelvis Kjell&Co

Postad 03 mars 2011 - 15:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Monshi, prova detta:

Tima en inspelning på STVHD (Det var den kanalen jag spelade in) via EPG. När den gått ett tag (Min hann gå nästan en timme), gå in i MyTV och starta den inspelningen från början. Spola lite titta lite, spola lite till, titta lite till. Se om den hänger sig helt plötsligt och raderar inspelningen som är gjord.

Testade det nu på eftermiddagen.
Spelade in på SVT1 HD, initierat via EPGn. Spolade fram och tillbaka, hoppade i tid med färgknapparna. Gick ur uppspelningen, startade en till på annan kanal. In i EPGn, den fungerade, in i MyTv, startar uppspelningen igen, spolar, hoppar...Inga stabilitetsproblem alls.

Två saker som dock inte fungerar riktigt som de ska är
1: Tidsskalan visar inte var man är i programmet, bara att man är x antal minuter efter där inspelningen ligger för stunden.

2: Mycket sporadiska bilder vid spolning. Oftast spolar den utan att visa något alls, ibland hoppar det fram en bild och ibland fungerar det som det ska. Väldigt betonat på ibland.

Programmet hade spelats in i cirka 30 minuter när jag testade.

Postad 03 mars 2011 - 15:49

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Då var det min maskin som fick "tuppjuck" har dock inte (ännu) råkat ut för det igen.

Det med de sporadiska bilderna vid spolning verkar hänga ihop med villke kanal man spelar in på. Spelar man in ett SD program funkar snabbspolningen bättre än om man t.ex. spelar in 2 HD-kanaler samtidigt som man tittar på ett inspelat.

Postad 03 mars 2011 - 16:06

Unregistered1580
  • Unregistered1580
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Angående dubbla kablar, jag har idag ett parabol huvud med 2 utgångar, en kabel till min nya sagem HD box och en kabel till min andra TV (Multiabonnemang) för att kunna få in den 2:a kabeln till HD boxen för att få igång den uttökade EPG:n (har idag bara nån timme framåt) måste jag väl byta ut parabolhuvudet? Jag har för mig att CD sade att ett nytt huvud skulle vara med då jag beställde HD boxen? Det var det inte.... Finns det huvuden som hanterar 3 kablar?

Det finns dem med fyra utgångar och det är bara att använda så många utav dem som man vill ha.

Vi har en hårddisk box + en vanlig HD box och använder alltså tre av utgångarna.
Om du nyligen köpt box så borde du ju bara kunna ringa och be om ett huvud, det kostar inte mkt alls.

Wohoo... idag kom vår utbytes box från CD.
Hoppas att det kommer fungera som det.
Aktuell mjukvara är: 0.5.6/1.2.0709r

Hur gammal är den mjukvaran?

Vår förra box fungerade ju helt helt perfekt innan den tvärdog.

Postad 03 mars 2011 - 17:45

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Det finns dem med fyra utgångar och det är bara att använda så många utav dem som man vill ha.

Vi har en hårddisk box + en vanlig HD box och använder alltså tre av utgångarna.
Om du nyligen köpt box så borde du ju bara kunna ringa och be om ett huvud, det kostar inte mkt alls.

Wohoo... idag kom vår utbytes box från CD.
Hoppas att det kommer fungera som det.
Aktuell mjukvara är: 0.5.6/1.2.0709r

Hur gammal är den mjukvaran?

Vår förra box fungerade ju helt helt perfekt innan den tvärdog.

0.5.6 är den föregående mjukvara, och den nuvarande 0.8.0 :P

Redigerat av voyager, 03 mars 2011 - 17:48.

Postad 03 mars 2011 - 20:07

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Min box funkar mycket bättre nu efter att ha bytt till 0.8.0. Den har hängt sig en gång (eller rättare sagt allting funkade men det gick inte att byta kanal). Upplever att bilden är något bättre och boxen känns snabbare.

Har dock två problem: Ibland blir hackar ljudet och bilden blir "pixlig" vid uppspelning av inspelat material men spolar man tillbaka så är det bra - men det felet går att leva med. Men det största problemet är att jag inte får någon bild om jag slår på boxen när den spelar in något annat (men ljudet funkar). Förut kunde jag "lura" den genom att slå av/på några gånger men nu är det helt kört. Har gjort fabriksåterställning men det hjälpte inte. Något tips?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.