Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 22 juni 2011 - 22:55
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Hej Monshi
Nej det finns inga planer i dagsläget på att förhindra våra kunder från att se vårat utbud. Hårdvarupairing använder vi redan idag på Digiality 422 och Sagem HD 106-S.
Enda skillnaden mot våra andra boxar är att vi måste registrera boxen i vårat system för att kortet ska fungera.
Jag hoppas detta besvarar din fråga, i övrigt gäller den information vi gett tidigare.
Med vänliga hälsningar Pauline
Kan svaret vara mer kryptiskt?? Kommer jag inom överskådlig framtid kunna använda mig av mitt CD-kort som sitter i min Sagembox för närvarande till tredejpartslösning eller inte?? Begär inte att någon enskild på CD skall svara för all framtid men kort och gott, är planerna på pairing gentemot kortet aktuellt inom närmsta året??
Postad 23 juni 2011 - 10:29
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Hej Monshi
Nej det finns inga planer i dagsläget på att förhindra våra kunder från att se vårat utbud.
Med vänliga hälsningar Pauline
Klart inga såna planer finns, dom är ju fullt genomförda redan. Ni borde utveckla planer för att ge era kunder MÖJLIGHET att ser ert utbud. Hade ju varit betydligt bättre... Förresten, en fråga till CD:Svärmor kommer som hus/kattvakt några dagar i sommar. Finns det någon fastställd procedur för hur man ska få bild om man vill kunna titta på tv när man spelar in samtidigt? Tacksam för svar.
Redigerat av Berns, 23 juni 2011 - 11:44.
Postad 26 juni 2011 - 01:29
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Gjorde misstaget att trycka OK på dialogrutan "Ny Mjukvara har hittats"
Har kört med den gamla mjukvaran sedan jag blev CD-kund i okt 2010.
Nu var jag ju negativt inställd redan från början, men redan efter 10 minuters användning hade jag fått nog.
Slängde iväg en order på Miraclebox 9, får hoppas den dyker upp imorgon.
Postad 26 juni 2011 - 19:15
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Gjorde misstaget att trycka OK på dialogrutan "Ny Mjukvara har hittats" Har kört med den gamla mjukvaran sedan jag blev CD-kund i okt 2010. Nu var jag ju negativt inställd redan från början, men redan efter 10 minuters användning hade jag fått nog. Slängde iväg en order på Miraclebox 9, får hoppas den dyker upp imorgon.
Är också nära sammanbrott på både box och Canaldigitals ovilja att hjälpa oss kunder, berätta hur Miracleboxen är och dina erfarenheter när du kört den. /S7
Postad 27 juni 2011 - 09:33
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Fick hem min nya box (Ja denna var faktiskt helt ny med plast o allt) och den låter mindre än den förra, men vad händer? Jo, när den står avstängd/StandBy och börjar spela in så kan jag inte få igång den, måste köra långtryck på fronten för att bryta inspelningen och sen sätta igång den.
Dessutom när en inspelning slutade under tiden jag tittade så fick jag "Ingen signal" på fler akanaler, men sen kom det tillbaka igen!
Jag håller på att bli tokig!
Tror ni det hjälper med en återställare.....för boxen altså?
Jag körde in alla kanaler och inspelningar m.m innan den sa att det fanns en uppdatering )Förutsatte att det var den senaste mjukvaran i den, men hur dum e jag?)
Postad 27 juni 2011 - 20:59
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Lurar med frun på fotboll med löftet att spela in "Huset vid sjön". Lika säkert som Canal Digital mjölkar oss på pengar är bilden svart och boxen låst. Det har hänt så många gånger nu att jag undrar om jag inte skall byta till Boxer efrersom Canal Digital inte klarar av sitt jobb. Ni på Canal Digital kan ni inte förklara för era lallande chefer att denna box borde aldrig gått ut på marknaden med alla dess brister.
Postad 28 juni 2011 - 00:19
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Lurar med frun på fotboll med löftet att spela in "Huset vid sjön". Lika säkert som Canal Digital mjölkar oss på pengar är bilden svart och boxen låst. Det har hänt så många gånger nu att jag undrar om jag inte skall byta till Boxer efrersom Canal Digital inte klarar av sitt jobb. Ni på Canal Digital kan ni inte förklara för era lallande chefer att denna box borde aldrig gått ut på marknaden med alla dess brister.
Vi har haft samma problem rätt länge och fick häromdagen ett svar från nån Program Manager på CD via ARN. Förutom massa dravel stog även en väldigt (för mig iaf) intressant mening: " Den löpande abonnemangsavgiften som kunden betalar är för att kunna nyttja vårt kanalutbud, vilket kunden kunnat göra enligt vår bedömning" Så nu vet du/ni/vi var CD har för preferenser för att kunna nyttja deras utbud. Den kanalen med svart bild måste ju ha extremt många tittare! Skickade nyss ett mail till denna Program Manager för å se vad som menas med att "nyttja" deras utbud... Ska bli ett intressant svar.
Postad 28 juni 2011 - 07:34
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
Vi har haft samma problem rätt länge och fick häromdagen ett svar från nån Program Manager på CD via ARN.
Förutom massa dravel stog även en väldigt (för mig iaf) intressant mening: "Den löpande abonnemangsavgiften som kunden betalar är för att kunna nyttja vårt kanalutbud, vilket kunden kunnat göra enligt vår bedömning"
Så nu vet du/ni/vi var CD har för preferenser för att kunna nyttja deras utbud. Den kanalen med svart bild måste ju ha extremt många tittare!
Skickade nyss ett mail till denna Program Manager för å se vad som menas med att "nyttja" deras utbud... Ska bli ett intressant svar.
Från CanalDigitals hemsida: " Canal Digitals mission är att ge sina TV-tittare de bästa TV-upplevelserna." Deras mission och att ha tillgång till utbudet är helt klart inte samma sak, TV-upplevelsen är ju inte endast tillgång tilll utbudet utan hur man kan ta del av det. Teoretiskt har vi ju oftast tillgång till utbudet, men kan inte ta del av det som tänkt.
Postad 28 juni 2011 - 10:11
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Från CanalDigitals hemsida: "Canal Digitals mission är att ge sina TV-tittare de bästa TV-upplevelserna." Deras mission och att ha tillgång till utbudet är helt klart inte samma sak, TV-upplevelsen är ju inte endast tillgång tilll utbudet utan hur man kan ta del av det. Teoretiskt har vi ju oftast tillgång till utbudet, men kan inte ta del av det som tänkt.
Nu är jag förvisso bara en lätt missnöjd kund, men jag skulle nog inte påstå att jag får "de bästa TV-upplevelserna" när jag slår på min tv. Inte säkert jag får någon "TV-upplevelse" över huvud taget. Men som sagt, jag är bara en missnöjd kunde, mitt omdöme ska man inte lita på!
Postad 28 juni 2011 - 14:50
Unregistered7a069c9a
-
Unregistered7a069c9a
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Någon som har en oanvänd box liggandes, och kan testa att lägga in en annan firmware? Boxen finns ju på andra marknader t ex uk och de har en annan mjukvara. Man kanske kan ha den som fta box, för som cd box är den totalt värdelös. Har själv problem med start av boxen. Den visar er01 och sedan 01-- osv, i MINST 9 gånger av 10. Mao att starta boxen med fjärr är meningslöst då man ändå måste fram och köra långtryck på fronten. Detta fenomen kom i samband med senaste mjukvaran och är säkert en "feature" som cd lagt in för att förbättra folkhälsan  .
Snälla Canal Digital. Visa lite ryggrad och ta ansvar för allt lidande ni orsakat med era "förbättringar" av boxen. Subventionera eller skänk ADB boxen till oss stackare som köpt denna skitbox, och be om ursäkt för vad ni ställt till med.
Ha det bra
Puttiplatt
Postad 28 juni 2011 - 17:14
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jag använde min till Boxers FTA (med gammal korti för utan kort startar inte boxen). Tyvärr tyckte jag den väsnades för mycket när jag jämförde med min Vu+ så jag drog ur kontakten för gott.
Tror inte det går lägga in CFW i boxen. Men kan någon lära mig det, om det nu går, så kan jag göra det nästa vecka när höstvädret kommer tillbaka.
Redigerat av ruva, 28 juni 2011 - 17:16.
Postad 28 juni 2011 - 20:07
XINS
-
XINS
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Min insp HD box åkte ut för ca 1 år sedan och efter att man blev lurad när CanalDigital på x antal tusen kronor när boxen introducerades så kommer jag ha svårt att lita på CanalDigitals boxar. Jag är tveksam till att man kommer att släppa en sämre box men när man inte kan få ett erkännanande ifrån CanalDigital eller att man får någon sorts kompensation så hoppas jag bara att någon annan leverantör kan komma ifatt med antal HD kanaler/utbud mm så det kan bli aktuellt med ett byte av leverantör.
Postad 28 juni 2011 - 20:10
Unregistered46900350
-
Unregistered46900350
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Är det inte någon som lyckats häva ett köp av boxen?
De har ju tre försök på sig att laga felen, sen har man ju enligt konsumentköpslagen rätt att häva det.
Postad 28 juni 2011 - 21:31
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Är det inte någon som lyckats häva ett köp av boxen? De har ju tre försök på sig att laga felen, sen har man ju enligt konsumentköpslagen rätt att häva det.
Jag lyckades fick pengarna till baka och abonnemanget uppsagt i slutet av denna månaden. Så nu har jag Viasat och en Pace TDS 855 NV och den har inte hängt sig en enda gång.
Postad 29 juni 2011 - 06:57
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Nu har boxen startat ett installationsförfarande de senaste morgnarna (displayen visar 01-- och -- blinkar) => Det tar ca 5 minuter att starta. Visserligen inte mycket sämre än när det går som det ska, men ändå. När jag slog på boxen igår kväll (en programmerad inspelning pågick) så aktiverades inte hdmi. Eftersom jag inte ville bryta inspelningen så gjorde jag en nödkoppling och anslöt boxen till tv:n via scart. Nu fick bild och kunde gå in i inställningsmenyn, men lyckades inte aktivera hdmi:n (boxen trodde ju att den redan var igång). Först efter att inspelningen var klar kunde jag göra en reset och få igång hdmi:n. Tidigare har denna box (min 3:e eller 4:e) fungerat rätt ok. Har bara hängt sig i snitt nån gång i veckan. Är det någon mer som upplevt en försämring den senaste tiden? Hittade information om att adb-boxen kommer i september, men jag tycker tivo-boxen verkar vara mer intressant. Någon som har hört något om när tivo-boxen kommer?
Postad 29 juni 2011 - 08:33
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Någon som har en oanvänd box liggandes, och kan testa att lägga in en annan firmware? Boxen finns ju på andra marknader t ex uk och de har en annan mjukvara. Man kanske kan ha den som fta box, för som cd box är den totalt värdelös. Har själv problem med start av boxen. Den visar er01 och sedan 01-- osv, i MINST 9 gånger av 10. Mao att starta boxen med fjärr är meningslöst då man ändå måste fram och köra långtryck på fronten. Detta fenomen kom i samband med senaste mjukvaran och är säkert en "feature" som cd lagt in för att förbättra folkhälsan . Snälla Canal Digital. Visa lite ryggrad och ta ansvar för allt lidande ni orsakat med era "förbättringar" av boxen. Subventionera eller skänk ADB boxen till oss stackare som köpt denna skitbox, och be om ursäkt för vad ni ställt till med. Ha det bra Puttiplatt
Hej, Vi har uppmärksammat ditt inlägg och skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Om du skriver dina kontaktuppgifter och kundnummer i ett meddelande så kommer vi kontakta dig. Med vänliga hälsningar, Mikaela Lurar med frun på fotboll med löftet att spela in "Huset vid sjön". Lika säkert som Canal Digital mjölkar oss på pengar är bilden svart och boxen låst. Det har hänt så många gånger nu att jag undrar om jag inte skall byta till Boxer efrersom Canal Digital inte klarar av sitt jobb. Ni på Canal Digital kan ni inte förklara för era lallande chefer att denna box borde aldrig gått ut på marknaden med alla dess brister.
Hej, Vi har uppmärksammat ditt inlägg och skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Om du skriver dina kontaktuppgifter och kundnummer i ett meddelande så kommer vi kontakta dig. Med vänliga hälsningar, Mikaela
Postad 29 juni 2011 - 09:30
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Någon som har hört något om när tivo-boxen kommer?
Nope. Under detta år är dock inte troligt. Efter det, vem vet?
Postad 29 juni 2011 - 10:06
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
I morse hände det igen, "Ingen signal" på en hel drös kanaler förutom SVT1 som jag tittade på innan jag föröskte byta kanal. Va fan är detta?!?!?!?! SKa man inte kunna få en enda j*vla box som fungerar, inte låter, och spelar in det man vill?!?!?
Redigerat av Melmac, 29 juni 2011 - 10:06.
Postad 29 juni 2011 - 10:14
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
..... Har själv problem med start av boxen. Den visar er01 och sedan 01-- osv, i MINST 9 gånger av 10. Mao att starta boxen med fjärr är meningslöst då man ändå måste fram och köra långtryck på fronten. Detta fenomen kom i samband med senaste mjukvaran och är säkert en "feature" som cd lagt in för att förbättra folkhälsan . Snälla Canal Digital. Visa lite ryggrad och ta ansvar för allt lidande ni orsakat med era "förbättringar" av boxen. Subventionera eller skänk ADB boxen till oss stackare som köpt denna skitbox, och be om ursäkt för vad ni ställt till med. Ha det bra Puttiplatt
Likaså gör den för en arbetskamrat och supporten kunde inte hjälpa dem, utan fick till svar att boxen bara blir bättre och bättre för varje uppgradering. De fick även ett roligt mejl med uppmaning att skruva ur båda antennkablarna och ladda ner mjukvaran och göra reset. Hur man skulle kunna ladda ner mjukvaran med båda antennkablarna urskuvade övegick vårat förstånd. Givetvis fick de även en ny nätdel. De kör nu med en gammal Nokiabox utan HD. Att CD svarar i denna tråd är mycket bra men de bör nog även se över deras supportavdelning - för folk tröttar ju på att felanmäla.
Postad 29 juni 2011 - 10:27
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
-Du har nog inte fått ner mjukvaran ordentligt, provat att tvinga boxen att ladda ner den igen!
ÄR DET CIRCUS MAXIMUS MAN RINGER ELLER?!?!?!?!
Postad 29 juni 2011 - 11:06
Unregistered4eff8a47
-
Unregistered4eff8a47
-
Amatör
-
-
93 inlägg
- Hittar ingen information om GPL hos Canal Digital eller Sagemcom så de bryter nog mot GPL avtalet. - Canal Digital, har ni någon officiell kommentar?
Hej Ulfis,
För att kunna ge er ett så bra svar som möjligt har vi vidarebefodrat frågan till ansvariga och återkommer i tråden så fort vi har ett svar.
Med vänliga hälsningar, Filippa
Hej,
Hur går det med det här? Det är snart en månad sedan och det är en mycket bra fråga. Se t ex http://duff.dk/viasat/ för några år sedan.
En annan sak jag undrar över: Som ni själva säger, så har ni ett ansvar att se till att problemen med PVR-boxen blir lösta. Jag har, precis som alla andra, problem med boxen: - Den tappar schemalagda inspelningar. - Saknas bild på vissa inspelningar. - Saknas bild vid ”live-tittande”, ljud finns och övrig grafik från boxen, som epg och inforutan kan visas syns, men videoströmmen saknas och rutan är svart. - Boxen hänger sig då och då (så det är praktiskt med en lampkontakt på nätsladden...) - Ibland tar det extremt lång tid för boxen att starta (uppåt 5 minuter som CD-loggan visas vid boot) - Boxen är periodvis slö på att reagera på kommandon. Den verkar köa dem och sedan köra igenom allt. Det här är en ny box, jag fick den utbytt för ca 6 månader sedan. Detta är ju kända buggar. Därför känns det som slöseri med min och er tid att sitta i telefon med er kundtjänst kring detta (speciellt som de har ett visst mått av, ska vi säga bergvärmerelaterade, pajaskonnotationer). Ni måste ju hålla med om att jag inte kan utnyttja mitt abonnemang så länge ni inte fixat boxen (som ni också säger er ha ansvar för att fixa). Med andra ord. Kommer ni att rabattera mitt abonnemang till dess att boxen fungerar, alternativt ni erbjudit mig en fungerande alternativbox?
Med vänliga hälsningar, NOP
Hej,
Jag försöker att hålla en positiv ton i dialogen med er, och anledningen till att jag ens ids lägga ned tid på det här är för att jag tycker att CD på många sätt gör ett bra jobb. Bra kanaler och kvalitet t ex. Det var roligt att se några konkreta svar på de utestående frågorna i den andra tråden också - även om svaren inte alltid var de jag önskade tycker jag att det är starkt att stå för de villkor man erbjuder. Men jag skulle faktiskt vilja ha ett svar på det ovan från i måndags.
Mvh, /NOP
Hej CD, Ska jag tolka ert frånvaro av svar som att ni ignorerar frågorna, eller helt enkelt inte förmår svara? Är det, som jag läste i andra tråden att ni svarat ARN, er officiella hållning att ni på ett fullgott sätt uppfyllt er leverans av tjänsten, när boxen fungerar så illa som den gör? Mvh, /NOP (som börjar tröttna på att bli ignorerad, hägrande ADB-box och bra kanaler eller inte)
Postad 29 juni 2011 - 20:53
Unregistered7a069c9a
-
Unregistered7a069c9a
-
Amatör
-
-
59 inlägg
-Du har nog inte fått ner mjukvaran ordentligt, provat att tvinga boxen att ladda ner den igen!
Hur tvingar man ner ny mjukvara? Är villig att prova allt som kan göra att boxen funkar! Puttiplatt
Postad 30 juni 2011 - 10:58
Unregistered4eff8a47
-
Unregistered4eff8a47
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Snubblade över den här tråden. http://avforum.no/fo...tml#post1643164Det är inte bara här frågan om brott mot GPL är uppe. Sagem har ju, enligt Google, en del på sitt samvete där tidigare också. Sagem GPLFör att annars sammanfatta de 76 sidorna i den tråden (med reservation för min bleka norska): 1. Sagemboxen fungerar dåligt. 2. Patchar löser inte problemen. 3. CD borde ge alla som drabbas av den en väg över till ADB-boxen. D v s i stort samma som skrivs i den här tråden alltså. /NOP
Postad 30 juni 2011 - 12:29
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Hur tvingar man ner ny mjukvara? Är villig att prova allt som kan göra att boxen funkar! Puttiplatt
Håll inne powerknappen på fronten ett par sek. När displayen visar 88:88 trycker du på fjären i snabb följad. OK sen MENU Nu ska displauer visa 01-- osv.
Postad 30 juni 2011 - 14:41
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej CD, Ska jag tolka ert frånvaro av svar som att ni ignorerar frågorna, eller helt enkelt inte förmår svara? Är det, som jag läste i andra tråden att ni svarat ARN, er officiella hållning att ni på ett fullgott sätt uppfyllt er leverans av tjänsten, när boxen fungerar så illa som den gör?
Mvh, /NOP (som börjar tröttna på att bli ignorerad, hägrande ADB-box och bra kanaler eller inte)
Hej NOP, Vi vill verkligen be om ursäkt för att vi dröjt med att svara på ditt inlägg, samt även de problem du har upplevt. Att den inspelningsbara HD-boxen tappar schemanlagda inspelningar, är något som vi känner till och vi jobbar intensivt tillsammans med Sagem för att hitta en bra lösning på problemet. Men vi skulle gärna vilja veta hur frekvent dessa fel med missade inspelningar är i förhållande till hur mycket du spelar in? Varför du saknar bild på vissa inspelningar och i livesändningar är svårt att ge ett svar på, utan att göra en grundlig felsökning då det kan beror på flera faktorer. Att den inspelningsbara HD-boxen hänger sig då och då och att du upplever att den tar lång tid att starta, är beroende på hur mycket aktivitet som sker i boxen samtidigt. Vi skulle därför behöva få mer information om i vilka lägen dessa problem uppstår. Våra rekommendationer är att använda den nya funktionen med autostandby. Detta för att den inspelningsbara HD-boxen inte ska stå på hela tiden, då vi uppmärksammat att fel har uppstått när den inspelningsbara HD-boxen inte få uppdateras, vilket den gör vid en omstart. Vi vore tacksamma om vi kunde få mer information av dig via telefon och att vi på så sätt kunde lösa ärendet tillsammans. Om du skriver dina kontaktuppgifter och kundnummer i ett meddelande så kommer vi kontakta dig. Med vänliga hälsningar Mikaela
Postad 30 juni 2011 - 15:15
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Hej NOP,
Vi vill verkligen be om ursäkt för att vi dröjt med att svara på ditt inlägg, samt även de problem du har upplevt.
Att den inspelningsbara HD-boxen tappar schemanlagda inspelningar, är något som vi känner till och vi jobbar intensivt tillsammans med Sagem för att hitta en bra lösning på problemet. Men vi skulle gärna vilja veta hur frekvent dessa fel med missade inspelningar är i förhållande till hur mycket du spelar in?
Varför du saknar bild på vissa inspelningar och i livesändningar är svårt att ge ett svar på, utan att göra en grundlig felsökning då det kan beror på flera faktorer.
Att den inspelningsbara HD-boxen hänger sig då och då och att du upplever att den tar lång tid att starta, är beroende på hur mycket aktivitet som sker i boxen samtidigt. Vi skulle därför behöva få mer information om i vilka lägen dessa problem uppstår.
Våra rekommendationer är att använda den nya funktionen med autostandby. Detta för att den inspelningsbara HD-boxen inte ska stå på hela tiden, då vi uppmärksammat att fel har uppstått när den inspelningsbara HD-boxen inte få uppdateras, vilket den gör vid en omstart.
Vi vore tacksamma om vi kunde få mer information av dig via telefon och att vi på så sätt kunde lösa ärendet tillsammans. Om du skriver dina kontaktuppgifter och kundnummer i ett meddelande så kommer vi kontakta dig.
Med vänliga hälsningar Mikaela
Jag har vägrat slå av min box & uppdatera mjukvaran ( har version: V2.3.0 / blå typsnittet från 2010) hänger sig i princip aldrig. Är ljusår bättre än den nyare katastrofmjukvaran ( som jag haft i 2 av de utbytesboxar CD skickat ut) Får dock leva med en massa ljudsynkproblem, men är ju inget emot vad man får utstå om man laddar ner senaste mjukvaran - och därmed förstör boxen. Kräv gamla mjukvaran tillbaka & sen i september: Nya boxen GRATIS! Jörgen
Postad 30 juni 2011 - 15:17
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Att den inspelningsbara HD-boxen tappar schemanlagda inspelningar, är något som vi känner till och vi jobbar intensivt tillsammans med Sagem för att hitta en bra lösning på problemet. Men vi skulle gärna vilja veta hur frekvent dessa fel med missade inspelningar är i förhållande till hur mycket du spelar in?
Varför du saknar bild på vissa inspelningar och i livesändningar är svårt att ge ett svar på, utan att göra en grundlig felsökning då det kan beror på flera faktorer.
Våra rekommendationer är att använda den nya funktionen med autostandby. Detta för att den inspelningsbara HD-boxen inte ska stå på hela tiden, då vi uppmärksammat att fel har uppstått när den inspelningsbara HD-boxen inte få uppdateras, vilket den gör vid en omstart.
Är det även fler som haft problem med att serieinspelningarna har helt plötsligt blivit till att spela in repris av samma serier som är fler år gamla ( CSI, Criminal Minds etc). Och samtidigt så blev ju naturligtvis inte de nya inspelningarna inspelade heller, de har blivit ersatta av de gamla avsnitten helt. Vi stänger förvisso av boxen efter varje gång vi använt den, eftersom den ändå blir så varm och låter. Men testade den där auto standby funktionen men då hängde den sig i en inspelning med en ruta där det står att den kommer att stängas av. Den rutan var kvar på morgonen, bilden bakom rörde sig och visade aktuellt program men den hade inte spelat in programmen kvällen innan. Är det dessutom korrekt att när man pausar i en sändning och fortsätter att titta och man inser att man inte kommer att orka se klart utan man spelar in så ska programmet hoppa fram till aktuell tidpunkt och därmed missar man all den tid man pausat? Det är INTE acceptabelt. Suck, nä ge oss en box som inte är förstörd, en ADB box till kraftigt reducerat pris kanske...
Postad 30 juni 2011 - 15:19
Unregistered7a069c9a
-
Unregistered7a069c9a
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Liten update. Jag har tvingat ner ny mjukvara och ska testa om det blir bättre, återkommer i frågan. Fick idag även ett mail från cd support ang mitt problem. De föreslog samma åtgärd. Cd: s mail var konkret och bra och det ska de ha kredit för. De tog upp problem med fjärren bl a att den kan reagera dåligt. Jag har slutat använda originalfjärren för länge sedan och kör med en harmony 700 istället(500:- på elgiganten) och den funkar i alla lägen. De är väl medvetna om alla våra problem, frågan är om de kan få ordning på boxen.
Ha det bra
Puttiplatt
Postad 30 juni 2011 - 15:20
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
CD; Enl. mig så finns ingen chans i he-te att ni löser problemen med befintlig hårdvara utan att backa filmen tillbaka tills tiden innan VOD och den FW som var då. (autostandby eller andra placebolösningar till trots)
Hoppas att ni erbjuder befintliga kunder en snygg övergång till en ny mer tidsenlig box, annars tackar jag för mig!
Postad 30 juni 2011 - 15:31
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2 705 inlägg
CD; Enl. mig så finns ingen chans i he-te att ni löser problemen med befintlig hårdvara utan att backa filmen tillbaka tills tiden innan VOD och den FW som var då. (autostandby eller andra placebolösningar till trots) Hoppas att ni erbjuder befintliga kunder en snygg övergång till en ny mer tidsenlig box, annars tackar jag för mig!
Jag håller med dig, själv har jag haft ett **** med detta "inspelningsbara" hd-box och har missat så många inspelade program/fotboll/filmer. Jag kommer att kräva nya boxen gratis när den släpps ut, får jag inte det då blir det hejdå CD. Jag betalar närmare 700kr i mån då vill jag ha en fungerande tjänst!
Postad 30 juni 2011 - 15:32
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Jag har vägrat slå av min box & uppdatera mjukvaran ( har version: V2.3.0 / blå typsnittet från 2010) hänger sig i princip aldrig.
Har i september varit kund i 24 månader hos CD. Hade ju först en box med den gamla mjukvaran, med en liten bild i Mytv. Men det var i mitt fall en katastrof. 8 gånger av 10 hängde sig boxen i Mytv så fort man hoppade lite för snabbt mellan de inspelade programmen. Försvarar inte den nya mjukvaran (nyss hängde sig boxen i INIT vid uppstart, så jag fick hålla in knappen på fronten) men för mig fungerar den i alla fall ok. Någon hängning i veckan blir det dock. Den långsamma spolningen stör jag mig mest på. Dock så tycker jag CD bör gå ut och be deras kunder om ursäkt för alla problem den nya mjukvaran ställt till med för ett stort antal kunder. Samt erbjuda den nya boxen till ett kraftigt reducerat pris. /Fredrik
Postad 30 juni 2011 - 15:56
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Nu var inte detta svar riktat till mig, men då CD enligt numera etablerat mönster nogsamt undvek att svara på de frågor som faktiskt ställdes av nop4e71 så det kan väl knappast anses ofint att klampa in. Att den inspelningsbara HD-boxen tappar schemanlagda inspelningar, är något som vi känner till och vi jobbar intensivt tillsammans med Sagem för att hitta en bra lösning på problemet. Men vi skulle gärna vilja veta hur frekvent dessa fel med missade inspelningar är i förhållande till hur mycket du spelar in?
Spelar det egentligen någon roll hur ofta det händer? Finns det någon nivå som Canal Digital anser vara acceptabel? Får vi ny box om vi har över den gränsen? Våra rekommendationer är att använda den nya funktionen med autostandby. Detta för att den inspelningsbara HD-boxen inte ska stå på hela tiden, då vi uppmärksammat att fel har uppstått när den inspelningsbara HD-boxen inte få uppdateras, vilket den gör vid en omstart.
Ärligt talat, en sån funktion tar man till när man inte förmår lösa de bakomliggande problemen, något alla som är bekanta med utveckling av inbyggda system säkert känner igen. Beroende på omständigheterna kan det vara rätt lösning, även på längre sikt, men det är ett ovedersägligt tecken på att produkten har grava brister i sin nuvarande form. Med tanke på det, hur försvarar Canal Digital att de fortsatt säljer denna box?
Postad 01 juli 2011 - 07:39
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Ny mjukvara ska komma under Juli, fler som hört detta?
Reklamerade min box eftersom den får för sig att det inte finns någon signal på alla andra kanaler än den som spelas in trots 63-67% på båda ingångarna. Det är fortfarande ett problem som support påstod är mjukvarurelaterat, men att det bara är vissa boxar som råkar ut för det. För mig är det solklart att det är först och främst ett hårdvaruproblem (ojämn kvalitet på tuners etc.) och eventuellt i kombination med mjukvaran.
Får väl sätt ai den gamla boxen som jag inte skickat tillbaka ännu, trots att den låter som en handdammsugare.
(Har fått supporten till att skriva en notering om att den behåller jag parallellt tills den nya mjukvaran kommer.)
Postad 01 juli 2011 - 08:33
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Men du kan ju inte vara allvarlig? Om ni inte är fullt medvetna om problemet och vad det beror på (då menar jag mer konkret än "mjukvaruproblem") så är ju CD ett större skämt än vad man någonsin tidigare kunnat ana. Problemet är ju sen länge uppmärksammat här och av er "support". Att du sen sitter här och skriver att ni måste göra en "grundlig felsökning" är ju bara skrämmande... När ska ni sluta rada upp exempel efter exempel på hur fullständigt inkompetenta och värdelösa ni är?
Postad 01 juli 2011 - 09:58
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Har i september varit kund i 24 månader hos CD. Hade ju först en box med den gamla mjukvaran, med en liten bild i Mytv. Men det var i mitt fall en katastrof. 8 gånger av 10 hängde sig boxen i Mytv så fort man hoppade lite för snabbt mellan de inspelade programmen.
/Fredrik
Problemet med Mytv låsningen i gamla mjukvaran var inget problem gemfört mot nuvarande problem, t o m min 8 åriga dotter lärde sig att man inte kunde bläddra i Mytv innan bildrutan visade inspelningen, men det hände någon enstaka gång/månad att man var för snabb och då hängde sig boxen. Men den nya LINUX mjukvaran har nog hängt sig över 1000 gånger för mig, och då överdriver jag inte då det nu har gått 300 dagar med 3-4 hängningar i snitt/dag (sista tiden har faktiskt min box skött sig riktigt bra). Att CD skriver " vi jobbar intensivt tillsammans med Sagem för att hitta en bra lösning på problemet" är patetiskt. Har dom jobbat intensivt i 300 dagar utan att komma längre så bör dom ge upp eller byta jobb. Denna box går inte felsöka eftersom den är helt instabil, och problemen uppstår helt slumpartat. Om det fanns det minsta lilla mönster i varför vissa saker går fel hade vi här i minhembio för länge sen hittat den gemensamma nämnaren som orsakar eller lockar fram "buggarna/mjukvarufelen. Mitt råd till CD är: Sluta att försvara denna box CD. Skicka ut en undersöknings till alla som köpt denna skitbox av er och ta reda på hur verkligheten igentligen ser ut. Att man är tyst och lider betyder inte att man är nöjd! Sen kan ni skicka en gratis ADB box så fort ni får hem dom till alla stackars kunder som fortfarande inte bytt leverantör.
Postad 01 juli 2011 - 14:52
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
En fråga, matar boxen ut både HDMI och komponent samtidigt? Funderar på att skaffa en Slingbox och hänga på...
Postad 01 juli 2011 - 15:09
Unregistered7a069c9a
-
Unregistered7a069c9a
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Update. Funkade inte med nedtvingad mjukvara.
Christian på teknisk support som mailat mig, hade redan lagt upp ett ev boxbyte på min kundbild, så mitt samtal med kundtjänst tog mindre än 1 minut och de skickar en ny box.
Detta kära Canal Digital är ett bra tecken på kundvård.
Sen får vi se om den nya boxen är ny eller beg. Samt att jag inte får andra buggar som jag faktiskt har varit ganska befriad ifrån. Jag återkommer när den nya boxen är utvärderad.
Ha det bra
Puttiplatt
Postad 01 juli 2011 - 16:58
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Så här skriver CD Norge på Facebook idag
Är inte den senaste mjukvaran byggd på Linux?
" Canal Digital Norge
Hei alle sammen. Når gjelder den nye software oppdateringen som kommer. Så er det ikke bare en fiks av den softwaren som allerede ligger der. Vi kommer til å bytte operativsystem til linux. Dette kommer til å endre HD PVR dekoderen helt. Det blir som en helt ny dekoder bare med samme utseende. Dekoderen kommer til å få mange nye funksjoner samt den kommer til å fjerne mye av de problemene vi sliter med i dag. Linux er et operativsystem som krever mindre arbeidskraft enn det operativsystemet vi kjører i dag, som da kommer til å få dekoderen til å jobbe mer stabilt med mindre henging i kanallister og mindre problemer med opptak. Vi kommer også fortsette med å oppdatere denne dekoderen selv om vi lanserer ny dekoder. Mvh Simon
för 3 timmar sedan · 1 person"
Postad 01 juli 2011 - 17:08
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Men den nya LINUX mjukvaran har nog hängt sig över 1000 gånger för mig, och då överdriver jag inte då det nu har gått 300 dagar med 3-4 hängningar i snitt/dag
Verkar ju helt osannolikt, beklagar om så är fallet. Har du inte bett om en ny box om din hängt sig 1000 (TUSEN) gånger? /Fredrik
Postad 01 juli 2011 - 19:34
SkäggNicke
-
SkäggNicke
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej Alla,
Just registrerat mig på forumet men jag har följt denna tråd länge.
Jag har varit kund hos CD i över 3år och haft denna fantastiska box sedan start.
Det är intressant och läsa att det är fler än jag som har problem och det är märkligt att CD inte fixar problemen.
När jag ringt supporten så är oftast tipset att göra en fabriksåterställning och börja om från början.
Det har aldrig löst problemen med min box.
Det är ju uppenbart något fel på denna box, den borde varit skrotad för länge sen.
Jag undrar om det finns någon som har en box som fungerar ? Är det möjligt ?
En box som aldrig haft några av de problem som beskrivs i denna tråd ?
//Nicke
Postad 01 juli 2011 - 19:54
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Så här skriver CD Norge på Facebook idag Är inte den senaste mjukvaran byggd på Linux?
"Canal Digital Norge Hei alle sammen. Når gjelder den nye software oppdateringen som kommer. Så er det ikke bare en fiks av den softwaren som allerede ligger der. Vi kommer til å bytte operativsystem til linux. Dette kommer til å endre HD PVR dekoderen helt. Det blir som en helt ny dekoder bare med samme utseende. Dekoderen kommer til å få mange nye funksjoner samt den kommer til å fjerne mye av de problemene vi sliter med i dag. Linux er et operativsystem som krever mindre arbeidskraft enn det operativsystemet vi kjører i dag, som da kommer til å få dekoderen til å jobbe mer stabilt med mindre henging i kanallister og mindre problemer med opptak. Vi kommer også fortsette med å oppdatere denne dekoderen selv om vi lanserer ny dekoder. Mvh Simon
Denna info hittar inte jag på deras FB logg sida, frågan är om det är sant eller ej som dom skrev? Och varför då radera den info isf.. :/
Postad 01 juli 2011 - 20:56
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Verkar ju helt osannolikt, beklagar om så är fallet. Har du inte bett om en ny box om din hängt sig 1000 (TUSEN) gånger?
/Fredrik
Det är inte boxen det är fel på, det är mjukvaran. Är inne på min fjärde box och inga problem löser sig för att man byter box. Däremot så vill CD support få folk att tro att det är en lösning. På samma sätt som att dom tror att det är en lösning att fabriksåterställa/formatera hårdisk/byta nätagg osv osv. Förresten så skickade jag ett mail till Program manager på CD för några dagar sen om han kunde specificera hur dom menar att man kan nyttja deras kanalutbud. Men han valde att inte svara på frågan och hänvisade till att ARN skulle avgöra det. Jag ser det som ett tyst erkännande. Hade dom haft nåt på fötterna hade dom kunnat lägga fram det svart på vitt, oavsett ARN. Men så verkar ju inte vara fallet...
Redigerat av Berns, 01 juli 2011 - 20:58.
Postad 01 juli 2011 - 23:07
stathagen
-
stathagen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Bra att ha: röd + 353 + texttv + 2 för formatering och röd + 353 + texttv + 1 för fabriksreset det ska gå snabbt för att det ska fungera
Och i vilket läge ska man stå när man gör detta, under mytv? Jag får det inte att fungera.
Postad 02 juli 2011 - 00:16
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Denna info hittar inte jag på deras FB logg sida, frågan är om det är sant eller ej som dom skrev? Och varför då radera den info isf.. :/
Du hittar den här:" torsdag kl. 16:05 via Friended for iPad" det finns 16 kommentarer och flera från CD
Postad 02 juli 2011 - 08:22
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Och i vilket läge ska man stå när man gör detta, under mytv? Jag får det inte att fungera.
Slå bara på boxen, normal bild och var sedan snabb snabb. Krävs två händer för att hinna med.
Postad 02 juli 2011 - 10:06
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Så här skriver CD Norge på Facebook idag Är inte den senaste mjukvaran byggd på Linux?
"Canal Digital Norge Hei alle sammen. Når gjelder den nye software oppdateringen som kommer. Så er det ikke bare en fiks av den softwaren som allerede ligger der. Vi kommer til å bytte operativsystem til linux. Dette kommer til å endre HD PVR dekoderen helt. Det blir som en helt ny dekoder bare med samme utseende. Dekoderen kommer til å få mange nye funksjoner samt den kommer til å fjerne mye av de problemene vi sliter med i dag. Linux er et operativsystem som krever mindre arbeidskraft enn det operativsystemet vi kjører i dag, som da kommer til å få dekoderen til å jobbe mer stabilt med mindre henging i kanallister og mindre problemer med opptak. Vi kommer også fortsette med å oppdatere denne dekoderen selv om vi lanserer ny dekoder. Mvh Simon
Detta gäller troligtvis kabel boxen. Klart dom ska få samma fina LINUX programvara som vi parabolkunder kunnat njuta av de senaste 300 dagarna;-)
Postad 02 juli 2011 - 19:32
XINS
-
XINS
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Om jag inte minns helt fel så har denna boxen funnits i 4 år och med tanke på det så borde man fixat alla problem som varit alternativt bytt ut boxen. Mycket mer än så tror jag inte det finns att säga om alla problem.
Om jag känner CanalDigital rätt så kommer man inte erbjuda något byte för befintliga kunder utan om/när ny box finns så kommer ALLA att få betala för den nya boxen. Det är väl också detta som kommer att göra att man byter leverantör.
Postad 02 juli 2011 - 19:45
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Om jag känner CanalDigital rätt så kommer man inte erbjuda något byte för befintliga kunder utan om/när ny box finns så kommer ALLA att få betala för den nya boxen. Det är väl också detta som kommer att göra att man byter leverantör.
Det är klart man inte kommer att göra, eventuellt ger man en rejäl rabatt på den nya boxen till de som haft störst problem. Alla andra (jag tex) får nog välja om dom vill köpa den nya boxen. Och det där med att byta leverantör stör jag mig lite på, många spyr galla över CD , hoppas dom verkligen sagt upp sitt abonnemang. För massa tomma hot på sidor som denna kommer inte lösa någonting. Säg upp ert abonnemang alla ni som är missnöjda,så ska ni se att det kommer hända saker. /Fredrik
Postad 02 juli 2011 - 19:59
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Canal Digital Sverige har nu fått igång sin egen Facebooksida.
Postad 03 juli 2011 - 00:09
nilsa
-
nilsa
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Efter en hängning och sedvanlig omstart fick vi igår skylten; "Det finns en ny programvara att ladda ner... Ja/Nej/Vid nästa omstart". Kastade tärning om hur vi skulle göra. Utfallet blev "Ja".
Efter ett par minuters väntan fullföljdes "uppdateringen". Från att ha haft version 0.8.9.H fick vi nu... tamtaramtamtaa!!!: 0.8.9.H. Ingen i familjen höjde ens ett ögonbryn utan var bara tacksamma att vi endast missade några minuter av filmen.
Antar att vi räknas till CD:s nöjda kunder eftersom vi inte längre orkar bry oss.
... en annan lite tragikomisk sak är att vi valde CD för att vår mer eller mindre neutrale installatör berättade för oss att vi inte skulle välja Viasat. "för de har väldiga problem med sin box och har världens längsta gnälltråd på internet". Tror bestämt att han blandade ihop korten lite där. Synd bara att jag trodde honom. Till denna tråd hittade jag först när eländet började.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|