Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 mars 2008 - 16:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som tycker den marksända mottagare i boxen är usel??

Har riktigt dålig mottagning på den nya men kopplar jag in den gamla HD boxen fungerar det utmärkt!!

Var tvungen att byta box mitt under Formel 1 racet på 6an i helgen!!!

Ja, det stämmer. Som jag skrev efter den första uppdateringen så kunde boxen hänga sig när det var dålig signal på en markkanal. Trots att jag samtidigt hade en ok bild på TVn's inbyggda mottagare. Dock har inte boxen hängt sig pga detta efter den sista uppdateringen.

Postad 18 mars 2008 - 21:16

FlatFuru
  • FlatFuru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Efter uppdateringen upplever jag en väldig nivåskillnad på ljudet mellan olika kanaler. De kanaler där boxen anger "AC3" för ljudtyp är nivån klart högre, medan de kanaler där boxen anger "1" (stereo?) som ljudtyp har klart lägre ljud. Jag har provat att justera nivån i menyn för ljudinställningar utan någon succe. Jag kör med inställning "Hemmabio".

Någon som upplever samma sak?

Variation i ljudnivå mellan kanaler, jag tycker inte man kan säga att alla AC3 är högre än PCM, har försökt att se någon system i detta på både HDMI och via SPDIF, men det kan jag inte. Dock så finns det kanaler eller program som är lägre än andra men jag ser inget system kopplat till ljudformat eller till den nya mjukvaran. Några andra synpunkter på detta?

Inte så smart av mig att slänga in ett inlägg och sedan sticka på en dryg veckas semester.

Jag har kollat upp detta igen och efter senaste uppdateringen märker jag uppenbara skillnader i ljudet mellan olika kanaler. Jag har min Yamaha stärkare kopplad via SPDIF och boxen är som sagt inställd på "Hembio". Det finns tre lägen:

1/ De kanaler där det anges AC3 i infofältet och min förstärkare detekterar DD signal. T.ex. SVT HD.
2/ De kanaler där det anges AC3 i infofältet, men min förstärkare detekterar ingen DD signal. T.ex. SVT 1
3/ De kanaler där det inte anges AC3 i infofältet och min förstärkare detekterar ingen DD signal. T.ex. TV4.

Alternativ 1 och 3 är jag med på. 1 är som det står DD, 3 är stereo, men vad betyder alternativ 2? Någon som kan upplysa mig?

För alternativ 1 och 2 har jag efter uppdateringen normal ljudnivå, men för alternativ 3/ har jag extremt låg ljudnivå och måste skruva upp ljudet. Jag har provat att justera ljudnivån i läge Hembio, men märker ingen skillnad.

Postad 18 mars 2008 - 22:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
FlatFuru

Gjorde en liten test med följande kanaler nu kl 22.00

SVT1 med AC3, förstärkare på PLII
SVT2 med AC3, förstärkare på PLII
TV3 ej AC3, förstärkare på PLII
TV4 ej AC3, förstärkare på PLII
TV5 ej AC3, förstärkare på PLII
SVT HD med AC3, förstärkare på DD
TV4+ ej AC3, förstärkare på PLII
TV4 HD med AC3, förstärkare på PLII
D T%L ej AC3, förstärkare på PLII
VOOM med AC3, förstärkare DD
TV4Film ej AC3, förstärkare på PLII
TVFakta ej AC3, förstärkare på PLII

idag tyckte jag att alla höll ganska jämn volym utom Discovey Travel &Living som var lägst, därefter TVFilm, båda dessa var PCM sändningar men det var många andra PCM sändningar enligt ovan som jag tyckte var något högre än AC3 sändningarna (tex TV4 fakta och TV3). Jag kan hålla med om att det brukar vara en stor spridning av ljudnivån (större än vad jag tyckte idag), men jag har inte ännu sett din koppling enligt ovan inlägg

Någon som sett att idag i EPG så visas efter en stund "Kodad signal" i lillTV istället för T&L, konstigt

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 mars 2008 - 22:23.

Postad 18 mars 2008 - 22:50

Unregisteredadf3addf
  • Unregisteredadf3addf
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

.......

Någon som sett att idag i EPG så visas efter en stund "Kodad signal" i lillTV istället för T&L, konstigt

Discovery T&L är ju också flyttad i kanallistan.
Den finns på plats 50 nu och om man väljer den manuellt i EPG så hämtas
alla programmen hem som tidigare.
Plats 25 som den låg på tidigare har nu Canal+ Film HD tagit över.
Dem som har Canal+ Film HD borde se den kanalen i EPG:n. Jag har inte den kanalen så
jag får också "Kodad kanal"
Det var ingen som tänkte på att ändra konfig för EPG när man stuvade om kanallistan.
Nån som är förvånad?

Edit: Gjorde en fabriksåterställning av boxen och efter det så visades kanalen T&L i EPG:n igen.
Smidigt, eller hur... Alla ni som knåpat ihop favoritlistor.

Redigerat av Unregisteredadf3addf, 18 mars 2008 - 23:09.

Postad 18 mars 2008 - 23:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Efter uppdateringen upplever jag en väldig nivåskillnad på ljudet mellan olika kanaler. De kanaler där boxen anger "AC3" för ljudtyp är nivån klart högre, medan de kanaler där boxen anger "1" (stereo?) som ljudtyp har klart lägre ljud. Jag har provat att justera nivån i menyn för ljudinställningar utan någon succe. Jag kör med inställning "Hemmabio".

Variation i ljudnivå mellan kanaler, jag tycker inte man kan säga att alla AC3 är högre än PCM, har försökt att se någon system i detta på både HDMI och via SPDIF, men det kan jag inte. Dock så finns det kanaler eller program som är lägre än andra men jag ser inget system kopplat till ljudformat eller till den nya mjukvaran. Några andra synpunkter på detta?

Inte så smart av mig att slänga in ett inlägg och sedan sticka på en dryg veckas semester.

Jag har kollat upp detta igen och efter senaste uppdateringen märker jag uppenbara skillnader i ljudet mellan olika kanaler. Jag har min Yamaha stärkare kopplad via SPDIF och boxen är som sagt inställd på "Hembio". Det finns tre lägen:

1/ De kanaler där det anges AC3 i infofältet och min förstärkare detekterar DD signal. T.ex. SVT HD.
2/ De kanaler där det anges AC3 i infofältet, men min förstärkare detekterar ingen DD signal. T.ex. SVT 1
3/ De kanaler där det inte anges AC3 i infofältet och min förstärkare detekterar ingen DD signal. T.ex. TV4.

Alternativ 1 och 3 är jag med på. 1 är som det står DD, 3 är stereo, men vad betyder alternativ 2? Någon som kan upplysa mig?

För alternativ 1 och 2 har jag efter uppdateringen normal ljudnivå, men för alternativ 3/ har jag extremt låg ljudnivå och måste skruva upp ljudet. Jag har provat att justera ljudnivån i läge Hembio, men märker ingen skillnad.

Ditt alternativ 2 är DD 2.0 som SVT alltid sänder i när det inte specifikt är DD 5.1. Samma ljudnivå på både 2.0 och 5.1

Postad 18 mars 2008 - 23:17

FlatFuru
  • FlatFuru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

FlatFuru

Gjorde en liten test med följande kanaler nu kl 22.00

SVT1 med AC3, förstärkare på PLII
SVT2 med AC3, förstärkare på PLII
TV3 ej AC3, förstärkare på PLII
TV4 ej AC3, förstärkare på PLII
...

Ok, eftersom bara jag (och en kille till sett samma sak) får jag testa vidare. Att gå från TV4 till SVT1 får mig och hela familjen att hoppa högt i soffan om man byter kanal vid fel tillfälle.

Postad 18 mars 2008 - 23:27

FlatFuru
  • FlatFuru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Ditt alternativ 2 är DD 2.0 som SVT alltid sänder i när det inte specifikt är DD 5.1. Samma ljudnivå på både 2.0 och 5.1

Ok, då vet jag. Tack för upplysningen. Det fick mig att leta lite på SVT's hemsida och jag fann lite information här (gav inget mer än det du redat berättat):

http://www.svt.se/sv...pageArt527895=0

"Vid sändning av program med 5.1 ljud kommer det att indikeras på "hemmabio" förstärkaren som 5.1 eller 5.0. När SVT inte sänder program med 5.1 ljud ställs vår sändningsutrustning automatiskt om till att sända stereoljud i Dolby Digital vilket kommer att indikeras på förstärkaren enligt formatet 2.0."

Postad 19 mars 2008 - 00:18

bjezze
  • bjezze
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jaha då har jag haft boxen i ca en vecka och här kommer lite synpunkter/frågor:
Positivt:
Bilden är helt fantastisk och 5.1 ljudet har fått mitt Yamahasystem att leva upp som aldrig förr! MEN...

För en som är van vid HTPC och t.ex. MediaCenter Edition så känns EPG'n som ett STORT steg tillbaka... saknar alla härliga funktioner som:
- Sök pgm baserat på titel, innehåll mm
- Spela in serie
- 2 veckors information
- SNYGG grafik (boxens liknar Nintendo 8 bitars)
- Vettig översikt av det man spelat in
- mm mm

Men man får väl köpa att det är omöjligt för en boxtillverkare att tävla med t.ex. Microsoft när det gäller användargränssnitt...

Ljudet på boxen har ju debatterats flitigt och jag kan bara instämma att det låter helt galet mycket. Efter tre dagars "eeeeeeeeååååååååiiiiiiiii" så ledsnade jag och ringde till CD och påpekade att den lät som en traktor. Supporten tyckte att jag skulle invänta mjukvaruppdatering (som enligt vad jag läst i denna tråden måste bestå av en liten virtuell mekaniker som beamas in i boxen och limmar fast fläkt och gör andra mekaniska ingrepp) men efter hot om att jag skulle skicka tillbaka alltihop så skickade de omgående en ny box!

Och all kredit till CD. Jag ringde i fredags 20.00 och hämtade ut en ny box idag måndag 16.00! Nice work!

Ikväll har jag testat den nya boxen och konstaterat en den faktiskt låter lite, lite MER än den första. Inte bra...

Så vad göra... jag har absolut inga förhoppningar att någon mjukvaruuppdatering ska fixa fläktljudet... har byggt Htpc's så jag vet hur svårt det är att få tyst på billiga fläktar!

Som jag ser det finns det ett antal alternativ:
1) Slakta boxen (och förlora garantin) som en del gjort i detta forum och försöka fixa upphängning av fläkt själv. Kanske man skulle kunna lägga någon hundring på en kvalitesstsfläkt. Någon som gjort det?

2) Min "boxer" htpc har jag i en garderob ca 8 m bort från TV soffan. Där skulle jag ju kunna placera boxen och köpa en 10m HDMI kabel. Någon som testat det? Orkar boxen skicka signalen så långt?

3) Skicka tillbaka HD-boxen och ta en "vanlig" box istället i väntan på vettig HD-lösning.

Nedan kommer lite O/T funderungar som kanske kan vara intressanta för HTPC-entusiaster som står i begrepp att gå över till dekoder:

Har som sagt kört på Htpc med boxer fram till nu och jag måste säga att jag har svårt att tro att kommer att vänja mig vid boxens EPG-system. Känns som många långa steg tillbaka.

Jag tror det kommer att sluta med att jag skickar tillbaka boxen (och tar en vanlig box istället eftersom jag gillar CD) och för de 3.000 kr jag får tillbaka så bygger jag om min befintliga htpc till från att stödja DVB-T till DVB-S. T.ex. mha av FireDTV S2 som stödjer HD sändningar.

För er som har boxen men inte sett t.ex. MediacenterEdition ser ut så kan ni kika här så förstår ni var jag menar med några steg tillbaka:

Ja... så får det nog bli!

Tack för att jag fick lätta mitt hjärta :)

Nu blir det inspelat Seinfeld ackompanjerat av "uuuuuuuuuuuuiiiiiiiiiieeeeeeeeee"..........

mvh B

Redigerat av bjezze, 19 mars 2008 - 00:23.

Postad 19 mars 2008 - 06:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Positivt:
Bilden är helt fantastisk och 5.1 ljudet har fått mitt Yamahasystem att leva upp som aldrig förr! MEN...

För en som är van vid HTPC och t.ex. MediaCenter Edition så känns EPG'n som ett STORT steg tillbaka... saknar alla härliga funktioner som:
- Spela in serie
- 2 veckors information
- mm mm

Men man får väl köpa att det är omöjligt för en boxtillverkare att tävla med t.ex. Microsoft när det gäller användargränssnitt...

Ljudet på boxen har ju debatterats flitigt och jag kan bara instämma att det låter helt galet mycket. Efter tre dagars "eeeeeeeeååååååååiiiiiiiii" så ledsnade jag och ringde till CD och påpekade att den lät som en traktor. Supporten tyckte att jag skulle invänta mjukvaruppdatering (som enligt vad jag läst i denna tråden måste bestå av en liten virtuell mekaniker som beamas in i boxen och limmar fast fläkt och gör andra mekaniska ingrepp) men efter hot om att jag skulle skicka tillbaka alltihop så skickade de omgående en ny box!

Och all kredit till CD. Jag ringde i fredags 20.00 och hämtade ut en ny box idag måndag 16.00! Nice work!

Ikväll har jag testat den nya boxen och konstaterat en den faktiskt låter lite, lite MER än den första. Inte bra...

Så vad göra... jag har absolut inga förhoppningar att någon mjukvaruuppdatering ska fixa fläktljudet... har byggt Htpc's så jag vet hur svårt det är att få tyst på billiga fläktar!

1) Slakta boxen (och förlora garantin) som en del gjort i detta forum och försöka fixa upphängning av fläkt själv. Kanske man skulle kunna lägga någon hundring på en kvalitesstsfläkt. Någon som gjort det?

2) Min "boxer" htpc har jag i en garderob ca 8 m bort från TV soffan. Där skulle jag ju kunna placera boxen och köpa en 10m HDMI kabel. Någon som testat det? Orkar boxen skicka signalen så långt?

3) Skicka tillbaka HD-boxen och ta en "vanlig" box istället i väntan på vettig HD-lösning.

Nedan kommer lite O/T funderungar som kanske kan vara intressanta för HTPC-entusiaster som står i begrepp att gå över till dekoder:

Har som sagt kört på Htpc med boxer fram till nu och jag måste säga att jag har svårt att tro att kommer att vänja mig vid boxens EPG-system. Känns som många långa steg tillbaka.

Jag tror det kommer att sluta med att jag skickar tillbaka boxen (och tar en vanlig box istället eftersom jag gillar CD) och för de 3.000 kr jag får tillbaka så bygger jag om min befintliga htpc till från att stödja DVB-T till DVB-S. T.ex. mha av FireDTV S2 som stödjer HD sändningar.

För er som har boxen men inte sett t.ex. MediacenterEdition ser ut så kan ni kika här så förstår ni var jag menar med några steg tillbaka:

Tack för att jag fick lätta mitt hjärta :)

Nu blir det inspelat Seinfeld ackompanjerat av "uuuuuuuuuuuuiiiiiiiiiieeeeeeeeee"..........

mvh B

Byt igen, det finns rimligt tysta boxar!

Postad 19 mars 2008 - 09:14

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

...
...
mvh B

Har nog fått skícka tillbaka boxen om jag inte kunnat ställa den i ett annat rum. Drog en 5 meter lång kabel och det tycks funka bra.

Om du kollar länken nedan så verkar det ju fungera med (betydligt) längre kablar*

http://www.jenving.se/hdmi.htm

Man bör dock hålla koll på om boxen blir för varm när den står i en garerob. (Temperaturen kan man få fram i menyn)

* I alla fall enligt Jenving

Postad 19 mars 2008 - 10:41

lekan666
  • lekan666
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Har en fråga angående HDTV box med hårddisk från canaldigital. Kör den via en hdmi kabel till min samsung 40m87. Boxens text-tv funkar (men är ju otroligt seg) men däremot funkar inte tvns text-tv när jag kör hdmi. Skickar den inte ut text-tv signalen via hdmi eller....!! Den kanske inte skickar ut den alls.!! Nån som kör tvns text-tv via hdmi från CDs HDTV box med hårddisk??!!

mvh lekan

Postad 19 mars 2008 - 11:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej!

Har en fråga angående HDTV box med hårddisk från canaldigital. Kör den via en hdmi kabel till min samsung 40m87. Boxens text-tv funkar (men är ju otroligt seg) men däremot funkar inte tvns text-tv när jag kör hdmi. Skickar den inte ut text-tv signalen via hdmi eller....!! Den kanske inte skickar ut den alls.!! Nån som kör tvns text-tv via hdmi från CDs HDTV box med hårddisk??!!

mvh lekan

Nix, ingen text-TV via HDMI. Att koppla markantennkabeln vidare till TV'n är dock ett bättre sätt att få text-TV, men funkar då föstås bara för markkanalerna. Sedan har man kanske en TV med PAP (eller vad det nu heter) så har man TV'ns text-TV på ena halvan och boxens TV-bild på den andra halvan av TV'n (funkar på Panasonic i varje fall).

Postad 19 mars 2008 - 11:47

lekan666
  • lekan666
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
OK, tackar för informationen. Vad sunkigt....!! Borde dom inte kunna fixa detta i en mjukvaruuppdatering så att man kan använda tvns text-tv eller??!! Den som är i boxen är ju sjukt seeeegg!!!

mvh lekan

Postad 19 mars 2008 - 14:05

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jätteursäkta om den här frågan redan besvarats någonstans i den här helt suveräna, men låånga, tråden. Jag har läst o läst o läst... :wub:

Jag läste tidigt i tråden att PVR:en inte klarar inspelning på timer om man har satellit ansluten till bara en tuner. Är det här något som funkar nu efter senaste fw-uppdateringarna? Om inte, finns det någon workaround? (Jag tillhör skaran som har svårt att inom nära framtid ansluta ett twin- eller quad-LNB och dra en extra kabel).

PS. que, du är en hjälte! Herregud va mycket bra info du bidrar med!

Postad 19 mars 2008 - 15:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jätteursäkta om den här frågan redan besvarats någonstans i den här helt suveräna, men låånga, tråden. Jag har läst o läst o läst... :wub:

Jag läste tidigt i tråden att PVR:en inte klarar inspelning på timer om man har satellit ansluten till bara en tuner. Är det här något som funkar nu efter senaste fw-uppdateringarna? Om inte, finns det någon workaround? (Jag tillhör skaran som har svårt att inom nära framtid ansluta ett twin- eller quad-LNB och dra en extra kabel).

Med smicker kommer man långt, så jag får väl svara.

Det går att enbart använda en LNB, men det är en del man missar då. Man kan i alla fall se en kanal och man kan spela in den kanalen som man tittar på. Man kan också programmera inspelning på en kanal.

Jag är osäker på vad man får för varningar om tex en inspelning inte går igång för att man inte har mer än en lina ner.

Om du kör med två mottagare, så får man varning om man skulle programmera in 3 på samma tid. Det är också så att om man har två inspelningar som går samtidigt så kan man bara förflytta sig mellan dessa två kanaler som "tittare live".

Hur boxen fungerar med varningar med enbart en lina ned, vet jag inte (jag hade det bara så i en dag). Någon annan kanske kan svara om man får motsvarande varningar eller om det bara är så att om man startar en inspelning och man byter kanal om då bara inspelningen avbryts.

Sedan är jag osäker på om man kanske ändå kan se mer än en kanal om dessa är på samma transponder och med samma polaritet, jag har inte kört detta på länge så jag vet inte.

Postad 19 mars 2008 - 16:08

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

OK, tackar för informationen. Vad sunkigt....!! Borde dom inte kunna fixa detta i en mjukvaruuppdatering så att man kan använda tvns text-tv eller??!! Den som är i boxen är ju sjukt seeeegg!!!

mvh lekan

Vet inte om det är någon skillnad mot den gamla HD-boxen, men där kan man i alla fall som workaround köra både scart och HDMI samtidigt utan att behöva göra några inställningar i boxen. För att då se på text-TV via TV:ns inbyggda funktion, växlar man bara över till TV:ns scartingång och så är problemet löst. Testa om det inte funkar på den nya boxen också.

Postad 19 mars 2008 - 16:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

mvh lekan

Vet inte om det är någon skillnad mot den gamla HD-boxen, men där kan man i alla fall som workaround köra både scart och HDMI samtidigt utan att behöva göra några inställningar i boxen. För att då se på text-TV via TV:ns inbyggda funktion, växlar man bara över till TV:ns scartingång och så är problemet löst. Testa om det inte funkar på den nya boxen också.

Funkar bara om man tar Scart 2 (Svideo), som egentligen ska gå till en recorder. Har man ingen sådan kan man ju koppla den till TVn också. Scart 1 (RGB) går ej att få bild på samtidigt som HDMI.

Postad 19 mars 2008 - 16:35

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Med smicker kommer man långt, så jag får väl svara.

Det går att enbart använda en LNB, men det är en del man missar då. Man kan i alla fall se en kanal och man kan spela in den kanalen som man tittar på. Man kan också programmera inspelning på en kanal.

Jag är osäker på vad man får för varningar om tex en inspelning inte går igång för att man inte har mer än en lina ner.

Om du kör med två mottagare, så får man varning om man skulle programmera in 3 på samma tid. Det är också så att om man har två inspelningar som går samtidigt så kan man bara förflytta sig mellan dessa två kanaler som "tittare live".

Hur boxen fungerar med varningar med enbart en lina ned, vet jag inte (jag hade det bara så i en dag). Någon annan kanske kan svara om man får motsvarande varningar eller om det bara är så att om man startar en inspelning och man byter kanal om då bara inspelningen avbryts.

Sedan är jag osäker på om man kanske ändå kan se mer än en kanal om dessa är på samma transponder och med samma polaritet, jag har inte kört detta på länge så jag vet inte.

Ante mig att lite smicker skulle göra susen! :wub: Tack för svaret! Planen är förstås att så snart som möjligt dra en extra kabel från parabolen. Men det projektet kommer dröja en stund och boxen kommer snart och jag hade hoppats kunna göra timer-inspelningar innan dess. Blev lite blek när jag läste att det inte funkar att programmera den om man bara har en LNB inkopplad. Om jag förstår rätt är det inte längre ett problem, annat än att man måste vara lite mer försiktig för man kanske inte får - eller kan lita på - eventuella varningar (vilket jag nog kan leva med en stund).

Postad 19 mars 2008 - 16:39

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

....

... Har som sagt kört på Htpc med boxer fram till nu och jag måste säga att jag har svårt att tro att kommer att vänja mig vid boxens EPG-system. Känns som många långa steg tillbaka.

...Nu blir det inspelat Seinfeld ackompanjerat av "uuuuuuuuuuuuiiiiiiiiiieeeeeeeeee"..........

mvh B

Det var lika dant för mig när jag gick över från MCE till denna Box:
- Boxen låter mer än en HTPC (har 4 Sata diskar varav 2 e-Sata upphängda utanfär datorn).
- Programguiden på MCE är 20 år före Boxens EPG.

Skulle hellre köra det modärnare gränssnittet med HTPC men det får man inte för Canal Digital så det är bara att gill läget och Boxen drar ju ändå 90 Watt mindre ström (blir några hundringar besparat om året för 24/24).

Kommentar till: Boxen låter mer än en HTPC
Boxen viner mer och mina Samsungdiskar bullrar mer - lågfrekvent - trotts upphängningen i tygband. Föredrar dock bullrandet framför vinandet men inget av dem är optimalt. En tyst Box skulle vara guld värld - men - går det göra tysta pvr-boxar. Om ett halvår och om Boxen fungerar utan problem, ska jag byta fläkten om det går. Enligt test från Google så kraschar en disk inom 3 månader om det är något fel på den. Så efter ett halvår ska det till mycket om en felfri box skulle gå sönder så fram med förslag om bra + svindyra ljudlösa fläkta. Skulle kunna ge 1000 kr för att få tyst på Boxen.

Redigerat av ruva, 19 mars 2008 - 16:47.

Postad 19 mars 2008 - 19:41

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Positivt:

- Spela in serie
- 2 veckors information
- mm mm

Tack för att jag fick lätta mitt hjärta :wub:

mvh B

Tipset är, TV bänk med glasdörrar till alla förbannade surrburkar, Hd box, HDD inspelare m.m
tar bort 90% av oljudet !!!!! KANON

Postad 19 mars 2008 - 19:48

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

....

... Har som sagt kört på Htpc med boxer fram till nu och jag måste säga att jag har svårt att tro att kommer att vänja mig vid boxens EPG-system. Känns som många långa steg tillbaka.

...Nu blir det inspelat Seinfeld ackompanjerat av "uuuuuuuuuuuuiiiiiiiiiieeeeeeeeee"..........

mvh B

- Boxen låter mer än en HTPC (har 4 Sata diskar varav 2 e-Sata upphängda utanfär datorn).

Skulle hellre köra det modärnare gränssnittet med HTPC men det får man inte för Canal Digital så det är bara att gill läget och Boxen drar ju ändå 90 Watt mindre ström (blir några hundringar besparat om året för 24/24).

Boxen viner mer och mina Samsungdiskar bullrar mer - lågfrekvent - trotts upphängningen i tygband. Föredrar dock bullrandet framför vinandet men inget av dem är optimalt. En tyst Box skulle vara guld värld - men - går det göra tysta pvr-boxar. Om ett halvår och om Boxen fungerar utan problem, ska jag byta fläkten om det går. Enligt test från Google så kraschar en disk inom 3 månader om det är något fel på den. Så efter ett halvår ska det till mycket om en felfri box skulle gå sönder så fram med förslag om bra + svindyra ljudlösa fläkta. Skulle kunna ge 1000 kr för att få tyst på Boxen.

Jag är alls ingen expert på området fläktar, men eftersom boxen är så låg (45mm) antar jag att det sitter en 40mm fläkt i den. En sån liten en måste snurra med höga varvtal för att få ut önskad kyleffekt.
Då spelar fläktbladens utformning samt kvalitén på (kul)lager och upphängning stor roll om den inte ska bullra alltför mycket.

Detta borde vara ett problem för CD att lösa via deras leverantör av boxen om jag får tycka. Låt dem som klagar skicka in sina boxar och få dem moddade med bättre fläkt. Mitt tips till till CD! :wub:

Wasgo :wub:

Postad 19 mars 2008 - 19:53

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

mvh lekan

Jodå , det fungerar alldeles utmärkt att göra så.

Postad 19 mars 2008 - 19:54

hakann
  • hakann
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hade följt denna tråd länge innan jag beställde boxen för några veckor sedan, kör ännu bara med en tuner, boxen har hittills fungerat perfekt, helt tyst verkligen helt tyst. Inspelningen funkar om kan stå ut med att välja mellan marksänt eller en satelitkanal. Via EPG funkar det om man står på den kanal som man vill spela in t.ex en film på natten. Hade väntat mej massor av problem med boxen, men som sagt den fungerar bra för mina behov.
En fråga, har två hudvuden på parabolen som det var när jag satte upp den, vilket pekar mot thor när jag står framför parabolen?

Postad 19 mars 2008 - 21:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jätteursäkta om den här frågan redan besvarats någonstans i den här helt suveräna, men låånga, tråden. Jag har läst o läst o läst... :P

Hade följt denna tråd länge innan jag beställde boxen för några veckor sedan, kör ännu bara med en tuner, boxen har hittills fungerat perfekt, helt tyst verkligen helt tyst. Inspelningen funkar om kan stå ut med att välja mellan marksänt eller en satelitkanal. Via EPG funkar det om man står på den kanal som man vill spela in t.ex en film på natten. Hade väntat mej massor av problem med boxen, men som sagt den fungerar bra för mina behov.
En fråga, har två hudvuden på parabolen som det var när jag satte upp den, vilket pekar mot thor när jag står framför parabolen?

Det högra

....

mvh B

Jag är alls ingen expert på området fläktar, men eftersom boxen är så låg (45mm) antar jag att det sitter en 40mm fläkt i den. En sån liten en måste snurra med höga varvtal för att få ut önskad kyleffekt.
Då spelar fläktbladens utformning samt kvalitén på (kul)lager och upphängning stor roll om den inte ska bullra alltför mycket.

Detta borde vara ett problem för CD att lösa via deras leverantör av boxen om jag får tycka. Låt dem som klagar skicka in sina boxar och få dem moddade med bättre fläkt. Mitt tips till till CD! :rolleyes:

Wasgo ;)

Det finns bilder på fläkten någonstans i tråden, kanske går det att hitta med en sökning, men skulle gissa kanske runt sid 25-40. Den ligger ner och ger vibrationer till chassiet.

Edit det fins en bild på sidan 37 inlägg 1102.

Redigerat av Unregistered124686ac, 19 mars 2008 - 22:51.

Postad 19 mars 2008 - 22:14

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1 125 inlägg
  • 0
aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh. efter senaste uppdateringen av boxen så kan jag bara spela in på en kanal, sen får jag kolla på den kanalen, varför är det så och är det fler som råkat ut för detta...?

Postad 19 mars 2008 - 22:44

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Är det någon som kör boxen via Componentutgången?

Har tidigare läst om tyska boxar att dom skalar ner till vanlig SD upplösning om HDCP är "aktiverat" av HD utsändningen.

Läser man i CD's boxguide så står det:
"Component (Röd, grön och Blå färgkod på anslutningen)
Här har du en nära nog HD upplösning, med ögat ser du sällan skillnad på kvaliten från en HDMI anslutning"

Mellan raderna läser jag att 720p/1080i inte garanteras via komponent....

Vad jag eg är ute efter är möjligheten att via komponentutgången spela över HD material från hårddisken till en dator. Vilket förvisso verkar smått omöjligt att hitta hård/mjukvara för under 15000kr...suck....

Postad 19 mars 2008 - 22:48

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Min andra box är tack o lov lika tyst som den första boxen men man har fortfarande "knastret" från ljudet när man ser på HDkanalerna förutom SVTHD som verkar vara i en klass för sig.
Lite tråkigt när man kollar Numbers på TV4HD och bilden är suverän men ljudet inte är lika roligt, igår spelade jag in nya House på C+HD och tyvärr så var det problem med ljudet även där.
Även jag hade problem med att programmera dubbla inspelningar efter uppdateringen men det rättade till sig konstigt nog.

Postad 19 mars 2008 - 23:05

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh. efter senaste uppdateringen av boxen så kan jag bara spela in på en kanal, sen får jag kolla på den kanalen, varför är det så och är det fler som råkat ut för detta...?

Det verkar som de flesta råkade ut för detta. Finns att läsa om lite tidigare i denna tråd.
Dock verkar en omstart av boxen avhjälpa problemet.

Postad 19 mars 2008 - 23:50

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Jätteursäkta om den här frågan redan besvarats någonstans i den här helt suveräna, men låånga, tråden. Jag har läst o läst o läst... :P

Det högra

....

mvh B

Detta borde vara ett problem för CD att lösa via deras leverantör av boxen om jag får tycka. Låt dem som klagar skicka in sina boxar och få dem moddade med bättre fläkt. Mitt tips till till CD! :rolleyes:

Wasgo ;)

Det finns bilder på fläkten någonstans i tråden, kanske går det att hitta med en sökning, men skulle gissa kanske runt sid 25-40. Den ligger ner och ger vibrationer till chassiet.

Edit det fins en bild på sidan 37 inlägg 1102.

Efter lite måttande emot en av många hårdiskar jag har liggades ser det ut att vara en 50mm fläkt under den lilla kåpan. Den storleken finns det många leverantörer av.
Har dock ej några tips på vem som kan tänkas ha den tystaste. Det hänger kanske också på tjockleken/djupet på den. Om kåpan ej behövs kan man troligen montera in den fläkt man tycker låter minst. Men det är bara ren spekulation från min sida.

Wasgo :lol:

Postad 20 mars 2008 - 00:13

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej.

Har ett stort problem, som ikväll hände igen:
Spelade idag in 2 efterföljande program m h a EPGn, nämligen 20:00 Roomservice och 21:00 Grey's anatomy.

Problem:
Hela Roomservice spelas in som det skall - allt Ok. Dock blir Grey´s anatomy bara 4 minuter långt (och frugan vansinnig ;-).

Inställningar/konfig:
Båda huvudena inkopplade.
"marginal inställning för EGP" "efter EPG" är satt till 5min, fö ratt inte missa sluten på program som drar över.

Inte skall det väl vara så här?
Bugg?

Någon snäll själ som skulle kunna testa och rapportera, please...

HELP! // S7.

Postad 20 mars 2008 - 07:31

Unregisteredf2f9d19f
  • Unregisteredf2f9d19f
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej.

Spelade idag in 2 efterföljande program m h a EPGn, nämligen 20:00 Roomservice och 21:00 Grey's anatomy.

Problem:
Hela Roomservice spelas in som det skall - allt Ok. Dock blir Grey´s anatomy bara 4 minuter långt (och frugan vansinnig ;-).

Inställningar/konfig:
"marginal inställning för EGP" "efter EPG" är satt till 5min, fö ratt inte missa sluten på program som drar över.

Bugg?

HELP! // S7.

Hade samma problem när frugan skulle spela in Glamour *suck*. Mitt råd är att du tar bort marginal inställningen det gjorde jag. Boxens EPG tider är väl tilltagna. Har inte råkat ut för att inspelningen börjar för sent eller slutar för tidigt.

Postad 20 mars 2008 - 08:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej.

Problem:

Inställningar/konfig:

Bugg?

HELP! // S7.

Hade samma problem när frugan skulle spela in Glamour *suck*. Mitt råd är att du tar bort marginal inställningen det gjorde jag. Boxens EPG tider är väl tilltagna. Har inte råkat ut för att inspelningen börjar för sent eller slutar för tidigt.

Har hört om detta tidigare, jag tar med det i bugglistan (Edit bugglista i #3 är uppdaterad). Ni som fått detta, det var bara två inspelningar satta vid denna tid? efter vart annat, du hade inget mer som gick i parallell?

Funderade på om detta kan vara lösningen på de som har problem att bara sätta upp två samtidiga inspelningar? Om man har två inspelningar efter vart annat + att man har en inspelning som går parallellt, samt om man har +5minuter satt i inställning i menyn, så behöves det 3 mottagare i 5 minuter då de två efter vart annat ligger och överlappar, så kommer det inte att fungera

Jag hade också ett annat problem att satte man en med +5minuter så rapporterades ibland det program som kom efter i listan över inspelningar, dvs fel programinfo. Vet inte om det är fixat.

Redigerat av Unregistered124686ac, 20 mars 2008 - 08:42.

Postad 20 mars 2008 - 08:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Dem som har Canal+ Film HD borde se den kanalen i EPG:n. Jag har inte den kanalen så
Det var ingen som tänkte på att ändra konfig för EPG när man stuvade om kanallistan.
Nån som är förvånad?

Edit: Gjorde en fabriksåterställning av boxen och efter det så visades kanalen T&L i EPG:n igen.

Har funderat lite kring detta och får inte ihop det :rolleyes: varje gång man sätter på boxen så uppdateras ju kanallistan, så "huvudlistan" bör då troligen alltid stämma. Kan det vara så att favoritlistan länkar nya platsnummer mot kanalplatsen i huvudlistan, och att detta sparas. Flyttas kanalen så tappar man kopplingen, detta skule förklara varför EPG'n visar Kodad kanal istället för T&L. Men då skulle det inte heller fungera när man ur favoritlistan skulle välja T&L, vilket fungerar. Då är det mer troligt att EPG'n är kodad att hämta data på ett visst ställe (kanal) och detta har inte ändrats med den uppdatering som sker vid power-on, då T&L flyttades.

Men du menar att med en fabriksreset så blir det visning i lill-Tv igen i EPG?

Nu vet jag inte om det är en fördel, det ser ut som att EPG'n fungerar utmärkt som den är, och att den t.o.m är snabbare när den inte behöver visa T&L i fönstret, vilket men egentligen inte har någon nytta med.

Redigerat av Unregistered124686ac, 20 mars 2008 - 08:31.

Postad 20 mars 2008 - 08:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Ny bugg efter uppdateringen: Mina veckovist programmerade inspelningar läggs inte in i EPG! Nu måste man markera manuellt varje gång man ska spela in trots att det är samma tid varje vecka.

Postad 20 mars 2008 - 08:45

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Är det ingen annan som har problem med markmottagaren???

Urusel mottagning!.........
Gamla HD boxen fungerar kanon men den nya fungerar uselt...Kör de sida vid sidan nu och med den gamla inga problem medans med den nya blir det massor med störningar (dålig mottagning)

SKITBOXAR!!
Gått igenom 7st vanliga HD boxar och är på nr 3 av den nya.... helt sjukt!!!!
Hur svårt ska det vara att få till en bra färdigutvecklad box!!??

Postad 20 mars 2008 - 08:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Gamla HD boxen fungerar kanon men den nya fungerar uselt...Kör de sida vid sidan nu och med den gamla inga problem medans med den nya blir det massor med störningar (dålig mottagning)

SKITBOXAR!!

Nja, det var skit med mottagningen efter uppgradering nr 1, men nu är det rätt så ok.
Har då mer problem med att markkanaler i min favoritlista, tex att TV6 helt plötsligt kan bli utbytt mot en annan kanal. Igår så låg Discovery på plats 6. Hur kan det bli så?

Postad 20 mars 2008 - 10:14

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Jag satte, via EPG, boxen på att spela in Lost i tisdags natt. Nu visade det sig att endast 45 min spelades in och jag missade därmed slutet. Upprepade igår försöket och då spelades en timme in.

Det ska tilläggas att det första försöket aktiverades innan kanallistan uppdaterades av CD i måndags. Vet inte om det kan ha påverkat.

Postad 20 mars 2008 - 10:15

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hej.

Problem:

Inställningar/konfig:

Bugg?

HELP! // S7.

Har hört om detta tidigare, jag tar med det i bugglistan (Edit bugglista i #3 är uppdaterad). Ni som fått detta, det var bara två inspelningar satta vid denna tid? efter vart annat, du hade inget mer som gick i parallell?

Funderade på om detta kan vara lösningen på de som har problem att bara sätta upp två samtidiga inspelningar? Om man har två inspelningar efter vart annat + att man har en inspelning som går parallellt, samt om man har +5minuter satt i inställning i menyn, så behöves det 3 mottagare i 5 minuter då de två efter vart annat ligger och överlappar, så kommer det inte att fungera

Jag hade också ett annat problem att satte man en med +5minuter så rapporterades ibland det program som kom efter i listan över inspelningar, dvs fel programinfo. Vet inte om det är fixat.

Hej och tack för er info, mycket värd.

Har plockat bort +5 min och kört en fabriksåterställning, ser om det hjälper. Återkommer.

Till Que:
Jag hade bara 2 efterföljande inspelningar (till och med på samma kanal, Kanal 5), INTE en 3dje parallellt.

Ha en skön påsk med världsklass bild, Mvh S7.

Postad 20 mars 2008 - 10:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag satte, via EPG, boxen på att spela in Lost i tisdags natt. Nu visade det sig att endast 45 min spelades in och jag missade därmed slutet. Upprepade igår försöket och då spelades en timme in.

Det ska tilläggas att det första försöket aktiverades innan kanallistan uppdaterades av CD i måndags. Vet inte om det kan ha påverkat.

TV4 kör reklamfritt på nätterna, därför blir ett avsnitt bara 45 min, mot 1 timme under normal sändingstid. Det är alltså en fördel att programmera inspelning av reprisen på natten.

Postad 20 mars 2008 - 10:53

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

SKITBOXAR!!

Nja, det var skit med mottagningen efter uppgradering nr 1, men nu är det rätt så ok.
Har då mer problem med att markkanaler i min favoritlista, tex att TV6 helt plötsligt kan bli utbytt mot en annan kanal. Igår så låg Discovery på plats 6. Hur kan det bli så?

Det verkar som markkanalerna får "nya" nummer i favoritlistorna när det sker en uppdatering av satellitkanallistan. Jag har varit tvungen att radera och sedan lägga in markkanalerna på nytt i favoritlistan efter ändringar i CD:s kanallista.

Postad 20 mars 2008 - 11:14

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

TV4 kör reklamfritt på nätterna, därför blir ett avsnitt bara 45 min, mot 1 timme under normal sändingstid. Det är alltså en fördel att programmera inspelning av reprisen på natten.

Något reklamavbrott var det, men det är säkert förklaringen till den kortare inspelningstiden. Dock kvarstår problemet att boxen tog till för lite tid. Är det en bra idé att alltid gardera sig med att lägga till t.ex 10 min då man vill spela in?

Postad 20 mars 2008 - 11:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Något reklamavbrott var det, men det är säkert förklaringen till den kortare inspelningstiden. Dock kvarstår problemet att boxen tog till för lite tid. Är det en bra idé att alltid gardera sig med att lägga till t.ex 10 min då man vill spela in?

Om man gör det manuellt Ja, men lägg inte in det generellt i menyn +X minuter, det ställer bara till det som kan ses i några inlägg ovan

Postad 20 mars 2008 - 12:40

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Om man gör det manuellt Ja, men lägg inte in det generellt i menyn +X minuter, det ställer bara till det som kan ses i några inlägg ovan

Japp! Jag menade manuellt. Såg det tidigare inlägget. Ligger det någon fördröjning by default som man aktivt måste gå in och ändra till 0?

Redigerat av khalnur, 20 mars 2008 - 12:41.

Postad 20 mars 2008 - 13:03

Unregisteredadf3addf
  • Unregisteredadf3addf
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Nån som är förvånad?

Har funderat lite kring detta och får inte ihop det :rolleyes: varje gång man sätter på boxen så uppdateras ju kanallistan, så "huvudlistan" bör då troligen alltid stämma. Kan det vara så att favoritlistan länkar nya platsnummer mot kanalplatsen i huvudlistan, och att detta sparas. Flyttas kanalen så tappar man kopplingen, detta skule förklara varför EPG'n visar Kodad kanal istället för T&L. Men då skulle det inte heller fungera när man ur favoritlistan skulle välja T&L, vilket fungerar. Då är det mer troligt att EPG'n är kodad att hämta data på ett visst ställe (kanal) och detta har inte ändrats med den uppdatering som sker vid power-on, då T&L flyttades.

Men du menar att med en fabriksreset så blir det visning i lill-Tv igen i EPG?

Nu vet jag inte om det är en fördel, det ser ut som att EPG'n fungerar utmärkt som den är, och att den t.o.m är snabbare när den inte behöver visa T&L i fönstret, vilket men egentligen inte har någon nytta med.

Hej.
Jag har inga favoritlistor så jag har ingen koppling som kan försvinna mellan favoritlistan och orginal-kanallistan.
När jag körde en fabriksåterställning i förrgår kväll och sen gick in i EPG:n så hittade den rätt kanal, T&L, att visa
i fönstret i EPG:n.
Men sen när jag gick in i går för att sätta ett program på inspelning fick jag kodad kanal igen.
Har inte gjort någon mer fabriksåterställning för att se om T&L kommer tillbaka i EPG:n för att sedan försvinna.
Kanske gör ett provskott, jag använder inte favoritlistorna så jag har ju inget att förlora egentligen.
Men programlistan var uppdaterad korrekt som du skriver.
Förstår inte heller riktigt vad som händer.
Jag tycker att de kan ta bort visningsfönstret i EPG:n. Fyller ingen funktion egentligen.

Postad 20 mars 2008 - 13:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag tycker att de kan ta bort visningsfönstret i EPG:n. Fyller ingen funktion egentligen.

Jag tycker att det är mer störande att höra ljudet från T&L när jag scrollar runt i EPG'n.

Postad 20 mars 2008 - 18:34

rogla
  • rogla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Vet någon om det här problemet med låg ljudvolym på vissa kanaler (PCM ljud?) är rapporterat som en bugg till CD?
Finns det någon oficiell bugglista för mottagaren som man kan studera?

Eller finns det någon fix/lösning på problemet?

Har en bekant som kör med SPDIF till en Sony-förstärkare, exakt samma symptom.
Han har ringt CD angående detta, men som jag förstod det var det "goddag yxskaft" som svar.

Postad 20 mars 2008 - 18:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Vet någon om det här problemet med låg ljudvolym på vissa kanaler (PCM ljud?) är rapporterat som en bugg till CD?

Han har ringt CD angående detta, men som jag förstod det var det "goddag yxskaft" som svar.

Jag kan ta med det i "min" bugglista inlägg #3 om vi anser att det är ett generellt problem, jag kan hålla med om att vissa PCM kanaler är lägre (men inte alla) kan utrycka mig så. Någon som vill ange någon särskild kanal, eller tycker ni att alla PCM är lägre? Man kan inte använda volymjusteringen för HEMMABIO att justera mellan PCM och AC3?

Funderade också på att ta med det om repeterad inspelning inte fungerar, ska testa det först, kan det bero på att kanalerna har bytt plats och att det de har blivit raderade i listan för att inte fel kanal ska spelas in, i så fall borde det fungera nu?

Ska också ta med att markkanalsnumren i favoritlistan ändras om satellitkanalerna uppdateras i ny ordning

Samt att T&L har försvunnit ur EPG, men att detta troligen är bättre, ska testa mer men jag tycker nog att den jobbar snabbare utan bildvisning

Det finns ingen officiell bugglista, men jag skickar in min lista till CD någon gång i månaden och de säger i alla fall att de är tacksamma och att de använder den för att få infört förbättringar från Sagem och att CD använder den för att testa ut ny mjukvara

Postad 20 mars 2008 - 19:05

rogla
  • rogla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag kan ta med det i "min" bugglista inlägg #3 om vi anser att det är ett generellt problem, jag kan hålla med om att vissa PCM kanaler är lägre (men inte alla) kan utrycka mig så. Någon som vill ange någon särskild kanal, eller tycker ni att alla PCM är lägre? Man kan inte använda volymjusteringen för HEMMABIO att justera mellan PCM och AC3?

Funderade också på att ta med det om repeterad inspelning inte fungerar, ska testa det först, kan det bero på att kanalerna har bytt plats och att det de har blivit raderade i listan för att inte fel kanal ska spelas in, i så fall borde det fungera nu?

Ska också ta med att markkanalsnumren i favoritlistan ändras om satellitkanalerna uppdateras i ny ordning

Samt att T&L har försvunnit ur EPG, men att detta troligen är bättre, ska testa mer men jag tycker nog att den jobbar snabbare utan bildvisning

Det finns ingen officiell bugglista, men jag skickar in min lista till CD någon gång i månaden och de säger i alla fall att de är tacksamma och att de använder den för att få infört förbättringar från Sagem och att CD använder den för att testa ut ny mjukvara

Lysande om du kan ta med den på din bugglista och att CD tar hänsyn till den!!!
Helt klart är det fler som har det här problemet med ljudvolymen.

Mycket riktigt så fungerar det inte använda volymjusteringen för HEMMABIO, skilnaden i ljudvolym mellan kanalena är fortfarande väldigt stor. Som sagt fanns inte detta problem för ett tag sedan.

Postad 20 mars 2008 - 19:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ett exempel på låg ljudvolym är Disney Channel som ungarna alltid envisas att byta till så fort Bolibompa är slut ;) Det underliga är att tidigare (innan uppgradering) så vill jag minnas att PCM-kanaler hade en högre ljudvolym än DD-ljud. Hjälper det att dra ner DD-ljudet på den "nya" stapeln för detta i ljud-menyn? Jag har dragit ned lite men inte märkt någon skillnad.

Jag har raderat mina gamla repeterande inspelningar och nu gjort nya, så nu ska väl kanalnummren stämma. Får då se om detta funkar efter några dagar.

Postad 20 mars 2008 - 21:47

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag är redo att hoppa på CD och PVR'en men kanske bör köpa in en tub PL-400 till att limma fast fläkten först! B)
Vad jag förstått är de flesta nöjda med bilden, vilket är det viktigaste näst eventuella oljud boxen för med sig.
Synd att den "gamla" HD-boxen är lite omodern. Men den skulle säkert duga åt mig. PVR-funktionen har ingen högre prioritet för min del. Jag tittar på tv när jag tittar och då ska bilden vara bra! ;)

Glad Påsk önskas er alla!

Wasgo :(

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.