Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 21 mars 2008 - 09:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Gjorde en första test med repeterad inspelning, och i alla fall den inspelningen som ska ske dagligen startade och blev inspelad och ordern om upprepad daglig inspelning ligger kvar. Jag har också en på upprepad veckovis, får se vad som händer med den (återkommer om en vecka)
 Sedan så hängde sig boxen igen, jag hade kanal 4 på och en inspelning (EPG) startade på Disney Channel, den såg gå igång som den skulle, direkt efter så växlade jag över till SV1, text info i underkant kom men ingen bild (helt svart), jag växlade till en annan kanal med samma resultat ingen bild. Försökte med "OK" få upp kanlväljaren men inget hände. Därefter gick det inte heller att växla kanal. Jag drog ur nätsladden för att starta om, för att få igång min inspelning så fort som möjligt, därefter kunde jag starta om inspelningen och växla kanal. Tyvärr glömde jag testa om EPG knappen fungerade för att komma ur detta.
Jag har haft en del problem med boxen den sista tiden (egentligen hela tiden, men mest nu på slutet), men CD ville inte skicka någon box direkt utan ska undersöka problemet, varken jag eller CD vet om de senaste hängningarna med min box är ett generellt problem eller mer länkat till just min box.
Edit: gjorde en fabriksåterställning och tycker i alla fall just nu att boxen jobbar lite bättre, inte så seg och ännu inga hängningar. T&L kom tillbaka i EPG'n också men har nu försvunnit igen, konstigt
Har gjort uppdateringar i inlägg #3 (nya 27-30)
Redigerat av Unregistered124686ac, 21 mars 2008 - 20:34.
Postad 21 mars 2008 - 09:40
Carl Slånemyr
-
Carl Slånemyr
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Jag har boxen enbart till projektor som klarar 1080i.
Vilken upplösning ska jag ställa in på boxen? 720 eller 1080i?
Måste jag för bästa resultat ha samma inställning som den kanal jag tittar på använder?
Postad 21 mars 2008 - 09:50
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej!
Vilken upplösning ska jag ställa in på boxen? 720 eller 1080i? Måste jag för bästa resultat ha samma inställning som den kanal jag tittar på använder?
I mitt fall så får jag bäst bild både på TV och projektor om jag låter boxen stå kvar i 1080i och det gäller både SD och HD. Men skillnaden är ytterst minimal och märks tydligast i menyer och statiska bilder med ett "renare" resultat.
Postad 21 mars 2008 - 09:57
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej!
Vilken upplösning ska jag ställa in på boxen? 720 eller 1080i? Måste jag för bästa resultat ha samma inställning som den kanal jag tittar på använder?
Är svårt att svar på, kan du nog bara själv, det beror på vad din projektor är bäst på. Själv tycker jag mig inte se någon skillnad på vad jag kör på, har en 768 TV. Har boxen nu inställd på 1080i
Postad 21 mars 2008 - 10:07
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Suck...trodde inte ljudet skulle vara så illa från hårddisken. Inga problem att höra "iiiiooooooooouuuuuu" vinandet mer än 15 meter från boxen och normalt tv ljud eller för den delen med stereo högtalare tar inte bort det, särskilt de tysta partierna i filmen blir då hemska.
Känns som man skulle vilja tejpa hela chassiet för ibland blir det "brummande" också. Vad ska man göra egentligen?
1. Ringa för utbyte (inte helt lätt vid första kontakten, pratade om ny uppdatering för detta...någon gång i framtiden)
2. Lämna in den till datorbutik för modefiering (där ryker garantin)
3. Skicka tillbaka den och få boxen utan hårddisk (måste köpa dcvdrecorder, kan ej spela in i hd + bara en tuner)
4. Skicka tillbaka den och söka efter ny mottagare, läste om Vantage 7100...skit att den inte hade 2 tuners!!!!
5. Köpa ny tv möbel med luckor för att stänga in oljudet.
Postad 21 mars 2008 - 10:41
Carl Slånemyr
-
Carl Slånemyr
-
Rookie
-
5 inlägg
Vad händer egentligen med utsignalen från boxen vid de olika inställningarna 720 resp 1080i?
Om kanalen sänder 720p o jag har inställt på 1080i?
Om kanelen sänder 1080i o jag har inställt på 720?
Projektorn ställer ju om till den insignal den får så där är inga problem!
Och slutligen var hittar jag vilka upplösningar olika kanaler sänder på?
Glad Påsk
Har bara haft boxen två dagar o behöver lite nybörjarhjälp!
Postad 21 mars 2008 - 11:15
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Vad händer egentligen med utsignalen från boxen vid de olika inställningarna 720 resp 1080i?
Om kanalen sänder 720p o jag har inställt på 1080i? Om kanelen sänder 1080i o jag har inställt på 720?
Glad Påsk
Direkt efter en fabriksåterställning (att man inte har rört den i menyn(dvs också ställd på 1080i)), så blir det ut vad som sänds, SD i 1080i, SVTHD i 720p. Har du rört det någon gång därefter så blir det alltid det som är valt, dvs 1080i inställning så blir allt i 1080i, i 720p så blir allt i 720p. SVT HD sänder i 720p, tror övriga HD sänder i 1080i
Postad 21 mars 2008 - 11:20
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Suck...trodde inte ljudet skulle vara så illa från hårddisken. Inga problem att höra "iiiiooooooooouuuuuu" vinandet mer än 15 meter från boxen och normalt tv ljud eller för den delen med stereo högtalare tar inte bort det, särskilt de tysta partierna i filmen blir då hemska.
Känns som man skulle vilja tejpa hela chassiet för ibland blir det "brummande" också. Vad ska man göra egentligen?
1. Ringa för utbyte (inte helt lätt vid första kontakten, pratade om ny uppdatering för detta...någon gång i framtiden)
2. Lämna in den till datorbutik för modefiering (där ryker garantin)
3. Skicka tillbaka den och få boxen utan hårddisk (måste köpa dcvdrecorder, kan ej spela in i hd + bara en tuner)
4. Skicka tillbaka den och söka efter ny mottagare, läste om Vantage 7100...skit att den inte hade 2 tuners!!!!
5. Köpa ny tv möbel med luckor för att stänga in oljudet.
Gå på 1, vi ska inte behöva leva med oljudet. Pratade med CD i veckan och de har fortfarande inte kommit fram med någon lösning, så det behöver nog ha lite press att få lite fart. 15 m bort låter mer än normalt, min ligger på ung 5m nu. Alternativ 5 blir väl lösningen när man gett upp
Postad 21 mars 2008 - 11:46
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Om kanalen sänder 720p o jag har inställt på 1080i? Om kanelen sänder 1080i o jag har inställt på 720?
Glad Påsk
I båda fallen skalar CD-boxen om signalen. Rent teoretisk vill man ju ha så få omskalningar som möjligt, att både CD-boxen och bildvisaren skalar om verkar på papperet onödigt. I ditt fall är frågan vilken är bäst på nedskalning CD-boxen eller din projektor när det gäller 1080i. Eftersom du bara kör på projektor går det ganska fort att prova sig fram för att se som om det är någon skillnad. I mitt fall är nog både TV och projektor lite bätttre på omskalning, så det hade varit bra om boxen haft ett val att inte skala om varken på SD, 720 eller 1080.
Postad 21 mars 2008 - 18:18
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag har ljudet inställt på Hemmabio men lyckas inte justera ljudet med kontrollen i samma meny. Är det någon mer som råkat ut för det?
Postad 21 mars 2008 - 19:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har ljudet inställt på Hemmabio men lyckas inte justera ljudet med kontrollen i samma meny. Är det någon mer som råkat ut för det?
Jag testade prercis, och det funkade för mig. Påverkade både HDMI och S/PDIF interfacen.
Postad 21 mars 2008 - 21:13
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag har ljudet inställt på Hemmabio men lyckas inte justera ljudet med kontrollen i samma meny. Är det någon mer som råkat ut för det? Jag testade prercis, och det funkade för mig. Påverkade både HDMI och S/PDIF interfacen.
Jag kör med S/PDIF och har ljud på alla kanaler. Frågan är varför justeringen inte funkar? Hmm.. man får tydligen aldrig slå sig till ro. Jag tycker att jag fått en relativt tyst box som inte visat några andra konstigheter än det just beskrivna. Men man vill ju att den ska fungera fullt ut!
Postad 21 mars 2008 - 21:17
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Edit: Dubbelpost!
Redigerat av khalnur, 22 mars 2008 - 00:06.
Postad 21 mars 2008 - 21:41
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ja, det verkar inte bli någon skillnad när man ändrar där.
Postad 21 mars 2008 - 21:42
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har ljudet inställt på Hemmabio men lyckas inte justera ljudet med kontrollen i samma meny. Är det någon mer som råkat ut för det? Jag testade prercis, och det funkade för mig. Påverkade både HDMI och S/PDIF interfacen.
Jag kör med S/PDIF och har ljud på alla kanaler. Frågan är varför justeringen inte funkar? Hmm.. man får tydligen aldrig slå sig till ro. Jag tycker att jag fått en relativt tyst box som inte visat några andra konstigheter än det just beskrivna. Men man vill ju att den ska fungera fullt ut!
Edit, ni har rätt om det är en AC3 signal så händer inget men är det en PCM så minskas nivån. Testade troligen med PCM tidigare. Detta verkar ju inte så smart eftersom det nu verkar som det är PCM nivåerna som är lägre som default än AC3 Hur som helst så tycker jag faktiskt att min box har blivit mer "normal" efter en "återställare". Efter återställare så får man justera favoritlistan, bildstorlek, eventuellt programmerade inspelningar och ljudnivån (den nivån med fjärren), glömde den senaste i eftermiddag och höll på en halvtimma att fatta varför ljudet helt plötsligt var mycket lägre än tidigare
Redigerat av Unregistered124686ac, 21 mars 2008 - 21:52.
Postad 21 mars 2008 - 21:58
rogla
-
rogla
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Edit, ni har rätt om det är en AC3 signal så händer inget men är det en PCM så minskas nivån. Testade troligen med PCM tidigare. Detta verkar ju inte så smart eftersom det nu verkar som det är PCM nivåerna som är lägre som default än AC3
Hur som helst så tycker jag faktiskt att min box har blivit mer "normal" efter en "återställare".
Efter återställare så får man justera favoritlistan, bildstorlek, eventuellt programmerade inspelningar och ljudnivån (den nivån med fjärren), glömde den senaste i eftermiddag och höll på en halvtimma att fatta varför ljudet helt plötsligt var mycket lägre än tidigare
Hej que, menar du att ljudnivån i mottagaren där man väljer Hemmabio skall vara ställd på Max för att få hög volym på PCM jämfört mot AC3?
Postad 21 mars 2008 - 22:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Edit, ni har rätt om det är en AC3 signal så händer inget men är det en PCM så minskas nivån. Testade troligen med PCM tidigare. Detta verkar ju inte så smart eftersom det nu verkar som det är PCM nivåerna som är lägre som default än AC3
Hur som helst så tycker jag faktiskt att min box har blivit mer "normal" efter en "återställare".
Efter återställare så får man justera favoritlistan, bildstorlek, eventuellt programmerade inspelningar och ljudnivån (den nivån med fjärren), glömde den senaste i eftermiddag och höll på en halvtimma att fatta varför ljudet helt plötsligt var mycket lägre än tidigare
Hej que,
menar du att ljudnivån i mottagaren där man väljer Hemmabio skall vara ställd på Max för att få hög volym på PCM jämfört mot AC3?
Ja, det ser ut att vara så. Har testat runt lite mer och ljudregleringen påverkar inte alls AC3 signaler, men däremot sänker den betydligt PCM. Så för att få PCM i närhet av AC3 så ska den stå i max. Man kan ju undra hur de har tänkt? Tar med i bugglistan på PCM ljudet Ni som tidigare tyckte att det generellt är lägre ljud på PCM än AC3 på S/PDIF kan kolla att regleringen står i max, dock så är det en stor variation på nivåerna i PCM sändningarna mellan kanalerna
Redigerat av Unregistered124686ac, 21 mars 2008 - 22:34.
Postad 22 mars 2008 - 00:13
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag antar att det ska vara en stapel i ljudreglaget som visar vilken nivå man ställt in på? I min meny visas ingen stapel utan endast en höger och en vänsterpil. Är det så att jag måste vara på en kanal som skickar PCM för att kunna få en synlig (och hörbar) reglering av nivån?
Postad 22 mars 2008 - 00:43
rogla
-
rogla
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej que,
menar du att ljudnivån i mottagaren där man väljer Hemmabio skall vara ställd på Max för att få hög volym på PCM jämfört mot AC3?
Ja, det ser ut att vara så. Har testat runt lite mer och ljudregleringen påverkar inte alls AC3 signaler, men däremot sänker den betydligt PCM. Så för att få PCM i närhet av AC3 så ska den stå i max. Man kan ju undra hur de har tänkt? Tar med i bugglistan på PCM ljudet
Ni som tidigare tyckte att det generellt är lägre ljud på PCM än AC3 på S/PDIF kan kolla att regleringen står i max, dock så är det en stor variation på nivåerna i PCM sändningarna mellan kanalerna
Ok, det stämmer med hur min bekantes box fungerar. Även om den står i max så är det generellt mycket låg ljudvlym på PCM jämfört mot AC3. Funderarde på om volymknapparna på fjärren till mottagaren, påverkar de både PCM och AC3 eller kan man tänka sig att de bara påverkar den ena? Kan man balansera ljudnivån med dessa knappar kanske? Kan Que prova? Ps. Den gamla HD-boxen, som jag har, verkar fungera lika som den nya men PCM-ljudvolymen är ungefär lika hög som AC3 när inställningen står i Max. Ds.
Redigerat av rogla, 22 mars 2008 - 00:54.
Postad 22 mars 2008 - 06:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag antar att det ska vara en stapel i ljudreglaget som visar vilken nivå man ställt in på? I min meny visas ingen stapel utan endast en höger och en vänsterpil. Är det så att jag måste vara på en kanal som skickar PCM för att kunna få en synlig (och hörbar) reglering av nivån?
Det ska komma en stapel, den är som default på max, dvs att att det är helt gult mellan min och max. Om den nu skulle var på min, på gå ner till ljudregleringen med pil ner så att du ser att du är på ljudregleringen och inte på stereo/hemmabio och sedan klickar du på pil höger, ett antal gånger (det är också där en trög procedur) man måste vänta ut varje klick innan man kan höja en nivå till. Efter justeing så måste det sparas. Om inte detta fungerar så får du göra en fabriksåterställning Stapeln finns oberoende på vad det är för typ av ljudsignal på kanalen, men du hör inte någon skillnad om det är en AC3
Redigerat av Unregistered124686ac, 22 mars 2008 - 07:36.
Postad 22 mars 2008 - 08:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej que,
Ja, det ser ut att vara så. Har testat runt lite mer och ljudregleringen påverkar inte alls AC3 signaler, men däremot sänker den betydligt PCM. Så för att få PCM i närhet av AC3 så ska den stå i max. Man kan ju undra hur de har tänkt? Tar med i bugglistan på PCM ljudet
Ni som tidigare tyckte att det generellt är lägre ljud på PCM än AC3 på S/PDIF kan kolla att regleringen står i max, dock så är det en stor variation på nivåerna i PCM sändningarna mellan kanalerna
Ok, det stämmer med hur min bekantes box fungerar. Även om den står i max så är det generellt mycket låg ljudvlym på PCM jämfört mot AC3.
Funderarde på om volymknapparna på fjärren till mottagaren, påverkar de både PCM och AC3 eller kan man tänka sig att de bara påverkar den ena? Kan man balansera ljudnivån med dessa knappar kanske? Kan Que prova?
Ps. Den gamla HD-boxen, som jag har, verkar fungera lika som den nya men PCM-ljudvolymen är ungefär lika hög som AC3 när inställningen står i Max. Ds.
Nu börjar det klarna Med inställning HEMMABIORegleringen med fjärrkontrollen påverkar också enbart PCM ljud, så både med fjärr och regleringen i menyn så är det enbart PCM ljud som påverkas i S/PDIF interfacet inte AC3. Därför måste man ha både fjärr och regleringen på max för att få samma ljudnivå på PCM som AC3 Men för HDMI interfacet så påverkar fjärrkontrollen både PCM och AC3 ljudet. När man sätter reglering till HEMMABIO så får man inget AC3 ljud via HDMI så den regleringen går inte att testa i detta läge. Med inställning satt på STEREOI detta läge så är det ingen ljudnivåreglering via meyn Regleringen med fjärrkontrollen påverkar nu både AC3 och PCM ljud och detta till både HDMI och S/PDIF interface Så testa igen om inte PCM ljudet är lika högt som AC3, om både fjärr och HEMMABIO sätts till max. Jag har nu testat detta (det var nog därför som jag inte hörde någon skillnad tidiagre heller, för jag har alltid haft båda på max). Det är för mig nu lika ljudnivå på PCM och AC3, det finns några enstaka kanaler som hade lite lägre ljud vid testen och det var Travel&Living samt Travel i PCM och Silver HD i AC3 DD, men övriga var ganska lika
Redigerat av Unregistered124686ac, 22 mars 2008 - 08:40.
Postad 22 mars 2008 - 08:22
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det ska komma en stapel, den är som default på max, dvs att att det är helt gult mellan min och max. Om den nu skulle var på min, på gå ner till ljudregleringen med pil ner så att du ser att du är på ljudregleringen och inte på stereo/hemmabio och sedan klickar du på pil höger, ett antal gånger (det är också där en trög procedur) man måste vänta ut varje klick innan man kan höja en nivå till. Efter justeing så måste det sparas.
Om inte detta fungerar så får du göra en fabriksåterställning
Stapeln finns oberoende på vad det är för typ av ljudsignal på kanalen, men du hör inte någon skillnad om det är en AC3
Det funkar för mig. Jag drog upp till MAX och nu verkar det vara rätt jämn nivå mellan AC3 och PCM. Lustigt då att det står Dolby Digital över stapeln och att denna försvinner när man ändrar till Stereo, när den endast påverkar PCM-nivån. Å andra sidan så spelar det ingen roll vad nivån skulle stå i om man körde Stereo.
Postad 22 mars 2008 - 12:02
rogla
-
rogla
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej que,
Ok, det stämmer med hur min bekantes box fungerar. Även om den står i max så är det generellt mycket låg ljudvlym på PCM jämfört mot AC3.
Funderarde på om volymknapparna på fjärren till mottagaren, påverkar de både PCM och AC3 eller kan man tänka sig att de bara påverkar den ena? Kan man balansera ljudnivån med dessa knappar kanske? Kan Que prova?
Ps. Den gamla HD-boxen, som jag har, verkar fungera lika som den nya men PCM-ljudvolymen är ungefär lika hög som AC3 när inställningen står i Max. Ds.
Nu börjar det klarna
Med inställning HEMMABIO Regleringen med fjärrkontrollen påverkar också enbart PCM ljud, så både med fjärr och regleringen i menyn så är det enbart PCM ljud som påverkas i S/PDIF interfacet inte AC3. Därför måste man ha både fjärr och regleringen på max för att få samma ljudnivå på PCM som AC3
Men för HDMI interfacet så påverkar fjärrkontrollen både PCM och AC3 ljudet. När man sätter reglering till HEMMABIO så får man inget AC3 ljud via HDMI så den regleringen går inte att testa i detta läge.
Med inställning satt på STEREO
I detta läge så är det ingen ljudnivåreglering via meyn
Regleringen med fjärrkontrollen påverkar nu både AC3 och PCM ljud och detta till både HDMI och S/PDIF interface
Så testa igen om inte PCM ljudet är lika högt som AC3, om både fjärr och HEMMABIO sätts till max. Jag har nu testat detta (det var nog därför som jag inte hörde någon skillnad tidiagre heller, för jag har alltid haft båda på max). Det är för mig nu lika ljudnivå på PCM och AC3, det finns några enstaka kanaler som hade lite lägre ljud vid testen och det var Travel&Living samt Travel i PCM och Silver HD i AC3 DD, men övriga var ganska lika
Tusent tack Que för att du tog dig tid att testa detta!! Mycket bra!
Postad 22 mars 2008 - 14:05
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Instämmer! Tack que! Nu då jag läste ditt inlägg om att stapeln är gul, och kontrollen står på max by default, så löste sig mitt "problem".
Postad 22 mars 2008 - 14:26
chpal56
-
chpal56
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Tack que och övriga! Nu är det drägligt med kanalbyten igen.
Postad 22 mars 2008 - 15:50
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jaha då har jag haft boxen i ca en vecka och här kommer lite synpunkter/frågor: .... Men man får väl köpa att det är omöjligt för en boxtillverkare att tävla med t.ex. Microsoft när det gäller användargränssnitt...
... Har som sagt kört på Htpc med boxer fram till nu och jag måste säga att jag har svårt att tro att kommer att vänja mig vid boxens EPG-system. Känns som många långa steg tillbaka.
...Nu blir det inspelat Seinfeld ackompanjerat av "uuuuuuuuuuuuiiiiiiiiiieeeeeeeeee"..........
mvh B
Det var lika dant för mig när jag gick över från MCE till denna Box: - Boxen låter mer än en HTPC (har 4 Sata diskar varav 2 e-Sata upphängda utanfär datorn). - Programguiden på MCE är 20 år före Boxens EPG.
Skulle hellre köra det modärnare gränssnittet med HTPC men det får man inte för Canal Digital så det är bara att gill läget och Boxen drar ju ändå 90 Watt mindre ström (blir några hundringar besparat om året för 24/24).
Kommentar till: Boxen låter mer än en HTPC Boxen viner mer och mina Samsungdiskar bullrar mer - lågfrekvent - trotts upphängningen i tygband. Föredrar dock bullrandet framför vinandet men inget av dem är optimalt. En tyst Box skulle vara guld värld - men - går det göra tysta pvr-boxar. Om ett halvår och om Boxen fungerar utan problem, ska jag byta fläkten om det går. Enligt test från Google så kraschar en disk inom 3 månader om det är något fel på den. Så efter ett halvår ska det till mycket om en felfri box skulle gå sönder så fram med förslag om bra + svindyra ljudlösa fläkta. Skulle kunna ge 1000 kr för att få tyst på Boxen.
Jag är alls ingen expert på området fläktar, men eftersom boxen är så låg (45mm) antar jag att det sitter en 40mm fläkt i den. En sån liten en måste snurra med höga varvtal för att få ut önskad kyleffekt. Då spelar fläktbladens utformning samt kvalitén på (kul)lager och upphängning stor roll om den inte ska bullra alltför mycket.
Detta borde vara ett problem för CD att lösa via deras leverantör av boxen om jag får tycka. Låt dem som klagar skicka in sina boxar och få dem moddade med bättre fläkt. Mitt tips till till CD!
Wasgo 
Här är bild av fläkt och HDD samt länk till fläktdata. Länk till fläktdataUrsäkta den dåliga kvaliten.
Fl_kt.JPG 18,97K
7 Antal nerladdningar
HDD.JPG 38,99K
6 Antal nerladdningar[
Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 22 mars 2008 - 16:32.
Postad 22 mars 2008 - 18:51
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
hehe 30 dB ska fläkten låta enligt specen. Någon som sett nåt alternativ till den fläkten? Den ser ju lite speciell ut. Inte bara att sätta dit en 50x50 datorfläkt.
Postad 22 mars 2008 - 23:03
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Och länken till hårddisken: http://wdc.custhelp....amp;p_topview=1Ska ju kunna arbeta normalt upp till 60 grader. Jag undrar hur många, likt mig själv, som störs av oljudet från Boxen? Är vi många måste ju CD ta tag i detta fast Fransoserna tycker väll vi uppe i Norden bara är konstiga som störs av oljud. Jag tror det är en ganska regäl kulturkrock som gör att de inte bryr sig om att Boxen låter och att CD nog påpekat detta men att fransmännen på Sagem tycker detta bara är löjligt. E-post till deras svenska kontor är: [email protected]och om man inte orkar skriva en klagan kan man klippa ut denna korta text: Angående: Digital-TV-mottagaren HD PVR 101-ST så undrar jag hur ni lyckats prångla ut en mottagare som låter väldigt mycket. Jag förstår inte varför Canal Digital endast erbjuder detta märke, innom HDTV PVR, som uppenbart inte är byggd för att ha i närheten av en TV-tittare på grund av det oväsendet den för. Enligt vittnen på https://www.minhembio.com forum, som öppnat boxen, är både hårdisk och fläkt bara ditsatta löst i mottagaren vilket tyder på undermålig kvalité hos era byggare av boxar.
Redigerat av ruva, 22 mars 2008 - 23:16.
Postad 23 mars 2008 - 06:36
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Hej allihop,
Jo fläkten skall vara specificerad till 30dBA men det gäller bara vid korrekt fastsättning i enlighet med tillverkaren samt med rätt fastsättningsanordning. När nu Sagem i sin outsägliga visdom  (obs ironi  ) bara har lagt in den med lite skumgummi ovan/under den så torde alla märkskyltar vara totalt obsoleta
Det finns inga mjukvaruuppdateringar som kan korrigera detta eminenta exempel på värdelös ingenjörskonst utan det enda rätta är att ta fram en riktig fastsättning för fläkten ( och HDD och MB vilka också ligger fritt ) och låta kunden montera det om han/hon känner sig säker eller skicka en ny till kund som har modifieringarna och låta kunden skicka tillbaks de defekta anläggningarna.
Postad 23 mars 2008 - 07:35
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Vet inte varför det har tagit CD så lång tid att komma fram med ett avtal med Sagem om misssssljudet. Det såg betydligt bättre ut i början av året, då det skullle var färdigförhandlat inom en månad. Det verkar vara så att CD inte själva har tillstånd att öppna och göra något åt boxarna, Sagem måste ge detta för att inte CD ska bli utan garanti på boxarna. Sedan verkar det att inte Sagem tycker detta är ett problem, eftersom de inte har ändrat tllverkningen, nu efter över 6månader
Om det var OK att modifiera boxen, har försökt med detta med CD 2-3gånger, men nej nej,
så hade jag lagt en tunn ljudisolerande matta klistrad mot undersidan av locket (där det är möjligt), det lär tyvärr vara trångt över HDD'n. Fläkten hade jag fixerat med ett mjukt/segt lim i 4 punkter, samt sett till att fläkten inte kunde komma i kontakt med några delar av chassit. Sehlberg har gjort en liknade modifiering. Jag skickade in Sehlberg modifiering till CD, men det ser inte ut som att CD eller Sagem har nappat på den. HDD hade jag låtit vara som den är. HDD är fastskruvad i moderkortet, vilket inte är den bästa lösningen, men svårare nu att åtgärda. Tyvärr har Sagem valt en väldigt smal och vek låda för boxen, det är inte så mycket att göra åt vissa saker som om det var mer luft inne i boxen.
Tror också att man kan göra lite mer med mjukvaran. Nu vet jag inte temperaturen med olika driftsfall, men utan HDD igång så kanske inte fläkten behövs, så min tanke var att man kanske kunde ha på boxen dygnet runt om man kunde styra HDD'n tex så skulle HDD'n kunna gå ner i viloläge om man inte har aktiverat fjärrkontrollen på en tex 1 timma, detta hjälper ju inte när man tittar på TV'n men då slipper man i alla fall att höra boxen när inte TV'n är på. Det kunde kanske också vara ett val om man ville ha timeshift aktiverat eller inte, och då behövde ju inte HDD arbeta i 98% i onödan med inspelning. Visst kan det var bra ibland att kunna backa något oplannerat, men det har nog under mina 6 månader med boxen enbart hänt mindre än 10x. Hade nog hellre uppskattat en tyst box. Kanske hade boxen kunat klara sig något bättre från hängningar, om den inte hela tidemn måste ha en process med inspelning som går i bakgrunden.
Vad jag vill se med boxen är i första hand en box som man kan lita på, som inte hänger sig om det är en snabb rörelse i programmet eller om man skulle råka byta kanal. I andra hand en tystare box. Därefter fix av resterande buggar och önskemål, se vidare i inlägg #3
Redigerat av Unregistered124686ac, 23 mars 2008 - 07:59.
Postad 23 mars 2008 - 07:55
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Tror också att man kan göra lite mer med mjukvaran. Nu vet jag inte temperaturen med olika driftsfall, men utan HDD igång så kanske inte fläkten behövs, så min tanke var att man kanske kunde ha på boxen dygnet runt om man kunde styra HDD'n tex så skulle HDD'n kunna gå ner i viloläge om man inte har aktiverat fjärrkontrollen på en tex 1 timma, detta hjälper ju inte när man tittar på TV'n men då slipper man i alla fall att höra boxen när inte TV'n är på. Det kunde kanske också vara ett val om man ville ha timeshift aktiverat eller inte, och då behövde ju inte HDD arbeta i 98% i onödan med inspelning. Visst kan det var bra ibland att kunna backa något oplannerat, men det har nog under mina 6 månader med boxen enbart hänt mindre än 10x. Hade nog hellre uppskattat en tyst box
Boxen buffrar ju hela tiden kanalen man tittar på, så det innbär väl att hdd används hela tiden! eller?
Postad 23 mars 2008 - 08:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tror också att man kan göra lite mer med mjukvaran. Nu vet jag inte temperaturen med olika driftsfall, men utan HDD igång så kanske inte fläkten behövs, så min tanke var att man kanske kunde ha på boxen dygnet runt om man kunde styra HDD'n tex så skulle HDD'n kunna gå ner i viloläge om man inte har aktiverat fjärrkontrollen på en tex 1 timma, detta hjälper ju inte när man tittar på TV'n men då slipper man i alla fall att höra boxen när inte TV'n är på. Det kunde kanske också vara ett val om man ville ha timeshift aktiverat eller inte, och då behövde ju inte HDD arbeta i 98% i onödan med inspelning. Visst kan det var bra ibland att kunna backa något oplannerat, men det har nog under mina 6 månader med boxen enbart hänt mindre än 10x. Hade nog hellre uppskattat en tyst box
Boxen buffrar ju hela tiden kanalen man tittar på, så det innbär väl att hdd används hela tiden! eller?
Jo, det är ju så. Boxen buffrar upp någon/några timmar hela tiden, varken om man tittar eller inte eller om man någon sin kommer att använda programet. Kanske hade det kunna vara bra med ett val i menyn: Timeshift eller Tyst . Om det är så att inte fläkten eller HDD måste gå då i Tyst, så tror jag till 99,9%, valt tyst läge.
Postad 23 mars 2008 - 09:56
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Vet inte varför det har tagit CD så lång tid att komma fram med ett avtal med Sagem om misssssljudet. Det såg betydligt bättre ut i början av året, då det skullle var färdigförhandlat inom en månad. Det verkar vara så att CD inte själva har tillstånd att öppna och göra något åt boxarna, Sagem måste ge detta för att inte CD ska bli utan garanti på boxarna. Sedan verkar det att inte Sagem tycker detta är ett problem, eftersom de inte har ändrat tllverkningen, nu efter över 6månader [...]
Flera personer har ju dock berättat i forumet att dom har väldigt tysta eller helt tysta (!) boxar. Ni som har tysta boxar, har ni kollat temperaturen på boxen? (menyn/teknisk information) Det skulle även vara intressant att veta hur många procent som har problem med oljudet.
Postad 23 mars 2008 - 10:38
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Hej!
I min iver att få en tystare box så öppnade jag den idag för att försöka få hårddisken att inte överrösta min numera tysta fläkt,
(Koncentrerade mig tidigare endast på att få ner fläktljudet).
Skred till verket och öppnade boxen igen och upptäckte att det är hål i moderkortet (Inringade på bilden), som motsvarar de små hålen som syns på undersidan av boxen.
Drog in små plåtskruvar uppifrån genom hålen på kortet och fick ner ljudet på hårddisken något.
Moderkortet sitter annars löst förutom små snäppor i kanterna.
I hålet innanför fyrkanten sitter skruven som håller fast locket, den är indragen från undersidan (bakom klisterlappen).
//Jörgen
Moderkort.JPG 53,25K
8 Antal nerladdningar
Postad 23 mars 2008 - 11:56
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Vet inte varför det har tagit CD så lång tid att komma fram med ett avtal med Sagem om misssssljudet. Det såg betydligt bättre ut i början av året, då det skullle var färdigförhandlat inom en månad. Det verkar vara så att CD inte själva har tillstånd att öppna och göra något åt boxarna, Sagem måste ge detta för att inte CD ska bli utan garanti på boxarna. Sedan verkar det att inte Sagem tycker detta är ett problem, eftersom de inte har ändrat tllverkningen, nu efter över 6månader [...]
Flera personer har ju dock berättat i forumet att dom har väldigt tysta eller helt tysta (!) boxar.
Ni som har tysta boxar, har ni kollat temperaturen på boxen? (menyn/teknisk information)
Det skulle även vara intressant att veta hur många procent som har problem med oljudet.
Min box är relativt tyst iaf om jag jämnför med min gamla Samsung pvr. Har även haft en Force 530 tidigare och den är tystare än denna, men inte mycket.. Jag måste ha haft tur. Någon sa tidigare åt mig att boxen skulle bli mer högljud efter några veckors användande men jag har inte märkt någon skillnad Min hårddisktemp är 40 c
Postad 23 mars 2008 - 12:10
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Otroligt nu har jag oxå öppnat boxen och modifierat den. Men istället för att limma fast fläkten så drog jag fast den med ett buntband. Moderkortet skruvade jag fast med små självborrande skruvar och mjuka gummibrickor emellan. I det slappa plastlocket tejpade jag fast remsor med tjock dubbelhäftande tejp. Nu låter inte boxen åååååIIIIIIåååÅÅÅåååååIIIIIIIIII länge utan mmmmm.
Nu ska vi göra samma sak med kompisens box.
Stort Tack till Sehlberg för bra info.
Postad 23 mars 2008 - 13:26
Unregisteredadfb60ea
-
Unregisteredadfb60ea
-
Användare
-
-
136 inlägg
Otroligt nu har jag oxå öppnat boxen och modifierat den. Men istället för att limma fast fläkten så drog jag fast den med ett buntband. Moderkortet skruvade jag fast med små självborrande skruvar och mjuka gummibrickor emellan. I det slappa plastlocket tejpade jag fast remsor med tjock dubbelhäftande tejp. Nu låter inte boxen åååååIIIIIIåååÅÅÅåååååIIIIIIIIII länge utan mmmmm. Nu ska vi göra samma sak med kompisens box.
Stort Tack till Sehlberg för bra info. 
Bryter man några förseglingar när man öppnar boxen? Jag har inte vågat köpa någon än pga fläkten. Men går det lätt att fixa till den tänker jag slå till. //mackan
Postad 23 mars 2008 - 15:51
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
mackan30:
På min box satt det en klisterlapp med bla. texten "DO NOT OPEN" över den enda skruven som håller locket, på min kompis box saknades den lappen.
Det påstås att garantin förverkas om man öppnar boxen.
Vi har inte gjort någon åverkan på våra boxar utan dom går nog att återställas.
Jag försökte att byta ut boxen på grund av oljudet men fick beskedet att "Boxarna skall låta".  Och jag är rädd för att garantitiden hinner att gå ut innan CD gör något åt oljudet iaf.
Var nära att beställa en Vantage eller Topfield, men att lägga ut 3700 - 5000 kr bara för att få en tystare box var jag inte pigg på. Men så fick jag tipset på det här forumet att modda den.
Och skulle det gå åt skogen så får vi väl ta smällen och köpa oss en annan box.
Postad 23 mars 2008 - 16:44
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Egentligen har jag ingen lust att offra garantin för att CD och Sagem inte får tummen ur
Boxen har ju andra problem, och man kan behöva garantin
Antingen så borde CD åtgärda boxen eller ge tillstånd att öppna den, kan man sätta press på CD med detta??
Vi kanske ska ha en vecka efter påsk där vi ligger på alla ihop och ser om vi kan pressa CD till ett resultat?
Redigerat av Unregistered124686ac, 23 mars 2008 - 16:48.
Postad 23 mars 2008 - 17:30
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Egentligen har jag ingen lust att offra garantin för att CD och Sagem inte får tummen ur Boxen har ju andra problem, och man kan behöva garantin
Antingen så borde CD åtgärda boxen eller ge tillstånd att öppna den, kan man sätta press på CD med detta??
Vi kanske ska ha en vecka efter påsk där vi ligger på alla ihop och ser om vi kan pressa CD till ett resultat?
Det är sant att man inte kan sätta press på CD genom att skriva hur boxen kan tystas samt dessutom visa bilder, så att andra uppmuntras att göra dessa ingrepp. Mitt samvete har varit lite dåligt idag då tydligen två andra har öppnat boxen med risk för att inte garantin ska gälla. Tror nog att ni övriga kommer att få leva med problemet i framtiden för betänk att det nu har gått snart 6 mån. utan att något har hänt. Det enda svaret som lämnas är att posten har hanterat boxarna ovarsamt och vi för samtal med Sagem. Vi som har öppnat vet att svaret är både löjeväckande och en mycket dålig ursäkt. Alltså 6 månader med ångest varje gång mottagaren startat. Själv klarade jag bara 3 månader innan sinnet rann över och boxen öppnades. Ingen från CD kommer någonsin att bry sig förrän Sverker eventuellt har tagit sig an problemet och det blir vida känt. Först då kommer CD att reagera eftersom många då kanske vänder sig till en annan operatör som förhoppningsvis uppträder mera seriöst. //Jörgen (kanske utan garanti,men med en box som har låg ljudnivå) P.S. De som i tråden påstår att de har en helt tyst box har nog inte satt i strömkabeln eller startat den. Alltså hur kan man påstå något så absurt. D.S.
Postad 23 mars 2008 - 17:46
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Egentligen har jag ingen lust att offra garantin för att CD och Sagem inte får tummen ur Boxen har ju andra problem, och man kan behöva garantin
Vi kanske ska ha en vecka efter påsk där vi ligger på alla ihop och ser om vi kan pressa CD till ett resultat? Det är sant att man inte kan sätta press på CD genom att skriva hur boxen kan tystas samt dessutom visa bilder, så att andra uppmuntras att göra dessa ingrepp.
Mitt samvete har varit lite dåligt idag då tydligen två andra har öppnat boxen med risk för att inte garantin ska gälla. Tror nog att ni övriga kommer att få leva med problemet i framtiden för betänk att det nu har gått snart 6 mån. utan att något har hänt. Det enda svaret som lämnas är att posten har hanterat boxarna ovarsamt och vi för samtal med Sagem. Vi som har öppnat vet att svaret är både löjeväckande och en mycket dålig ursäkt.
Alltså 6 månader med ångest varje gång mottagaren startat. Själv klarade jag bara 3 månader innan sinnet rann över och boxen öppnades.
Ingen från CD kommer någonsin att bry sig förrän Sverker eventuellt har tagit sig an problemet och det blir vida känt. Först då kommer CD att reagera eftersom många då kanske vänder sig till en annan operatör som förhoppningsvis uppträder mera seriöst.
//Jörgen (kanske utan garanti,men med en box som har låg ljudnivå)
P.S. De som i tråden påstår att de har en helt tyst box har nog inte satt i strömkabeln eller startat den. Alltså hur kan man påstå något så absurt. D.S.
Jag satsar nog på att ha mer än 6 månaders garanti, jag tycker vi har en bra lista av defekter så att man kan nog hävda att allt som kommer att hända med boxen är ett ursprungsfel och då var det väl 2-3 år som gällde. Vad jag har förstått så har de som haft den gamla HD boxen kunnat byta den 5-10 gånger så man kan nog fortsätta med detta också efter 6 månader med denna. Problemet skulle jag tro att Sagem inte anser det vara ett fel, och CD sitter då i mellan med arga kunder på ena sidan och Sagem som vägrar att göra något åt detta på den andra. Man kanske kunde ta bugglistan och göra en ARN anmälan av den, för CD tvingar ju oss att ha en box som inte kan anses färdig, och CD ger ju oss inte några alternativ till andra HD boxar heller
Postad 23 mars 2008 - 18:10
leadolfsson
-
leadolfsson
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag satsar nog på att ha mer än 6 månaders garanti, jag tycker vi har en bra lista av defekter så att man kan nog hävda att allt som kommer att hända med boxen är ett ursprungsfel och då var det väl 2-3 år som gällde. Vad jag har förstått så har de som haft den gamla HD boxen kunnat byta den 5-10 gånger så man kan nog fortsätta med detta också efter 6 månader med denna.
Problemet skulle jag tro att Sagem inte anser det vara ett fel, och CD sitter då i mellan med arga kunder på ena sidan och Sagem som vägrar att göra något åt detta på den andra.
Man kanske kunde ta bugglistan och göra en ARN anmälan av den, för CD tvingar ju oss att ha en box som inte kan anses färdig, och CD ger ju oss inte några alternativ till andra HD boxar heller
[/quote]
Vore kul om Sverker (Pluskillen alltså) tog sig an detta..
Postad 23 mars 2008 - 18:23
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Sehlberg:
Om du har lite dåligt samvete för att jag och min kompis moddat boxarna bara för att du visade hur du gjort, så glöm det.
Du har fått oss att tänka till om vad som är viktigast, en lung och rofylld tvkväll eller höra på boxens och den övriga familjens gnäll typ "fy fan vad den låter nu". Utan nu hörs det "å vad har du gjort - den är ju helt tyst". Och att man sparat minst 5000 på att inte behöva köpa en annan box på ett tag. Jag tillhör tyvärr inte dom som har stort tålamod med att hålla på med att slösa tid på saker som inte åtgärdas trots otaliga felamälningar - jag hyser stor beundran för dig que.
Nä nu skall vi ut och ta en välförtjänt öl eller två.
Postad 23 mars 2008 - 19:50
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Flera personer har ju dock berättat i forumet att dom har väldigt tysta eller helt tysta (!) boxar.
Ni som har tysta boxar, har ni kollat temperaturen på boxen? (menyn/teknisk information)
Det skulle även vara intressant att veta hur många procent som har problem med oljudet.
Min box är relativt tyst iaf om jag jämnför med min gamla Samsung pvr. Har även haft en Force 530 tidigare och den är tystare än denna, men inte mycket.. Jag måste ha haft tur. Någon sa tidigare åt mig att boxen skulle bli mer högljud efter några veckors användande men jag har inte märkt någon skillnad Min hårddisktemp är 40 c
Jag har haft min box i ca 3 veckor och inte haft några problem med den förutom ett par hängningar,temp brukar ligga på 44-45 c ,när den blir varmare så startar fläkten en liten stund och det surrar ju lite grann men inget som jag stör mig på ännu. Efter att ha läst om många här som haft väldigt höga oljud i sina boxar så får jag nog säga att jag haft "tur" som fått en tyst box.
Postad 23 mars 2008 - 23:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har haft min box i ca 3 veckor och inte haft några problem med den förutom ett par hängningar,temp brukar ligga på 44-45 c ,när den blir varmare så startar fläkten en liten stund och det surrar ju lite grann men inget som jag stör mig på ännu. Efter att ha läst om många här som haft väldigt höga oljud i sina boxar så får jag nog säga att jag haft "tur" som fått en tyst box.
Du beskriver din som att fläkten startar när den blir varm, vore intressant om du beskriva detta mer. Min fläkt varvar upp ganska högt när man slår på boxen, sedan går den ner i till en lägre nivå, skulle säga hörbar från 5m, normalt något lägre än vanligt TV-ljud. Det är nog sällan eller aldrig som fläkten ökar för det blir varmt, tycker att den låter ganska likt. Ibland så låter det mer från boxen men det är mer för att det ges resonanser från chassit som påverkas om man trycker/klämmer på olika ställen på boxen. Temperaturen ligger runt 40C.
Postad 24 mars 2008 - 08:16
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Förslag på en garantisäker modifiering, det är inte själva luftljudet från fläkten som har stört mig, utan en symphoni av ljud från fläkt, plast och plåt skapat från resonanser i chassit. Har tidigare provat med vikter mm utplacerade på olika ställen på boxen för att skapa en avstämd box, men..
i morse kom jag på en annan metod, man kan också få ner ljudet genom att "dra upp" locket något jag satte en M5 bult som det 5 benet på boxen som vilar mot kanten av locket på baksidan. Mellan de två scart utgångarna satte jag bulten som är några mm längre än avståndet från boxen ner till bänken. Boxen hänger nu på bulten som håller upp locket, och på gummi fötter runt om, det blev faktiskt riktigt bra.
Edit:
Som alternativ skulle man kunna tänka sig några plaststöttor som man sätter med spänst mellan lock kant och kanten på botten av boxen, har inte testat detta ännu, se bilaga och de gula stötterna
Har lagt in en bild på dagen konfiguration av boxen också, med en extra bult.
Kanske skulle vi ta bilder av olika ljudreducerande åtgärder och skicka in till CD, allt från en tung vas på boxen, inlindad med kuddar, i ett annat rum, mm
Redigerat av Unregistered124686ac, 24 mars 2008 - 11:17.
Postad 24 mars 2008 - 08:54
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Du beskriver din som att fläkten startar när den blir varm, vore intressant om du beskriva detta mer.
Min fläkt varvar upp ganska högt när man slår på boxen, sedan går den ner i till en lägre nivå, skulle säga hörbar från 5m, normalt något lägre än vanligt TV-ljud. Det är nog sällan eller aldrig som fläkten ökar för det blir varmt, tycker att den låter ganska likt. Ibland så låter det mer från boxen men det är mer för att det ges resonanser från chassit som påverkas om man trycker/klämmer på olika ställen på boxen. Temperaturen ligger runt 40C.
Sorry Har nu kollat upp lite bättre och min så kallade "tur med en tyst box" beror helt och hållet på att jag har boxen i en tv-bänk med glasdörr och den tar upp allt resonans ljud ifrån boxen. Min fläkt varvar oxå upp ganska högt när jag sätter på den och kan göra så ett par gånger under en kväll. Om jag stänger av alla andra ljud ( tv-pc-frugan etc) och öppnar tv bänk dörren så hörs fläkten väldigt tydligt och det är ett ganska irriterande surr. Mitt tips är en tv-bänk med glasdörr. (att min temp ligger på 44-45 c tror jag inte påverkar livslängden på hårddisken)
Postad 24 mars 2008 - 09:10
Unregisteredde9cb21e
-
Unregisteredde9cb21e
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Länk till Plus tipssida för de som har krånglande boxar. http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=35421Tycker att det är hög tid för CD att lösa problemen eller släppa in andra boxtillverkare (läs: Vantage) som uppenbarligen är mer måna om sina kunder och satsar på uppdatering och support. Väntar fortfarande på att att CD-boxen skall bli mindre buggig samt öppnas för möjligheten att ta in andra satelliter än Thor. Tycker att det är märkligt att detta inte är implementerat som fungerat i deras tidigare SD-PVR.
Postad 24 mars 2008 - 11:58
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Precis som Sehlberg har jag inget tålamod och inget irriterar mig mer än "missljud". Min mottagare har ändå varit relativt tyst fram tills nu, pallat upp den för att ventilera den bättre och tunga grejor strategiskt utplacerat för att minska på iiiioooouuueeee ljudet.
Öppnade mottagaren och min fläkt låg helt lös - satte ett strap runt den, skruvade fast moderkortet med självgängande skruv och la en tjock dubbelhäftande tejp på ena sidan av hårddisken som gör att locket inte kan ligga och vibrera mot hårddisken. På med locket och i med alla kablar.
Inget iiiiooooouuueee ljud längre utan bara ett normalt fläktljud som inte är något störande ens vid tysta ljudpartier i film/tv tittande.
Tack Sehlberg för dina bilder och info  .
Äntligen fungerar min mottagare som jag vill(kan leva med en del småbuggar - får väl starta om boxen om det händer vilket det gör 1 ggr i veckan kanske).
P.s Jag vet att jag på eget bevåg riskerar garantin men nu har jag en tyst box som för övrigt fungerar väl D.s
/T
Postad 24 mars 2008 - 14:15
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag la in en ny bugg i listan 31- Om man är i EPG och trycker på knapp "lagrade inspelningar", knappen intill och därefter till TV, så kommer blå skylt upp med ej behörighet. Går man sedan tillbaka med EPG'n så har favortilistan bytts ut mot huvudlistan A och EPG'n står på Discovery Science!!
Ni som öppnat boxen, går det bra att sätta tillbaka lappen Do not open?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|