hur menar du att han skall åtgärda det? är ju rätt dyrt att skicka fram och tillbaka med flyg och sedan med risk att det skiter sig igen.Det verkar helt klart vara ett fel på försteget, och detta får han åtgärda... brusar det märkbart/störande så är det vajsing och sedan så är ju dom andra defekterna inte heller godtagbara.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
18 år sedan |
Postad 09 december 2004 - 09:47
Postad 09 december 2004 - 11:09
Postad 04 mars 2005 - 19:28
har också köpt in andra ringkärnetransformatorer 600va i stället för 300va som är original... detta ska givetvis också bytas så man slipper belasta stegen till fullo och får lite högre strömstyrka.......
får se hur det blir med bi-ampat till mina kära RC-L, kanske blir till att modda så classicen går att brygga...
ska bli nice i alla fall...
snart kommer med andra ord recentionen som megalomaniac lovade oss men tyvär aldrig han bli av, classic bi-amp VS RC-L...

Postad 15 mars 2005 - 13:36

Skulle vara kul att följa moddningen med trafosarna också

Postad 02 april 2005 - 20:32
Härligt, jag ser fram emot den
![]()
Skulle vara kul att följa moddningen med trafosarna också
när allt är klart så kommer det finnas mååånga bilder för er att skåda, vad jag vet så lämnar coem-båten HK nästa ons...
tyvär är det en lång väntan för er men längst för mej

Postad 25 april 2005 - 01:14
Summan av kardemumman är att 9.0 + 8.0 låter mycket bra speciellt för all musik utom just hård musik, och 8.0 är en förstärkare som är mycket prisvärd att matcha med en surroundreceiver. Kanske då i synnerhet Marantz nyaste modeller som åtminstone jag tycker kunde ha en aning mjukare framtoning.
Hej.
Jag har tänkt skaffa ett Classic 8.0b men jag lyssnar mest på metal.
Ska jag hoppa över detta steget då?
Redigerat av Unregistered6116c5cb, 25 april 2005 - 01:17.
Postad 25 april 2005 - 02:13
Hej.
Jag har tänkt skaffa ett Classic 8.0b men jag lyssnar mest på metal.
Ska jag hoppa över detta steget då?
Nej, slutsteget funkar mycket bra med metal.
Postad 25 april 2005 - 16:10
Postad 04 maj 2005 - 11:16
Postad 08 maj 2005 - 23:43
Det jag kom framtill var att Slutsteget i sig, dvs 8.0, spelar helt ok med nämnda musik. Rondör och bra kräm och attack för pengen.
Kopplar man däremot in försteget 9.0 så får helheten en helt annan karaktär där det blir väldigt analytiskt och för hårt med denna musik och speciellt då med Cantons Ergo RC-L högtalare som jag testade med i första hand. Med Ergo 202 blev det däremot inte för hårt och vasst.
Jag tror man kan köra 8.0 parat med i stort sett vilken receiver som helst utan att uppleva ljudet som för hårt.
När jag kopplade min 8.0 mot min nya Marantz SR7500 så blev ljudet bra med mycket kräm och effekt så det räckte, men jag tappade tyvärr den spatiösa ljudbilden och i det stora hela så blev ljudet bra mycket sämre med den receivern. Jag stängde ner rätt snabbt och kopplade ur Classicen för att enbart köra Marantzen. En mycket bra Receiver!
Postad 08 maj 2005 - 23:59
Postad 09 maj 2005 - 12:45
Det blev inte hårt med någon av kombinationerna, men man tappade lite lyster och bredd med Classic:en.
Basmässigt och dynamikmässigt samt kraftmässigt blev det ju lite bättre framförallt i botten om man säger så, men det jämnade inte ut tillräckligt.
Det är ett riktigt välbalanserat ljud i Marantzen och det blev en annan lutning på registren när man blandade in just denna försärkaren till den receivern.
Skulle man köra exempelvis SR7400 så tror jag det vore en annan femma hur som haver. Där tror jag matchningen skulle bli bättre.
Postad 10 maj 2005 - 11:55
Redigerat av Unregistered6116c5cb, 10 maj 2005 - 15:46.
Postad 10 maj 2005 - 20:14
Vad tror ni om en NAD c320BEE med Classic 8.0B? Eller det kanske är bättre att köra på Classic 10.0 istället?
De kan nog funkar rätt så bra tror jag..
Vet tyvärr inte hur resultatet blir dock.
Men själv har jag precis beställt mitt Classic No 8.0.B och jag tänker köra min HK 630 som försteg. De blir nog bra hoppas jag på

Får den förhoppningsvis nästa vecka redan, men ska vara smart och köpa en fin kabel innan så man kan koppla in och njuta samma dag den kommer.
Blir en Audioquest sidewinder till kabel mellan steget och förstärkaren.

Ni får veta i slutet av nästa vecka hur ett Classic slutsteg låter ihop med en HK 630 som försteg.
Postad 10 maj 2005 - 20:19
Postad 18 maj 2005 - 20:46

De enda som jag undrar lite över, men förstått via denna tråd att de surrar lite ifrån allas högtalare när man kopplar på ett slutsteg.
För att förtydliga frågan lite, surrar de lite ifrån era högtalare också?
Inte för att de låter så mycket, men man får allt lägga örat mot högtalaren för att höra de surret eller stå väldigt nära högtalaren.
Eller någon som har en annan uppfattning ?
Postad 19 maj 2005 - 08:57
Nu är även jag en nöjd ägare av ett Classic 8.0B slutsteg.
har du hunnit testa steget ordenligt? vore kul att höra vad du tycker!! sitter nämligen med samma stärkare som du och har själv funderingar på kust det steget

Postad 19 maj 2005 - 10:15
Ledsen, Jag kan inte skriva svenska bra emedan jar er fran Manchester, England. Jag skriva pa Engleska.
I am thinking of buying a classic 9.0 preamp and 8.0 poweramp combination or the jungson ja-1/ja2 99c pre/power.. this is to replace my korsun v8i which i find is too clean and a bit bass strong in my system. I have a eastsound cde5 player, sonus faber signums and a pink triangle turntable. Some info, I replaced my primare a30.1 with the korsun v8i and initial impressions of the korsun was it had a wider sound stage compared to the primare and was more forward /detailed, but as time went on, I found the korsun a bit too clean and bass strong.
Have you ever compared the classic 9.0/8.0 to the Jungson combination or even still to some scandinavian products like Primare, Copland or Densen.
Tack!
Med halsingar fran England
Postad 19 maj 2005 - 10:36
Nu är även jag en nöjd ägare av ett Classic 8.0B slutsteg.
De enda som jag undrar lite över, men förstått via denna tråd att de surrar lite ifrån allas högtalare när man kopplar på ett slutsteg.
För att förtydliga frågan lite, surrar de lite ifrån era högtalare också?
Inte för att de låter så mycket, men man får allt lägga örat mot högtalaren för att höra de surret eller stå väldigt nära högtalaren.
Eller någon som har en annan uppfattning ?
Mitt brusar oxå lite från högtalarna men det verkar som alla gör det så det är nog inget fel på ditt steg, när jag bytte högtalare till hfls1 märkte jag att det brusar betydligt mycket mindre! så vill du ha mindre brus skaffa ett par trögdrivna högtalare med låg känslighet!
Postad 20 maj 2005 - 14:35
Recievern drar liiite åt ljusa hållet och högtalarna är väldigt neutrala, kanske att dom också drar minimalt åt det ljusa hållet.
Vad tror ni?
Redigerat av bjornsva, 20 maj 2005 - 14:37.
Postad 21 maj 2005 - 13:57
Jag tror de skulle funka ganska så bra, antagligen skulle dina högtalare komma mer till sin rätt.
De flesta högtalare tackar ju inte nej till mer ström om man säger så..

Bästa lösningen är att åka och provlyssna ett steg och sedan avgöra därifrån om de låter som du tänkt dig..
Lycka till hur som helst..

Postad 21 maj 2005 - 14:05
Upppacknings processen. hehe
enjoy... De gjorde iallafall jag vill jag lova...

Bifogad fil(er)
Postad 21 maj 2005 - 20:05
Manual till ett slutsteg vad kan den innehålla för information?
Den innehåller specifikationer och lite annat, vet dock ej vad eftersom den är på kinesiska!

Postad 22 maj 2005 - 12:53
Den innehåller specifikationer och lite annat, vet dock ej vad eftersom den är på kinesiska!
Sant som du säger. hehe
Synd att de inte valde engelska, hade varit kul att få reda på vad de står där...
Till alla Dynaudio ägare..
Ett Classic No 08.B med Dynaudio vilken syngergi allså....
Förstår verkligen nu hur mycke kraft dessa underbara högtalare behöver för att kunna spela fullt ut.
Min HK 630 var alldeles för klen för att kunna driva dessa högtalare helt själv på ett sätt som låter bra.
Så till er alla som undrar hur bra ett Classic No 08.B slutsteg verkligen är.
Säger bara..
Den bygg kvalitén och ljud kvalité för de priset - Helt oslagbart!!
Postad 31 maj 2005 - 20:36
Postad 01 juni 2005 - 10:24
Postad 01 juni 2005 - 12:56
det finns inget annat bra sätt att spela högtalarna eller? Kan man inte använda biwire kontakterna på högtalarna o spela ena delen till receivern o andra till Classicen?
Postad 01 juni 2005 - 22:40
Å andra sidan kanske den låter jättebra

Postad 01 juni 2005 - 22:45
Postad 02 juni 2005 - 21:16
Postad 02 juni 2005 - 21:22
mäktigt förvånad av kraften och kontrollen classic 8.0B stegen har på mina RC-L, bi-amping låter super bra...

lite skrikig i början men det börjar släppa på ganska fint!

kommer bilder till helgen om jag hinner...!

EDTI:
nu börjar dom låta ordentligt bra...! mycket nöjd med dessa steg.!
fick RC.Lens mellanregister att träda fram ett par meter! härlig dynamik och den följer högtalarnas vilja att kunna spela djupt djupt djupt.
kommer bli minst en till, kanske 2...

Redigerat av softman3, 09 juni 2005 - 19:36.
Postad 28 juni 2005 - 20:47
Har funnet masse interessant informasjon på dette forum, og med hjelp av dere har jeg importert en Jungson Moon Harbour Kalatana Lux CD-spiller. Og er kjempefornøyd!!
Så lysten på mer import er stor. Og det jeg trenger er mer kraft. Jeg har Arcam AVR200 og Audiovector Mi3, og lurer på hvordan Classic 8.0b vil spille med dette?
Dette er jo en ekstremt billig sluttsteg, og laaaaang under prisen i Norge for noe med samme specs.
Noen med meninger??
Postad 01 juli 2005 - 10:34
Postad 11 juli 2005 - 21:38
nu är dom äntligen hemma, ett steg för varje RC-L i horisontel bi-amp konfig.
mäktigt förvånad av kraften och kontrollen classic 8.0B stegen har på mina RC-L, bi-amping låter super bra...![]()
lite skrikig i början men det börjar släppa på ganska fint!![]()
EDTI:
fick RC.Lens mellanregister att träda fram ett par meter! härlig dynamik och den följer högtalarnas vilja att kunna spela djupt djupt djupt.
Nu när du haft stegen ett tag, har diskanten mjukats upp ytterligare och hur stor är skillnaden från när stegen var nya?
Hunnit fota nåt?

Redigerat av bjornsva, 15 juli 2005 - 08:44.
Postad 16 juli 2005 - 19:43
Men så var jag inne på Hifiklubben och han ville sälja en Nad C352 förstärkare - eller rättare sagt, han tyckte att den skulle passa mig fint (jag har ett par Dali Evidence 470 högtalare). Jag satt också och drägglade lite i deras pruduktkatalog över Nads slutteg, C272...
Men hur står sig egentligen denna förstärkare (C352an vs. 8.0 + 10.0), eller framförallt C272an mot detta slutsteg? Classics CD-spelare jämförs ju ofta med NADs, så är dessa på samma sätt jämförbara?
Postad 31 juli 2005 - 06:45
nu är dom äntligen hemma, ett steg för varje RC-L i horisontel bi-amp konfig.
mäktigt förvånad av kraften och kontrollen classic 8.0B stegen har på mina RC-L, bi-amping låter super bra...![]()
lite skrikig i början men det börjar släppa på ganska fint!![]()
EDTI:
Kul att det funkade över förväntan!
Jag hann ju aldrig prova den kombinationen innan utrustningen såldes av bit för bit, men som sagt kul att se att det som var teori funkade i praktiken på ett bra sätt

Postad 13 augusti 2005 - 13:17
Postad 13 augusti 2005 - 13:25
Postad 15 augusti 2005 - 17:11
Att skillnaden mellan 9.0 och 10.0 är rör och transistor har jag förstått, men för mig som inte är så van vid rörprylar - är det egentligen värt pengarna? Nån som har jämfört dessa försteg mot varandra och är egentligen skillnaden så stor ljudmässigt? Är ni som har 10.0or nöjda och är det ett steg som är värt att satsa på?
Tacksam för svar!
Ps. De ska driva ett par Dali Evidence 470 och spela mycket klassiskt och även en del äldre pop/jazz
Postad 18 augusti 2005 - 15:45

Postad 28 oktober 2005 - 00:39
Postad 02 november 2005 - 16:45
Men om det stämmer så är det ju alldeles för klent. Inte en chans att steget kan ge 2x150 W (kontinuerligt, vilket jag förutsätter att de har angett effekten vid) om transformatorn är på 300 VA. Det skulle ju innebära en verkningsgrad på 100% (klass AB uppnår ca. 50-60% verkningsgrad) och det räcker definitivt inte till 2x240 W i 4 ohm.
Postad 04 november 2005 - 17:45
Vad fyller en transistor för funktion föresten?
Postad 04 november 2005 - 20:43
Varför undrar du vad en transistor är i det här sammanhanget?ja, men nu finns det ju en rad med slusteg och förstärkare som har en uppmätt kub på dessa siffror, utan att ha större trafo.
Vad fyller en transistor för funktion föresten?
Hur som helst, man måste hålla isär begreppen. En förstärkare kan prestera en perfekt kub även om den har liten transformator, för det är nämligen en dynamisk mätning som sker i korta pulser med paus emellan. Medeleffekten blir då lägre och en mindre transformator räcker ändå.
Men alla vanliga databladssiffror är vad förstärkaren ger kontinuerligt (om man matar den med en konstant signal) och då finns det inga pauser för den lilla transformatorn att ladda upp kondensatorbankarna på och då säjer det sig självt att man inte kan mata ut mer effekt till högtalarna än man kan slussa in genom transformatorn.
Så om Classic 8.0b verkligen har en transformator på 300 VA (kan ingen lägga upp bilder där detta syns igen?) så hävdar jag att den är rejält överspecad eftersom det står 2x150 W i 8 ohm och 2x240 W i 4 ohm utan någon markering om att det skulle vara dynamisk effekt och då måste man kunna förutsätta kontinuerlig effekt eftersom alla andra tillverkare anger detta (även de som är oseriösa i mätningarna på annat sätt).
Effekter i storleksordningen 2x50 W i 8 ohm och 2x80 W i 4 ohm ligger närmare det man kan ta ut ur en 300 VA transformator. Och detta är ren fysik, ingenting man kan påverka genom designen av förstärkaren.
Jag vill dock understryka att detta inte ändrar hur steget låter eller dess dynamiska effekt, men jag tycker inte att man ska sätta ut effekter i databladet som nästan verkar vara tagna ur fantasin (förutsatt att transformatorn är så liten som 300 VA).
Postad 10 januari 2006 - 18:11
Postad 10 januari 2006 - 18:58
Om man bryggkopplar två Classic 8.0b, får man då 2*300w i 8ohm?
Tror inte att det gick att brygga dessa steg.
Postad 10 januari 2006 - 19:24
Om man bryggkopplar två Classic 8.0b, får man då 2*300w i 8ohm?
Tror inte att det gick att brygga dessa steg.
Huh? Vad är det som gör att inte det går?

edit: jag menar inte att bryggkoppla ett slutsteg, utan att på något sätt koppla ihop två slutsteg så man får två högtalarkanaler fast mer kraft. Kopplar man då såhär:
eller
Eller går det inte alls?
Redigerat av fackamato, 10 januari 2006 - 19:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar