Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Classic 8.0b/9.0

363 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Classic 9.0 (Stereoförsteg) 1 7 (1) Inga priser
Classic 8.0b (Slutsteg) 1 8,8 (9) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 09 december 2004 - 09:47

Keepitsimple
  • Keepitsimple
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0

Det verkar helt klart vara ett fel på försteget, och detta får han åtgärda... brusar det märkbart/störande så är det vajsing och sedan så är ju dom andra defekterna inte heller godtagbara.

hur menar du att han skall åtgärda det? är ju rätt dyrt att skicka fram och tillbaka med flyg och sedan med risk att det skiter sig igen.

Postad 09 december 2004 - 11:09

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Tidigare har någon fått lämna in sin felaktiga cd-spelare här i Sverige och så har Norman skickat en ny del och även betalat reparationen, så det finns lösningar.

Postad 04 mars 2005 - 19:28

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
jaha... dom är man snart en i mängden, har 2 classic 8.0b på ingång, har även 4 st elektroniska högtalarskydd som ska monteras in samt analoga VU mätare.
har också köpt in andra ringkärnetransformatorer 600va i stället för 300va som är original... detta ska givetvis också bytas så man slipper belasta stegen till fullo och får lite högre strömstyrka.......

får se hur det blir med bi-ampat till mina kära RC-L, kanske blir till att modda så classicen går att brygga...

ska bli nice i alla fall...

snart kommer med andra ord recentionen som megalomaniac lovade oss men tyvär aldrig han bli av, classic bi-amp VS RC-L... :)

Postad 15 mars 2005 - 13:36

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Härligt, jag ser fram emot den ;)

Skulle vara kul att följa moddningen med trafosarna också :D

Postad 02 april 2005 - 20:32

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

Härligt, jag ser fram emot den  :)

Skulle vara kul att följa moddningen med trafosarna också  :(

<{POST_SNAPBACK}>

när allt är klart så kommer det finnas mååånga bilder för er att skåda, vad jag vet så lämnar coem-båten HK nästa ons...

tyvär är det en lång väntan för er men längst för mej :( , lagom till juni så finns det bilder m.m. ang denna moddning...

Postad 25 april 2005 - 01:14

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Summan av kardemumman är att 9.0 + 8.0 låter mycket bra speciellt för all musik utom just hård musik, och 8.0 är en förstärkare som är mycket prisvärd att  matcha med en surroundreceiver. Kanske då i synnerhet Marantz nyaste modeller som åtminstone jag tycker kunde ha en aning mjukare framtoning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej.
Jag har tänkt skaffa ett Classic 8.0b men jag lyssnar mest på metal.
Ska jag hoppa över detta steget då?

Redigerat av Unregistered6116c5cb, 25 april 2005 - 01:17.

Postad 25 april 2005 - 02:13

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har tänkt skaffa ett Classic 8.0b men jag lyssnar mest på metal.
Ska jag hoppa över detta steget då?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, slutsteget funkar mycket bra med metal.

Postad 25 april 2005 - 16:10

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Jag har ett classic 8.0b steg och försteget 10.0 Låter utmärkt till döds/blackmetal. Men framförallt så låter det bäst till power metal där inspelningarna brukar vara av bättre kvalitet.

Postad 04 maj 2005 - 11:16

Unregistered8eb40688
  • Unregistered8eb40688
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Skulle classic 8.0b vara lämplig för att få lite mer drag i min gamla Yamma 640? Driver ett par canton högtalare och det går lite segt. Tycker inte det blir något drag i ljudet, speciellt inte musik i två-kanal. Finns det risk att ljudet blir för ljust?

Postad 08 maj 2005 - 23:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Angående Hård musik som metal mm...

Det jag kom framtill var att Slutsteget i sig, dvs 8.0, spelar helt ok med nämnda musik. Rondör och bra kräm och attack för pengen.

Kopplar man däremot in försteget 9.0 så får helheten en helt annan karaktär där det blir väldigt analytiskt och för hårt med denna musik och speciellt då med Cantons Ergo RC-L högtalare som jag testade med i första hand. Med Ergo 202 blev det däremot inte för hårt och vasst.

Jag tror man kan köra 8.0 parat med i stort sett vilken receiver som helst utan att uppleva ljudet som för hårt.
När jag kopplade min 8.0 mot min nya Marantz SR7500 så blev ljudet bra med mycket kräm och effekt så det räckte, men jag tappade tyvärr den spatiösa ljudbilden och i det stora hela så blev ljudet bra mycket sämre med den receivern. Jag stängde ner rätt snabbt och kopplade ur Classicen för att enbart köra Marantzen. En mycket bra Receiver!

Postad 08 maj 2005 - 23:59

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
menar du att marantzen hade en behagligare ljudbild eller vad menar du? du får järna förklara lite...

Postad 09 maj 2005 - 12:45

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Japp. Behagligare, mer rymd och storlek. Det gnistrade mer om ljudet om man säger så.
Det blev inte hårt med någon av kombinationerna, men man tappade lite lyster och bredd med Classic:en.
Basmässigt och dynamikmässigt samt kraftmässigt blev det ju lite bättre framförallt i botten om man säger så, men det jämnade inte ut tillräckligt.
Det är ett riktigt välbalanserat ljud i Marantzen och det blev en annan lutning på registren när man blandade in just denna försärkaren till den receivern.

Skulle man köra exempelvis SR7400 så tror jag det vore en annan femma hur som haver. Där tror jag matchningen skulle bli bättre.

Postad 10 maj 2005 - 11:55

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Vad tror ni om en NAD c320BEE med Classic 8.0B? Eller det kanske är bättre att köra på Classic 10.0 istället?

Redigerat av Unregistered6116c5cb, 10 maj 2005 - 15:46.

Postad 10 maj 2005 - 20:14

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Vad tror ni om en NAD c320BEE med Classic 8.0B? Eller det kanske är bättre att köra på Classic 10.0 istället?

<{POST_SNAPBACK}>

De kan nog funkar rätt så bra tror jag..
Vet tyvärr inte hur resultatet blir dock.

Men själv har jag precis beställt mitt Classic No 8.0.B och jag tänker köra min HK 630 som försteg. De blir nog bra hoppas jag på :lol:

Får den förhoppningsvis nästa vecka redan, men ska vara smart och köpa en fin kabel innan så man kan koppla in och njuta samma dag den kommer.
Blir en Audioquest sidewinder till kabel mellan steget och förstärkaren. :blink:

Ni får veta i slutet av nästa vecka hur ett Classic slutsteg låter ihop med en HK 630 som försteg.

Postad 10 maj 2005 - 20:19

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
satsa på en dubbelbalanserad av aq om du ska köra på dom, mycket stor skillnad mellan dom...

Postad 18 maj 2005 - 20:46

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Nu är även jag en nöjd ägare av ett Classic 8.0B slutsteg. :D

De enda som jag undrar lite över, men förstått via denna tråd att de surrar lite ifrån allas högtalare när man kopplar på ett slutsteg.

För att förtydliga frågan lite, surrar de lite ifrån era högtalare också?
Inte för att de låter så mycket, men man får allt lägga örat mot högtalaren för att höra de surret eller stå väldigt nära högtalaren.

Eller någon som har en annan uppfattning ?

Postad 19 maj 2005 - 08:57

pixelplus
  • pixelplus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Nu är även jag en nöjd ägare av ett Classic 8.0B slutsteg. :D

har du hunnit testa steget ordenligt? vore kul att höra vad du tycker!! sitter nämligen med samma stärkare som du och har själv funderingar på kust det steget :rolleyes:

Postad 19 maj 2005 - 10:15

awhyu
  • awhyu
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena!
Ledsen, Jag kan inte skriva svenska bra emedan jar er fran Manchester, England. Jag skriva pa Engleska.

I am thinking of buying a classic 9.0 preamp and 8.0 poweramp combination or the jungson ja-1/ja2 99c pre/power.. this is to replace my korsun v8i which i find is too clean and a bit bass strong in my system. I have a eastsound cde5 player, sonus faber signums and a pink triangle turntable. Some info, I replaced my primare a30.1 with the korsun v8i and initial impressions of the korsun was it had a wider sound stage compared to the primare and was more forward /detailed, but as time went on, I found the korsun a bit too clean and bass strong.

Have you ever compared the classic 9.0/8.0 to the Jungson combination or even still to some scandinavian products like Primare, Copland or Densen.

Tack!

Med halsingar fran England

Postad 19 maj 2005 - 10:36

papaman
  • papaman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Nu är även jag en nöjd ägare av ett Classic 8.0B slutsteg. :)

De enda som jag undrar lite över, men förstått via denna tråd att de surrar lite ifrån allas högtalare när man kopplar på ett slutsteg.

För att förtydliga frågan lite, surrar de lite ifrån era högtalare också?
Inte för att de låter så mycket, men man får allt lägga örat mot högtalaren för att höra de surret eller stå väldigt nära högtalaren.

Eller någon som har en annan uppfattning ?

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt brusar oxå lite från högtalarna men det verkar som alla gör det så det är nog inget fel på ditt steg, när jag bytte högtalare till hfls1 märkte jag att det brusar betydligt mycket mindre! så vill du ha mindre brus skaffa ett par trögdrivna högtalare med låg känslighet!

Postad 20 maj 2005 - 14:35

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Hur tror ni ett Classic 8.0B slutsteg skulle fungera tillsammans med en Pioneer VSX-1014 + Swan Diva 6.1?

Recievern drar liiite åt ljusa hållet och högtalarna är väldigt neutrala, kanske att dom också drar minimalt åt det ljusa hållet.

Vad tror ni?

Redigerat av bjornsva, 20 maj 2005 - 14:37.

Postad 21 maj 2005 - 13:57

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
bjornsva..

Jag tror de skulle funka ganska så bra, antagligen skulle dina högtalare komma mer till sin rätt.

De flesta högtalare tackar ju inte nej till mer ström om man säger så.. ;)

Bästa lösningen är att åka och provlyssna ett steg och sedan avgöra därifrån om de låter som du tänkt dig..

Lycka till hur som helst.. :rolleyes: Jag är iallafall nöjd!

Postad 21 maj 2005 - 14:05

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
tillbaks, glömde ju lägga in lite roliga bilder på mitt steg..

Upppacknings processen. hehe

enjoy... De gjorde iallafall jag vill jag lova... :rolleyes:

Bifogad fil(er)

Postad 21 maj 2005 - 14:48

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Manual till ett slutsteg vad kan den innehålla för information? :rolleyes:

Postad 21 maj 2005 - 20:05

papaman
  • papaman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Manual till ett slutsteg vad kan den innehålla för information? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Den innehåller specifikationer och lite annat, vet dock ej vad eftersom den är på kinesiska! :rolleyes:

Postad 22 maj 2005 - 12:53

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Den innehåller specifikationer och lite annat, vet dock ej vad eftersom den är på kinesiska! :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Sant som du säger. hehe

Synd att de inte valde engelska, hade varit kul att få reda på vad de står där...

Till alla Dynaudio ägare..

Ett Classic No 08.B med Dynaudio vilken syngergi allså....

Förstår verkligen nu hur mycke kraft dessa underbara högtalare behöver för att kunna spela fullt ut.
Min HK 630 var alldeles för klen för att kunna driva dessa högtalare helt själv på ett sätt som låter bra.

Så till er alla som undrar hur bra ett Classic No 08.B slutsteg verkligen är.
Säger bara..

Den bygg kvalitén och ljud kvalité för de priset - Helt oslagbart!!

Postad 31 maj 2005 - 20:36

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Vad tror ni, ska jag köpa endast slutsteget 8.0b o sen köra från min Onkyo 600 (hur får ni förklara)? Eller ska jag även inhandla 9.0?

Postad 01 juni 2005 - 10:24

Unregistered48865f61
  • Unregistered48865f61
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Onyko 600 modellen saknar pre out så det går inte att hänga på något slutsteg på den. Om du köper ett classic 9.0 försteg också, får du ha onykon för filmtittande och classic 9.0 & 8.0b för musiklyssnande, men då måste du bak och byta högtalarkablarna för frontarna mellan classicen och onykon.

Postad 01 juni 2005 - 12:56

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att sälja Onkyon (som jag är nöjd med) o skaffa tex en Yamaha 650 som har Pre-Out?

det finns inget annat bra sätt att spela högtalarna eller? Kan man inte använda biwire kontakterna på högtalarna o spela ena delen till receivern o andra till Classicen?

Postad 01 juni 2005 - 22:40

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Det är nog inte så bra. Sett från den drivande förstärkaren kommer högtalarna vara paralellkopplade med den andra förstärkaren. Även om den andra förstärkarna har en hög utimpedans så kommer du köra lite ström bakvägen och kanske förstöra något.
Å andra sidan kanske den låter jättebra :) eller iaf. skapar en stämningsfull rökridå i rummet...

Postad 01 juni 2005 - 22:45

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
hehe, då fattar jag! Svårt det här. Skulle Classic 8.0b fungera BRA om jag fixade en receiver med pre-out, typ Marantz 7400? Kanske man ska mata på med Vincent SP-993, vad tror ni, räcker det med Classic 8.0b eller ska det till något mer?

Postad 01 juni 2005 - 22:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Går det att brygga stegen? (8.0b)

Postad 02 juni 2005 - 21:16

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att vi tidigare kunde konstatera att det inte är möjligt, tyvärr...

Postad 02 juni 2005 - 21:22

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
nu är dom äntligen hemma, ett steg för varje RC-L i horisontel bi-amp konfig.

mäktigt förvånad av kraften och kontrollen classic 8.0B stegen har på mina RC-L, bi-amping låter super bra... :(
lite skrikig i början men det börjar släppa på ganska fint! ;)

kommer bilder till helgen om jag hinner...! ;)

EDTI:

nu börjar dom låta ordentligt bra...! mycket nöjd med dessa steg.!

fick RC.Lens mellanregister att träda fram ett par meter! härlig dynamik och den följer högtalarnas vilja att kunna spela djupt djupt djupt.

kommer bli minst en till, kanske 2... :rolleyes:

Redigerat av softman3, 09 juni 2005 - 19:36.

Postad 28 juni 2005 - 20:47

Anfield
  • Anfield
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!

Har funnet masse interessant informasjon på dette forum, og med hjelp av dere har jeg importert en Jungson Moon Harbour Kalatana Lux CD-spiller. Og er kjempefornøyd!!

Så lysten på mer import er stor. Og det jeg trenger er mer kraft. Jeg har Arcam AVR200 og Audiovector Mi3, og lurer på hvordan Classic 8.0b vil spille med dette?

Dette er jo en ekstremt billig sluttsteg, og laaaaang under prisen i Norge for noe med samme specs.

Noen med meninger??

Postad 01 juli 2005 - 10:34

Anfield
  • Anfield
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ingen som har erfaring med hvordan Classic 8.0b vil virke sammen med Audiovector Mi3 og Arcam AVR200?? Hvordan er lydbildet i forhold til Arcam-lyden?

Postad 11 juli 2005 - 21:38

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0

mäktigt förvånad av kraften och kontrollen classic 8.0B stegen har på mina RC-L, bi-amping låter super bra...  :D
lite skrikig i början men det börjar släppa på ganska fint! ;)

kommer bilder till helgen om jag hinner...! :lol:

EDTI:

fick RC.Lens mellanregister att träda fram ett par meter! härlig dynamik och den följer högtalarnas vilja att kunna spela djupt djupt djupt.

kommer bli minst en till, kanske 2... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu när du haft stegen ett tag, har diskanten mjukats upp ytterligare och hur stor är skillnaden från när stegen var nya?

Hunnit fota nåt? :o

Redigerat av bjornsva, 15 juli 2005 - 08:44.

Postad 16 juli 2005 - 19:43

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Jag är jättesugen på detta slutsteget och kanske ett 10 försteg...
Men så var jag inne på Hifiklubben och han ville sälja en Nad C352 förstärkare - eller rättare sagt, han tyckte att den skulle passa mig fint (jag har ett par Dali Evidence 470 högtalare). Jag satt också och drägglade lite i deras pruduktkatalog över Nads slutteg, C272...

Men hur står sig egentligen denna förstärkare (C352an vs. 8.0 + 10.0), eller framförallt C272an mot detta slutsteg? Classics CD-spelare jämförs ju ofta med NADs, så är dessa på samma sätt jämförbara?

Postad 30 juli 2005 - 00:01

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Funderar någon på att sälja ett Classic 8.0B så är jag intresserad. Skicka gärna ett PM isf.

Postad 31 juli 2005 - 06:45

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

mäktigt förvånad av kraften och kontrollen classic 8.0B stegen har på mina RC-L, bi-amping låter super bra...  :)
lite skrikig i början men det börjar släppa på ganska fint! B)

kommer bilder till helgen om jag hinner...! ;)

EDTI:

kommer bli minst en till, kanske 2... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att det funkade över förväntan!
Jag hann ju aldrig prova den kombinationen innan utrustningen såldes av bit för bit, men som sagt kul att se att det som var teori funkade i praktiken på ett bra sätt :P

Postad 13 augusti 2005 - 13:17

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0
Vart får man tag på dessa? Är det gruppköp som gäller eller? Är först och främst intresserad av 8.0 då jag tänkte hänga det på min Pioneer 1014....

Postad 13 augusti 2005 - 13:25

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0

Vart får man tag på dessa? Är det gruppköp som gäller eller? Är först och främst intresserad av 8.0 då jag tänkte hänga det på min Pioneer 1014....

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan köpa dem själv från tex. COEM eller från Ornec, tänk på att ornec har skithög fraktkostnad men oftast billigare priser.

Postad 15 augusti 2005 - 17:11

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Jag sitter här och har i det närmaste bestämt mig för att beställa detta slutsteg och ett Classic försteg. Dock är jag lite osäker på försteget och skulle uppskatta om nån vänlig själ vill hjälpa mig på traven...

Att skillnaden mellan 9.0 och 10.0 är rör och transistor har jag förstått, men för mig som inte är så van vid rörprylar - är det egentligen värt pengarna? Nån som har jämfört dessa försteg mot varandra och är egentligen skillnaden så stor ljudmässigt? Är ni som har 10.0or nöjda och är det ett steg som är värt att satsa på?

Tacksam för svar!

Ps. De ska driva ett par Dali Evidence 470 och spela mycket klassiskt och även en del äldre pop/jazz

Postad 18 augusti 2005 - 15:45

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Är det ingen som har några kommentarer kring skillnaden mellan stegen? :)

Postad 28 oktober 2005 - 00:39

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Klassiskt, pop och jazz, med betoning på klassiskt och jazz kanske låter som mer åt rörhållet. Man brukar få en mer organisk känsla över ljudet med rör...

Postad 02 november 2005 - 16:45

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Ett antal sidor längre tillbaka i tråden stod det att transformatorn var på 300 VA. Jag har dock inte kunnat kolla det själv eftersom alla länkar till bilder på insidan inte fungerar längre.

Men om det stämmer så är det ju alldeles för klent. Inte en chans att steget kan ge 2x150 W (kontinuerligt, vilket jag förutsätter att de har angett effekten vid) om transformatorn är på 300 VA. Det skulle ju innebära en verkningsgrad på 100% (klass AB uppnår ca. 50-60% verkningsgrad) och det räcker definitivt inte till 2x240 W i 4 ohm.

Postad 04 november 2005 - 17:45

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
ja, men nu finns det ju en rad med slusteg och förstärkare som har en uppmätt kub på dessa siffror, utan att ha större trafo.

Vad fyller en transistor för funktion föresten?

Postad 04 november 2005 - 20:43

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

ja, men nu finns det ju en rad med slusteg och förstärkare som har en uppmätt kub på dessa siffror, utan att ha större trafo.

Vad fyller en transistor för funktion föresten?

<{POST_SNAPBACK}>

Varför undrar du vad en transistor är i det här sammanhanget?

Hur som helst, man måste hålla isär begreppen. En förstärkare kan prestera en perfekt kub även om den har liten transformator, för det är nämligen en dynamisk mätning som sker i korta pulser med paus emellan. Medeleffekten blir då lägre och en mindre transformator räcker ändå.

Men alla vanliga databladssiffror är vad förstärkaren ger kontinuerligt (om man matar den med en konstant signal) och då finns det inga pauser för den lilla transformatorn att ladda upp kondensatorbankarna på och då säjer det sig självt att man inte kan mata ut mer effekt till högtalarna än man kan slussa in genom transformatorn.

Så om Classic 8.0b verkligen har en transformator på 300 VA (kan ingen lägga upp bilder där detta syns igen?) så hävdar jag att den är rejält överspecad eftersom det står 2x150 W i 8 ohm och 2x240 W i 4 ohm utan någon markering om att det skulle vara dynamisk effekt och då måste man kunna förutsätta kontinuerlig effekt eftersom alla andra tillverkare anger detta (även de som är oseriösa i mätningarna på annat sätt).

Effekter i storleksordningen 2x50 W i 8 ohm och 2x80 W i 4 ohm ligger närmare det man kan ta ut ur en 300 VA transformator. Och detta är ren fysik, ingenting man kan påverka genom designen av förstärkaren.

Jag vill dock understryka att detta inte ändrar hur steget låter eller dess dynamiska effekt, men jag tycker inte att man ska sätta ut effekter i databladet som nästan verkar vara tagna ur fantasin (förutsatt att transformatorn är så liten som 300 VA).

Postad 10 januari 2006 - 18:11

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Om man bryggkopplar två Classic 8.0b, får man då 2*300w i 8ohm? När man beställer ifrån t.ex. Ornec, får man välja om varan ska skickas som gåva eller kommersiell. Vad är skillnaden? Vad har man för garantier om någon stjäl paketet?

Postad 10 januari 2006 - 18:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Om man bryggkopplar två Classic 8.0b, får man då 2*300w i 8ohm?

Tror inte att det gick att brygga dessa steg.

Postad 10 januari 2006 - 19:24

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Om man bryggkopplar två Classic 8.0b, får man då 2*300w i 8ohm?

Tror inte att det gick att brygga dessa steg.

<{POST_SNAPBACK}>

Huh? Vad är det som gör att inte det går? :)

edit: jag menar inte att bryggkoppla ett slutsteg, utan att på något sätt koppla ihop två slutsteg så man får två högtalarkanaler fast mer kraft. Kopplar man då såhär:

Postad bild

eller

Postad bild

Eller går det inte alls?

Redigerat av fackamato, 10 januari 2006 - 19:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.