Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Classic 8.0b/9.0

363 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Classic 9.0 (Stereoförsteg) 1 7 (1) Inga priser
Classic 8.0b (Slutsteg) 1 8,8 (9) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 januari 2006 - 19:46

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Huh? Vad är det som gör att inte det går?

ingen aning faktiskt, har för mig att det stod någonstans.

Postad 10 januari 2006 - 19:51

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
så ja nu hittade jag iaf ett bevis.

https://www.minhembi...m/produkt/16122

Postad 10 januari 2006 - 19:56

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

så ja nu hittade jag iaf ett bevis.

https://www.minhembi...m/produkt/16122

<{POST_SNAPBACK}>

Med att bryggkoppla ett stereoslutsteg menar dom ju att koppla det så att man bara får en stor monokanal... inte det jag menar, se editerade posten ovan :)

Postad 10 januari 2006 - 19:59

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

jag menar inte att bryggkoppla ett slutsteg, utan att på något sätt koppla ihop två slutsteg så man får två högtalarkanaler fast mer kraft. Kopplar man då såhär:

ahha du menar så.. då var det nog jag som fick nåt om bakfoten kanske.

fast jag har ingen aning om det går att koppla på det viset.

Postad 10 januari 2006 - 20:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
fackamato: Du kan inte koppla på något av de där sätten, däremot kan du ju skaffa en y-kabel (rca) och köra bi-amp

Postad 10 januari 2006 - 20:14

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

fackamato: Du kan inte koppla på något av de där sätten, däremot kan du ju skaffa en y-kabel (rca) och köra bi-amp

<{POST_SNAPBACK}>

hm, du menar då att ett slutsteg driver t.ex. basarna, och det andra mellan/diskant?

Vänta nu lite! Fungerar detta scenariot?:

Harman Kardon 635-receiver pre-out vänster höger front till ingångarna på ett Classic 8.0b-slutsteg. Classic 8.0b-högtalarutgångar till basarna på en högtalare där det är möjligt att bi/tri-ampa. HK:n driver mellanregister och diskant på frontarna.

Går det, eller tänker jag helt fel? :)

Om det går, blir det bra lösning tro?

Edit!: Om man kopplar ett enskilt slutsteg på basarna, blir inte impendansen lägre då? 4ohm eller? (beroende på högtalare)

Eller känner delningsfiltret av att man bi/tri-ampar och ger 8ohm till varje steg? :D

Redigerat av fackamato, 10 januari 2006 - 20:21.

Postad 28 mars 2006 - 14:18

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
softman3: Hur blev det med utbytet av transformatorerna, och bilderna? Blev det av?
Jag skulle gärna se att en enkel moddning var möjlig på ett redan så lovande slutsteg.

Postad 28 mars 2006 - 16:32

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

softman3: Hur blev det med utbytet av transformatorerna, och bilderna? Blev det av?
Jag skulle gärna se att en enkel moddning var möjlig på ett redan så lovande slutsteg.

<{POST_SNAPBACK}>

det blev aldrig av, har t.o.m trafona kvar. sålde ju mina steg för att kunna avsluta lite investeringar ( som för övrigt har lönt sej ).
men bytet är lätt att genomföra. ett tips är svalanders modd-tips sida... här...

Postad 29 mars 2006 - 20:17

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Aha, synd att det inte blev av.
Tack för tipset, tyvärr förklaras inte trafobytet speciellt detaljerat i artikeln :D Jag förstår tex fortfarande inte hur många kablar en trafo ansluts med (2 in och 4 ut? ;) ) och vilka som gör vad, hur hög spänning den bör ge osv..
Men det hör inte till tråden.. Jag får forska vidare på egen hand. :)

Postad 31 mars 2006 - 09:35

kryotank
  • kryotank
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu är ju Hifitrades powerbuy av Classic avklarat...

Finns det några nöjda eller missnöjda köpare?...

Lyssningsintryck...

Är Classic verkligen så bra som det verkar?

Är bara otroligt nyfiken... :huh:

Postad 31 mars 2006 - 13:49

MartyAB
  • MartyAB
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag är med intresserad av att höra vad dom som har köpt ett tycker.

för jag har ett beg på gång nu.

Postad 31 mars 2006 - 16:03

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag har bara hunnit lyssna i ~40 min, men ett första intryck har man ju fått iaf. Detta är mitt första slutsteg, så jag har inget att jämföra med förutom min Onkyo TX-SR703E och min föregående Denon 2105.
Den är väldigt fin och välbyggd, och... hang on.. Nu börjar de servera starköl i köket på jobbet! Jag får återkomma och avsluta inlägget en annan gång. :rolleyes:

Postad 31 mars 2006 - 16:11

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0

Nu börjar de servera starköl i köket på jobbet! Jag får återkomma och avsluta inlägget en annan gång. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Vart jobbar du!? :rolleyes:

Postad 31 mars 2006 - 16:46

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Nu är ju Hifitrades powerbuy av Classic avklarat...

Finns det några nöjda eller missnöjda köpare?...

Lyssningsintryck...

Är Classic verkligen så bra som det verkar?

Är bara otroligt nyfiken...  :rolleyes:

Jag skrev mina åsikter i denna tråd. :D

MVH Flingan

Postad 31 mars 2006 - 17:29

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har nu lyssnat i några dagar med för och slutsteget 8.0B/10.0. Jag har tidigare läst att ägare till combon 8.0B/9.0 upplever diskanten som något avrullad. Jag kan för 8/10 säga att diskanten är allt annat än avrullad. Här är det raka rör som gäller utan att på något sätt vara vasst eller störande. Om du har en i övrigt ljus anläggning så kanske du bör överväga försteget 9.0 i stället för 10.0.

Förstärkarcombon är tight, snabb, ren och mycket detaljrik. 3D-perspektivet är stabilt och mycket fast. Baskontrollen är exemplarisk med tight, fast och underbar pondus. Har du problem med svåra bashögtalare så bör du lyssna på denna stärkare!!! Diskanten är tydlig med bra förmåga att lyfta fram efterklanger.

Har provat att spela med några olika CD-spelare och oj vad den har förmåga att lyfta fram skillnader man tidigare inte har hört.

Nu till de eventuella nackdelarna som kanske beror på CD-spelaren eller annan kringutrustning eller att stärkaren inte är inspelad ännu:
Den fasta 3D-känslan gör att jag upplever höjd och djup som begränsad samt att luftighet och transparens inte är på topp. Den berömda "svarta väggen" saknas nästan helt. Stärkaren är snabb och tight men ändå så känns det som den där riktiga timingen och spelglädjen saknas. Mellanregistret känns inte lika levande som bas och diskant (men här måste jag säga att det var stor skillnad mellan de olika cd-spelare jag provade).

Jag kommer troligtvis att få min Original 2008 CD om någon vecka och då får jag återkomma med mer lyssningsintryck. Jag ska även försöka få till ett blindtest mot XTZ A-100 (med kalibrerade nivåer såklart!).

Även om förstärkaren med ny CD-spelare och efter inspelning har kvar de nackdelar jag nämnt ovan så måste jag ändå medge att det är en prisvärd förstärkare. Jag har lyssnat på många andra förstärkare som kostat mer och denna ligger helt klart mycket bra till i sin prisklass.

Slutligen så måste jag tacka Johan på HiFi-Trade för ett mycket bra bemötande och väl genomfört Power-Buy trots de förseningar som skett som orsakats av de Kinesiska leverantörerna.

/Fredrik

Postad 31 mars 2006 - 21:17

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Som vanligt får jag pengar lagom till alla power-buy & gruppköp tagit slut. :rolleyes:
Kul att ni gillar maskinerna, förhoppningsvis blir det så att några säljer av sina så jag kan köpa en begagnad :D

Postad 01 april 2006 - 15:46

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Har plöjt igenom lite trådar angående effektangivelse...men blir inte riktigt klok på det hela..
Har haft mitt Classic 8.0B en vecka nu och har funderat lite kring dess effekt. Den är ju specad till 2x150 watt, 8 ohm, RMS.
Men om jag har förstått det hela rätt så är RMS ingen mätnorm över huvudtaget? Vilket innebär att det i stort sett inte säger något om hur stor effekt slusteget kan lämna?

Innebär detta då att det inte är ngn omöjlighet att slutsteget "bara" levererar exempelvis 2x60 W FTC?
För inte kan det väl leverera 2x150 W FTC, som exempelvis NAD C272 gör, när Classic anger effekten på detta viset??

MVH Flingan

Postad 02 april 2006 - 02:06

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
RMS står för "Root Mean Square" och är kortfattat ett sorts medelvärde - sök på det med google för ett antal olika åsikter och teorier.

Gällande Classic 8.0 så är det en 300VA ringkärne tranformator som står för strömförsörjning tillsammans med 4st á 10.000uF = 40.000uF stor kondingbank och 4st Toshiba 2SC5200 transistorer per kanal, dvs en total på 8st.

Datablad - Toshiba 2SC5200

Som jämförelse kan vi ta min egen Harman/Kardon 3480 som är speccad till:
120W FTC (Continous Average Power) i 2 kanaler.
(20-20kHz @ <0.07% THD, båda kanalerna drivna i 8 ohm)

150W FTC (Continuos Avergae Power) i 2 kanaler.
(20-20kHz @ <0.2% THD, båda kanalerna drivna i 4 ohm) - rätt långt ifrån en fördubbling.

Signal-To-Noise Ratio (IHF-A): 95dB

+/- 45A

I innamätet på 3480 sitter det en EI transformator av okänd valör, inget speciellt imponerande dock, och en kondingbank på 2st kondingar á 15.000uF vardera = 30.000uF och 4st Sanken 2SD2401 transistorer totalt - 2 per kanal.

Datablad - Sanken 2SD2401

Det är bra kräm i H/Kn men jag tror att upplevelsen och intrycket av "bra kräm" har mycket med övrig design och ljudideal att göra också. Jag gissar till exempel att min senaste surround-receiver Marantz SR7500 har mer "kräm" mätmäsigt än H/K´n men upplevs slankare osv beroende på prioriteringar och annat mumbo-jumbo. Detta passar olika människor på olika vis och det är ju bra.

Classicen 8.0:an är fin, speciellt för pengarna. :(

Redigerat av Unregisteredb38af287, 02 april 2006 - 03:32.

Postad 02 april 2006 - 04:17

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Jag såg att någon hade funderingar kring moddning av nätdelen på Classic 8.0B och jag vet även att mina bilder på insidan inte fungerar längre så jag tog en bild och lägger ut den här - det borde inte vara några större problem att byta ut trafon eller modifiera/addera kondingbanken...

Bifogad fil(er)

Postad 02 april 2006 - 04:19

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Är man riktigt vågad (läs - dum i huvet) så kan man ju kasta ut hela skiten och göra en sån här moddning> :(

(och - ja - det stora vita är kondingar på 68.000uF stycket. Sen är det 6st till som sitter under "vingarna" som modulerna är monterad på)

Bifogad fil(er)

Postad 02 april 2006 - 08:24

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Varför plocka isär och bygga om den det första man gör? Hade det inte varit bättre och köpa en starkare direkt? :(

Postad 02 april 2006 - 09:36

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Jag har bara hunnit lyssna i ~40 min, men ett första intryck har man ju fått iaf. Detta är mitt första slutsteg, så jag har inget att jämföra med förutom min Onkyo TX-SR703E och min föregående Denon 2105.
Den är väldigt fin och välbyggd, och... hang on.. Nu börjar de servera starköl i köket på jobbet! Jag får återkomma och avsluta inlägget en annan gång. :D

<{POST_SNAPBACK}>

I'm back, heh :(
Som sagt är den väldigt fin och välbyggd, även om power-switchen känns lite konstig i sitt utförande. Utrustningen som steget blir testat med är min laptop som har optisk-utgång, kopplad till min Onkyo TX-SR703, kopplad till steget med 50cm clicktronics-kabel. Inte de bästa förutsättnigarna, men skillnaden är hörbar.
Med Classicen är det lite tystare mellan tonerna, och därmed bättre 3D-känsla/rymd i musiken. Den största skillnaden kan man märka genom att pilla lite på tonkontrollern i receivern. När jag drog upp basen till +10 med Onkyons interna steg vart det visserligen för mycket bas, men nu låter det bara fel - på ett bra sätt :rolleyes: Basen blir mycket starkare och punchigare. Inte för att det här är någon inställning jag skulle använda, men det visar på att steget har mer att ge än receivern, vilket är en skön försäkring. Rummet jag bor i för tillfället gör inte min anläggning rättvisa på något sätt, så jag kan nog inte njuta fullt ut av min nya uppgradering förrän om ett par månader, när mitt nya hembiorum kan tänkas vara färdigt.

En liten kommentar på den negativa sidan dock - Precis som någon nämnde lämnar steget ett svagt brus på diskanten - oavsett volym - som är hörbart kanske 1-2 meter från högtalarna om det är tyst i övrigt. Lite trist, men bruset stiger inte i volym med musiken, och jag hör det inte från lyssningsposition, så det är väl inget större problem egentligen.

Kort och gott - här är en till som inte är besviken på Classic 8.0b. :)

Postad 02 april 2006 - 17:04

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Varför plocka isär och bygga om den det första man gör? Hade det inte varit bättre och köpa en starkare direkt? :(

<{POST_SNAPBACK}>

InSane - jag vet inte om det var det första jag personligen gjorde, jag hade ju 2 steg ett bra tag.
Jag gillade designen och råkade ha lite komponenter "liggande" som ska göra den lilla 8.0:an till en riktig "sleeper"...

Det som är tufft är att det blir ett smärre kärnkraftverk i 8cm högt chassie :)

För övrigt så är det väl inget som säger att steget är sämre eller värt mindre än de stackars tusingar man betalar för det, bara för att man vill modda det. Det är tvärtom rätt enkelt att bygga vidare på en redan bra grund. Det behöver inte ens bli dyrt jämfört med att köpa ett "värre" steg på en gång.

Postad 11 april 2006 - 23:28

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Jag ville bara berätta att mitt Classic 8.0b numera är rätt biffigt efter en rejäl steroidkur. Ojojoj säger jag bara.

Det lever! :)

Postad 12 april 2006 - 09:56

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
ge oss lite bilder samt info på vilka komponenter du har använt :)

Postad 12 april 2006 - 11:17

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
En bild har du en sida bakåt i tråden, men det är ingen liten moddning om man säger så. Det är en hel ombyggnation där jag har rensat ut precis allting och byggt upp med två 500VA toroidala trafos - 2 stycken Rifa kondingar á 68.000µF, en på var sida, och därefter 6 st Rifa elektrolyter med 3 på var sida á 1500µF och sedan då slutligen Bang Olufsens "ICE power" 500A mkII moduler.
Signaldelen har Thel-Audioworld´s SPR-2 reglering för high-end audiobruk och så en Thel softstart sköter tillslag av kräm osv.

Balanserat eller obalanserat väljer man med en switch på baksidan.

Jag kan berätta att jag sedan jag första gången öppnade 8.0:an såg potentialen och en ny layout formade sig snabbt där jag i huvet gick igenom nya komponenter och upplägg. En mycket bra grund att bygga på, och så är ju designen så stilren och snygg också.

Det som är kvar nu är det kosmetiska för 8.0 fronten och 9.0 fronten iom att jag vil lsätta en liten extra prägel på bygget. Jag hade skickat iväg dessa för fräsning och blästring då jag sedan tänkte eloxera det hela, men han som skulle göra ingreppen var så förbannat seg så jag tar tillbaka skiten och gör en annan variant. Kommer att bli minst lika bra :)

Det var farsan som skulle fixa detta, men han trodde inte ens att jag skulle få grejorna att funka. vilken tur att han hade tillförsikt och gav mig motivation att slutföra uppgiften... :P

Här är en liten tråd i ett annat fora där hela bygget finns dokumenterat.
Iskallt bygge stundar - Länk

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  niceice.jpg   137,49K   308 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredb38af287, 12 april 2006 - 13:56.

Postad 12 april 2006 - 11:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Du har använt skalet alltså i princip :)

Postad 12 april 2006 - 11:45

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0
Megalomaniac: Vad skulle du uppskatta kostnaden för din "lilla" moddning till? Hur låter det då? Låter det lika coolt som det ser ut? :)

Postad 12 april 2006 - 11:59

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Martin.M: japp :P

kolla bara de feta kondingarna, dessa finns inte ens att uppbringa utan är specialbeställda av ett företag som custom-order från Rifa. De är fetare än chassiet kan hantera, MEN om man tar bort original-kylflänsen för transistorerna så passar kondingarna som hand i handske i hålen som blir över, och locket går precis på! :blink:

Sir Anselm: Det är ingen budget-mod direkt. Modulerna köper man endast med kontakter och jag hade väl en smula tur, har däremot sett ett par lite då och då till salu. Sedan kostar ju 8.0:an en slant också men att "förstöra" den motiverade jag med att det går att använda nästan alla fina komponenter i den til lett Hypex-bygge! så då går ingenting (nästan) till spillo.

Jag gjorde helt enkelt en "cost-no-limit" mod och ville ha ett lätt objekt för en nybörjare som ska vara så bra som möjligt med ett "sleeper-utseende" och high-end ut i fingerspetsarna :)

EDIT: Det låter skitbra, det lilla jag har testat nu, H/K´ns inbyggda steg är som att äta road-kills jämfört med oxfilé á la lyx på stekhuset... sedan ska det tydligen bara bli bättre om några hundra timmar :ph34r:

Redigerat av Unregisteredb38af287, 12 april 2006 - 12:10.

Postad 12 april 2006 - 22:34

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
f*n, du bygger inte på beställning? :)

Postad 13 april 2006 - 15:11

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
I Classic-chassie? Vem vet, det är ju en optimal utgångspunkt för en "sleeper" och receptet/konceptet finns ju :)

Postad 24 april 2006 - 13:56

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej allihop,

är helt novis på det här med slutsteg. Jag de senaste åren kört allt genom min hemmabio-reciever, även musik i stereo. Nu har jag fått upp ögonen för Classic 8.0b och undrar om någon kunnig person i denna tråk kan guida mig lite?!

Jag sitter idag och trycker med en Pioneer AX2AV. Högtalarna jag använder mig av som frontar är för tillfället Eltax Camargue (ja jag vet att det är Eltax, men dessa är faktiskt grymma) och jag har hittills kört dessa bi-wired från AX2an... I denna set-up, skulle jag gynnas av att köpa ett slutsteg modell Classic eller inte? Dvs. skulle musiken låta märkbart bättre i stereo? Kan tilläggas att jag tycker Pioneeren presterar ganska bra med musik som det är...

//Gustav

Postad 27 april 2006 - 09:31

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Nu är även jag stolt ägare av en uppsättning Classic 8.0B & 10.0!
Mitt första intryck var "Men vad små de var" och mitt andra intryck var "Oj va de vägde mycket!"
Jag har bara hunnit packa upp dem här på jobbet & tagit lite kort, men både jag och mina arbetskamrater (jag slet in dem på mitt kontor så de var tvugna att titta) tycker att de är riktigt stilrena och ser otroligt bra ut. Det verkar vara ett gediget bygge, och de blev också förvånade över vikten. Det ska bli riktigt spännande att prova dem när jag kommer hem ikväll. Det blir att jämföra dem med min Seeker. Däremot har jag ännu inte köpt någon ren cd-spelare så matningen kommer från min Pioneer 575 dvdspelare så länge.

Återkommer senare! Nu ska jag bara vänta på att dagen tar slut. 6½ timme kvar!

*Edit* Det är nu bara 3 timmar kvar. (Egentligen editerar jag för att lägga till en bild.)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  liten.jpg   34,45K   169 Antal nerladdningar

Redigerat av InSane, 27 april 2006 - 12:56.

Postad 27 april 2006 - 14:56

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Hmm, jag upptäckte Hifitrade.se för ungefär en vecka sedan, och sedan dess har jag blivit alltmer sugen på att uppgradera elektroniken i mitt system från en Cambridge 340-duo till en classic 10.0/8.0b, och senare även en original A8S, men det får ske i två etapper.

Men saken är den att jag inte vet riktigt hur dessa kommer spela tillsammans med mina Elac BS 203.2:or. Som det är nu så tillför ju inte Cambridge-duon någon värme direkt, men de spelar ändå relativt "mjukt", det blir sällan riktigt vasst i diskanten. Ska byta ut signalkabeln från Nordost till ett par Eichmann Express 6SC tror jag dem heter, och högtalarkablarna från QED SA till Siltech 425. Har provat båda dessa, fast separat, och det låter då riktigt bra.

Men tillbaka till frågan som lyder: Kommer kombinationen Classic 10.0/8.0 och Original A8S låta bra ihop med mina ELAC och de nya högtalar- och signalkablarna som tillför en touch värme tror ni? Priset på dessa är ju löjligt bra iaf, under 10k för allt ihop. Riktigt intresserad av dessa, och jag undrar om nån som lyssnat på dessa grejer, inte nödvändigtvis alla eller samtidigt, kan dela med er av tankar och intryck osv. Jävligt snygga är dem, för övrigt :)

Tacksam för svar.

//David

Postad 27 april 2006 - 15:08

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

*Edit* Det är nu bara 3 timmar kvar. (Egentligen editerar jag för att lägga till en bild.)

<{POST_SNAPBACK}>

Haha! Du längtar verkligen hem just nu va? Fast det är alltid kul med nya grejor.
Du får dela med dig sen av dina lyssningsintryck.

Postad 27 april 2006 - 17:08

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Haha! Du längtar verkligen hem just nu va? Fast det är alltid kul med nya grejor.
Du får dela med dig sen av dina lyssningsintryck.

<{POST_SNAPBACK}>

"Lite" hemlängtan hade jag allt. Nu är jag hemma, var och hämtade dottern på skolan först, sen direkt hem och upptäcka att jag 1. måste torka upp kattpiss på hallgolvet (de gör så om man inte tömmer kattlådan 1 gång om dagen) 2. laga mat eftersom vi båda var hungriga. Så nu väntar jag på att den ska bli klar så vi kan äta och sedan, ja då, då ska jag förmodligen göra något annat...
Nä fasen, det lär få vänta, här ska packas upp o lekas!!! :D

Funderar på om man kan koppla en högtalare till Classicen & en till Seekern o sen spela en cd och jämföra dem med varandra? :unsure:

Postad 27 april 2006 - 19:48

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Så, nu har jag kopplat in o lirat lite olika skivor och musik, det blev bland annat The Matrix & The Cranberries. Tyvärr får jag lite av samma problem som jag har när jag kör musik via min Seeker, nämligen för mycket bas :unsure:
Samma sak uppstår med classic sakerna, det kan iofs vara dvd-spelaren men förmodligen är det så att mitt rum är på tok för litet för mina högtalare. Ska se om jag kan låna en cd-spelare av någon bara för att utesluta att det inte är dvd'n.

Tyvärr blev jag lite besviken, men som sagt, det är förmodligen inte fel på varken Classic 8.0B eller Classic 10.0 utan snarare rummet som är "puttelitet".

Redigerat av InSane, 27 april 2006 - 19:50.

Postad 27 april 2006 - 19:56

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Hur stor sig en kombo av Cassic 8,0b och med försteget No10,0 emot tex XTZ Class a100 eller andra integrerade förstärkare runt 5-6000?

Postad 27 april 2006 - 20:02

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Tyvärr blev jag lite besviken, men som sagt, det är förmodligen inte fel på varken Classic 8.0B eller Classic 10.0 utan snarare rummet som är "puttelitet".

Hur stort är ditt rum InSane?
Vilka högtalare är det du driver?

MVH Flingan

Postad 27 april 2006 - 21:50

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Inte en aning om rummets storlek, men jag tror det kan vara 20kvm, men det är långsmalt. Högtalarna är ett par DynaVoice Studio 1, och nej, du kan inte hitta dem hos Fyna då de tillverkades av de förra tillverkana som gick i konkurs. :unsure:

Postad 02 maj 2006 - 09:53

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
2 frågor som någon kanske kan svara på?

1. Är det ngn som vet hur XTZ Class A-100D står sig som slutsteg mot Classic´en?
2. Hur varm blir Classic´en efter en stunds spelande?

Mvh

Postad 18 juni 2006 - 09:34

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej,

om man har 2 st classic slutsteg och ska biampa dessa, hur gör man det på bästa sätt?

Hittade denna bild, kan man göra så här med classicen oxå?Bifogad fil  biamp.jpg   46,49K   236 Antal nerladdningar

Postad 18 juni 2006 - 11:12

Hi-Fi Trade
  • Hi-Fi Trade
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej,

jag rekommenderar att du bi-ampar Classic 8.0b på samma sätt som på bilden du hittat. På detta sätt belastas varje stereoslutsteg lika mycket.

Mvh

Johan

Postad 18 juni 2006 - 14:15

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2 517 inlägg
  • 0
Jag har skrivit en tråd i förstärkarforumet om ett slutstegsdilemma. Jag ska nämligen skaffa ett att komplettera min receiver med. Tänkte höra om någon har lite mer info om classic 8.0b ? Hur strömstarkt är det? Någon som provat det med ett par B&W DM603 S3?

Postad 18 juni 2006 - 14:29

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Jag har skrivit en tråd i förstärkarforumet om ett slutstegsdilemma. Jag ska nämligen skaffa ett att komplettera min receiver med. Tänkte höra om någon har lite mer info om classic 8.0b ? Hur strömstarkt är det? Någon som provat det med ett par B&W DM603 S3?

Kolla med Agazzie på detta forum, han har just den kombon.
Även jag har ett Classic-steg till ett par golvare, och jag har inte så mkt negativt att säga kring det steget, möjligtvis att det är lite överspecat, de mäter inte som NAD eller Rotel.

MVH Flingan

Postad 18 juni 2006 - 16:33

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Hej!

Vill förstärka min Onkyo 803 i tvåkanaligt och i dagsläget verkar 1 classic 8.0b det bästa alternativet pris/prestanda.

Dock så hamnar ju min fina centerkanal i filmläge lite utanför.. :)

Efter mycket letande råkade jag in på detta slutsteg, i märket Atoll-electronique. AV100.
Atoll är ett franskt märke. Helt komponerat och producerat i Frankrike. Prioritet skall ha givits åt en neutral återgivning med bra uppslösning & dynamik. Helt i min smak.
Specen verkar vara bra efter att ha följt tidigare inlägg om nätdelen bl. Med denna borde jag klara av att driva frontarna + centern (centern med Y-kabel?).

Mer spec om AV100: Pris 770 Euro fr www.tophifi.net (svensk/finsk importör)

Atoll spec

Kan en seriös person bedöma elektroniken i detta slutsteg?

Bild & recension på Atoll

Tar centerdelen 1/3 av styrkan vs en ren tvåkanalig version? Atollen finns även som rent tvåkanaligt slutsteg. Bedöming på det kontra classicen?

Vad tror ni gott folk? Tack för all input ifråga.

Redigerat av Unregistered76636631, 18 juni 2006 - 16:41.

Postad 28 juni 2006 - 08:29

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Har nu äntligen vågat slå till och köpt två classic 8.0b slutsteg som ska kopplas samman med classic 10.0 försteg. Jag postade en bild som visade ett exempel på hur man bi-ampar bäst i några inlägg ovan detta men har nu hört/läst att 10.0 har dubbla pre-outs (bilden ovan visar ju ett exempel om man har en pre-out och då använder sig av y-kablar).

Min tanke är ju att varje slutsteg ska driva varsin högtalare, kan jag då koppla slutstegen till varsin pre-out? Känns som att det blir lite fel med höger och vänster då? Ska man koppla ett par vanliga signalkablar fast man använder tex båda vänsteruttagen från försteget till det slutsteg som ska driva vänster högtalare, och kopplar in dessa två till slutstegets höger/vänster kontakt???

Blir lite rörigt det här, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Vore kanon om någon kunde svara på detta, jag vill inte koppla fel och förstöra något!

Mvh

Postad 28 juni 2006 - 08:54

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Med all säkerhet så får du koppla från preout 1 till ingångarna på slutsteg 1 och från preout 2 till ingångarna på slutsteg 2, så att säga. Sen drar du kablarna från slutsteg 1 till diskanten på din högtalare och kablarna från slutsteg 2 till basen. Hoppas du förstår vad jag menar :(

Riktigt fina grejer, lite sugen själv.

//David

Postad 28 juni 2006 - 09:20

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Har nu äntligen vågat slå till och köpt två classic 8.0b slutsteg som ska kopplas samman med classic 10.0 försteg. Jag postade en bild som visade ett exempel på hur man bi-ampar bäst i några inlägg ovan detta men har nu hört/läst att 10.0 har dubbla pre-outs (bilden ovan visar ju ett exempel om man har en pre-out och då använder sig av y-kablar).

Min tanke är ju att varje slutsteg ska driva varsin högtalare, kan jag då koppla slutstegen till varsin pre-out? Känns som att det blir lite fel med höger och vänster då? Ska man koppla ett par vanliga signalkablar fast man använder tex båda vänsteruttagen från försteget till det slutsteg som ska driva vänster högtalare, och kopplar in dessa två till slutstegets höger/vänster kontakt???

Blir lite rörigt det här, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Vore kanon om någon kunde svara på detta, jag vill inte koppla fel och förstöra något!

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

precis. om det är dubbla pre-out så kan du använda båda vänster(pre-out) till ena slutsteget och båda höger till det andra slutsteget.

Hehe, det är inte lätt att förklara... :(

Postad 28 juni 2006 - 10:04

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Har fått rekomendationen att använda ett dedikerat slutsteg för varje högtalare då det är skillnad i belastning att driva diskant och bas och att det därför är bättre med en jämn belastning för slutstegen då de driver en högtalere helt ensam.

Vill därför helst slippa göra så som tiger99 föreslår. Men om jag förstår Lonesome crow rätt så var jag inne på rätt spår tidigare. Typ något sånt här:

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Bi_amp.jpg   58,43K   165 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.