![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
18 år sedan |
Postad 20 juli 2006 - 02:04

Kan man använda ett 8.0B som ett monoblock till en center?
Om jag kör centerns preout på min reciever till slutsteget på ANTINGEN pre-in L eller R, skulle det funka, eller får den kanalen som inte är inkopplad ingen signal till centern? Skulle det funka med en y-kabel?
Blir snurrig efter alla era fina ritningar

Postad 20 juli 2006 - 05:49
Postad 20 juli 2006 - 10:34
Ja, visst går det. Men bara ett slutsteg utnyttjas ju. Därimot om du har dubbla ingångar på din högtalare så kan du ju bi-ampa. Då behöver du en y-kabel så att du tar in Center Preout till båda L&R.
Tack Ekon, jag har dubbla ingångar på min center och det var precis så jag hade hoppats att det skulle funka.

Postad 29 juli 2006 - 23:23
Vilken klass är detta slutsteg (8.0B)? Finns det auto-läge (sätts igång när man börjar spela)?
Funkar detta steg bra till infinity beta 50?
Postad 02 augusti 2006 - 14:42
Som nästan är högsta volym (19+db) eller 18.
Men jag är oerhört impad av mina B&W dm 604s3 att dom klarar att spela så högt och fortfarande lika bra.
Infected Mushroom var vad jag hade på.
Postad 02 augusti 2006 - 16:02
Jag lyckades få automatskyddet i slutstegen gå i helgen .spelade hiskiligt högt men det lät ju fortfarande bra ,och jag använder 1 till varje front hade volym 10+ db på marantzsr7500.
Som nästan är högsta volym (19+db) eller 18.
Men jag är oerhört impad av mina B&W dm 604s3 att dom klarar att spela så högt och fortfarande lika bra.
Infected Mushroom var vad jag hade på.
Alltid bra att rasta steget lite ju

MVH Flingan
Postad 03 december 2006 - 18:44
Sköter sitt jobb mycket bra + att den är snygg och väldigt prisvärd!!!!
Tummen upp för Classic 8.0b

Postad 16 december 2006 - 12:12
Postad 26 januari 2007 - 11:04

Alla synpunkter och även förslag om andra steg i samma prisklass tas emot med öppna armar!
//Mvh Henrik
Postad 12 februari 2007 - 22:20
Postad 13 februari 2007 - 19:24

Kommer att använda yamaha 750 som försteg. Någon som kan uttala sig om det kommer bli en bra kombination?
Postad 13 februari 2007 - 23:16
Var handlade du om jag får fråga?
Postad 14 februari 2007 - 00:02

Efter ett tag får jag ett mail från Johan på Hifitrade som sa att det hade blivit någe strul så tillverkaren kunde inte få fram nya Zebergare på ett tag och då erbjöd han mig en likvärdig stärkare från classic istället. Men eftersom jag skulle använt Zebergaren som ett slutsteg så sprack mina planer när de erbjöd mig den andra stärkaren. Jag mailade Johan om detta och då erbjöd han mig ett Classic 8.0b slutsteg istället till samma pris som en Zeberg AD66. Alltså 2000 spänn

Skitbra tänkte jag och då skulle jag få den nästa leverans kom in i oktober.
Efter ytterligare ett tag får jag ett mail om att Classic ännu inte skaffat sig den nya ROHS stämpeln som behövdes för att Hifitrade skulle kunna importera dessa. Annars så fanns det risk att tullen beslagtog hela lasten och de vore ju inte så kul

Det dröjde till efter jul och för ett par veckor sedan så hade allt kommit igång igen och Hifitrade hade gjort en ny beställning på dessa. Så förhoppningsvis om inte någe mer strular så ska jag ha det om ett par veckor

Det som gjorde att jag inte avbeställde det var ju att jag fick det till ett så bra pris (2000 spänn)
Men sen har det heller inte varit någon brådska, har ju använt farsans H/K 670 istället

Postad 19 mars 2007 - 17:53
Undrar om Classic 8.0B är nått att ha till mina cerwin-vega Al-1000??
väljer mellan Classic 8.0B och NAD C272.....
Min plånbok är inte den tjockaste !

mvh viktor
Postad 24 mars 2007 - 12:53
Fick faktiskt mitt Classic steg igår och jag kan säga att det låter riktigt jäkla bra faktiskt. Drog fram detaljer som jag aldrig hade hört förut. Blev rätt förvånad faktiskt

Postad 24 mars 2007 - 13:05
Strömstyrka vet jag inte hur viktigt det är med dina CV, dom kan ju vara besvärliga - ingen aning.
Sen har jag itne sett någon kubmätning på Classic 8.0 heller. Vet hur den presterar gör jag däremot, och välljudsmässigt skulle jag gå på den.
Postad 24 mars 2007 - 13:25
MVH
Edit: Är XTZ Class-A 100 D II mycket bättre? (när det endast används som slutsteg)
Redigerat av fackamato, 25 mars 2007 - 09:54.
Postad 25 mars 2007 - 09:31
Är så att jag ska hämta en Marantz 7500 och jag tycker tyvärr inte att den passar ihop med
min NAD C372, man, måste ju tänkta lite på designen...

Men om man måste gå och köpa ett nytt, så undrar jag bara om det är rimligt att betala 3.595,00Kr
för en Classic 8.0b?
-----> http://hifitrade.se/...&products_id=98
//Stierna
Postad 26 mars 2007 - 17:42

Postad 28 mars 2007 - 21:52
Svalander Audio hade senast någon frågade samma sak.
Postad 14 juli 2007 - 14:48
Driver just nu ensamt mina B&W DM683.
Jag hade planer på att skaffa 2-3 stycken totalt. (biampa front+center)
Det första jag tänkte när jag kopplade ur Denon recievern och körde enbart på classic steget var: Vart tog basen vägen? Efter en stund började jag dock höra ljud i dom högre frekvenserna som jag missat tidigare och "plingandet" i akon_ft_snoop_dogg_-_i_wanna_love_you låter mer som det lät när jag fick högtalarna demade i HK butiken med prylar för dryga 20 tusen (stärkare och cd från Cambridge) än som det gjort genom Denon recievern här hemma.
Efter en stunds lyssnande tyckte jag att basen började komma tillbaka, frågan är nu alltså har Classic stegen en uppvämningsperiod innan ljudet blir optimalt eller är det jag som bara vant mig vid den nya ljudbilden? Jag är nästan 100% säker på att det är mer tryck i basen nu än fösta 10 minuterna när jag satte igång steget.
Detta ger nästa fråga, om det finns en uppvärmingsperiod håller då steget den temperaturen så länge switchen är påslagen så att man får optimalt ljud så fort man belastar steget?
Om det funkar såhär borde den dra rätt mycket ström i "standby" läge.
Jag tycker steget låter väldigt bra i alla fall och det lutar åt att jag inte skaffar fler då jag inte tycker det behövs, men man vet ju av erfarenhet att hifiprojekten aldrig tar slut så det blir säkert fler om rätt pris dyker upp.
Postad 14 juli 2007 - 16:43
Låt det stå på, det är ju inte klass A så det är ingen större tomgångström.
Jag hade två 8.0:or och skulle bi-ampa men nöjde mig med endast det ena. Tyckte det lät tillräckligt bra, så jag sålde det andra.
Postad 25 november 2007 - 21:32
Mina högtalare är på 5 ohm (Ino Audio piP)....hur mycket effekt ger Classicen till dem?
Anders
Postad 25 november 2007 - 22:50
Man måste isåfall mäta upp steget och se hur mycket det ger ut vid just 5 ohm. Men värt att tänka på är att din piP inte ligger på 5 ohm konstant utan varierar ju beroende på frekvens.

Postad 26 november 2007 - 12:16
Har läst lite om detta steg nu och börjar bli lagom intresserad. Jag har ett par Cerwin Vega DC 15 som frontar i min anläggning, dessa driver jag med en NAD T754v2 som ger 6 x 70 watt på 8 ohm... känns som att dessa högtalare inte riktigt får vad dom behöver..
Ni som är lite mer insatta på detta, tror ni att Classic steget skulle ge mig ett lyft i ljudet?
Cerwin högtalarna ligger på 100db 4 ohm..
Tack på förhand
Mikael
Postad 26 november 2007 - 12:35
Köpte det begagnat förra veckan.......
Anders
Postad 26 november 2007 - 12:51
Men har du kollat så du inte fått någon jordslinga eller något? Testat att dra ur antennsladden? Det brukar vara ett klassiskt problem.
Postad 26 november 2007 - 12:54
Anders
Postad 26 november 2007 - 15:45
Skadar ju inte att prova ... dra ur antennen, och vänd på elkontakten. Gratis!!Hmmmm antennsladden?!?!?!?! Har vi samma förstärkare? Jag har då ingen antennsladd till mitt steg. Brummet sitter i steget, inte ut i högtalarna....
Anders

Postad 26 november 2007 - 16:26
Skadar ju inte att prova ... dra ur antennen, och vänd på elkontakten. Gratis!!Hmmmm antennsladden?!?!?!?! Har vi samma förstärkare? Jag har då ingen antennsladd till mitt steg. Brummet sitter i steget, inte ut i högtalarna....
Anders
Skämtar ni med mig, aprillo???!!
Missljudet blev mindre när förstärkeriet blivit varmt, förresten. Men det finns fortafarande ett ljud från steget....
Antennsladd på Classic?????!!!!
Anders
Postad 26 november 2007 - 16:28
Postad 26 november 2007 - 18:52
Hmmmm antennsladden?!?!?!?! Har vi samma förstärkare? Jag har då ingen antennsladd till mitt steg. Brummet sitter i steget, inte ut i högtalarna....
Anders
Skojar ni med mig??? Har inte ni HDTV mottagare i era steg???

Nej skämt å sido jag var väl lite otydligt och det kanske inte var ett så klassisk och känt problem som jag trodde.
Jag menade såklart antennsladden till TV/Digitalbox. Det kan ibland hända att det blir vissa störningar pga antennen som i sin tur påverkar annan elektronik.
Postad 26 november 2007 - 20:40
Har läst lite om detta steg nu och börjar bli lagom intresserad. Jag har ett par Cerwin Vega DC 15 som frontar i min anläggning, dessa driver jag med en NAD T754v2 som ger 6 x 70 watt på 8 ohm... känns som att dessa högtalare inte riktigt får vad dom behöver..
Ni som är lite mer insatta på detta, tror ni att Classic steget skulle ge mig ett lyft i ljudet?
Cerwin högtalarna ligger på 100db 4 ohm..
Tack på förhand
Mikael
Postad 26 november 2007 - 21:39
Hurvida de lyfter dina Cervin Wega kan jag inte svara på, men de har då inga som helst problem att spela mina högtalare, både mina Technics & mina gamla DynaVoice Studio 1 högtalare.
Postad 26 november 2007 - 21:42

Postad 02 januari 2008 - 19:20
Postad 27 mars 2008 - 23:55
Postad 28 mars 2008 - 03:17
Jag undrar samma som ovanstående. Bestämde mig för att äntligen dra iväg en order på 8.0 men jag hittar den inte nånstans.
Den finns att beställa http://www.nysound.c...o...05&formID=0
Väntar på mitt exemplar just nu. De är snabba med leveranserna därifrån med tanke på att den skickas direkt från Kina. Har beställt kablar därifrån tidigare.
Redigerat av sossen, 28 mars 2008 - 03:18.
Postad 28 mars 2008 - 18:00

Hursomhelst blir det ganska billigt ändå, tack för länken!
Postad 28 mars 2008 - 18:42
Ett snabbt n00b fråga, skulle man kunna köra bi-amp med 2*classic 8.0 och i så fall, hur kopplar man då från preout ? (har NAD T744).
Postad 28 mars 2008 - 19:21
Om man var några stycken skulle frakten ju givitvis bli billigare pr person och jag kan se att de även har 8,5% rabatt om man köper för mer än 1000$.
Ett snabbt n00b fråga, skulle man kunna köra bi-amp med 2*classic 8.0 och i så fall, hur kopplar man då från preout ? (har NAD T744).
Hör med Megalomaniac, har för mig han provade detta.
Postad 28 mars 2008 - 22:12
Om man var några stycken skulle frakten ju givitvis bli billigare pr person och jag kan se att de även har 8,5% rabatt om man köper för mer än 1000$.
En y-kabel från preout så du får 2*V och 2*H, dra sedan bara dom till resp. steg. Sen är frågan om du vill koppla basarna på ett steg och resten på det andra, eller köra ett steg per högtalare (och då köra t.ex. basar på vänster kanal och övrigt på höger)
Postad 28 mars 2008 - 23:57
En y-kabel från preout så du får 2*V och 2*H, dra sedan bara dom till resp. steg. Sen är frågan om du vill koppla basarna på ett steg och resten på det andra, eller köra ett steg per högtalare (och då köra t.ex. basar på vänster kanal och övrigt på höger)
Kan inte köra ett steg pr högtalar, går inte brygga 8.0b om jag har förstått det rätt. Men jag tänkte ett till bas och ett til diskant/mellanregister. Dock gillar jag inte idén om y-splitters, har för mig att de inte kan vara så bra kvali.. Men det är enda möjlighet för bi-amping på mina högtalare om jag vill använda boxen till canton ergo rc-l... *funderar*
Postad 29 mars 2008 - 12:03
Kan inte köra ett steg pr högtalar, går inte brygga 8.0b om jag har förstått det rätt. Men jag tänkte ett till bas och ett til diskant/mellanregister. Dock gillar jag inte idén om y-splitters, har för mig att de inte kan vara så bra kvali.. Men det är enda möjlighet för bi-amping på mina högtalare om jag vill använda boxen till canton ergo rc-l... *funderar*
? Jag sa inget om bryggning, det behövs inte i mitt exempel. En y-koppling försämrar inte kvalitén på något sätt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar