Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med streaming från WHS?

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 juli 2010 - 12:42

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Tänkte bara delge information som jag själv nyligen fått reda på.

Jag streamar från en WHS till dels en PS3 och en Xtreamer. Båda fungerade länge utan problem.
För ett tag sedan började Xtreamern strula med hackande bild med jämna mellanrum.
Streaming till PS3 har skett via PS3 Media Server körandes på WHSen (en Scaleo Home Server 2205a. Original förutom CPU-byte till en E2220).
Detta har alltid fungerat klockrent, även när Xtreamern började strula.

Jag trodde länge att problemet låg i Xtreamern efter uppgradering av fw osv. Hittade ingen lösning på det efter nedgradering av fw heller. Trodde då att SMB orsakade problemet och satte upp en NFS-server på WHSen. Fortfarande hackande bild imellan åt. Jag började snegla åt mitt nätverk (router och switchar) men hittade inget fel. Samtidigt fungerade streaming till PS3 utan problem i samma nätverk. Inte konstigt man beskyller Xtreamern! :)

Hittade då som sagt en lösning på WeGotServed-forumet HÄR.
Har provat detta själv nu (1080p mkv) och helt utan hack för första gången på evigheter via Xtreamern!

Det är alltså demigrator (Drive Extender Migrator service) som strular till det. Det är inte alltid CPU skjuter i höjden när DEmigrator körs men vad värre är så skjuter I/O för diskarna i höjden vilket då sänker diskens prestanda för streaming avsevärt med jämna mellanrum. DEmigrator jobbar som default i cykler med en timmes mellanrum. Körs i någon minut vilket då orsakar hack vid streaming.

Lösningen går ut på att man disablar demigrator under den tiden man tittar på film. Själv har jag schemalagt detta från 18:00 till 04:00 för att öppna ett "fönster" för filmtittning. Var ett tag osäker på att "våga" diabla den, men ingen verkar ha haft besvär med detta hittills i alla fall. Det beror ju förståss på hur mycket man lägger till/ändrar/deletar på servern under denna tid samt om man duplicerar eller inte. Demigrator hade i WHS begynnelse en väldigt central roll eftersom allt man lade till servern hamnade på en "landing zone" på servern. Därifrån distribuerades allt ut via demigrator. Så gör inte WHS längre och demigrator ansvarar nu "bara" för att se till att filer dupliceras till diskar.

Detta rapporterades som en bug till MS. Det efterfrågades att kunna schemalägga dupliceringen alternativt att låta demigrator.exe känna av diskaktivitet och endast köra då ingen aktivitet finns på diskar för att undvika problemet med "sänkt" prestanda vid användning.
Dock har MS svarat att de inte kommer lägga krut på att lösa detta (trots många "votes" på buggen) utan hänvisar till Vail...

Jag är i alla fall glad att ha hittat en lösning på problemet och kommer fortsätta köra demigrator-"hacket".

Att det endast påverkade Xtreamern och inte PS3 tror jag beror på att PS3 körs via PS3 Media Servern. Denna har en ganska rejäl cache och bygger alltså upp typ 500 MB i RAM som den sedan skickar iväg över nätverket. Därav påverkas inte problem med plötsligt sänkt hastighet från disken mer än att cachen sjunker under den tiden som demigrator körs.

Hoppas detta kan hjälpa någon med liknande problem. Jag vet hur "plågsamt" det är! :wub:

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 17 juli 2010 - 12:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.