![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 03 april 2008 - 10:04

Postad 04 april 2008 - 21:50
Postad 05 april 2008 - 19:55
Hur fungerar det att använda en Xbox 360 & PS3 mot denna om man vill strömma film & musik?
Det skulle jag också vilja veta...
Postad 06 april 2008 - 08:20
Hur fungerar det att använda en Xbox 360 & PS3 mot denna om man vill strömma film & musik?
Ja enligt forumet här så ska det fungera
MIcke
Postad 06 april 2008 - 13:00
Det funkar alldeles kanon, ps3 hittade dns-323 utan problem, bara att kopiera in filmer etc till dns-323, stänga av datorn och köra...(tyvärr är inte dns-323 knäpptyst men det går ju att lösa tydligen med diverse hack)Hur fungerar det att använda en Xbox 360 & PS3 mot denna om man vill strömma film & musik?
Postad 06 april 2008 - 16:38
Har precis provat backup funktionen hos DNS-323, ställde in så att Nasen kopierade en katalog från min dator, allt funka bra, men nu när jag försöker att deleta bort katalogen får jag access denied...provat allt möjligt som jag kan komma på men får det inte att funka ändå, någon som har sett detta problem förut?

Postad 06 april 2008 - 17:53
Jag ska köpa en Nas och väljer mellan denna och Qnap 209 och har svårt att bestämma mig, de e den rätt mycket högre pris på Qnap och frågan e om de e värt priset.
Redigerat av putte79, 07 april 2008 - 08:32.
Postad 07 april 2008 - 15:30
Hur tycker ni som har denna att den funkar? har ju hört mycket negativt men nu har ju ny firmware kommit så har den blivit bättre?
Jag ska köpa en Nas och väljer mellan denna och Qnap 209 och har svårt att bestämma mig, de e den rätt mycket högre pris på Qnap och frågan e om de e värt priset.
Läs senaste numret av M3, där testade man ett gäng Nasare, Qnap 209 - bästa brodukt och DNS-323 - bästa köp (bra pris mot det man får). Men det finns några till som verkar bra.
Jag har en DNS-323 som funkar kanon förutom att fläkten går på högvarv efter ett tag och vill inte gå ner i vila (lägre varv), även fast diskarna (Raid 0) går i vila.... Stort minus för det

Postad 08 april 2008 - 00:27
Jag har en DNS-323 som funkar kanon förutom att fläkten går på högvarv efter ett tag och vill inte gå ner i vila (lägre varv), även fast diskarna (Raid 0) går i vila.... Stort minus för det
Om det inte går att fixa så kommer jag att byta till en annan bättre fungerande NAS. Det är så, det man betalar för får man
Har du testat fläktscriptet som det länkades till tidigare? Om inte så tar det ungefär 5 minuter att lägga in.
Postad 08 april 2008 - 06:59
Postad 08 april 2008 - 15:55
Om det inte går att fixa så kommer jag att byta till en annan bättre fungerande NAS. Det är så, det man betalar för får man
Har du testat fläktscriptet som det länkades till tidigare? Om inte så tar det ungefär 5 minuter att lägga in.
Jag läste något om det, antar att man måste köra telnet för att lägga dit scriptet? Är ingen hejare på detta så jag får väl läsa in mig på det först, tips på bra site att lära sig att lägga till telnet önskas.
Postad 08 april 2008 - 18:09
hur mycket låter den? typ Xbox 360, Db m.m?
När jag hade en disk i så var den mycket tyst, det var när jag tryckte i en till i Raid 0 som fläkten började låta onormalt mycket. Den typ åkte upp och ned i varv är den var varm och gick inte ner även fast diskarna var i vila.
Nu har jag lagt in fläktscriptet många har pratat om, var lite trixigt med telnet då jag aldrig gjort det tidigare. Men kul all lära sig och samtidigt hoppas jag att fläkten skall jobba normalt igen.
Postad 08 april 2008 - 23:39
Jag läste något om det, antar att man måste köra telnet för att lägga dit scriptet? Är ingen hejare på detta så jag får väl läsa in mig på det först, tips på bra site att lära sig att lägga till telnet önskas.
Nej, det är superenkelt. Man laddar ner en rar-fil som innehåller 4 filer. Dessa packas bara upp till rooten på disk 0, sedan startar du om dns-323. Vid uppstarten läggs alla filer och script på rätt ställen så det är klart så. Tar som sagt 5 minuter hela proceduren.
Postad 09 april 2008 - 13:52
Nej, det är superenkelt. Man laddar ner en rar-fil som innehåller 4 filer. Dessa packas bara upp till rooten på disk 0, sedan startar du om dns-323. Vid uppstarten läggs alla filer och script på rätt ställen så det är klart så. Tar som sagt 5 minuter hela proceduren.
Tack, det var superenkelt, som du skrev. Jag gjorde enligt denna, http://wiki.dns323.info/hardware:fan. Körde Kerberos Telnet och vipps så hade jag nytt script för fläkten OCH nu är problemet borta med en fläkt som bråkade och lät för mycket. Nästa steg är att få till en webbserver också.
Nu kan jag jag säga att jag är supernöjd med min DNS-323

Postad 11 april 2008 - 14:06
Postad 11 april 2008 - 15:39
köpte denna igår, mycket nöjd. En fråga dock. Kan man döpa om volymen som automatiskt får namne "Volume_1" till något annat.... Den ska kommas åt av alla på nätverket och hade behövt en mer beskrivande titel än "volume_1"
Ja, min heter då inte volume_1 så det måste man kunna göra. "Diskhanteraren" brukar vara bra på sånt.
Postad 11 april 2008 - 21:57
köpte denna igår, mycket nöjd. En fråga dock. Kan man döpa om volymen som automatiskt får namne "Volume_1" till något annat.... Den ska kommas åt av alla på nätverket och hade behövt en mer beskrivande titel än "volume_1"
Tror nog inte att du kan ändra namnet, men när du väl har lagt upp den på din dator som en nätverkshårddisk så kan du ju döpa den platsen till vad du vill.
Postad 13 april 2008 - 18:04
Postad 25 april 2008 - 11:39
Postad 25 april 2008 - 11:44
jap det är fullt möjlligt jag går in på min dator hemma nu när jag är på jobbet! skitbra alltså funkar klockrent..
Postad 25 april 2008 - 11:53
För er som har köpt D-Link DNS-323 NAS-enhet så vore det intressant att höra hurvida det har fungerar på eran sida såsom upptid och vilka S-ATA diskar som inte har fungerat, etc.
dfgdfgdfg
Postad 29 april 2008 - 15:26
För er som har köpt D-Link DNS-323 NAS-enhet så vore det intressant att höra hurvida det har fungerar på eran sida såsom upptid och vilka S-ATA diskar som inte har fungerat, etc.
Jag tycker det fungerar utmärkt. Kan förvänta dig lite pyssel. INget att oroa sig över. Visa har haft problem med att mappa upp den i utforskaren efter omstart av dator jag tex Tänk också på att uppdatera till firmware 1.04 för att strema till PS3 eller vad det nu är. Sen är det viktigt att ha den senaste easy search utility versionen från deras hemsida annars hittar man inte ip adressen med CD rom programmet. finns en hemsida man kan kolla på för lösning av detta problem.
http://www.alanchard...pping/index.htm
1.)Man kan också fixa felet så här: tryck på start menyn, välj kör skriv cmd.
sen skriver vi net use X: \\192.168.143 /USER:CLAUDIU blabla
x står för enhetsnamn och 192.168.143 är den ip adress servern har sen är CLAUDIU användarnamnet och bla bla lösenordet.
2) skriv nu edit logon.bat skriv här det vi skrev ovanför men med ditt ip adress och anv och lösen, håll sen alt knappen välj spara.
3) skriv sen logon för att se ifall du får upp något dvs info om vad du precis gjort
4)öppna notepad skriv vad vi skrev på punkt 1 och välj att spara filen som bat, dvs välj alla filer*
5) skriv sedan i cmd, cd all users
cd start-meny
cd program
cd autostart
sen skall det funka
Postad 01 maj 2008 - 18:48
Jag har en Dlink DIR-655 router och det verkar stört omöjligt att få till Wake On LAN genom den från Internet till en sovande PC på LAN'et.
Därför funderar jag på om man kan köra något script/app/funplug el likn som kan skicka ett magic packet inifrån LAN'et iom att DNS'en alltid är påslagen..
Jag är ingen Linuxkille alls, så förklara för en idiot..
Har installerat funpluget för fläktstyrningen enl ovan vilket funkat kanon. Men det är också allt..
Kan kommentera lite på frågan ovan..
Jag använder aldrig appen för att hita DNS'en på LANet.
Jag har satt den till fast IP i routerns DHCP och sedan mappar jag den på IP-adressen och inte på namnet.
Funkar kanon..
Postad 08 maj 2008 - 13:36
1. Volyme_1 disken går inte att mappa längre... Den vill ha ett lösen som inte finns.
Åtgärdat... Det är tydligen en liten bugg som strular till det + att jag nu har ändrat rättigheterna för denna volym.
2. Skall det vara så ###### svårt att skapa lösenord skydda mappar till olika användare?
Fixat....
3. Jag har dedikerat en mapp till UnPn men den verkar inte fatta detta utan den läser in hela ###### HD och delar ut.
Det blev tydligen strul när jag updaterade FW på NASen. Fungerar galant nu.
4. Jag börjar att tröttna på denna och funderar skarpt på att lämna tillbaka den. Jag har givetvis uppgraderat till senaste 1.04, har t.om testat nya betan utan något resultat.
Tar tillbaka detta... Allt verkar fungera finfint just nu... Har dock lite problem med användare fortfarande. Men det är bara en tidsfråga innan det fixar sig.
Och vad gäller streamin till PS3:an... Det fungerar "skit" bra. AVI, MP3 och VOB testat just nu. Den vill dock inte känna igen x.divx filer som jag vet PS3:an stödjer.
Redigerat av Minglarn, 09 maj 2008 - 07:09.
Postad 14 maj 2008 - 16:39
1. Vilka torrent-klienter finns kompilerade för den här NAS:en? Jag har läst att MLDonkey fungerar. Anledningen jag undrar är att ganska många torrent-sidor kräver att man använder en viss klient vid nedladdning. Vill gärna kunna använda NAS:en som torrent-klient även på kinkiga sidor.
2. Fungerar följande scenario ?
2st diskar a 750GB. 100Gb speglat för material som jag inte vill förlora någonsin. 650gb på vardera disk i standardläge för media. Säg att ena disken går sönder ... går det då att plutta in en 500gb disk eller en 1tb disk i dess ställe och automatiskt få de 100gb som är speglade tillbaka?
Postad 16 maj 2008 - 20:59

Postad 02 juni 2008 - 16:04
Är sugen att köpa en D-link 323, men har ganska höga krav och vil försöka räta ut några frågetecken först.
1. Vilka torrent-klienter finns kompilerade för den här NAS:en? Jag har läst att MLDonkey fungerar. Anledningen jag undrar är att ganska många torrent-sidor kräver att man använder en viss klient vid nedladdning. Vill gärna kunna använda NAS:en som torrent-klient även på kinkiga sidor.
2. Fungerar följande scenario ?
2st diskar a 750GB. 100Gb speglat för material som jag inte vill förlora någonsin. 650gb på vardera disk i standardläge för media. Säg att ena disken går sönder ... går det då att plutta in en 500gb disk eller en 1tb disk i dess ställe och automatiskt få de 100gb som är speglade tillbaka?
Tog en liten chansning och köpte den här nas:en utan att jag fick svar på alla av mina funderingar. Tänkte beskriva lite grand vad jag gjort med den hittills och hur väl jag tycker den funkar:
Torrentnerladdning:
Jag har själv laddat in firmware 1.05 i 323:an och den har som beskrivits tidigare en inbyggd torrent-klient. Funkar väl helt ok att använda för publika siter. Dock finns ju problemet att många siter endast godkänner vissa klienter för nerladdning. Vid såna tillfällen kan man inte köra den inbyggda klienten utan att riskera att bli bannad. Istället för att köra den inbyggda klienten har jag installerat en klient som heter Transmission och mot den kör jag ett webbgränssnitt som heter Clutch. Funkar faktiskt riktigt bra, klart mycket bättre än den inbyggda klienten och den är godkänd på de flesta siter.
För att installera Transmission och Clutch kan ni läsa här:
http://forum.dsmg600...AS-DNS-323.html
Förkrav för guiden är att man installerat Fonz funplug 0.5:
http://wiki.dns323.info/howto:ffp
Ljudnivå:
Som några beskrivit är ljudnivån by default inte den lägsta på dns 323. Jag har dock med några enkla ingrepp fått min i det närmaste tyst.
Detta är vad jag har gjort:
1. Tagit bort plasten som delvis "skymmer" fläkten.Detta gjorde jag med en kniv och filade till kanterna med ett sandpapper. Fläkten kan då blåsa ut luften lättare.
2. Lagt in ett skript som styr fläkthastigheten. Skriptet stänger ner det inbyggda programmet som styr fläkten och pollar istället temperaturen på enheten och styr fläkthastigheten utifrån det.
3. Lagt in ljudisolerande material i bakstycket, dvs själva hålutrymmet där fläkten sitter.
4. Klistrat fast en remsa skumtejp på sidan om varje hårddisk. De ligger därmed inte och vibrerar något i skenorna.
5. Jag låter inte nas:en stå direkt på underlaget(i tvbänken) utan har gjort ett mellanlägg av sittunderlag som jag lagt emellan, dämpar också vibrationer.
Av de 5 punkter jag vidtagit för att sänka ljudnivån på nas:en bedömer jag att punkt 2 och 4 gett störst effekt. Vill man inte göra någon åverkan på själva nas:en är detta vad jag skulle provat först så här i efterhand.
Redigerat av Eskas, 02 juni 2008 - 16:05.
Postad 04 juni 2008 - 09:30
Tack för tipsen.Tog en liten chansning och köpte den här nas:en utan att jag fick svar på alla av mina funderingar. Tänkte beskriva lite grand vad jag gjort med den hittills och hur väl jag tycker den funkar:
Torrentnerladdning:
Jag har själv laddat in firmware 1.05 i 323:an och den har som beskrivits tidigare en inbyggd torrent-klient. Funkar väl helt ok att använda för publika siter. Dock finns ju problemet att många siter endast godkänner vissa klienter för nerladdning. Vid såna tillfällen kan man inte köra den inbyggda klienten utan att riskera att bli bannad. Istället för att köra den inbyggda klienten har jag installerat en klient som heter Transmission och mot den kör jag ett webbgränssnitt som heter Clutch. Funkar faktiskt riktigt bra, klart mycket bättre än den inbyggda klienten och den är godkänd på de flesta siter.
För att installera Transmission och Clutch kan ni läsa här:
http://forum.dsmg600...AS-DNS-323.html
Förkrav för guiden är att man installerat Fonz funplug 0.5:
http://wiki.dns323.info/howto:ffp
Ljudnivå:
Som några beskrivit är ljudnivån by default inte den lägsta på dns 323. Jag har dock med några enkla ingrepp fått min i det närmaste tyst.
Detta är vad jag har gjort:
1. Tagit bort plasten som delvis "skymmer" fläkten.Detta gjorde jag med en kniv och filade till kanterna med ett sandpapper. Fläkten kan då blåsa ut luften lättare.
2. Lagt in ett skript som styr fläkthastigheten. Skriptet stänger ner det inbyggda programmet som styr fläkten och pollar istället temperaturen på enheten och styr fläkthastigheten utifrån det.
3. Lagt in ljudisolerande material i bakstycket, dvs själva hålutrymmet där fläkten sitter.
4. Klistrat fast en remsa skumtejp på sidan om varje hårddisk. De ligger därmed inte och vibrerar något i skenorna.
5. Jag låter inte nas:en stå direkt på underlaget(i tvbänken) utan har gjort ett mellanlägg av sittunderlag som jag lagt emellan, dämpar också vibrationer.
Av de 5 punkter jag vidtagit för att sänka ljudnivån på nas:en bedömer jag att punkt 2 och 4 gett störst effekt. Vill man inte göra någon åverkan på själva nas:en är detta vad jag skulle provat först så här i efterhand.
Postad 16 juni 2008 - 11:57
Körde en uppgradering av firmwaren till 1.05 utan problem, behöver inte formatera några diskar.[formatera om vid firmwarebyte.. det kan väl inte vara nödvändigt? I så fall tänker jag inte byta firmware förrän det är nödvändigt.
Postad 19 juni 2008 - 11:45
Postad 01 juli 2008 - 12:42
Jag kör gamla 1.01 fw och är lite sugen att uppdatera till 1.04... MEN jag har två diskar i enheten som är ganska väl fyllda så de får absolut inte formateras eller skadas!! Nu till min lilla fråga:
Kan man ta ut de diskarna... sätta i en annan disk... uppdatera fw... stoppa i de gamla diskarna och bara tuta o köra?
Kommer mina gamla diskar att påverkas av detta? (tror befintliga diskarna är formaterade som ext3, om det påverkar)
Tack på förhand!
Postad 02 juli 2008 - 00:01
Så jag kan nog med gott samvete rekomendera dig att upgradera... och det rätt så omgående.

Dock skall du veta att om du kör RAID på diskarna kan det bli så att du "måste" formatera om disken/diskarna...
Postad 02 juli 2008 - 09:38
Jag har uppdaterar från 1.01 till 1.04 och slutligen till 1.05 utan att behöva formatera om diskarna.
Så jag kan nog med gott samvete rekomendera dig att upgradera... och det rätt så omgående.
Dock skall du veta att om du kör RAID på diskarna kan det bli så att du "måste" formatera om disken/diskarna...
Blir det inte problem med alla filnamn med svenska tecken i då? De ändrade ju till unicode-stöd fr o m version 1.04 och om man inte formatterar om hårddiskarna ser svenska tecken konstiga ut. Eller?
Postad 02 juli 2008 - 12:48
Blir det inte problem med alla filnamn med svenska tecken i då? De ändrade ju till unicode-stöd fr o m version 1.04 och om man inte formatterar om hårddiskarna ser svenska tecken konstiga ut. Eller?
Svenske tecken kommer se konstiga ut om du använder den inbyggda filservern. På min Macbook ser mappar med svenska tecken oxo konstiga ut men det går att bläddra i dem... I windows XP o Vista ser det bra ut dock..
Kör med 1.05.
Postad 03 juli 2008 - 21:27
Fick den med ver 1,03 men har uppdaterat med 1,05 redan och funkar fin fint. Använde programen som följde med och det kunde inte gå lättare att installera och mappa upp i windovs Vista.
Har några frågor till er som kan den utan och innan:
1/ Jag har 5st datorer som jag vill mappa upp användare under volym_1 , hur gör jag det så att dom får vars en mapp själva och ev 1-2 gemensamma mappar med användarnamn och lösen.
2/ Vilken konfiguration ska man igentligen använda på hårddiskarna, standard, jbod, raid 0, raid 1.
vad använder ni som funkar bäst?
( DNS-323 + 2st 500GB WD caviar blue)

Postad 04 juli 2008 - 10:16
Undrar om nån provat att streama mp3 eller FLAC till en squeezebox duet. Som jag förstår det måste man installera diverse programvara på 323an för att få det att funka. Nån som provat?
Postad 04 juli 2008 - 12:42
Har precis fått hem min dns323, efter att läst alla inlägg här verkade den vara bra. Så jag köpte en då.....
Fick den med ver 1,03 men har uppdaterat med 1,05 redan och funkar fin fint. Använde programen som följde med och det kunde inte gå lättare att installera och mappa upp i windovs Vista.
Har några frågor till er som kan den utan och innan:
1/ Jag har 5st datorer som jag vill mappa upp användare under volym_1 , hur gör jag det så att dom får vars en mapp själva och ev 1-2 gemensamma mappar med användarnamn och lösen.
2/ Vilken konfiguration ska man igentligen använda på hårddiskarna, standard, jbod, raid 0, raid 1.
vad använder ni som funkar bäst?
( DNS-323 + 2st 500GB WD caviar blue)
Får lov att gratulera till ett bra köp då!

Jag har ingen koll på fråga 1, men fråga 2 kan jag svara på.
Standard - varje disk formateras för sig.
JBOD - diskarna slås ihop och för dig ser det ut som du har en 1TB-disk istället.
RAID0 - ungefär som JBOD.
RAID1 - spegling, data sparas på en disk o speglas till den andra.
Lär mer på wikipedia... sök på jbod eller raid
Postad 04 juli 2008 - 12:54
Jag har uppdaterar från 1.01 till 1.04 och slutligen till 1.05 utan att behöva formatera om diskarna.
Uppgraderade fw igår, gick bra (men alla svenska tecken blev fel som väntat), men jag gjorde backup på all data först..... puh, 300 gig tar ett tag att föra över via nätverket... tur att man har gigabit, men tyvärr går det inte så fort när man har mycket småfiler...
Kan man koppla in en extern HD via USBn till 323an utan för mycket strul?
Postad 04 juli 2008 - 13:51
Postad 04 juli 2008 - 20:08
Postad 05 juli 2008 - 12:36
Nej tyvärr... Det som skall fungera via USB porten är endast skrivare. DNS-323 har ju som bekant inbyggd skrivar server. Men det jobbas tydligen på att få USB porten att acceptera andra saker såsom usbminne & extern hd med varierande resultat.
Testa enl länken.
http://wiki.dns323.i...:external_drive
Har dock inte provat själv. Dock en hel del annat som gör DNS'en till en polare..
Postad 06 juli 2008 - 15:48
Postad 09 juli 2008 - 18:17
scan disk? Vad menar du? Skall du köra en scandisk på NASen?
Ja det fanns som alternativ innan, men nu är det borta... ?!
Postad 10 juli 2008 - 09:13
Nej tyvärr... Det som skall fungera via USB porten är endast skrivare. DNS-323 har ju som bekant inbyggd skrivar server. Men det jobbas tydligen på att få USB porten att acceptera andra saker såsom usbminne & extern hd med varierande resultat.
Om man nu inte fun_pluggar sin enhet -
http://wiki.dns323.i...:external_drive
/m
Postad 10 juli 2008 - 12:54
Jag använder min XBOX + XBMC som mediaspelare. Normalt ligger alla mina filer på en dator med utdelade mappar.
Då jag spelar upp filmer så kan jag spola fram och tillbaka.
Men om filmen ligger på DNS-323 så kan jag inte spola fram och tillbaka. Ingen anning om varför. Någon som vet?
Inget stort problem dock ett litet irritations moment..

Använder mig av SMB utdelning.
Postad 11 juli 2008 - 15:46
/dagun
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar