Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDTV till xbox

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 February 2005 - 18:36

Esox Lucius
  • Esox Lucius
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har beställt en moddad xbox för jag vill kunna köra hdtv på min prijektor. Undrar bara hur det fungerar? Kan man få 720p med alla spelen eller är det bara dom som stöder det? Hur fungerar denna? Det står att man skall kuna välja vilken upplösning man vill köra

Bifogad fil(er)

Postad 04 February 2005 - 18:40

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Om du har köpt den för att kolla på filmer i hdtv så kan jag säga att det klarar den inte av. Den är lite för klen för det..

Postad 04 February 2005 - 18:44

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Om du har köpt den för att kolla på filmer i hdtv så kan jag säga att det klarar den inte av. Den är lite för klen för det..

<{POST_SNAPBACK}>

Han fråga om att kunna spela spel....

Vad jag sett så är dom flesta usa spelen 480, men kan finnas 720 också är inte säker på det dock.

Postad 04 February 2005 - 18:48

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Eftersom han skrev "Har beställt en moddad xbox för jag vill kunna köra hdtv på min prijektor." så är det lätt att tolka det som att han ska kolla på hdtv grejjer med xboxen plus att han vill lira. Men iaf.

Här är en länk till de spel som finns i hdtv format.
http://www.hdtvarcade.com/xboxlist.htm

Postad 04 February 2005 - 18:50

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
I USA finns det en handfull spel som stöder 720p.
Kommer inte ihåg vilka, men man borde kunna läsa det på spelets spec.

Postad 04 February 2005 - 18:54

Esox Lucius
  • Esox Lucius
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Nä det är enbart för spel. Men är det värt att skaffa en moddad box om man redan har en vanlig. Tänkte köpa en sån där monstercable för spel för 900kr, men då tänkte jag att man kunde lika gärna köpa en moddad box med HDPak. Jag kan ju säga att jag använder min projektor (Hitachi PjTx100) nästan enbart till att spela spel, så bildkvaliten är viktig för mig när jag spelar

Postad 04 February 2005 - 18:58

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Har du en ej moddad xbox så får du väll bara ut 576p har jag för mig.. För 720p och 1080i så måste du iaf ha den moddad och i ntsc läge. Så du får helt klart ut bättre bild ur en moddad.

Postad 04 February 2005 - 19:00

Esox Lucius
  • Esox Lucius
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ok tack för länken. Det verkar riktigt coolt att kuna spela med 720p på en del av spelen. Men 480 är väl inte Hd? Då är ju Pal 576 bättre. Men jag tror att fler och fler spel kommer att stödja HDTV framöver

Postad 04 February 2005 - 20:29

Dr.Pohl
  • Dr.Pohl
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Nja,hälften rätt, pal är i grund och botten 576i, men om du kör NTSC så ställ in 480 p..som står för progressive, att det saknas en del linjer kompenseras av den progrresiva bildsignalen.

De få spelen stödjer är i allmänhet ganska kassa, Soul calibur 2 stödjer det , men dock i 4/3 läge, jag vet att 720p är 16/9..men men,freedom fighters är ett annat som är helt acceptabelt...resten är knappast värt besvären.

Postad 05 February 2005 - 21:33

jarlone
  • jarlone
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
"Om du har köpt den för att kolla på filmer i hdtv så kan jag säga att det klarar den inte av. Den är lite för klen för det.."

Nu är jag inte med? vad menar du med för klen?

Det är dock stor skillnad på att köra spelen med x2vga adapter även dom spel som inte stödjer mer en 480p. Så jag måste säga att adaptern är värt sina pengar, dock kanske inte vad dom kostar i sverige!

Redigerat av jarlone, 05 February 2005 - 21:37.

Postad 10 February 2005 - 23:58

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

fel, ni har alla här inne såvitt jag vet endast testat HDTV filmer kodade i WMV?!, jag spelar 720 matrial HELT utan problem när den är kodad i DivX, det ser riktigt bra ut! ;)

Saken är den att WMV är ett otroligt dåligt och krävande codec vid högre bitrates, tycker det ska hålla sig till webcast osv inte till HDTV...

DivX, ja det ska ju snart ersättas med ett visst h.264 codec, vilket i nästan 60% av divx bitrate klarar av att få samma upplösning... med samma bildkvalite.. Denna codecen är för övrigt den som komemr att användas i HD-DVD och blue ray...

Den är dessutom mindre krävande för hårdvaran, så även om kanske någon DivX kodad HDTV film skulle hacka till (vilket ingen utav mina gjort), så kommer det ett mindre krävande codec inom kort, Men tills dess kan man luta sig tillbaka och avnjuta den kristallklara kvalitén.. på en hdtv-dokumentärfilm och en massa hdtv-trailers :lol:

Postad 18 February 2005 - 23:06

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Här har ni HDTV filmer som XBOXen klarar, har inte testat alla än, jag har 5 till utöver dessa. De kommer nya lite då och då.. de jag synnerigen rekomenderar är Madagascar och SharkTale.. Madagascar laggar till 1 sekund någonstans. Annars verkar det lovande,,, HDTV kommer att vara sebart med DivX kodning iaf..

DivX HD Trailers

Postad 20 February 2005 - 11:45

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
jo DIVX HD funkar bra men de mesta som finns i HD material för tillfället i tex 1080 och 720 är i .ts format (en del i wmvhd) och dessa går inte att köra på boxen...

Postad 20 February 2005 - 14:44

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

jo DIVX HD funkar bra men de mesta som finns i HD material för tillfället i tex 1080 och 720 är i .ts format (en del i wmvhd) och dessa går inte att köra på boxen...

<{POST_SNAPBACK}>

Know, änsålänge,, men jag tror de kommer ändras snartdå HDTV material i TS eller dylikt är oerhört klumpigt... DivX HD och H.264 kommer no ta över och då är det ju lugnt... Säger bara att det inte är helt hopplöst :)

Postad 21 February 2005 - 09:01

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Hoppas också att det blir mer DIVX HD snart. Kollade 24 i DIVX HD (720p)det var riktigt snyggt och skillnad på filstorlek, 1,5GB för 40min (DIVXHD) mot 4,3GB för .TS

Postad 24 February 2005 - 22:39

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
har en moddad Xbox men inte hittat 720P i något spel. Xboxen är ju köpt i sverige så står på pal i standardläge för där går väl inte ändra till NTSC eller i är det i evolution X man skall ändra till NTSC?

Postad 25 February 2005 - 10:21

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Steg 1. Aktiviera NTSC på din XBOX genom programmet Enigmah ( Switch Mode ).
Steg 2. Aktivera HD-upplösningar i MS dashboard

Sen är det bara att köra. Krävs alltså hdpack eller vga-adapter för att få ut hd-upplösning.

Postad 13 March 2006 - 21:24

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Funkar verkligen DivX HD på XBOX?

DivX High Definition playback requirements

As high definition video playback is processor intensive, you must meet the following minimum system requirements to enjoy DivX HD with the best experience.

1. 2.4 Ghz PC
2. 512 MB RAM
3. 64 MB Video RAM

Postad 13 March 2006 - 21:27

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Sen är det bara att köra. Krävs alltså hdpack eller vga-adapter för att få ut hd-upplösning.

<{POST_SNAPBACK}>

Men hur fungerar det att köra spelen progressivt?

Måste man patcha varje spel eller är det bara att starta dem i Xbox Media Center menyn när man valt NTSC i Enigma?

Och blir det inte ryckigt och fel färger om man kör PAL-spel i NTSC läge? (vilket väl är ett krav för att kunna köra progressivt på XBOX)

Postad 14 March 2006 - 09:31

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men hur fungerar det att köra spelen progressivt?

Måste man patcha varje spel eller är det bara att starta dem i Xbox Media Center menyn när man valt NTSC i Enigma?

Och blir det inte ryckigt och fel färger om man kör PAL-spel i NTSC läge? (vilket väl är ett krav för att kunna köra progressivt på XBOX)

<{POST_SNAPBACK}>

Japp det är bara att ha boxen i NTSC läge (du behöver inte patcha ngt spel)så blir dina PAL spel även progressiva om du tex startar dom via xbmc.

Nej det blir inte ryckigt möjligen märker du att spelen är ngt snabbare i NTSC men det behöver ju inte vara negativt.
Shenmue var ett spel som var segt i PAL men precis lagom i NTSC.

Postad 10 May 2006 - 14:30

docsnuggles
  • docsnuggles
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Räcker det att köpa en komponentkabel som denna för att köra HDTV? (antagligen lite kass, men jag är inte så petig)

http://www.spelkontr...abel-p-416.html

Märker boxen när man kopplat in en annan kabel så man kan välja upplösningar? När jag kör med kompositkabel kan jag bara välja normal, letterbox eller widescreen... jag har ändrat till ntsc..

Postad 10 May 2006 - 17:01

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Hoppas också att det blir mer DIVX HD snart. Kollade 24 i DIVX HD (720p)det var riktigt snyggt och skillnad på filstorlek, 1,5GB för 40min (DIVXHD) mot 4,3GB för .TS

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är det skillnad men .ts filerna har ändå högre kvalité.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.