* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
34888 svar till detta Àmne
Postad 29 April 2009 - 13:55
brunell
-
brunell
-
Wannabe
-
-
11 inlÀgg
Jag uppdaterade min box igÄr efter jobbet, hade bilden instÀlld pÄ 1080i och det var inga problem att se via HDMI efter uppdateringen. EfterslÀpningarna under UCL-matchen som du sÄg var mycket tydliga via HDMI ocksÄ sÄ jag tror nÀstan att felet lÄg i tv-produktionen (ej hos Telia). Men jag vet i och för sig inte?
JasÄ, det var inte bara jag som hade problem med det? Phuu, trodde min Pio 5090H hade börjat strula redan efter en mÄnad. FÄr hoppas pÄ bÀttre kvalité i kvÀllens match dÄ.
Postad 29 April 2009 - 14:08
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Det finns en teknisk begrÀnsning med att bandbredden inte rÀcker till om man tittar pÄ en kanal och spelar in en annan.
Markus Johansson Telia Kundservice
Ja, för ADSL, men inte Fiber... Men frÄgan gÀllde mer övergripande varför man mÄste betala för varje box (abonnemang) och inte per hushÄll (oavsett antal boxar). Min förklaring var dÄ att innehÄllsleverantören (t ex Viasat) knappast tar betalt av Telia per hushÄll (oavsett antal boxar) utan per box/abonnemang eftersom det krÀvs ett abonnemang per box. Om det tids nog kommer boxar som kan köra flera strömmar, t ex Tilgin-boxen med inspelning som testades för en tid sedan, sÄ antar jag att man ÀndÄ bara tar betalt för ett abonnemang / box eftersom man bara kan titta pÄ en ström i taget. Den andra strömmen kan ju bara anvÀndas till att spela in medan man tittar pÄ den första strömmen. /A
Postad 29 April 2009 - 15:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Ăven ja fick bild problem efter updateringen och ja kör bilden via en onkyo 876. Men fick bara problem med en Infocus X9 och inte Philips Tvn. Testade att koppla digitalboxen direkt till projektorn och dĂ„ fungerade det direkt! Annars sĂ„ upptĂ€kte jag att det löser sej Ă€ven genom att stĂ€nga av Ă„ sĂ€tta pĂ„ boxen eller att trycka pĂ„ re-sync knappen nĂ„gra gĂ„nger pĂ„ projektor fjĂ€rren!
Det jag kan konstatera Àr att en gemensam nÀmnare Àr att kunderna har onkyo förstÀrkare. Det andra var ju ett bra tips som folk kan prova om möjligt för att se om det hjÀlper. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 April 2009 - 15:24
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Japp, har varit inne i menyn och testat 576,720 o 1080. GÄr bra fram tills 3:e ringen vid inloggning som blir gul och bilden blir svart dÄ med hdmi. VÀxlar jag dÄ över tvŽn till scart sÄ Àr bilden dÀr.
Jag missade ditt inlÀgg förut, men det beror pÄ att boxen försöker vÀlja utgÄng sjÀlv genom att kÀnna av vad som Àr inkopplat oavsett vad man valt. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 April 2009 - 15:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Jag har en TV som Ă€r ansluten med Scart som efter boxen stĂ€ngts av och pĂ„ igen fĂ„r för sig att det Ă€r en 4:3 bild istf 16:9. Ăr det sĂ„ att boxen Ă€r igĂ„ng och bara bildsignalen stĂ€ngs av? DĂ„ behövs info om bildförhĂ„lande pĂ„ Scart vid pĂ„slag igen!
Har lite info och nÄgra kompletterande frÄgor Aspect Ratio-signalering pÄ pin 8 pÄ SCARTen. Feletkan vi Äterskapa och det beror pÄ TV:n i frÄga. Verkar som att vissa TV-apparater stÀller sig i 4:3 nÀr boxen gÄr ned i standby och upp. Det löser sig dock nÀr man vÀxlar kanal pÄ boxen. Det flesta TV-apparater verkar kunna hantera detta sÄ det rör sig som sagt om enstaka TV-apparater. Kan jag fÄ ex pÄ TV-modeller som har detta problem, samt om det löser sig genom att byta kanal pÄ boxen pÄ dessa. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 April 2009 - 15:58
echotuva
-
echotuva
-
LĂ€rjunge
-
-
287 inlÀgg
Det jag kan konstatera Àr att en gemensam nÀmnare Àr att kunderna har onkyo förstÀrkare.
Det andra var ju ett bra tips som folk kan prova om möjligt för att se om det hjÀlper.
Jag har ingen Onkyo förstÀrkare utan kör direkt frÄn boxen till tv:n. Detta fungerade helt utan problem Ànda tills den nya uppdateringen. /Fredrik
Postad 29 April 2009 - 16:53
modeselect
-
modeselect
-
AnvÀndare
-
-
122 inlÀgg
HDCP-kompatibilitet Àr i princip omöjligt att verifiera fullt ut innan nya mjukvaran görs allmÀnt tillgÀnglig, eftersom det finns sÄ mÄnga kombinationer. SÄ ni som har problem, se till att skicka fabrikat och modell pÄ den utrustning ni har problem med och hur det Àr inkopplat och be dem vidarebefodra informationen till Motorola. Det kan Àven vara pÄ sin plats att Telia fÄr logga era problem remote (krÀver handpÄlÀggning frÄn deras sida dÄ loggning inte Àr pÄslagen som standard)
AngÄende problem med Onkyo-receivers sÄ vet jag att för Ätminstone SR-606 sÄ har hdmi port 1 en specialfunktion som gör den mer kompatibel och dÀrför bör funka bÀttre. Testa gÀrna det om ni inte redan har Motorolaboxen inkopplad dÀr! Portarna brukar ju gÄ att fritt koppla till valri "logisk" ingÄng sÄ att koppla om fysiskt bör ju inte vara ett problem.
En workaround tills problemen löses Àr som tidigare nÀmnts att anvÀnda scart eller komponent.
Postad 29 April 2009 - 17:22
Goyt
-
Goyt
-
AnvÀndare
-
-
237 inlÀgg
HDCP-kompatibilitet Àr i princip omöjligt att verifiera fullt ut innan nya mjukvaran görs allmÀnt tillgÀnglig, eftersom det finns sÄ mÄnga kombinationer. SÄ ni som har problem, se till att skicka fabrikat och modell pÄ den utrustning ni har problem med och hur det Àr inkopplat och be dem vidarebefodra informationen till Motorola. Det kan Àven vara pÄ sin plats att Telia fÄr logga era problem remote (krÀver handpÄlÀggning frÄn deras sida dÄ loggning inte Àr pÄslagen som standard)
AngÄende problem med Onkyo-receivers sÄ vet jag att för Ätminstone SR-606 sÄ har hdmi port 1 en specialfunktion som gör den mer kompatibel och dÀrför bör funka bÀttre. Testa gÀrna det om ni inte redan har Motorolaboxen inkopplad dÀr! Portarna brukar ju gÄ att fritt koppla till valri "logisk" ingÄng sÄ att koppla om fysiskt bör ju inte vara ett problem.
En workaround tills problemen löses Àr som tidigare nÀmnts att anvÀnda scart eller komponent.
Har en Onkyo 606 inkopplad. Det Àr denna som gör att jag fÄr svart bild via HDMI för mig nu efter uppdateringen. Testade att köra genom HDMI 1 via receivern men det funkade tyvÀrr inte. Lika svart bild dÀr. Kör jag med HDMI direkt frÄn boxen till tvŽn sÄ blir det bild. Men detta Àr inget alternativ för mig dÄ jag bara har 1 HDMI ingÄng i min gamla plasma och en PS3 o Xbox360 som krÀver HDMI med. Att hÄlla pÄ o switcha kontakt pÄ baksidan beroende vad jag ska anvÀnda tÀnker jag inte göra sÄ det fÄr bli scart frÄn boxen tills detta Àr fixat.....
Postad 29 April 2009 - 17:29
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlÀgg
Testade precis med min Onkyo SR606:a och det fungerar tamejfan! Tack sÄ sjukt mycket modeselect! KvÀllen Àr rÀddad! Har en Onkyo 606 inkopplad. Det Àr denna som gör att jag fÄr svart bild via HDMI för mig nu efter uppdateringen. Testade att köra genom HDMI 1 via receivern men det funkade tyvÀrr inte. Lika svart bild dÀr. Kör jag med HDMI direkt frÄn boxen till tvŽn sÄ blir det bild. Men detta Àr inget alternativ för mig dÄ jag bara har 1 HDMI ingÄng i min gamla plasma och en PS3 o Xbox360 som krÀver HDMI med. Att hÄlla pÄ o switcha kontakt pÄ baksidan beroende vad jag ska anvÀnda tÀnker jag inte göra sÄ det fÄr bli scart frÄn boxen tills detta Àr fixat.....
stÀllde du om onkyon till att hitta rÀtt hdmi-ingÄng till rÀtt mode (dvd, cbl/sat etc)?
Postad 29 April 2009 - 18:13
Fugazi
-
Fugazi
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Fungerar pĂ„ en Onkyo TX-SR604E i HDMI-port 2. Ăndrade inga instĂ€llningar eller portar.
Postad 29 April 2009 - 19:25
Goyt
-
Goyt
-
AnvÀndare
-
-
237 inlÀgg
Testade precis med min Onkyo SR606:a och det fungerar tamejfan! Tack sÄ sjukt mycket modeselect! KvÀllen Àr rÀddad!
stÀllde du om onkyon till att hitta rÀtt hdmi-ingÄng till rÀtt mode (dvd, cbl/sat etc)?
Nu fick jag det att funka... trÄngt som det Àr bakom tv bÀnken och brÄttom som jag hade innan sÄ satte jag in hdmi kabeln frÄn boxen i den vÀnstra hdmi porten bak pÄ 606:an..o det Àr ju hdmi 4  sÄ bytte nu till den lÀngst till höger dvs, nr1 o bild via hdmi funkar HÀrligt modeselect...tackar tackar
Redigerat av Goyt, 29 April 2009 - 19:32.
Postad 29 April 2009 - 19:54
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlÀgg
Hej.
Nu fick jag det att fungera, sÄg att flera andra har löst det. Jag bytte hdmi port till 1 istÀllet för 3 som jag hade i receivern (Onkyo 607).
DÄ fungerar det, men byter jag till vilken annan hdmi som helst sÄ fungerar det inte.
PS för er som det inte fungerar i hdmi 1 glöm ej matt vÀlja kÀlla, input assignment under instÀllningar i receivern.
Postad 29 April 2009 - 20:01
qwertansk
-
qwertansk
-
AnvÀndare
-
-
173 inlÀgg
PÄ 876an hjÀlpte det ej att byta till HDMI 1 och inte till nÄgra andra heller
Postad 29 April 2009 - 20:11
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlÀgg
PÄ 876an hjÀlpte det ej att byta till HDMI 1 och inte till nÄgra andra heller 
vet inte om det hjÀlper, men har du sett tilla tt hdmi 1 anvÀnds av cable sat? kansek Àr beroende av att det just Àr Cable sat som ska anvÀndas och inte Game/tv eller nÄgon annan instÀllning. verkar annars som du fÄr köra med komponent tills det löser sig.
Postad 29 April 2009 - 20:26
qwertansk
-
qwertansk
-
AnvÀndare
-
-
173 inlÀgg
vet inte om det hjÀlper, men har du sett tilla tt hdmi 1 anvÀnds av cable sat? kansek Àr beroende av att det just Àr Cable sat som ska anvÀndas och inte Game/tv eller nÄgon annan instÀllning.
verkar annars som du fÄr köra med komponent tills det löser sig.
Körde pÄ cable/sat Ä har nu testat dom andra med men inget hjÀlpte!
Postad 29 April 2009 - 20:28
mkjn2
-
mkjn2
-
Amatör
-
-
81 inlÀgg
Hehe orkar inte lÀsa hela trÄden men lÀste det hÀr pÄ deras sida
"
40. Kommer Telia att erbjuda sÀndningar i HD-format?
Telia kommer givetvis att övervÀga att erbjuda sÀndningar i HD-format om efterfrÄgan pÄ marknaden blir stor. "
NÀr kommer det dÄ?..
Postad 29 April 2009 - 20:29
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlÀgg
Hehe orkar inte lÀsa hela trÄden men lÀste det hÀr pÄ deras sida
" 40. Kommer Telia att erbjuda sÀndningar i HD-format? Telia kommer givetvis att övervÀga att erbjuda sÀndningar i HD-format om efterfrÄgan pÄ marknaden blir stor. "
NÀr kommer det dÄ?..
LÀs tvÄ sidor bakÄt ungefÀr... /M
Postad 29 April 2009 - 20:34
mkjn2
-
mkjn2
-
Amatör
-
-
81 inlÀgg
LÀs tvÄ sidor bakÄt ungefÀr...
/M
Hehe förlÄt! Tack iallafall Nu blir det bara vÀnta och se.
Postad 29 April 2009 - 21:04
kentrj
-
kentrj
-
LĂ€rjunge
-
-
275 inlÀgg
Har lite info och nÄgra kompletterande frÄgor
Aspect Ratio-signalering pÄ pin 8 pÄ SCARTen. Feletkan vi Äterskapa och det beror pÄ TV:n i frÄga. Verkar som att vissa TV-apparater stÀller sig i 4:3 nÀr boxen gÄr ned i standby och upp. Det löser sig dock nÀr man vÀxlar kanal pÄ boxen.
Det flesta TV-apparater verkar kunna hantera detta sÄ det rör sig som sagt om enstaka TV-apparater.
Kan jag fÄ ex pÄ TV-modeller som har detta problem, samt om det löser sig genom att byta kanal pÄ boxen pÄ dessa.
Nej tyvÀrr hjÀlper inte kanbyte --- det Àr en Nextbase SDV19HD
Postad 29 April 2009 - 21:56
kentrj
-
kentrj
-
LĂ€rjunge
-
-
275 inlÀgg
Har annan frÄga till dig, saknar möjlighet att flytta "korten" mellan boxarna, bor i föreningen med basutbud ( 3 boxar) och har uppepÄ ett eget med utökat, men det Àr stört omöjligt att flytta dessa mellan boxarna, med Boxers kort Àr det en barnlek att börja se en lÄngfilm i vardagsrummet, men avsluta tittatndet i sovrummet exvis ... som det e nu har jag ett boxerkort för att kunna se filmkanaler! kÀnns överflödigt att ha tvillingkort nÀr jag bara ser pÄ en TV itaget ... Det finns en teknisk begrÀnsning med att bandbredden inte rÀcker till om man tittar pÄ en kanal och spelar in en annan.
Kan ju knappast vara fallet med fiber lan, jag har testat med 4 boxar igÄng samtidigt!
Postad 29 April 2009 - 22:01
kentrj
-
kentrj
-
LĂ€rjunge
-
-
275 inlÀgg
Boxen försöker kÀnna av om den Àr ansluten med HDMI eller scart kabel. Detta kan jag tÀnka mig orsakar problemet du har.
TVn (Panasonic plasma) var ansluten till bÄde Scart (inspelning) och HDMI ...
Redigerat av kentrj, 29 April 2009 - 22:02.
Postad 29 April 2009 - 22:07
kentrj
-
kentrj
-
LĂ€rjunge
-
-
275 inlÀgg
Postad 30 April 2009 - 06:35
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlÀgg
Sitter pÄ Telia fiberlan och har haft det i ca 2,5 Är nu.
Funderar pÄ att ringa till dem och snacka lite abonnemang med dem, vad har ni för abonnemang och vad Àr det för boxar ni rekomenderar? Det de skickat ut till mig Àr en Motorola VIP 1510, helt utan HDMI.
//Andreas
Postad 30 April 2009 - 07:35
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Eftersom det finns sÄ mÄnga att citera sÄ orkar jag inte göra det.
Men jag lyckades nu pÄ morgonen rÄka ut för precis samma sak som mÄnga andra, dvs att man fÄr en svart bild med 3 gröna prickar och en gul som blinkar nÀr jag kör HDMI via min YamahaförstÀrkare vidare via HDMI till min tv.
Min uppgradering tidigare gick alldeles utmÀrkt men imorse kraschade det och hÀr Àr nÄgon form av teori:
Jag har alltid haft boxen pÄ för att slippa lÄnga uppstarter och jag har dÄ och dÄ nÀr jag inte skall titta pÄ tv:n stangt av och slagit pÄ boxen för att hÀmta nya uppgraderingar. Samma sak gjorde jag hÀrom dagen. Notera att vid av- och pÄslaget var inte varken förstÀrkare eller tv pÄslagna. Strax efter att boxen satt igÄng att starta upp satte jag pÄ förstÀrkare och tv för att kolla uppdateringsstatusen. Uppgraderingen fungerade klockrent.
Imorse fick jag för mig att jag skulle uppdatera min multifjÀrr till att faktiskt slÄ av och pÄ boxen nÀr man anvÀnder aktiviteten "Titta pÄ TV", vilket jag inte haft tidigare. Det som hÀnde dÄ var att jag började med att stÀnga av boxen sÄ att allt var avslaget.
Sedan tryckte jag pÄ "Titta pÄ tv" och fjÀrren satte pÄ TV, förstÀrkare och sist boxen. DÄ plötsligen fick jag gulblink. Skillnaden mellan uppgraderingen hÀrom dagen och nu ,var att tvn och förstÀrkaren nu var pÄslagen (och instÀlld pÄ Cable/Sat) nÀr boxen slogs pÄ.
Jag slog av alla delar igen. Drog ur strömmatningen pÄ boxen för att tvinga den att ladda om mjukvaran och nÀr den pÄbörjat detta slog jag pÄ tv och förstÀrkare. Nu fungerar allt igen. Den enda skillnaden vid de olika tillfÀllena har varit om förstÀrkaren varit pÄslagen och instÀlld pÄ Cable/Sat nÀr boxen slogs pÄ eller ej.
Ăr det nĂ„gon som har problem som kan testa och se om de kan fĂ„ samma resultat.
OBS det Àr sÄledes inte bara Onkyo som kan drabbas, Àven Yamaha...
/A
Nu har jag uppdaterat fjÀrren och lagt boxen först i listan över hur de olika delarna slÄs pÄ och dÄ fungerar det utmÀrkt...
/A
Redigerat av hallberg, 30 April 2009 - 08:04.
Postad 30 April 2009 - 08:26
millstream
-
millstream
-
AnvÀndare
-
-
196 inlÀgg
AngÄende 4:3 och 16:9.
Jag har en Samsung M86 och den visar 4:3-format vid 16:9-utsÀndningar. Det hjÀlper inte att byta kanal dÀremot hjÀlpte det att stÀlla om till 4:3 i boxen och sedan Àndra tillbaka igen samt att dra ur sladden och starta om boxen. Men problemet Äterkommer nÀsta gÄng jag startar boxen med fjÀrren. Det verkar inte spela nÄgon roll om tv:n Àr pÄ före boxen eller inte.
Jag hoppas att Telia löser problemet omgÄende.
/Anders
Postad 30 April 2009 - 10:26
Kitte
-
Kitte
-
Wannabe
-
-
45 inlÀgg
Ja, för ADSL, men inte Fiber... /A
Fast kör man ADSL2+ sÄ Àr begrÀnsningen i abonnemangsformen och inte tekniken - om linjelÀngden tillÄter det. Jag har tre 1910-boxar anslutna över min ADSL2+ -linje (icke-telia) och kan ha alla igÄng samtidigtutan problem förutom sÄklart om jag ser HD-utsÀndningar dÄ farten bara rÀcker för en box.
Redigerat av Kitte, 30 April 2009 - 10:27.
Postad 30 April 2009 - 12:58
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Har annan frÄga till dig, saknar möjlighet att flytta "korten" mellan boxarna, bor i föreningen med basutbud ( 3 boxar) och har uppepÄ ett eget med utökat, men det Àr stört omöjligt att flytta dessa mellan boxarna, med Boxers kort Àr det en barnlek att börja se en lÄngfilm i vardagsrummet, men avsluta tittatndet i sovrummet exvis ... som det e nu har jag ett boxerkort för att kunna se filmkanaler! kÀnns överflödigt att ha tvillingkort nÀr jag bara ser pÄ en TV itaget ...
DÄ man valt att sluta med korten och boxen sköter all kryptering sÄ Àr det lite svÄrt att flytta kortet. Du behöver flytta boxen rent fysisikt för att det inte ska bli problem med tjÀnsten. Kan ju knappast vara fallet med fiber lan, jag har testat med 4 boxar igÄng samtidigt!
Men kan man inte börja erbjuda olika paket/tjÀnster beroende pÄ om man sitter med FiberLan eller DSL anslutning? För pÄ FiberLan kan det ju knappast vara en frÄga om begrÀnsning i bandbredd?
Det kanske kommer, men inget jag har nÄgon info om i dagslÀget. För fiberlan Àr det inte nÄgon stor begrÀnsning, men dÄ man alltid mÄste tÀnka pÄ kunderna som knappt kommer up i 8 mbit pÄ sitt bredband och vill ha TV. Det pÄverkar ju lite om kund har 100 mbit tjÀnst men inte sÄ att mÄnga mÀrker det. Det hÀnder dock ibland att kunder ringer till supporten för att bara fÄr ut drygt 90 mbit pÄ tptest nÀr de har en 100 mbit tjÀnst sÄ man vet ju aldrig. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 30 April 2009 - 13:07.
Postad 30 April 2009 - 13:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Sitter pÄ Telia fiberlan och har haft det i ca 2,5 Är nu. Funderar pÄ att ringa till dem och snacka lite abonnemang med dem, vad har ni för abonnemang och vad Àr det för boxar ni rekomenderar? Det de skickat ut till mig Àr en Motorola VIP 1510, helt utan HDMI.
I dagslÀget sÄ levereras Motorola 1910 boxar till nya kunder. Telias tjÀnst stödjer endast den nya svarta 1910 boxen och den silvriga 1510 boxen. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 30 April 2009 - 13:26
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
AngÄende 4:3 och 16:9. Jag har en Samsung M86 och den visar 4:3-format vid 16:9-utsÀndningar. Det hjÀlper inte att byta kanal dÀremot hjÀlpte det att stÀlla om till 4:3 i boxen och sedan Àndra tillbaka igen samt att dra ur sladden och starta om boxen. Men problemet Äterkommer nÀsta gÄng jag startar boxen med fjÀrren. Det verkar inte spela nÄgon roll om tv:n Àr pÄ före boxen eller inte. Jag hoppas att Telia löser problemet omgÄende.
Kör du den tv apparaten med SCART eller HDMI? Vilka kanaler Àr det problem med? Vi har inte upplevt detta problem med Samsung TV-aparater i dagslÀget Markus Johansson Telia kundservice
Postad 30 April 2009 - 14:18
millstream
-
millstream
-
AnvÀndare
-
-
196 inlÀgg
Via scart och med alla kanaler efter uppdateringen.
/Anders
Postad 30 April 2009 - 15:16
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlÀgg
I dagslÀget sÄ levereras Motorola 1910 boxar till nya kunder. Telias tjÀnst stödjer endast den nya svarta 1910 boxen och den silvriga 1510 boxen.
Markus Johansson Telia kundservice
Finns det nÄgon möjlighet att fÄ byta upp sig till en 1910 eller Àr det bara nya kunder som fÄr de nya och förmodligen bÀttre artiklarna? //Andreas
Postad 30 April 2009 - 15:22
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlÀgg
Finns det nÄgon möjlighet att fÄ byta upp sig till en 1910 eller Àr det bara nya kunder som fÄr de nya och förmodligen bÀttre artiklarna?
//Andreas
Det gÄr ju alltid att köpa 1910 boxen. Kostar 1695:- har jag för mig.
Postad 30 April 2009 - 17:38
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1425 inlÀgg
AngÄende 4:3 och 16:9. Jag har en Samsung M86 och den visar 4:3-format vid 16:9-utsÀndningar. Det hjÀlper inte att byta kanal dÀremot hjÀlpte det att stÀlla om till 4:3 i boxen och sedan Àndra tillbaka igen samt att dra ur sladden och starta om boxen. Men problemet Äterkommer nÀsta gÄng jag startar boxen med fjÀrren. Det verkar inte spela nÄgon roll om tv:n Àr pÄ före boxen eller inte. Jag hoppas att Telia löser problemet omgÄende. /Anders
Möjligen ett dumt svar, men om det Àr sÄ att boxen fastnar i 4x3-lÀge pÄ en 16x9-kanal sÄ kanske det Àr sÄ att du mÄste byta till en kanal som sÀnder i 4x3 och sen tillbaka till den som sÀnde i 16x9. HÀngde du med? :-) Dvs om du stÄr pÄ SVT1 (som ju sÀnder jÀttemycket i bredbild) och sedan hoppar till Discovery (som alltid sÀnder 4x3) i nÄgon sekund och dÀrefter tillbaka till SVT1, funkar det som det ska dÄ? (Min gissning Àr att om du byter tex frÄn SVT1 till SVT2 och tillbaka igen, och bÄda kanalerna sÀnder bredbild vid tillfÀllet, sÄ hÀnder inget eftersom bildformatet inte Àndrades.) Annars kan du ju testa att se om det funkar ifall du drar ur scartkontakten och sÀtter i den igen. Vem vet, :-/
Redigerat av gusax, 30 April 2009 - 17:39.
Postad 30 April 2009 - 17:51
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Finns det nÄgon möjlighet att fÄ byta upp sig till en 1910 eller Àr det bara nya kunder som fÄr de nya och förmodligen bÀttre artiklarna?
//Andreas
Skicka uppgifter till mig med hjÀlp av detta formulÀr sÄ ska jag kika om det gÄr att göra nÄgon billigare lösning Ät dig. http://proof.telia.s...p?ProofID=15515Mvh Johan Hedlund Kundservice, Teliasonera
Postad 30 April 2009 - 18:27
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlÀgg
Ska kanalbyte verkligen behöva ta 5 sekunder? Ja, jag har mÀtt tiden.
mvh
Postad 30 April 2009 - 19:09
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlÀgg
Skicka uppgifter till mig med hjÀlp av detta formulÀr sÄ ska jag kika om det gÄr att göra nÄgon billigare lösning Ät dig. http://proof.telia.s...p?ProofID=15515
Mvh Johan Hedlund Kundservice, Teliasonera
Skickat  Supernice med Telia kundservice pÄ forumet  //Andreas
Postad 30 April 2009 - 19:09
defiant
-
defiant
-
ForumrÀv
-
-
636 inlÀgg
OT:
minigrÀvarna dÄnar utanför och elektrikerna springer som smÄ vÀttar mellan husen i den lilla bostadsrÀttsföreningen hÀr vankas det FTTH och digital-tv. FÄglarna i trÀden sjunger om oÀndlig bandbredd och mpg4 i alla boxar.
Postad 30 April 2009 - 19:13
Likvid
-
Likvid
-
LĂ€rjunge
-
-
421 inlÀgg
OT: minigrÀvarna dÄnar utanför och elektrikerna springer som smÄ vÀttar mellan husen i den lilla bostadsrÀttsföreningen hÀr vankas det FTTH och digital-tv. FÄglarna i trÀden sjunger om oÀndlig bandbredd och mpg4 i alla boxar. 
BÀsta IPTV service i vÀrlden idag sÀgs vara frÄn Verizon och deras Fios, dvs fiber rakt in bostaden. Kolla bara pÄ antalet HD kanaler de erbjuder, man blir aning chockad, synd man bor i fel land. http://www22.verizon.../NY_Web_CLU.pdf
Postad 30 April 2009 - 19:26
defiant
-
defiant
-
ForumrÀv
-
-
636 inlÀgg
WOW. VÄr FTTH blir frÄn Telia hoppas de fÄr tummen ur
Redigerat av defiant, 30 April 2009 - 20:15.
Postad 30 April 2009 - 21:12
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlÀgg
//Andreas
Förra sommaren nÀr jag förlÀngde abonnemanget fick jag ingen ny box. Senare under höstens gÄng sÄ fick jag höra av mÄnga andra att dom fick dom nya boxarna nÀr dom förlÀngde utan avgift. Jag tog dÄ kontakt med Telia i december och pÄtalade detta men fick ÀndÄ ingen ny. Bara om jag förlÀngde abonnemanget igen med ytterliga ett Är frÄn ock med Juli i Är. AlltsÄ sÄ skulle jag lÄsa med mer Àn 1,5 Är för att fÄ ny. Jag blev inte glad utan jag sa nej och tÀnkte dÄ att sÀga upp alla abonnemang jag har hos Telia. Men jag ser hÀr pÄ forumet att dom med 1910 boxarna har mer problem Àn 1510 boxarna.
Postad 30 April 2009 - 21:27
kentrj
-
kentrj
-
LĂ€rjunge
-
-
275 inlÀgg
DÄ man valt att sluta med korten och boxen sköter all kryptering sÄ Àr det lite svÄrt att flytta kortet. Du behöver flytta boxen rent fysisikt för att det inte ska bli problem med tjÀnsten.
Det kanske kommer, men inget jag har nÄgon info om i dagslÀget. För fiberlan Àr det inte nÄgon stor begrÀnsning, men dÄ man alltid mÄste tÀnka pÄ kunderna som knappt kommer up i 8 mbit pÄ sitt bredband och vill ha TV. Det pÄverkar ju lite om kund har 100 mbit tjÀnst men inte sÄ att mÄnga mÀrker det. Det hÀnder dock ibland att kunder ringer till supporten för att bara fÄr ut drygt 90 mbit pÄ tptest nÀr de har en 100 mbit tjÀnst sÄ man vet ju aldrig.
Markus Johansson Telia kundservice
Det har vissa svagheter att inte ha kort. BetĂ€nk att de flesta hem idag Ă€r ensamhushĂ„ll, men att det finns flera TV apparater ... till de att de flesta nya TVapparater som köps idag inte behöver box, har kortplats och DVB-T mottagare ... dĂ„ skulle jag fundera en del om jag jobbade pĂ„ Telia ... kanske en annan debiteringsmodell ... Du svarade inte pĂ„ frĂ„gan varför inte Telia erbuder (kan erbjuda) olika möjligheter om man har ADSL eller Fiber lan ... Ăr det dĂ€rför HD dröjer sĂ„?
Redigerat av kentrj, 30 April 2009 - 21:35.
Postad 30 April 2009 - 21:53
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
Det har vissa svagheter att inte ha kort. BetÀnk att de flesta hem idag Àr ensamhushÄll, men att det finns flera TV apparater ... till de att de flesta nya TVapparater som köps idag inte behöver box, har kortplats och DVB-T mottagare ... dÄ skulle jag fundera en del om jag jobbade pÄ Telia ... kanske en annan debiteringsmodell ...
Du svarade inte pĂ„ frĂ„gan varför inte Telia erbuder (kan erbjuda) olika möjligheter om man har ADSL eller Fiber lan ... Ăr det dĂ€rför HD dröjer sĂ„?
Notera dock att INGEN TV stöder IPTV och inget sÀger att den dag en TV gör det att den Àven stöder identifieringen utan kort. eller att Telias teknik ger att det i TVn fungerar med kort. Den dagen...en fördel att vara kortlös Àr ju Àven att man i ett hushÄll kan ha flera boxar (om fiber) och bara betala ett abb eftersom det abbet Àr knutet till ens fiber och inte till boxen i sig, ivartfall har vi det erbjudande om vi gruppansluter oss till Telia.
Postad 30 April 2009 - 22:12
defiant
-
defiant
-
ForumrÀv
-
-
636 inlÀgg
Vi ska kunna ha det kollektiva lagom paketet pÄ fem boxar per lÀgenhet utan extra kostnad.
Redigerat av defiant, 30 April 2009 - 22:13.
Postad 01 May 2009 - 05:52
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlÀgg
Verkar som vi Àntligen fÄtt 5.1 ljud över hdmi nu med den nya mjukvaran. Stabilt jobbat telia 
Jag kopplade bort min S/PDIF-kabel nu pÄ morgonen och anvÀnder nu bara HDMI och precis som du skrev sÄ funkar Dolby Digital 5.1 nu via HDMI
Postad 01 May 2009 - 10:50
Unregisteredaaf71883
-
Unregisteredaaf71883
-
Rookie
-
3 inlÀgg
Efter den senaste uppdateringen av Telias MOTOROLA-Digtal-TV-box (den nya svarta modellen med HDMI-utgÄng) den 29 maj förlorade jag möjligheten att spela in TV-program pÄ min SONY DVD-Recorder RDR-HX920 med hÄrddisk. Teliaboxen har försetts med nÄgon form av kopieringsskydd vilket gör att jag inte kan spela in vanliga TV-program.
Detta Ă€r ju förstĂ„s inte acceptabelt. Ănnu vĂ€rre Ă€r att denna Ă€ndring gjorts utan nĂ„gon information i förvĂ€g. Jag har fĂ„tt tvĂ„ olika förklaringar frĂ„n Teliasupporten, först via telefon sedan via chat. Förklaring 1 att Motorola gjort ett programmeringsfel i den nya uppdateringen, förklaring 2 att leverantörerna av TV-kanalerna krĂ€ver av Telia att Telias TV-kunder inte skall kunna spela in frĂ„n TV.
VAD SĂGER NI?
Postad 01 May 2009 - 14:09
Mange Magnet
-
Mange Magnet
-
AnvÀndare
-
-
138 inlÀgg
Jag kanske inbillar mig men jag tycker svÀrtan i 1910-boxen har blivit bÀttre, i alla fall via HDMI 576 p. Man fÄr dra ner ljusstyrka och dra upp kontrast och fÀrg i TV:n mer Àn man Àr van vid, men dÄ blir bilden riktigt bra. Jag har dÀrför nu bestÀmt mig för att byta tillbaka frÄn 1510 till 1910.
Postad 01 May 2009 - 14:43
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1300 inlÀgg
Blev uppringd av en trevlig tjej idag som sÀnkte mina avgifter med 99:-/mÄnad och dessutom gratis i 6 mÄnader! Tack för det Televerket!  Vad gjorde att hon ringde dig? - fÄr gÀrna ringa mig med ...
Jag hade flera olika "smÄ" kanalpaket men genom att vÀlja ett annat större kanalpaket sÄ blev det en lÀgre kostnad. NÄgra enstaka kanaler fanns inte med, men de jag vill ha finns dÀr. Har inte fÄtt hem överenskommelsen Àn, men jag hoppas det stÀmmer...
Postad 01 May 2009 - 15:07
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlÀgg
Jag upptÀckte nyligen en trevlig "funktion" efter uppgraderingen av mjukvaran i digitalboxen.
Jag har bÄde en 1910 och 1510 box.
Jag har 6-8 Mbit/s och anvÀnder en Ruckus Mediaflex för att fÄ ut TV till vardagsrummet.
Jag anvÀnder Àven Telia Smart (tror inte att det pÄverkar detta, men ÀndÄ).
Jag har inget extraabonnemang eller tvillingabonnemang för att jag bor lite för lÄngt bort frÄn station för att kunna fÄ den tjÀnsten.
1910 boxen har jag i vardagsrummet kopplat till den trÄdlösa Ruckusmottagaren.
1510 boxen har jag kopplad i en av de fyra LAN-portarna som finns pÄ RuckussÀndaren.
Tidigare sÄ kunde bara en box vara inloggad i taget och det kunde ta allt ifrÄn 20 minuter till nÄgra timmar innan inloggningen slÀppte och man kunde starta den andra boxen.
Nu nÀr den nya uppdateringen kom sÄ uppdaterades boxarna olika dagar.
Nu nÀr jag startar den ena boxen sÄ Àr den inloggad pÄ en gÄng, sedan kan jag gÄ till den andra och starta den och det fungerar pÄ en gÄng Àven dÀr. Jag kan t.o.m ha bÄda igÄng samtidigt, men bara om det Àr samma kanal, annars hÀnger sig bilden.
SÄ detta har löst ett stort problem för mig dÄ jag inte behöver kolla pÄ flera TV samtidigt, men vill kunna alternera mellan vardagsrum och sovrum. SÄ det Àr bara hoppas pÄ att det kommer att fortsÀtta vara sÄhÀr!
Postad 01 May 2009 - 19:11
millstream
-
millstream
-
AnvÀndare
-
-
196 inlÀgg
AngÄende 4:3 och 16:9 igen.
Idag provade jag att byta till en kanal som sÀnder 4:3 och nÀr jag sedan bytte tillbaka till en 16:9-kanal sÄ sÄ blev Àven bilden 16:9. Jag har testat detta tidigare och dÄ Àr jag rÀtt sÀker pÄ att det inte fungerade men nu gör det som sagt det. Det bÀsta vore naturligtvis om det blev rÀtt frÄn början som det var innan uppgraderingen och som det Àr pÄ alla andra boxar och tv-apparater.
/Anders
Postad 01 May 2009 - 20:08
fonzeka
-
fonzeka
-
Wannabe
-
-
24 inlÀgg
NÄn som har koll pÄ hur lÀnge Viasats sportkanaler kommer vara gratis?
TÀnkte kika pÄ STCC-premiÀren imorn och det vore lite trÄkigt om de bröt innan dess.
7 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 7 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|