Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *

34888 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6.647058 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4.555554 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6.714284 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 5.363636 (10) Inga priser
111 relaterade trÄdar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlĂ€gg) 8 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlĂ€gg) 9 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlĂ€gg) 9 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlĂ€gg) 10 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlĂ€gg) 13 år sedan
BĂ€sta system för inspelning av TV-program? (5 inlĂ€gg) 13 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlĂ€gg) 15 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
NĂ„gon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlĂ€gg) 16 år sedan
Olika storlekar pĂ„ LG-tv med telia digitalbox (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
FjĂ€rren funkar ej... (18 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dela inspelade program i nĂ€tverket (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
spela in frĂ„n en Motorola 1903 & telia (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
installations problem (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnĂ€tet (34 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nĂ€tverket. (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlĂ€gg) 16 år sedan
Boxer IPTV (17 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
1080i pĂ„ Motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dum frĂ„ga kanske! :-) (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital bredband tv pĂ„ flera box/tv? (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Ny serie HD-boxar frĂ„n Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlĂ€gg) 17 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Streama/strömma frĂ„n PC till motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia triple play - trĂ„dlös? (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet frĂ„n Canal Digital (16 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia och Viasat (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlĂ€gg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlĂ€gg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskĂ€rm (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Synpunkter pĂ„ BBB:s ip-tv (8 inlĂ€gg) 17 år sedan
FjĂ€rrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
MultifjĂ€rr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box frĂ„n Telia (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
ip tv (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
trĂ„dlös TV? (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och lĂ„ter dig se OS pĂ„ tider som passar dig (7 inlĂ€gg) 18 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Motorola 1910 (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
blĂ„ prickar i rutan (3 inlĂ€gg) 18 år sedan
Bildkvalitet pĂ„ Telias bredbandstv jĂ€mfört med parabol (4 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia digital-TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Köp av platt tv för bĂ€sta bild (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlĂ€gg) 18 år sedan
NĂ„gon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Manual 1910 (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
FjĂ€rrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskĂ€rm (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnĂ€t (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlĂ€gg) 19 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlĂ€gg) 19 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlĂ€gg) 19 år sedan

Postad 21 August 2009 - 10:14

cadwal
  • cadwal
  • AnvĂ€ndare

• 105 inlĂ€gg
  • 0

Kikade nyss pÄ Viasat Motor hÀr ocksÄ, sanslöst dÄlig bildkvalité hÀr med.
SÄ dÀr illa sÄg det verkligen inte ut nÀr jag sÄg samma program i direktsÀndning.

LivesÀndningen verkar klart bÀttre och mer normal. Fast fÄr se hur det Àr med reprisen ikvÀll, hinner inte se resten nu...

Postad 21 August 2009 - 10:40

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0

Jag har tÀnkt att det kan vara fel pÄ kableriet hÀr ocksÄ, bor i ett gammalt gÄrdshus med hur mÄnga telekablar som helst som kommer in i kÀllaren, varav ett kabelpar har anvÀnts till alla tidigare jack i huset, just nu finns bara 2 stycken och de sitter bredvid varandra i ett rum som varit kontor en gÄng i tiden... jag antar att alla de kablar som kommer in i kÀllaren Àr nÄn rest frÄn tidigare verksamhet dÄ det var mycket verksamhet hÀr förr... alla Àr avklippta och tejpade...

Edit: alla utom det par som anvÀnds dÄ B)

Jag har Àven lÀst din pm och av det har jag förstÄtt det som du beskriver det att det finns risk för att det Àr praellkopplat iom att det satt 3 kablar ihopskarvade i kopplingsplintar. Har Àvet tittat lite pÄ din uppkoppling och ser att det gÄr lite fel pÄ den. Titta pÄ telia.se/jack

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 21 August 2009 - 10:44

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle Àven till nÀsta vecka vilja ha tag i login och telefonnummer till minst en kund som har problem med ljudet pÄ SVT HD för lite tester som vi skulle vilja genomföra. Finns det nÄgon kund som INTE har problem med ljudet pÄ SVT HD kan ni sÀga till mig.

Markus Johanson
Telia Kundservice

Postad 21 August 2009 - 11:29

HemoWest
  • HemoWest
  • AnvĂ€ndare

• 151 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle Àven till nÀsta vecka vilja ha tag i login och telefonnummer till minst en kund som har problem med ljudet pÄ SVT HD för lite tester som vi skulle vilja genomföra. Finns det nÄgon kund som INTE har problem med ljudet pÄ SVT HD kan ni sÀga till mig.

Markus Johanson
Telia Kundservice

Hur gestaltar sig detta problem? Det enda jag varit med om Àr att program pÄ SVT-HD inte varit surround Àven om samma program pÄ SVT-SD haft det.

Postad 21 August 2009 - 11:31

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • ForumrĂ€v

• 941 inlĂ€gg
  • 0

Hur gestaltar sig detta problem? Det enda jag varit med om Àr att program pÄ SVT-HD inte varit surround Àven om samma program pÄ SVT-SD haft det.

Enligt tidigare inlÀgg sÄ ska ljud och bild inte vara i synk.

Postad 21 August 2009 - 11:48

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0

Det var precis som SötbegĂ€r sa, jag vill ha folk med problem att ljudet Ă€r ca œ sekund före bilden. Du har inte det problemet eller? Kan du skicka ett pm till mig med personnummer/kundnummer om du Ă€r en som inte har problemet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 21 August 2009 - 11:52.

Postad 21 August 2009 - 11:54

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • ForumrĂ€v

• 941 inlĂ€gg
  • 0

Det var precis som SötbegĂ€r sa, jag vill ha folk med problem att ljudet Ă€r ca œ sekund före bilden. Du har inte det problemet eller? Kan du skicka ett pm till mig med personnummer/kundnummer om du Ă€r en som inte har problemet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Ge mig tillgÄng till den kanalen sÄ ska jag testa det Ät dig gratis, du har mitt boxnummer B)

Postad 21 August 2009 - 14:48

papa_dread
  • papa_dread
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0

...finns risk för att det Àr praellkopplat iom att det satt 3 kablar ihopskarvade i kopplingsplintar. Har Àvet tittat lite pÄ din uppkoppling och ser att det gÄr lite fel pÄ den.

Tackar, dÄ vet jag vad jag ska göra i helgen dÄ, ikvÀll blir det middag med öl Ä whiskey sÄ det fÄr nog bli sent imorron jag kollar upp detta... Om jag tar bort kopplingsplinten och skarvar ihop endast ett kabelpar till underdel pÄ ett jack sÄ kan jag utgÄ frÄn de övre skruvarna om jag vill ha fler jack sen, seriekopplade.. har jag förstÄtt det rÀtt dÄ? Jag har sÄna skarvdon som sitter pÄ redan, fiskögon eller vad dom kallas, ligger nÄnstans, har hört nÄnstans att man bör anvÀnda sÄna pÄ teletrÄdar..?

Jag Äterkommer nÀr jag fixat detta sÄ fÄr du vÀldigt gÀrna kolla om det Àr nÄt fel efter det ocksÄ...

Stort tack sÄ lÀnge.

Postad 21 August 2009 - 19:05

cadwal
  • cadwal
  • AnvĂ€ndare

• 105 inlĂ€gg
  • 0

LivesÀndningen verkar klart bÀttre och mer normal. Fast fÄr se hur det Àr med reprisen ikvÀll, hinner inte se resten nu...

Jo, denna reprisen Àr ocksÄ ok. Men kvalitén Àr inte speciellt bra för det, bara inte katastrofal.

Postad 21 August 2009 - 21:36

Sisko
  • Sisko
  • LĂ€rjunge

• 297 inlĂ€gg
  • 0
Jag ringde och bestÀllde "SÀsongskortet Allsvenskan" idag. Enligt Telias hemsida sÄ Àr det 0 mÄnaders bindningstid pÄ denna tjÀnst. PÄ min frÄga om nÀr jag ska sÀga upp detta ifall jag vill avsluta sÄ sÀger personen pÄ kundtjÀnst att det Àr minst 3 mÄnaders abbonemangstid pÄ alla deras kanaler/abbonemang/tjÀnster (eller vad det nu hette pÄ TeliasprÄk). NÀr jag pÄpekar att allsvenskan Àr slut om 3 mÄnader och att jag isÄfall vill sÀga upp mitt abbonemang pÄ en gÄng , sÄ gÄr förstÄs inte det. Jag kan dock ringa tillbaka imorgon nÀr tjÀnsten Àr aktiverad och sÀga upp den. Efter lite resonerande kring det sÄ frÄgar hon en kollega och dÄ ska hon notera pÄ mitt konto att abbonemanget ska upphöra nÀr allsvenskan slutar.

Vad Àr det som gÀller egentligen? NÀr jag lÀser 0 mÄnaders bindningstid sÄ tolkar jag det som att jag kan ringa ett par dagar innan mÄnadens slut och sÀga att jag fÄtt nog och sÀga upp tjÀnsten.

SĂ€songskortet Allsvenskan
Kortet som ger dig massor av matcher frÄn varje allsvensk omgÄng. HÀr sÀnds alla matcher som inte visas pÄ CANAL+ eller TV4. FÄ tillgÄng till cirka 190 matcher för 199 kr/mÄn.

Pris: 199 kr/mÄn (Bindningstid 0 mÄnader)

Postad 21 August 2009 - 22:05

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlĂ€gg
  • 0

Jag ringde och bestÀllde "SÀsongskortet Allsvenskan" idag. Enligt Telias hemsida sÄ Àr det 0 mÄnaders bindningstid pÄ denna tjÀnst. PÄ min frÄga om nÀr jag ska sÀga upp detta ifall jag vill avsluta sÄ sÀger personen pÄ kundtjÀnst att det Àr minst 3 mÄnaders abbonemangstid pÄ alla deras kanaler/abbonemang/tjÀnster (eller vad det nu hette pÄ TeliasprÄk). NÀr jag pÄpekar att allsvenskan Àr slut om 3 mÄnader och att jag isÄfall vill sÀga upp mitt abbonemang pÄ en gÄng , sÄ gÄr förstÄs inte det. Jag kan dock ringa tillbaka imorgon nÀr tjÀnsten Àr aktiverad och sÀga upp den. Efter lite resonerande kring det sÄ frÄgar hon en kollega och dÄ ska hon notera pÄ mitt konto att abbonemanget ska upphöra nÀr allsvenskan slutar.

Vad Àr det som gÀller egentligen? NÀr jag lÀser 0 mÄnaders bindningstid sÄ tolkar jag det som att jag kan ringa ett par dagar innan mÄnadens slut och sÀga att jag fÄtt nog och sÀga upp tjÀnsten.

Bidningstid och uppsÀgningstid Àr tyvÀrr helt skilda saker.
I villkoren stÄr det klart och tydligt att det Àr 3 mÄnaders uppsÀgningstid.
Att det inte Àr bindningstid betyder bara att man inte behöver binda upp sig en viss tid för att teckna detta. Ta t ex Com Hem och deras HD-paket som har 12 mÄnaders bindningstid och 3 mÄnaders uppsÀgningstid. Medans deras paket 8 Favoriter HD inte har nÄgon bindningstid, men 3 mÄnaders uppsÀgningstid.

SÄ visst kan man lÀtt tolka att det skulle vara sÄ att man kan teckna det ena dagen och sÀga upp det dagen efter. Men jag hÄller med om att det skulle kunna förtydligas en hel del, och det gÀller dÄ inte bara Telia utan Àven mÄnga andra tjÀnster och abonnemang som finns.

Postad 21 August 2009 - 22:16

havrefras
  • havrefras
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Hej alla!
Jag undrar om det Àr nÄgon som vet om det Àr fjÀrrkontrollen till VIP-1910 som Àr seg eller om det Àr boxen i sig? Hastigheten i kanalbytet lÀr ju sitta i boxen, men jag tycker att man ofta fÄr trycka pÄ fjÀrren flera gÄnger för att boxen ska ta emot signalen.
Kan detta bli bĂ€ttre med nĂ„gon univeral-fjĂ€rrkontroll tro? Är det nĂ„gon som har erfarenhet av detta eller har testat byta fjĂ€rrkontroll och har nĂ„gon rekommendation?

Postad 21 August 2009 - 23:00

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • LĂ€rjunge

• 440 inlĂ€gg
  • 0

Hej alla!
Jag undrar om det Àr nÄgon som vet om det Àr fjÀrrkontrollen till VIP-1910 som Àr seg eller om det Àr boxen i sig? Hastigheten i kanalbytet lÀr ju sitta i boxen, men jag tycker att man ofta fÄr trycka pÄ fjÀrren flera gÄnger för att boxen ska ta emot signalen.
Kan detta bli bĂ€ttre med nĂ„gon univeral-fjĂ€rrkontroll tro? Är det nĂ„gon som har erfarenhet av detta eller har testat byta fjĂ€rrkontroll och har nĂ„gon rekommendation?

LĂ€r ju vara 1910boxen, 1510 gick fortare att byta kanal med.

Postad 22 August 2009 - 08:39

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

Hej alla!

Om det Àr boxen eller fjÀrren kan man ju diskutera, men jag tror inte att det Àr ett generellt problem utan att det Àr antingen din box eller din fjÀrr.

Jag har en 1910 och tre 1510 och har inte haft problem med varken boxar eller fjÀrrkontroller.

Oavsett kan jag rekommendera att köra en universalfjÀrr eftersom mÄnga sÄdana kan skapa sÄ kallade aktiviteter som stÀller om fjÀrren beroende pÄ vad du vill göra. Jag har sjÀlv en Logitech Harmony 555 och Àr supernöjd. Det enda som stökade lite var att man var tvungen att koda vissa knappar till boxen manuellt, men nÀr det sedan Àr gjort sÄ funkar det klockrent.

/A

Postad 22 August 2009 - 12:57

Mauritsius
  • Mauritsius
  • Wannabe

• 34 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte bara skriva/gnÀlla av mig lite...
Har Telia Digital-TV via brf och har sÄledes ett kolektivavtal som inte gÄr att handla i video on deman med. Ringde till kundtjÀnst för att höra om det inte skulle gÄ och fixa och det var inga problem de skulle bara skicka ut nÄgra nya koder. Jag frÄgade ocksÄ specifik om det tillkom nÄgra andra kostnader Àn video hyran vid köp men det skulle det inte göra.

Ett par dagar senare kommer de nya koderna och avtalet för video on demand med posten och till min bestörtning sÄ sÄ kostar tjÀnsten 249 kr/halvÄr i kort/krypteringsavgift. Ringde direkt till Telia och frÄgade om det verkligen var rÀtt...och ja det var korrekt. Jag sa upp tjÀnsten genast, ser inte sÄ mÄnga filmer pÄ ett halvÄr och med en dold avgift pÄ 249 kr sÄ blir det sveriges dyraste videobutik, billigare att springa ner pÄ den lokala butiken.

Kortavgift (som kanske alla leverantörer har, iaf boxer) borde anmÀlas till ARN som falsk marknadsföring!

Jaja...dÄ fick jag ur mig detta ialla fall!

Postad 22 August 2009 - 14:26

no16
  • no16
  • Amatör

• 77 inlĂ€gg
  • 0
Fram till en vecka sedan har IPTV funkat kanon. Aldrig problem. Men sedan en vecka Àr det hopplöst.
Jag tappar bilden jÀmt och stÀndigt, antingen helt eller delvis. Oftast gradvis försÀmras den för att sedan försvinna helt. Har man tur kommer den tillbaka.
Jag chattade med Telia 2 ggr idag och de sÀger att mitt modem synkar "aningen lÄgt":

15:15:22 TELIA Modemet synkar upp i ca 10 Mbit, aningen lÄgt. Vet du vad du synkade upp i tidigare?
15:16:20 TELIA Det Àr nÀr man kommer ner mot 4-7 Det ska bli problem....

Först trodde jag att problemet berodde pÄ att jag satte in en switch mellan modemet och TV'n. Jag delade signalen mellan TV'n och PS3:an. Men det har jag redan testat att koppla bort, problemet kvarstÄr utan switch. SÄ det var det inte.

Jag funderar pÄ om nÀtverkskabeln kan ha blivit skadad i kontakten nÀr jag drog den genom en vÀgg?
Jag funderar pÄ om HDMI-kabeln glappar, kanske ska testa med SCART istÀllet?

NÄn som har nÄgra förslag?

Postad 22 August 2009 - 15:34

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlĂ€gg
  • 0

Fram till en vecka sedan har IPTV funkat kanon. Aldrig problem. Men sedan en vecka Àr det hopplöst.
Jag tappar bilden jÀmt och stÀndigt, antingen helt eller delvis. Oftast gradvis försÀmras den för att sedan försvinna helt. Har man tur kommer den tillbaka.
Jag chattade med Telia 2 ggr idag och de sÀger att mitt modem synkar "aningen lÄgt":

15:15:22 TELIA Modemet synkar upp i ca 10 Mbit, aningen lÄgt. Vet du vad du synkade upp i tidigare?
15:16:20 TELIA Det Àr nÀr man kommer ner mot 4-7 Det ska bli problem....

Först trodde jag att problemet berodde pÄ att jag satte in en switch mellan modemet och TV'n. Jag delade signalen mellan TV'n och PS3:an. Men det har jag redan testat att koppla bort, problemet kvarstÄr utan switch. SÄ det var det inte.

Jag funderar pÄ om nÀtverkskabeln kan ha blivit skadad i kontakten nÀr jag drog den genom en vÀgg?
Jag funderar pÄ om HDMI-kabeln glappar, kanske ska testa med SCART istÀllet?

NÄn som har nÄgra förslag?

Du Àr inte ensam... Vi Àr en hel förening hÀr i UmeÄ med samma problem. Ringde dom sjÀlv hÀr om dagen och de hÀvdade dÄ att problemet var löst. De sa att de skickade senaste uppdateringen till min box, men det blev marginellt bÀttre. Möjligen kortare avbrott nu.

Börjar bli sÄ j*vla less pÄ Telias IP-TV. DÄlig bild pÄ _mÄnga_ kanaler, eurosport Àr ju vÀrre Àn VHS. Kanalbyten gÄr sÄ fruktansvÀrt lÄngsamt sÄ man fÄr en hjÀrnblödning om man ska blÀddra 10 kanaler.

SÄ himla synd dÄ deras telefoni & internet fungerar klanderfritt. Hade jag kunnat byta leverantör av TV-utbudet sÄ hade jag gjort det igÄr.

Man fÄr bara be & hoppas att det ordnar till sig nÄn gÄng i framtiden med avbrotten hÀr, supporten pÄ telefon hade dÄ inget svar pÄ mina problem. Boxen....tja...den lÀr ju inte bli snabbare, mÄste ju vara lÄngsam hÄrdvara?

Postad 22 August 2009 - 15:36

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • ForumrĂ€v

• 941 inlĂ€gg
  • 0

Du Àr inte ensam... Vi Àr en hel förening hÀr i UmeÄ med samma problem. Ringde dom sjÀlv hÀr om dagen och de hÀvdade dÄ att problemet var löst. De sa att de skickade senaste uppdateringen till min box, men det blev marginellt bÀttre. Möjligen kortare avbrott nu.

Börjar bli sÄ j*vla less pÄ Telias IP-TV. DÄlig bild pÄ _mÄnga_ kanaler, eurosport Àr ju vÀrre Àn VHS. Kanalbyten gÄr sÄ fruktansvÀrt lÄngsamt sÄ man fÄr en hjÀrnblödning om man ska blÀddra 10 kanaler.

SÄ himla synd dÄ deras telefoni & internet fungerar klanderfritt. Hade jag kunnat byta leverantör av TV-utbudet sÄ hade jag gjort det igÄr.

Man fÄr bara be & hoppas att det ordnar till sig nÄn gÄng i framtiden med avbrotten hÀr, supporten pÄ telefon hade dÄ inget svar pÄ mina problem. Boxen....tja...den lÀr ju inte bli snabbare, mÄste ju vara lÄngsam hÄrdvara?

Ni Àr knappast en hel förening som sitter med modem.

Postad 22 August 2009 - 15:42

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlĂ€gg
  • 0

Ni Àr knappast en hel förening som sitter med modem.

LÀste inte att han anvÀnde modem, vi kör pÄ FiberLAN. Men problemet för oss Àr ju inte bandbredden, vi fÄr ju ut vÄran bandbredd. Det Àr sjÀlva IP-TV:n som Àr problemet & dÄ Àr vÄr förenings & no16:s problem lika.

Det Àr ju uppenbart ett stort fel nÄnstans inom IP-TV:n hos Telia just nu, dÄ det drabbar sÄ mÄnga kunder.

Postad 22 August 2009 - 15:52

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • AnvĂ€ndare

• 235 inlĂ€gg
  • 0

Kritik Àr helt rÀtt men det ska ju ocksÄ vara rÀttvist. Eurosport ser för j*vlig ut Àven hos Boxer och ComHem. Det Àr dÄlig kvalitet pÄ sÀndningen och inte nÄgot som Telia borde rÄ för.

Postad 22 August 2009 - 15:55

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • AnvĂ€ndare

• 235 inlĂ€gg
  • 0

Hej alla!

En kollega som lÄnade en 1910 av mig gav snabbt tillbaka den för att hans fjÀrrkontroll (han anvÀnde samma som han annars anvÀnder till 1510:an) knappt fick denna 1910 att reagera menade han pÄ (ungefÀr samma beskrivning som du). Jag sjÀlv hade inga problem med den 1910 med min fjÀrrkontroll (som ocksÄ var frÄn en 1510). Kanske Àr nÄgot i fjÀrrkontrollen?

Jag minns att nÄgon för flera mÄnader sen pratade om just detta hÀr i trÄden, vet ej hur det löstes men jag tror han fick rekommendationen att gÄ in pÄ en Telia-butik och testa/visa sitt problem. Det kanske Àr nÄgot galet i just din box.

Det Àr dock inte normalt att den ska vara sÄ seg som du beskriver det.

Postad 22 August 2009 - 16:00

fredde_
  • fredde_
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0
Jag hade problem med fjÀrren och min box. Fick trycka flera gÄnger och vid kallstart tog den ibland inte alls. Fick vÀnta en stund. Trodde det kunde bero pÄ en ir-bender jag kör med, men efter chat med support sÄ fick jag byta ut min box. Kunde vara en lödning i den som inte var okej. Den nya som jag fick funkade mycket, mycket bÀttre. FjÀrren Àr lite kÀnslig för riktning, men nu behöver jag aldrig trycka flera gÄnger.

Postad 22 August 2009 - 16:02

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlĂ€gg
  • 0

Kritik Àr helt rÀtt men det ska ju ocksÄ vara rÀttvist. Eurosport ser för j*vlig ut Àven hos Boxer och ComHem. Det Àr dÄlig kvalitet pÄ sÀndningen och inte nÄgot som Telia borde rÄ för.

Jo, de ser kanske inte bÀst ut hos boxer eller comhem heller. Men jag har boxer pÄ jobbet med en skit-tv & hade tidigare Comhem i förra lÀgenheten pÄ samma TV som nu. Telias bild Àr ÀndÄ utan tvekan den som Àr sÀmst, trots bÀst kablage (hdmi). TV:n Àr en Pioneer 5080.

SÄ enligt min erfarenhet sÄ Àr Telias bild Àn sÀmre Àn konkurrenternas.

En kollega som lÄnade en 1910 av mig gav snabbt tillbaka den för att hans fjÀrrkontroll (han anvÀnde samma som han annars anvÀnder till 1510:an) knappt fick denna 1910 att reagera menade han pÄ (ungefÀr samma beskrivning som du). Jag sjÀlv hade inga problem med den 1910 med min fjÀrrkontroll (som ocksÄ var frÄn en 1510). Kanske Àr nÄgot i fjÀrrkontrollen?

Jag minns att nÄgon för flera mÄnader sen pratade om just detta hÀr i trÄden, vet ej hur det löstes men jag tror han fick rekommendationen att gÄ in pÄ en Telia-butik och testa/visa sitt problem. Det kanske Àr nÄgot galet i just din box.

Det Àr dock inte normalt att den ska vara sÄ seg som du beskriver det.

Jag har 2st 1910 boxar & en 1510 & alla tar ~2sek pÄ sig innan kanalen Àr bytt och visar bild igen. De Àr fruktansvÀrt lÄngsamma. Samma sak gÀller hos polaren som bor granne, sÄ det Àr inte bara jag som haft otur.

DÀremot sÄ ska man inte behöva trycka flera ggr för att byta kanal, sÄ dÄ kan det vara relaterat till fjÀrren.

Postad 22 August 2009 - 17:50

cadwal
  • cadwal
  • AnvĂ€ndare

• 105 inlĂ€gg
  • 0

Jag har 2st 1910 boxar & en 1510 & alla tar ~2sek pÄ sig innan kanalen Àr bytt och visar bild igen. De Àr fruktansvÀrt lÄngsamma. Samma sak gÀller hos polaren som bor granne, sÄ det Àr inte bara jag som haft otur.

Det tar knappt 2s att byta kanal för mig ocksÄ (fjÀrren reagerar direkt), men det Àr ju möjligen marginellt lÄngsammare Àn boxer via Philips-TV:n och Sagem-boxen som jag ocksÄ har, sÄ jag vet inte vad du har för förvÀntningar?

Postad 22 August 2009 - 18:36

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0

TÀnkte bara skriva/gnÀlla av mig lite...
Har Telia Digital-TV via brf och har sÄledes ett kolektivavtal som inte gÄr att handla i video on deman med. Ringde till kundtjÀnst för att höra om det inte skulle gÄ och fixa och det var inga problem de skulle bara skicka ut nÄgra nya koder. Jag frÄgade ocksÄ specifik om det tillkom nÄgra andra kostnader Àn video hyran vid köp men det skulle det inte göra.

Ett par dagar senare kommer de nya koderna och avtalet för video on demand med posten och till min bestörtning sÄ sÄ kostar tjÀnsten 249 kr/halvÄr i kort/krypteringsavgift. Ringde direkt till Telia och frÄgade om det verkligen var rÀtt...och ja det var korrekt. Jag sa upp tjÀnsten genast, ser inte sÄ mÄnga filmer pÄ ett halvÄr och med en dold avgift pÄ 249 kr sÄ blir det sveriges dyraste videobutik, billigare att springa ner pÄ den lokala butiken.

Kortavgift (som kanske alla leverantörer har, iaf boxer) borde anmÀlas till ARN som falsk marknadsföring!

Jaja...dÄ fick jag ur mig detta ialla fall!

Det Àr flera som har fÄtt den felaktigt informationen om detta. Som det Àr just nu nÀr du bara har Video on Demand tjÀnsten sÄ tillkommer inte nÄgon krypteringsavgift. Dock Àr det samma brev som skickas ut till alla kunder nÀr man lÀgger upp en TV tjÀnst, oavsett vilket paket man lÀgger upp pÄ kunden.

Som vi har skrivit förut i trÄden sÄ tillkommer ingen krypteringsavgift nÀr man endast har VoD.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 22 August 2009 - 18:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5776 inlĂ€gg
  • 0

Det tar knappt 2s att byta kanal för mig ocksÄ (fjÀrren reagerar direkt), men det Àr ju möjligen marginellt lÄngsammare Àn boxer via Philips-TV:n och Sagem-boxen som jag ocksÄ har, sÄ jag vet inte vad du har för förvÀntningar?

Min 1910 box byter kanal pÄ en halv sekund, mycket snabbare Àn bland annat Boxer som tar en halv evighet pÄ förÀldrarnas TV. Borde inte behöva ta 2 sekunder för dig.

Postad 22 August 2009 - 19:16

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlĂ€gg
  • 0

Min 1910 box byter kanal pÄ en halv sekund, mycket snabbare Àn bland annat Boxer som tar en halv evighet pÄ förÀldrarnas TV. Borde inte behöva ta 2 sekunder för dig.

Mycket konstigt dÄ jag testat med 2st 1910 boxar & en 1510, samt att polaren i huset intill har samma fördröjning pÄ sin 1910-box.

Kör du TV, telefoni & internet i ett frÄn Telia? FiberLAN? NÄtt mÄste ju skilja.

Postad 22 August 2009 - 19:21

Mauritsius
  • Mauritsius
  • Wannabe

• 34 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr flera som har fÄtt den felaktigt informationen om detta. Som det Àr just nu nÀr du bara har Video on Demand tjÀnsten sÄ tillkommer inte nÄgon krypteringsavgift. Dock Àr det samma brev som skickas ut till alla kunder nÀr man lÀgger upp en TV tjÀnst, oavsett vilket paket man lÀgger upp pÄ kunden.

Som vi har skrivit förut i trÄden sÄ tillkommer ingen krypteringsavgift nÀr man endast har VoD.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Hmm de hade alltsÄ fel pÄ kundtjÀnsten??
Jag fÄr ringa och prata med dem igen...
//Tack för snabbt svar.

Redigerat av Mauritsius, 22 August 2009 - 19:29.

Postad 22 August 2009 - 19:26

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0

Det finns lite olika orskaer som spelar roll hur lÄngt att kanalbyte tar. Nu kommer detta inlÀgg att bli lite tekniskt men jag försöker ta det pÄ ett enkelt sÀtt sÄ alla förstÄr.

Digital-tv vtjÀnstesom Telia anvÀnder Àr ju IPTV. IPTV bygger pÄ att man anvÀnder en teknik som heter multicast för att skicka samma datatrafik till flera mottagare.

NÀr du byter kanal pÄ din digital-tv box sÄ mÄste boxen berÀtta för utrustning i Telias nÀt att du vill se en annan kanal, och sÄled byta den dataström som boxen tar imot just nu. Det finns Àven till fÀllen dÄ ingen i din nÀrhet tittar pÄ din kanal och dÄ tar inte den station du sitter kopplad via imot dataströmen utan mÄste sÀga Ät utrustning lÀgre upp i nÀtet att jag har en kund som vill se den hÀr kanalen.

NÀr vÀl en box har lyckas byta dataström till den som boxen ska anvÀnda mÄste den fÄ en bild i dataströmmen som Àr en "fullstÀndig" bild att via pÄ TV:n. Normalt skickar man ut nÄgra sÄna med jÀmna mellanrum och imellan dem skickar man bara ut förÀndringar frÄn föregÄnede bild för att minska den bandbredd som anvÀnds.

DÅ kanalen Ă€r krypterad mĂ„ste boxen dessutom fĂ„ en krypteringsnyckel av en server sĂ„ den kan avkryptera den aktuella bilden med. För vissa kunder och ibland verkar det ta lĂ„ngt tid innan den lyckas avkryptera datas coh dĂ€rför fĂ„r man fyrkanter pĂ„ bilden en kort stund. Detta Ă€r nĂ„got som verkar ha hĂ€nt under senaretid. Det var ingen som pratade om detta i vĂ„ras, och jag upplevde första gĂ„ngen problemet i sommras.

NÀs boxen har gjort allt detta fÄr du den nya kanalen pÄ din TV.

Markus JohanssonÂŽ
Telia Kundservice

Postad 22 August 2009 - 19:45

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlĂ€gg
  • 0
TeliaKundservice:

Jag fÄr inte bara fyrkanter en kort stund, det Àr helt enkelt svart nÄn sekund innan bilden dyker upp. Det gÄr extremt lÄngtsamt. Har inte varit med om nÄtt liknande förr oavsett leverantör.

Sen Àr det ju rÀtt lÄg bitrate pÄ Telias sÀndningar, Àr det nÄgot som kommer att förbÀttras framöver? Som fiberkund sÄ sitter det ju inte hos kunden utan om Telias nÀt Àr utbyggt för den större bandbredden.

För nÄn/nÄgra mÄnader sen sÄ var det ju frivisning pÄ Telias On Demand. Vi kunde inte se en enda film pÄ hela helgen pga att vi inte kunde navigera oss fram i boxen. Detta var pga överbelastning dÄ mÄnga kunder ville se film den helgen.

Sen skulle jag slutligen uppskatta om du kunde kolla pÄ SÄngfÄgeln 1:s problem hÀr i UmeÄ, med sÀndingarna, dÄ de fortfarande Àr kvar & enligt kundservice sÄ var Àrendet klart & problemet ÄtgÀrdat. Kan intyga att problemet kvarstÄr.

Postad 22 August 2009 - 21:01

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0

Jag fÄr inte bara fyrkanter en kort stund, det Àr helt enkelt svart nÄn sekund innan bilden dyker upp. Det gÄr extremt lÄngtsamt. Har inte varit med om nÄtt liknande förr oavsett leverantör.

Det stÀmmer att det blir svart bild en liten stund och det beror pÄ det jag skrev ovan, boxen slutar ta ihot en ström och innna nÀstan börjar visas. Har du problem med att det blir "krypterad" bild vid kanalbyte??

Sen Àr det ju rÀtt lÄg bitrate pÄ Telias sÀndningar, Àr det nÄgot som kommer att förbÀttras framöver? Som fiberkund sÄ sitter det ju inte hos kunden utan om Telias nÀt Àr utbyggt för den större bandbredden.

I nÀstan samtliga fall Àr det samma bitrate som kunderna har som telia har pÄ sin kÀlla. DÀrför kommer en förÀndrig av bitrate inte ge nÄgot effekt för man kan inte göra nÄgot bÀttre Àn kÀllan...

För nÄn/nÄgra mÄnader sen sÄ var det ju frivisning pÄ Telias On Demand. Vi kunde inte se en enda film pÄ hela helgen pga att vi inte kunde navigera oss fram i boxen. Detta var pga överbelastning dÄ mÄnga kunder ville se film den helgen.

Det var vÀl bara den videobutiken som ingick ett kanalpaket det var det problemet med. Det beror ju pÄ att det var mÄnga fler Àn förvÀntat som ville se pÄ VoD och detta orsakade överbelastningar. Telia arbetar med att utöka kapaciteten och för att detta inte ske i framtiden. Det Àr mÄnga fler kunder som anvÀnt VoD tjÀnsten under sommaren men det har inte varit nÄgra problem med överbelastning sen den perioden.

Sen skulle jag slutligen uppskatta om du kunde kolla pÄ SÄngfÄgeln 1:s problem hÀr i UmeÄ, med sÀndingarna, dÄ de fortfarande Àr kvar & enligt kundservice sÄ var Àrendet klart & problemet ÄtgÀrdat. Kan intyga att problemet kvarstÄr.

Jag behöver veta adress och lÀgenhetnummer eller personnummer/kundnummer för att veta vilken switch det Àr som problemet ligger i. Pratade med en av de som jobbar med nÀtdriften för LAN tjÀnsten och de hade under fredagen startat om mycket utrustning i UmeÄ omredet pga störningarna.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 22 August 2009 - 21:15

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlĂ€gg
  • 0
Det stÀmmer att det blir svart bild en liten stund och det beror pÄ det jag skrev ovan, boxen slutar ta ihot en ström och innna nÀstan börjar visas. Har du problem med att det blir "krypterad" bild vid kanalbyte??

FÄr inte "krypterad", men det Àr svart rÀtt lÀnge, sÄ jag skulle uppskatta varje kanalbyte frÄn rullande bild till nya kanalen till ca: 2sek.

I nÀstan samtliga fall Àr det samma bitrate som kunderna har som telia har pÄ sin kÀlla. DÀrför kommer en förÀndrig av bitrate inte ge nÄgot effekt för man kan inte göra nÄgot bÀttre Àn kÀllan...

Okej, men jag tycker mig ha lÀst i "bitrate" trÄden hÀr pÄ forumet att Telia har bland de lÀgsta bitratsen pÄ sina sÀndningar & det tycker jag verkar stÀmma överrens med det man ser nÀr man kollar pÄ t.ex. Boxer

Det var vÀl bara den videobutiken som ingick ett kanalpaket det var det problemet med. Det beror ju pÄ att det var mÄnga fler Àn förvÀntat som ville se pÄ VoD och detta orsakade överbelastningar. Telia arbetar med att utöka kapaciteten och för att detta inte ske i framtiden. Det Àr mÄnga fler kunder som anvÀnt VoD tjÀnsten under sommaren men det har inte varit nÄgra problem med överbelastning sen den perioden.

Jepp, det stÀmmer. Det var dÀrför jag funderade pÄ om Telia lÄg lite pÄ grÀnsen pÄ bandbredden i nÀtverket. Att en högre bitrate pÄ sÀndningen ÀndÄ kanske inte skulle kunna sÀndas till tusentals kunder?

Jag behöver veta adress och lÀgenhetnummer eller personnummer/kundnummer för att veta vilken switch det Àr som problemet ligger i. Pratade med en av de som jobbar med nÀtdriften för LAN tjÀnsten och de hade under fredagen startat om mycket utrustning i UmeÄ omredet pga störningarna.

Jag skickar ett PM med uppgifter. I övrigt sÄ sÀger jag det igen, Telias FiberLAN och telefoni fungerar utmÀrkt. Synd att inte IP-TV:n ligger pÄ samma nivÄ. Men jag uppskattar svaren & hjÀlpen hÀr pÄ forumet!

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 22 August 2009 - 21:21

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0

Hmm de hade alltsÄ fel pÄ kundtjÀnsten??

Se till att du ringer till rÀtt kundtjÀnst för det Àr bara LAN kunder som kan ha denna tjÀnst sÄ det Àr inget samtliga medarberare pÄ kundtjÀnst vet om. Det finns dock information för dem att lÀsa i vÄra interna system rörande just detta. Blir det nÄgot fel sÄ man fÄr denna avgift pÄ fakturan fast man inte ska ha den sÄ gÄr det att ringa till dem sÄ plockar de bort den.

LAN KundtjÀnst har telefonnummer 020-755 766
LAN Support har telefonnummer 020-240 250

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 22 August 2009 - 22:24

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1300 inlĂ€gg
  • 0

Nu har det kommit ny version av programvaran som ska lösa EPG problemet. Det Àr Àven en ny instÀllning i syteminstÀllnignar för att vÀlja scart pÄ 1910 boxen.

Vad gör denna instÀllning och varför?

För övrigt rÄkade jag ut för ett konstigt fel ikvÀll. Har inte startat om boxen pÄ flera veckor och plötsligt försvann all EPG. Dvs. TOTALT. NÀr jag bytte kanal blev det bara svart nÄgra sekunder och sedan byttes kanal, nÀr jag Àndrade ljudet höjdes och sÀnktes det, men ingen stapel som det brukar vara och info-knappen visade ingenting.
Satte boxen i standby och som vanligt gick det inte att starta med den röda On-knappen, utan fick bryta strömmen.

Postad 23 August 2009 - 01:26

VÀsternorrlÀnning
  • VĂ€sternorrlĂ€nning
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0
Har en frÄga om Telia Digital TV's finska utbud.

Varför har Telia inte YLE 1, 2 och MTV3 löst?, istÀllet för den dÀr vÀrdelösa TV Finland som mixar, och som dessutom kostar pengar pÄ IPTVn men inte i marknÀtet kring Stockholm.
Har sett att Canal Digital erbjuder finska MTV3 via IPTV, dock inte YLE 1 och 2.
Efter en flytt frÄn Norrbotten har jag saknat dessa kanaler, som jag enkelt tog in via antennen pÄ taket, vilket nu Àr en omöjighet i Sundsvall.

Tack för svar

Postad 23 August 2009 - 09:31

kentrj
  • kentrj
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0
Har inte varit in pÄ forumet eller anvÀnt Telia IPTV ett Är (utom pÄ tjockTVn/1510 i barnens rum - Lagom)

SÄg att det fanns ett val i menyn att kunna byta mellan HDMI och Scart! Jag kopplade in TVn till 1910 med HDMI men lÀt Àven Scart/RGB vara inkopplad via min HD inspelare, men trots instÀllning pÄ Scart/RGB blir instÀllningen HDMI efter omstarten. Jag fick koppla ur HDMI Kabeln och gÄ in i uppstartsmenyn för att ÄterstÀlla - ska det vara sÄ (sitter HDMI kabel i vÀljs HDMI alltid)?
- och varör finns inte 1080 alternativet valbart? Jag upplever bilden bÀst pÄ min Plasma om boxen skalar upp 1080 och inte Àven TVn behöver processa bilden (ju fler kockar) , dÄ inte signalen i nÄgot fall e orörd av boxen.

NĂ„gon kanske funderar varför anvĂ€nda Scart/RGB istf HDMI, men det Ă€r inte bara för inspelningsmöjlighet med kvalite utan oxĂ„ sĂ„ att HDMI uttaget inte sjĂ€lv kan styra nĂ„gon TVs ingĂ„ngsval likt Scart pĂ„ Telias boxar (strul för fru och barn), detta klarar mina 2 boxerboxar! Jag skulle ev kunna anvĂ€nt tvĂ„ boxar istĂ€llet (en till TVn och en för inspelning – men fjĂ€rren styr alltid bĂ„da boxarna samtidigt (redan Ă€ldre Video/DVD-spelar hade ofta instĂ€llningar sĂ„ det gick att placera tvĂ„ liknande maskiner brevid varann och Ă€ndĂ„ styra dem med separat fjĂ€rr)

Jag har nu under ett Ă„r anvĂ€nt Boxer istĂ€llet (jag kan anvĂ€nda enkel inomhusantenn) för br-föreningens 1510/1910 boxar till 3 av 4 TVappater det enda jag dĂ„ inte har Ă€r VoD. Fortfarande finns inte HD eller inspelningsdar box och SVTPlay Ă€r magrare Ă€n nĂ„nsin (och de andra kanalernas ingĂ„r i olika abonnemang etc). Inkopplingen av datorn till TVn ger ett gigantiskt utbud (och mycket bĂ€ttre SVTPlay etc). Jag kan flytta mitt boxerkort (med filmkanaler) till den Tv eller box(inspelningsbar) jag vill. Allra smidigast e det nu nĂ€r jag har TV-apparater med inbyggd kortlĂ€sare (inget strul med mĂ„nga fjĂ€rrar) och spelar in det jag önskar nĂ€r jag vill (timerstyrt etc). LĂ€get för Telia Ă€r ungefĂ€r som för tvĂ„ Ă„r sedan – inte hĂ€nt sĂ„ mycket. Att jag Ă€ven kan ta med mitt boxerkort till bĂ„ten/husvagnen/stugan kan Telia kanske aldrig matcha.

Telia tjÀnar pengar pÄ sin IPTV men skulle tjÀna Àn mer pÄ bÀttre funktionalitet. MÄnga i föreningen e tveksamma till förnyat avtal om ett Är och mÄnga köper utökat utbud/film via boxer nu.

Mycket har sagts om bildkvalitet Ä jag upplever nog Boxer som vassare och stabilare. Jag byter kanal snabbt etc. (beror ifs pÄ box och TV).

Jag gillar IPTV men det finns fortfarande en del kvar att göra, största fallet framĂ„t blir nĂ€r man skrotar boxen och levererar detta Ă€ven till min PC 

Postad 23 August 2009 - 09:59

Paul Holmgren
  • Paul Holmgren
  • AnvĂ€ndare

• 146 inlĂ€gg
  • 0

Se till att du ringer till rÀtt kundtjÀnst för det Àr bara LAN kunder som kan ha denna tjÀnst sÄ det Àr inget samtliga medarberare pÄ kundtjÀnst vet om. Det finns dock information för dem att lÀsa i vÄra interna system rörande just detta. Blir det nÄgot fel sÄ man fÄr denna avgift pÄ fakturan fast man inte ska ha den sÄ gÄr det att ringa till dem sÄ plockar de bort den.

LAN KundtjÀnst har telefonnummer 020-755 766
LAN Support har telefonnummer 020-240 250

Markus Johansson
Telia Kundservice

Det skickas Àven fakturor pÄ krypteringsavgiften för vod för oss som bara har vod pÄ ett kollektivavtal som den pÄ faktura avdelningen tar bort utan problem men sÀger att det Àr fel i systemen sÄ man kommer alltid dÄ denna faktura o fÄr ringa en gÄng i halvÄret för borttagning av faktura.
Suck!

/Paul

Postad 23 August 2009 - 16:32

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlĂ€gg
  • 0

Det skickas Àven fakturor pÄ krypteringsavgiften för vod för oss som bara har vod pÄ ett kollektivavtal som den pÄ faktura avdelningen tar bort utan problem men sÀger att det Àr fel i systemen sÄ man kommer alltid dÄ denna faktura o fÄr ringa en gÄng i halvÄret för borttagning av faktura.

Antagligen kommer det att lösa sig till nÀsta gÄng du ska fÄ faktura pÄ det. De jobbar pÄ att ÄtgÀrda det i faktureringssystemet. DÄ lösningen förvÀntas komma snart sÄ kommer de flesta kunder inte att fÄ nÄgon avgift innan problemet Àr löst.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 23 August 2009 - 20:33

kentrj
  • kentrj
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0
Det har talats om biltkvalitet en hel del, Àr det verkligen sÄ att Telia bara ÄtersÀnder med kÀllans kvalite?
- SVT Barnkanalen, har nÄgon koll pÄ om den sÀnds med lÀgre bitrate, den e verkligen inge vidare ..

Min erfarenhet Àr annars att nÀr jag kör min TV med inbyggda mottagare alltid varit vassare Àn med nÄgon form av testad box. Boxer inbyggt i min Panasonic Plasma slÄr alla typer av boxar oavstt anlutning och leverantör jag testat ...

Redigerat av kentrj, 23 August 2009 - 20:47.

Postad 23 August 2009 - 21:55

hd-fan
  • hd-fan
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0

Det har talats om biltkvalitet en hel del, Àr det verkligen sÄ att Telia bara ÄtersÀnder med kÀllans kvalite?
- SVT Barnkanalen, har nÄgon koll pÄ om den sÀnds med lÀgre bitrate, den e verkligen inge vidare ..

Min erfarenhet Àr annars att nÀr jag kör min TV med inbyggda mottagare alltid varit vassare Àn med nÄgon form av testad box. Boxer inbyggt i min Panasonic Plasma slÄr alla typer av boxar oavstt anlutning och leverantör jag testat ...

Har verkligen gÄtt sÄ lÄngt att monopolföretaget Boxer har byggt in sig i TV-apparaterna?
Vad sÀger TV-tillverkarna om detta (Panasonic)? GÀller dÄ garantin efter en sÄdan modifiering?
Jag trodde det fanns en grÀns för Roberts vÄldsmetoder ... Men man har ju sett honom i reklamen ...
BegÀr leg. om nÄgon knackar pÄ och sÀger att han Àr utsÀnd frÄn hyresvÀrden och att hyresvÀrden
erbjuder gratis ISF-kalibrering av din TV för att öka trivseln i omrÄdet.
:D

Postad 23 August 2009 - 22:03

papa_dread
  • papa_dread
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0

...det finns risk för att det Àr praellkopplat iom att det satt 3 kablar ihopskarvade i kopplingsplintar. Har Àvet tittat lite pÄ din uppkoppling och ser att det gÄr lite fel pÄ den. Titta pÄ telia.se/jack

Har fixat jacket, det var mycket riktigt parallellkopplat men bild/ljud-problemet kvarstÄr tyvÀrr efter seriekoppling med nya frÀscha kablar... problemen Àr vÀrre pÄ kvÀllstid dÄ man inte kan höra en enda hel mening som sÀjs i rutan, under dagtid Àr det nÄgot bÀttre men fortfarande vÀldigt mycket störningar, fÄr vÀl köpa nÄn begagnad box och kolla om det Àr den, har inte lust att binda mej för nÄgra lÀngre perioder för att fÄ hem en ny box...

Tycker det Àr lite konstigt att problemet kom i samband med kanalpaketsbyte? Visst hade vi störningar nÄn gÄng ibland förut men det var ju kanske 1-3 ggr i mÄnaden istÀllet för 1-3 ggr i minuten som nu...

Vad Àr det för fel pÄ min uppkoppling som du sÄg och finns det kvar? Nu Àr jacket iaf seriekopplat... tÀnkte lÄta bli att koppla vidare till fler jack innan problemet Àr löst...

mvh
pd

Postad 23 August 2009 - 22:44

Latman
  • Latman
  • ForumrĂ€v

• 612 inlĂ€gg
  • 0

Har verkligen gÄtt sÄ lÄngt att monopolföretaget Boxer har byggt in sig i TV-apparaterna?
Vad sÀger TV-tillverkarna om detta (Panasonic)? GÀller dÄ garantin efter en sÄdan modifiering?
Jag trodde det fanns en grÀns för Roberts vÄldsmetoder ... Men man har ju sett honom i reklamen ...
BegÀr leg. om nÄgon knackar pÄ och sÀger att han Àr utsÀnd frÄn hyresvÀrden och att hyresvÀrden
erbjuder gratis ISF-kalibrering av din TV för att öka trivseln i omrÄdet.

Nu fÄr du vÀl vara lite snÀllare...men det ska erkÀnnas att det tidigare kliade lite i fingrarna men man vill ju inte göra sig osams med kentrj, han kan ju ta illa upp..

Hursomhelst sÄ mÄste jag passa pÄ att att delge alla pÄ trÄden att inspelningen av Terminator-filmen frÄn SVT-HD inspelat frÄn " Boxers-nÀt-utsÀndning " blev hur bra som helst. JÀmförde den med en annan film med Arnold, inspelad pÄ samma hÄrddisk, frÄn C+Film HD och det var ######rimej inte nÄgon större skillnad.

SVT-HD sÀnds i "BoxernÀtet" i MÀlardalen helt gratis utan cryptering eller annat skumt pÄlÀgg.

Det bör tillÀggas att jag har i min Boxer-box inbyggt Canal Digital ocksÄ, alltsÄ ett kort frÄn Boxer samt ett frÄn Canal Digital. Canal Digital Àr lika snabba att byta kanal fastÀn dom sitter lÄngt ute i rymden...

Jag brukar roa mig med att med en knapptryckning byta mellan SVT-HD frÄn "Boxer"och Canal Digital med samma mottagare alltsÄ. SVT-HD frÄn "Boxer" Àr nÄgot bÀttre. Kan det möjligen bero pÄ att SVT-HD frÄn Canal Digital Àr crypterad i Conax..nÄgon som har annan teori ?

Redigerat av Latman, 23 August 2009 - 23:10.

Postad 23 August 2009 - 23:14

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • ForumrĂ€v

• 941 inlĂ€gg
  • 0

Nu fÄr du vÀl vara lite snÀllare...men det ska erkÀnnas att det tidigare kliade lite i fingrarna men man vill ju inte göra sig osams med kentrj, han kan ju ta illa upp..

Hursomhelst sÄ mÄste jag passa pÄ att att delge alla pÄ trÄden att inspelningen av Terminator-filmen frÄn SVT-HD inspelat frÄn " Boxers-nÀt-utsÀndning " blev hur bra som helst. JÀmförde den med en annan film med Arnold, inspelad pÄ samma hÄrddisk, frÄn C+Film HD och det var ######rimej inte nÄgon större skillnad.

SVT-HD sÀnds i "BoxernÀtet" i MÀlardalen helt gratis utan cryptering eller annat skumt pÄlÀgg.

Det bör tillÀggas att jag har i min Boxer-box inbyggt Canal Digital ocksÄ, alltsÄ ett kort frÄn Boxer samt ett frÄn Canal Digital. Canal Digital Àr lika snabba att byta kanal fastÀn dom sitter lÄngt ute i rymden...

Jag brukar roa mig med att med en knapptryckning byta mellan SVT-HD frÄn "Boxer"och Canal Digital med samma mottagare alltsÄ. SVT-HD frÄn "Boxer" Àr nÄgot bÀttre. Kan det möjligen bero pÄ att SVT-HD frÄn Canal Digital Àr crypterad i Conax..nÄgon som har annan teori ?

Har du kvar externa hÄrddisken som var sÄ ful?

Postad 23 August 2009 - 23:23

Latman
  • Latman
  • ForumrĂ€v

• 612 inlĂ€gg
  • 0

Har du kvar externa hÄrddisken som var sÄ ful?

Japp..och den funkar perfekt ÄssÄ. Funderar pÄ att skaffa en till eftersom den nuvarande Àr endast pÄ 1TB och Àr sÄgottsom knökfull..med filmer frÄn SVT-HD, Discovery HD, SVT1, TV6 och andra kanaler.

Jag har ju en ingÄng till ledig för ytterligare en HDD, och det Àr en eSATA variant. Ca 2300 kostar en Western Digital pÄ 2 TB. En timmes inspelning med SVT-HD tar 8,4 GB av utrymmet pÄ disken.

Det Àr bekvÀmt med en hÄrddisk ansluten, det borde du skaffa, SötbegÀr.

Postad 24 August 2009 - 00:01

hd-fan
  • hd-fan
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr snÀll, jag riktar mig mot fenomenet "Boxer". Inte mot kentrj !
Det börjar gÄ lite vÀl lÄngt:
NÀr jag var inne hos grannarna för att hjÀlpa dem med Com Hem sÄ frÄgade de om
jag hade en likadan Boxer som dom ? Neeeeej ! ...! Ja, alla förstÄr vÀl att man
inte undgÄr viss allergi ... Telia IPTV lÀr nog fÄ en Boxer i ögat en (vacker) dag ... :D

Kollade inte denna pÄ SVT-HD men enligt SVT sÄ sÀndes en uppskalad variant och det kan ju vara ganska
OK ibland om kikar pÄ en TV. Det enda som sÀndes i SVT-HD den dagen, vad jag kan se "Packat & Klart" och
"Debatt". Jag tittar en hel del pÄ film med projektor och det Àr en rejÀl skillnad mellan C+ Film First och
C+ Film HD nÀr de visar samma film pÄ bÄda kanalerna. I och med C+ Film HD gÄr det att se filmen
helt njutbart med projektor. (Upplösning 1080i). Jag fÄr mina kanaler via CD:s IPTV.

Att satelliten sitter ute i rymden har ingen betydelse. Det Àr inte dÀr du byter kanal utan i din box.
Det som tar lite tid Àr att det skall byggas upp en ny buffert, en viss mÀngd data för att sÀkert kunna visa
en felfri bild innan den presenteras pÄ bildvisaren. Initiering av kryptering och annat "smÄtjafs" kan
ocksÄ bidra till att det "tar tid". Men det Àr vÀl bara frÄgan om nÄgon eller ett par sekunder ?
I MarknÀtet, via satellit och Com Hem har du tillgÄng till alla kanaler "samtidigt" till skillnad frÄn IPTV dÀr
du byter vilken kanal du vill "haka" pÄ i router/server -nÀtet "utanför" huset ...
Hur det gÄr till i IPTV-nÀt har skrivits om tidigare i denna trÄd ...

Postad 24 August 2009 - 08:59

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • AnvĂ€ndare

• 100 inlĂ€gg
  • 0

Det finns lite olika orskaer som spelar roll hur lÄngt att kanalbyte tar. Nu kommer detta inlÀgg att bli lite tekniskt men jag försöker ta det pÄ ett enkelt sÀtt sÄ alla förstÄr.

Digital-tv vtjÀnstesom Telia anvÀnder Àr ju IPTV. IPTV bygger pÄ att man anvÀnder en teknik som heter multicast för att skicka samma datatrafik till flera mottagare.

NÀr du byter kanal pÄ din digital-tv box sÄ mÄste boxen berÀtta för utrustning i Telias nÀt att du vill se en annan kanal, och sÄled byta den dataström som boxen tar imot just nu. Det finns Àven till fÀllen dÄ ingen i din nÀrhet tittar pÄ din kanal och dÄ tar inte den station du sitter kopplad via imot dataströmen utan mÄste sÀga Ät utrustning lÀgre upp i nÀtet att jag har en kund som vill se den hÀr kanalen.

NÀr vÀl en box har lyckas byta dataström till den som boxen ska anvÀnda mÄste den fÄ en bild i dataströmmen som Àr en "fullstÀndig" bild att via pÄ TV:n. Normalt skickar man ut nÄgra sÄna med jÀmna mellanrum och imellan dem skickar man bara ut förÀndringar frÄn föregÄnede bild för att minska den bandbredd som anvÀnds.

DÅ kanalen Ă€r krypterad mĂ„ste boxen dessutom fĂ„ en krypteringsnyckel av en server sĂ„ den kan avkryptera den aktuella bilden med. För vissa kunder och ibland verkar det ta lĂ„ngt tid innan den lyckas avkryptera datas coh dĂ€rför fĂ„r man fyrkanter pĂ„ bilden en kort stund. Detta Ă€r nĂ„got som verkar ha hĂ€nt under senaretid. Det var ingen som pratade om detta i vĂ„ras, och jag upplevde första gĂ„ngen problemet i sommras.

NÀs boxen har gjort allt detta fÄr du den nya kanalen pÄ din TV.

Markus JohanssonÂŽ
Telia Kundservice

Mycket bra förklaring, tack för det Markus!
Anders

Postad 24 August 2009 - 10:04

Latman
  • Latman
  • ForumrĂ€v

• 612 inlĂ€gg
  • 0
hd-fan: "Att satelliten sitter ute i rymden har ingen betydelse. Det Àr inte dÀr du byter kanal utan i din box. "

Du Àr lite rolig du ocksÄ, tyckte sjÀlv att det skÀmtsamma tonlÀget var hur tydligt som helst...

Redigerat av Latman, 24 August 2009 - 10:13.

Postad 24 August 2009 - 11:48

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • ForumrĂ€v

• 941 inlĂ€gg
  • 0
Med tanke pÄ kommunikationen med telias utrustning sÄ borde vi med FiberLAN dÄ ha snabbare kanalbyten Àn de med ADSL. DÄ vÄran responstid Àr lÀgre, jag fÄr t.ex. 0ms nÀr jag testar i Bredbandskollen.

Postad 24 August 2009 - 12:08

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlĂ€gg
  • 0

Med tanke pÄ kommunikationen med telias utrustning sÄ borde vi med FiberLAN dÄ ha snabbare kanalbyten Àn de med ADSL. DÄ vÄran responstid Àr lÀgre, jag fÄr t.ex. 0ms nÀr jag testar i Bredbandskollen.

Jag kör ocksÄ via FiberLAN som jag skrev tidigare i trÄden, kollade upp tiden lite nÀrmre idag & jag verkar ligga pÄ 2 till 3 sekunder frÄn dess att boxen börjar byta kanal till dess att den nya rullar pÄ. Blixtsnabbt :D.

Postad 24 August 2009 - 12:36

VÀsternorrlÀnning
  • VĂ€sternorrlĂ€nning
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0

Har en frÄga om Telia Digital TV's finska utbud.

Varför har Telia inte YLE 1, 2 och MTV3 löst?, istÀllet för den dÀr vÀrdelösa TV Finland som mixar, och som dessutom kostar pengar pÄ IPTVn men inte i marknÀtet kring Stockholm.
Har sett att Canal Digital erbjuder finska MTV3 via IPTV, dock inte YLE 1 och 2.
Efter en flytt frÄn Norrbotten har jag saknat dessa kanaler, som jag enkelt tog in via antennen pÄ taket, vilket nu Àr en omöjighet i Sundsvall.

Tack för svar

Har nÄgon sett min frÄga? :o

7 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 7 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.