* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
34766 svar till detta Àmne
Postad 12 oktober 2009 - 20:38
alphadude
-
alphadude
-
Rookie
-
2 inlÀgg
Hur har du kopplat hemma? En och samma sladd eller en för ljud och en för bild?
LÄter som nÄgot fel i din utrustning och inte hos Telia.
Kanske inte felet ligger i nÀtet el. boxen. Vet inte vad du har för TV, men hög inputlag kan göra ljudet osynkat. PÄ min Àr iallafall ljudet synkat.
Har just lyssnat pÄ en gammal podcastingsÀndning om detta problem. Och det Àr sÄ att det tar tid för TVn att rita upp bilden och de flesta TV-apparater har en inbyggd fördröjning pÄ ljudet sÄ det ska stÀmma. Om du tar ut ljudet via en förstÀrkare sÄ kommer ljudet i stÀllet lite före och dÄ mÄste ljudet fördröjas pÄ annat sÀtt.
Jag har en Samsung LE40A656 och bÄde ljud och bild gÄr direkt frÄn boxen(1910) via hdmikabel. Jag upplever som sagt inte problemet pÄ alla kanaler och det kÀnns som att det Àr tydligast pÄ Canal+kanalerna och dÄ som att ljudet ligger lite före bilden. Ska testa att koppla annorlunda och se om jag mÀrker nÄgon skillnad, men ytterligare idéer och uppslag Àr ÀndÄ uppskattat.
Postad 12 oktober 2009 - 20:48
hd-fan
-
hd-fan
-
LĂ€rjunge
-
-
480 inlÀgg
Jag tÀnkte pÄ det ocksÄ igÄr faktiskt, bilden var kristallklar precis som nÀr man kollar pÄ HDTV! ...
Har Telia helt switchat över till MPEG-4 nu, eller ?
Postad 12 oktober 2009 - 21:29
blackburn_
-
blackburn_
-
LĂ€rjunge
-
-
460 inlÀgg
TÀnkte kolla pÄ SVT Play nu men nÀr jag valde "Video" fick jag "Kommunikationsfel". Startade om boxen men nu fÄr jag bara "iptvlogin.telia.se could not be found" och det enda jag kan göra Àr att vÀlja Confirm med grön knapp men dÄ hÀnder inget mer. Fungerar "Video" för er andra?
Postad 12 oktober 2009 - 21:32
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 854 inlÀgg
Har samma fel
Tips starta inte om boxen just nu
Redigerat av lindo, 12 oktober 2009 - 21:33.
Postad 12 oktober 2009 - 22:20
point
-
point
-
Wannabe
-
-
16 inlÀgg
Telias nuvarande tv-kampanj för nya kunder pÄgÄr till den 22/11. KÀnns inte som en allt för vild gissning att ett nytt erbjudande med PVR-box och HD pÄbörjas den 23/11 - eller Àr jag för pessimistisk?
Postad 12 oktober 2009 - 23:23
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlÀgg
TÀnkte kolla pÄ SVT Play nu men nÀr jag valde "Video" fick jag "Kommunikationsfel". Startade om boxen men nu fÄr jag bara "iptvlogin.telia.se could not be found" och det enda jag kan göra Àr att vÀlja Confirm med grön knapp men dÄ hÀnder inget mer. Fungerar "Video" för er andra?
Har samma fel Tips starta inte om boxen just nu
Om det funkar nu sÄ antar jag att felet berodde pÄ felet hos IIS som drabbade alla .se adersser nyss. /M
Postad 12 oktober 2009 - 23:31
Sliceanddice
-
Sliceanddice
-
Rookie
-
2 inlÀgg
1/11 flyttar jag till en nybyggd lÀgenhet med fiber via Telia. Ringde dÀrför till kundtjÀnst för att bestÀlla abonnemang och fÄr dÄ till min förvÄning reda pÄ att man varken har HD eller PVR. FrÄgade nÀr detta kommer och svaret jag fick var att "det kommer men vi vet inte exakt nÀr". Jag trodde inte att ett byte frÄn Comhem till Telia skulle innebÀra ett nedköp...
Postad 13 oktober 2009 - 04:06
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlÀgg
1/11 flyttar jag till en nybyggd lÀgenhet med fiber via Telia. Ringde dÀrför till kundtjÀnst för att bestÀlla abonnemang och fÄr dÄ till min förvÄning reda pÄ att man varken har HD eller PVR. FrÄgade nÀr detta kommer och svaret jag fick var att "det kommer men vi vet inte exakt nÀr". Jag trodde inte att ett byte frÄn Comhem till Telia skulle innebÀra ett nedköp...
Det stÄr ganska mycket om just de sakerna tidigare i trÄden sÄ lÀs det först. Rent tekniskt Àr det ju ganska stora skillnader pÄ Telias Digital-tv tjÀnst och comhem. Det har inte funnits möjlighet att ha en PVR om man har IPTV sÀrskillt lÀnge pga tekniska begrÀningar i hÄrdvaran och Telia har redan HD tjÀnst som det pÄgÄr tester med. /M
Postad 13 oktober 2009 - 05:25
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 854 inlÀgg
Ny mjukvara ute nu 5_0_15_040
Postad 13 oktober 2009 - 06:45
defiant
-
defiant
-
ForumrÀv
-
-
636 inlÀgg
fick ocksÄ detta felmeddelande efter omstart vid 22:20 igÄr. Nu pÄ morgonen fungerade det igen. Tur man har analog com hem.
iptv_error.jpg 35,79K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av defiant, 13 oktober 2009 - 06:46.
Postad 13 oktober 2009 - 06:50
PBateman
-
PBateman
-
ForumrÀv
-
-
819 inlÀgg
Ny mjukvara ute nu 5_0_15_040
SÄg att den laddade ner Telia.rec och Telia.Recording Kan vara nÀra nu
Postad 13 oktober 2009 - 07:06
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlÀgg
SÄg att den laddade ner Telia.rec och Telia.Recording Kan vara nÀra nu
Jag lade mÀrke till det ocksÄ nu i morse nÀr boxarna uppdaterades, dock inget som man kommer Ät vi menyerna. Om jag inte sÄg fel som hastigast sÄ var menyerna ngt uppdaterad, mer nedbrytna nÀr det gÀller VOD, PPV, programbibliotek etc.? EK
Postad 13 oktober 2009 - 07:07
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlÀgg
TÀnkte bara tala om att det nu fungerat felfritt (nÄja) i ungefÀr en vecka med nytt modem... bytte splitter och modem sÄ jag vet inte vilken av dem det var fel pÄ men nu funkar det iaf 
MÀrkligt att kolla pÄ TV utan störningar... kan ju till och med börja kolla svenska otextade program igen och förstÄ vad det handlar om!
Ha det gott
99% sÀker pÄ att din splitter var trasig, hÀnt mig 2-3 gÄnger nu. Hade en som kom och gjorde lite mÀtningar hos mig och Ät han sÄg allt bra ut tills han satte i splittern igen. Den filtrerade tydligen bort hÀlften av alla inkommande signaler eller nÄtt. Fattar egentligen inte varför eller hur en simpel splitter kan gÄ sönder men det verkar vara extremt vanligt Jag har slopat splittern helt och hÄllet nu eftersom jag kör IP-telefoni direkt frÄn dosan Àven om telias support blir tokig nÀr jag ringer in med nÄgot fel och nÀmner det, för det gÄr ju absolut inte.
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 13 oktober 2009 - 07:19.
Postad 13 oktober 2009 - 07:44
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Jag lade mÀrke till det ocksÄ nu i morse nÀr boxarna uppdaterades, dock inget som man kommer Ät vi menyerna. Om jag inte sÄg fel som hastigast sÄ var menyerna ngt uppdaterad, mer nedbrytna nÀr det gÀller VOD, PPV, programbibliotek etc.?
NÀmen, har vi inte lÀst om denna uppdatering av menyn i ett tidigare "skvaller" hÀr i trÄden? /Peter Cigéhn
Postad 13 oktober 2009 - 07:55
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon som fortfarande tvivlar pĂ„ att PVR Ă€r pĂ„ gĂ„ng?
/A
Postad 13 oktober 2009 - 08:17
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlÀgg
Om man laddar portalen frÄn datorn med Firefox sÄ ser man inspelningsmöjligheterna!, jag ringde supporten och kvinnan jag pratade bekrÀftade en ny box inom kort, hon ville dock inte berÀtta vilken det blir!
Postad 13 oktober 2009 - 08:27
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Har Telia helt switchat över till MPEG-4 nu, eller ?
Nej, eftersom inte 1510-boxen stödjer MPEG4. /A
Postad 13 oktober 2009 - 08:29
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlÀgg
Om man laddar portalen frÄn datorn med Firefox sÄ ser man inspelningsmöjligheterna!, jag ringde supporten och kvinnan jag pratade bekrÀftade en ny box inom kort, hon ville dock inte berÀtta vilken det blir!
Man ser ocksÄ att hÄrddisken kommer att ligga pÄ 160GB, min gissning Àr att det blir Motorola 1960!
Postad 13 oktober 2009 - 08:46
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Man ser ocksÄ att hÄrddisken kommer att ligga pÄ 160GB, min gissning Àr att det blir Motorola 1960!
Nja, jag tror nog mer pÄ nÀsta generations box, dvs Motorola VIP 1963. Kolla in mina tidigare inlÀgg för att se resonemanget kring detta. /Peter Cigéhn
Postad 13 oktober 2009 - 09:00
PBateman
-
PBateman
-
ForumrÀv
-
-
819 inlÀgg
Hoppas dom aktiverar USB pÄ 1910 boxen sÄ att man kan koppla in en extern disk, sÄ att man slipper shoppa en ny box för ett antal tusenlappar. Blir svÄrt att fÄ igenom det hemma
Postad 13 oktober 2009 - 09:11
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Hoppas dom aktiverar USB pÄ 1910 boxen sÄ att man kan koppla in en extern disk, sÄ att man slipper shoppa en ny box för ett antal tusenlappar. Blir svÄrt att fÄ igenom det hemma 
Det kommer inte att ske av upphovsrÀttsskÀl. Jag frÄgade sÄ sent som igÄr. Sedan Àr jag övertygad om att Telia kommer att ha ett erbjudande dÀr man sannolikt mot ökad bindningstid (el dyl) fÄr boxen för en spottstyver. Men vi fÄr vÀl se. /A
Redigerat av hallberg, 13 oktober 2009 - 09:13.
Postad 13 oktober 2009 - 09:21
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlÀgg
Det kommer inte att ske av upphovsrÀttsskÀl. Jag frÄgade sÄ sent som igÄr.
Sedan Àr jag övertygad om att Telia kommer att ha ett erbjudande dÀr man sannolikt mot ökad bindningstid (el dyl) fÄr boxen för en spottstyver. Men vi fÄr vÀl se.
/A
Ja, det hade ju onekligen varit bra om sÄ blir fallet, dÄ jag personligen band mig för 24 mÄnader sÄ sent som i juli... Förhoppningsvis kommer Àven TELIA uppdatera 1910 mjukvaran för MPG4/HD, kÀnns overkill att behöva ha 2st PVR boxar för att fÄ HD pÄ bÄde mina tv-apparater. EK
Postad 13 oktober 2009 - 09:49
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Ja, det hade ju onekligen varit bra om sÄ blir fallet, dÄ jag personligen band mig för 24 mÄnader sÄ sent som i juli... Förhoppningsvis kommer Àven TELIA uppdatera 1910 mjukvaran för MPG4/HD, kÀnns overkill att behöva ha 2st PVR boxar för att fÄ HD pÄ bÄde mina tv-apparater.
EK
1910 har redan stöd för bÄde MPEG4 och HD. /A
Postad 13 oktober 2009 - 10:58
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlÀgg
1910 har redan stöd för bÄde MPEG4 och HD.
/A
Ja, stöd, det vet jag, men nu menar jag mjukvara frÄn TELIA som stödjer MPG4/HD, gÄr man in och lÀser i menyn pÄ boxen sÄ stÄr det idag MPG2. EK
Postad 13 oktober 2009 - 11:26
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Ja, stöd, det vet jag, men nu menar jag mjukvara frÄn TELIA som stödjer MPG4/HD, gÄr man in och lÀser i menyn pÄ boxen sÄ stÄr det idag MPG2.
EK
Jag Àr lite osÀker pÄ vad den flaggan visar, om det Àr sÀndningens kodning eller om det Àr vad boxen klarar av. Men, Telia Àr ju inte intresserade av att byta ut fler boxar Àn nödvÀndigt sÄ givetvis kommer stöd för HD/MPEG4 finnas i alla boxar som stödjer det nÀr det blir aktuellt (om det nu inte redan finns dÀr). /A
Postad 13 oktober 2009 - 11:49
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Ja, stöd, det vet jag, men nu menar jag mjukvara frÄn TELIA som stödjer MPG4/HD, gÄr man in och lÀser i menyn pÄ boxen sÄ stÄr det idag MPG2.
Jag Àr lite osÀker pÄ vad den flaggan visar, om det Àr sÀndningens kodning eller om det Àr vad boxen klarar av.
Om jag förstÄtt det hela rÀtt sÄ Àr tanken att flaggan skall indikera kodningen pÄ aktuell sÀndning. Programvaran som finns i boxen hanterar bÄde MPEG4 och HD. Det behövs ingen nyare programvara för detta. BetÀnk att det redan pÄgÄr ett marknadsprov för HD sÀndningar vilket omnÀmns pÄ följande sida www.telia.se/hdtv samt att det ocksÄ redan sÀnds ett antal kanaler (i SD) kodade i MPEG4 vilka omnÀmns pÄ följande sida www.telia.se/nyboxSom synes sÄ Àr det den nuvarande gamla vanliga 1910:an som gÀller i bÄda fallen och att det Àr den programvara som Àr ute i produktion som stödjer bÄda dessa. SÄ Erikderek, du behöver inte vara orolig för att det inte finns programvara som stödjer MPEG4 eller HD till 1910 boxen. /Peter Cigéhn
Postad 13 oktober 2009 - 12:09
hd-fan
-
hd-fan
-
LĂ€rjunge
-
-
480 inlÀgg
Jag Àr lite osÀker pÄ vad den flaggan visar, om det Àr sÀndningens kodning eller om det Àr vad boxen klarar av. Men, Telia Àr ju inte intresserade av att byta ut fler boxar Àn nödvÀndigt sÄ givetvis kommer stöd för HD/MPEG4 finnas i alla boxar som stödjer det nÀr det blir aktuellt (om det nu inte redan finns dÀr).
/A
Det kan man ju undra över varför ? Om man tar 1910-boxen t.ex. sÄ Àr MPEG-2/4 dekodern en hÄrdvarudekoder som Àr integrerad med processorn (System-on-chip). "RISC processor with integrated TV video processing and MPEG decoder, performance 450 DMIPS, 1.2 GFLOPS" http://www.motorola....pdf?localeId=33I min 1910-box frÄn CD som nog Àr en mer "grundbox" (Inget glitter) Àn Telias sÄ finns ingen info eller nÄgot som skall informeras/hanteras vad gÀller MPEG-2/4. Det funkar helt automatiskt och bekymmersfritt! Moster Hulda behöver inte bry sig. Vet dÀrför inte riktigt varför Telia skulle lÀgga till nÄgon ytterligare programvara för just detta? Dock mÀrker man, nÀr man tittar pÄ en HD-kanal, att menyhanteringen blir seg. Processor med dekoder har ju en hel del mer information att jobba med. Intressant och se om denna "seghet" dyker upp Àven pÄ Telia-sidan.
Postad 13 oktober 2009 - 12:23
Mange Magnet
-
Mange Magnet
-
AnvÀndare
-
-
138 inlÀgg
Skum grej med upplösningsvalen i 1910: Jag har kört 576p som jag valt i vanliga instĂ€llningsmenyn. Men nĂ€r jag ryckte strömsladden, startade med infoknappen intryckt och fick upp menyn dĂ€r man kan vĂ€lja upplösning (bl.a. Ă€ven 1080i) sĂ„ stod det dĂ€r att jag hade valt 720p (fastĂ€n boxen alltsĂ„ de facto visat 576p).Jag Ă€ndrade dĂ„ till 576p i den menyn och tyckte sen att jag fick lite bĂ€ttre bild..! Ăr det bara en bugg i strömstartsmenyn att den anger att man valt 720p fastĂ€n boxen i sjĂ€lva verket visar 576p? Eller kan det vara nĂ„gon slags 720p-uppskalning som sedan skalas ned igen till 576p och som innebĂ€r att den som vill ha sĂ„ orörd 576-signal som möjligt mĂ„ste gĂ„ in i strömsartsmenyn och dĂ€r vĂ€lja 576p?
Postad 13 oktober 2009 - 12:28
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Det kan man ju undra över varför ? Om man tar 1910-boxen t.ex. sÄ Àr MPEG-2/4 dekodern en hÄrdvarudekoder som Àr integrerad med processorn (System-on-chip).
"RISC processor with integrated TV video processing and MPEG decoder, performance 450 DMIPS, 1.2 GFLOPS" http://www.motorola....pdf?localeId=33
I min 1910-box frÄn CD som nog Àr en mer "grundbox" (Inget glitter) Àn Telias sÄ finns ingen info eller nÄgot som skall informeras/hanteras vad gÀller MPEG-2/4. Det funkar helt automatiskt och bekymmersfritt! Moster Hulda behöver inte bry sig. Vet dÀrför inte riktigt varför Telia skulle lÀgga till nÄgon ytterligare programvara för just detta? Dock mÀrker man, nÀr man tittar pÄ en HD-kanal, att menyhanteringen blir seg. Processor med dekoder har ju en hel del mer information att jobba med. Intressant och se om denna "seghet" dyker upp Àven pÄ Telia-sidan. 
Med "varför" menar du vad? Menar du vaför man i instÀllningsmenyn kan hitta en flagga om vilken kodning sÀndningen har? SkÀlet till det Àr ju för att det finns en rackans massa 1510-boxar i nÀtet och om en kanal sÀnds i MPEG4 och du vÀljer den sÄ kommer ett meddelande poppa upp om att din box inte stödjer MPEG4. Om du menar nÄgot annat sÄ fÄr du förklara för jag hÀngde inte riktigt med i ditt inlÀgg. Vad jag försökt skriva till Erikderek Àr ju att det knappast behövs nÄgot mer Àn det som redan finns. /A
Postad 13 oktober 2009 - 12:33
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlÀgg
@ hallberg & cigehn,
Tack för svaren, det var ungefÀr det jag ute efter nÀr jag frÄgade, min forumlering pÄ frÄgan blev inte den bÀsta ;-)
EK
Postad 13 oktober 2009 - 20:32
ZooN_86
-
ZooN_86
-
AnvÀndare
-
-
157 inlÀgg
Hejsan!
NÄgon som fÄtt problem med ljudet via hdmi efter uppdateringen? Jag tittade pÄ tv tidigare idag via hdmi-kabel och dÄ var det inga problem, nu startade jag om boxen för att fÄ nya uppdateringen och dÄ försvann ljudet.
Kör jag via scart har jag ljud, men sÄ fort jag vÀxlar till hdmi försvinner det. Har provat 3 olika kablar och kört i 4 olika ingÄngar pÄ tv'n. Borde inte vara nÄgot annat Àn uppdateringen som gjort detta dÄ det var ljud via hdmi innan jag uppdaterade boxen.
Har inte kollat om jag har ljud i audio-utgÄngarna pÄ baksidan Àn dÄ jag flyttade för nÄgon vecka sedan och inte kopplat ihop boxen med förstÀrkaren Àn. Men i vilket fall som helst ska det vara ljud via hdmi eftersom jag inte vill ha den stora anlÀggningen igÄng alltid nÀr jag tittar pÄ tv.
Postad 13 oktober 2009 - 20:44
Palle
-
Palle
-
ForumrÀv
-
-
675 inlÀgg
Har sett i nĂ„gra inlĂ€gga att man talar om "förbĂ€ttrad bild" pĂ„ senare tid och jag mĂ„ste medge att Ă€ven jag tycker att nĂ„got har hĂ€nt. Jag brukar anvĂ€nda Comhem för SVT1 och SVT2 pga av att jag upplevt bilden riktig usel via Telia, men nu Ă€r bilden kanon . Ăntligen, som Gert Fylking sĂ€ger  Nu Ă„ker Comhemboxen efter att ha kört dubbla boxar i 1 Ă„r.
Postad 13 oktober 2009 - 20:51
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
NÄgon som fÄtt problem med ljudet via hdmi efter uppdateringen? Jag tittade pÄ tv tidigare idag via hdmi-kabel och dÄ var det inga problem, nu startade jag om boxen för att fÄ nya uppdateringen och dÄ försvann ljudet.
NÄt mÀrkligt som jag sett i den nya uppdateringen Àr att sjÀlva plattformsprogramvaran verkar vara backad till en Àldre version. I den föregÄende GUI-versionen, 5_0_14_005, sÄ baserades den pÄ plattformsprogramvaran mozCoreV2_0_1_1 samt kreatelV3_8_1_16. Men den nya GUI-versionen, 5_0_15_040 sÄ baseras den pÄ mozCoreV2_0_1_0 samt kreatelV3_8_1_9, dvs tidigare versioner. Nu har jag som kanske bekant inte Telias digital-TV sjÀlv lÀngre, sÄ jag kan inte kolla versionnummer som verkligen laddas i boxen. Men Àr det sÄ att Telia har "backat" plattformsprogramvaran sÄ kan det ju var sÄ att dom tidigare ljudproblemen kanske har Äterkommit. Bara en liten teori, som jag dock inte sjÀlv lÀngre kan kolla upp nÀrmare. Ni kan ju kolla upp sjÀlva vilka versioner av plattformsprogramvaran som syns under Om tjÀnsten > Teknisk information. /Peter Cigéhn
Postad 13 oktober 2009 - 21:00
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
ForumrÀv
-
-
862 inlÀgg
Hejsan!
Kör jag via scart har jag ljud, men sÄ fort jag vÀxlar till hdmi försvinner det. Har provat 3 olika kablar och kört i 4 olika ingÄngar pÄ tv'n. Borde inte vara nÄgot annat Àn uppdateringen som gjort detta dÄ det var ljud via hdmi innan jag uppdaterade boxen.
Har inte kollat om jag har ljud i audio-utgÄngarna pÄ baksidan Àn dÄ jag flyttade för nÄgon vecka sedan och inte kopplat ihop boxen med förstÀrkaren Àn. Men i vilket fall som helst ska det vara ljud via hdmi eftersom jag inte vill ha den stora anlÀggningen igÄng alltid nÀr jag tittar pÄ tv.
Dra yt strömsladden till tv-boxen, vÀnta nÄgra sekunder och stoppa in den igen. DÄ kommer det nya versionen av uppdateringen att hÀmtas pÄ nytt och nÀr allting Àr klart sÄ kan du testa ljudet igen. Jag hade samma problem som du idag och efter samtal med kundtjÀnst sÄ kom ljudet tillbaka igen.
Postad 13 oktober 2009 - 21:11
ZooN_86
-
ZooN_86
-
AnvÀndare
-
-
157 inlÀgg
Dra yt strömsladden till tv-boxen, vÀnta nÄgra sekunder och stoppa in den igen. DÄ kommer det nya versionen av uppdateringen att hÀmtas pÄ nytt och nÀr allting Àr klart sÄ kan du testa ljudet igen.
Jag hade samma problem som du idag och efter samtal med kundtjÀnst sÄ kom ljudet tillbaka igen.
Tack för svar bÄda tvÄ! Har provat att dra ur sladden (och vÀntat minuter) flera gÄnger men det fungerar tyvÀrr inte för mig. Fungerade ljudet för dig nÀr du körde via scart?
Postad 13 oktober 2009 - 21:16
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 854 inlÀgg
NÄt mÀrkligt som jag sett i den nya uppdateringen Àr att sjÀlva plattformsprogramvaran verkar vara backad till en Àldre version. I den föregÄende GUI-versionen, 5_0_14_005, sÄ baserades den pÄ plattformsprogramvaran mozCoreV2_0_1_1 samt kreatelV3_8_1_16. Men den nya GUI-versionen, 5_0_15_040 sÄ baseras den pÄ mozCoreV2_0_1_0 samt kreatelV3_8_1_9, dvs tidigare versioner.
Nu har jag som kanske bekant inte Telias digital-TV sjÀlv lÀngre, sÄ jag kan inte kolla versionnummer som verkligen laddas i boxen. Men Àr det sÄ att Telia har "backat" plattformsprogramvaran sÄ kan det ju var sÄ att dom tidigare ljudproblemen kanske har Äterkommit.
Bara en liten teori, som jag dock inte sjÀlv lÀngre kan kolla upp nÀrmare. Ni kan ju kolla upp sjÀlva vilka versioner av plattformsprogramvaran som syns under Om tjÀnsten > Teknisk information.
/Peter Cigéhn
Denna info i boxen: Plattformsprogramvaran mozCoreV2_0_1_2 samt kreatelV3_8_1_16_0923-1905
Postad 13 oktober 2009 - 21:19
Night Slasher
-
Night Slasher
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Man blir ju lite mörkrÀdd nÀr man lÀser om alla dessa problem som Telia tycks dras med samt avsaknaden av en sÄdan enkel sak som PVR. Att HD inte finns kan jag ha viss förstÄelse för men inte PVR. FÄr hoppas att Ätminstone PVR finns nÀr jag flyttar 1 januari 2010, annars blir det till att se sig om efter annan aktör. TrÄkigt om det nu blir sÄ dÄ det hade varit smidigt att ha allt hos en och samma operatör.
Postad 13 oktober 2009 - 21:22
tomano58
-
tomano58
-
MĂ€stare
-
-
3 281 inlÀgg
Man blir ju lite mörkrÀdd nÀr man lÀser om alla dessa problem som Telia tycks dras med samt avsaknaden av en sÄdan enkel sak som PVR. Att HD inte finns kan jag ha viss förstÄelse för men inte PVR. FÄr hoppas att Ätminstone PVR finns nÀr jag flyttar 1 januari 2010, annars blir det till att se sig om efter annan aktör. TrÄkigt om det nu blir sÄ dÄ det hade varit smidigt att ha allt hos en och samma operatör.
LÀser vi samma trÄd?
Postad 13 oktober 2009 - 21:59
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Denna info i boxen: Plattformsprogramvaran mozCoreV2_0_1_2 samt kreatelV3_8_1_16_0923-1905
Aha, dÄ mÄste Telia har gjort nÄt mÀrklig uppdatering i GUI-koden dÀr det anges vilka krav pÄ versioner av plattformsprogramvaran som GUI-koden har. Det Àr ju denna information i GUI-programvaran som anvÀnds för att avgöra om boxen behöver startas om för att ladda in ny plattformsprogramvara. Och om detta misstÀmmer med dom faktiska versionera av plattformsprogramvaran sÄ gissar jag att det Àr upplagt för ett visst strul... NÄja, det Àr uppenbarligen Ànnu nyare plattformsprogramvara (vilket var rÀtt vÀntat) som faktiskt dÄ distribueras i nÀtet. /Peter Cigéhn
Postad 13 oktober 2009 - 21:59
Night Slasher
-
Night Slasher
-
Rookie
-
6 inlÀgg
LÀser vi samma trÄd?
Bildproblem, ljudproblem, boxproblem, nertid, avsaknaden utav PVR och HD. Ja, jag tror mig lÀsa samma trÄd som du gör. Jag vet att det stÄr i trÄden att PVR ska komma "under hösten" och att man testsÀnder SVT HD till utvalda kunder men vad gör det nÀr Telia inte pÄ nÄgot vis, av vad jag kan utlÀsa, officiellt bekrÀftar om och nÀr PVR och HD ska komma. Att man testsÀnder HD behöver inte betyda nÄgonting, likadant detta med att uppdateringar nÀmner "PVR". Vad personer skriver hÀr i trÄden tar jag med en nypa salt. Ropar hej gör jag först nÀr information stÄr pÄ Telia.se.
Postad 13 oktober 2009 - 22:05
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Bildproblem, ljudproblem, boxproblem, nertid, avsaknaden utav PVR och HD. Ja, jag tror mig lÀsa samma trÄd som du gör. Jag vet att det stÄr i trÄden att PVR ska komma "under hösten" och att man testsÀnder SVT HD till utvalda kunder men vad gör det nÀr Telia inte pÄ nÄgot vis, av vad jag kan utlÀsa, officiellt bekrÀftar om och nÀr PVR och HD ska komma. Att man testsÀnder HD behöver inte betyda nÄgonting, likadant detta med att uppdateringar nÀmner "PVR". Vad personer skriver hÀr i trÄden tar jag med en nypa salt. Ropar hej gör jag först nÀr information stÄr pÄ Telia.se.
"Vad personer skriver i den hÀr trÄden tar jag med en nypa salt." skriver du. Varför tar du dÄ inte inlÀggen om "Bildproblem, ljudproblem, boxproblem, nertid..." med en nypa salt ocksÄ? UrsÀkta, jag har inte för avsikt att gÄ i polemik, men jag kunde inte lÄta bli dÄ det var en sÄn hÀrlig liten motsÀgelse i ditt resonemang huruvida vilken vikt man skall lÀgga vid inlÀgg i denna trÄd... /Peter Cigéhn
Postad 13 oktober 2009 - 22:23
Night Slasher
-
Night Slasher
-
Rookie
-
6 inlÀgg
"Vad personer skriver i den hÀr trÄden tar jag med en nypa salt." skriver du. Varför tar du dÄ inte inlÀggen om "Bildproblem, ljudproblem, boxproblem, nertid..." med en nypa salt ocksÄ?
UrsÀkta, jag har inte för avsikt att gÄ i polemik, men jag kunde inte lÄta bli dÄ det var en sÄn hÀrlig liten motsÀgelse i ditt resonemang huruvida vilken vikt man skall lÀgga vid inlÀgg i denna trÄd...
/Peter Cigéhn
Klockan Àr efter 23 sÄ man Àr lite smÄtrött. Formuleringen blir dÀrför inte alltid som den ska. Du pÄstÄr att du inte vill pennfejda men vÀljer trots det att frÄga nÄgot sÄ dumt? LÀser man mellan raderna sÄ Àr det inte speciellt svÄrt att utlÀsa att jag syftar pÄ det som "TeliaKundservice" och Co. pÄstÄr om PVR och HD. Det Àr detta som jag tar med en nypa salt dÄ ingen hos Telia kan bekrÀfta det som pÄstÄs. Att folk har problem med Telia har jag inga som helst problem att tro pÄ, speciellt dÄ det finns bildbevis och annat i trÄden.
Postad 13 oktober 2009 - 22:44
tomano58
-
tomano58
-
MĂ€stare
-
-
3 281 inlÀgg
Klockan Àr efter 23 sÄ man Àr lite smÄtrött. Formuleringen blir dÀrför inte alltid som den ska. Du pÄstÄr att du inte vill pennfejda men vÀljer trots det att frÄga nÄgot sÄ dumt? LÀser man mellan raderna sÄ Àr det inte speciellt svÄrt att utlÀsa att jag syftar pÄ det som "TeliaKundservice" och Co. pÄstÄr om PVR och HD. Det Àr detta som jag tar med en nypa salt dÄ ingen hos Telia kan bekrÀfta det som pÄstÄs. Att folk har problem med Telia har jag inga som helst problem att tro pÄ, speciellt dÄ det finns bildbevis och annat i trÄden.
Problem... tjaa, nu Àr det ju sÄ rent allmÀnt att det Àr just de som har problem som hör av sig för att pÄ nÄgot sÀtt prata av sig eller fÄ hjÀlp. DÀrför Àr det nog lÀtt att tolka den hÀr trÄden som att det Àr massor av problem med Telia. Vi som Àr nöjda (ja, förutom HD/PVR dÄ) Àr inte lika duktiga pÄ att sprida det budskapet (om det inte Àr sÄ att jag Àr ensam). Personligen sÄ har jag inte haft nÄgra som helst problem sen jag blev kund 1/6 (TriplePlay, Fiber 100/10). Den enda nertid jag varit med om, förutom ett par korta stopp (finns ingen ISP som nte har det), Àr det som hÀnde i förra veckan nÀr en optokabel blev avgrÀvd men det kan nog knappast Telia lastas för.
Postad 13 oktober 2009 - 23:16
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlÀgg
HÄller med föregÄende talare om att man knappast skriver att "Idag har allt funkat klockrent" utan givetvis skriver man i en trÄd som denna nÀr nÄgot inte funkar. Jag har haft Telias Digital-TV i 2 Är och har aldrig haft problem med box, bild eller ljud (kör idag 1910 kopplad med HDMI direkt till 40" LCD-TV). Har under min tid med Telias Digital-TV haft tvÄ avbrott ( första pÄ 30 minuter och andra i förra veckan pÄ 1 timma) vilket jag anser vara en ganska bra uptid. Enligt en sen nattberÀkning har jag haft 1,5 timmas nertid utav totalt 17520 timmar rÀknat pÄ tvÄ Är. Detta motsvarar alltsÄ en upptid pÄ ~99,9914%. Helt ok faktiskt! Saknar ocksÄ PVR & HD och jag tror att Telia Àr lika intresserade som vi att faktiskt kunna erbjuda detta! Edit: Skrev lite fel procent!
Redigerat av coneye, 15 oktober 2009 - 18:49.
Postad 14 oktober 2009 - 07:12
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
DÄ Àr det kanske dags att snart börja dra in luft i lungorna sÄ att du kan fÄ ur dig ett riktigt rungande "HEEEJ"  Det verkar som att det Àr mÄnga som kommer in nya i den hÀr trÄden som fÄr uppfattningen att det Àr stora problem med Telias Digital-TV. Det Àr nog inte riktigt sanningen. För de allra flesta fungerar den tjÀnst som levereras idag helt perfekt. Avsaknaden av vissa funktioner bortser jag frÄn dÄ jag nu pratar om den tjÀnst som finns. Jag har kört i 3 Är, 1 Är med ADSL och 2 Är med Fiber, och jag kan inte pÄstÄ att jag har haft nÄgra större problem under den tiden. Under det senaste Äret har en hel del förbÀttringar gjorts avseende laddning av programvaruuppdateringar etc, sÄ det kÀnns verkligen som att utvecklingen gÄr framÄt. De problem som verkar finnas just nu Àr relaterade till HDMI, dÀr tyvÀrr den standarden verkar vara dÄligt specad vilket gör att Motorolas box fungerar sÀmre med vissa tillverkare av TV/receivers. Detta Àr dock nÄgot som Motorola och övriga tillverkare (t ex Onkyo) mÄste lösa, inte Telia, eftersom det sitter i hÄrdvaran och med största sannolikhet Àr problemen de samma för andra IP-TV-leverantörer (som kör Motorolas boxar). TyvÀrr gÄr det nog inte att sÀga att den eller den har gjort fel för det handlar sannolikt om att man tolkat standarden olika, men ingen av tolkningarna egentligen motsÀger standarden. Sedan kan man ju ocksÄ diskutera om det Àr relevant att försöka jÀmföra bilder tagna pÄ mycket nÀra hÄll pÄ en gigantisk TV med en sannolikt lÄgupplöst mobilkamera. En 50 tums tv skall man vÀl sitta ungefÀr 5 meter ifrÄn och dÄ ser nog bilden helt ok ut. Men visst, nÀr MPEG4 rullas ut pÄ alla kanaler kommer man ju kunna förbÀttra bilden med samma bitrate sÄ Àven pÄ den fronten kommer det komma förbÀttringar. /A
Redigerat av hallberg, 14 oktober 2009 - 07:14.
Postad 14 oktober 2009 - 08:01
eddgge
-
eddgge
-
AnvÀndare
-
-
233 inlÀgg
Jag ringde kundtjÀnst för att Àndra kanalpaket, passade samtidigt pÄ att frÄga om PVR boxen. Han pÄ kundtjÀnst verkade vÀldigt sÀker pÄ att PVR boxen kommer att börja levereras i mitten av november.
Postad 14 oktober 2009 - 16:04
ZooN_86
-
ZooN_86
-
AnvÀndare
-
-
157 inlÀgg
Hejsan!
En uppdatering! IgÄr drog jag ut strömsladden ca 10 ggr, men fick inget ljud via HDMI vid uppstart.. Till sist tröttnade jag och drog ur sladden frÄn den sÄ den fick vara helt avstÀngd hela natten och halva dagen. Nu har jag ljud igen  Till diskussionen om problem med telias digital tv vill jag tillÀgga att efter ca 2 Ärs anvÀndande har jag inte haft problem mer Àn nÀr dom uppdaterade nu för nÄgon dag sedan (helt förstÄligt) + mitt ljudproblem som nu Àr löst. Bilden Àr bra och inga störningar, minus har varit uppstarten av boxen. Men det verkar vara ÄtgÀrdat nu dÄ den alltid startar direkt, utan lÄngsamma laddningstider, pÄ samma kanal man hade den pÄ sist (har lagt mÀrke till att adsl-modemet blinkar Àven nÀr boxen Àr avstÀngd?).
Postad 15 oktober 2009 - 09:30
HemoWest
-
HemoWest
-
AnvÀndare
-
-
151 inlÀgg
...Har under min tid med Telias Digital-TV haft tvÄ avbrott (första pÄ 30 minuter och andra i förra veckan pÄ 1 timma) vilket jag anser vara en ganska bra uptid. Enligt en sen nattberÀkning har jag haft 1,5 timmas nertid utav totalt 17520 timmar rÀknat pÄ tvÄ Är. Detta motsvarar alltsÄ en upptid pÄ ~0,999914%. Helt ok faktiskt!
För att det ska lÄta bÀttre sÄ rÀttar jag dina siffror till upptid pÄ ~99,9914%. Det kÀnns lite bÀttre Àn dina siffror.
Postad 15 oktober 2009 - 12:46
tomano58
-
tomano58
-
MĂ€stare
-
-
3 281 inlÀgg
Postad 15 oktober 2009 - 12:51
monsj
-
monsj
-
Wannabe
-
-
21 inlÀgg
En 50 tums tv skall man vÀl sitta ungefÀr 5 meter ifrÄn och dÄ ser nog bilden helt ok ut.
Jag sitter ca 3,5 meter frÄn min projektorduk pÄ 90" och har inget behov av att sitta lÀngre bak. Har svÄrt att tro att jag behöver flytta soffan 1,5 meter bakÄt om jag kompletterar med en 50" TV direkt. (Har för nÀrvarande en gammal 26" LCD och det Àr alldeles för lÄngt bak med 3,5 meter om man vill se film, men nu anvÀnds den ju inte direkt till det) Smaken Àr ju olika, och förstÄs Àven synen. SÄ för dig kanske 5 meter till 50" funkar utmÀrkt, undrar bara om du alltid sitter lÀngst bak i biosalongen oxÄ  gissar att det behövs om man mÀter dukens storlek kontra salongens.
3 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 3 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|