* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34766 svar till detta ämne
Postad 15 oktober 2009 - 12:56
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Skönt att de skriver att det kan hända mycket inom de närmsta åren. Det blir la till att vänta.... as usual Å de som hävdat att någon officiell person på Telia aldrig sagt att de skulle lansera HDTV under hösten 2008 bör väl ta tillbaks det. Telia Senast vi pratade med Telia om bolagets hdtv-planer över iptv var för ett och ett halvt år sedan. Då fick vi följande svar av Maria Hillborg vid bolagets presstjänst.
– Vi har tidigare kommunicerat att vi kommer att lansera hdtv under 2008 och vi står fast vid den tidsplanen. Men närmare uppgifter om var, i vilken omfattning och tidsplan sparar vi till lanseringen.Men för att inte vara allt för negativ så är ju SD-bilden bra.....
Postad 15 oktober 2009 - 13:20
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag sitter ca 3,5 meter från min projektorduk på 90" och har inget behov av att sitta längre bak. Har svårt att tro att jag behöver flytta soffan 1,5 meter bakåt om jag kompletterar med en 50" TV direkt. (Har för närvarande en gammal 26" LCD och det är alldeles för långt bak med 3,5 meter om man vill se film, men nu används den ju inte direkt till det)
Smaken är ju olika, och förstås även synen. Så för dig kanske 5 meter till 50" funkar utmärkt, undrar bara om du alltid sitter längst bak i biosalongen oxå gissar att det behövs om man mäter dukens storlek kontra salongens.
Eftersom jag varken har en 50" tums tv eller ett vardagsrum där jag kan sitta 5 meter från tv:ns nuvarande placering så är den frågan irrelevant. Vad jag utgick ifrån var några riktlinjer jag en gång hörde om att man i princip kunde översätta antal tum till decimeter och på så sätt få en riktvärde till hur stor tv man bör ha i förhållande till hur långt det är till den plats man skall titta ifrån. Men om man skall utgå från din undran om jag brukar sitta längst bak i biosalongen. Nej, sannolikt lika lite som du brukar välja första raden. Det du underförstått säger, är ju att det finns ett visst avstånd från duken/tv där bilden är bäst. Hur långt det är kan man ju diskutera och det är säkert väldigt olika, men jag tror att vi kan vara tämligen överens om att med en 50" tv så är inte det avståndet 60 cm, som användes tillsammans med en mobilkamera för att bevisa huruvida en tv-bild var bra eller dålig. Dessutom beror det ju rätt mycket på vilken kvalitet som visas. Man kan ju t ex tänka sig att avståndet ökar med högre upplösning och att jämföra en SD-utsändning på en LCD/Plasma med den bild en projektor på en biograf kan prestera så är det ju inte ens rättvist att kalla det för att man jämför äpplen med päron. Med den riktlinje som jag hörde så är mycket riktigt 3,5 meter för långt bort från en 26" tv, så där är vi överens  /A
Postad 15 oktober 2009 - 15:57
LCF
-
LCF
-
Rookie
-
5 inlägg
Telia lovade för 18 månader sedan att man skulle lansera HDTV under 2008 men se hur det blev med den saken. Mycket snack och liten verkstad med andra ord. Tråkigt då man snart flyttar till Teliahus... blir väl samma sak med PVR.
Redigerat av LCF, 15 oktober 2009 - 16:00.
Postad 15 oktober 2009 - 16:29
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Telia lovade för 18 månader sedan att man skulle lansera HDTV under 2008 men se hur det blev med den saken. Mycket snack och liten verkstad med andra ord. Tråkigt då man snart flyttar till Teliahus... blir väl samma sak med PVR.
Tyvärr lite för mycket snack innan verkstaden var klar. Men en sak är säker och det är att verkstaden inte har suttit och latat sig under tiden utan det fanns tyvärr lite för mycket problem för att kunna lansera under 2008. Synd bara att man aldrig gick ut med den infon eftersom dessa, med facit på hand ogenomtänkta uttalanden, verkar ha blivit något mantra för många. Men men, nu är det 2009 och snart har vi HD och PVR så kanske alla blir nöjda och glada. /A
Postad 15 oktober 2009 - 16:41
LCF
-
LCF
-
Rookie
-
5 inlägg
Men men, nu är det 2009 och snart har vi HD och PVR...
Källa till detta påståendet, tack. Telia har länge lovat guld och gröna skogar så även om källan är Telia så tar jag det med en nypa salt. Förvånar mig inte om vi sitter här om ett år och väntar...
Postad 15 oktober 2009 - 16:46
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Källa till detta påståendet, tack. Telia har länge lovat guld och gröna skogar så även om källan är Telia så tar jag det med en nypa salt. Förvånar mig inte om vi sitter här om ett år och väntar...
Vi får väl se  /A
Postad 15 oktober 2009 - 17:26
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Vad händer hos Telia på VDSL2-fronten. Tekniken verkar ju redan finnas hos Zyxel. Zyxel VDSL2
Postad 15 oktober 2009 - 18:36
LCF
-
LCF
-
Rookie
-
5 inlägg
Vi får väl se 
/A
Jag efterfrågar källan till dina många påståenden i denna tråden och du svara med "vi får väl se"...
Postad 15 oktober 2009 - 18:51
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
För att det ska låta bättre så rättar jag dina siffror till upptid på ~99,9914%. Det känns lite bättre än dina siffror. 
Haha, jag hade nog inte varit speciellt nöjd om jag haft en uptid på 0,999914%
Postad 15 oktober 2009 - 20:22
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag efterfrågar källan till dina många påståenden i denna tråden och du svara med "vi får väl se"...
Jag kommenterade ditt "Förvånar mig inte om vi sitter här om ett år och väntar", vilket skulle förvåna mig mycket, så vi får väl se. Oavsett var jag får min information ifrån har ju massor med andra personer listat ut att något är i görningen, det behöver man ju inte precis vara Sherlock Holmes för att inse. Bara en sådan sak som att kundtjänstpersonal "försäger" sig titt och tätt borde ju få en att ana ugglor i mossen. Kundtjänsten är ju inte precis de man plockar in först i informationskedjan när man utvecklar något nytt. Alla mjukvaruuppdateringar som dundrar in nu är ju en annan sak som visar rätt tydligt vart vi är på väg. Nya programskript som heter "...Recording.js", "...Timeshift.js" har ju knappast lagts till för att fylla boxen med onödiga javascript. Well well, om du vill tro att vi om ett år fortfarande saknar HD och PVR så får du tro det, men man börjar ju ruttna på all pessimism i den här tråden när man formligen blir överöst med information om att något håller på att hända. /A
Postad 15 oktober 2009 - 21:11
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Well well, om du vill tro att vi om ett år fortfarande saknar HD och PVR så får du tro det, men man börjar ju ruttna på all pessimism i den här tråden när man formligen blir överöst med information om att något håller på att hända.
Kan inte annat än att hålla med, men folk har väl tråkigt såhär en torsdag kväll...
Postad 15 oktober 2009 - 21:57
LCF
-
LCF
-
Rookie
-
5 inlägg
Ursäkta, men jag är källkritisk så löst snack som inte backas upp av källangivelser är helt ointressant för mig. Påstår man saker får man också backa upp dessa när så efterfrågas.
Postad 15 oktober 2009 - 23:00
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
I kväll var boxen ljudlös igen, uppdaterade fw igår så det kanske har ett samband och enda sättet är att göra den strömlös för att få ljudet tillbaka
En annan sak som jag råkat ut för dom senaste veckorna är att vid nått enstaka tillfälle har jag inte fått någon bild alls eller en frusen bild vid kanalbyte, den återkommer dock om man växlar fram o tillbaka mellan kanalerna, är det någon annan som känner igen det?
Postad 16 oktober 2009 - 07:34
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Nån mer än jag som upplever att bilden den senaste tiden är bra mycket bättre än tidigare?
Har verkligen klockren bild på samtliga kanaler. Kollade på hockeyn igår ( Frölunda - Färjestad) på canal+ och bilden va verkligen grymt bra mot den har vart tidigare.
Postad 16 oktober 2009 - 07:44
utta
-
utta
-
Rookie
-
8 inlägg
Nån mer än jag som upplever att bilden den senaste tiden är bra mycket bättre än tidigare? Har verkligen klockren bild på samtliga kanaler. Kollade på hockeyn igår ( Frölunda - Färjestad) på canal+ och bilden va verkligen grymt bra mot den har vart tidigare.
Håller med om detta, finns inget att klaga över ang bilden nu inte! Sen alla dessa uppdateringar som kommer till boxen bådar gott!!! /JN
Postad 16 oktober 2009 - 07:57
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Tyvärr lite för mycket snack innan verkstaden var klar. Men en sak är säker och det är att verkstaden inte har suttit och latat sig under tiden utan det fanns tyvärr lite för mycket problem för att kunna lansera under 2008. Synd bara att man aldrig gick ut med den infon eftersom dessa, med facit på hand ogenomtänkta uttalanden, verkar ha blivit något mantra för många. Men men, nu är det 2009 och snart har vi HD och PVR så kanske alla blir nöjda och glada.
/A
Jag hoppas verkligen att EPGn görs om och att menyerna i övrigt blir 400-500% snabbare. Är det så segt att navigera i boxen som det är nu kommer nog inte jag orka använda PVR så mycket som jag skulle vlija. Är ju bedrövligt att man ska behöva vänta 0.5-1 sec efter varje knapptryckning på att boxen skall reagera. Speciellt då det krävs massor av knapptryckningar för att komma dit man vill i tex. programbiblioteken. Så, PVR vill jag ha men hoppas på nytt gränssnitt för att det ska bli så användbart som jag vill ha det.
Redigerat av doppko, 16 oktober 2009 - 07:58.
Postad 16 oktober 2009 - 08:14
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Jag hoppas verkligen att EPGn görs om och att menyerna i övrigt blir 400-500% snabbare. Är det så segt att navigera i boxen som det är nu kommer nog inte jag orka använda PVR så mycket som jag skulle vlija. Är ju bedrövligt att man ska behöva vänta 0.5-1 sec efter varje knapptryckning på att boxen skall reagera. Speciellt då det krävs massor av knapptryckningar för att komma dit man vill i tex. programbiblioteken.
Så, PVR vill jag ha men hoppas på nytt gränssnitt för att det ska bli så användbart som jag vill ha det.
Om du har tur så sitter det snabbare processor och mer minne i PVR boxen.
Postad 16 oktober 2009 - 10:26
prylgalning
-
prylgalning
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag har fått problem med Telias digital-TV tyvärr.
Jag fick först ett testår gratis av Telia vilket var helt utmärkt men när året hade gått sa jag upp detta eftersom vi också har kabel-TV i det villaområde där vi bor. Eftersom bildkvaliteten är så dålig liksom utbudet av program är så litet i detta kablnät beställde jag Telias digital-TV igen.
Tittade i en knapp vecka utan problem men sedan började bilden frysa och det var helt omöjligt att titta på TV, typiskt, det som fungerat så bra i ett års tid. Jag felanmälde det till Telia som skickade ut en teckniker. De kunde inte hitta några fel och provade att mäta upp min anslutning mm. Inga fel hittades. Jag provade att byta ut kabeln mellan modem och digitalbox ifall något hade hänt med den men inget blev bättre.
Läget är nu så att jag ibland kan se på TV i dagar utan problem för att sedan bli helt omöjligt ibland. Bilden fryser och ljudet försvinner. Jag startar om digitalboxen, modem, drar ut sladdar mm för att men fortfarande är det inte 100% driftsäkert. Nu är det så att jag inte kan lita på att TV ska fungera från gång till gång.
Någon som har något tips?
Postad 16 oktober 2009 - 11:03
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag har fått problem med Telias digital-TV tyvärr.
Jag fick först ett testår gratis av Telia vilket var helt utmärkt men när året hade gått sa jag upp detta eftersom vi också har kabel-TV i det villaområde där vi bor. Eftersom bildkvaliteten är så dålig liksom utbudet av program är så litet i detta kablnät beställde jag Telias digital-TV igen.
Tittade i en knapp vecka utan problem men sedan började bilden frysa och det var helt omöjligt att titta på TV, typiskt, det som fungerat så bra i ett års tid. Jag felanmälde det till Telia som skickade ut en teckniker. De kunde inte hitta några fel och provade att mäta upp min anslutning mm. Inga fel hittades. Jag provade att byta ut kabeln mellan modem och digitalbox ifall något hade hänt med den men inget blev bättre.
Läget är nu så att jag ibland kan se på TV i dagar utan problem för att sedan bli helt omöjligt ibland. Bilden fryser och ljudet försvinner. Jag startar om digitalboxen, modem, drar ut sladdar mm för att men fortfarande är det inte 100% driftsäkert. Nu är det så att jag inte kan lita på att TV ska fungera från gång till gång.
Någon som har något tips?
Nu har inte jag ADSL, men jag vill minnas att andra har haft liknande problem och att det då har varit modem eller splitter som trasslat, se t ex inlägg 7085 och 7113. /A
Postad 16 oktober 2009 - 11:21
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Jag hoppas verkligen att EPGn görs om och att menyerna i övrigt blir 400-500% snabbare. Är det så segt att navigera i boxen som det är nu kommer nog inte jag orka använda PVR så mycket som jag skulle vlija. Är ju bedrövligt att man ska behöva vänta 0.5-1 sec efter varje knapptryckning på att boxen skall reagera. Speciellt då det krävs massor av knapptryckningar för att komma dit man vill i tex. programbiblioteken.
Så, PVR vill jag ha men hoppas på nytt gränssnitt för att det ska bli så användbart som jag vill ha det.
Ja favoriter till programbiblioteket, så man kunde skapa genvägar till serien man följer direkt hade varit kanon.
Postad 16 oktober 2009 - 11:23
prylgalning
-
prylgalning
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Nu har inte jag ADSL, men jag vill minnas att andra har haft liknande problem och att det då har varit modem eller splitter som trasslat, se t ex inlägg 7085 och 7113.
/A
Det ska jag prova. Jag fick ett nytt modem och digitalbox då jag beställde digital-TV igen av Telia. Jag har naturligtvis har provat att byta till de nya men jag har inte provat att byta splitter. Tack för tipset! Jag provar och återkommer...
Postad 16 oktober 2009 - 11:51
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ja favoriter till programbiblioteket, så man kunde skapa genvägar till serien man följer direkt hade varit kanon.
Jag har skickat ditt förslag vidare till min kompis. /A
Postad 16 oktober 2009 - 12:50
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag har skickat ditt förslag vidare till min kompis.
/A
En rejäl översyn av hela gränssnittet vore på sin plats. Det finns ju enorm potential med iptv. Varför inte försöka göra nått helt nytt och bra utan att stirra på hur andra gamla boxar har sett ut. Gillar egentligen inte Apple och iphone, men där har man verkligen lyckats göra ett nytt gränssnitt som skiter i hur det har sett ut förr. Ett liknande omtag borde göras för IPtv.
Postad 16 oktober 2009 - 14:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Här kommer lite information så att ni inte blir tagna på sängen.
Natten mellan fredag och lördag (16-17 oktober), med start klockan 01.00, kommer ett stort planerat jobb att ske som en del av ett fortsatt förbättringsarbete. Jobbet innebär att tjänsterna digital-tv, bredbandstelefoni samt bredband kommer att tappa signal från cirka 20 sekunder upp till två minuter. Arbetet genomförs för att ge en stabilare uppkoppling och färre störningar i TV-tjänsten framöver. Vi ber om överseende med detta.
Som vanligt följer vi denna tråd för att utröna om det är någon som får följdproblem i och med detta men på de testkunder vi uppdaterat redan har det inte inneburit något annat än ett kort avbrott.
Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice
Postad 16 oktober 2009 - 16:10
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Om det är ok att ta upp VDSL2 igen så har NEC nu en teknik som gör att man kan klara 100 Mbit via kopparnätet med upp till 4 km mellan telestation och abonnent. Borde innebära att HD, PVR och tvillingabonnemang via kopparnätet inte längre är något problem. Det ska tydligen också vara en ganska lätt operation för bredbandsoperatörerna att uppgradera till VDSL2 från ADSL. NEC VDSL2
Postad 16 oktober 2009 - 17:00
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 701 inlägg
En tanke som jag undrat över är hur Telia faktiskt ska få plats med både PVR och HDTV i vanliga ADSL nätet. Ett sätt är väl att gå över till MPEG4 men det borde fortfarande ta för mycket plats för vanliga ADSL kunder. Som det är nu så tar Digital TV upp minst 5Mbit och dessutom snor den åt sig 1,5Mbit av uploaden. Hur ska man kunna pressa ADSL nätet så att man både kan spela in och titta på en annan kanal samtidigt, det borde ta ca 10Mbit av uppkopplingen ?
Lägger man dessutom till HDTV så inser vi snart att bandbredden inte räcker till. Jag tror tyvärr att man kommer bli begränsad till 8Mbit internet om man vill ha PVR och HDTV som det ser ut idag.
Postad 16 oktober 2009 - 17:43
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
En tanke som jag undrat över är hur Telia faktiskt ska få plats med både PVR och HDTV i vanliga ADSL nätet. Ett sätt är väl att gå över till MPEG4 men det borde fortfarande ta för mycket plats för vanliga ADSL kunder. Som det är nu så tar Digital TV upp minst 5Mbit och dessutom snor den åt sig 1,5Mbit av uploaden. Hur ska man kunna pressa ADSL nätet så att man både kan spela in och titta på en annan kanal samtidigt, det borde ta ca 10Mbit av uppkopplingen ? Lägger man dessutom till HDTV så inser vi snart att bandbredden inte räcker till. Jag tror tyvärr att man kommer bli begränsad till 8Mbit internet om man vill ha PVR och HDTV som det ser ut idag.
Nu har jag som sagt var inte Telias digital-TV längre så jag kan inte göra någa mätningar längre. Men senast jag mätte så hade den pågående marknadsprovet med SVT HD en bithastighet på 8.6 Mbit/s. Det provsändningar som jag då också du mäta på indikerade att man testa HD sändingar ända ned till ca 4.5 Mbit/s (Canal+ Film HD). De provsändingarar i SD kodade i MPEG4 jag mätte på låg på ca 2.5 Mbit/s. Det vills säga: Det är fullt möjligt att skicka två MPEG4 kodade SD sändningar på samma bandbredd som en MPEG2 kodad SD sändning. Nu var det ju ett tag sedan jag hade några möjligheter att kolla upp vad som händer i Telias nät och om det pågår några nya provsändningar eller liknande. Men resultatet av ovanstående mätningar kan man ju dra vilka slutsatser man vill av. Lite tråkigt att inte någon annan kan kliva fram och göra motsvarande mätningar som jag gjorde då jag hade tillgång till Telias digital-TV. Det blir lite mycket spekulationer utan konkreta mätningar. /Peter Cigéhn
Postad 16 oktober 2009 - 18:50
Västernorrlänning
-
Västernorrlänning
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Här kommer lite information så att ni inte blir tagna på sängen. Natten mellan fredag och lördag (16-17 oktober), med start klockan 01.00, kommer ett stort planerat jobb att ske som en del av ett fortsatt förbättringsarbete. Jobbet innebär att tjänsterna digital-tv, bredbandstelefoni samt bredband kommer att tappa signal från cirka 20 sekunder upp till två minuter. Arbetet genomförs för att ge en stabilare uppkoppling och färre störningar i TV-tjänsten framöver. Vi ber om överseende med detta. Som vanligt följer vi denna tråd för att utröna om det är någon som får följdproblem i och med detta men på de testkunder vi uppdaterat redan har det inte inneburit något annat än ett kort avbrott.
Mvh Johan Hedlund Telia Kundservice
Tack för infon, sitter själv vid datorn den tiden. Hoppas nu det inte blir mer än två min.
Postad 16 oktober 2009 - 20:52
Västernorrlänning
-
Västernorrlänning
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Kanske offtopic, men det har med Telias TV att göra:
Pga ''upphovsrättsliga skäl'' är det inte möjligt att beställa de finska kanalerna löst, har jag fått svar från bla från Canal Digital. Kan inte Telia göra, som Sonera gjort i Finland, att helt enkelt ta emot spillet nära gränsen, och därifrån sända till sina kunder. Sonera har en antenn i finska Kemi, som tar emot de svenska sändningarna. Sändningarna distrubuteras sedan till deras kunder, detta som jag förstått det. Är det inte då möjligt för Telia att sätta upp en antenn i Östra Norrbotten, och den vägen ta in den finska TVn. Det är trots allt över 400.000 finsktalande i Sverige.
Telia, blir det lösa finska kanaler snart? d.v.s YLE1, YLE2 och MTV3? Ej TV Finland som mixar dessa.
M.v.h.
Postad 17 oktober 2009 - 01:39
Dick McLongcock
-
Dick McLongcock
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag hoppas verkligen inte att Telia kommer att leverera undermålig HD-kvalitet bara för att ADSL-kunder också ska kunna se HD...
Postad 17 oktober 2009 - 07:05
prylgalning
-
prylgalning
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Det ska jag prova. Jag fick ett nytt modem och digitalbox då jag beställde digital-TV igen av Telia. Jag har naturligtvis har provat att byta till de nya men jag har inte provat att byta splitter. Tack för tipset!
Jag provar och återkommer...
Kan meddela att det ännu inte varit några nya störningar sedan i går kväll då jag bytte splitter. Det är alltså här man löser problem inte via Telias support och de tekniker som varit ut till mig. Två månader har jag haft problem med TV bilden utan förbättring. Massor av telefonsamtal, tre tekniker besök osv. En fråga här på forumet och sedan ett snabbt svar sedan är allt igång igen. Tack!
Postad 17 oktober 2009 - 07:50
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Nu har jag som sagt var inte Telias digital-TV längre så jag kan inte göra någa mätningar längre. Men senast jag mätte så hade den pågående marknadsprovet med SVT HD en bithastighet på 8.6 Mbit/s.
Det provsändningar som jag då också du mäta på indikerade att man testa HD sändingar ända ned till ca 4.5 Mbit/s (Canal+ Film HD). De provsändingarar i SD kodade i MPEG4 jag mätte på låg på ca 2.5 Mbit/s. Det vills säga: Det är fullt möjligt att skicka två MPEG4 kodade SD sändningar på samma bandbredd som en MPEG2 kodad SD sändning.
Nu var det ju ett tag sedan jag hade några möjligheter att kolla upp vad som händer i Telias nät och om det pågår några nya provsändningar eller liknande. Men resultatet av ovanstående mätningar kan man ju dra vilka slutsatser man vill av.
Lite tråkigt att inte någon annan kan kliva fram och göra motsvarande mätningar som jag gjorde då jag hade tillgång till Telias digital-TV. Det blir lite mycket spekulationer utan konkreta mätningar.
/Peter Cigéhn
Hur kan man mäta det? Jag har Telias tre tjänster via ADSL och skulle vilja veta hur man kan mäta bithastigheten?
Postad 17 oktober 2009 - 08:44
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Kanske offtopic, men det har med Telias TV att göra: Pga ''upphovsrättsliga skäl'' är det inte möjligt att beställa de finska kanalerna löst, har jag fått svar från bla från Canal Digital. Kan inte Telia göra, som Sonera gjort i Finland, att helt enkelt ta emot spillet nära gränsen, och därifrån sända till sina kunder.
Du tror väl ändå inte att det skulle lösa några problem med upphovsrätten att göra på det viset?
Postad 17 oktober 2009 - 09:52
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Hur kan man mäta det? Jag har Telias tre tjänster via ADSL och skulle vilja veta hur man kan mäta bithastigheten?
I och med att jag även fått tre stycken PM som ställer motsvarande fråga så får jag nog ge lite tips här istället för att svara individuellt. Tyvärr så mäktar jag nog inte med att hjälpa till med precis alla detaljer, utan det krävs en hel del egen insats för att utföra detta. Vi tar det lite grovt stegvis: 1) Programvara för att mäta bithastighet. Här rekommenderar jag starkt TSReader Lite, gratisversionen av TSReader. Man kan även använda VLC för att göra mätningar. 2) Få in multicastströmmarna i datorn. Det är det här som är det stora stötestenen för det stora flertalet. Alla med ADSL-anslutning och större delen av de med FiberLAN-anslutning har VLAN separering av de olika tjänsterna (telefon, TV, bredband) vilket innebär att det inte bara är att jacka in datorn på porten för TV-tjänsten på ADSL-modemet eller bredbands-switchen (Inteno/Force XG6745) för på denna port så är det bara boxen som får IP-adress. Själv hade jag en FiberLAN-anslutning som inte vara VLAN-separerad så där var det bara att jacka in datorn på valfri port och sedan var det bara att börja ta emot multicastströmmarna. Hur det med Telia Smart vet jag inte, men där verkar det ju i alla fall gå bra att ansluta dator och box till valfria portar. För de med VLAN-separering så kanske följande blogg kan vara av intresse. Där finns information och programvara för att göra så att man kan få in multicastströmmarna i datorn. 3) Ta reda på vilka multicastströmmar som gäller. Här är det enklast att använda sig av Wireshark och sniffa nätverkstrafiken samtidigt som man har boxen igång och zappar mellan kanalerna. Då ser man rätt snabbt vilka multicastadresser som respektive kanal skickas på. För att sniffa nätverkstrafik så kan det kanske behövas en extra switch, eller allra helst en hub, så att man kan anslute både box och dator på samma port på ADSL-moden/bredbands-switch. Annars så finns det både här på forumet och annorstädes information om vilka multicastadresser som gäller. Personligen vill jag inte sprida sådan detaljerad information utan det får man ta reda på själv. 4) Mät. Sedan är det bara att köra TSReader Lite och börja mäta...  Jag tror jag skrev en liknande instruktion för snart 3 år sedan(!) här. Saker i den är nog fortfarande relevanta också, speciellt aspekten med eventuella brandväggar som man kanske måste tänka på. /Peter Cigéhn
Postad 17 oktober 2009 - 10:12
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
I och med att jag även fått tre stycken PM som ställer motsvarande fråga så får jag nog ge lite tips här istället för att svara individuellt. Tyvärr så mäktar jag nog inte med att hjälpa till med precis alla detaljer, utan det krävs en hel del egen insats för att utföra detta. Vi tar det lite grovt stegvis:
1) Programvara för att mäta bithastighet. Här rekommenderar jag starkt TSReader Lite, gratisversionen av TSReader. Man kan även använda VLC för att göra mätningar.
2) Få in multicastströmmarna i datorn. Det är det här som är det stora stötestenen för det stora flertalet. Alla med ADSL-anslutning och större delen av de med FiberLAN-anslutning har VLAN separering av de olika tjänsterna (telefon, TV, bredband) vilket innebär att det inte bara är att jacka in datorn på porten för TV-tjänsten på ADSL-modemet eller bredbands-switchen (Inteno/Force XG6745) för på denna port så är det bara boxen som får IP-adress. Själv hade jag en FiberLAN-anslutning som inte vara VLAN-separerad så där var det bara att jacka in datorn på valfri port och sedan var det bara att börja ta emot multicastströmmarna. Hur det med Telia Smart vet jag inte, men där verkar det ju i alla fall gå bra att ansluta dator och box till valfria portar. För de med VLAN-separering så kanske följande blogg kan vara av intresse. Där finns information och programvara för att göra så att man kan få in multicastströmmarna i datorn.
3) Ta reda på vilka multicastströmmar som gäller. Här är det enklast att använda sig av Wireshark och sniffa nätverkstrafiken samtidigt som man har boxen igång och zappar mellan kanalerna. Då ser man rätt snabbt vilka multicastadresser som respektive kanal skickas på. För att sniffa nätverkstrafik så kan det kanske behövas en extra switch, eller allra helst en hub, så att man kan anslute både box och dator på samma port på ADSL-moden/bredbands-switch. Annars så finns det både här på forumet och annorstädes information om vilka multicastadresser som gäller. Personligen vill jag inte sprida sådan detaljerad information utan det får man ta reda på själv.
4) Mät. Sedan är det bara att köra TSReader Lite och börja mäta... 
Jag tror jag skrev en liknande instruktion för snart 3 år sedan(!) här. Saker i den är nog fortfarande relevanta också, speciellt aspekten med eventuella brandväggar som man kanske måste tänka på.
/Peter Cigéhn
Tack för hjälpen och helt klart värd att sätta sig mer i detta och testa framöver. Då jag har Telia smart så blir det lite undersökning på nätet och olika forum för att mäta. Tycker dock personligen att Telia borde lägga till informationen på bithastigheten på menyn så att enkelt via fjärrkontroll kan plocka fram det. Detta då Telia är ett stort och seriöst företag som arbetar med öppenhet.
Postad 17 oktober 2009 - 10:21
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Central datalagring minskar kravet på bandbredd.
Om vi tänker oss en ADSL-kund som vill spela in ett program och titta på ett annat så tycker jag det bör lösas på följande sätt.
1 Alla kunder får en kvot på xxx GB där man garanterar lagring av program yy dagar efter inspelningen.
2 Om jag vill att en film skall spelas in ser Telia till att en kopia av den filmen sparas på deras servrar. En databas har sedan koll på vilka kunder som har "spelat in" den filmen.
3 En hårddisk på din egen box är väl mest lämplig för att spara under en längre tid eller för timeshift.
För ett år sedan var Telia på gång med stora investeringar i som jag tolkade fiber och VDSL(2?) för snabbt bredband till nästan alla kunder i landet. Har det här investeringsprogrammet kommit igång än? Det krävs nog för att de av oss som inte är direktanslutna med fiber skall få bra HD i framtiden.
Postad 17 oktober 2009 - 11:10
Västernorrlänning
-
Västernorrlänning
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Du tror väl ändå inte att det skulle lösa några problem med upphovsrätten att göra på det viset?
Jo, då de själva egentligen gör de på finska sidan TeliaSonera... Det är ju precis såhär de går till nära gränstrakterna. I många kommuner runt gränsen, samlas de finska sändningarna in, och distrubuteras till kunderna. Det görs ju på detta vis redan idag. Samma i Skåne med de danska sändningarna.
Postad 17 oktober 2009 - 14:36
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag har ADSL, med smart. Jag har Motorola 1910 boxen, som är kopplad till en router (som är kopplad till smartboxen), i den routern har jag även en en dator kopplad utan problem. För att mäta laddade jag ned programmet Wireshark och startade det och kunde utläsa IP och portnummer. Stoppade in dessa värden i TSReader Lite (valde multicast på första bilden). Däremot stör TSReader om man ställt in det på en kanal och sen byter då har jag svårt att få någon bild, har ingen varför? Fick 4.5Mbps. HD-kanalerna vet jag inte hur man mäter.
Postad 17 oktober 2009 - 14:57
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag har ADSL, med smart. Jag har Motorola 1910 boxen, som är kopplad till en router (som är kopplad till smartboxen), i den routern har jag även en en dator kopplad utan problem.
För att mäta laddade jag ned programmet Wireshark och startade det och kunde utläsa IP och portnummer. Stoppade in dessa värden i TSReader Lite (valde multicast på första bilden).
Däremot stör TSReader om man ställt in det på en kanal och sen byter då har jag svårt att få någon bild, har ingen varför?
Fick 4.5Mbps.
HD-kanalerna vet jag inte hur man mäter.
Grundproblemet är ju just det att du har ADSL och att du försöker ta emot två kanaler samtidigt, dvs en kanal som du tar emot med TSReader Lite och en kanal (en annan) som tar emot med boxen. Att då försöka "klämma igenom" 9 Mbit/s på din förbindelse gör att det blir massa paketförluster och du får då störningar. Helt förväntat...  Också med tanke på att du har ADSL-förbindelse så lär eventuella mätningar på en HD-sändning inte vara tillförlitliga eftersom det är inte är säkert på att din förbindelse kan "svälja" hela multicastströmmen. Betänk att multicastströmmen är UDP utan omsändningar. Hinner inte den fysiska förbindelsen med så kastas det helt enkelt UDP-paket och därmed uppstår störningar. Sådan tappade paket bör du också se som felindikeringar vilket också din skärmdump från TSReader Lite mycket tydligt visar. Då du får "Continity Errors", i ditt fall 2528, så har det tappats bort massor av paket och det har uppstått 2528 "kontinuitetsfel", dvs det är 2528 "glapp" i paketsekvensen. Hur stora och hur många paket som är tappade i respektive glapp går inte att utläsa. Du ska i normala fall ligga på "Continutiy Errors" på 0. Annars har du störningar i signalen. Så uppenbarligen var det rätt enkelt att mäta med Telia Smart då. Trevligt att veta... Dock så får du nog hålla dig till att bara ta emot en och endast en kanal åt gången. /Peter Cigéhn
Postad 17 oktober 2009 - 15:08
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Fick 4.5Mbps.
En liten kommentar till 4.5 Mbit/s som du fick. Detta är alltså bithastigheten på själva bildströmmen i den kompletta MPEG-strömmen. Inkluderar du ljud och övriga delar i hela muxen så är du uppe i ett snitt på ca 4.9 Mbit/s som du ser i den nedre delen. Den senaste sekunden så var bithastiheten ca 5.5 Mbit/s (det kan vara så att den här kanalen sänder med variabel bithastighet och då kan det ju variera rätt mycket). Vad gäller att hitta andra kanaler så behöver man inte vara raketforskare för att se ett mönster då man zappar runt mellan kanalerna. Det är ju bara att fortsätta leta enligt mönstret... /Peter Cigéhn
Postad 17 oktober 2009 - 16:00
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Så uppenbarligen var det rätt enkelt att mäta med Telia Smart då. Trevligt att veta... Dock så får du nog hålla dig till att bara ta emot en och endast en kanal åt gången.
/Peter Cigéhn
Ok, det var därför. Nu ska det gå för vissa ADSL-kunder att kunna se två kanaler samtidigt (beroende på avstånd till stationen). Jag ringde Telias support för någon månad sedan och de sa att jag kunde skaffa tvillingabonnemang. Vilket problemet jag fick nu tyder på att jag inte kan få det eller?
Postad 17 oktober 2009 - 16:14
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag har ADSL, med smart. Jag har Motorola 1910 boxen, som är kopplad till en router (som är kopplad till smartboxen), i den routern har jag även en en dator kopplad utan problem.
För att mäta laddade jag ned programmet Wireshark och startade det och kunde utläsa IP och portnummer. Stoppade in dessa värden i TSReader Lite (valde multicast på första bilden).
Däremot stör TSReader om man ställt in det på en kanal och sen byter då har jag svårt att få någon bild, har ingen varför?
Fick 4.5Mbps.
HD-kanalerna vet jag inte hur man mäter.
Spännande! Du har alltså en router mellan Telia smart och Motorola 1910. Några särskilda skäl till att du ha det så? Detta då Telia smart fungerar också som en router och trådlöst dessutom. Anledningen till att jag frågar nämligen är då jag plockade bort min router och all annan utrustning i samband med att jag fick Telia smart. Är dock inte nöjd med Telia smart och framförallt med räckviden på det trådlösa. Har en bärbar som Telia smart inte ger tillgång till förrän jag kommit ganska nära Telia smart. Har aldrig haft problem med annan router men funktionen trådlös på Telia smart verkar fungera från och till. Vilken router har du och hur är den kopplad? Antar att från 1910 till din egna router (vilken port?) och sen från vilken port på routern till vilken port på Telia smart? Kanske detta är lösning på mitt problem med det trådlösa.
Postad 17 oktober 2009 - 16:45
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ok, det var därför. Nu ska det gå för vissa ADSL-kunder att kunna se två kanaler samtidigt (beroende på avstånd till stationen). Jag ringde Telias support för någon månad sedan och de sa att jag kunde skaffa tvillingabonnemang. Vilket problemet jag fick nu tyder på att jag inte kan få det eller?
Nu är jag inte alls insatt i vilka inställningar som Telia gör, men jag skulle kunna gissa att om man beställer tvillingabonnemang så gör man också specifika inställningar för att det skall funka med två kanaler samtidigt, på samma sätt som det görs inställningar då man skaffar TV för första gången. Så min gissning är att du har en ADSL-förbindelse som är inställd för bara en kanal och därmed blir det störningar. Eller så hade du lyckats börja ta emot 3 kanaler samtidigt... Men som sagt var, detta är bara rena spekulationer från min sida. /Peter Cigéhn
Postad 17 oktober 2009 - 16:51
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Spännande! Du har alltså en router mellan Telia smart och Motorola 1910. Några särskilda skäl till att du ha det så? Detta då Telia smart fungerar också som en router och trådlöst dessutom.
Anledningen till att jag frågar nämligen är då jag plockade bort min router och all annan utrustning i samband med att jag fick Telia smart. Är dock inte nöjd med Telia smart och framförallt med räckviden på det trådlösa. Har en bärbar som Telia smart inte ger tillgång till förrän jag kommit ganska nära Telia smart. Har aldrig haft problem med annan router men funktionen trådlös på Telia smart verkar fungera från och till.
Vilken router har du och hur är den kopplad? Antar att från 1910 till din egna router (vilken port?) och sen från vilken port på routern till vilken port på Telia smart? Kanske detta är lösning på mitt problem med det trådlösa.
Anledningen är att jag har första jacket där jag har mitt "stjärnnät" på övervåningen, därifrån har jag en nätverkskabel till undervåningen, där jag har Netgear 624 router. På Smart-routern spelar det ingen roll vilken port jag använder alla är lika. Om du kopplar in din andra router som du är nöjd med i Smarten så kan du använda den också i det trådlösa nätverket (använd inte Wan-porten, det blir bara struligare). Har en kompis köpte en ny trådlös router för att han bor i villa där han hade sin trådlösa i källaren och det blev ingen bra täckning på de två våningarna ovanför då det var betongplatta till källaren. Han köpte en till och ställde på övervåningen, den var förberedd för att agera som en extra router bara. Var ett val när han konfiguerade den, då stängde den av DHCP och sånt som inte behövs. Annars gäller det att ställa in en IP-adress på den nya routern som inte är i konflikt med den första eller något annat på nätverket och stänga av DHCP, framförallt, sen fungerar den som en vanlig hubb, kan man säga.
Postad 17 oktober 2009 - 16:57
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu är jag inte alls insatt i vilka inställningar som Telia gör, men jag skulle kunna gissa att om man beställer tvillingabonnemang så gör man också specifika inställningar för att det skall funka med två kanaler samtidigt, på samma sätt som det görs inställningar då man skaffar TV för första gången. Så min gissning är att du har en ADSL-förbindelse som är inställd för bara en kanal och därmed blir det störningar. Eller så hade du lyckats börja ta emot 3 kanaler samtidigt...
Men som sagt var, detta är bara rena spekulationer från min sida.
/Peter Cigéhn
Ja kravet för två kanaler samtidigt är att man har Smart-routern. Appropå Smart-routern, är det något som jag är riktigt irriterad över hos Telia. Det är att den har stöd för ip-telefoni, men har man inte skaffat den efter typ 15 juli 2009, så vägrar dom konfigurera den så att man slipper den extra dosa, som man måste ha innan det datumet. När jag pratade med supporten innan sommaren sa dom att det skulle vara möjligt till sommaren, när jag sen ringer i augusti, så får bara nya kunder det inte gamla.  Jag har behov av alla fyra portar som är på smarten, om jag ska kunna koppla in allt jag vill nu är jag tvungen att köpa en till router för detta, när Telia bara kan konfigurera om min Smart, som de lova innan sommaren.
Postad 17 oktober 2009 - 17:05
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
1) Programvara för att mäta bithastighet. Här rekommenderar jag starkt TSReader Lite, gratisversionen av TSReader. Man kan även använda VLC för att göra mätningar.
Ett litet tips för ger er i kast med det här är ju att det också går att mäta med Wireshark. På Statistics-menyn så finns det en väldigt behändig funktion: Multicast Streams. Den analyserar vilka multicastströmmar som man sniffat och presenterar dom snyggt och tjusigt med sändar och mottagar adresser och portar, samt paket/sekund, medelbandbredd och maxbandbredd. Där får man också en bra uppfattning om vad respektive ström tar för bandbredd. Där ser man ju också om man "råkar" ligga och ta emot två eller fler strömmar samtidigt. /Peter Cigéhn
Postad 17 oktober 2009 - 17:38
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ett litet tips för ger er i kast med det här är ju att det också går att mäta med Wireshark. På Statistics-menyn så finns det en väldigt behändig funktion: Multicast Streams. Den analyserar vilka multicastströmmar som man sniffat och presenterar dom snyggt och tjusigt med sändar och mottagar adresser och portar, samt paket/sekund, medelbandbredd och maxbandbredd. Där får man också en bra uppfattning om vad respektive ström tar för bandbredd.
Där ser man ju också om man "råkar" ligga och ta emot två eller fler strömmar samtidigt.
/Peter Cigéhn
Sitter ju bakom Telias bredbandsdelare som separerar TV, data o tele från inkommande lina. Kan jag koppla in mig på TV-uttaget o mäta (har ju en Zyxel-switch som skickar ut TV-datat till 2 portar varav den ena är ledig. Eller får man vacker koppla in sig direkt på inkommande port?
Postad 17 oktober 2009 - 17:41
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Sitter ju bakom Telias bredbandsdelare som separerar TV, data o tele från inkommande lina. Kan jag koppla in mig på TV-uttaget o mäta (har ju en Zyxel-switch som skickar ut TV-datat till 2 portar varav den ena är ledig. Eller får man vacker koppla in sig direkt på inkommande port?
Snälla, börja med att läs tidigare inlägg. Jag kommer tyvärr inte att kunna gå in på detaljer om hur man gör då man VLAN-separering eftersom jag själv inte har någon erfarenhet av detta. Information finns i tidigare inlägg. /Peter Cigéhn
Postad 17 oktober 2009 - 18:13
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Snälla, börja med att läs tidigare inlägg. Jag kommer tyvärr inte att kunna gå in på detaljer om hur man gör då man VLAN-separering eftersom jag själv inte har någon erfarenhet av detta. Information finns i tidigare inlägg.
/Peter Cigéhn
Sorry...  Var lite för snabb. Skall man tolka tidigare info så blir man nog tvungen att koppla in si på inkommande anslutning. Bloggen gav inget i ämnet vad jag kunde se.
Postad 17 oktober 2009 - 18:32
Ormbett
-
Ormbett
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Ingen mer än jag som har problem med att det ibland tar väldigt lång tid innan det blir kommer bild efter kanalbyte? Först kommer bild en tiondels sekund sen så försvinner den och man hör bara ljud i flera sekunder innan bilden kommer tillbaka. Händer inte vid varje kanalbyte men tillräckligt ofta för att vara j*dra störande. Har väl haft det här problemet i några dagar nu. Jag kör HDMI via en Onkyo 905 och har aldrig haft liknande problem tidigare.
Upplever att det (programvaran i boxen?) varit instabilt i några veckor nu med ett antal "rycka sladden" för att få boxen att boota efter att den varit i standby.
Har haft det här problemet ett bra tag nu och testat att byta utgångar, ingångar, olika inställningar osv. Upptäckte precis att problemet försvinner om jag väljer 720p istället 576p. Man kan ju undra varför. Jaja, nu kan jag ju byta kanal utan att drabbas av seriös tekno-stress. Tyvärr blir min bild lite sämre. Tänkte att jag skulle skriva och berätta ifall någon annan sitter med samma problem. /Ormbett
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|