Förresten, ngn som vet om det finns en kombinerat DVB-T/IP-TV bok från TELIA?
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 november 2009 - 19:58
Postad 15 november 2009 - 20:12
https://www.minhembi...howtopic=225973
den här tråden är hopplös pga av bugg i forumet. Fixa!
(okej, OT, radera, men se detta inlägg som en reaktion på NOLL respons från moderator/utvecklare i tråden ovan. )
Postad 15 november 2009 - 20:16
Nej, mig veterligen är det bara FastTV som har 1920-9T boxen, dvs en hybridbox DVB-T. Tilläggas kan också at ComHem kör med hybridboxen för DVB-C, dvs 1920-9C. Telia kör bara de "rena" bredbandsboxarna (1510, 1910, 1903 och kommande 1963).
/Peter Cigéhn
Postad 15 november 2009 - 20:38
Nej, mig veterligen är det bara FastTV som har 1920-9T boxen, dvs en hybridbox DVB-T. Tilläggas kan också at ComHem kör med hybridboxen för DVB-C, dvs 1920-9C. Telia kör bara de "rena" bredbandsboxarna (1510, 1910, 1903 och kommande 1963).
/Peter Cigéhn
Skulle de inte vara smart av telia att göra köpa kombinerad IPTV/DVB-T, då skulle man väl i teorin kunna spela in TV4 och ev ngn mer plus 2 kanaler från IPTVn?
Postad 15 november 2009 - 21:42
Sen kommer en del kunder som fått 1903 boxen att få den utbytt då man upptäckt ett tillverkningsfel, och de som berörs av detta kommer att få ett brev med posten med mer information. I korthet kan jag väl säga att man kan få problem med HDMI utgången och uppmanas att använda SCART i avvaktan på att man får en ny box per post.
Det har pratats om SVT HD till och från, och det verkar som att problemen med att vissa får ljudet ur synk är borta nu. Ni som har problem med det får gärna höra av er till mig med vad ni har för utrustning och att ni har problemet så ska jag framför det till rätt personer på Telia.
Det är flera som har pratat med mig och några problem som finns på Telias tjänst och ibland tycker man att det tar tid att åtgärdat dessa problem. Just nu finns det några kunder som har problem med ljudet över HDMI försvinner när man kopplat in viss utrustning. Detta fel är som jag sagt tidigare väldigt svårt att felsöka, men det verkar ha något att göra med de olika HDCP implementationer som diskuterats tidigare i tråden.
Man kan ju ha i åtanke att det finns närmare 400 000 kunder som har digital-tv från Telia i Sverige och det är omöjligt att prova alla olika utrustningar som kunderna har hemma. Det är en hel del som har digital-tv via kollektivavtal, dock långt ifrån alla av de över 300 000 som har LAN tjänst.
Som jag har sagt tidigare har kan jag inte kommentera vad som står i avtal mellan föreningar och Telia. Men det har ju funnits vissa röster här om att de kunder som har lagom via kollektivavtal får betala mer för just stor än de som inte har kollektivavtal.
Det är ju upp till varje förening att förhandla om vilket avtal man vill ha. Det kanske är smartare för föreningar att ha avtal med stora digital-tv paket och eventuellt bredband 50/8-100/10 Mbit/s till samtliga istället för att man tar lagom och eventuellt bredband 8-10 Mbit/s.
Det man kan se på i detta fall är att kunder som tecknar ett annat kanalpaket faktiskt får tjänsten till ytterligare en TV då man förutom de identifikationskoder man har från föreningen får "egna" koder till en till box. Bor man i en lägenhet som tillhör en förening som har kollektivavtal lägger man även ditt detta kanalpaket på de "egna" koderna man får av Telia. I detta avseende får de här kunderna flera kanaler än de skulle ha fått om de beställt paketet och inte bott i en lägenhet som omfattas av ett kollektivavtal.
Jag har fört synpunkten att det borde finnas ett paket som är skillnaden mellan stor och lagom, mycket mer än så kan jag inte göra och jag läser allt ni skriver och jag ser, även om det ibland är utanför det som diskuteras i denna tråd. Det blir ännu rörigare för de som redan har problem att hitta något i denna tråd då det som de flesta vet är fel på funktionen för att gå till ett visst inlägg eller se det första olästa. Vi är ju trots allt uppe i sida 2^8 i min webläsare och inlägg #7656. Nu har jag nog skrivit mitt längsta inlägg här så lika bra jag slutar nu...
RS2: Du får gärna skicka ditt personnummer eller kundnummer i ett PM till mig så jag kan se hur det ser ut i våra system.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 16 november 2009 - 00:58.
Postad 15 november 2009 - 23:52
Postad 16 november 2009 - 00:15
Sitter med tre 1910-9 boxar. Kan dessa kompetteras med hårddisk? Eller måste jag köpa ny/nya boxar? Vore tråkigt när dessa är helt nya genom vår BRF :/
Du behöver 1963 boxen för att använda PVR funktionen, det går inte att koppla en hårddisk till usb porten på 1910 boxen. För mer info läs några sidor bakåt i denna tråd.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 16 november 2009 - 00:21
Får dock ingen bild, eller rättare sagt, jag får bild fram till ungefär tredje pricken och därefter blir det svart. Nu råkar det vara så att Telia kräver HDCP-stöd för HDMI-anslutningar, och på samma sätt sägs det att bilden blir svart om man saknar HDCP-stöd eller använder DVI-konverter. Men YPbPr är ju analog och någon HDCP finns inte över denna anslutning! Är det meningen att det inte ska fungera alls? Hur får jag igång det?
Telia skriver på flera ställen att det ska gå att ansluta 1903 med YPbPr, men detta är ju i så fall felaktigt!
Redigerat av cadahl, 16 november 2009 - 00:21.
Postad 16 november 2009 - 00:51
Får dock ingen bild, eller rättare sagt, jag får bild fram till ungefär tredje pricken och därefter blir det svart. Nu råkar det vara så att Telia kräver HDCP-stöd för HDMI-anslutningar, och på samma sätt sägs det att bilden blir svart om man saknar HDCP-stöd eller använder DVI-konverter. Men YPbPr är ju analog och någon HDCP finns inte över denna anslutning! Är det meningen att det inte ska fungera alls? Hur får jag igång det?
Det är bara HDCP på HDMI så det har inget med det att göra.
Det är meningen att det ska fungera, och specifikationen på 1903 säger att det ska göra det. Jag har dock ingen utrustning för att testa det så jag vet inte om det verkligen gör det. Det kanske finns någon annan som kan bekräfta det här?
Du är ganska viktigt i felsökningssyfte att du inte skriver "ungefär", för det är stor skillnad på vad felet kan vara beroende på när det blir fel. Om jag förstår dig rätt blir det svart efter att 3:e pricken blinkat gult ett tag?
När fick du boxen? Din box kanske ska bytas ut som jag skrev om ovan.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 16 november 2009 - 00:57.
Postad 16 november 2009 - 01:08
Postad 16 november 2009 - 02:17
Det var intressant, hur kopplar man då. På Öland har jag problem med att vid olika väderförhållanden så funkar olika sändare. Skulle därför vilja koppla in flera antenner samtidigt. Men sen ligger ju kanalerna på olika frekvenser också men det kanske går ändå?Det bästa med digital marksänd tv är att man kan mata från flera olika antenner som täcker var sin sändare - då förstärker man signalen totalt sett.
Gjorde man så med analog tv, alltså matade från flera sändare samtidigt, så blev det istället bara skuggor av bilden.
Postad 16 november 2009 - 02:33
box 1910:Två motsägelsefulla svar......
/Peter Cigéhn
Sorry, jag testade att spela upp från DVD, egentligen inte ens det, jag satte bara på DVD för att kolla att jag fick bild. Och för att få det måste jag ha scarten mellan boxen och TVn inkopplad. Alternativt kan man ju ha en kabel direkt från DVD till TV.
Ang. påminnelsen så funkar den även i den stora menyn! Man får visserligen varningen som ligger ute 30 sekunder men sen byter boxen kanal även om man inte
trycker på ok!
Än en gång sorry för att jag skrev om att spela upp från DVD när ni diskuterade spela in. Jag har ingen DVD-inspelare. Jag har ställt frågan flera ggr då jag saknar lämplig utrustning men aldrig fått nåt svar. Kanske nån vill berätta nu vad som behövs för att spela in.
Postad 16 november 2009 - 02:37
Jag fick (nåja, köpte) precis en 1903-box och försöker utan framgång att använda YPbPr-utgångarna, dvs för analog HD. Eftersom jag kopplar till en datorskärm som saknar HDMI är detta mitt enda alternativ.
Telia skriver på flera ställen att det ska gå att ansluta 1903 med YPbPr, men detta är ju i så fall felaktigt!
Är det inte så att du måste in i servicemenyn och ändra först! Jag menar den menyn som man får upp genom att starta om burken och hålla in info-knappen. (kanske bara gäller 1910) Jag kopplade in HDMI igår, för ovan nämnda test, och var då tvungen att göra så för jag fick svart i rutan.
Postad 16 november 2009 - 02:47
Jag har ingen DVD-inspelare. Jag har ställt frågan flera ggr då jag saknar lämplig utrustning men aldrig fått nåt svar. Kanske nån vill berätta nu vad som behövs för att spela in.
Jag har en sådanhär
https://www.prisjakt...kt.php?p=167157
Anslut en scart mellan sedan är det bara att tuta...
Koppla till en antenn för den inbyggd DVB-T mottagaren så har du ytterligare möjlighet till inspelning. Jag använder mig av en bordsantenn med inbyggd förstärkare, som förser tre DVB-mottagare med signal. Fungerar alltid.
Redigerat av Latman, 16 november 2009 - 03:07.
Postad 16 november 2009 - 03:05
Varför ska man läsa det där? Det var ganska elementärt!Du tänkte rätt, för det funkade iallafall inte förut att göra så, men det är möjligt att den buggen är fixad nu.
.......
Och LÄS kursen här:
http://www.akerstorp...skolan_del1.pdf
Byt sen ut 'del1' i slutet av URLen till 'del2' och 'del3', så får du fler sidor!
(OBS! att en del uppgifter, t ex om vad boxar kan och inte kan, är inaktuella nu eftersom tekniken gått framåt sen den där kursen skrevs, men uppgifterna i stort stämmer fortfarande)
Postad 16 november 2009 - 08:36
Är det inte så att du måste in i servicemenyn och ändra först! Jag menar den menyn som man får upp genom att starta om burken och hålla in info-knappen. (kanske bara gäller 1910) Jag kopplade in HDMI igår, för ovan nämnda test, och var då tvungen att göra så för jag fick svart i rutan.
Jag gick in i menyn men kunde bara välja mellan några olika PAL-varianter och NTSC. Det stod ingenting om utgångar, som jag t.ex. sett i screenshots där det ska finnas en ruta längre ner på skärmen som heter "Video output select".
Med infoknappen får jag upp en blå meny med valen "TV System", "System" och "Exit". "System" låter mig köra "Factory reset" eller "Remove software", och vågar inte prova någon av dem.

Markus: Jag ska prova igen och även ta reda på exakt när det blir svart. Boxen kom för 3-4 dagar sedan och är tillverkad i November 2009 (!) enligt etiketten undertill.
Redigerat av cadahl, 16 november 2009 - 08:44.
Postad 16 november 2009 - 08:51
Du är ganska viktigt i felsökningssyfte att du inte skriver "ungefär", för det är stor skillnad på vad felet kan vara beroende på när det blir fel. Om jag förstår dig rätt blir det svart efter att 3:e pricken blinkat gult ett tag?
Ber om ursäkt, nu har jag tittat igen och följande händer:
Tredje pricken lyser även fast gult ett tag efter att ha blinkat, sedan flimrar skärmen till och pricken blir grön. Fjärde pricken blir också grön, sedan på FEMTE pricken händer något. Den hinner vara grön i någon bråkdels sekund, sedan blir halva skärmen grön och därefter hela displayen svart. Därefter dröjer det ett antal sekunder innan ljudet kommer. Kanalen verkar alltså startas, men utan bild.
Edit: jag kan utan att starta om boxen koppla in kompositsladd via SCART och får på så vis bild. Boxen är f.ö. inställd på 576p via det ordinarie menysystemet. Valet 720p finns också men gör ingen praktisk skillnad vad jag kan se. (Fortfarande ingen bild med YPbPr.) Se gärna min post ovanför om INFO-menyn också. Jag kan inte välja utgångar alls.
Redigerat av cadahl, 16 november 2009 - 09:03.
Postad 16 november 2009 - 10:37
Ang. påminnelsen så funkar den även i den stora menyn! Man får visserligen varningen som ligger ute 30 sekunder men sen byter boxen kanal även om man inte
trycker på ok!
Jo, jag vet. Vissa detaljer i Telias beskrivning av hur påminnelsen fungerar är inte korrekta. Dom beskriver beteendet såsom det var innan GUI:t gjordes om (dvs innan den nuvarande svarta/gråa temat gick i produktion), vilket numera är rätt länge sedan. Men jag orkar inte skriva ned detaljerna själv så jag har bara kopierat in Telias beskrivning.
Telias kundtjänst kanske kan ta detta till sig och se om inte beskrivningen kan ta och uppdateras så att den beskriver hur det verkligen funkar i nuvarande version av programvaran.
/Peter Cigéhn
Postad 16 november 2009 - 10:57
Finns det möjlighet att byta ut oanvända 1910-boxar mot den nya 1903-boxen?
Postad 16 november 2009 - 12:57
Vad tycker ni att man ska använda för IR förlängare om man vill placera boxen i ett skåp? USB porten ska enligt uppgift i detta forum vara avslagen på 1910 boxarna och Motorolas egna IR förlängare ska ju anslutas via USB.
Jag har som jag tidigare skrivit provat tre olika IR förlängare utan att få det att fungera.
Har ni något alternativ som fungerar?
Postad 16 november 2009 - 13:19
En fråga till TeliaKundservice:
Vad tycker ni att man ska använda för IR förlängare om man vill placera boxen i ett skåp? USB porten ska enligt uppgift i detta forum vara avslagen på 1910 boxarna och Motorolas egna IR förlängare ska ju anslutas via USB.
Jag har som jag tidigare skrivit provat tre olika IR förlängare utan att få det att fungera.
Jag har tryckt in min 1910 i ett skåp och kör med http://www.netonnet....re(104388,3147)
Dock har det varit diverse strul med att få allt att funka. Enbart ett ir-öga får sända mot boxen och det får inte sitta på själva boxen som instruktionerna säger utan den sitter snett ovanför 10cm framför. Dessutom verkar mottagaren har problem med vissa av signalerna från fjärren. Har bytt till en Harmony 555 och OK-knappen, Info-knappen går inte alls om man inte riktar fjärren rakt bakåt (skjuter över axeln) så signalen studsar på en vägg 5 meter bort. Jag tror att det är irförlängaren som är problemet iaf.
Postad 16 november 2009 - 14:19
Det verkar vara lite skillnad på boxarna. Jag har "Video" i stället för "TV-system" och precis som du säger en "Video output selection" på nedre delen.Jag gick in i menyn men kunde bara välja mellan några olika PAL-varianter och NTSC. Det stod ingenting om utgångar, som jag t.ex. sett i screenshots där det ska finnas en ruta längre ner på skärmen som heter "Video output select".
Med infoknappen får jag upp en blå meny med valen "TV System", "System" och "Exit". "System" låter mig köra "Factory reset" eller "Remove software", och vågar inte prova någon av dem.I System-menyn ser jag även att det är en Motorola VIP1903 och att jag har RBL version 2.5 och Firmware version 3.0.
Markus: Jag ska prova igen och även ta reda på exakt när det blir svart. Boxen kom för 3-4 dagar sedan och är tillverkad i November 2009 (!) enligt etiketten undertill.
Förresten, jag har en HD-ready TV, är det 720p som gäller då? Verkar som den klarar 1080i också men det kanske skalas (i onödan).
Postad 16 november 2009 - 15:04
Jag har ju tidigare använt min hauppauge HD-pvr kopplad till teliaboxen (1910) via YPbPr och det fungerade klockrent.
Hur fungerar en sån? Spelar du in på datorn? Kan man koppla en hårddisk till den?
Postad 16 november 2009 - 15:16
Hur fungerar en sån? Spelar du in på datorn? Kan man koppla en hårddisk till den?
Ja, du kopplar teliaboxen till datorn via denna. Så hårddisken måste alltså vara kopplad till datorn. Du kan spela in SD och HD material och även behålla 5.1-ljudet när du väljer att via datorn bränna ut det inspelade på en DVD- eller bluray-skiva.
Postad 16 november 2009 - 18:01
Det verkar vara lite skillnad på boxarna. Jag har "Video" i stället för "TV-system" och precis som du säger en "Video output selection" på nedre delen.
Förresten, jag har en HD-ready TV, är det 720p som gäller då? Verkar som den klarar 1080i också men det kanske skalas (i onödan).
Underligt... vilken firmwareversion m.m. får du upp när du går in i infomenyn?
Om TV'n är HD ready så har den antagligen inte (så mkt) högre upplösning än 1280x720. Full-HD är ju 1920x1080. Troligtvis är det bättre att låta den stå på 720p isf.
Postad 16 november 2009 - 19:03
Jag har testat några gamla som inte funkade.
Postad 16 november 2009 - 20:10
Logitech Harmony.Hej, är det nån som kan rekommendera en multifjärr till 1903 boxen ?
Postad 16 november 2009 - 21:28

Postad 16 november 2009 - 22:33
Hej, är det nån som kan rekommendera en multifjärr till 1903 boxen ?
Håller med Spindel: Logitech Harmony!
Postad 16 november 2009 - 23:15
Jag gick in i menyn men kunde bara välja mellan några olika PAL-varianter och NTSC. Det stod ingenting om utgångar, som jag t.ex. sett i screenshots där det ska finnas en ruta längre ner på skärmen som heter "Video output select".
Med infoknappen får jag upp en blå meny med valen "TV System", "System" och "Exit". "System" låter mig köra "Factory reset" eller "Remove software", och vågar inte prova någon av dem.I System-menyn ser jag även att det är en Motorola VIP1903 och att jag har RBL version 2.5 och Firmware version 3.0.
På 1903 finns det inget sådant att ställa in utan boxen skickar ut bild på alla utgångar.
Tredje pricken lyser även fast gult ett tag efter att ha blinkat, sedan flimrar skärmen till och pricken blir grön. Fjärde pricken blir också grön, sedan på FEMTE pricken händer något. Den hinner vara grön i någon bråkdels sekund, sedan blir halva skärmen grön och därefter hela displayen svart. Därefter dröjer det ett antal sekunder innan ljudet kommer. Kanalen verkar alltså startas, men utan bild.
Edit: jag kan utan att starta om boxen koppla in kompositsladd via SCART och får på så vis bild. Boxen är f.ö. inställd på 576p via det ordinarie menysystemet. Valet 720p finns också men gör ingen praktisk skillnad vad jag kan se. (Fortfarande ingen bild med YPbPr.)
Jag har nu fått en tråkig nyhet för flera av er som läser forumet här. Det är att eftersom att HDCP inte går att använda för den utgången du använder så har man helt enkelt tvingats lägga in kod som medför att den utgången inte fungerar på 1903 och 1963 boxarna.
Utgången fungerar på 1910 boxen men detta är inget som Telia har stöd för.
Hemsidan kommer nog att uppdateras så snart som möjligt så detta tydligt framgår.
Nej, såvida du inte hittar någon som vill byta box med dig privat.
Detta är utanför det vi har support på och jag har inte provat någon IR-förlängare personligen så jag har inget svar att ge dig.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 17 november 2009 - 00:02
Som jag har sagt tidigare har kan jag inte kommentera vad som står i avtal mellan föreningar och Telia. Men det har ju funnits vissa röster här om att de kunder som har lagom via kollektivavtal får betala mer för just stor än de som inte har kollektivavtal.
Det är ju upp till varje förening att förhandla om vilket avtal man vill ha. Det kanske är smartare för föreningar att ha avtal med stora digital-tv paket och eventuellt bredband 50/8-100/10 Mbit/s till samtliga istället för att man tar lagom och eventuellt bredband 8-10 Mbit/s.
Det man kan se på i detta fall är att kunder som tecknar ett annat kanalpaket faktiskt får tjänsten till ytterligare en TV då man förutom de identifikationskoder man har från föreningen får "egna" koder till en till box. Bor man i en lägenhet som tillhör en förening som har kollektivavtal lägger man även ditt detta kanalpaket på de "egna" koderna man får av Telia. I detta avseende får de här kunderna flera kanaler än de skulle ha fått om de beställt paketet och inte bott i en lägenhet som omfattas av ett kollektivavtal.
Jag har fört synpunkten att det borde finnas ett paket som är skillnaden mellan stor och lagom ...
Markus Johansson
Telia Kundservice
Alternativ att välja Stor i en BRF är orimlig då det i princip behövs enighet om paket Stor, av alla i föreningen. Det finns alltid de som inte ens vill ha Lagom och då inte vill betala alls, än mindre för Stor. Kollektiva avtal blir minsta möjliga nivå man kan komma överrens om.
Förslaget att erbjuda ett tillägg på just skillnaden mellan Stor och Mellan e klokt att driva - då man ju inte efterfrågar en box till.
En rimlig prissättning på individuella tillägg av kanaler och paket som kan användas på alla föreningens boxar i lägenheten, inte nödvändigtvis samtidigt på flera boxar - detta för en låg kostnad men inte heller låst till en enstaka box, är attraktivt.
Att tala om att det är olika kunder/avtalsparter när vi tala om samma person som slutligen tittar och faktiskt betalar kalaset faller på sin egen orimlighet
Redigerat av kentrj, 17 november 2009 - 00:50.
Postad 17 november 2009 - 00:07
Det man kan se på i detta fall är att kunder som tecknar ett annat kanalpaket faktiskt får tjänsten till ytterligare en TV då man förutom de identifikationskoder man har från föreningen får "egna" koder till en till box.
Bor man i en lägenhet som tillhör en förening som har kollektivavtal lägger man även ditt detta kanalpaket på de "egna" koderna man får av Telia. I detta avseende får de här kunderna flera kanaler än de skulle ha fått om de beställt paketet och inte bott i en lägenhet som omfattas av ett kollektivavtal.
Jag har fört synpunkten att det borde finnas ett paket som är skillnaden mellan stor och lagom, mycket mer än så kan jag inte göra och jag läser allt ni skriver och jag ser, även om det ibland är utanför det som diskuteras i denna tråd.
RS2: Du får gärna skicka ditt personnummer eller kundnummer i ett PM till mig så jag kan se hur det ser ut i våra system.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Håller inte riktigt med dig angående detta som du kanske förstår. Varför ska jag betala två gånger för de kanaler som jag redan har om jag vill utöka kanalpaketet?
Om jag vill ha till flera tv så köper jag extra eller tvilling abonnemang till halva priset inklusive en ny digitalbox. Men i de flesta kollektivavtal så ingår redan två boxar.
Om man inte skulle lägga alla kanaler på samma kod hur skulle man då göra? Ringa kundtjänst varje gång man byter kanal så att boxen accepterar en ny kod direkt?
Det låter mer som ett administrativt problem med olika system tycker jag.
Samma regler och principer måste gälla oavsett om det är ett privat eller kollektivt avtal. Enda skillnaden är att föreningen gjort ett avtal för alla medlemmar. Jag ska kolla vårt avtal och återkommer sedan direkt till dig.
Ni kan inte behandla en redan befintlig kollektivkund som en helt ny privat kund om han vill utöka sitt kanalpaket.
Även om vi inte är överens så uppskattar jag att ni tar er tid och svarar på de frågor ni kan. Det är också bra att ni tar sådana här viktiga frågor vidare internt i organisationen.
Som det är nu så är det som andra redan påpekat billigare att köpa ett helt nytt abonnemang ifrån en konkurrerande operatör i vissa fall än att utöka ett befintligt kollektivavtal.
Jag hoppas du förstår att det här inte bara är gnäll utan ett försök till att förbättra era tjänster så att era kunder blir ändå mer nöjda.
Redigerat av Unregistered29650, 17 november 2009 - 00:20.
Postad 17 november 2009 - 00:56
Ni kan inte behandla en redan befintlig kollektivkund som en helt ny privat kund om han vill utöka sitt kanalpaket.
Jag kanske ska förklara detta. Vid den första kontakten med kundsupport så hävdade de att man inte kan göra tillägg eller ändringar i kollektivavtal. Och enda möjligheten var att teckna ett nytt kanalpaket med startavgift och krypterings avgift. Detta trots att jag redan betalade för detta. Efter ett antal samtal och månader så hittade jag till slut en person på fiberlan kundsupport som fixade detta åt mig.
Postad 17 november 2009 - 07:58
Har ingen lust att betala 2 ggr för SVT å Tv4. Eller egentligen 3 ggr eftersom jag har tilläggsabonnemang oxå.
Postad 17 november 2009 - 08:13
Jag har nu fått en tråkig nyhet för flera av er som läser forumet här. Det är att eftersom att HDCP inte går att använda för den utgången du använder så har man helt enkelt tvingats lägga in kod som medför att den utgången inte fungerar på 1903 och 1963 boxarna.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Alltså innebär det att jag inte kommer att kunna använda min hauppauge hd-pvr tillsammans med 1963 boxen.
Antar att alla som vill överföra och spela in på DVD/bluray kommer att vara hänvisade till det bildmässigt sämre alternativet scartkontakten. Något att tänka på er som är intresserade av bildkvalitét.
Synd detta, för jag hade tänkt att köpa den nya boxen under återstoden av min avtalstid. Men nu är ju inte detta längre ett alternativ...

Postad 17 november 2009 - 08:14
Markus Johnasson
Telia Kundservice
Postad 17 november 2009 - 08:18
Markus, det handlar ju egentligen inte om respektive bostadsrätts enskillda avtal... När jag har varit i kontakt med kundservice så är det ingen som har tittat på just min förenings avtal med Telia utan detta verkar vara generellt för samtliga avtal. Det är inte just Stor-abbonemanget specifikt som jag är intresserad av utan möjlighet som enskild kollektivansluten att påverka innehållet i det utbud som jag har tillgång till.Som jag har sagt tidigare har kan jag inte kommentera vad som står i avtal mellan föreningar och Telia. Men det har ju funnits vissa röster här om att de kunder som har lagom via kollektivavtal får betala mer för just stor än de som inte har kollektivavtal.
Jag har fört synpunkten att det borde finnas ett paket som är skillnaden mellan stor och lagom, mycket mer än så kan jag inte göra och jag läser allt ni skriver och jag ser, även om det ibland är utanför det som diskuteras i denna tråd. Det blir ännu rörigare för de som redan har problem att hitta något i denna tråd då det som de flesta vet är fel på funktionen för att gå till ett visst inlägg eller se det första olästa. Vi är ju trots allt uppe i sida 2^8 i min webläsare och inlägg #7656. Nu har jag nog skrivit mitt längsta inlägg här så lika bra jag slutar nu...
Är det verkligen rimligt att jag skall hanteras som en helt ny kund när jag faktiskt har ip-telefoni, bredband och två 1910-boxar med lagom-abbonemang? Både IP-telefonin och bredbandet ingår i vårt gemensamma avtal men där var jag tvungen att lägga en personlig beställning för att aktivera tjänsterna så jag gissar att de är knutna till mig som person. Borde kunna funka även för tv:n kanske?
Om jag har tillgång till en box där min förening på ett eller annat sätt betalar för krypteringsavgift, är det då rimligt att jag skall behöva betala krypteringsavgift en gång till på samma box bara för att jag tex vill ha Canal+?
Dessutom så tycker jag att det är ett mycket dåligt argument att hänvisa till administrativa system som anledning till att jag inte kan ha Video on Demand på båda mina boxar. Detta borde tydligt ha presenterats för föreningen i så fall och det var inget man gjorde utan tvärtom man tryckte på hur bra denna tjänst var.
Jag tycker förövrigt att alting har fungerat jättebra hittills och PVR-boxen verkar bli ett intressant alternativ (jag har dock inte använt IP-tv:n i någon större utsträckning då jag fortfarande är bunden till Boxer vilket jag troligtvis kommer att fortsätta med eftersom det är så "underlig" hantering av innehållet i "mina" kanalpaket. Om det dessutom inte heller kommer att gå att spela in två program samtidigt som man tittar på ett tredje så innebär det ju även en sämre tjänst i just den aspekten). Jag tycker också att det är en bra bonus att Kundservice är närvarande i detta forum!
Postad 17 november 2009 - 08:38
Bör nämnas att vi bara är 12 hushåll, så antagligen är rabatten för kollektiva avtal större för de Brf. med fler hushåll.
EK
Postad 17 november 2009 - 09:39
Citera(Vrålapan @ Nov 16 2009, 10:57 )
Nej, såvida du inte hittar någon som vill byta box med dig privat.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Vi har 20 st 1910 boxar i vår samfällighetsförening som ligger och väntar på att två radhus ska byggas färdigt. Nu förstår jag varför Telia absolut ville skicka ut alla boxar med en gång innan husen var färdigbyggda.

Redigerat av Vrålapan, 17 november 2009 - 09:39.
Postad 17 november 2009 - 11:25
Markus, det handlar ju egentligen inte om respektive bostadsrätts enskillda avtal... När jag har varit i kontakt med kundservice så är det ingen som har tittat på just min förenings avtal med Telia utan detta verkar vara generellt för samtliga avtal. Det är inte just Stor-abbonemanget specifikt som jag är intresserad av utan möjlighet som enskild kollektivansluten att påverka innehållet i det utbud som jag har tillgång till.
Är det verkligen rimligt att jag skall hanteras som en helt ny kund när jag faktiskt har ip-telefoni, bredband och två 1910-boxar med lagom-abbonemang? Både IP-telefonin och bredbandet ingår i vårt gemensamma avtal men där var jag tvungen att lägga en personlig beställning för att aktivera tjänsterna så jag gissar att de är knutna till mig som person. Borde kunna funka även för tv:n kanske?
Om jag har tillgång till en box där min förening på ett eller annat sätt betalar för krypteringsavgift, är det då rimligt att jag skall behöva betala krypteringsavgift en gång till på samma box bara för att jag tex vill ha Canal+?
Dessutom så tycker jag att det är ett mycket dåligt argument att hänvisa till administrativa system som anledning till att jag inte kan ha Video on Demand på båda mina boxar. Detta borde tydligt ha presenterats för föreningen i så fall och det var inget man gjorde utan tvärtom man tryckte på hur bra denna tjänst var.
Jag tycker förövrigt att alting har fungerat jättebra hittills och PVR-boxen verkar bli ett intressant alternativ (jag har dock inte använt IP-tv:n i någon större utsträckning då jag fortfarande är bunden till Boxer vilket jag troligtvis kommer att fortsätta med eftersom det är så "underlig" hantering av innehållet i "mina" kanalpaket. Om det dessutom inte heller kommer att gå att spela in två program samtidigt som man tittar på ett tredje så innebär det ju även en sämre tjänst i just den aspekten). Jag tycker också att det är en bra bonus att Kundservice är närvarande i detta forum!
Förlåt men jag tror du måste kolla upp vad kollektivavtal egentligen betyder. Jag förstår inte varför du inte skulle behöva betala krypteringsavgift en gång till som du säger om du vill ha canal+. Däremot kan jag hålla med om att det är dåligt av din BRF, detta borde de ha tagit upp i förhandlingarna med telia.
Postad 17 november 2009 - 11:38
Jag har en LG pt85 TV med inbyggd h-disk! Undrar bara om det är någon som vet om man kan få till det på något vis så att man kan spela in från telia digital-tv med dom funktionerna som finns i tv'n?
Mvh
Johan
Postad 17 november 2009 - 12:11
Borde det inte gå att aktivera USBportarna på 1910 och ge den en softwareupdate för PVR? Nog mer än jag som skulle jubla över detDu behöver 1963 boxen för att använda PVR funktionen, det går inte att koppla en hårddisk till usb porten på 1910 boxen. För mer info läs några sidor bakåt i denna tråd.
Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 17 november 2009 - 12:15
Postad 17 november 2009 - 12:27
Ska bara meddela att ni bör starta om era 1910 och 1510 boxar genom att ta ur strömmen och stoppa i den igen om ni inte gjort det sedan 03:37 natten till idag. Det som ahr beskrivits somen timebug här på forumet tidigare inträffade nämnligen då. Det är planerad en lösning av detta till nästa vecka så det inte ska hända i framtiden.
Markus Johnasson
Telia Kundservice
Får man vara nyfiken och fråga exakt vad det var som hände 03:37? Jag vill bara veta om mina tidigare spekulationer och uppkomsten av timeout-buggen stämmer eller inte...

/Peter Cigéhn
Postad 17 november 2009 - 12:34
Hemsidan kommer nog att uppdateras så snart som möjligt så detta tydligt framgår.
Det betyder ju att boxen är värdelös för mig. Såvida jag inte får byta till en 1910 och kan lita på att ni inte "uppgraderar" den till att stänga av YPbPr, har Telia alltså sålt en box till mig på felaktiga grunder. (Förlängde vårt abbonemang för att få den.) Vad kan jag göra i det här läget? Returnera?
Jag tycker dessutom det är trist av innehållsbolagen att göra så här... man gör ALLT för att hindra folk att spela in HD-material, och bryr sig inte om att man kör över folk och ger dem en tjänst som i detta avseende är sämre än någonsin förr. Man säljer istället dyra HDD-boxar med timeshifting som ändå inte når upp till flexibiliteten man hade förr med band/skiva (men har andra fördelar, det vet jag).
När det gäller film kan jag ha viss förståelse, HD är ändå ganska nära bioupplösningen och det vore lätt att göra en "masterkopia" att göra Bluray/DVDer m.m. av, men TV-kanaler har IMHO inget argument att komma med. Man har som konsument kunnat spela in SD-material i decennier, och senaste tio åren nästan med losslesskvalitet. Har kanalerna förlorat så mycket på detta? Nej? Vad är det då med TV-program i HD som är så himla riskabelt?
Postad 17 november 2009 - 12:36
Jag förstår nog vad kollektivavtal betyder... Vad gäller krypteringsavgiften så trodde jag att det var en kostnad som Telia tar ut för att täcka den kostnad det innebär för dem att kryptera datat. En avgift per box oavsett kanalpaketets innehåll, en avgift som min brf redan betalar, men det kanske inte stämmer.Förlåt men jag tror du måste kolla upp vad kollektivavtal egentligen betyder. Jag förstår inte varför du inte skulle behöva betala krypteringsavgift en gång till som du säger om du vill ha canal+. Däremot kan jag hålla med om att det är dåligt av din BRF, detta borde de ha tagit upp i förhandlingarna med telia.
Jag kan hålla med om att det var lite dåligt av min förening att inte ta med hur tillägg ska hanteras. Jag tycker dock att här har Telia större skuld. Dels för att det verkar vara standard (kundtjänst har som sagt inte kollat min brf:s specifika avtal, de vet att det är så här ändå) och jag ser inte heller vem det kan vara som tjänar på ett sådant avtal, jag tror att det enbart avskräcker folk från att uppgradera sina abbonemang.
Postad 17 november 2009 - 13:08
I vår Brf. där vi har fiber från TELIA togs beslutet att istället för kollektivt avtal så kör vi med individuella avtal beträffande tv, bredband och tele. På det sättet betalar medlemmarna bara för de tjänster de vill ha. Vi hade sparat ca 10 kr per månad med ett kollektivt avtal (Mellan paketet), vilket inte är tillräckligt för att ge upp flexiblare individuella avtal för de som vill ha mer eller mindre kanaler, det finns t.o.m. de som inte har tv alls.
Bör nämnas att vi bara är 12 hushåll, så antagligen är rabatten för kollektiva avtal större för de Brf. med fler hushåll.
EK
Vi är cirka 180 lägenheter som är kopplade till Telias FIBERLAN och vi har liksom ni individuella avtal... funkar kanon och jag som är en storkund (100/10, Stor + CanalTotal + ViasatSport) får då inte betala mer än cirka 650kr/månaden (se mer info nedan). Gamlingarna som bara kollar aftonbladet.se kan nöja sig med lilla uppkopplingen och analog kabel-tv från ComHem.
Kanalpaket Stor med Canal+: 249kr
Kanalpaket Viasat Sport: 99kr
TV4 Anytime: 0kr
Bredband FiberLan 100/10 Mbit/s: 275kr
Summa : 623kr
Ströavgift...
(Krypteringsavgift: 249kr)
Postad 17 november 2009 - 13:47
Om jag vill lägga till discovery på en av boxarna i vårt kollektiva lagom avtal blir kostnaden 39kr + 41,50 (498/12) = 80,50kr/månad. Personligen tror jag detta hämmar Telias merförsäljning i kollektiva avtal.
När man vid förhandlingarna påpekade detta för säljaren fick man svaret att det inte var förhandlingsbart utan krypteringsavgiften tillkommer alltid om man privat vill utöka ett befintligt kollektivt utbud.
Redigerat av defiant, 17 november 2009 - 13:51.
Postad 17 november 2009 - 14:59
Nu blev jag lite avis. Jag betalar mer för mitt 10/10Mbit än vad du betalar för ditt 100/10Mbit.Vi är cirka 180 lägenheter som är kopplade till Telias FIBERLAN och vi har liksom ni individuella avtal... funkar kanon och jag som är en storkund (100/10, Stor + CanalTotal + ViasatSport) får då inte betala mer än cirka 650kr/månaden (se mer info nedan). Gamlingarna som bara kollar aftonbladet.se kan nöja sig med lilla uppkopplingen och analog kabel-tv från ComHem.
Kanalpaket Stor med Canal+: 249kr
Kanalpaket Viasat Sport: 99kr
TV4 Anytime: 0kr
Bredband FiberLan 100/10 Mbit/s: 275kr
Summa : 623kr
Ströavgift...
(Krypteringsavgift: 249kr)
Postad 17 november 2009 - 16:17
Vi har Telefon, Data, TV för 359 (100/10 samt TV basutbud o telefon) plus i mitt fall 159 för Stor = 518/månadNu blev jag lite avis. Jag betalar mer för mitt 10/10Mbit än vad du betalar för ditt 100/10Mbit.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar