Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 07 december 2009 - 16:57

HeaL
  • HeaL
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
@Teliakundservice

På förekommen anledning... Ett tips på hur Telia kan förbättra sin tjänst:

Inför en flik på "Mina sidor" som kan heta "Mina beställningar" eller liknande. Här skulle man se sina beställningar och vad dom har för status, "mottagen - bekräftad - packad - skickad" osv. Helst ska man också se postens kollinummer.

Själv har jag ringt tre gånger och "jagat" min senaste beställning. Eftersom kundservice kan se status så måste ju informationen finnas i systemet. Det hade sparat alla inblandade en massa tid om den var tillgänglig även för oss kunder.

Postad 07 december 2009 - 17:09

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

@Teliakundservice

På förekommen anledning... Ett tips på hur Telia kan förbättra sin tjänst:

Inför en flik på "Mina sidor" som kan heta "Mina beställningar" eller liknande. Här skulle man se sina beställningar och vad dom har för status, "mottagen - bekräftad - packad - skickad" osv. Helst ska man också se postens kollinummer.

Själv har jag ringt tre gånger och "jagat" min senaste beställning. Eftersom kundservice kan se status så måste ju informationen finnas i systemet. Det hade sparat alla inblandade en massa tid om den var tillgänglig även för oss kunder.

Jag skickade in detta i vår interna förslagslåda i förra veckan.

/A

Postad 07 december 2009 - 17:33

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Kollade just de två inspelningarna som jag gjorde igår.

Den första går inte att titta på idag (gick bra i går), den är bara svart, inget ljud eller text.

Den andra som fungerade igår fungerar också i dag att titta på. Allt finns med både ljud och bild.......

Men att gå från box (1963) till förstärkare (Onkyo 606) till TV via HDMI fungerar inte i dag heller...

Trodde att Motorola hade hittat lösningen när det fungerade med 1910 boxen men en ny box verkar ge nya problem (synd).

Postad 07 december 2009 - 18:42

Dfens
  • Dfens
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Pratade med supporten för att se när jag får min nya PVR och passade då på att fråga om alla dessa felen kunder har råkat ut för. Man hade inte fått in en endaste reklamation på PVR-boxen eller tjänsten via hemsidan enligt teamledaren jag pratade med, han sa sig vara det i varje fall. Bra att ni har koll Telia, bra.

TeliaKundservice/Markus lyser med sin frånvaro i denna tråden trots att han i dag var inloggad så sent som kl 16:45. Långhelg? :)

Postad 07 december 2009 - 18:47

hardsaltad
  • hardsaltad
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Fick min box idag, men kan inte spela in, får ett meddelande att kontakta kundtjänst för att aktivera tjänsten. men de har inte lyckats än, påstår att ingen kan spela in nu. Kommer en uppdatering i morgon och då ska det funka =( rätt tröt på telia nu.

Postad 07 december 2009 - 18:49

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Kollade just de två inspelningarna som jag gjorde igår.

Den första går inte att titta på idag (gick bra i går), den är bara svart, inget ljud eller text.

Den andra som fungerade igår fungerar också i dag att titta på. Allt finns med både ljud och bild.......

Men att gå från box (1963) till förstärkare (Onkyo 606) till TV via HDMI fungerar inte i dag heller...

Trodde att Motorola hade hittat lösningen när det fungerade med 1910 boxen men en ny box verkar ge nya problem (synd).

Har inga problem alls med min Onkyo 606 och Motorla 1963.
Jag har min i HDMI uttag 1, det var den enda som fungerade när det var strul förra gången

Postad 07 december 2009 - 19:33

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
@ TeliaKundservice

Nu frös min PVR-box.

Tryckte uppåtpil för att se program, blädrade sedan till en annan kanal med pilarna, tryckte sedan ok på önskad kanal. --> Boxen frös.
Endast strömlös omstart hjälpte.

Edit:

Nu har även jag fått "asset" filer.

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 07 december 2009 - 19:34.

Postad 07 december 2009 - 20:28

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Med som många fel som rapporterats här, vågar jag inte testa att spela in på min. Får väl vänta på den eventuella uppdateringen i morgon.

Postad 07 december 2009 - 20:28

nismo
  • nismo
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Min gick 1 timma sedan mitt i hockeyn klickade det till och boxen vart hel svart, var tvungen att rycka sladden då bootade den upp igen.... drygt och surt..

Postad 07 december 2009 - 20:32

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0
Till att börja med är vi alltså flera som har samma login så det är inte säkert att jag har varit inloggad för att ni säger att ni sett det.

Jag har skrivit lite på en lista med alla fel som ni har rapporterat och skickat det vidare till utvecklarna.

Jag har inte någon aning om i dagsläget när vissa av felen kommer att åtgärdas.

Det enda som jag vet kommer att ändras i releasen imorgon är att man ändrar lite i koden för fjärrkontrollen så att förhoppningsvis ska ni med det problemet med fjärrkontrollen få det löst imorgon vid lunch.

Jag kan inte se något fel som drabbar alla kunder samtidigt. För de allra flesta fungerar det mesta bra. Jag har provat spela in på min box utan problem idag, vi får väl se om jag får se på materialet imorgon eller om det blir svart bild.

Ni som har problem med att titta på materialet dagen efter, fungerar inspelningar från SVT 1 eller SVT 2 men inte inspelningar från andra kanaler?

Ni som har fått helt döda boxar, har ni använt strömadaptern som följde med boxen? Är det boxen eller strömadaptern som har gått sönder?

Jag har noterat att det verkar var problem med flera recivers nu med, så har skrivit ner dem. Vissa av er har dragit slutsatsen att det är motorolas fel när en viss reciver inte fungerar, men hur förklarar ni då att boxen fungerar utmärkt med andra recivers?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 07 december 2009 - 20:41

AgegA
  • AgegA
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Man måste bara älska Telia som låter sina kunder betatesta boxarna.

Postad 07 december 2009 - 20:48

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Måste man ringa kundtjänst för att aktivera boxeninnan man kan spela in på den, eller har jag missuppfattat det?

Postad 07 december 2009 - 20:56

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Måste man ringa kundtjänst för att aktivera boxeninnan man kan spela in på den, eller har jag missuppfattat det?

Jag behövde inte ringa och aktivera för att spela in, dock för att koppla in boxen behövde jag.
Du måste dock ringa eller chatta med kundtjänst (digital-tv) då du byter box då identifieringskoden som du fått på pappret är "låst" till din box.

Jag tog bort min 1903, kopplade in 1963 och när 1963 hade läst in alla gröna prickar, uppdaterade allting, så fick jag frågan att ange identifieringskoden, som inte fungerade att ange, då samma koder användes till min tidigare box. Jag chattade med kundtjänst som hjälpte mig att komma igång.
Det tog bara några sekunder så var jag klar.

Postad 07 december 2009 - 20:57

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Lite skvaller: På två av Telias "staging siter" så ligger det ute nyare versioner av GUI-programvaran. På den ena så ligger version 5_0_18_057 ute samt på den andra är det 5_0_19_0 (som verkar vara mer eller identiskt med 5_0_18_057 förutom lite extra spårutskrifter och debug-läget påslaget).

Som väntat så är skillnaderna till 5_0_18_057 från nuvarande 5_0_18_052 som är ute i produktion relaterad till inspelningsfunktionaliteten, t ex hantering av lokala sändningar på SVT, specialhantering pga av buggar i den underliggande Motorola-koden, hantering av att man inte kan spela in uppspelningen av tidigare inspelningar, hantering av undertexter vid uppspelning av inspelat material.

En ändring som inte är relaterat till inspelning är att man tillfälligt har stängt av tjänsten för "Mina bilder" där istället meddelandet "Vi utvecklar just nu Mina Bilder och tjänsten är därför stängd tillsvidare. Vidare information kommer inom kort." kommer att dyka upp.

Vi får väl se vilken version det är som kommer ut i produktion i morgon som det nämnts här i tråden.

/Peter Cigéhn

Postad 07 december 2009 - 21:00

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag behövde inte ringa och aktivera för att spela in, dock för att koppla in boxen behövde jag.
Du måste dock ringa eller chatta med kundtjänst (digital-tv) då du byter box då identifieringskoden som du fått på pappret är "låst" till din box.

Jag tog bort min 1903, kopplade in 1963 och när 1963 hade läst in alla gröna prickar, uppdaterade allting, så fick jag frågan att ange identifieringskoden, som inte fungerade att ange, då samma koder användes till min tidigare box. Jag chattade med kundtjänst som hjälpte mig att komma igång.
Det tog bara några sekunder så var jag klar.

Tack så mycket för hjälpen. Då vet jag hur jag ska göra.

Postad 07 december 2009 - 21:18

gelinder
  • gelinder
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Ni som har fått helt döda boxar, har ni använt strömadaptern som följde med boxen? Är det boxen eller strömadaptern som har gått sönder?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Min box dog helt plötsligt i fredags. Jag använde strömadaptern som följde med boxen. Testade nu med min gamla box's strömadapter och den nya boxen var fortfarande död. Det tyder nog på att boxen är död, men jag har inte dubbelkollat den nya strömadaptern iofs.

Fick SMS från Telia idag där det meddelades att det blir "viss fördröjning med utbyte av boxen". Vad innebär det?

/david

Postad 07 december 2009 - 21:35

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Normalt sett skall PVR aktiveras på ditt abonnemang automatiskt när du beställer boxen. Dock verkar det som att det har gått snett på vissa användare, t ex om man har dubbla abonnemang. Då kan det bli så att fel abonnemang blir aktiverat. Om PVR inte är aktiverat, så kommer du när du trycker på REC, få upp en uppmaning att kontakta kundtjänst för att aktivera PVR på ditt abonnemang. Detta hände bland annat mig och löstes med ett samtal till supporten. Det går säkert bra att göra även via chat.

/A

Postad 07 december 2009 - 21:43

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag har noterat att det verkar var problem med flera recivers nu med, så har skrivit ner dem. Vissa av er har dragit slutsatsen att det är motorolas fel när en viss reciver inte fungerar, men hur förklarar ni då att boxen fungerar utmärkt med andra recivers?

Men det är väl uppenbart att Telia/Motorola inte klarar av att implementera HDCP/HDMI korrekt? Har någon här hört talas om en videokälla som under så många versioner av mjukvaran har problem med så många olika recivers och även TV-apparater? Utrustning som dessutom fungerar problemfritt med en massa andra videokällor som också använder HDCP.

Ett talande fall är användaren vars TV fick boxen att krascha när de talade med varandra över HDMI. Det händer inte om din implementation är felfri.

Den enda slutsatsen man kan dra av att boxen fungar utmärkt med vissa receivers är att Telia/Motorola har lyckats få delar av implementationen rätt.

Jag tycker Telia istället borde jobba för att HDCP stryks. Det tillför oss slutanvändare ingenting utan skapar bara en massa problem helt i onödan.

/jonas

Postad 07 december 2009 - 21:47

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Två av mina programerade inspelningar "20:00 Design: Simon & Tomas" och "21:00 Grannfejden" på TV3 spelades aldrig in! (20oo programerades från boxen och 21oo från "Mina Sidor". (såg OK ut i boxen igår kväll - Mina Sidor fungerade då inte)

Boxen var i Standby (men det ska ju va OK?)

Just ni väntar jag på att "Teknikensvärld" på TV8 skall spelas in, ser OK ut både på "Mina Sidor" och i boxen ... (Mina Sidor" fungerar årerigen ...

Redigerat av kentrj, 07 december 2009 - 23:30.

Postad 07 december 2009 - 22:17

Dfens
  • Dfens
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Nu får det vara nog. Tre jäkla veckor ska det ta på ett "ungefär" innan jag får en ny PVR då det är "leveransförseningar". Den extra PVR-boxen som Telia råkat skicka är jag tvungen att skicka tillbaka då den saknade fjärr. Jag fick inte ta fjärren från den andra numera stendöda PVR-boxen och nyttja extraboxen så allt kunde lösa sig snabbt och enkelt, nä Telia ska ha in skiten helt enkelt. Rutiner kallas det. Jag kallar det urdålig kundservice.

Jag kan lova att det inte blir någon förlängning när abonnemangen närmar sig sina slut. Blir att jag byter leverantör helt enkelt för jag har nog aldrig varit med om ett företag med så många fel och som inte visar minsta lilla kundintresse.

Men det är väl uppenbart att Telia/Motorola inte klarar av att implementera HDCP/HDMI korrekt? Har någon här hört talas om en videokälla som under så många versioner av mjukvaran har problem med så många olika recivers och även TV-apparater? Utrustning som dessutom fungerar problemfritt med en massa andra videokällor som också använder HDCP.

Telia kommer aldrig erkänna faktumet att det är boxen/mjukvaran det är fel på utan det är alltid fel på kundens utrustning...

Redigerat av Dfens, 07 december 2009 - 22:36.

Postad 07 december 2009 - 22:30

harlosaboy
  • harlosaboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Telia skulle väl åtminstone kunna bjussa på att komponentvideon kopplas in eller omdet inte går försöka förklara för mig VARFÖR DET INTE GÅR. På den gamla boxen 1910 är den ju inkopplad.

Postad 07 december 2009 - 22:58

Boggan
  • Boggan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag drar slutsatsen att det är Motorola/Telias fel då alla min andra videokällor fungerar felfritt att koppla genom min receiver, dessutom så är det ju fler receivermodeller som berörs av detta problemet. Hade det varit enbart tex Marantz, som i mitt falll, så hade jag kanske misstänkt receivern.

Men jag är tacksam att du har noterat problemet och hoppas på att det kommer att lösa sig snart.

/Peter

Postad 07 december 2009 - 23:07

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Två av mina programerade inspelningar "20:00 Design: Simon & Tomas" och "21:00 Grannfejden" på TV3 spelades aldrig in! (20oo programerades från boxen och 21oo från "Mina Sidor". (såg OK ut i boxen igår kväll - Mina Sidor fungerade då inte)

Just ni väntar jag på att "Teknikensvärld" på TV8 skall spelas in, ser OK ut både på "Mina Sidor" och i boxen ... (Mina Sidor" är nu åter igång ...

Tyvärr så startade inte inspelningen av "Teknikensvärld" på TV8, programmeringen försvan precis då den skulle starta - jag startade om boxen, och då startade oxå inspelningen ... ?! (kan det vara så att inspelningen av "Design: Simon & Tomas" fick något att hänga sig, både med boxen och "Mina Sidor"?

Testade lite inspelningar inatt - inga problem nu

Redigerat av kentrj, 08 december 2009 - 09:03.

Postad 07 december 2009 - 23:13

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Den enda slutsatsen man kan dra av att boxen fungar utmärkt med vissa receivers är att Telia/Motorola har lyckats få delar av implementationen rätt.

Det är nu Telias kundtjänst skall tala om ifall boxen är HDMI- och HDCP-certifierad eller inte.

Postad 07 december 2009 - 23:29

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag drar slutsatsen att det är Motorola/Telias fel då alla min andra videokällor fungerar felfritt att koppla genom min receiver, dessutom så är det ju fler receivermodeller som berörs av detta problemet. Hade det varit enbart tex Marantz, som i mitt falll, så hade jag kanske misstänkt receivern.

Antar att du även provat att koppla förbi receivern och sätta boxen direkt i din tv-apparat eller projektor?

Postad 07 december 2009 - 23:32

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Fick mitt 100/50 10/8 bredband i torsdags och 1963digitalboxen i fredags. Bredbandet fungerar fint ligger på stadiga 49-50 Mbit ner och faktiskt 12-13 mbit upp så det är väl över förväntan.

Boxen däremot vill inte funka och nu har jag testat de flesta kombinationer. Trodde dessutom att man skulle få
med en bredbandswitch automatiskt när man beställde både bredband och digitaltv via Fiberlannätet men så var det tydligen inte.

Det som händer när jag kopplar boxen till bredbandsuttaget är att den startar och sen tänds bara en gul prick upp med konstant sken utav dom fem som finns. Vilket ska betyda att den söker efter en ipadress om jag fattat rätt, testat med flera olika kablar men resultatet blir samma.
Kopplar jag däremot in boxen till comhemmodemet som jag bytt ifrån och som fortfarande fungerar att surfa på månaden ut så börjar den första pricken blinka några gånger, sen blir det två gröna prickar och den tredje blir röd och så startar boxen om och så håller det på så i oändlighet. Den tredje pricken är väl att den ska hämta ner nån mjukvara men det verkar heller inte fungera.

Nu är jag trött på allt strul så det är väl bara att lägga sig och gå upp i morrn och sätta sig i telefonkön till telia och hoppas de kan fixa mitt problem. Tråkigt bara att det inte fungerar och att man ändå måste pröjsa för det.

Postad 07 december 2009 - 23:55

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Inte fått min box ännu kommer nog idag.

Hur svårt hade det varit för telia att skicka ut boxen till 100 pers för betatest?

På grund av leveransproblemen från Motorola så har det nog inte funnits 100 boxar "över" att skicka ut till ytterligare betatestare.

/A

Vadå över? Det finns uppenbarligen en massa boxar "över" till kunderna som fått ta ta rollen som betatestare istället.

Man försenar inte tjänsten vid leveransproblem som hade varit det naturliga utan man hoppar över "teststeget" och vips så är man ikapp.
De sparar helt enkelt en massa pengar på att ta betalt direkt och försöka lösa problemen efterhand.

Det är nu Telias kundtjänst skall tala om ifall boxen är HDMI- och HDCP-certifierad eller inte.

Angående receiverproblemen så ska vi nog inte ha för höga förhoppningar på att Telia kommer lägga ner någon större energi på det. Man kan ju som en Telia-anställd skriver:

På vilket sätt kan man inte använda sin förstärkare till ljud? De flesta hembioreceivrar kan väl ta emot SPDIF eller TOSLINK :)

Postad 07 december 2009 - 23:58

Boggan
  • Boggan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Antar att du även provat att koppla förbi receivern och sätta boxen direkt i din tv-apparat eller projektor?

Ja det är så jag har blivit tvungen att koppla nu eftersom det inte fungerar genom förstärkaren.

Postad 08 december 2009 - 00:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Fick mitt 100/50 10/8 bredband i torsdags och 1963digitalboxen i fredags. Bredbandet fungerar fint ligger på stadiga 49-50 Mbit ner och faktiskt 12-13 mbit upp så det är väl över förväntan.

Boxen däremot vill inte funka och nu har jag testat de flesta kombinationer. Trodde dessutom att man skulle få
med en bredbandswitch automatiskt när man beställde både bredband och digitaltv via Fiberlannätet men så var det tydligen inte.

Det som händer när jag kopplar boxen till bredbandsuttaget är att den startar och sen tänds bara en gul prick upp med konstant sken utav dom fem som finns. Vilket ska betyda att den söker efter en ipadress om jag fattat rätt, testat med flera olika kablar men resultatet blir samma.
Kopplar jag däremot in boxen till comhemmodemet som jag bytt ifrån och som fortfarande fungerar att surfa på månaden ut så börjar den första pricken blinka några gånger, sen blir det två gröna prickar och den tredje blir röd och så startar boxen om och så håller det på så i oändlighet. Den tredje pricken är väl att den ska hämta ner nån mjukvara men det verkar heller inte fungera.

Nu är jag trött på allt strul så det är väl bara att lägga sig och gå upp i morrn och sätta sig i telefonkön till telia och hoppas de kan fixa mitt problem. Tråkigt bara att det inte fungerar och att man ändå måste pröjsa för det.

Har du ingen bredbandsdelare så fungerar det inte att koppla in sig med boxen. Den får ingen ipadress då tjänsterna ligger på olika vlan och det är det bredbandsdelaren gör, separerar de olika tjänsterna till varsitt vlan.

Postad 08 december 2009 - 00:11

simonsimonsson
  • simonsimonsson
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Det enda som jag vet kommer att ändras i releasen imorgon är att man ändrar lite i koden för fjärrkontrollen så att förhoppningsvis ska ni med det problemet med fjärrkontrollen få det löst imorgon vid lunch.

Gott att höra, håller alla fjärrkontroller jag har hemma, för att det funkar! :D

Postad 08 december 2009 - 00:44

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Ja det är så jag har blivit tvungen att koppla nu eftersom det inte fungerar genom förstärkaren.

Du har alltså bevisat att HDCP-repeatern i förstärkaren är problemet och ändå skyller du på boxen? En repeater skall vara transparent och tv;n har uppenbarligen inga problem med box;en så alltså är problemet där i mellan.

Postad 08 december 2009 - 07:17

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Samma problem som uppstod på PVR boxen vid 19.20 tiden när vi tittade på SVTs regionala sändning uppstod på 1910 boxen när vi kollade på den regionala sändningen vid 22.15.

Boxen fastnar på en kanal, det går å byta men bild å ljud byter inte. Boxen tror den är på en annan kanal men det är SVT2 som visas.

Strömlöst.

Sätter på SVT2 igen å boxen fastnar igen.

Strömlöst.

Regionala nyheterna är slut. Inga problem att byta från SVT2 till annan kanal.

Resultat; det är inte PVR-boxens fel iaf.

Postad 08 december 2009 - 07:53

harlosaboy
  • harlosaboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Du har alltså bevisat att HDCP-repeatern i förstärkaren är problemet och ändå skyller du på boxen? En repeater skall vara transparent och tv;n har uppenbarligen inga problem med box;en så alltså är problemet där i mellan.

Om det är som du säger hur kommer det sig då att min 1910-box fungerar med Marantz men inte min 1903-box till samma förstärkare?

Postad 08 december 2009 - 08:10

blastoise
  • blastoise
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Normalt sett skall PVR aktiveras på ditt abonnemang automatiskt när du beställer boxen. Dock verkar det som att det har gått snett på vissa användare, t ex om man har dubbla abonnemang. Då kan det bli så att fel abonnemang blir aktiverat. Om PVR inte är aktiverat, så kommer du när du trycker på REC, få upp en uppmaning att kontakta kundtjänst för att aktivera PVR på ditt abonnemang. Detta hände bland annat mig och löstes med ett samtal till supporten. Det går säkert bra att göra även via chat.

/A

Mitt problem var dock att jag lade in de nya uppgifterna från mitt tvillingabonnemang på PVR boxen (smidigast när man fick en ny box)... men icke. Inspelningsfunktionen ligger på de ordinarie abonnemanget.

@Telia

Sen kvarstår mitt smått irriterande problem med lokalkanalerna även på 1963 boxen. Sydnytt blir Västnytt om jag rycker strömkabeln.

Postad 08 december 2009 - 08:16

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Vadå över? Det finns uppenbarligen en massa boxar "över" till kunderna som fått ta ta rollen som betatestare istället.

Man försenar inte tjänsten vid leveransproblem som hade varit det naturliga utan man hoppar över "teststeget" och vips så är man ikapp.
De sparar helt enkelt en massa pengar på att ta betalt direkt och försöka lösa problemen efterhand.

Angående receiverproblemen så ska vi nog inte ha för höga förhoppningar på att Telia kommer lägga ner någon större energi på det. Man kan ju som en Telia-anställd skriver:

Det var ju en intressant analys. Följande är inget "officiellt svar" utan min analys.

Julkatalogen (som släpptes 23 november) beställdes för rätt länge sedan och om Motorola hade kunnat klämma ur sig felfria boxar vid rätt tillfälle så hade det kanske funnits massor av boxar "över" som man i god tid före den 23 november kunnat skicka ut till olika betatestare, på samma sätt som man gjort med HD-testerna under hösten. Men när Motorola inte förrän efter den 23 november kunde börja leverera i den omfattning som krävs så har man nog satsat på att göra interna tester istället för att skicka ut dessa boxar till externa testare.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med att skriva "som en Telia-anställd skriver". Jag kommenterade att du skrev att det inte gick att få ljudet till receivern, vilket det ju gör med SPDIF och TOSLINK. Visst, det kräver en extra kabel, men det kanske man kan leva med till dess att HDMI-gränssnittet fungerar även för dig. Man kan ju välja om man vill använda en fungerande "work around" eller inte. Jag skulle i alla fall hellre leva med en extra kabel än att fortsätta tjattra om att man har problem med ljudet. Jag tror inte att det har undgått någon och jag tror inte att man hittar en lösning på det snabbare bara för att man upprepar det som ett slags mantra.

Dessutom vet du nog vid det här laget mycket väl att jag inte har någonting med digitaltv-tjänsterna att göra så att dra slutsatsen från mitt svar om "work around" att ingen jobbar med detta bara för att jag råkar vara anställd på Telia är ju rätt långsökt.

/A

Postad 08 december 2009 - 08:22

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Testade boxen igår lite.
Inspelningarna fungerade kanon. Bläddrade i infolistan och satte på inspelningar på måfå. Timeshift fungerar utmärkt vid fösta test. återstår att se om man kan se på inspelat material dagen efter (idag).

Funderar på om det finns någon föräldrarspärr på inspelat material? Vill kunna göära att barnen bara kommer åt tecknat och inte filmer man spelat in. går det?

När komme rinspelning via mina sidor igång? Jag hittade den "hemliga" länken och testade att skapa fjärrinspelning. Fick meddelade om att det inte gick, men när jag gick in på menyn i boxen så var inspleningen programmerad.

shysst att man får med all data på det som man spelat in, datum, filmnamn mm

Postad 08 december 2009 - 08:28

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Om det är som du säger hur kommer det sig då att min 1910-box fungerar med Marantz men inte min 1903-box till samma förstärkare?

Jag tror att problemet består i att HDMI-standarden är för luddigt specificerad. Alla komponenter "uppfyller" kraven, men ändå snackar de inte med varandra. Om en sak enligt specen skall vara blå så kan det ju stöka till det om den ena sedan börjar skicka ljusblått och den andra mörkblått. Båda uppfyller ju kravet om att det är blått, om du förstår liknelsen. Att sedan säga vem som gör fel och vem som gör rätt blir ju lite knepigt.

Det verkar som att framför allt Onkyo och Marantz är "drabbade". Det lite intressanta i det är ju att de mer eller mindre är samma företag, men olika varumärken. Kanske finns en röd tråd där.

Det som också är intressant är att vissa verkar ha fått det att fungera genom byta HDMI-ingång på sin receiver från ingång 2 till ingång 1. Det bytet har ju inget som helst med boxen att göra, men ändå börjar det lira.

Jag tror att det är lite enkelt att bara hugga på Motorola, framför allt eftersom de flesta receivrar ändå verkar fungera, utan det känns som att även receivertillverkarna kanske skulle syna sina implementationer, men det bryr de sig nog inte om.

/A

Funderar på om det finns någon föräldrarspärr på inspelat material? Vill kunna göära att barnen bara kommer åt tecknat och inte filmer man spelat in. går det?

Om jag inte minns fel så fanns det alternativet under den meny där man sätter övrig "föräldrakontroll".

/A

Postad 08 december 2009 - 08:35

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hämtade boxen igår och den fungerar perfekt.

+ Snabbare än 1910
+ Enkelt att spela in (har inget att jämföra med då det är min första PVR box)
+ Enkel installation

- Ingen display elller REC diod, visst, det står när man byter kanal om och vad man spelar in men om man inte har tv:n igång kan det vara bra att veta om inspelningen har startat.
- Fjärren är ful som stryk
- Något långsam i kanalbyten (den är som sagt snabbare än den förra boxen men det måste gå att snabba upp mer)

Jag har inte hunnit testa så mkt mer, ska se när jag kommer hem om filmen jag spelade in igår fungerar idag.
Hur som helst är jag överlag nöjd. De negativa sakerna jag upptäckt är bara petitesser.

Postad 08 december 2009 - 08:37

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel så fanns det alternativet under den meny där man sätter övrig "föräldrakontroll".

/A

Jag ska kolla det ikväll. Hade för mig att den Föräldrarkonrollen bara var för kanaler som ska visas, kansek fungerar på inspelat material också...

Postad 08 december 2009 - 08:46

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag ska kolla det ikväll. Hade för mig att den Föräldrarkonrollen bara var för kanaler som ska visas, kansek fungerar på inspelat material också...

Jag mindes fel. Det som hade kommit till var ett alternativ "Upprepade och schemalagda inspelningar".

Däremot vet jag inte om alternativet "TV-program" har någon påverkan på inspelat material.

/A

Postad 08 december 2009 - 09:08

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Just ni väntar jag på att "Teknikensvärld" på TV8 skall spelas in, ser OK ut både på "Mina Sidor" och i boxen ... (Mina Sidor" fungerar årerigen ...

Försöker jag på mina sidor välja "21:55 Brothers & sisters" på Kanal 5, går det inte
- tror det är teckenproblem med "&" i programnamnet, ":" verkar däremot inte vara något problem ...

Redigerat av kentrj, 08 december 2009 - 09:09.

Postad 08 december 2009 - 09:17

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Försöker jag på mina sidor välja "21:55 Brothers & sisters" på Kanal 5, går det inte
- tror det är teckenproblem med "&" i programnamnet, ":" verkar däremot inte vara något problem ...

Har du testat att göra det via TV'n? Du kan med pilarna bläddra fram till vilket program som helst i tiden och trycka på REC.

Gårdagens inspelningar, 3 st, gick alla bra och går att titta på även idag. Var inför denna omgång noga med att trycka STOP efter att ha tittat på gammal inspelning. Borde inte spela någon som helst roll dock...

Redigerat av tomano58, 08 december 2009 - 09:19.

Postad 08 december 2009 - 09:31

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Har du testat att göra det via TV'n? Du kan med pilarna bläddra fram till vilket program som helst i tiden och trycka på REC.

@Teliakundservice

Jo, det skall funka men det är ju bara en work around. Detta måste ju Telia fixa. Alla tecken som de själva använder måste fungera vid inspelning annars blir det inte barn/normalanvändarvänligt.

Postad 08 december 2009 - 09:33

nismo
  • nismo
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Finns det någon bruksanvisning till nya inspelingsbara boxen dvs någon som telia gjort som beskriver alla funktioner?

inte motorola anvisningen man fick med eller den korta pdf:en som finns på telias sida som heter installationshjälp, utan en rejäl anvisning gjort av telia..

Postad 08 december 2009 - 09:37

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Lite skvaller: På två av Telias "staging siter" så ligger det ute nyare versioner av GUI-programvaran. På den ena så ligger version 5_0_18_057 ute samt på den andra är det 5_0_19_0 (som verkar vara mer eller identiskt med 5_0_18_057 förutom lite extra spårutskrifter och debug-läget påslaget).

Som väntat så är skillnaderna till 5_0_18_057 från nuvarande 5_0_18_052 som är ute i produktion relaterad till inspelningsfunktionaliteten, t ex hantering av lokala sändningar på SVT, specialhantering pga av buggar i den underliggande Motorola-koden, hantering av att man inte kan spela in uppspelningen av tidigare inspelningar, hantering av undertexter vid uppspelning av inspelat material.

En ändring som inte är relaterat till inspelning är att man tillfälligt har stängt av tjänsten för "Mina bilder" där istället meddelandet "Vi utvecklar just nu Mina Bilder och tjänsten är därför stängd tillsvidare. Vidare information kommer inom kort." kommer att dyka upp.

Vi får väl se vilken version det är som kommer ut i produktion i morgon som det nämnts här i tråden.

Det kommer att komma en ny version om ca 30 minuter. jag vet för tillfället inte vilken version det blir, så vi får avvakta och se.

Kan väl säga att funktionen "Mina Bilder" var borttagen redan förra veckan när det blev webbkit, fast meddelandet hade fallit bort då.

Den information jag har i dagsläget är "Vi utvecklar just nu Mina Bilder och därför är tjänsten stängd tillsvidare. Vi räknar med att tjänsten öppnas igen under våren."

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 08 december 2009 - 09:38

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Ni som får inspelningarna att fungera via Mina Sidor, har ni fiber eller adsl?
Själv sitter jag på adsl och får fortfarande upp meddelandet om att det är fortfarande är problem med inspelning när jag klickar på "Min TV" inne i Mina Sidor.

Postad 08 december 2009 - 09:39

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Bifogad fil  pvr_programmsp_rr.jpg   37,52K   3 Antal nerladdningar

http://www.telia.se/...elningsbar.page (Finns under fliken frågor & svar)

Redigerat av defiant, 08 december 2009 - 09:40.

Postad 08 december 2009 - 09:40

Boggan
  • Boggan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Precis som harlosaboy skriver så funkar det med 1910 boxen hos mig också (samt alla andra videokällor jag har), och dessutom så är det inte bara Marantz som det är problem med utan även andra tillverkare.
Hur HDCP-tekniken i övrigt fungerar har jag ingen aning om, jag kan bara konstatera att det inte funkar som det är tänkt och min gissning är att det ligger i boxen och inte receivern, sen att det verkligen är så det vet jag inte.

Det jag är ute efter är att koppla bilden genom förstärkaren då den har inbyggd HDMI växel och då jag har både projektor och tv. Ljudet har jag inga problem med att koppla vi Toslink eller SPDIF.

Postad 08 december 2009 - 09:41

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Ni som får inspelningarna att fungera via Mina Sidor, har ni fiber eller adsl?
Själv sitter jag på adsl och får fortfarande upp meddelandet om att det är fortfarande är problem med inspelning när jag klickar på "Min TV" inne i Mina Sidor.

Klicka på pilen längst ned i menyn, den utan rubrik.

Postad 08 december 2009 - 09:41

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Finns det någon bruksanvisning till nya inspelingsbara boxen dvs någon som telia gjort som beskriver alla funktioner?

inte motorola anvisningen man fick med eller den korta pdf:en som finns på telias sida som heter installationshjälp, utan en rejäl anvisning gjort av telia..

Dom väntar på att kunderna skall göra en

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.