* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 09 december 2009 - 22:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Var inne och tittade på västnytt idag en kort stund, när jag sedan skulle växla tillbaka till den tidigare kanalen med den blå knappen så gick inte det. Fungerade inte över huvudtaget att växla till någon annan kanal och bilden "frös". Efter ett tryck på ettan så kom bilden och ljud igång igen. Först efter att den regionala sändningen var slut gick det att byta kanal som vanligt igen.
Det låter lite som felet som åtgärdades i releasen igår, har du starta om boxen efter det? Jag har nu tittat här på min box vid 22.15 och hade inga problem, och har du fortfarande problem får du gärna förklara vad du menar med att bilden fryser sig? Markus Johansson Telia kundservice
Postad 09 december 2009 - 22:42
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Det var så lite så. Som tack för tacket så kan jag också meddela att det finns ett litet "easter egg" som man kan aktivera. Jag friskriver mig dock från alla eventuella konsekvenser som det kan få då man gör detta.
Om man knappar in följande sekvens av siffror på fjärrkontrollen så sätter man boxen i "debug"-läge:
7827833284
Exakt vad som händer då man sätter boxen i "debug"-läge vet jag inte eftersom jag själv inte längre har tillgång till Telias digital-TV, så jag kan inte prova själv.
Men någon frivillig kan väl "kasta sig ut på djupt vatten" och bli en beta-testare på riktigt...
/Peter Cigéhn
PS. Det finns en till "hemlig" sekvens också, men den kan vi ta en annan gång om det är någon som är riktigt snäll. DS.
Var och när exakt är det meningen att man ska knappa in sifferkombinationen för att aktivera detta "ester egg"
Postad 09 december 2009 - 22:43
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
7827833284
Exakt vad som händer då man sätter boxen i "debug"-läge vet jag inte eftersom jag själv inte längre har tillgång till Telias digital-TV, så jag kan inte prova själv.
Men någon frivillig kan väl "kasta sig ut på djupt vatten" och bli en beta-testare på riktigt...
/Peter Cigéhn
PS. Det finns en till "hemlig" sekvens också, men den kan vi ta en annan gång om det är någon som är riktigt snäll. DS.
Jag antar att man måste knappa in sifforna i ett input-fält. har inte lyckats hitta nåt med 10 siffror än. Dock tycker jag att den andra sifferkombinationen verkar mer spännande
Postad 09 december 2009 - 22:46
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag antar att man måste knappa in sifforna i ett input-fält. har inte lyckats hitta nåt med 10 siffror än.
Dock tycker jag att den andra sifferkombinationen verkar mer spännande 
Knappa på du bara när du tittar på valfri TV-kanal. Det behövs inget inmatningsfält. Om du tar det lugnt mellan knapptryckningarna så går det säkert bra att låta boxen byta kanal mellan varje siffra också... /Peter Cigéhn
Postad 09 december 2009 - 23:40
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Fräschar upp listan om kombinationer box - reciever - tv där HDMI inte lirar:
VIP1910 - Pioneer SC-LX81 - Pioneer PDP-LX5090H VIP1963 - Pioneer SC-LX81 - Pioneer PDP-LX5090H
Men som "vanligt" förekommande för de flesta andra funkar det med HDMI direkt mellan box och tv.
LX81 har nog tyvärr aldrig funkat med Motorolas boxar. Den tror jag har varit "död" under alla Teliareleaser jag kan minnas... Så det verkar vara en extra svår nöt att knäcka att få den att lira i Telias lösning... Har dock ingen aning om varför. Inga problem med andra hdcp-prylar mot den burken?
Postad 10 december 2009 - 00:44
cinnamonman
-
cinnamonman
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Man undrar om "Min Tv" kommer att lira med Safari och därmed med iPhone?
Postad 10 december 2009 - 00:52
cinnamonman
-
cinnamonman
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har förstått det som att både HDMI och SCART skall vara aktivt på 19x3-boxarna, så det kan ju vara HDCP som du säger.
/A
Det jag inte blir klok på är att väl 1910 väl också har HDCP som väl ska vara bakåtkompatibelt? !
Postad 10 december 2009 - 03:32
Lindroos
-
Lindroos
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Nån mer som haft problem med att bredband och TV pingat ur till och från under hela dagen idag? Sitter tex just nu på mitt trådlösa 3 då mitt telia inte kommer ut på nätet. Lustigt nog så fungerar TV nu och har gjort det i 30 minuter, peppar peppar..
Och nej, lär inte vara min dator, för min iPhone kommer inte heller ut på nätet... Anslutningen till gateway:n finns men därifrån tar det stopp..
Postad 10 december 2009 - 06:45
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Kan meddela att på Telias "staging site" så ligger nu GUI-programvaran version 5_0_18_062 ute (5_0_18_057 ligger ute i prodution).
Ändringar som verkar vara gjorda är:
- Hantering av att hålla koll på antalet "recorders"
- Mer exceptionhantering (try/catch), säkerligen för att lättare upptäcka buggar, både i GUI-programvaran och underliggande plattformsprogramvara.
- Extra spårutskrifter i debug-läge, säkerligen också för att lättare kunna hitta buggar.
- Hantering för att ta bort oönskade och felaktiga "assets", bl a de som börjar på "asset_"
- Fixat till hantering av inspelning av undertexter på SVT2 (förut gjordes detta detta bara på SVT1 eftersom felaktigt hade angett SVT1 två gånger)
- Funktionalitet för att städa upp då en ökänd bugg inträffar. Citat från koden: "Clean-up for the infamous Konflikbuggen, since we don't yet know what is causing it."
 - Extra kontroll och spårutskrifter tillagd för att upptäcka om timeshift startas då redan timeshift pågår, eller att timeshift stoppas om inte timeshift är igång.
- Lagt till så att inspelningar som återupptas då boxen har varit avstängd också får ett så kallat Telia-id (datum & klockslag).
- Lagt till enkodning av specialtecken i "Remote PVR"-gränssnittet, dvs för tecken som <, >, &, ", '. Kan kanske vara ett försök att fixa inspelning av program med sådana tecken i sina namn (som har nämnts att det har varit problem med här i tråden).'
- Förändringar i uppstartshantering då boxen lämnar standby.
Det är väl ungefär vad jag kan se i koden. Jag hoppas det ger en bild av vad som pågår i GUI-koden i alla fall...
/Peter Cigéhn
Tack för intressant information Peter. Alltid kul att få förhandsinfo om vad som kommer
Postad 10 december 2009 - 07:51
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Måste bara säga TACK TELIA.
Nu har vi SVT HD å en PVR box. Har inte hunnit se något program i HD då jag var tvungen å dra till jobbet innan julkalendern som väl är det tidigaste HD-programmet?
Iaf, ikväll hoppas jag det finns någon riktig HD-sändning så jag kan jämföra.
Hur blev det med inspelningarna, HD eller SD?
Postad 10 december 2009 - 08:06
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Knappa på du bara när du tittar på valfri TV-kanal. Det behövs inget inmatningsfält.
Om du tar det lugnt mellan knapptryckningarna så går det säkert bra att låta boxen byta kanal mellan varje siffra också...
/Peter Cigéhn
Isåfall är det en flopp. Inget spännande händer, bara lite kanalbyten. Frågan är ju vart loggningen sker? Iofs borde ju inget hända, mer än att just debug-loggningen kommer igång, vilket man inte ser på tv:n.
Postad 10 december 2009 - 08:12
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Nån mer som haft problem med att bredband och TV pingat ur till och från under hela dagen idag? Sitter tex just nu på mitt trådlösa 3 då mitt telia inte kommer ut på nätet. Lustigt nog så fungerar TV nu och har gjort det i 30 minuter, peppar peppar..
Och nej, lär inte vara min dator, för min iPhone kommer inte heller ut på nätet... Anslutningen till gateway:n finns men därifrån tar det stopp..
Kör du med kabel eller trådlöst hemma (Ruckus) till TVn? Hos mig när jag kör TV trådlöst så "dödar" Ruckusen det mesta i trådlös väg i det området där den står. Dvs jag kan ej komma ut på LIVE med min Xbox som också är trådlös när jag startar TVn eller använda streaming av ljud till min Airport Express. När jag väl stänger av TVn så fungerar det bra. Nu har jag kommit runt det genom att köra på 5 GHz bandet på Xboxen och min Airport Express så att de inte blir störda av Ruckusen som kör på 2,4 GHz.
Postad 10 december 2009 - 08:20
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Men kollektivt lagom och individuellt lagom behöver ju inte vara samma sak. Dessutom kostar de rätt olika mycket.
/A
Nej, kollektivt lagom och individuellt lagom är inte olika eller, fel av mig, skall inte vara olika. Det lagompaket som man hänvisat till i samband med vår brf:s anslutning är det samma som gäller för individuellt anslutna. Dock har det visat sig i efterhand att Hallberg har rätt, det finns två olika lagom. Detta har ju tidigare visat sig i att SVT-Play inte är tillgängligt för det kollektiva lagom (enbart en box per hushåll) och nu också för HD-sändningarna. Förstår inte vad priset har med saken att göra, lagom är lagom oavsett vad man betalar för det och vill man behandla det som två olika paket så bör man vara tydlig med det (namnförslag: "lagompaketet för kollektivanslutna" och "Lagompaketet för individanslutna")! I slutändan tjänar alla på tydlighet!
Postad 10 december 2009 - 08:21
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har ett tag haft problem med bredbandet, inte fullt så illa som att det är helt nere, men kontakten med vissa websidor och mailservrar tar väldigt lång tid ibland, 2 minuter senare fungerar det bra igen dock. Har FiberLAN. /Psy
Postad 10 december 2009 - 08:27
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Åter igen: Info som ni kan lita på
Orsaken att kollektiva kunder inte får HDTV som det ser ut nu är att det finns kollektiva avtal med de gamla 1510-boxarna (silverfärgade) och det finns inget bra sätt att sprida HDTV till endast de med nya boxar (mpeg4).
När boxutbytet som jag skrev om tidigare är genomfört kommer 2 saker ske:
1) HDTV till alla fiberanslutna 2) mpeg4 kodning av SD-kanaler vilket kommer ge plats för HD-kanaler.
De med kollektivt avtal kommer att få SVT HD väldigt snart ändå, se det är inte så att man "glömt" bort er.
Postad 10 december 2009 - 08:30
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
Måste bara säga TACK TELIA.
Nu har vi SVT HD å en PVR box. Har inte hunnit se något program i HD då jag var tvungen å dra till jobbet innan julkalendern som väl är det tidigaste HD-programmet?
Iaf, ikväll hoppas jag det finns någon riktig HD-sändning så jag kan jämföra.
Hur blev det med inspelningarna, HD eller SD?
Vaddå har dom släppt HD för "allmänheten" nu? Jag har fiber men ännu ingen info om att det går att få HD...
Redigerat av eddgge, 10 december 2009 - 08:31.
Postad 10 december 2009 - 08:38
Lindroos
-
Lindroos
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Kör du med kabel eller trådlöst hemma (Ruckus) till TVn?
Hos mig när jag kör TV trådlöst så "dödar" Ruckusen det mesta i trådlös väg i det området där den står. Dvs jag kan ej komma ut på LIVE med min Xbox som också är trådlös när jag startar TVn eller använda streaming av ljud till min Airport Express. När jag väl stänger av TVn så fungerar det bra. Nu har jag kommit runt det genom att köra på 5 GHz bandet på Xboxen och min Airport Express så att de inte blir störda av Ruckusen som kör på 2,4 GHz.
Jag kör kabel till TVn, trådlöst till laptopen... Kommer fortfarande inte ut på nätet fast TVn har funkat hela natten... Har funkat bra fram till nu, vilket är ett antal månader tillbaka... Testat att göra modemet strömlöst.
Postad 10 december 2009 - 08:38
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det låter lite som felet som åtgärdades i releasen igår, har du starta om boxen efter det?
Jag har nu tittat här på min box vid 22.15 och hade inga problem, och har du fortfarande problem får du gärna förklara vad du menar med att bilden fryser sig?
Markus Johansson Telia kundservice
Osäker om boxen var omstartad efter den release som du hänvisar till. Men i morse blev den det iallafall, så jag skall kontrollera ikväll om det fungerar (hoppas på det). I övrigt verkar allt fungera som det ska. Hoppas att inspelning via "Mina sidor" snart kommer igång och att det där går att programmera boxen flera dagar i förväg med bibehållen programinformation som man får nu när man "står på programmet" i tablån (som "bara" klara ett dygn) och trycket på "rec".
Postad 10 december 2009 - 08:42
perosb
-
perosb
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Nej en ny box lär förmodligen inte lösa dina problem eftersom detta känns som ett mjukvaruproblem snarare än trasig hårdvara. Har du någon multifjärr hemma eller använder du enbart originalfjärren?
De jag sett som rapporterat detta problemet här har haft någon form av multifjärr också (Logitch främst). Någon av er med detta problemet som _inte_ också har en multifjärr där hemma?
har fortfarande problem med fjärrkontrollen. har även en multifjärr från Logitech. startar man om boxen funkar både telia fjärren och logitech, en stund. sen funkar ingen och man måste starta om boxen. problemen började för någon helg sedan iom någon uppdatering. är det en bugg i teliaboxen? som förhoppningsvis åtgärdas isf..
Postad 10 december 2009 - 08:46
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vaddå har dom släppt HD för "allmänheten" nu? Jag har fiber men ännu ingen info om att det går att få HD...
Om du har ett "eget" abb med Telia så skall man med LAN fått HD. Inga kollektivavtal, bara egna avtal.
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 10 december 2009 - 08:47.
Postad 10 december 2009 - 08:54
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Om du har ett "eget" abb med Telia så skall man med LAN fått HD.
Inga kollektivavtal, bara egna avtal.
Har Viasat Sport ovanpå kollektiv lagom, ingen HD här.
Postad 10 december 2009 - 09:05
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Har Viasat Sport ovanpå kollektiv lagom, ingen HD här.
Kan kanske vara som så att du måste ha, "START" eller "Lagom" eller "Stor" för att det skall räknas som eget abb?
Postad 10 december 2009 - 09:08
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Orsaken att kollektiva kunder inte får HDTV som det ser ut nu är att det finns kollektiva avtal med de gamla 1510-boxarna (silverfärgade) och det finns inget bra sätt att sprida HDTV till endast de med nya boxar (mpeg4).
När boxutbytet som jag skrev om tidigare är genomfört kommer 2 saker ske:
1) HDTV till alla fiberanslutna 2) mpeg4 kodning av SD-kanaler vilket kommer ge plats för HD-kanaler.
Jag tror att det var någon som gissade precis detta i tidigare i tråden  /A
Postad 10 december 2009 - 09:10
bobbyewing
-
bobbyewing
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Jag kör kabel till TVn, trådlöst till laptopen... Kommer fortfarande inte ut på nätet fast TVn har funkat hela natten...
Har funkat bra fram till nu, vilket är ett antal månader tillbaka... Testat att göra modemet strömlöst.
Jag har precis samma problem. Internetaccessen dog igår, typiskt i samband med routerbyte så jag skyllde naturligtvis på nya routern. Men samma problem kvarstår även med kabelanslutning direkt från modemet. Någon som har fått en lösning ? //Mats
Postad 10 december 2009 - 09:22
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
2) mpeg4 kodning av SD-kanaler vilket kommer ge plats för HD-kanaler.
Detta lär nog påverka lite mer saker, t.ex. parallella inspelningar gissar jag. Inte ur ADSL-synvinkel då utan för att ändutrustningarna borde ha en övre gräns på multicastkapaciteten som inte gärna kan var hur överdimensionerad som helst.
Postad 10 december 2009 - 09:30
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Jag tror att det var någon som gissade precis detta i tidigare i tråden 
/A
Fast det är korkat. Å du skrev inget om att det var svårt att skicka HD till bara de med HD-boxar vilket ju är den egenliga anledningen inte att folk har 1510 boxar.
Postad 10 december 2009 - 09:35
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Kan kanske vara som så att du måste ha, "START" eller "Lagom" eller "Stor" för att det skall räknas som eget abb?
Det skulle väl rullas ut under 8-10 december så det kan ju vara så att det trillar igång under dagen. Jag fick igår, men jag använder inte heller våra kollektiva avtal då vi har "kollektivt start" i vår förening. /A Fast det är korkat.
Å du skrev inget om att det var svårt att skicka HD till bara de med HD-boxar vilket ju är den egenliga anledningen inte att folk har 1510 boxar.
Fast det visste jag ju inte. Min gissning att det hängde ihop med 1510-boxarna var ju riktig, även att det kommer att lösa sig när man byter ut dessa vid mpeg4 införandet. Det var faktiskt en gissning, jag hade ingen intern info om skälet, den här gången. /A
Postad 10 december 2009 - 09:38
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Bra gissning.
Men jag tycker det är osmart. Det hela är säkert nån programmeringsfråga så man kan separera boxarna åt vid utsändning.
Det kommer väl alltid sitta nån tant med en 1510-box som inte kommer byta ut den även fast de får en ny hemskickad.
Hur gör Telia då?
Postad 10 december 2009 - 09:43
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Om erbjudandet går ut att man måste byta box och man ändå inte gör det - ja då får man svart i rutan?
Postad 10 december 2009 - 09:45
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Bra gissning.
Men jag tycker det är osmart. Det hela är säkert nån programmeringsfråga så man kan separera boxarna åt vid utsändning.
Det kommer väl alltid sitta nån tant med en 1510-box som inte kommer byta ut den även fast de får en ny hemskickad.
Hur gör Telia då?
Då kanske Telia gör så att tanten får en svart bild och en liten ruta på skärmen som säger att tanten måste byta box för att kunna se på den här kanalen (som numera sänds i MPEG4). Denna funktionalitet med att påpeka att 1510-boxen inte kan visa MPEG4 (eller HD) sändningar finns redan i GUI-programvaran (och har funnits så länge). Sedan huruvida tanten tycker att det är roligt att tvingas byta sin box är ju en annan fråga... /Peter Cigéhn
Postad 10 december 2009 - 09:47
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Då kanske Telia gör så att tanten får en svart bild och en liten ruta på skärmen som säger att tanten måste byta box för att kunna se på den här kanalen (som numera sänds i MPEG4).
Denna funktionalitet med att påpeka att 1510-boxen inte kan visa MPEG4 (eller HD) sändningar finns redan i GUI-programvaran (och har funnits så länge).
/Peter Cigéhn
Men då kan man väl köra på redan nu för alla?
Postad 10 december 2009 - 10:36
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Men då kan man väl köra på redan nu för alla?
Nej, om det finns kollektiva avtal som säger att Telia står för boxarna och de vet att de inte fixar att byta ut dem just nu (skälen kan vara vad som helst) så lär de inte göra något sånt. Visst kan de argumentera för att Svt-Hd är nåt special, men förmodligen enklast att undvika diskussionen öht. (Tyvärr för vissa av oss)
Postad 10 december 2009 - 10:48
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Nej, om det finns kollektiva avtal som säger att Telia står för boxarna och de vet att de inte fixar att byta ut dem just nu (skälen kan vara vad som helst) så lär de inte göra något sånt.
Visst kan de argumentera för att Svt-Hd är nåt special, men förmodligen enklast att undvika diskussionen öht. (Tyvärr för vissa av oss)
I ditt fall som har Viasat Sport så är ju du upplagd som en "privat" kund stödsystemmässigt. Då kanske chansen finns att du får HD redan nu. Om inte, betalar du någon krypteringsavgift i o m ditt Viasat-paket? Om du gör så, kan du väl lägga till ett indiviuellt Startpaket också, det är ju kostnadsfritt och om du redan betalar en krypteringsavgift så tillkommer ju inte den en gång till. /A
Postad 10 december 2009 - 11:01
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Nej, om det finns kollektiva avtal som säger att Telia står för boxarna och de vet att de inte fixar att byta ut dem just nu (skälen kan vara vad som helst) så lär de inte göra något sånt.
Visst kan de argumentera för att Svt-Hd är nåt special, men förmodligen enklast att undvika diskussionen öht. (Tyvärr för vissa av oss)
Vad jag menade var att om det redan finns i systemet hantering för hur 1510 boxar skall funka vid HD-sändning så borde man ju kunna mata ut signalen redan nu å de med 1510 box får svart ruta på kanalplats 17?
Postad 10 december 2009 - 11:18
Unregisteredc17e09d1
-
Unregisteredc17e09d1
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Vad jag kan läsa mig till på telias hemsida så fungerar inte komponent utgången på någon utav boxarna. Stämmer detta? Varför är det så i sådana fall? Katastrof enligt mig.
Postad 10 december 2009 - 11:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Det är flera som har sagt att 1963 boxen verkar ha antingen en strömkontakt som sitter löst, eller att det är väldigt glapp och det räcker med att röra boxen så startar den om. Jag skulle vilja att ni som upplever just det samt de som har fått boxar som dött helt skickar ett PM till mig.
Jag skulle vilja ha information om kundnummer eller personnummer, boxens serienummer, vilken identifikationskod ni använder samt en beskrivning av felet det PM ni skickar för att ta den informationen vidare med tillverkaren.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 10 december 2009 - 11:57
Pär-Ola
-
Pär-Ola
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har de nya boxarna 1963 kommit ut i butikerna ännu?
Postad 10 december 2009 - 12:21
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Vad jag menade var att om det redan finns i systemet hantering för hur 1510 boxar skall funka vid HD-sändning så borde man ju kunna mata ut signalen redan nu å de med 1510 box får svart ruta på kanalplats 17?
Det var det jag menade också, om det blir en svart ruta på det sättet så ringer nån BRF:en och/eller Telia och så är cirkusen igång där avtalen säger att Telia ansvarar för boxarna. Det vill de helst undvika.
Postad 10 december 2009 - 12:25
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hmm, fick min 1963 box häromdan och allt funkade perfekt, men idag efter att gjort boxen strömlös, så står den och blinkar gult vid punkt 5, någon mer som har samma problem?
Postad 10 december 2009 - 12:40
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Har de nya boxarna 1963 kommit ut i butikerna ännu?
Jag har förstått det som att butikerna inte har boxar på lager, men att det går bra att beställa där. /A
Postad 10 december 2009 - 12:43
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Bra gissning.
Hur gör Telia då?
Nu är jag ju inte en tant men väl en gubbe med 1510 och med en TV som bara har komponentingång. Skulle ha kunnat ha använda den om det nu inte var så att Telia inaktiverat den sina på boxar. Sitter också på ADSL och allt detta innebär att jag inte har något att vinna på att gå över till MPEG-4 så varför bry sig? Skulle jag bli erbjuden en 1963 som inbyte så skulle jag kunna se ett mervärde men annars....?
Postad 10 december 2009 - 13:01
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
innebär att jag inte har något att vinna på att gå över till MPEG-4 så varför bry sig?
Vid en övergång till MPEG4 borde ju chanserna för ADSL-kunder att ha tvilling- eller extraabonnemang att öka så något skulle du ju kunna ha att vinna. /A
Postad 10 december 2009 - 13:16
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Möjliggöra fler kanaler? Det i sig borde vara skäl nog.
Postad 10 december 2009 - 13:54
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Min gamla 1510 fjärrkontroll fungerar bäst till 1963 boxen... Så det kan inte bra vara problem pga programvaran i boxen?
Har inte haft några problem med någon fjärrkontroll tidigare men på morgonen idag så fungerade helt plötsligt ingen original fjärrkontroll till 1963 boxen. Super irriterande och jag stängde bara av TV:n och boxen så jag vet inte om det hjälper med att starta om boxen...
Postad 10 december 2009 - 13:56
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Har inte haft några problem med någon fjärrkontroll tidigare men på morgonen idag så fungerade helt plötsligt ingen original fjärrkontroll till 1963 boxen. Super irriterande och jag stängde bara av TV:n och boxen så jag vet inte om det hjälper med att starta om boxen...
Hur lyckade du stänga av boxen då?
Postad 10 december 2009 - 14:06
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
SVT HD kör konstant med 720p/mpeg4, och således skalas program som producerats i SD upp till 720p. Allt på encoder/produktionssidan alltså. Att boxen skulle visa "SD" som info efter att man spelat in HD-material på boxen som någon nämnde måste vara en bugg i Telias GUI. Det finns ingen intelligens för att koda om inkommande signal utan allt sparas som det är på disk.
Ja det är så som jag förstått det också och alla program på SVT HD visas som CID:430 RES:720p CODEC:mpeg4. Men jag förstår fortfarande inte varför alla inspelningar av SVT HD visas som CID:0 RES:SD CODEC:mpeg2. Antingen en bugg som du säger eller så är det SVT 1 som spelas in? Vad säger Telia Kundservice om det här?
@ Telia Kundservice Om jag kommer ihåg rätt så blev det bara en svart bild på 1910 boxen om man hade upplösningen på 576p och försökte titta på SVT HD. Men på 1963 boxen så skalar faktiskt boxen ner SVT HD om man har ställt in upplösningen på 576p. Så jag börjar alltmer tro att 1963 boxen faktiskt skalar ner SVT HD program till 576p vid inspelning eftersom alla inspelningar av SVT HD visas som CID:0 RES:SD CODEC:mpeg2. Kan Telia Kundservice möjligtvis svara på hur det är med detta?
Redigerat av Unregistered29650, 10 december 2009 - 14:07.
Postad 10 december 2009 - 14:06
Alrik
-
Alrik
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Sådär, då har SVT-HD dykt upp på plats 17! Tackar Telia!
Det är helt sjukt: i tisdags blev HD-TV suget för stort så jag åkte och köpte en inomhusantenn + antennsladd för att få in SVT-HD via marksända nätet. Kommer hem, packar upp, kopplar in, njuter av HD-bilden i 10 min, loggar in på minhembio och läser att jag kommer få SVT-HD via Telias IPTV denna vecka...
Nån som vill köpa en inomhusantenn?
Postad 10 december 2009 - 14:08
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Genom att dra ut strömkabeln såklart!
Postad 10 december 2009 - 15:07
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Har du inte Telia? Alla som har Telia vet att man sätter på och stänger av boxen genom att sätta i eller dra ur sladden...
Postad 10 december 2009 - 15:12
Unregistered8b4a8e90
-
Unregistered8b4a8e90
-
Användare
-
-
171 inlägg
Min box har fungerat helt felfritt sen i Måndags! jag är helnöjd!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|