* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 11 december 2009 - 09:29
MumboJumboMike
-
MumboJumboMike
-
Användare
-
-
184 inlägg
Du måste ju ha något fel i din utrustning. Det finns ingen möjlighet att du kan få bättre bild med SCART än med HDMI. Om du kör SCART måste ju boxen först göra om signalen analog för att du i tv:n sedan skall göra om den digital igen, medan med HDMI går signalen digitalt hela vägen. Dessutom är det väl ingen vits att titta på SVT HD om du kör SCART eftersom boxen då måste skala om till 576p och sedan göra signalen analog osv.
EDIT: Svaret på din fråga. Nej kanal 17 borde dyka upp av sig själv.
/A
Har en 1910 och en 1963. Alla fjärrar, två Logitech Harmony 555 + fem orignalfjärrar, fungerar på båda boxarna.
/A
Jag kanske var lite otydlig, ja vet ju inte hur bilden blir med HD-sändningar men den borde ju helt klart bli bättre med HDMI än SCART. Tyvärr är det så med min gamla HD-ready Samsung-TV att den inte är en höjdare på att skala om bilden, i alla fall inte från 720 till 768 och om då bilden redan är skalad i boxen från 576 till 720 så verkar det lite som om det blir för många förvrängningar. Så enligt mitt tycke blir SD bättre via SCART/RGB än via HDMI. Men det blir ju ett smärre problem i sig i och med att det inte går så mycket HD-program, det blir bara att slå om till 720p i menyn och växla till HDMI på TV:n när man ser på kanal 17. Edit: Tack för svaret, kollade precis och 17 fanns på plats Synd att den inte fanns där för upplösningen på "Morden".
Redigerat av MumboJumboMike, 11 december 2009 - 09:34.
Postad 11 december 2009 - 09:30
Kvalster
-
Kvalster
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Gjorde en omstart på min box precis och fick upp SVTHD men jag undrar lite ur jag ska ställa in allt. Jag kör 1910 med HDMI till Denon -AVR3808A till Samsung 40"M87 Full HD, skall jag välja 720p i boxen och låta recivern skala upp till 1080p?
Generellt brukar man väl säga att TVn är bäst på uppskalning. Dock vet jag inget om din specifika modell. Men 720p i boxen ska du ha. Sedan skulle jag välja passthrough av signalen till tvn.
Postad 11 december 2009 - 09:51
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Jag skulle vilja ha kontakt med någon utvecklare av GUI och bootcastfiler från Telia för att diskutera de stora bristerna i krypteringen av kanalerna. Det går med ganska enkla medel få tillgång till samtliga Telias kanaler med bara startpaketet.
Berätta mer....
Postad 11 december 2009 - 09:51
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Men va f*n Telia.
Min 1963 box har funkat utmärkt hela veckan. Igår planerade jag 2 st inspelningar via info-bar, men det blev inget inspelat.
Ryckte då sladden för att få den nya uppdateringen, som jag struntat i innan för att allt funkade.
Vad är det första jag får se i inspelningar efter uppdatering, jo dessa nedrans asset filer!!!!!
Meningen med uppdateringen var väl att asset filer skulle försvinna o inte dyka upp.
Sen vill jag ha HD via adsl, jag bor så när stationen att jag klarar 8,5 Mb/s.
Släpp HD till alla, antingen får man bild elller annars så blir det svart i rutan.
Redigerat av aikelo, 11 december 2009 - 09:52.
Postad 11 december 2009 - 09:53
Pär-Ola
-
Pär-Ola
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har idag Boxer med inspelningsbar digitalbox som levererar bild till TV:n (en gammal tjock-TV från 2000). Vinner jag i dagsläget något bild eller funktionsmässigt på att byta till Telia digital-tv (box 1963) eller kommer ett sådant byte i stort sett vara förenat med en ny TV. Kan tillägga att vi har fiber. Vi har inga problem med störningar med mottaganet av TV i marknätet så gissningsvis kommer det nog vara likvärdigt med ev störningar i fibernätet.
/PO
Postad 11 december 2009 - 10:03
Meller
-
Meller
-
Lärjunge
-
-
417 inlägg
Generellt brukar man väl säga att TVn är bäst på uppskalning. Dock vet jag inget om din specifika modell. Men 720p i boxen ska du ha. Sedan skulle jag välja passthrough av signalen till tvn.
Okej, men jag får bara ut 1280x720 till tvn från boxen borde det inte vara 1920x720? Och sen skala upp det sista till 1080p? Eller
Postad 11 december 2009 - 10:17
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Nä, det är 1280x720p, det är det som är HDTV sen kanske din TV skalar upp det till 1920x1080.
Postad 11 december 2009 - 10:24
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Men va f*n Telia. Min 1963 box har funkat utmärkt hela veckan. Igår planerade jag 2 st inspelningar via info-bar, men det blev inget inspelat. Ryckte då sladden för att få den nya uppdateringen, som jag struntat i innan för att allt funkade. Vad är det första jag får se i inspelningar efter uppdatering, jo dessa nedrans asset filer!!!!! Meningen med uppdateringen var väl att asset filer skulle försvinna o inte dyka upp. Sen vill jag ha HD via adsl, jag bor så när stationen att jag klarar 8,5 Mb/s. Släpp HD till alla, antingen får man bild elller annars så blir det svart i rutan.
Jag har oxå märkt att så fort jag rycker sladden så har jag några asset-filer som enkelt går att ta bort. Dock så har jag inte haft några problem alls med inspelningar alls. HD via adsl kommer att komma, ryktet säger under första halvåret nästa år. Sen hur erbjudandet kommer att se ut återstår att se.
Postad 11 december 2009 - 10:26
utblick
-
utblick
-
Rookie
-
4 inlägg
Är det någon här som vet om det på något sätt går att få in signalen från Telias Digital-Tv i datorn? Har precis köpt en Asus 1501 till TV'n och blev väldigt sugen på att kunna använda den för att t.ex. spela in på...
Tacksam för alla förslag!
Postad 11 december 2009 - 10:28
Meller
-
Meller
-
Lärjunge
-
-
417 inlägg
Nä, det är 1280x720p, det är det som är HDTV sen kanske din TV skalar upp det till 1920x1080.
Jaha då är jag med
Postad 11 december 2009 - 10:42
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
En fråga till TeliaKundservice angående detta som mrjaydee skrev på sidan 292, inlägg 8759, om att det endast är 30.000 fiberkunder som får tillgång till SVT HD nu under v 50, som ett ytterligare steg i testerna. Stämmer detta? På hemsidan ger man ju skenet av att alla fiberkunder ska få tillgång till kanalen? Mellan 8-11 december lanserar Telia successivt SVT HD på fiberlankunder.
I dagsläget är det SVT HD som lanseras och det läggs som en gratiskanal i alla kanalpaket (förutom video-on-demand paketet). Kunderna får även SVT HD Play med inspelat material från SVT HD och tillgång till en HD-VoD butik med initialt 7-10 titlar (pris 59 kr per HD-VoD).
Vi erbjuder inte SVT HD till kollektiva kunder med endast kollektivt grundutbud eller ADSL-kunder. Under första halvåret 2010 räknar Telia med att kunna erbjuda en stor del av sina 350 000 tv-kunder runt om i landet hd-tv via telejacket.Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 december 2009 - 10:46
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Är det någon här som vet om det på något sätt går att få in signalen från Telias Digital-Tv i datorn? Har precis köpt en Asus 1501 till TV'n och blev väldigt sugen på att kunna använda den för att t.ex. spela in på...
Tacksam för alla förslag!
Du kan köpa ett tv-kort från t ex Hauppauge. Det vikiga är att kortet har en AV-ingång (S-VIDEO eller HDMI) som du kan koppla in boxen på. /A
Redigerat av hallberg, 11 december 2009 - 10:50.
Postad 11 december 2009 - 10:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Under dagen så har version 5_0_18_064 lagts upp på Telias "staging site".
Tills sist så verkar man ha tagit bort utskriften om CID, RES och CODEC på systeminformationssidan. Det kanske är så att dessa inte fungerat på rätt sätt (precis som har diskturerats och spekulerats om här i tråden). Så istället för att fixa till så att rätt information alltid visas så verkar man istället ha valt att helt enkelt ta bort informationen. Kanske som en reaktion på vad som har diskuterats i tråden angående inspelning/uppspelning av HD-material.
Yeah right... Tydligen bättre att ta bort informationen än att erkänna problemet... 
Nog sjutton måste inspelningen bli i HD-upplösning. Jag spelade in ett 1 timmes program i kväll och det tar 6 GB av hårddisken. Det kan knappast en timme SD 720x576 göra.
För er som undrar så är samtliga sändningar på SVT HD i mpeg4 samt 720p. Allt material man spelar in från den kanalen blir således i HD format eftersom att boxen spelar in en exakt kopia av det som boxen får till sig. Orsaken att man tagit bort den där ”debug” texten är helt enkelt att den inte visade korrekt information hela tiden samt att den saknar betydelse för de allra flesta kunderna. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 december 2009 - 10:50
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Vi erbjuder inte SVT HD till kollektiva kunder med endast kollektivt grundutbud
Markus Johansson Telia Kundservice
Varför?
Redigerat av defiant, 11 december 2009 - 10:51.
Postad 11 december 2009 - 10:57
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Har idag Boxer med inspelningsbar digitalbox som levererar bild till TV:n (en gammal tjock-TV från 2000). Vinner jag i dagsläget något bild eller funktionsmässigt på att byta till Telia digital-tv (box 1963) eller kommer ett sådant byte i stort sett vara förenat med en ny TV. Kan tillägga att vi har fiber. Vi har inga problem med störningar med mottaganet av TV i marknätet så gissningsvis kommer det nog vara likvärdigt med ev störningar i fibernätet.
/PO
När det gäller bild så byter du ner dig. När gäller funktioner så finns det minivariant av svt-play, en videobutik som inte går att jämföra med en riktig videobutik då du får sämre bildkvalitet, är dyrare och många filmer saknar 5.1 ljud dock är tjänsten i sig smidig. Inspelningsfunktionen är sämre hos Telia än Boxer och dras med betydligt fler buggar.
Postad 11 december 2009 - 11:27
Duk3
-
Duk3
-
Rookie
-
5 inlägg
När det gäller bild så byter du ner dig.
Är det en subjektiv åsikt eller har du belägg för detta?
Postad 11 december 2009 - 11:32
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag skulle vilja ha kontakt med någon utvecklare av GUI och bootcastfiler från Telia för att diskutera de stora bristerna i krypteringen av kanalerna. Det går med ganska enkla medel få tillgång till samtliga Telias kanaler med bara startpaketet.
Är det olagligt att titta på kanaler jag inte abbonerar på (jag har inte modifierat några filer från Telia)?
Postad 11 december 2009 - 11:32
Pär-Ola
-
Pär-Ola
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
/PO
När det gäller bild så byter du ner dig. När gäller funktioner så finns det minivariant av svt-play, en videobutik som inte går att jämföra med en riktig videobutik då du får sämre bildkvalitet, är dyrare och många filmer saknar 5.1 ljud dock är tjänsten i sig smidig. Inspelningsfunktionen är sämre hos Telia än Boxer och dras med betydligt fler buggar.
Låter som i mitt fall att THE OLD FASHION WAY IS STILL GOING STRONG........ Heja VHS med en svart/vit TV där du måste gå fram till apparaten för att byta kanal från SVT1 till, ja just det, det finns ju inga fler kanaler. /PO
Postad 11 december 2009 - 11:49
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Är det en subjektiv åsikt eller har du belägg för detta?
Har haft Boxer och Telia, Boxer har bättre bild för det mesta. Finns vissa kanaler som jag upplevde som bättre på Telia men överlag bättre på Boxer framför allt märks det stor skillnad när det är mycket rörlighet i bilden. Boxer har variabel bitrate till skillnad mot Telia som har fast.
Postad 11 december 2009 - 11:52
utblick
-
utblick
-
Rookie
-
4 inlägg
Du kan köpa ett tv-kort från t ex Hauppauge. Det vikiga är att kortet har en AV-ingång (S-VIDEO eller HDMI) som du kan koppla in boxen på.
/A
Tack för svaret! Du råkar inte veta något specifikt med HDMI? /Micke
Postad 11 december 2009 - 12:02
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Mellan 8-11 december lanserar Telia successivt SVT HD på fiberlankunder.
I dagsläget är det SVT HD som lanseras och det läggs som en gratiskanal i alla kanalpaket (förutom video-on-demand paketet). Kunderna får även SVT HD Play med inspelat material från SVT HD och tillgång till en HD-VoD butik med initialt 7-10 titlar (pris 59 kr per HD-VoD).
Vi erbjuder inte SVT HD till kollektiva kunder med endast kollektivt grundutbud eller ADSL-kunder. Under första halvåret 2010 räknar Telia med att kunna erbjuda en stor del av sina 350 000 tv-kunder runt om i landet hd-tv via telejacket.
Någon som sett till SVT HD Play och HD VoD? Inte jag iaf trots tillgång till SVT HD.
Postad 11 december 2009 - 12:26
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Någon som sett till SVT HD Play och HD VoD? Inte jag iaf trots tillgång till SVT HD.
Ja HD VoD ser jag att det finns. Men om jag kan hyra ngn film vet jag inte. Trailers fungerar iaf inte. Jag har dock inte SVT HD eller HD Play då jag har kollektivavtal.
Postad 11 december 2009 - 12:29
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
För er som undrar så är samtliga sändningar på SVT HD i mpeg4 samt 720p. Allt material man spelar in från den kanalen blir således i HD format eftersom att boxen spelar in en exakt kopia av det som boxen får till sig.
Orsaken att man tagit bort den där ”debug” texten är helt enkelt att den inte visade korrekt information hela tiden samt att den saknar betydelse för de allra flesta kunderna.
Tack för uppdateringen! Det är den här typen av officiell information som behövs i diskussionerna här. Bra jobbat! Dock förstår jag inte varför man ska ta bort det? Det är ju bara informationen om inspelade program på SVT HD som är fel vad jag kan se. Eftersom tjänsten är under utveckling så är det väl bättre att enkelt kunna ta fram versions nummer mm vid problem och felsökning. Ett önskemål. Kan man inte på info knappen lägga till programtid och samma typ av progress bar på inspelningar som på vanliga kanaler?
Postad 11 december 2009 - 12:38
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nog sjutton måste inspelningen bli i HD-upplösning. Jag spelade in ett 1 timmes program i kväll och det tar 6 GB av hårddisken. Det kan knappast en timme SD 720x576 göra.
/A
Jag gjorde en inspelning av SVT HD igår också bara för att testa och se. Inspelningen blev mycket bra och är helt klart i HD upplösning. Men när jag jämför med tidigare inspelningar så är det stor skillnad på inspelningar av SVT HD? Kanske något som varit annorlunda i tidigare program versioner?
Postad 11 december 2009 - 12:39
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ja HD VoD ser jag att det finns. Men om jag kan hyra ngn film vet jag inte. Trailers fungerar iaf inte.
Jag har dock inte SVT HD eller HD Play då jag har kollektivavtal.
Som en egen rubrik eller blandat med de övriga filmerna? Kan inte hitta något hos mig. Edit: Hittar ett antal om jag söker på HD
Redigerat av tomano58, 11 december 2009 - 12:42.
Postad 11 december 2009 - 12:44
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Eftersom tjänsten är under utveckling så är det väl bättre att enkelt kunna ta fram versions nummer mm vid problem och felsökning.
Nu vet jag inte om det har blivit nåt missförstånd här. Det jag rapporterade om vad som hänt på "stagin sajten" var att detaljerna om CID, RES och CODEC är borttagna. Övrig information på informationssidan kvarstår, t ex huruvida det är en PVR box eller inte, samt självklart också versionsinformationen. Jag kanske var otydlig i min information och det ber jag om ursäkt för. Jag tror nog att det kanske är bättre att inte komma med sådan här förhandsinformation eftersom det uppenbarligen är lätt att det missförstås och att folk jagar upp sig innan saker ens är ett faktum, dvs innan ens programvaran har gått i produktion och man i praktiken vet exakt vilka förändringar som är gjorda. Dessutom att jag inte ens själv har Telia digital-TV gör ju att allt jag skriver är spekulationer eftersom jag aldrig själv kan se saker och ting "live". Jag tror det här får bli sista rapporten om vad som händer på "staging sajten" för min del... /Peter Cigéhn
Postad 11 december 2009 - 12:54
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nu vet jag inte om det har blivit nåt missförstånd här. Det jag rapporterade om vad som hänt på "stagin sajten" var att detaljerna om CID, RES och CODEC är borttagna. Övrig information på informationssidan kvarstår, t ex huruvida det är en PVR box eller inte, samt självklart också versionsinformationen.
Jag kanske var otydlig i min information och det ber jag om ursäkt för. Jag tror nog att det kanske är bättre att inte komma med sådan här förhandsinformation eftersom det uppenbarligen är lätt att det missförstås och att folk jagar upp sig innan saker ens är ett faktum, dvs innan ens programvaran har gått i produktion och man i praktiken vet exakt vilka förändringar som är gjorda. Dessutom att jag inte ens själv har Telia digital-TV gör ju att allt jag skriver är spekulationer eftersom jag aldrig själv kan se saker och ting "live".
Jag tror det här får bli sista rapporten om vad som händer på "staging sajten" för min del...
/Peter Cigéhn
Vad jag menade var att jag inte förstår varför informationen om CID, RES och CODEC är borttagna. Jag blir tyvärr misstänksam när man istället för rätta till problemen tar bort den här informationen som jag tycker är bra. Nej du ska inte sluta att skriva! Dina kunskaper och erfarenheter är mycket uppskattade här. Eftersom Telia själva inte vill berätta vad som är ändrat så är denna information väldigt bra. Och en känga till Telia. De flesta företag och program utvecklare har någon typ av officiell information om vad en viss uppdatering innehåller för ändringar.
Postad 11 december 2009 - 12:58
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Lite OT kanske:
Någon som vet vad det är för skillnad på sändningar på SVT HD som är markerade med HD jämfört med sändningar i samma kanal som inte har markeringen HD i programlistan? Som någon skrev tidigare i tråden så sänds ju allt i MPEG4 och 720p.
Postad 11 december 2009 - 13:11
Gazzten
-
Gazzten
-
Rookie
-
2 inlägg
Materialet i det marksända nätet kodas i bättre bildkvalitet (högre bitrare) än i Telias bredbandsnät när det gäller SVT's kanaler. De övriga kanalerna i det marksända nätet kodas generellt i ca 3 mbit/s vilket är en lägre bitrate än vad Telia har. Så på de flesta kanalerna har Telia bättre bildkvalitet.
Postad 11 december 2009 - 13:16
singlemat60
-
singlemat60
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Vi erbjuder inte SVT HD till kollektiva kunder med endast kollektivt grundutbud eller ADSL-kunder. Under första halvåret 2010 räknar Telia med att kunna erbjuda en stor del av sina 350 000 tv-kunder runt om i landet hd-tv via telejacket.
Markus: betyder det att kollektivkunder med lagompaket får HD-kanalerna? /Peter
Postad 11 december 2009 - 13:19
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Något att fundera på, skulle det inte vara möjligt att spela in ett program samtidigt som man tittar på gamla inspelningar för oss ADSL-kunder. Då behövs ju enbart en ström från era servrar
Postad 11 december 2009 - 13:21
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Något att fundera på, skulle det inte vara möjligt att spela in ett program samtidigt som man tittar på gamla inspelningar för oss ADSL-kunder. Då behövs ju enbart en ström från era servrar
Jag kan försöka prova det när jag kommer hem.
Postad 11 december 2009 - 13:35
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Tack för svaret! Du råkar inte veta något specifikt med HDMI?
/Micke
Tyvärr, jag vet faktiskt inte ens om det finns. /A
Postad 11 december 2009 - 13:49
singlemat60
-
singlemat60
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Från dagens chatt med supporten:
13:29:31 Ellinor Välkommen, jag heter Ellinor, vad kan jag hjälpa till med?
13:29:45 Peter hej, läste detta på MinHembio-forumet (från Markus hos telia):
"I dagsläget är det SVT HD som lanseras och det läggs som en gratiskanal i alla kanalpaket (förutom video-on-demand paketet). Kunderna får även SVT HD Play med inspelat material från SVT HD och tillgång till en HD-VoD butik med initialt 7-10 titlar (pris 59 kr per HD-VoD).
Vi erbjuder inte SVT HD till kollektiva kunder med endast kollektivt grundutbud eller ADSL-kunder. Under första halvåret 2010 räknar Telia med att kunna erbjuda en stor del av sina 350 000 tv-kunder runt om i landet hd-tv via tele jacket."
Betyder det att kollektiva kunder som har lagompaktet får HD-kanalerna
13:34:20 Ellinor Ja vi kan erbjuda detta till kunder som har ett kanalutbud via telia. har du ett kollektiv utbud som ingår i din hyra behöver du tekna ett eget kanalpaket för att få tillgång tild essa kanaler.
13:40:47 Peter Det var inte frågan.
Ni skriver att Telia inte kommer att erbjuda kollektivkunder HD TV om man bara har grundutbudet. Vi som har "lagom-paketet" som en del i vårt kollektiva avtal, alltså inget individuellt avtal, kommer vi få HD-kanalerna?
13:44:24 Ellinor Okej jag ska höra efter om detta. Det var en bra fråga. Jga ska föra detta vidare. Vore bra om d kan återkomma till oss lite senare då vi bör ha ett svar på det.
13:44:57 Peter vissta var det! :-)
vad betyder lite senare?
13:46:22 Ellinor Ja lite senare runt 5tiden i eftermiddag, om det går bra?
13:46:35 Peter Visst
tack
 Visste är det kul, på något sätt verkar ena handen inte veta vad den andra gör....
Postad 11 december 2009 - 13:49
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tack för svaret! Du råkar inte veta något specifikt med HDMI?
/Micke http://www.blackmagi...ucts/intensity/Hur det sen funkar vet jag inte...
Postad 11 december 2009 - 14:29
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Från dagens chatt med supporten:
13:29:31 Ellinor Välkommen, jag heter Ellinor, vad kan jag hjälpa till med?
13:29:45 Peter hej, läste detta på MinHembio-forumet (från Markus hos telia): "I dagsläget är det SVT HD som lanseras och det läggs som en gratiskanal i alla kanalpaket (förutom video-on-demand paketet). Kunderna får även SVT HD Play med inspelat material från SVT HD och tillgång till en HD-VoD butik med initialt 7-10 titlar (pris 59 kr per HD-VoD).
Vi erbjuder inte SVT HD till kollektiva kunder med endast kollektivt grundutbud eller ADSL-kunder. Under första halvåret 2010 räknar Telia med att kunna erbjuda en stor del av sina 350 000 tv-kunder runt om i landet hd-tv via telejacket."
Betyder det att kollektiva kunder som har lagompaktet får HD-kanalerna
13:34:20 Ellinor Ja vi kan erbjuda detta till kunder som har ett kanalutbud via telia. har du ett kollektiv utbud som ingår i din hyra behöver du tekna ett eget kanalpaket för att få tillgång tild essa kanaler. 13:40:47 Peter Det var inte frågan. Ni skriver att Telia inte kommer att erbjuda kollektivkunder HD TV om man bara har grundutbudet. Vi som har "lagom-paketet" som en del i vårt kollektiva avtal, alltså inget individuellt avtal, kommer vi få HD-kanalerna?
13:44:24 Ellinor Okej jag ska höra efter om detta. Det var en bra fråga. Jga ska föra detta vidare. Vore bra om d kan återkomma till oss lite senare då vi bör ha ett svar på det.
13:44:57 Peter vissta var det! :-) vad betyder lite senare?
13:46:22 Ellinor Ja lite senare runt 5tiden i eftermiddag, om det går bra?
13:46:35 Peter Visst tack
Visste är det kul, på något sätt verkar ena handen inte veta vad den andra gör....
Vi tolkar Markus inlägg lite olika. Jag tolkar det att man med "kollektivt grundutbud" menar det kollektiva avtalet (start , lagom eller vad föreningen nu har), dvs om man inte tecknat något privat tillägg såsom Canal +, Viasat osv. Svaret om min tolkning är rätt är således: Nej ni som har lagom som grundutbud i er förening får tyvärr inte SVT-HD just nu. Denna tolkning överensstämmer också med Ellinors svar ovan. /A
Redigerat av hallberg, 11 december 2009 - 14:31.
Postad 11 december 2009 - 14:40
Unregistered1e1c5adc
-
Unregistered1e1c5adc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Pratade just med Telias support. Enl dom är SVT HD Play bara ett rykte och en tjänst dom aldrig hört talas om. Det enda besked jag fick var att dementera "alla konstga rykten". Hoppas dom har fel... /G
Postad 11 december 2009 - 14:45
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Fick mitt första fel på inspelningarna nu. (detta efter att jag uppdaterat till senaste firmware)
Två inspelningar blev inte inspelade. När jag sedan startade om boxen så skulle en inspelning ha pågott och då ville den fortsätta att spela in. Efter omstart fick jag nån kosntig fil ( stått om det här tidigare minns inte vad det heter).
Hur är inspelningfunktionen nu hos er andra? buggar det? trist att spela in nåt och sen se att det inte finns nåt inspelat på boxen.
Det går inte börja se på ett program som är under inspelnin? dvs en sorts timeshift. Ponera att jag programmerar en tv serie. Men efter den har börjat vill jag börja titta fast den inte är slut. går det? Igår försökte jag testa, men det var då min inspelning inte hade startat. Denna funktion hade man inna på inspelningsbar dvd med hårddisk. vore bra om det gick.
En annan sak jag skulle vilja se framöver är att man kunde sortera sitt isnpelat material i mappar (precis som på en hårddisk i datorn) sedan kan man låsa vissa mappar. Skulle vilja ha en mapp med "barnprogram", och sen där under kanske Dora utforskaren mfl mappar. Lätt att hitta o se material samtidigt som man låser andra mappar så inte barnen av misstag börjar se actionfilmer...
Postad 11 december 2009 - 14:55
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag provade just att titta på en tidigare inspelning samtidigt som en pågående inspelning, det går alldeles utmärkt!, jag är ADSL kund!
Redigerat av Aint2Fat, 11 december 2009 - 14:57.
Postad 11 december 2009 - 15:15
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Fick mitt första fel på inspelningarna nu. (detta efter att jag uppdaterat till senaste firmware) Två inspelningar blev inte inspelade. När jag sedan startade om boxen så skulle en inspelning ha pågott och då ville den fortsätta att spela in. Efter omstart fick jag nån kosntig fil ( stått om det här tidigare minns inte vad det heter).
Hur är inspelningfunktionen nu hos er andra? buggar det? trist att spela in nåt och sen se att det inte finns nåt inspelat på boxen.
Det går inte börja se på ett program som är under inspelnin? dvs en sorts timeshift. Ponera att jag programmerar en tv serie. Men efter den har börjat vill jag börja titta fast den inte är slut. går det? Igår försökte jag testa, men det var då min inspelning inte hade startat. Denna funktion hade man inna på inspelningsbar dvd med hårddisk. vore bra om det gick.
En annan sak jag skulle vilja se framöver är att man kunde sortera sitt isnpelat material i mappar (precis som på en hårddisk i datorn) sedan kan man låsa vissa mappar. Skulle vilja ha en mapp med "barnprogram", och sen där under kanske Dora utforskaren mfl mappar. Lätt att hitta o se material samtidigt som man låser andra mappar så inte barnen av misstag börjar se actionfilmer...
En sändning som är under inspelning kan du titta på på samma vis som du väljer att titta på redan färdiginspelat material.
Postad 11 december 2009 - 15:34
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Fick mitt första fel på inspelningarna nu. (detta efter att jag uppdaterat till senaste firmware) Två inspelningar blev inte inspelade. När jag sedan startade om boxen så skulle en inspelning ha pågott och då ville den fortsätta att spela in. Efter omstart fick jag nån kosntig fil ( stått om det här tidigare minns inte vad det heter).
Jag hade detta problem igår det jag fösökte spela fanns inte under fliken inspelat. Det jag spelade in onsdags fanns dock. Det måste röra sig om någon bug /LG
Postad 11 december 2009 - 16:13
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Du har fortfarande inte svarat på när/om HD-kanaler kommer för de kollektiva abonemangen ... ?
Redigerat av kentrj, 11 december 2009 - 16:14.
Postad 11 december 2009 - 16:18
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Till de större BRF som funderar på att teckna sig för ett kollektivt avtal, för att få Telia att förstå allvaret i detta, så avvakta gärna med att skriva på tills det att Telia löser frågor som individuella tilläggspaket från Start och Lagom till Lagom och Stor samt att det ingår SVTHD i kollektiva kanalpaket.
Även boende i föreningar med kollektiva avtal borde avvakta med att teckna individuella kanalpaket Lagom och Stor till detta är löst.
Redigerat av kentrj, 11 december 2009 - 16:44.
Postad 11 december 2009 - 16:33
jcalling
-
jcalling
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Alla 1963 boxar som var beställda innan 7 dec bör redan vara framme på postens utlämningsställe så vad har du fått den informationen från?
Konstigt jag har ADSL och beställde boxen den 1 dec och blev lovad boxen i början av denna vecka. men har inte fått den så när jag precis ringde Telia så sa de att de att tidigast nästa vecka pga. att de hade haft leveransproblem av boxen?
Postad 11 december 2009 - 16:40
JsGim
-
JsGim
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Någon...?
Kan sedan en tid tillbaka inte se filmer etc från biblioteket....videokommunikationsfel....ang 2 till kundtjänst.
Har ringt, men orkar vara kvar i kön, du har plats 103.724 typ,  bli uppringd, bevvaka,nä inte just nu.
Har adsl/1910 box, brukar vara ok mm. Har omstartat etc...någon som haft liknande problem...felet ligger väl troligen hos själva telia, men...som sagt någon?
JsGim
Postad 11 december 2009 - 16:46
akpe
-
akpe
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Markus nått nytt om Viasat hockey ?
Postad 11 december 2009 - 16:54
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Kan sedan en tid tillbaka inte se filmer etc från biblioteket....videokommunikationsfel....ang 2 till kundtjänst. Har ringt, men orkar vara kvar i kön, du har plats 103.724 typ, bli uppringd, bevvaka,nä inte just nu.
Har adsl/1910 box, brukar vara ok mm. Har omstartat etc...någon som haft liknande problem...felet ligger väl troligen hos själva telia, men...som sagt någon?
I just ditt fall beror det på att du har ett Thomson modem fast du inte har tjänsten Telia smart. Man behöver en specifik programvara i Thomson modemet för att det ska fungera att hyra film. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 december 2009 - 17:00
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Markus nått nytt om Viasat hockey ?
Nej, har inte hört något mer om det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 december 2009 - 17:04
Duk3
-
Duk3
-
Rookie
-
5 inlägg
En fråga till TeliaKundservice angående detta som mrjaydee skrev på sidan 292, inlägg 8759, om att det endast är 30.000 fiberkunder som får tillgång till SVT HD nu under v 50, som ett ytterligare steg i testerna. Stämmer detta? På hemsidan ger man ju skenet av att alla fiberkunder ska få tillgång till kanalen?
Skulle vilja ha svar på detta, tack.
Postad 11 december 2009 - 17:05
JsGim
-
JsGim
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
I just ditt fall beror det på att du har ett Thomson modem fast du inte har tjänsten Telia smart. Man behöver en specifik programvara i Thomson modemet för att det ska fungera att hyra film.
Jo, har visst telia smart...använder i detta nu min bärbara i nätverket hyra film? Har Stor + c+ samt viasat guld mmom jag minns rätt enlig erbjudande mm, pay per view...sport fungerade tidigare, ÄVEN Biblioteket och att se ex canal + filmer ""Slipp sladden mellan digitalboxen och modemet. Ruckus MediaFlex ser till att överföringen sker trådlöst mellan modemet och digitalboxen. Det gör att du enkelt kan placera din tv där du vill i bostaden. Ruckus MediaFlex är enkel att installera. Den är utrustad med Plug N Play vilket innebär att den själv känner av vad den ska ansluta till så du slipper sitta och ordna med inställningarna till det trådlösa nätverket. Ruckus MediaFlex kan sända i 802.11b/g och hanterar de höga hastigheter som krävs för att sända digital-tv, så du behöver inte tumma på kvaliteten. NI har skickat detta modem till ovan lösning!!! Men DET HAR FUNGERAT, vad är det som slutat fungera!!! Har ingen faktura framför mig , men tycker mig betala en hel del deg till Telia, och lösningen jag har, har fungerat , vill ni ha mer deg?!? Undrar verkligen!!! Du får gärna skicka PM Jsgim
Redigerat av JsGim, 11 december 2009 - 17:20.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|