Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 december 2009 - 17:40

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Lite OT kanske:

Någon som vet vad det är för skillnad på sändningar på SVT HD som är markerade med HD jämfört med sändningar i samma kanal som inte har markeringen HD i programlistan? Som någon skrev tidigare i tråden så sänds ju allt i MPEG4 och 720p.

När det står HD i rutan är materialet producerat i HD (HD kameror)
Annans är det bara uppskalat material till 720P

Postad 11 december 2009 - 18:20

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Konstigt jag har ADSL och beställde boxen den 1 dec och blev lovad boxen i början av denna vecka. men har inte fått den så när jag precis ringde Telia så sa de att de att tidigast nästa vecka pga. att de hade haft leveransproblem av boxen?

Det beror i ditt fall på att det är flera beställningar och att man av den anledningen satt leveransdatum längre fram i tiden. I ditt fall är det leveransen av bredbandstelefoni som styrt detta.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 11 december 2009 - 18:31

jcalling
  • jcalling
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Det beror i ditt fall på att det är flera beställningar och att man av den anledningen satt leveransdatum längre fram i tiden. I ditt fall är det leveransen av bredbandstelefoni som styrt detta.

Markus Johansson
Telia Kundservice

hm får nog ringa supporten på måndag och reda ut detta så att man inte står utan telefoni :D . för jag har haft Bredbands telefoni i nästan 1 år nu. Det enda som skulle ändras var att jag kunde ta del av något paketpris för mina produkter och därmed få ner månads kostnaden.

Redigerat av jcalling, 11 december 2009 - 18:36.

Postad 11 december 2009 - 18:46

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Du har fortfarande inte svarat på när/om HD-kanaler kommer för de kollektiva abonemangen ... ?

Sannolikt för att han inte har någon uppgift om detta just nu. Hade det funnits ett offentligt svar så hade man säkert givit det redan.

/A

Postad 11 december 2009 - 19:20

singlemat60
  • singlemat60
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vi tolkar Markus inlägg lite olika. Jag tolkar det att man med "kollektivt grundutbud" menar det kollektiva avtalet (start , lagom eller vad föreningen nu har), dvs om man inte tecknat något privat tillägg såsom Canal +, Viasat osv.

Svaret om min tolkning är rätt är således: Nej ni som har lagom som grundutbud i er förening får tyvärr inte SVT-HD just nu. Denna tolkning överensstämmer också med Ellinors svar ovan.

/A

Hej
Lite update:

19:12:18 Rickard Nu har jag fått svar, det är sähär, kollektivt grundutbud är det ni får av föreningen även om de tär kanalpaket stor eller lagom, så det behövs en extra beställning hos oss

19:12:42 Peter helt sjuk

19:12:49 Rickard Det är det som gäller nu, sedan vet jag inte om det kanske förändras när vi börjar skicka ut fler hdkanaler
19:12:58 Rickard ja jag håller med om att det verkar konstigt

Vi får väl se om någon kunnig från Telia kan lämna en rimlig förklaring här på forumet.
Risken att min förening fortsätter med Telia när avtalet går ut är inte överhängade.... Ett j-vligt märkligt sätt att behandla kunder. Om det finns en teknisk förklaring att man inte kan gå ut med allt nu utan måste släppa i omgångar kan man väl acceptera det hela ett tag om Telia informerar korrekt, att agera som Telia gör nu är under all kritik

Postad 11 december 2009 - 20:51

ragonline
  • ragonline
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Vad nu detta!?

Skulle precis gå in och kolla på "På Spåret". Går in i programbibliotek och får där upp att det finns 2st "på spåret". dagens som är det jag ska kolla på och ett med gårdagens datum(!????).

Men, ska starta dagens och får upp att om jag ska kunna ta del av "På Spåret" måste du beställa SVT play!

Alla andra program från SVT går att starta som de ska...

Så här det det ut:

Bifogad fil  SVTPay.jpg   71,58K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av ragonline, 11 december 2009 - 21:09.

Postad 11 december 2009 - 20:53

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Får bara svart bild med ljud på alla kanaler har startat om boxen men det hjälpte inte.

Postad 11 december 2009 - 20:57

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Vad nu detta!?

Skulle precis gå in och kolla på "På Spåret". Går in i programbibliotek och får där upp att det finns 2st "på spåret". dagens som är det jag ska kolla på och ett med gårdagens datum(!????).

Men, ska starta dagens och får upp att om jag ska kunna ta del av "På Spåret" måste du beställa SVT play!

Alla andra program från SVT går att starta som de ska...

Samma här. Jag misstänker att det bara är nåt tillfälligt. Allt på SVT Play ska vara gratis.

Postad 11 december 2009 - 21:33

EmilHemma
  • EmilHemma
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Det här förvånar mig inte. Jag har tre sådan hemma hos mig. När jag beställde tv så lyckades de med konstycket att skicka ut tre stycken med några dagars mellanrum. Jag frågade om jag skulle skica tillbaka dem, men nej, behåll dem eller kasta var svaret. Med sådan hushållning är det inte konstigt att de tar slut...

Inget förvånar mig. Jag fick som sagt fel switch jag med, men skulle behålla den utifall att jag vill kunna se på TV på två tv-apparater (vilket jag iof är intresserad av).
Det jag tycker är förvånande är att de inte prioriterar att åtgärde felaktiga utskick. Men men, förhoppningsvis får jag det innan jul!

Postad 11 december 2009 - 21:34

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Samma här. Jag misstänker att det bara är nåt tillfälligt. Allt på SVT Play ska vara gratis.

Kan bekräfta att det är problem med just på spåret och det är felanmält, har dock inte någon information om när det ska vara avhjälpt.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 11 december 2009 - 22:18

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Önskemål:

Att indikatorn för timeshift försvinner efter ett par sekunder när man pausat, då den ibland skymmer information i bilden.
Bifogad fil  timeshift.jpg   81,42K   5 Antal nerladdningar

Postad 11 december 2009 - 23:12

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Har ni samma problem som jag?
Igår när jag programmerade två program blev de aldrig inspelade. När jag sedan tryckte på att spela in ett program live så spelade den inte heller in nåt. Efter att man drar strömmen så startar den om och vill fortsätta inspelning, då fungerar det. Sen har man bara en asset fil som kom istället för det som skulle spelats in.

Samma sak hände nu precis. Tänkte spela in en serie som jag började titta på. jag blev misstänksam när man bytte kanal att det inte stod att jag håller på att spela in nåt. Tryckte på rec igen, då ville den att jag skulle avsluta en av pågående inspelningarna (fast den inte spelade in nåt) (ingen fil i inspeladebiblioteket mm.) fick rycka strömmen igen.

Är det så här det ska fungera att spela in? Då vill jag inte betala 100 kr i månaden. Det är mest som ett lotteri om nåt blir inspelat eller ej!!

Vad beror detta på?`bugfix xom kommer snarast eller vad? Irriterande är vad det är.

Redigerat av Bulldog76, 11 december 2009 - 23:13.

Postad 11 december 2009 - 23:38

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Har ni samma problem som jag?
Igår när jag programmerade två program blev de aldrig inspelade. När jag sedan tryckte på att spela in ett program live så spelade den inte heller in nåt. Efter att man drar strömmen så startar den om och vill fortsätta inspelning, då fungerar det. Sen har man bara en asset fil som kom istället för det som skulle spelats in.

Samma sak hände nu precis. Tänkte spela in en serie som jag började titta på. jag blev misstänksam när man bytte kanal att det inte stod att jag håller på att spela in nåt. Tryckte på rec igen, då ville den att jag skulle avsluta en av pågående inspelningarna (fast den inte spelade in nåt) (ingen fil i inspeladebiblioteket mm.) fick rycka strömmen igen.

Är det så här det ska fungera att spela in? Då vill jag inte betala 100 kr i månaden. Det är mest som ett lotteri om nåt blir inspelat eller ej!!

Vad beror detta på?`bugfix xom kommer snarast eller vad? Irriterande är vad det är.

Jag har inte gjort så många inspelningar, men alla mina har fungerat som de skall.

/A

Postad 11 december 2009 - 23:42

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag har inte gjort så många inspelningar, men alla mina har fungerat som de skall.

/A

Samma här. Jag hade en förra veckan som blev svart, ingen bild men i övrigt så har de få försök jag gjort fungerat. Även inspelning på distans via Mina Sidor.

Postad 11 december 2009 - 23:51

Holmsund
  • Holmsund
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Spelade in Idol men sista kvarten kom ej med... Bug or Feature?
:D

Postad 11 december 2009 - 23:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Spelade in Idol men sista kvarten kom ej med... Bug or Feature?

Klart skumt. Var det rätt sluttid i programtablån?

Postad 12 december 2009 - 00:16

Mops
  • Mops
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har inloggningsproblem? Min stannar gulblinkande på femte cirkeln i uppstarten...
Skrev om det här i tråden igår, har kontaktat Telia två gånger utan att problemet lösts.

Surt sa räven...

Postad 12 december 2009 - 01:00

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0
Sen ungefär midnatt så tvärstannar boxen titt som tätt, bilden fryser och ljudet tystnar ca 1 gång per tre - fyra minuter. Det räcker med att byta kanal så är det i gång igen.
Jag har en 1910 box
Nån fler än jag som har problem?

Postad 12 december 2009 - 01:33

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag har en Panasonic PX8 50" och när jag kopplade in digitalboxen (eller DVDn) med HDMI så försvann dom marksända kanalerna, dvs mottagaren i TV:n slås ut av att HDMI sladdarna är inkopplade. Så att Panna klarar HDMI standard vet jag inte...

MVH Boxerforce

Har för mig att det är ett känt inkompatibilitetsproblem mellan Panasonic TVs och Motorolas IPTV boxar. Om jag minns rätt så bör en fungerande workaround vara att se till att TVn är igång innan man drar igång Motorolaboxen. Meddela gärna om det löser problemet =)

Postad 12 december 2009 - 01:38

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Man blir ju mörkrädd av all fel och brister Telia, deras tjänster och utrustningen har.

Kan inte hålla med riktigt där. Min 1510-box har fungerat felfritt jämt och ständigt.

Nåja någongång har den tyvärr strejkat. Boxen vill ej fungera när jag stänger av modemet..så är det för jämnan.

Supporten tjatar jämt att jag ska slå på modemet så ska det fungera igen säger de. Jag slår som en galning på modemet men det vill sig inte ändå.

Vad ska jag göra ?

Skrattade gott! :D :D

Postad 12 december 2009 - 01:43

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Å minns jag rätt så menade Svenska Panasonic att eftersom deras egna maskiner klara detta med HDMI (Viera) så borde en boxtillverkare oxå kunna ge stöd för detta (ord mot ord) ... ja vad vet jag ...

Det som gör att man kan styra/aktivera andra enheter via hdmi kallas CEC. Det är en utökning av hdmi-standarden (och således en frivillig del av den) och de flesta tillverkare som stöder detta har implementerat egna varianter av det. Tyvärr stödjer inte Motorolas boxar det alls. Lösningen med multifjärr som aktiverar flera saker med en knapptryckning är bästa lösningen tillhands.

Postad 12 december 2009 - 02:06

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Vi får väl se om någon kunnig från Telia kan lämna en rimlig förklaring här på forumet.
Risken att min förening fortsätter med Telia när avtalet går ut är inte överhängade.... Ett j-vligt märkligt sätt att behandla kunder. Om det finns en teknisk förklaring att man inte kan gå ut med allt nu utan måste släppa i omgångar kan man väl acceptera det hela ett tag om Telia informerar korrekt, att agera som Telia gör nu är under all kritik

Hur menar du nu?
Om man har möjlighet att släppa HDTV till kunder med individuella avtal nu för att sedan öka på med de kollektiva kunderna under kvartal 1 så tycker jag det är rimligt att man gör så.
Alternativet är ju att ALLA fiberlankunder får vänta till kvartal 1 och då skulle det bli ett jädrans liv bara för det.
Försöker inte försvara Telia men det känns i detta forum som att det alltid är någon som klagar med "jag har inte fått, ge mig"-attityden vilket blir enormt tröttsamt i längden.

Sammanfattning:¨
HDTV (SVT-HD) till alla fiberlankunder med individuella avtal nu!
HDTV (SVT-HD) till alla fiberlankunder inkl kollektiva avtal under kvartal 1 (troligtvis januari).

//coneye

Postad 12 december 2009 - 02:08

kontraband
  • kontraband
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Enligt supporten så är det bara SVT HD som kommer nu i veckan. Andra HD-kanaler kommer men frågan är bara när.

Vet inte om det har avhandlats tidigare..
FYI: Läste på lite om Cigéns metoder och jag hittade nyss en ström för DiscoveryHD på ca 8000kb/s. :D

Postad 12 december 2009 - 02:27

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Wooovvv, vilken skärpa, hade nu HD å tittade lite på Nobeprislutdelningen ... vilken Bild med 1963, 720p och HDMI (På full-HD Panasonic Plasma)!!!!
- äntligen!

Men, att titta på SVTHD med Scart/RGB gav klart sämre bild (randig) än med SVT1 och Scart/RGB (samma sändning), verkar inte lovande om det blir så illa med mpeg4 och SD och man inte har HDMI!!! Detta måste vara fel Markus! Om nu komponetutgången är inaktiv är Scart/RGB ända alternativet för min g:la Panasonic LCD (HD-Ready) utan HDMI.

Undrar även varför inte min TV väljer HDMI anslutningen när man sätter på boxen, en funktion som finns för Scart - ska det vara så Markus? Detta har frågats om tidigt på forumet men aldrig lösts ...

Som jag förstått kommer Telia släppa HD för kollektiva avtal först Q1 2010, man vill väl inte släppa på alla samtidigt helt enkelt ...

En HD-ready TV kan inte sakna hdmi-ingång, en sådan TV har per definition minst en hdmi =) Jag antar du menar att den redan är upptagen?

Jag vet egentligen inte, men hur ofta sänder SVT HD något som inte samtidigt visas i vanliga SD kanalerna från SVT? Så vitt jag förstått är det mesta (allt?) rena parallelsändningar.

Hursomhelst, det låter ju helt klart som en bugg att det blir _så_ dålig kvalité på scarten vid HD-sändningar, men jag har svårt att se att det skulle kunna bli lika bra som motsvarande SD-sändning eftersom en nerskalning från HD till SD måste ske i boxen för att kunna visas på scarten. Jag kan inte heller se att detta skulle vara ett särskilt vanligt användarfall, att man vill kolla på HD-kanaler via scarten, så jag gissar att det är en rätt så lågt prioriterad bugg. Vill man kolla HD så ser man helt enkelt till att ha rätt grejor för det! =)

Detta problemet har helt säkert med nerskalningen att göra, och inget med om det är mpeg2 eller mpeg4...

Postad 12 december 2009 - 07:40

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Undrar även varför inte min TV väljer HDMI anslutningen när man sätter på boxen, en funktion som finns för Scart - ska det vara så Markus? Detta har frågats om tidigt på forumet men aldrig lösts ...

Slå PÅ HDMI-Control i din Tv - läs i manualen hur - så bör den skifta till boxen när boxen slås på.
Men det KAN även bero på till vilken HDMI-anslutning boxen är ansluten.

I övrigt brukar det ju funka så med TVn, att om man trycker på ON/OFF-knappen så väljer TVn den källa man hade den på när man stängde av den.
Startar man däremot TVn genom att trycka på en siffra, så startar den på den kanalen istället.

Postad 12 december 2009 - 09:07

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Jo, har visst telia smart...använder i detta nu min bärbara i nätverket

hyra film? Har Stor + c+ samt viasat guld mmom jag minns rätt enlig erbjudande mm, pay per view...sport fungerade tidigare, ÄVEN Biblioteket och att se ex canal + filmer

NI har skickat detta modem till ovan lösning!!! Men DET HAR FUNGERAT, vad är det som slutat fungera!!!

Som jag sa förra gången, du har modemet för smart men inte tjänsten smart pålagd på stationen.

Jag är dock lite konfunderad varför ni inte har LAN istället för ADSL då er förening såvitt jag kan se har det?

Det enklaste är om du pratar med kundtjänst på 020 755 766 så kan hjälpa dig.

Via LAN ska ni isf ha en bredbandsswitch och leveranstiden på denna är nog kanske två veckor om man beställer dem idag.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 12 december 2009 - 09:11

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Hursomhelst, det låter ju helt klart som en bugg att det blir _så_ dålig kvalité på scarten vid HD-sändningar, men jag har svårt att se att det skulle kunna bli lika bra som motsvarande SD-sändning eftersom en nerskalning från HD till SD måste ske i boxen för att kunna visas på scarten. Jag kan inte heller se att detta skulle vara ett särskilt vanligt användarfall, att man vill kolla på HD-kanaler via scarten, så jag gissar att det är en rätt så lågt prioriterad bugg. Vill man kolla HD så ser man helt enkelt till att ha rätt grejor för det! =)

Detta problemet har helt säkert med nerskalningen att göra, och inget med om det är mpeg2 eller mpeg4...

Något verkar ha hänt i koden som hanterar nerskakningen då jag har fått info om att det blev bättre bild förut när man testade än nu. Vi får väl se om tillverkaren kan hitta något fel, eller göra funktionen för nerskakning bättre.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 12 december 2009 - 09:35

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

HDTV (SVT-HD) till alla fiberlankunder inkl kollektiva avtal under kvartal 1 (troligtvis januari).

//coneye

Hur vet du det? Källa?

Postad 12 december 2009 - 09:37

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Pratade just med Telias support. Enl dom är SVT HD Play bara ett rykte och en tjänst dom aldrig hört talas om. Det enda besked jag fick var att dementera "alla konstga rykten". Hoppas dom har fel...

Ska kanske säga att jag har tagit hela texten direkt från den interna information som gått ut till handläggare, dock är det precis som de på supporten säger att vi inte fått någon information om SVT HD play, men jag misstänker att det kommer att komma snart.

Den tolkning som man ska göra av hela inlägget är ju att samtliga kunder som har ett kanalpaket de betalar en månadsavgift för i ett enskilt avtal med Telia har redan kanalen eller kommer att få kanalen inom några dagar. Alltså, har man något förutom VoD paketet och det eventuella kanalpaketet som ingår kollektivt så är det meningen att man ska se SVT HD på kanalplats 17. Kanalen läggs på som extra kanal till samtliga kunder som ska ha den i omgångar så samtliga kunder får inte kanalen på en gång.

Något svar på varför de som har enbart kollektivavtal inte får kanalen har jag fortfarande inte.

Har man en 1510 box så kommer den när man försöker titta på SVT HD skriva ut en ett meddelande om att man inte kan se kanalen.

Sen kan jag passa på att säga igen att SVT HD alltid sänds i mpeg 4 och med upplösningen 720p i Telias nät, vi byter alltså inte upplösning beroende på om programmet som visas ursprungligen är i HD eller ej.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 12 december 2009 - 10:09

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Hittade nyss en ström för DiscoveryHD på ca 8000kb/s. :D

Ska dom verkligen använda så låga bitrates som 8 Mbit/s? SVT HD via marknätet har ju använt 20Mbit/s MPEG4...

Postad 12 december 2009 - 10:47

Aint2Fat
  • Aint2Fat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Var är ni Telia?, jag försöker hjälpa er!

Vill hitta en lösning för att stoppa möjligheten att se samtliga kanaler ni erbjuder fast man bara har startpaketet.

Postad 12 december 2009 - 10:57

Unregisteredc17e09d1
  • Unregisteredc17e09d1
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Kopplade in min nya 1963 med tvilling abonemang nu precis. Men vad är nu detta? Måste man ringa kundtjänst och aktivera inspelningsfunktionen? Borde inte den aktiveras när boxen skickas ut?

Postad 12 december 2009 - 11:25

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att jag i torsdags fick SVT HD via min fibersladd, bor i hus med kollektivavtal fast jag har själv valt till kanalpaket stor.

Postad 12 december 2009 - 12:00

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Nu dök Svt-HD upp här också, får hålla med om att något är vaj med nedskalning till Scart, det är inte vackert...

Har också konstaterat att det är något fel om man slår på boxen från stand-by när en inspelning pågår, då frågar den om man vill fortsätta inspelningen, asset-filer uppstår och läget verkar förvirrat. I övrigt inga problem med saknade inspelningar.

Det finns ett annat problem och det är om man angett marginaler för inspelningar så går det inte att spela in två på varandra följande program utan att falla för spärren mot parallella inspelningar. Jag förstår varför det blir så, men användarmässigt är det inte så vettigt.

Postad 12 december 2009 - 12:11

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Hur menar du nu?
Om man har möjlighet att släppa HDTV till kunder med individuella avtal nu för att sedan öka på med de kollektiva kunderna under kvartal 1 så tycker jag det är rimligt att man gör så.
Alternativet är ju att ALLA fiberlankunder får vänta till kvartal 1 och då skulle det bli ett jädrans liv bara för det.
Försöker inte försvara Telia men det känns i detta forum som att det alltid är någon som klagar med "jag har inte fått, ge mig"-attityden vilket blir enormt tröttsamt i längden.

Sammanfattning:¨
HDTV (SVT-HD) till alla fiberlankunder med individuella avtal nu!

//coneye

Problemet är väl att Telia inte sagt någonting om varför samt att Januari bara är rykten till skillnad ifrån ADSL som har fått en officiell uppgift om "första halvåret är förhoppningen".
Nu bryr jag mig inte speciellt, har inget behov av SVT HD före OS då de är så få program som faktiskt sänds i HD och de kanaler jag är intresserad av ändå kommer kräva abonnemang (Canal+ / Viasat), men det är smygandet med det hela som stör mig. Som sagt, jag trodde Comhem var usla på kommunikation, men Telia ger sig verkligen in i kriget om den posten. Vill de verkligen ta över som det minst omtyckta företaget i sverige?

Postad 12 december 2009 - 12:22

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Med risk för off-topic men har sett funderingar i tråden. Ni som har Panasonic-TV och vill att den skall starta med HDMI-ingången som första val måste ställa in det. Öppna luckan på teven. Håll inne -V och tryck 3ggr på AV-knappen på fjärren. Aktivera Hotel Mode och välj den ingång du önskar som start. Tryck exit på fjärren.
ps. rör inget annat där

Edit: Funkar på b.la PV60,PX70/80 o några av de efterföljande modellerna..

Redigerat av Palle, 12 december 2009 - 12:26.

Postad 12 december 2009 - 12:23

Unregisteredc17e09d1
  • Unregisteredc17e09d1
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Undra om en HDMI -> Komponent converter fungerar med 1963 boxen?

Postad 12 december 2009 - 12:42

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Undra om en HDMI -> Komponent converter fungerar med 1963 boxen?

Ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Boxen skall inte bry sig om vad för hdmi-ingång man kopplar den till (dock med reservation med tanke på alla de som har problem mad att koppla till receiver/förstärkare).

Edit: Om det nu finns att få tag på vill säga...

Redigerat av tomano58, 12 december 2009 - 12:50.

Postad 12 december 2009 - 13:13

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Gick det och göra så att rec lampan lyser Teliakundtjänst Markus? bra och veta om den spelar då tvn är avstängd tex.

Postad 12 december 2009 - 13:17

Mops
  • Mops
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Kopplade in min nya 1963 med tvilling abonemang nu precis. Men vad är nu detta? Måste man ringa kundtjänst och aktivera inspelningsfunktionen? Borde inte den aktiveras när boxen skickas ut?

Hade samma problem som du, när jag ringt/chattat och påtalat problemet för tredje gången så fick jag nuvarande problem; boxen startar inte alls, fastnar på femte inloggningscirkeln...

Så jag vet inte om jag kan rekommendera dig att försöka få felet fixat, risken är att du inte kan se på TV alls.

Postad 12 december 2009 - 13:28

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Sen ungefär midnatt så tvärstannar boxen titt som tätt, bilden fryser och ljudet tystnar ca 1 gång per tre - fyra minuter. Det räcker med att byta kanal så är det i gång igen.
Jag har en 1910 box
Nån fler än jag som har problem?

Det här problemet varade mellan 24:00 och 02:00 ca och jag fick hela tiden sitta med fjärrk. för att aktivera boxen. Vad kan det ha berott på?

Postad 12 december 2009 - 13:29

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Boxen skall inte bry sig om vad för hdmi-ingång man kopplar den till (dock med reservation med tanke på alla de som har problem mad att koppla till receiver/förstärkare).

Nu är det så HDCP innebär en krypterad datakanal från bildkälla till mottagare. Kommunikationen är dubbelriktad och sker end-to-end. Det innebär att boxen i allra högsta grad tittar på vem som sitter i andra änden. Om mottagaren inte följer HDCP, eller har blivit svartlistad, så vägrar källan att mata ut någon data eller så kan inte mottagare avkryptera dataströmmen. När det gäller att tillverka och sälja en omvandlare så är det inte tillåtet: http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

"HDCP bans compliant products from converting HDCP-restricted content to full-resolution analog form, presumably in an attempt to reduce the size of the analog hole."

Nyckelordet lär vara "full-resolution analog form" och det kanske är tillåtet att få tag i en adapter som skickar ut en nedskalad SD-signal analogt i DVD-kvalite men frågan är om du kan hitta en sån.

En annan intressant artikel: http://www.abccables...i-problems.html

Sista raden är särskilt intressant "The problem that is most common is the failure of the HDCP repeater function , or the lack of the HDCP repeater to reliably perform the authentication in all types of usage scenarios.". Vilket är varför jag tidigare skrivit att om det går att koppla boxen direkt till tv;n men inte genom receivern (repeatern) så är det fel på receivern. Att det sen trots allt funkade med den gamla 1910 kan ju kanske bero på att boxen är gammal och kanske inte gjorde det där med HDCP riktigt rätt den heller! =)

Redigerat av Unregistered1402, 12 december 2009 - 13:34.

Postad 12 december 2009 - 14:34

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Var är ni Telia?, jag försöker hjälpa er!

Vill hitta en lösning för att stoppa möjligheten att se samtliga kanaler ni erbjuder fast man bara har startpaketet.

Här är vi! =)

Tackar så mycket för att du vill hjälpa oss. Det uppskattar vi väldigt mycket och naturligtvis ser vi att det är vad som gör minhembios forumet och dess användare (tex du) så suveränt.
Just detta problem är vi dock medvetna om och jobbar redan på att lösa.
Håll till godo så länge!

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Postad 12 december 2009 - 15:07

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Nu är det så HDCP innebär en krypterad datakanal från bildkälla till mottagare. Kommunikationen är dubbelriktad och sker end-to-end. Det innebär att boxen i allra högsta grad tittar på vem som sitter i andra änden. Om mottagaren inte följer HDCP, eller har blivit svartlistad, så vägrar källan att mata ut någon data eller så kan inte mottagare avkryptera dataströmmen. När det gäller att tillverka och sälja en omvandlare så är det inte tillåtet: http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

"HDCP bans compliant products from converting HDCP-restricted content to full-resolution analog form, presumably in an attempt to reduce the size of the analog hole."

Nyckelordet lär vara "full-resolution analog form" och det kanske är tillåtet att få tag i en adapter som skickar ut en nedskalad SD-signal analogt i DVD-kvalite men frågan är om du kan hitta en sån.

En annan intressant artikel: http://www.abccables...i-problems.html

Sista raden är särskilt intressant "The problem that is most common is the failure of the HDCP repeater function , or the lack of the HDCP repeater to reliably perform the authentication in all types of usage scenarios.". Vilket är varför jag tidigare skrivit att om det går att koppla boxen direkt till tv;n men inte genom receivern (repeatern) så är det fel på receivern. Att det sen trots allt funkade med den gamla 1910 kan ju kanske bero på att boxen är gammal och kanske inte gjorde det där med HDCP riktigt rätt den heller! =)

Ok, tack för lektionen :). Klantigt formulerat av mig... Vad jag avsåg var snarare att har man en apparat med hdmi-ingång så finns den ju där av en anledning, dvs det skall gå att koppla in sig. Det var också av den anledningen jag la till texten "Om det ens går att få tag på". HDMI-Componentadaptrar finns inte att köpa via vanliga butiker då det som sagt är otillåtet att sälja. Däremot kan det mycket väl finnas att hitta via import från Kina/Taiwan där man inte bryr sig om detta. Om det sen fungerar är ju en annan historia.

Postad 12 december 2009 - 15:49

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det ha hänt att PVR-funktionen läggs på fel abonnemang så i dit fall kan det vara så att PVR-ligger aktiverat på ditt huvudabonnemang. Har du provat att koppla in boxen med de inloggningsuppgifterna?

/A

Postad 12 december 2009 - 15:55

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Har nu återigen misslyckats med två inspelningar, en igår och en idag. Jag har bläddrat mej fram till programmen och tryckt på rec-knappen. När jag kommer hem så finns det inga inspelningar gjorda och heller inga meddelande om att något gått fel.

Jag har varje gång dubbelkollat att det står den rosa rec-ikonen finns framför programmet innan jag lämnat huset.

Börjar bli jävligt trött på detta.

Postad 12 december 2009 - 16:17

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Nu är det inte så enkelt. Finns många exempel på enheter (sources) som inte har implementerat HDCP standarden på rätt sätt. Och då fungerar det inte heller trots att AV receivern följer alla specifikationer och har gått igenom oberoende compliance tester. Så om alla andra HDMI enheter med HDCP fungerar med en AV receiver så kan det faktiskt bero på Motorola 1963 boxen. Jag har t o m problem idag med att koppla 1963 boxen direkt via HDMI till en av våra Samsung LCD TV (mode not supported). Dock så fungerade 1910 boxen (med tidigare program versioner) utan problem till denna LCD TV. Och det finns massor av LCD TV som kunder har idag som inte har gått igenom några HDCP compliance tester.

Postad 12 december 2009 - 18:00

Concha
  • Concha
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Till Markus, Telia Kundtjänst..

Vi behöver HJÄLP!!!

Har haft Telia Digital Tv nu under ett par år och allt har fungerat sk*t bra. Dock för 1,5-2 månader sedan började vi få problem både med bild och ljud. Bland annat pixelbildningar och att bilden fryser till och att ljudet i samband med detta också fryser till. Sker oftare framåt kvällen men även under dagen och det händer i stort sett på alla kanaler. Var i kontakt med kundtjänst i samband med att detta började, och mätningar gjordes och inget fel har funnits och fick lite tips på vad jag kunde prova för att få rätt på det, bland annat att prova med en annan nätverkskabel, hjälpte inte.
Har provat att flytta dsl-splittern till huvudjacket direkt, ingen skillnad.
Har provat stänga ner modem och box under natten, hjälper inte.
Har provat plocka bort all telefoniutr. som finns kopplade i hemmet, ingen skillnad.
Nu kommer en tekniker att komma hem till oss på måndag 14/12, för att kolla av läget, så vi får se vad han/hon kommer fram till.
Men har du något tips på vad som kan vara galet. Har 1510 boxen, drog igång tjänsten i feb/mars 2007, adsl 6-8 (och här ser allt bra, landar på 6,5 mbit i snitt per mätning på bredbandskollenn.se)(modemet är levererat till mig som i jan 2007)

// Concha

Postad 12 december 2009 - 18:02

Unregisterede477d65e
  • Unregisterede477d65e
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Jag bor i en gruppansluten bostadsrättsförening och efter att ha pratat med kundtjänst i början av veckan beställde jag en 1963 (på "avbetalning") och VoD. Jag funderar även på att inom en snar framtid lägga på kanalpaket på det Lagom som ingår, men jag har inte bestämt mig för vad än.
Ett av kraven var att det inte tillkommer en krypteringsavgift och att tv kan faktureras separat och inte läggas på bredbandsfakturan.
Detta skulle inte vara några problem, men nu har jag fått papper (dvs nya koder för VoD etc).

Där står det att krypteringsavgift tillkommer och att fakturering sker på bredbandsfakturan!
Problemet är att min bredbandsfaktura går till ett företag och de vill inte betala min tv också :) så om det inte går att splitta faktura får jag betala allt eller vara utan extra kanaler, VoD etc

Eftersom Telias kundtjänst inte kan svara före måndag så frågar jag här:
Är det någon som vet om det går att få tv fakturerat separat?

Enligt kundtjänst skulle jag inte behöva betala en krypteringsavgift för VoD och inte heller om jag lade till kanalpaket.
Stämmer detta? Det verkar oklart värre! (Jo, jag har sökt och det blev inte klarare)

Tacksam för svar.

Postad 12 december 2009 - 18:19

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Har nu återigen misslyckats med två inspelningar, en igår och en idag. Jag har bläddrat mej fram till programmen och tryckt på rec-knappen. När jag kommer hem så finns det inga inspelningar gjorda och heller inga meddelande om att något gått fel.

Jag har varje gång dubbelkollat att det står den rosa rec-ikonen finns framför programmet innan jag lämnat huset.

Börjar bli jävligt trött på detta.

Har också misslyckats flertalet gånger. inte förrän jag dratt strömmen o startat om den fungerar det igen, men man kan aldirg veta när det fungerar och inte.

Till telia:
Är detta ett problem relaterat till programvaran i boxen, eller är det fel på själva boxen? och när kan man lita på inspelningarna?

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.