Inte sÄ jag menade. Skojade mest om att DU fÄr passa dig för att tala gott om Telia och Markus sÄ inte en del forumbesökare tror att DU Àr TeliaanstÀlldHaha, det var vÀl inte dig det var riktat till utan hallberg som jag har för mig Àr teliaanstÀlld? Tanken har faktiskt slagit mig med , att Hallberg brukar "försvara" Telia i den hÀr trÄden. Det Àr inget som irriterar eller stör mig pÄ nÄgot vis, bara ett konstaterande.
Jag hĂ„ller med om att det Ă€r kanon att Telia kundservice deltar i detta forum och att Markus gör ett bra jobb vilket han ocksĂ„ borde göra eftersom det faktiskt Ă€r en del av vad han Ă€r anstĂ€lld för att göra. Ibland kan dock Ă€ven jag kĂ€nna att det saknas en tydlig linje pĂ„ vilka frĂ„gor man vĂ€ljer att svara pĂ„. Tex sĂ„ har jag tidigare frĂ„gat, och blivit "ignorerad", om det finns nĂ„gon tanke att i framtida versioner av mjukvaran göra det möjligt att spela in tvĂ„ program samtidigt och pĂ„ samma gĂ„ng titta pĂ„ en tidigare inspelning. Detta Ă€r en viktig funktion för mig och det skulle inte falla mig in att byta ut min Boxerbox innan detta Ă€r pĂ„ plats sĂ„ det skulle vara trevligt att fĂ„ ett svar pĂ„ det. Ăr det ens lösbart.
Jag trodde ett tag att jag inte fick svar för att det handlade om framtida versioner men eftersom kundtjÀnst i andra sammanhang kommenterat planer och framtida lösningar sÄ verkar det inte som att det Àr sÄ. Detta gör att det kÀnns lite godtyckligt och det tycker inte jag Àr bra.
Jag vill helst inte vara en gnÀllspik utan hoppas att detta inlÀgg tolkas som konstruktivt! :-)
God Jul!
* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
Kreatel IP-STB 1510
(Digitalboxar)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1510
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910
(Digitalboxar)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910-9
(Digitalboxar)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1960-9
(Digitalboxar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1903
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1963
(Digitalboxar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1003
(Digitalboxar)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 22 December 2009 - 13:11
Postad 22 December 2009 - 13:49
Enligt info. hÀmtat frÄn Xavi XG6745 manual
Port 1â No VLAN ID, prioritet 0, RĂD port för Internet
Port 2 â VLAN ID 845, prioritet 4, GUL port för IPTV
Port 3 â VLAN ID 855 prioritet 5, GRĂN port för IPTELEFON
Port 4 â VLAN ID 865, prioritet 1, BLĂ port managemnt (inte anvĂ€nd)
Jag har förmig att det Àr lika för ADSL modemen, men Àr osÀker.
Switchen som anvÀnds mÄste stödja IEEE 802.1Q och IEEE 802.1P
Informationen finns tillgÀnglig pÄ nÀtet
/Kjell
Postad 22 December 2009 - 14:05
Ăr det sĂ„ att ni gnĂ€llspikar hĂ„ller ihop och alltid hoppar pĂ„ de som försvarar telia?
SÄ du tycker alltsÄ att trots att detta inte Àr ett supportforum att Markus ska svara pÄ varenda frÄga oavsett om det bara Àr att han inte vet eller att frÄgan Àr besvarad tidigare och dÀrmed slösa en massa tid som han istÀllet kan lÀgga pÄ att besvara frÄgor som fler Àn en person har problem med, dÀrmed inte sagt att du Àr ensam om just detta problem? Har du över huvud taget försökt kontakta Telias riktiga support?
För övrigt anser jag att Markus pÄ kundtjÀnst gör ett kanonjobb som över huvud taget orkar ta sig tid och lÀsa igenom detta forum och ge oss alla hjÀlp, support och information.
Kul att man blir kallad för gnĂ€llspik nĂ€r man sĂ€ger vad man tycker. Ăr inte ett forum till för att man ska kunna ventilera sina Ă„sikter etc.?
Ja, ska man vara representant för ett företag hÀr pÄ forumet sÄ ska man svara pÄ samtliga frÄgor som stÀlls. Kan man inte svaret fÄr man helt enkelt hÀnvisa till nÄgon som kan det. Att ignorera vissa frÄgor som Markus gör Àr rent ut sagt oartigt.
Jag vÀnde mig hit eftersom jag inte har tid att sitta i telefonkö eller att vÀnta pÄ att Telia ska ringa upp.
Sedan sÄ fÄr vÀl Markus betalt av Telia eftersom han arbetar pÄ Telia sÄ hur han kan anses göra ett kanonjobb nÀr det Àr hans arbetsuppgift/er förstÄr jag inte?
Edit: Minhembio tar ju bort omdömen frÄn SonyEricsson-anstÀllda som ger bra betyg pÄ det egna mÀrket sÄ nog bör man inte acceptera att Telia-anstÀllda som Hallberg konstant prisar Telia och deras tjÀnster. BÄda Àr ju former utav egenreklam.
Redigerat av Tekn0, 22 December 2009 - 14:12.
Postad 22 December 2009 - 14:12
Har ocksÄ problem med att HDMI-signalen försvinner efter tredje pricken. Det sker pÄ bÄda mina LCD-tv. Den ena Àr bara en vecka gammal. Telias kundtjÀnst sÀger: VÀnta, det kan ev komma nÄgon uppdatering avhjÀlper det.
Man skulle vÀldigt gÀrna vilja veta ungefÀr nÀr och om de överhuvudtaget arbetar med det.
NÄgon som löst problemet?
Har ocksÄ samma problem, ingen bild efter tredje pricken frÄn 1963 via HDMI direkt till en Philips 42PFL9632, testade med en 4m supra-kabel utan resultat men det Àr kanske Ät andra hÄllet man ska gÄ och testa med en sÀmre kabel? Uppgraderade tv'n med senaste mjukvara men det gjorde ingen skillnad. Scart fungerar och Àr lösningen t.v enligt Telias kundtjÀnst, som kÀndes vid problemet...
Postad 22 December 2009 - 14:22
Finns de hÀr reglerna att lÀsa nÄgonstans? Jag skulle gÀrna vilja veta vad man ska och inte ska göra.Ja, ska man vara representant för ett företag hÀr pÄ forumet sÄ ska man svara pÄ samtliga frÄgor som stÀlls. Kan man inte svaret fÄr man helt enkelt hÀnvisa till nÄgon som kan det.
Det dÀr Àr helt ologiskt. Hur mycket nÄgon uppskattar vad en annan person gör pÄverkas knappast av om denne fÄr betalt.Sedan sÄ fÄr vÀl Markus betalt av Telia eftersom han arbetar pÄ Telia sÄ hur han kan anses göra ett kanonjobb nÀr det Àr hans arbetsuppgift/er förstÄr jag inte?
Postad 22 December 2009 - 14:35
Finns de hÀr reglerna att lÀsa nÄgonstans? Jag skulle gÀrna vilja veta vad man ska och inte ska göra.
Vanligt hyfs.
Om nÄgon frÄgar mig nÄgot pÄ arbetet sÄ ignorerar jag inte valde frÄgor utan svarar pÄ samtliga. Kan jag inte svaret sÄ hÀnvisar jag till nÄgon som kan.
Det dÀr Àr helt ologiskt. Hur mycket nÄgon uppskattar vad en annan person gör pÄverkas knappast av om denne fÄr betalt.
FÄr stÄ för dig.
Postad 22 December 2009 - 14:47
Kul att man blir kallad för gnĂ€llspik nĂ€r man sĂ€ger vad man tycker. Ăr inte ett forum till för att man ska kunna ventilera sina Ă„sikter etc.?
Ja, ska man vara representant för ett företag hÀr pÄ forumet sÄ ska man svara pÄ samtliga frÄgor som stÀlls. Kan man inte svaret fÄr man helt enkelt hÀnvisa till nÄgon som kan det. Att ignorera vissa frÄgor som Markus gör Àr rent ut sagt oartigt.
Jag vÀnde mig hit eftersom jag inte har tid att sitta i telefonkö eller att vÀnta pÄ att Telia ska ringa upp.
Sedan sÄ fÄr vÀl Markus betalt av Telia eftersom han arbetar pÄ Telia sÄ hur han kan anses göra ett kanonjobb nÀr det Àr hans arbetsuppgift/er förstÄr jag inte?
Edit: Minhembio tar ju bort omdömen frÄn SonyEricsson-anstÀllda som ger bra betyg pÄ det egna mÀrket sÄ nog bör man inte acceptera att Telia-anstÀllda som Hallberg konstant prisar Telia och deras tjÀnster. BÄda Àr ju former utav egenreklam.
Nu rÀcker det!
Jag tÀnkte slippa gÄ in i en löjlig diskussion om detta igen. Hela den hÀr diskussionen Àr rÀtt OT. Jag Àr hÀr som anvÀndare av Telias Digital-TV och inte som Telia-anstÀlld. Jag kommer att fortsÀtta skriva inlÀgg som baseras pÄ min Äsikt. Till skillnad frÄn de flesta hÀr skriver jag dessutom inte under pseudonym, utan stÄr helt för min Äsikt.
Hemma hos mig fungerar bÄda mina boxar helt utan problem. Jag har inga problem att koppla mina saker via HDMI, jag har inga problem att varken spela in eller spela upp mina inspelningar osv.
Jag har aldrig förnekat att vissa anvÀndare har problem och jag hoppas att Telia gör vad man kan för att lösa dessa. DÀremot kommer jag inte skriva att jag har problem nÀr jag inte har det, bara för att pÄ nÄgot vis blidka er för att jag rÄkar arbeta pÄ Telia. Om du sedan tolkar det som "reklam" sÄ fÄr det stÄ för dig. För min del handlar det mer om att visa pÄ att vissa problem faktiskt inte drabbar alla anvÀndare.
DÀremot har jag försökt hjÀlpa de som har problem om jag kan, senast försökte jag hjÀlpa dig genom att stÀlla följdfrÄgor om de problem du lade fram. Du har ocksÄ fÄtt svar pÄ vad du bör göra.
NÀr det gÀller forumet som sÄdant sÄ tycker jag fortfarande att man mÄste respektera att Telia Kundservice inte kan svara pÄ alla inlÀgg direkt (eller alls om nÄgon annan hinner svara före). Forumet skulle bli ganska svÄrlÀst om det efter varje inlÀgg fanns ett frÄn Telia Kundservice dÀr det stÄr att man inte har svar pÄ frÄgan. Dessutom skulle deras inblandning i forumet bli alldeles för stort jÀmfört med oss övriga anvÀndare vilket jag skulle tycka var negativt. En lagom inblandning anser jag Àr bÀst. Annars bör man flytta detta till telia.se och ha som ett supportforum. SÄ med den Äsikten Àr det mycket möjligt att jag försvarar Markus och Telia, so what!
/A
Postad 22 December 2009 - 15:26
Konfigurering av egen switch (telia bredbandsswitch)
Enligt info. hÀmtat frÄn Xavi XG6745 manual
Port 1â No VLAN ID, prioritet 0, RĂD port för Internet
Port 2 â VLAN ID 845, prioritet 4, GUL port för IPTV
Port 3 â VLAN ID 855 prioritet 5, GRĂN port för IPTELEFON
Port 4 â VLAN ID 865, prioritet 1, BLĂ port managemnt (inte anvĂ€nd)
Jag har förmig att det Àr lika för ADSL modemen, men Àr osÀker.
Switchen som anvÀnds mÄste stödja IEEE 802.1Q och IEEE 802.1P
Informationen finns tillgÀnglig pÄ nÀtet
/Kjell
Ăr detta nĂ„got man sjĂ€lv kan stĂ€lla in? ADSL modemen skall vara konfigurerade pĂ„ samma sĂ€tt som switcharna.
Postad 22 December 2009 - 16:01
Postad 22 December 2009 - 16:06
Ăr detta nĂ„got man sjĂ€lv kan stĂ€lla in? ADSL modemen skall vara konfigurerade pĂ„ samma sĂ€tt som switcharna.
VLAN ID:en mÄst stÀmma överens med de ID Telia har konfigurerat i sitt nÀt (TjÀnsten kopplad till ett VLAN ID). Men vilken port som taggas för ett speciellt ID spelar ingen roll. Jag vet att det gÄr att Àndra i Zylex P-660 ADSL. Genom att Àndra VLAN ID för t.ex iptelefon till IPTV slipper man anvÀnda en extra switch för 2st TV boxar.
Force (Xavi) XG6745 som distribueras av Inteno borde gĂ„ att konfiurera om efter som det stĂ„r i produktbladet "LAN-port 1â4 har konfigureringsbara VLAN". Men om man mĂ„ste anvĂ€nda ett spciellt program, vet jag inte, Har inte fĂ„tt min switch Ă€n :-(. Andra switchar som stöder (VLAN) Virtual LAN och (QoS) Quality of Service Ă€r ofta konfigurerbara via telnet eller web.
/Kjell
Postad 22 December 2009 - 17:19
Jag har fiberlan och en 1963.
Postad 22 December 2009 - 19:39
Jag undrar om nÄgon har haft ett liknande problem och vet vad det vara eller har tips vart jag kan vÀnda mig för snabb hjÀlp. Jag blev lovad ett samtal frÄn en servicetekniker som skulle ha ringt för 10 dagar sedan, börjar bli lite less pÄ det hela.
/Christofer
Postad 22 December 2009 - 20:22
Vi flyttade in i lÀgenhet med FiberLan 6 november och har Ànnu inte lyckts fÄ ingÄng varken telefon eller digital-tv. Bredbandet har alltid fungerat. Telefoniadaptern och switchen (Inteno) Àr bÄda utbytta utan framgÄng. Tv-boxen Àr en 1963. PÄ telefoni-adaptern slutar status-lampan inte att blinka och tv-boxen fastnar pÄ första cirkeln (gul). Jag har varit i kontakt med Telias support ett antal gÄnger och de kan inte se att boxarna Àr anslutna (fÄr ingen IP-adress). Jag har felsökt pÄ egen hand och med supporten utan framgÄng. Kan Àven nÀmna att nÀr jag kopplar boxarna till min router fÄr bÄda enheter IP-adress, men de fungerar ju inte pga inget stöd för VLAN.
Jag undrar om nÄgon har haft ett liknande problem och vet vad det vara eller har tips vart jag kan vÀnda mig för snabb hjÀlp. Jag blev lovad ett samtal frÄn en servicetekniker som skulle ha ringt för 10 dagar sedan, börjar bli lite less pÄ det hela.
/Christofer
Jag bor i lÀgenhet med fiber och har inte fÄtt igÄng mitt Àn pga av avsaknade av korrekt switch.
MEN, nÀr jag pratade med supporten för Fiber (gÄr inte o ringa ADSL numret) sÄ kollade vi att det Àr korrekt kopplat i "kÀllaren" till huset, jag tryckte helt enkelt in tv-splittern (det funkar som jag förstod med i stort sett vad som helst, modem, switch eller dylikt) direkt i ingÄngen för nÀtverket till lÀgenheten sÄ kunde han se att jag hade tryckt in kabeln i nÄgot. NÀr jag drog ur kabeln sÄ sÄg han att det inte var ikopplat lÀngre. Med andra ord borde du kunna göra denna "felsökning" ocksÄ, duhar ju switch, dÄ ska de kunna se att du har kopplat in den (och att den Àr pÄ), om de inte kan göra det har de kanske kopplat fel i huset du bor i.
Deta ska de pÄ Fiber supporten kunna hjÀlpa dig med att kolla.
*tipsar*
Jag bor i lÀgenhet med fiber och har inte fÄtt igÄng mitt Àn pga av avsaknade av korrekt switch.
MEN, nÀr jag pratade med supporten för Fiber (gÄr inte o ringa ADSL numret) sÄ kollade vi att det Àr korrekt kopplat i "kÀllaren" till huset, jag tryckte helt enkelt in tv-splittern (det funkar som jag förstod med i stort sett vad som helst, modem, switch eller dylikt) direkt i ingÄngen för nÀtverket till lÀgenheten sÄ kunde han se att jag hade tryckt in kabeln i nÄgot. NÀr jag drog ur kabeln sÄ sÄg han att det inte var ikopplat lÀngre. Med andra ord borde du kunna göra denna "felsökning" ocksÄ, duhar ju switch, dÄ ska de kunna se att du har kopplat in den (och att den Àr pÄ), om de inte kan göra det har de kanske kopplat fel i huset du bor i.
Deta ska de pÄ Fiber supporten kunna hjÀlpa dig med att kolla.
*tipsar*
Hmm, jag lÀste lite snabbt kanske. Ditt bredband verkar ju funka sÄ dÄ verkar det ju vara "rÀtt kopplat", men det faktum att de inte ser att du har nÄtt inkopplat tyder ju pÄ motsatsen, det var denna "check" jag menade och killen pÄ supporten sa att om de inte kan se att nÄtt Àr inkopplat Àr det troligtvis felkopplat i kÀllaren.
Suspekt
Postad 22 December 2009 - 22:04
Postad 22 December 2009 - 22:30
Försöker att koppla in 1963 med en komponentkabel, det Àr bild nÀr boxen startar till 3 gröna cirklar sedan försvinner bilden. Behöver man göra nÄgon instÀllning för att det ska fungera sen ocksÄ?
Nej, den skall vara avsiktligt avstÀngd. Inget likt HDCP pÄ komponent och krav frÄn programleverantörer var orsaken...
Postad 22 December 2009 - 22:36
TyvÀrr. Telia har valt att slÄ av komponent pÄ 19x3. De anger t o m pÄ sin hemsida att boxen har hdmi och scart (enbart) fast den fysiskt har Àven komponent ut... Den officiella anledningen till att deaktivera komponent Àr av rÀttighetsskÀl.Försöker att koppla in 1963 med en komponentkabel, det Àr bild nÀr boxen startar till 3 gröna cirklar sedan försvinner bilden. Behöver man göra nÄgon instÀllning för att det ska fungera sen ocksÄ?
Postad 22 December 2009 - 23:10
Nej, den skall vara avsiktligt avstÀngd. Inget likt HDCP pÄ komponent och krav frÄn programleverantörer var orsaken...
Vad trött man blir. Bara för att man var lite tidig ute med sitt plattv köp. Före HDMI-tiden.
Postad 22 December 2009 - 23:51
Vad trött man blir. Bara för att man var lite tidig ute med sitt plattv köp. Före HDMI-tiden.
Finns det inte andra leverantörer av TV-kanaler ?
SjÀlv har jag i mÄndags bestÀllt ytterligare en PVR. FrÄn bolaget X...
Hoppas burken dyker upp pÄ posten i morrn...dÄ har man ju fyra stycken HDD-inspelare. Fler behöver man inte ha.
Postad 23 December 2009 - 00:30
Vad har man för möjligheter att spola eller stega fram och tillbaka i time-shift?
Postad 23 December 2009 - 00:35
Det stÀmmer. Spola funkar bra, bÄde framÄt/bakÄt i 10x o 20xNi som anvÀnt 1963-boxen ett tag nu: StÀmmer det att det Àr max 2 timmars time-shift och att bufferten töms om man byter kanal?
Vad har man för möjligheter att spola eller stega fram och tillbaka i time-shift?
Postad 23 December 2009 - 01:02
Det stÀmmer. Spola funkar bra, bÄde framÄt/bakÄt i 10x o 20x
GÄr det bara att spola? Det gÄr inte att stega fram 30 sek. alt. 10 minuter (som jag har pÄ min DVD-recorder)?
Postad 23 December 2009 - 01:17
Man har vÀl kunnat valt en "snÀllare" variant och tillÄtit utmatning i SD-upplösning via komponent. Alla programTyvÀrr. Telia har valt att slÄ av komponent pÄ 19x3. De anger t o m pÄ sin hemsida att boxen har hdmi och scart (enbart) fast den fysiskt har Àven komponent ut... Den officiella anledningen till att deaktivera komponent Àr av rÀttighetsskÀl.
och kanaler kan vÀl inte ha det högsta rÀttighetsskyddet ...
Postad 23 December 2009 - 07:50
Du kanske har DVi ingÄng. Finns kablar mellan HDMi Ä DVi.
Postad 23 December 2009 - 08:18
KÀnns som att vi kommit en bit frÄn huvudfrÄgan hÀr (eller i alla fall sÄ som jag uppfattar den :-) ), Àr det ok av Telia Kundservice att de ignorerar vissa frÄgor, Àven om de Àr riktade till dem specifikt, utan en tydlig linje?Inga problem med Hallberg.
Men hur gör vi om eventuella slÀktingar till Markus skulle börja skriva (eller kanske redan skriver) hÀr? MÄste de uppge det dÄ?
För mig personligen sÄ ser jag hellre att de Àr kvar och agerar pÄ nuvarande sÀtt, att de svarar enligt nÄgon form av subjektiv bedömning för det hÀr Àr ju inte en formell kanal till kundservice, Àn att de lÀmnar forumet. MÄnga gÄnger Àr det bra information som ges. BÀst vore dock de svarade pÄ alla frÄgor som riktades till dem men det Àr kanske orimligt att begÀra det. Ibland sÄ undrar man dock hur de vÀljer vilka frÄgor de svarar pÄ. Telia kundservice Àr ju en officiell teliarepresentant i detta forum och de kanske borde ha en uttalad och komunicerad strategi för detta?
Men som sagt, det Àr inte hela vÀrlden för mig. Det viktigaste Àr att de finns kvar i forumet! Tack för det Telia, det ger oss ett enkelt sÀtt att snabbt (ibland) fÄ information utan att behöva kontakta kundtjÀnst och jag kan tÀnka mig att det finns ett vÀrde för Telia i det ocksÄ :-) .
Postad 23 December 2009 - 08:31
Försök fÄ tag i 1903/10-boxen om du desperat inte behöver inspelningsfunktionen. Komponent Àr pÄslagen dÀr.
Kolla med Telia eller Marcus frÄn Telia hÀr pÄ forumet om de ligger pÄ nÄgra boxar.
Redigerat av Palle, 23 December 2009 - 08:33.
Postad 23 December 2009 - 08:33
Försök fÄ tag i 1910-boxen om du desperat inte behöver inspelningsfunktionen. Komponent Àr pÄslagen dÀr.
Kolla med Telia eller Marcus frÄn Telia hÀr pÄ forumet om de ligger pÄ nÄgra boxar.
Bor man i stockholm kan jag byta en 1910 mot en 19x3:a.
Postad 23 December 2009 - 08:33
Tror att det gÄr att hoppa i 10 minuterssteg ocksÄ men har inte testatGÄr det bara att spola? Det gÄr inte att stega fram 30 sek. alt. 10 minuter (som jag har pÄ min DVD-recorder)?
Postad 23 December 2009 - 09:06
Har alla nu fĂ„tt SVTHD? Ăven de med kollektivavtal?
Fiberlan + paketet stor och har fÄtt svt hd. Polare med fiberlan + bara kollektivavtal har ej fÄtt.
Postad 23 December 2009 - 09:42
Har alla nu fĂ„tt SVTHD? Ăven de med kollektivavtal?
Nej har inte fÄtt SVTHD. Har kollektivavtal med lagompaket.
I inlÀgget ifrÄn Telia KundtjÀnst (inlÀgg 9053) stod det "De som ansluts kommer i vÄrt första steg vara det fiberlanbestÄnd som har en 1910/1903/1963 digitalbox."
Jag har en 1963 digitalbox, men de boxar jag fÄtt ifrÄn samfÀlligheten Àr 1510 boxar, sÄ kan ju kanske vara dÀrför jag inget fÄtt..
Postad 23 December 2009 - 10:06
Du kanske har DVi ingÄng. Finns kablar mellan HDMi Ä DVi.
Före DVI ocksÄ, det Àr en th-pw426, som jag Àr otroligt nöjd fast den inte har nÄgra digitala ingÄngar. Vill ju ha timeshift och inspelning.
GÄr det bara att spola? Det gÄr inte att stega fram 30 sek. alt. 10 minuter (som jag har pÄ min DVD-recorder)?
Jag hittade det av en slump att man kan hoppa 10 minuter steg med tvÄ av de fyra smÄ knapparna (dÀr man kan blÀddra upp och ned för kanalerna), de som Àr höger vÀnster dÀr stegar 10 minuter. Det jag tycker Àr bra Àr att man ser klockan och inte typ 30 minuter bakÄt i tiden. Timeshiften Àr pÄ automatiskt nÀr man tittar pÄ en kanal, men nollstÀlls om man byter kanal. En annan bra grej tycker jag Àr om man tittar pÄ ett program och kommer pÄ att man skulle ha velat spela in programmet, dÄ Àr det bara att trycka pÄ rec-knappen sÄ spelas hela programmet in.
NÄgot jag saknar nÀr man har tvÄ boxrar att kunna se det man spelat in pÄ den andra boxen. Borde inte vara sÄ svÄrt tycker jag att fixa.
Postad 23 December 2009 - 10:37
Finns faktiskt med i manualen för fjÀrren (1910) men för VoD. Uppenbarligen funkar det Àven för inspelat material.Före DVI ocksÄ, det Àr en th-pw426, som jag Àr otroligt nöjd fast den inte har nÄgra digitala ingÄngar. Vill ju ha timeshift och inspelning.
Jag hittade det av en slump att man kan hoppa 10 minuter steg med tvÄ av de fyra smÄ knapparna (dÀr man kan blÀddra upp och ned för kanalerna), de som Àr höger vÀnster dÀr stegar 10 minuter. Det jag tycker Àr bra Àr att man ser klockan och inte typ 30 minuter bakÄt i tiden. Timeshiften Àr pÄ automatiskt nÀr man tittar pÄ en kanal, men nollstÀlls om man byter kanal. En annan bra grej tycker jag Àr om man tittar pÄ ett program och kommer pÄ att man skulle ha velat spela in programmet, dÄ Àr det bara att trycka pÄ rec-knappen sÄ spelas hela programmet in.
NÄgot jag saknar nÀr man har tvÄ boxrar att kunna se det man spelat in pÄ den andra boxen. Borde inte vara sÄ svÄrt tycker jag att fixa.
Redigerat av tomano58, 23 December 2009 - 10:38.
Postad 23 December 2009 - 11:18
Nu Àr i o f s mina nÀtverkskunskaper begrÀnsade, men jag tror inte att det Àr helt enkelt fixat att fÄ den ena boxen att snacka med den andra eftersom du bara har en switch mellan dem. Det Àr ju inte den som har delat ut IP-adresserna sÄ den ena boxen vet vÀl inte vad den andra boxen har för IP. RÀtta mig om jag har fel.
En lösning som dÀremot skulle vara smidig och rent tekniskt borde vara lÀtt att realisera Àr om man hade tillgÄng till en nÀtverksdisk dit man kunde flytta materialet frÄn 1963:an och sedan kunna titta pÄ det materialet pÄ nÄgon av sina andra boxar.
/A
Postad 23 December 2009 - 11:27
Postad 23 December 2009 - 11:35
Ingen som har nÄgon mer info om strulet med 1963:an och HDMI typ nÀr en uppdatering kan vara pÄ G?
Jag skulle inte rÀkna med att det kommer nÄgot förrÀn tidigast nÀr helgerna Àr över. Inom MobilnÀt har vi en frysperiod under den hör perioden nÀr inga större uppdateringar fÄr göras och jag antar att det Àr samma sak inom Bredband/IPTV.
/A
Postad 23 December 2009 - 11:47
Nu Àr i o f s mina nÀtverkskunskaper begrÀnsade, men jag tror inte att det Àr helt enkelt fixat att fÄ den ena boxen att snacka med den andra eftersom du bara har en switch mellan dem. Det Àr ju inte den som har delat ut IP-adresserna sÄ den ena boxen vet vÀl inte vad den andra boxen har för IP. RÀtta mig om jag har fel.
/A
Min Tv pÄ Mina sidor kan ju "prata" med boxarna, dÄ kan ju ip-lagras dÀr som den andra boxen kan hÀmta information om vilka som den fÄr visa inspelat material ifrÄn.
Postad 23 December 2009 - 11:52
Min Tv pÄ Mina sidor kan ju "prata" med boxarna, dÄ kan ju ip-lagras dÀr som den andra boxen kan hÀmta information om vilka som den fÄr visa inspelat material ifrÄn.
Skulle kunna vara en lösning. Men hur fungerar trafiken sedan? Kan boxen hÀmta information frÄn den andra boxen utan att trafiken behöver vÀnda i routern?
/A
Postad 23 December 2009 - 11:58
Spelar inte sÄ stor roll. Skulle tro att TV-delen av nÀtet Àr byggt sÄ att det Àr minimal uppström ifrÄn boxarna. Den enda information som ska gÄ den vÀgen Àr ju identifiering och kanalbyten. Det finns helt sonika inte kapacitet att skicka TV ifrÄn box till box.
Postad 23 December 2009 - 12:08
Spelar inte sÄ stor roll. Skulle tro att TV-delen av nÀtet Àr byggt sÄ att det Àr minimal uppström ifrÄn boxarna. Den enda information som ska gÄ den vÀgen Àr ju identifiering och kanalbyten. Det finns helt sonika inte kapacitet att skicka TV ifrÄn box till box.
Strömmen ska ju bara skickas lokalt pÄ LAN:et behöver ju inte ut pÄ internet, sÄ dÄ behöver man inte anvÀnda TV-delen av nÀtet, tycker jag, sen kanske det Àr nÄgon annat som gör att det inte Àr sÄ enkelt. Det kÀnns som som tv-boxarna fÄr en annan IP Àn den som den lokala DHCP-servern (smart-routern) delar ut.
Postad 23 December 2009 - 13:08
Strömmen ska ju bara skickas lokalt pÄ LAN:et behöver ju inte ut pÄ internet, sÄ dÄ behöver man inte anvÀnda TV-delen av nÀtet, tycker jag, sen kanske det Àr nÄgon annat som gör att det inte Àr sÄ enkelt. Det kÀnns som som tv-boxarna fÄr en annan IP Àn den som den lokala DHCP-servern (smart-routern) delar ut.
Det Àr inte smart-routern som delar ut IP till boxen det görs mycket högre upp i nÀtet. Trafiken mÄste dÀrför hÄllas sig inom den switch som man kopplar sina boxar och det Àr jag inte helt sÀker pÄ att man kan.
/A
Postad 23 December 2009 - 13:15
Jag vet att detta forumet inte drivs utav Telia och jag vet att detta Àr ett anvÀndarforum och inte ett supportforum. Trots detta ser det inte bra ut nÀr en representant frÄn Telia som sjÀlvmant blivit medlem inte svarar pÄ frÄgorna som stÀlls. BÀttre som sagt var att man skriver att man inget vet om saken och hÀnvisar till kundservice Àn att ignorera frÄgan för lÀser man frÄgan utan att svara Àr det att ignorera.
Sedan förstĂ„r jag inte varför du alltid kĂ€nner dig manad att svara, lĂ€s försvara Telia och dess representant, nĂ€r Telias representant sjĂ€lv inte svarar pĂ„ frĂ„gorna? Ăr det sĂ„ att ni pĂ„ Telia hĂ„ller ihop?
Om man i en forumkommunikation upplever att personen i andre Ànden kanske bommade ens inlÀgg kan man ju pÄ ett trevligt sÀtt frÄga om sÄ var fallet. Om fallet var pÄ det viset sÄ fÄr du det bekrÀftat och kanske ett svar om personen kan uppbringa ett svar. Kan han inte sÄ kan han inte.
Din metod att hantera kommunikation bidrar inte direkt till att bibehÄlla en trevlig stÀmning bland folk som bara Àr ute efter att hjÀlpa varandra.
Mitt tips till dig, var lite trevligare och tagga ner och sluta bete dig illa gentemot andra sÄ ska du nog se att du fÄr ett trevligare bemötande tillbaka ocksÄ. Inse ocksÄ att Àven Markus precis som du Àr en vanlig mÀnniska, mÀnniskor felar ibland och han bommade antagligen din post. Om du begÀr att han ska sitta och svara pÄ varenda enda frÄga i denna mastodonttrÄd pÄ 300 sidor utan att missa nÄt hÀr och dÀr sÄ tycker jag du Àr lite vÀl.. nÄnting.
Ha en riktigt god jul och ett gott nytt Är!
Postad 23 December 2009 - 13:35
Hoppas det kommer lite uppdateringar till Timeshiften snart, innan dess kommer inte jag skaffa nÄn 1963-box.
Postad 23 December 2009 - 13:38
Hoppas det kommer lite uppdateringar till Timeshiften snart, innan dess kommer inte jag skaffa nÄn 1963-box.
Vad saknar du? Jag har inte anvÀnt time shift, men det Àr intressant att veta vilka funktioner andra saknar.
/A
Postad 23 December 2009 - 14:29
Vad saknar du? Jag har inte anvÀnt time shift, men det Àr intressant att veta vilka funktioner andra saknar.
/A
Mer Àn 2 timmars buffert.
Kunna byta kanal utan att bufferten töms.
Kunna stega fram i kortare intervall, 1/2 eller max 1 minut.
Jag vet att det finns snabbspolning, men Àr den lika dÄlig som pÄ VoD, Àr det inget alternativ.
Markus: LÀgg till detta pÄ önskelistan
Postad 23 December 2009 - 14:51
Mer Àn 2 timmars buffert.
Kunna byta kanal utan att bufferten töms.
Kunna stega fram i kortare intervall, 1/2 eller max 1 minut.
Jag vet att det finns snabbspolning, men Àr den lika dÄlig som pÄ VoD, Àr det inget alternativ.
Markus: LÀgg till detta pÄ önskelistan
Snabb frÄga , hur menar du med byta kanal utan att buffert töms ? Om du spolar bakÄt sÄ visar den kanalbyten osv ? Vad Àr nyttan med det ?
Stega fram och tillbaks , och 'finare' steg pÄ snabbspolning hÄller jag definitivt med om. 10x Àr alldeles för mycket för minsta steg...
Postad 23 December 2009 - 15:07
Mycket kunskap osv. Plus som en added bonus , 'direktkontakt' med Telia i form av Markus.
Jag fick min 1963 box i början av december och kan bara sÀga att jag Àr ganska nöjd. Jag hade den gamla tunna silverfÀrgade boxen tidigare.
Det som jag tycker kan förbÀttras Àr:
Möjlighet att vÀlja program , lÄt oss sÀga Mythbusters tex. Spela in frÄn vald kanal nÀr det kommer , under sÄ hÀr lÄng tid , nÄgra veckor eller sÄ. Och (mycket viktigt) nÀr programmet spelas in , spara AKTUELL programinfo , om jag vÀljer spela in idag , dÄ tar den tiderna (som kan skilja frÄn dag till dag osv) och spelar in alla med samma programinfo vilket gör att man inte kan se vad programmet handlar om , och ifall man har det sparat redan. Infon finns ju dÀr , ladda ner senaste och spara med filen....
I VoD menyn Àr det ganska ofta sÄ att man bara ser de första orden av en titel , i vissa fall (tex pÄ TV4 Anytime och sÄ) Àr det vÀldigt lÄngt och man ser inte mer pÄ programinfo.
Skulle man kunna göra sÄ att titeln scrollar fram och tillbaks , alternativt ha en mindre font om det blir vÀldigt lÄngt.
Det hade Àven varit trevligt om avsnitten/delarna lÄg i kronologisk ordning (vilket inte alltid Àr fallet idag)
Som jag skrev i min första post hÀr , spolningen i VoD och inspelat material Àr lite vÀl 'grov' pÄ de flesta DVD/Bluray spelare tex blir det 2x vid ett tryck , sedan kan man öka genom fler tryck. Bonuspoints om man kan 'sÀnka' genom att trycka pÄ rew.
SÄ att uppspelningshastighet blir sÄ hÀr:
[<<] sÀnker [>>] höjer [>] som idag , stÀller in 1x direkt
-10x*****-5x*****1x*****5x*****10x , eller nÄt
Vet inte om jag Àr ensam om det men...
NÄvÀl , hoppas att ni alla har en trevlig Jul iallafall.
Postad 23 December 2009 - 16:38
Snabb frÄga, hur menar du med byta kanal utan att buffert töms ? Om du spolar bakÄt sÄ visar den kanalbyten osv ? Vad Àr nyttan med det ?
Stega fram och tillbaks , och 'finare' steg pÄ snabbspolning hÄller jag definitivt med om. 10x Àr alldeles för mycket för minsta steg...
HÀnder ofta att jag vill kolla pÄ ett program som gÄr t.ex. 20:00-21:00, dÄ trycker jag paus vid 20:00 och sÀtter mig framför datorn en halvtimma. Vid 20:30 kanske jag börjar kolla för att kunna spola förbi reklamen, men vid 21:00 kanske ett annat program börjar pÄ en annan kanal som jag vill se, dÄ bara byter jag kanal, sÄ fortsÀtter timeshiften med denna kanal medans jag kollar klart det första programmet.
Postad 23 December 2009 - 16:59
Min förstÀrkare Àr en Marantz SR6003 och om det Àr nÄn som har kommit pÄ ett sÀtt att fÄ igenom signalen sÄ uppskattas det enormt.
// M
Postad 23 December 2009 - 17:00
Tycker att 2010 blir ett bra Telia digitaltvsÄr, Svt borde lÀgga till Telia i sin införhdtvsreklam snutt.
2 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
34 bilder
294 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?