* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 22 december 2009 - 13:11
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Haha, det var väl inte dig det var riktat till utan hallberg som jag har för mig är teliaanställd? Tanken har faktiskt slagit mig med , att Hallberg brukar "försvara" Telia i den här tråden. Det är inget som irriterar eller stör mig på något vis, bara ett konstaterande.
Jag håller med om att det är kanon att Telia kundservice deltar i detta forum och att Markus gör ett bra jobb vilket han också borde göra eftersom det faktiskt är en del av vad han är anställd för att göra. Ibland kan dock även jag känna att det saknas en tydlig linje på vilka frågor man väljer att svara på. Tex så har jag tidigare frågat, och blivit "ignorerad", om det finns någon tanke att i framtida versioner av mjukvaran göra det möjligt att spela in två program samtidigt och på samma gång titta på en tidigare inspelning. Detta är en viktig funktion för mig och det skulle inte falla mig in att byta ut min Boxerbox innan detta är på plats så det skulle vara trevligt att få ett svar på det. Är det ens lösbart.
Jag trodde ett tag att jag inte fick svar för att det handlade om framtida versioner men eftersom kundtjänst i andra sammanhang kommenterat planer och framtida lösningar så verkar det inte som att det är så. Detta gör att det känns lite godtyckligt och det tycker inte jag är bra.
Jag vill helst inte vara en gnällspik utan hoppas att detta inlägg tolkas som konstruktivt! :-)
God Jul!
Inte så jag menade. Skojade mest om att DU får passa dig för att tala gott om Telia och Markus så inte en del forumbesökare tror att DU är Teliaanställd  Har stått upp för Markus och även pratat gott om Telia då jag är en (faktiskt) ganska nöjd användare. Blev därför anklagad av en medlem för att vara Teliaanställd (endast anställda talr gott om Telia, eller hur  )
Postad 22 december 2009 - 13:49
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Konfigurering av egen switch (telia bredbandsswitch)
Enligt info. hämtat från Xavi XG6745 manual
Port 1– No VLAN ID, prioritet 0, RÖD port för Internet
Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4, GUL port för IPTV
Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5, GRÖN port för IPTELEFON
Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1, BLÅ port managemnt (inte använd)
Jag har förmig att det är lika för ADSL modemen, men är osäker.
Switchen som används måste stödja IEEE 802.1Q och IEEE 802.1P
Informationen finns tillgänglig på nätet
/Kjell
Postad 22 december 2009 - 14:05
Tekn0
-
Tekn0
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Är det så att ni gnällspikar håller ihop och alltid hoppar på de som försvarar telia?
Så du tycker alltså att trots att detta inte är ett supportforum att Markus ska svara på varenda fråga oavsett om det bara är att han inte vet eller att frågan är besvarad tidigare och därmed slösa en massa tid som han istället kan lägga på att besvara frågor som fler än en person har problem med, därmed inte sagt att du är ensam om just detta problem? Har du över huvud taget försökt kontakta Telias riktiga support?
För övrigt anser jag att Markus på kundtjänst gör ett kanonjobb som över huvud taget orkar ta sig tid och läsa igenom detta forum och ge oss alla hjälp, support och information.
Kul att man blir kallad för gnällspik när man säger vad man tycker. Är inte ett forum till för att man ska kunna ventilera sina åsikter etc.? Ja, ska man vara representant för ett företag här på forumet så ska man svara på samtliga frågor som ställs. Kan man inte svaret får man helt enkelt hänvisa till någon som kan det. Att ignorera vissa frågor som Markus gör är rent ut sagt oartigt. Jag vände mig hit eftersom jag inte har tid att sitta i telefonkö eller att vänta på att Telia ska ringa upp. Sedan så får väl Markus betalt av Telia eftersom han arbetar på Telia så hur han kan anses göra ett kanonjobb när det är hans arbetsuppgift/er förstår jag inte? Edit: Minhembio tar ju bort omdömen från SonyEricsson-anställda som ger bra betyg på det egna märket så nog bör man inte acceptera att Telia-anställda som Hallberg konstant prisar Telia och deras tjänster. Båda är ju former utav egenreklam.
Redigerat av Tekn0, 22 december 2009 - 14:12.
Postad 22 december 2009 - 14:12
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Har också problem med att HDMI-signalen försvinner efter tredje pricken. Det sker på båda mina LCD-tv. Den ena är bara en vecka gammal. Telias kundtjänst säger: Vänta, det kan ev komma någon uppdatering avhjälper det.
Man skulle väldigt gärna vilja veta ungefär när och om de överhuvudtaget arbetar med det.
Någon som löst problemet?
Har också samma problem, ingen bild efter tredje pricken från 1963 via HDMI direkt till en Philips 42PFL9632, testade med en 4m supra-kabel utan resultat men det är kanske åt andra hållet man ska gå och testa med en sämre kabel? Uppgraderade tv'n med senaste mjukvara men det gjorde ingen skillnad. Scart fungerar och är lösningen t.v enligt Telias kundtjänst, som kändes vid problemet...
Postad 22 december 2009 - 14:22
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Ja, ska man vara representant för ett företag här på forumet så ska man svara på samtliga frågor som ställs. Kan man inte svaret får man helt enkelt hänvisa till någon som kan det.
Finns de här reglerna att läsa någonstans? Jag skulle gärna vilja veta vad man ska och inte ska göra. Sedan så får väl Markus betalt av Telia eftersom han arbetar på Telia så hur han kan anses göra ett kanonjobb när det är hans arbetsuppgift/er förstår jag inte?
Det där är helt ologiskt. Hur mycket någon uppskattar vad en annan person gör påverkas knappast av om denne får betalt.
Postad 22 december 2009 - 14:35
Tekn0
-
Tekn0
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Finns de här reglerna att läsa någonstans? Jag skulle gärna vilja veta vad man ska och inte ska göra.
Vanligt hyfs. Om någon frågar mig något på arbetet så ignorerar jag inte valde frågor utan svarar på samtliga. Kan jag inte svaret så hänvisar jag till någon som kan. Det där är helt ologiskt. Hur mycket någon uppskattar vad en annan person gör påverkas knappast av om denne får betalt.
Får stå för dig.
Postad 22 december 2009 - 14:47
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Kul att man blir kallad för gnällspik när man säger vad man tycker. Är inte ett forum till för att man ska kunna ventilera sina åsikter etc.?
Ja, ska man vara representant för ett företag här på forumet så ska man svara på samtliga frågor som ställs. Kan man inte svaret får man helt enkelt hänvisa till någon som kan det. Att ignorera vissa frågor som Markus gör är rent ut sagt oartigt.
Jag vände mig hit eftersom jag inte har tid att sitta i telefonkö eller att vänta på att Telia ska ringa upp.
Sedan så får väl Markus betalt av Telia eftersom han arbetar på Telia så hur han kan anses göra ett kanonjobb när det är hans arbetsuppgift/er förstår jag inte?
Edit: Minhembio tar ju bort omdömen från SonyEricsson-anställda som ger bra betyg på det egna märket så nog bör man inte acceptera att Telia-anställda som Hallberg konstant prisar Telia och deras tjänster. Båda är ju former utav egenreklam.
Nu räcker det! Jag tänkte slippa gå in i en löjlig diskussion om detta igen. Hela den här diskussionen är rätt OT. Jag är här som användare av Telias Digital-TV och inte som Telia-anställd. Jag kommer att fortsätta skriva inlägg som baseras på min åsikt. Till skillnad från de flesta här skriver jag dessutom inte under pseudonym, utan står helt för min åsikt. Hemma hos mig fungerar båda mina boxar helt utan problem. Jag har inga problem att koppla mina saker via HDMI, jag har inga problem att varken spela in eller spela upp mina inspelningar osv. Jag har aldrig förnekat att vissa användare har problem och jag hoppas att Telia gör vad man kan för att lösa dessa. Däremot kommer jag inte skriva att jag har problem när jag inte har det, bara för att på något vis blidka er för att jag råkar arbeta på Telia. Om du sedan tolkar det som "reklam" så får det stå för dig. För min del handlar det mer om att visa på att vissa problem faktiskt inte drabbar alla användare. Däremot har jag försökt hjälpa de som har problem om jag kan, senast försökte jag hjälpa dig genom att ställa följdfrågor om de problem du lade fram. Du har också fått svar på vad du bör göra. När det gäller forumet som sådant så tycker jag fortfarande att man måste respektera att Telia Kundservice inte kan svara på alla inlägg direkt (eller alls om någon annan hinner svara före). Forumet skulle bli ganska svårläst om det efter varje inlägg fanns ett från Telia Kundservice där det står att man inte har svar på frågan. Dessutom skulle deras inblandning i forumet bli alldeles för stort jämfört med oss övriga användare vilket jag skulle tycka var negativt. En lagom inblandning anser jag är bäst. Annars bör man flytta detta till telia.se och ha som ett supportforum. Så med den åsikten är det mycket möjligt att jag försvarar Markus och Telia, so what! /A
Postad 22 december 2009 - 15:26
zizsf
-
zizsf
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Konfigurering av egen switch (telia bredbandsswitch)
Enligt info. hämtat från Xavi XG6745 manual
Port 1– No VLAN ID, prioritet 0, RÖD port för Internet Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4, GUL port för IPTV Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5, GRÖN port för IPTELEFON Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1, BLÅ port managemnt (inte använd)
Jag har förmig att det är lika för ADSL modemen, men är osäker.
Switchen som används måste stödja IEEE 802.1Q och IEEE 802.1P
Informationen finns tillgänglig på nätet
/Kjell
Är detta något man själv kan ställa in? ADSL modemen skall vara konfigurerade på samma sätt som switcharna.
Postad 22 december 2009 - 16:01
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Är detta något man själv kan ställa in? ADSL modemen skall vara konfigurerade på samma sätt som switcharna.
Som det nämndes tidigare ser det ut som att Netgear GS105E klarar att konfigureras för VLAN. OBS - GS105 (klarar inte VLAN) och GS105E är inte samma switch Finns på Misco.seManual
Postad 22 december 2009 - 16:06
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
VLAN ID:en måst stämma överens med de ID Telia har konfigurerat i sitt nät (Tjänsten kopplad till ett VLAN ID). Men vilken port som taggas för ett speciellt ID spelar ingen roll. Jag vet att det går att ändra i Zylex P-660 ADSL. Genom att ändra VLAN ID för t.ex iptelefon till IPTV slipper man använda en extra switch för 2st TV boxar. Force (Xavi) XG6745 som distribueras av Inteno borde gå att konfiurera om efter som det står i produktbladet "LAN-port 1–4 har konfigureringsbara VLAN". Men om man måste använda ett spciellt program, vet jag inte, Har inte fått min switch än :-(. Andra switchar som stöder (VLAN) Virtual LAN och (QoS) Quality of Service är ofta konfigurerbara via telnet eller web. /Kjell
Postad 22 december 2009 - 17:19
Unregistered4ce01250
-
Unregistered4ce01250
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är det någon annan som fortfarande har problem med synkning av text och ljud/bild för inspelat material från Canal+? Textningen ligger hela tiden före och det blir inte roligt att kolla de inspelade filmerna...
Jag har fiberlan och en 1963.
Postad 22 december 2009 - 19:39
chrstphr
-
chrstphr
-
Rookie
-
2 inlägg
Vi flyttade in i lägenhet med FiberLan 6 november och har ännu inte lyckts få ingång varken telefon eller digital-tv. Bredbandet har alltid fungerat. Telefoniadaptern och switchen (Inteno) är båda utbytta utan framgång. Tv-boxen är en 1963. På telefoni-adaptern slutar status-lampan inte att blinka och tv-boxen fastnar på första cirkeln (gul). Jag har varit i kontakt med Telias support ett antal gånger och de kan inte se att boxarna är anslutna (får ingen IP-adress). Jag har felsökt på egen hand och med supporten utan framgång. Kan även nämna att när jag kopplar boxarna till min router får båda enheter IP-adress, men de fungerar ju inte pga inget stöd för VLAN.
Jag undrar om någon har haft ett liknande problem och vet vad det vara eller har tips vart jag kan vända mig för snabb hjälp. Jag blev lovad ett samtal från en servicetekniker som skulle ha ringt för 10 dagar sedan, börjar bli lite less på det hela.
/Christofer
Postad 22 december 2009 - 20:22
EmilHemma
-
EmilHemma
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Vi flyttade in i lägenhet med FiberLan 6 november och har ännu inte lyckts få ingång varken telefon eller digital-tv. Bredbandet har alltid fungerat. Telefoniadaptern och switchen (Inteno) är båda utbytta utan framgång. Tv-boxen är en 1963. På telefoni-adaptern slutar status-lampan inte att blinka och tv-boxen fastnar på första cirkeln (gul). Jag har varit i kontakt med Telias support ett antal gånger och de kan inte se att boxarna är anslutna (får ingen IP-adress). Jag har felsökt på egen hand och med supporten utan framgång. Kan även nämna att när jag kopplar boxarna till min router får båda enheter IP-adress, men de fungerar ju inte pga inget stöd för VLAN.
Jag undrar om någon har haft ett liknande problem och vet vad det vara eller har tips vart jag kan vända mig för snabb hjälp. Jag blev lovad ett samtal från en servicetekniker som skulle ha ringt för 10 dagar sedan, börjar bli lite less på det hela.
/Christofer
Jag bor i lägenhet med fiber och har inte fått igång mitt än pga av avsaknade av korrekt switch. MEN, när jag pratade med supporten för Fiber (går inte o ringa ADSL numret) så kollade vi att det är korrekt kopplat i "källaren" till huset, jag tryckte helt enkelt in tv-splittern (det funkar som jag förstod med i stort sett vad som helst, modem, switch eller dylikt) direkt i ingången för nätverket till lägenheten så kunde han se att jag hade tryckt in kabeln i något. När jag drog ur kabeln så såg han att det inte var ikopplat längre. Med andra ord borde du kunna göra denna "felsökning" också, duhar ju switch, då ska de kunna se att du har kopplat in den (och att den är på), om de inte kan göra det har de kanske kopplat fel i huset du bor i. Deta ska de på Fiber supporten kunna hjälpa dig med att kolla. *tipsar* Jag bor i lägenhet med fiber och har inte fått igång mitt än pga av avsaknade av korrekt switch. MEN, när jag pratade med supporten för Fiber (går inte o ringa ADSL numret) så kollade vi att det är korrekt kopplat i "källaren" till huset, jag tryckte helt enkelt in tv-splittern (det funkar som jag förstod med i stort sett vad som helst, modem, switch eller dylikt) direkt i ingången för nätverket till lägenheten så kunde han se att jag hade tryckt in kabeln i något. När jag drog ur kabeln så såg han att det inte var ikopplat längre. Med andra ord borde du kunna göra denna "felsökning" också, duhar ju switch, då ska de kunna se att du har kopplat in den (och att den är på), om de inte kan göra det har de kanske kopplat fel i huset du bor i. Deta ska de på Fiber supporten kunna hjälpa dig med att kolla. *tipsar*
Hmm, jag läste lite snabbt kanske. Ditt bredband verkar ju funka så då verkar det ju vara "rätt kopplat", men det faktum att de inte ser att du har nått inkopplat tyder ju på motsatsen, det var denna "check" jag menade och killen på supporten sa att om de inte kan se att nått är inkopplat är det troligtvis felkopplat i källaren. Suspekt
Postad 22 december 2009 - 22:04
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Försöker att koppla in 1963 med en komponentkabel, det är bild när boxen startar till 3 gröna cirklar sedan försvinner bilden. Behöver man göra någon inställning för att det ska fungera sen också?
Postad 22 december 2009 - 22:30
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Försöker att koppla in 1963 med en komponentkabel, det är bild när boxen startar till 3 gröna cirklar sedan försvinner bilden. Behöver man göra någon inställning för att det ska fungera sen också?
Nej, den skall vara avsiktligt avstängd. Inget likt HDCP på komponent och krav från programleverantörer var orsaken...
Postad 22 december 2009 - 22:36
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Tyvärr. Telia har valt att slå av komponent på 19x3. De anger t o m på sin hemsida att boxen har hdmi och scart (enbart) fast den fysiskt har även komponent ut... Den officiella anledningen till att deaktivera komponent är av rättighetsskäl.
Postad 22 december 2009 - 23:10
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nej, den skall vara avsiktligt avstängd. Inget likt HDCP på komponent och krav från programleverantörer var orsaken...
Vad trött man blir. Bara för att man var lite tidig ute med sitt plattv köp. Före HDMI-tiden.
Postad 22 december 2009 - 23:51
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Vad trött man blir. Bara för att man var lite tidig ute med sitt plattv köp. Före HDMI-tiden.
Finns det inte andra leverantörer av TV-kanaler ? Själv har jag i måndags beställt ytterligare en PVR. Från bolaget X... Hoppas burken dyker upp på posten i morrn...då har man ju fyra stycken HDD-inspelare. Fler behöver man inte ha.
Postad 23 december 2009 - 00:30
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Ni som använt 1963-boxen ett tag nu: Stämmer det att det är max 2 timmars time-shift och att bufferten töms om man byter kanal?
Vad har man för möjligheter att spola eller stega fram och tillbaka i time-shift?
Postad 23 december 2009 - 00:35
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ni som använt 1963-boxen ett tag nu: Stämmer det att det är max 2 timmars time-shift och att bufferten töms om man byter kanal?
Vad har man för möjligheter att spola eller stega fram och tillbaka i time-shift?
Det stämmer. Spola funkar bra, både framåt/bakåt i 10x o 20x
Postad 23 december 2009 - 01:02
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Det stämmer. Spola funkar bra, både framåt/bakåt i 10x o 20x
Går det bara att spola? Det går inte att stega fram 30 sek. alt. 10 minuter (som jag har på min DVD-recorder)?
Postad 23 december 2009 - 01:17
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Tyvärr. Telia har valt att slå av komponent på 19x3. De anger t o m på sin hemsida att boxen har hdmi och scart (enbart) fast den fysiskt har även komponent ut... Den officiella anledningen till att deaktivera komponent är av rättighetsskäl.
Man har väl kunnat valt en "snällare" variant och tillåtit utmatning i SD-upplösning via komponent. Alla program och kanaler kan väl inte ha det högsta rättighetsskyddet ...
Postad 23 december 2009 - 07:50
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Du kanske har DVi ingång. Finns kablar mellan HDMi å DVi.
Postad 23 december 2009 - 08:18
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Inga problem med Hallberg.
Men hur gör vi om eventuella släktingar till Markus skulle börja skriva (eller kanske redan skriver) här? Måste de uppge det då? 
Känns som att vi kommit en bit från huvudfrågan här (eller i alla fall så som jag uppfattar den :-) ), är det ok av Telia Kundservice att de ignorerar vissa frågor, även om de är riktade till dem specifikt, utan en tydlig linje? För mig personligen så ser jag hellre att de är kvar och agerar på nuvarande sätt, att de svarar enligt någon form av subjektiv bedömning för det här är ju inte en formell kanal till kundservice, än att de lämnar forumet. Många gånger är det bra information som ges. Bäst vore dock de svarade på alla frågor som riktades till dem men det är kanske orimligt att begära det. Ibland så undrar man dock hur de väljer vilka frågor de svarar på. Telia kundservice är ju en officiell teliarepresentant i detta forum och de kanske borde ha en uttalad och komunicerad strategi för detta? Men som sagt, det är inte hela världen för mig. Det viktigaste är att de finns kvar i forumet! Tack för det Telia, det ger oss ett enkelt sätt att snabbt (ibland) få information utan att behöva kontakta kundtjänst och jag kan tänka mig att det finns ett värde för Telia i det också :-) .
Postad 23 december 2009 - 08:31
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Försök få tag i 1903/10-boxen om du desperat inte behöver inspelningsfunktionen. Komponent är påslagen där. Kolla med Telia eller Marcus från Telia här på forumet om de ligger på några boxar.
Redigerat av Palle, 23 december 2009 - 08:33.
Postad 23 december 2009 - 08:33
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Försök få tag i 1910-boxen om du desperat inte behöver inspelningsfunktionen. Komponent är påslagen där. Kolla med Telia eller Marcus från Telia här på forumet om de ligger på några boxar.
Bor man i stockholm kan jag byta en 1910 mot en 19x3:a.
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Går det bara att spola? Det går inte att stega fram 30 sek. alt. 10 minuter (som jag har på min DVD-recorder)?
Tror att det går att hoppa i 10 minuterssteg också men har inte testat
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Har alla nu fått SVTHD? Även de med kollektivavtal?
Postad 23 december 2009 - 09:06
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Fiberlan + paketet stor och har fått svt hd. Polare med fiberlan + bara kollektivavtal har ej fått.
Postad 23 december 2009 - 09:42
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nej har inte fått SVTHD. Har kollektivavtal med lagompaket. I inlägget ifrån Telia Kundtjänst (inlägg 9053) stod det "De som ansluts kommer i vårt första steg vara det fiberlanbestånd som har en 1910/1903/1963 digitalbox." Jag har en 1963 digitalbox, men de boxar jag fått ifrån samfälligheten är 1510 boxar, så kan ju kanske vara därför jag inget fått..
Postad 23 december 2009 - 10:06
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Du kanske har DVi ingång. Finns kablar mellan HDMi å DVi.
Före DVI också, det är en th-pw426, som jag är otroligt nöjd fast den inte har några digitala ingångar. Vill ju ha timeshift och inspelning. Går det bara att spola? Det går inte att stega fram 30 sek. alt. 10 minuter (som jag har på min DVD-recorder)?
Jag hittade det av en slump att man kan hoppa 10 minuter steg med två av de fyra små knapparna (där man kan bläddra upp och ned för kanalerna), de som är höger vänster där stegar 10 minuter. Det jag tycker är bra är att man ser klockan och inte typ 30 minuter bakåt i tiden. Timeshiften är på automatiskt när man tittar på en kanal, men nollställs om man byter kanal. En annan bra grej tycker jag är om man tittar på ett program och kommer på att man skulle ha velat spela in programmet, då är det bara att trycka på rec-knappen så spelas hela programmet in. Något jag saknar när man har två boxrar att kunna se det man spelat in på den andra boxen. Borde inte vara så svårt tycker jag att fixa.
Postad 23 december 2009 - 10:37
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Före DVI också, det är en th-pw426, som jag är otroligt nöjd fast den inte har några digitala ingångar. Vill ju ha timeshift och inspelning.
Jag hittade det av en slump att man kan hoppa 10 minuter steg med två av de fyra små knapparna (där man kan bläddra upp och ned för kanalerna), de som är höger vänster där stegar 10 minuter. Det jag tycker är bra är att man ser klockan och inte typ 30 minuter bakåt i tiden. Timeshiften är på automatiskt när man tittar på en kanal, men nollställs om man byter kanal. En annan bra grej tycker jag är om man tittar på ett program och kommer på att man skulle ha velat spela in programmet, då är det bara att trycka på rec-knappen så spelas hela programmet in.
Något jag saknar när man har två boxrar att kunna se det man spelat in på den andra boxen. Borde inte vara så svårt tycker jag att fixa.
Finns faktiskt med i manualen för fjärren (1910) men för VoD. Uppenbarligen funkar det även för inspelat material.
Redigerat av tomano58, 23 december 2009 - 10:38.
Postad 23 december 2009 - 11:18
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Något jag saknar när man har två boxrar att kunna se det man spelat in på den andra boxen. Borde inte vara så svårt tycker jag att fixa.
Nu är i o f s mina nätverkskunskaper begränsade, men jag tror inte att det är helt enkelt fixat att få den ena boxen att snacka med den andra eftersom du bara har en switch mellan dem. Det är ju inte den som har delat ut IP-adresserna så den ena boxen vet väl inte vad den andra boxen har för IP. Rätta mig om jag har fel. En lösning som däremot skulle vara smidig och rent tekniskt borde vara lätt att realisera är om man hade tillgång till en nätverksdisk dit man kunde flytta materialet från 1963:an och sedan kunna titta på det materialet på någon av sina andra boxar. /A
Postad 23 december 2009 - 11:27
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ingen som har någon mer info om strulet med 1963:an och HDMI typ när en uppdatering kan vara på G?
Postad 23 december 2009 - 11:35
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ingen som har någon mer info om strulet med 1963:an och HDMI typ när en uppdatering kan vara på G?
Jag skulle inte räkna med att det kommer något förrän tidigast när helgerna är över. Inom Mobilnät har vi en frysperiod under den hör perioden när inga större uppdateringar får göras och jag antar att det är samma sak inom Bredband/IPTV. /A
Postad 23 december 2009 - 11:47
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu är i o f s mina nätverkskunskaper begränsade, men jag tror inte att det är helt enkelt fixat att få den ena boxen att snacka med den andra eftersom du bara har en switch mellan dem. Det är ju inte den som har delat ut IP-adresserna så den ena boxen vet väl inte vad den andra boxen har för IP. Rätta mig om jag har fel.
/A Min Tv på Mina sidor kan ju "prata" med boxarna, då kan ju ip-lagras där som den andra boxen kan hämta information om vilka som den får visa inspelat material ifrån.
Postad 23 december 2009 - 11:52
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Min Tv på Mina sidor kan ju "prata" med boxarna, då kan ju ip-lagras där som den andra boxen kan hämta information om vilka som den får visa inspelat material ifrån.
Skulle kunna vara en lösning. Men hur fungerar trafiken sedan? Kan boxen hämta information från den andra boxen utan att trafiken behöver vända i routern? /A
Postad 23 december 2009 - 11:58
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Min Tv på Mina sidor kan ju "prata" med boxarna, då kan ju ip-lagras där som den andra boxen kan hämta information om vilka som den får visa inspelat material ifrån.
Spelar inte så stor roll. Skulle tro att TV-delen av nätet är byggt så att det är minimal uppström ifrån boxarna. Den enda information som ska gå den vägen är ju identifiering och kanalbyten. Det finns helt sonika inte kapacitet att skicka TV ifrån box till box.
Postad 23 december 2009 - 12:08
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Spelar inte så stor roll. Skulle tro att TV-delen av nätet är byggt så att det är minimal uppström ifrån boxarna. Den enda information som ska gå den vägen är ju identifiering och kanalbyten. Det finns helt sonika inte kapacitet att skicka TV ifrån box till box.
Strömmen ska ju bara skickas lokalt på LAN:et behöver ju inte ut på internet, så då behöver man inte använda TV-delen av nätet, tycker jag, sen kanske det är någon annat som gör att det inte är så enkelt. Det känns som som tv-boxarna får en annan IP än den som den lokala DHCP-servern (smart-routern) delar ut.
Postad 23 december 2009 - 13:08
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Strömmen ska ju bara skickas lokalt på LAN:et behöver ju inte ut på internet, så då behöver man inte använda TV-delen av nätet, tycker jag, sen kanske det är någon annat som gör att det inte är så enkelt. Det känns som som tv-boxarna får en annan IP än den som den lokala DHCP-servern (smart-routern) delar ut.
Det är inte smart-routern som delar ut IP till boxen det görs mycket högre upp i nätet. Trafiken måste därför hållas sig inom den switch som man kopplar sina boxar och det är jag inte helt säker på att man kan. /A
Postad 23 december 2009 - 13:15
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
Jag vet att detta forumet inte drivs utav Telia och jag vet att detta är ett användarforum och inte ett supportforum. Trots detta ser det inte bra ut när en representant från Telia som självmant blivit medlem inte svarar på frågorna som ställs. Bättre som sagt var att man skriver att man inget vet om saken och hänvisar till kundservice än att ignorera frågan för läser man frågan utan att svara är det att ignorera.
Sedan förstår jag inte varför du alltid känner dig manad att svara, läs försvara Telia och dess representant, när Telias representant själv inte svarar på frågorna? Är det så att ni på Telia håller ihop?
Om man i en forumkommunikation upplever att personen i andre änden kanske bommade ens inlägg kan man ju på ett trevligt sätt fråga om så var fallet. Om fallet var på det viset så får du det bekräftat och kanske ett svar om personen kan uppbringa ett svar. Kan han inte så kan han inte. Din metod att hantera kommunikation bidrar inte direkt till att bibehålla en trevlig stämning bland folk som bara är ute efter att hjälpa varandra. Mitt tips till dig, var lite trevligare och tagga ner och sluta bete dig illa gentemot andra så ska du nog se att du får ett trevligare bemötande tillbaka också. Inse också att även Markus precis som du är en vanlig människa, människor felar ibland och han bommade antagligen din post. Om du begär att han ska sitta och svara på varenda enda fråga i denna mastodonttråd på 300 sidor utan att missa nåt här och där så tycker jag du är lite väl.. nånting. Ha en riktigt god jul och ett gott nytt år!
Postad 23 december 2009 - 13:35
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Jag hittade det av en slump att man kan hoppa 10 minuter steg med två av de fyra små knapparna (där man kan bläddra upp och ned för kanalerna), de som är höger vänster där stegar 10 minuter. Det jag tycker är bra är att man ser klockan och inte typ 30 minuter bakåt i tiden. Timeshiften är på automatiskt när man tittar på en kanal, men nollställs om man byter kanal. En annan bra grej tycker jag är om man tittar på ett program och kommer på att man skulle ha velat spela in programmet, då är det bara att trycka på rec-knappen så spelas hela programmet in.
Hoppas det kommer lite uppdateringar till Timeshiften snart, innan dess kommer inte jag skaffa nån 1963-box.
Postad 23 december 2009 - 13:38
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hoppas det kommer lite uppdateringar till Timeshiften snart, innan dess kommer inte jag skaffa nån 1963-box.
Vad saknar du? Jag har inte använt time shift, men det är intressant att veta vilka funktioner andra saknar. /A
Postad 23 december 2009 - 14:29
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Vad saknar du? Jag har inte använt time shift, men det är intressant att veta vilka funktioner andra saknar.
/A
Mer än 2 timmars buffert. Kunna byta kanal utan att bufferten töms. Kunna stega fram i kortare intervall, 1/2 eller max 1 minut. Jag vet att det finns snabbspolning, men är den lika dålig som på VoD, är det inget alternativ. Markus: Lägg till detta på önskelistan
Postad 23 december 2009 - 14:51
Unregistered88d2e8bc
-
Unregistered88d2e8bc
-
Rookie
-
2 inlägg
Mer än 2 timmars buffert. Kunna byta kanal utan att bufferten töms. Kunna stega fram i kortare intervall, 1/2 eller max 1 minut. Jag vet att det finns snabbspolning, men är den lika dålig som på VoD, är det inget alternativ.
Markus: Lägg till detta på önskelistan 
Snabb fråga , hur menar du med byta kanal utan att buffert töms ? Om du spolar bakåt så visar den kanalbyten osv ? Vad är nyttan med det ? Stega fram och tillbaks , och 'finare' steg på snabbspolning håller jag definitivt med om. 10x är alldeles för mycket för minsta steg...
Postad 23 december 2009 - 15:07
Unregistered88d2e8bc
-
Unregistered88d2e8bc
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har nu plöjt genom alla 300 sidorna (mer eller mindre) och insett att denna sidan är lite av en guldgruva.
Mycket kunskap osv. Plus som en added bonus , 'direktkontakt' med Telia i form av Markus.
Jag fick min 1963 box i början av december och kan bara säga att jag är ganska nöjd. Jag hade den gamla tunna silverfärgade boxen tidigare.
Det som jag tycker kan förbättras är:
Möjlighet att välja program , låt oss säga Mythbusters tex. Spela in från vald kanal när det kommer , under så här lång tid , några veckor eller så. Och (mycket viktigt) när programmet spelas in , spara AKTUELL programinfo , om jag väljer spela in idag , då tar den tiderna (som kan skilja från dag till dag osv) och spelar in alla med samma programinfo vilket gör att man inte kan se vad programmet handlar om , och ifall man har det sparat redan. Infon finns ju där , ladda ner senaste och spara med filen....
I VoD menyn är det ganska ofta så att man bara ser de första orden av en titel , i vissa fall (tex på TV4 Anytime och så) är det väldigt långt och man ser inte mer på programinfo.
Skulle man kunna göra så att titeln scrollar fram och tillbaks , alternativt ha en mindre font om det blir väldigt långt.
Det hade även varit trevligt om avsnitten/delarna låg i kronologisk ordning (vilket inte alltid är fallet idag)
Som jag skrev i min första post här , spolningen i VoD och inspelat material är lite väl 'grov' på de flesta DVD/Bluray spelare tex blir det 2x vid ett tryck , sedan kan man öka genom fler tryck. Bonuspoints om man kan 'sänka' genom att trycka på rew.
Så att uppspelningshastighet blir så här:
[<<] sänker [>>] höjer [>] som idag , ställer in 1x direkt
-10x*****-5x*****1x*****5x*****10x , eller nåt
Vet inte om jag är ensam om det men...
Nåväl , hoppas att ni alla har en trevlig Jul iallafall.
Postad 23 december 2009 - 15:28
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Har tagit bort lite inlägg som inte hör till diskussionen.
Postad 23 december 2009 - 16:38
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Snabb fråga, hur menar du med byta kanal utan att buffert töms ? Om du spolar bakåt så visar den kanalbyten osv ? Vad är nyttan med det ?
Stega fram och tillbaks , och 'finare' steg på snabbspolning håller jag definitivt med om. 10x är alldeles för mycket för minsta steg...
Händer ofta att jag vill kolla på ett program som går t.ex. 20:00-21:00, då trycker jag paus vid 20:00 och sätter mig framför datorn en halvtimma. Vid 20:30 kanske jag börjar kolla för att kunna spola förbi reklamen, men vid 21:00 kanske ett annat program börjar på en annan kanal som jag vill se, då bara byter jag kanal, så fortsätter timeshiften med denna kanal medans jag kollar klart det första programmet.
Postad 23 december 2009 - 16:59
Original_Rex
-
Original_Rex
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Så nu har jag äntligen fått igång min digitaltv via fiberlan från telia med min 1963box. Nu till nästa problem, jag kan köra via HDMI direkt till tvn men inte genom min hemmabioförstärkare av nån anledning. Har läst att det inte är ett helt ovanligt problem men jag vill ju gärna ha bra ljud när jag hyr film annars är det ju ingen mening att hyra alls genom telia.
Min förstärkare är en Marantz SR6003 och om det är nån som har kommit på ett sätt att få igenom signalen så uppskattas det enormt.
// M
Postad 23 december 2009 - 17:00
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
God Jul alla och glöm inte att alla klappar är inte hårda. Kör försiktigt de som ska ut i trafiken osv....
Tycker att 2010 blir ett bra Telia digitaltvsår, Svt borde lägga till Telia i sin införhdtvsreklam snutt.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Screen Research FSD ram
Globe
2025-05-22 08:19:07
-
Montering av ram
Globe
2025-05-22 08:14:32
-
JBL 708i Surround + Surround Back
Anton
2025-05-21 19:42:26
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|