Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 23 december 2009 - 17:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Telias kundtjänst lyckades trots tre olika löften de senaste två veckorna inte att leverera en beställd digital-tv-box med switch till mig. Har väntat i en hel månad och har varken tv eller telefoni. Blev vid senaste samtalet lovad att det skulle anlända en box idag så att ungarna inte missar Kalle Anka imorgon. Detta eftersom jag själv lyckats fixa en switch via en snäll forummedlem, men än har inget hörts från Telia.

Tog därför en chans och besökte en Teliabutik som ordnade fram en lånebox modell 1903 (tack Nina C!). Detta vill jag tipsa andra i tråden som sitter och väntar på sin box om. Teliabutiken kan ev även ha switch till utlåning. I fortsättningen vänder jag mig till Telias butiker när jag behöver hjälp. Personalen bakom 90200 och 020-755766 verkar leva i ett "hönshus".

Postad 23 december 2009 - 17:41

zizsf
  • zizsf
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Telias kundtjänst lyckades trots tre olika löften de senaste två veckorna inte att leverera en beställd digital-tv-box med switch till mig. Har väntat i en hel månad och har varken tv eller telefoni. Blev vid senaste samtalet lovad att det skulle anlända en box idag så att ungarna inte missar Kalle Anka imorgon. Detta eftersom jag själv lyckats fixa en switch via en snäll forummedlem, men än har inget hörts från Telia.

Tog därför en chans och besökte en Teliabutik som ordnade fram en lånebox modell 1903 (tack Nina C!). Detta vill jag tipsa andra i tråden som sitter och väntar på sin box om. Teliabutiken kan ev även ha switch till utlåning. I fortsättningen vänder jag mig till Telias butiker när jag behöver hjälp. Personalen bakom 90200 och 020-755766 verkar leva i ett "hönshus".

Ser att du var i telia butiken på mobila i malmö, vet att de fick ett gäng switchar igår. Tror närmare bestämt 10st för just kunder som du.

Postad 23 december 2009 - 18:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Ja det stämmer, och det är nog först till kvarn som gäller. Personligen behövde jag ingen switch eftersom jag redan ordnat en.

På den positiva sidan kan nämnas att boxen var lätt att koppla in och att bilden är inte så tokig. Nu längtar jag ännu mer efter den inspelningsbara boxen.

Redigerat av Saturnus, 23 december 2009 - 18:20.

Postad 23 december 2009 - 18:42

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Tror ni det är möjligt att i framtiden byta ut HDD:n i boxen till en större? Man fyller disken rätt snabbt när man börjar använda en pvr på allvar. Sedan väntar ju HD-sändningar som ytterliggare ökar storleken på filerna?

Postad 23 december 2009 - 20:31

EmilHemma
  • EmilHemma
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Tror ni det är möjligt att i framtiden byta ut HDD:n i boxen till en större? Man fyller disken rätt snabbt när man börjar använda en pvr på allvar. Sedan väntar ju HD-sändningar som ytterliggare ökar storleken på filerna?

Har sett den frågan här förut och som det verkar är det inte möjligt i dagsläget. Men det kommer säkert nån teknisk kunnig komma på lösning för.
HD sändningarna använder en annan kryptering så de tar inte upp så mycket plats.
Men vore kul o kunna byta ut den, helst om man kunde använda den som "media-center" också.

Postad 23 december 2009 - 20:45

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
TV4 frös precis på min 1963 och timeshift "linjen" kom upp på skärmen. Jag var tvungen att byta kanal och tillbaka för att få TV4 att fortsätta spela.

Postad 24 december 2009 - 09:43

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Min förstärkare är en Marantz SR6003 och om det är nån som har kommit på ett sätt att få igenom signalen så uppskattas det enormt.

Just Onkyo och Marantz verkar vara de som är mest drabbade vilket kanske kan bero på att de är systerföretag som använder rätt mycket samma lösningar.

Som du säkert har läst så finns inkompabilitetsproblem mellan några receivers och Motorolas boxar. Motorola har jobbat med detta och det har kommit uppdateringar som har löst det för vissa receivers bl a från Onkyo. Problemen som jag förstår det beror på luddigt skrivna specar vilket gör att alla delar är HDMI-godkända, men lirar inte riktigt ändå.

De tips som framkommit är:

1. att prova en annan ingång, t ex HDMI 1, vilket har fungerat för vissa Onkyo-ägare.
2. att testa i vilken ordning hårdvaran slås på.
3. att prova en längre kabel.

God Jul

/A

Postad 24 december 2009 - 13:08

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Har sedan min senaste inspelning spelat in 2 filmer och 6 serieavsnitt. Alla har vid uppspelning hackande bild vid flera tillfällen. Beror det på fel i utsändningen eller mår inte hårddisken speciellt bra?

Då det inte verkar vara någon annan som har problemet verkar det ju inte vara något fel som drabbar många kunder.

Som flera redan varit inne på ger du inte tillräckligt med information för att någon ska kunna säga exakt vad det beror på men du bör kanske svara på följande frågor för att vi ska kunna lämna förslag på vad du kan testa.
Har du problem när du tittar på TV?
Har du Lan eller ADSL?
Har du ruckus?

Fel som jag känner till i dagsläget att vi har börjat få kunder som kopplat jul dekorationer som stör både ruckus och modem.

När något har fungerat förut och slutat fungera nu kan man börja sig med att ställa frågan, har jag gjort några förändringar?

Vill någon göra en lista på vilka förstärkare/TV-apparater som inte fungerar med 19x3/1910 boxarna så är ni välkomna, jag tror att det skulle uppskattas av många på detta forum.

GOD JUL på er!

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 24 december 2009 - 13:39

luftbubblan
  • luftbubblan
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!

Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att jag har SVT HD om jag går in på MINA SIDOR, och kan även spela in där ifrån. Men när jag bläddrar igenom mina kanaler på Boxen, så finns inte SVT HD. Har provat att starta om boxen, även dragit ut strömkabeln, men SVT HD dyker inte upp. Den ska väl ligga på kanalplats 17?

Jag kan däremot via boxen titta på inspelat material från SVT HD som jag har gjort via MINA SIDOR.

Postad 24 december 2009 - 13:53

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej!

Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att jag har SVT HD om jag går in på MINA SIDOR, och kan även spela in där ifrån. Men när jag bläddrar igenom mina kanaler på Boxen, så finns inte SVT HD. Har provat att starta om boxen, även dragit ut strömkabeln, men SVT HD dyker inte upp. Den ska väl ligga på kanalplats 17?

Jag kan däremot via boxen titta på inspelat material från SVT HD som jag har gjort via MINA SIDOR.

Har du eller någon annan skapat en kanallista som du använder på boxen? I så fall kanske den kanalen inte finns med i den kanallistan.

/A

Postad 24 december 2009 - 14:45

luftbubblan
  • luftbubblan
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Har du eller någon annan skapat en kanallista som du använder på boxen? I så fall kanske den kanalen inte finns med i den kanallistan.

/A

Nej, det är det som är så lustigt- Visst har jag kanallistor, men har även provat att ta bort alla egna kanallistor, och det finns fortfarande ingen SVT HD. Bara om jag går in på Mina sidor.

Postad 24 december 2009 - 17:20

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Nej, det är det som är så lustigt- Visst har jag kanallistor, men har även provat att ta bort alla egna kanallistor, och det finns fortfarande ingen SVT HD. Bara om jag går in på Mina sidor.

Du kan skicka ett pm till mig med ditt personnummer/telefonnummer/kundnummer så kan jag titta på det när jag jobbar imorgon.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 24 december 2009 - 20:04.

Postad 24 december 2009 - 21:42

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som tycker att 1963boxen knattrar lite för högt från HDDn? Hör den ju även fast man har ganska hög volym på tvn, rätt irriterande.

Postad 24 december 2009 - 22:38

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som tycker att 1963boxen knattrar lite för högt från HDDn? Hör den ju även fast man har ganska hög volym på tvn, rätt irriterande.

Min hårddisk är helt tyst, inget problem.

Postad 24 december 2009 - 22:48

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Min hårddisk är helt tyst, inget problem.

Jag hör min hela tiden, blir väldigt enerverande efter en stunds tvtittande.

Ingen ordning har jag fått på att få bild och framför allt ljud genom min Marantz sr6003. Testat olika inställningar och olika kablar och att sätta på och av i olika ordning och bryta ström hit och dit. Får ingen bild till varken tvn eller projektorn utan att koppla förbi förstärkaren. Enda reaktionen jag får är om jag väljer source VCR på förstärkaren, då blir bilden svart när jag sätter på boxen stänger jag av är den ju blå.

Tråkigt när man nyligen köpte den här förstärkaren, måste man behöva sälja den och köpa en HK eller liknande för
att få telias prylar att funka?

Postad 24 december 2009 - 22:52

pedantic
  • pedantic
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Någon som har fått "kompensation" efter att man fått vänta på leverans av IPTV-boxen?

Beställde min FibeLAN Internet/TV/Telefon-kombo i mitten av november, första prel. lev datum var 15/12 och i dagarna fick jag ett SMS med besked om den 15/1. :D

Som ytterligare salt på såren så fick jag en faktura på kalaset igår, fina 2000 (visserligen inkl. bredbandet som är igång) på tjänster och hårdvara som inte levererats. :D

RIngde upp FiberLAN supporten på 020-755 766 och fick beskedet att höra av mig när jag fått leveransen av hårdvara för aktivering och korrigering av fakturan samt besked om något odefinierat kring kompensation när det hela väl är uppe. :huh:

Någon som varit med om liknande förseningar och fått någon vettig kompensation? Personligen kan jag tänka mig en fri uppgradering till 100/10 under hela avtalstiden (18-månader). :huh:

Redigerat av pedantic, 24 december 2009 - 22:54.

Postad 24 december 2009 - 23:57

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Du kan skicka ett pm till mig med ditt personnummer/telefonnummer/kundnummer så kan jag titta på det när jag jobbar imorgon.

Eftersom att jag fått flera PM och kan se att åtminstone en har ADSL, så verkar det som att det är ett fel på funktionen på mina sidor som medför att ni kan spela in på SVT HD fast ni inte ska ha kanalen ännu om man har ADSL. Går det bra för er att spela in kanalen och se inspelade materialet utan bildstörningar kan ni nog anta att det kommer att gå bra att ha kanalen för er i framtiden. :huh:

Beställde min FibeLAN Internet/TV/Telefon-kombo i mitten av november, första prel. lev datum var 15/12 och i dagarna fick jag ett SMS med besked om den 15/1. :D

Som ytterligare salt på såren så fick jag en faktura på kalaset igår, fina 2000 (visserligen inkl. bredbandet som är igång) på tjänster och hårdvara som inte levererats. :D

All kompensation hanteras av det som framgår av kapitel 6 i ”TELIAS ALLMÄNNA VILLKOR för tjänster till konsumenter”.

6 PRISAVDRAG

6.1 Börjar Telia inte tillhandahålla Tjänsten senast den dag som överenskommits eller har Tjänsten varit obrukbar på grund av fel i Tjänsten som inte beror på Kunden, har Kunden rätt till prisavdrag. Avdrag görs med belopp motsvarande den del av den försenade respektive obrukbara Tjänstens fasta avgift räknat för förseningsperioden respektive den tid felet varat från den tidpunkt då felet anmäldes till Telia, om inte annat anges i punkt 6.2 eller 6.3.

6.2 Om inte parterna kommit överens om annat ska prisavdrag enligt punkt 6.1 utgå med följande belopp:
a.) tvåhundra (200) kronor om felet eller förseningen varat minst fem (5) dygn i följd;
b.) femhundra (500) kronor om felet eller förseningen varat minst tio (10) dygn i följd;
c.) åttahundra (800) kronor om felet eller förseningen varat minst femton (15) dygn i följd.

6.3 Om flera Tjänster är obrukbara på grund av ett och samma fel, har Kunden rätt till prisavdrag för varje Tjänst som varit obrukbar.

6.4 Ersättning på grund av försening eller fel i Tjänsten regleras som huvudregel genom avdrag på fakturan. Prisavdrag som understiger 25 kronor per faktureringsperiod utgår inte.

Om någon av er nu tycker om att läsa avtal kan jag väl säga att det står om rätten att använda HDCP och komponentutgången som inte är aktiverad i ”Telias särskilda villkor för tjänster till konsumenter”.

5.7 Telia har rätt att av upphovsrättsliga skäl eller på begäran av programbolag eller annan rättighetsinnehavare begränsa de tekniska möjligheterna för Kunden att via Tjänsten kopiera eller på annat sätt hantera distribuerat material.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 25 december 2009 - 00:07.

Postad 25 december 2009 - 00:08

pedantic
  • pedantic
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

All kompensation hanteras av det som framgår av kapitel 6 i ”TELIAS ALLMÄNNA VILLKOR för tjänster till konsumenter”.
[...]

Markus Johansson
Telia Kundservice

Smått imponerad av att Markus är aktiv natten mellan julafton och juldagen, stort kudos till dig - jag hoppas verkligen Telia uppskattar ditt engagemang och att du får en sjukt jäkla massa cred internt! :huh:

Om jag tolkat det hela rätt enligt villkoren så är det >15 dagars fördröjning och det är ersättning per tjänst, i mitt fall är det minst 30 dagar väntan och två tjänster (IPTV och VoIP), vilket är 1600 kr i kompensation utöver korrigeringen av fakturan.

Det täcker gott och väl en uppgradering till 100/10, det nästan så att jag skulle slänga på 150 kr till per månad för att få 100/100. :D

Redigerat av pedantic, 25 december 2009 - 00:09.

Postad 25 december 2009 - 10:52

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag tycker det är lite tråkigt av telia att skjuta sig själva i foten genom att krångla med att implementera "tekniska begränsningar" för att förhindra kopiering. Sålänge man kan få igenom en signal så går det relativt enkelt att kopiera den om man så önskar. Resultatet blir ju ist massa bittra kunder som inte kan använda sin utrustning och som kommer byta operatör så fort möjlighet finns samt att dom som vill kopiera sånt dom inte får gör det ändå.

Postad 25 december 2009 - 11:12

Roddan7
  • Roddan7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vill först o främst tacka alla för all hjälp jag fått via denna tråd. Det har varit allt mellan kabeltrubbel och inspelning och ljudproblem.
Men nu undrar jag , om någon kan svara?
Hur länge ska man behöva vänta på att få någon hjälp när telias iptv ( fiber) på hela området ( 42 radhus ) har fungerat mycket sporadiskt sen 19,00 , 23/12. Den har fungerat ca 5 minuter då och då.Har ringt supporten * 4 , och senast idag så fick jag svaret att jag skulle avvakta ? På vad undrade jag då ? Jo att det blev vardag , för nu under helgen gör man inget ? Nähä...
Sen har jag varje gång fått frågan om det är bara jag eller fler i föreningen , då har jag svarat att vad jag vet är det just nu 5 st som jag vet om. Dvs det är dom jag har frågat , men på nåt sätt så tror om inte på mej då att det är problem på hela området. Men vi har ju lite tur i oturen , vi har fortfarande kvar det analoga nätet ( com hem ) en månad till , så många har nu plockat fram sina gamla antenn kablar igen , eller så har man gjort som jag ,upp på taket och sätta upp en Boxerantenn.
Men nog om detta , jag undrar helt enkelt om man verkligen inte kan reparera någonting när det är en långhelg?
Som ni förstår så vill jag inte riktigt tro på supporten , men är det så , ja då är det så.

roddan7

Postad 25 december 2009 - 11:57

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Kolla med den som är er kontaktperson mot Telia. Det kan finnas ett annat telefonnummer för större fel i ert avtal. Om detta i så fall gör att felet avhjälps fortare kan jag dock inte svara på.

Postad 25 december 2009 - 12:13

Roddan7
  • Roddan7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tyvärr är det så att vi ska kontakta suporten som alla andra när det strular.
Men tack ändå.
Roddan7

Postad 25 december 2009 - 12:20

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jag tycker det är lite tråkigt av telia att skjuta sig själva i foten genom att krångla med att implementera "tekniska begränsningar" för att förhindra kopiering. Sålänge man kan få igenom en signal så går det relativt enkelt att kopiera den om man så önskar. Resultatet blir ju ist massa bittra kunder som inte kan använda sin utrustning och som kommer byta operatör så fort möjlighet finns samt att dom som vill kopiera sånt dom inte får gör det ändå.

Det skulle innebära att de bryter gällende avtal med programleverantörer. Då kan de troligtvis vänta att få betala skadestånd och/eller få kanaler indragna. Hur många kunder tror du Telia vinner på att deras halva programpaket försvinner mitt i kundernas abonnemangsperioder. T.e.x. Viasats hela utbud...

Redigerat av Unregistered31511, 25 december 2009 - 12:20.

Postad 25 december 2009 - 12:42

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det skulle innebära att de bryter gällende avtal med programleverantörer. Då kan de troligtvis vänta att få betala skadestånd och/eller få kanaler indragna. Hur många kunder tror du Telia vinner på att deras halva programpaket försvinner mitt i kundernas abonnemangsperioder. T.e.x. Viasats hela utbud...

Det handlar väl mer om hur stark avtalspart Telia är! Tror man (Programleverantör/Telia) att spärra komponentutgångar räcker lurar man bara sig själv. Håller med att de som inte kopierar för eget bruk utan har andra avsikter inte störs av detta då det ju finns utrustning som löser detta enkelt (HDMI) men som för vanliga användare annars ter sig dyrt.

Sitter med både LCD TV och Projektor utan HDMI ... fortfarande bra grejer ...

Redigerat av kentrj, 25 december 2009 - 16:37.

Postad 25 december 2009 - 12:51

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Finns ju några som listat de de saknar, jag uppdaterade min lista (utan prioritering) och insåg att Telia jobbat rätt bra då jag kunde stryka mer än 50%. Jag vet att det finns andra akuta problem, men dessa berörs inte jag av ...

- Buggen (skalning) vad gäller mkt låg bildkvaliten över Scart/RGB vid HD sändningar
- Start/Lagom till Lagom/Stor, Individuellt tillägg till kollektiva abonemang, (även med flera boxar)
- Ljudnivån från boxen, önskas ej reducerad (inställbart)
- HDMI aktiverar inte Porten på TVn (Likt Scart) vid påslag
- Flytande kanalpaket/extrakanaler mellan boxar i samma hushåll, flexibelt istf extrakort etc
- Alternativ riktigt StandBy (strömbesparande, stängd HD etc) istf att dra ur strömmen (startar något snabbare), idag stängs bara bildkortet
- val 576i för att kunna köra signalen orörd (SD) genom boxen
- val 1080i för att inte behöva bildbehandla i TVn oxå
- LED vid inspelning utanpå boxen aktiverad
- Spela in fler än 1 kanal samtigt (2 räcker, kan tillfälligt stänga Time-Shift)
- Kanalguidens gränssnitt med bättre överblickav senare program
- Komponentanslutningar avaktiverade (för äldre utrustning utan HDMI)
- Lösning där det är möjligt att se inspelningar på valbar box i hushållet
- Lösning där det är möjligt att starta inspelningar på valbar box i hushållet
- Lösning där Time-Shift möjliggör inspelning från start av programmet trots att man startar den efter en stunds tittande!
- Saknar möjlighet att ändra inspelning till repeterad d:o
- Saknar funktion som gör att inspelning startar/stoppar vid egentligt start/slut och inte tid, dvs klarar sändningsändringar
- Magert innehåll i Telias variant av SVTPlay
- HTPC ...

Att vi till Jul fick HD, inspelningsbar box och möjlighet att göra inspelningar via "mina sidor" va fina julklappar!

Redigerat av kentrj, 30 december 2009 - 02:19.

Postad 25 december 2009 - 14:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0

Någon som har fått "kompensation" efter att man fått vänta på leverans av IPTV-boxen?

Som ytterligare salt på såren så fick jag en faktura på kalaset igår, fina 2000 (visserligen inkl. bredbandet som är igång) på tjänster och hårdvara som inte levererats. :(

RIngde upp FiberLAN supporten på 020-755 766 och fick beskedet att höra av mig när jag fått leveransen av hårdvara för aktivering och korrigering av fakturan samt besked om något odefinierat kring kompensation när det hela väl är uppe. :(

Någon som varit med om liknande förseningar och fått någon vettig kompensation? Personligen kan jag tänka mig en fri uppgradering till 100/10 under hela avtalstiden (18-månader). :D

Jag sitter i precis samma situation som du gör, med ett undantag: jag har sedan beställningen den 24/11 ännu inte fått något leveransdatum! Därmed kanske det inte blir tal om någon kompensation pga försening?

En annan fråga: jag har fått låna en "vanlig" digitalbox utan inspelningsmöjlighet i väntan på en 1963-box som Telia tydligen inte kan skicka ut om det inte görs tillsammans med fiberswitchen. Innebär det att jag missar möjligheten att spela in några av de 60 fria hyrfilmerna under 60 dagar? Kan man spela in dessa filmer eller är det spärrat på något sätt?

Postad 25 december 2009 - 14:24

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag sitter i precis samma situation som du gör, med ett undantag: jag har sedan beställningen den 24/11 ännu inte fått något leveransdatum! Därmed kanske det inte blir tal om någon kompensation pga försening?

En annan fråga: jag har fått låna en "vanlig" digitalbox utan inspelningsmöjlighet i väntan på en 1963-box som Telia tydligen inte kan skicka ut om det inte görs tillsammans med fiberswitchen. Innebär det att jag missar möjligheten att spela in några av de 60 fria hyrfilmerna under 60 dagar? Kan man spela in dessa filmer eller är det spärrat på något sätt?

Hyrfilmer går inte att spela in. Det är spärrat.

Postad 25 december 2009 - 15:18

hagoran
  • hagoran
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Då det inte verkar vara någon annan som har problemet verkar det ju inte vara något fel som drabbar många kunder.

Som flera redan varit inne på ger du inte tillräckligt med information för att någon ska kunna säga exakt vad det beror på men du bör kanske svara på följande frågor för att vi ska kunna lämna förslag på vad du kan testa.
Har du problem när du tittar på TV?
Har du Lan eller ADSL?
Har du ruckus?

Fel som jag känner till i dagsläget att vi har börjat få kunder som kopplat jul dekorationer som stör både ruckus och modem.

När något har fungerat förut och slutat fungera nu kan man börja sig med att ställa frågan, har jag gjort några förändringar?

Vill någon göra en lista på vilka förstärkare/TV-apparater som inte fungerar med 19x3/1910 boxarna så är ni välkomna, jag tror att det skulle uppskattas av många på detta forum.

GOD JUL på er!

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag får inte min TV att ansluta via HDMI. Har bara provat med den medföljande kabeln.

Sony KDL40W4000K är modellbeteckningen. 40" LCD. Allt annat fungerar som det skall med boxen. Däremot fungerar inte "MinTV" på "Mina Sidor". Har provat Firefox, IE, Safari och Opera.

/Hans

Postad 25 december 2009 - 16:34

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Smått imponerad av att Markus är aktiv natten mellan julafton och juldagen, stort kudos till dig - jag hoppas verkligen Telia uppskattar ditt engagemang och att du får en sjukt jäkla massa cred internt! :(

Om jag tolkat det hela rätt enligt villkoren så är det >15 dagars fördröjning och det är ersättning per tjänst, i mitt fall är det minst 30 dagar väntan och två tjänster (IPTV och VoIP), vilket är 1600 kr i kompensation utöver korrigeringen av fakturan.

Det täcker gott och väl en uppgradering till 100/10, det nästan så att jag skulle slänga på 150 kr till per månad för att få 100/100. :D

Vad exakt kostar 100/100 hos dig? Ursäkta men är lite nyfiken. God fortsättning på Julen alla!

Postad 25 december 2009 - 16:50

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag har hellre ett halvt progampaket jag kan kolla på än inget alls. Är det så att dom måste leva upp till vissa mjuk/hårdvarukrav för att få sina licenser se då fan till att få det att funka innan man börjar sälja skiten. Andvänd inte kundkretsen som en testpanel och ta fullt betalt för det. Jag kunde inte läsa nånstans på telias hemsida att deras box inte skulle fungera med min utrustning nej det måste man få reda på efter man bundit upp sig i tolv månader och testat själv. Och nej jag anser inte att luddiga beskrivningar som (5.7 Telia har rätt att av upphovsrättsliga skäl eller på begäran av programbolag eller annan rättighetsinnehavare begränsa de tekniska möjligheterna för Kunden att via Tjänsten kopiera eller på annat sätt hantera distribuerat material.) är informativt nog för att jag ska förstå att VIP 1963 inte fungerar ihop med min Marantz SR6003.

Jag kanske låter bittrast i världen men det är bara för att jag stått ut med en konkurent till telias värdelösa produkter och service nu i flera år och jag bytte till telia eftersom dom har ryktet ".. visst det är lite dyrare men det fungerar utan problem.." sen får man den värsta skiten man någonsin betalat för.

Postad 25 december 2009 - 18:46

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

@ Telia Kundservice

Kan ni påverka program leverantörerna så att ni får sändningarna i bättre format? TV6, TV8 och Kanal 9 sänder ofta 16:9 och 2.39:1 program i 4:3 format så att man får windowboxing. Bild kvalitet blir väldigt dålig när man tvingas använda zoom funktionerna och dessutom försvinner delar av texten. Se nedan för hur bilden ser ut när de sänder en 2.39:1 film i 4:3 format.

@ Telia Kundservice

Jag envisas med min fråga om varför ni sänder 16:9 och 2.39:1 program i 4:3 format så att man får windowboxing?

Varför ska vi sitta och titta på Harry Potter på TV3 med en 12 cm svart kant runt HELA bilden? Är det något problem med kodningen på era sändningar eller är det någon annan orsak till detta?

Dessutom har ni fel tider i er programguide så att många inspelningar saknar nu slutet!? T ex så stannande inspelningen av Harry Potter på TV3 18:27 på grund av detta.

När vi nu äntligen har en något sånär fungerande PVR box så fungerar ändå inte inspelningarna på grund av program guiden inte innehåller korrekt information om program tiderna.

Och sedan fungerar inte alls textningen för inspelade program på Canal+ kanalerna. Texten ligger oftast 1-2 dialoger före, texten saknas helt ibland eller hänger sig i flera minuter.

Postad 25 december 2009 - 19:05

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Ja det är smått obegripligt detta agerande...

Det är ju precis som du uppger..själv har jag ställt undan mina Telia-TV-burkar och skaffade i tisdags en 1TB disk för direkt utbyte när nya PVR:n dyker upp. ( Inspelning av åtta HD-kanaler för 99 kr mån )

Är det någon här som har kännedom om någon som kopierar program kommersiellt? Och gör sig en hacka ?

Men jag är rysligt nöjd med mitt ADSL-bredband och vanliga telefonin...fungerar alltid.

Postad 25 december 2009 - 19:07

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

@ Telia Kundservice

Dessutom har ni fel tider i er programguide så att många inspelningar saknar nu slutet!? T ex så stannande inspelningen av Harry Potter på TV3 18:27 på grund av detta.

När vi nu äntligen har en något sånär fungerande PVR box så fungerar ändå inte inspelningarna på grund av program guiden inte innehåller korrekt information om program tiderna.

@ Telia Kundservice

Kollade precis planerade inspelningar och sluttiden för Sagan om konungens återkomst på TV6 är också fel. Nu står det att den slutar 00:21 så man måste gå in manuellt och ändra till 01:00 för att HELA filmen ska spelas in.

Redigerat av Unregistered29650, 25 december 2009 - 19:18.

Postad 25 december 2009 - 19:44

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0

Jag envisas med min fråga om varför ni sänder 16:9 och 2.39:1 program i 4:3 format så att man får windowboxing?

Det är inget specifikt för Telia, det är Viasat som gör fel det finns på andra plattformar också och det är alltid på Viasats kanaler

Postad 25 december 2009 - 21:16

Mr Spock
  • Mr Spock
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en VIP 1963. När jag spelar in på en kanal kan jag inte titta på annan kanal samtidigt, trots att jag har FiberLan (100/10). Både kanalen jag tittar på och det inspelade materialet hackar, vilket innebär att inspelningen blir förstörd. Vad kan vara fel? Har ni andra också problem med detta?

Postad 25 december 2009 - 21:37

pedantic
  • pedantic
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag fick ett SMS med prel leveransdatum dagen efter beställning och ytterligare ett SMS nu när det blir fördröjt, pröva att ringa supporten och hör.

Vad exakt kostar 100/100 hos dig? Ursäkta men är lite nyfiken. God fortsättning på Julen alla!

100/100 (eller 50-100 som det heter numer) kostar 599 kr/månad, mer info på http://www.telia.se/fiberlan

Postad 25 december 2009 - 21:46

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Jag fick ett SMS med prel leveransdatum dagen efter beställning och ytterligare ett SMS nu när det blir fördröjt, pröva att ringa supporten och hör.

100/100 (eller 50-100 som det heter numer) kostar 599 kr/månad, mer info på http://www.telia.se/fiberlan

Tack, visste inte de hade höjt priset för 100/10 från 320kr, 599 lite bättre än över 700kr som det var förr.

mvh
tvtittare

Postad 25 december 2009 - 22:13

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Tyvärr är det så att vi ska kontakta suporten som alla andra när det strular.
Men tack ändå.
Roddan7

Detta har jag lite info om:
Varje person ska givetvis felanmäla sina individuella fel till supporten på 020-240250!
Om det är flera personer i samma område (samma brf eller samfällighet eller dylikt) kan även kontaktpersonen för området felanmäla er anläggning då det drabbar flera kunder.
Kontaktpersonen ringer ett speciellt telefonnr för just fastighetsägare eller dylikt och denna person kan då felanmäla anläggningen med hänvisning till 3-5 personers individuella felanmälningar i området. Denna person måste kunna uppge någon form av identifikationsuppgift på de individuella användarna.

Det finns lite olika tider för avhjälpning i Telias nät.
Felavhjälpning vid fel hos en (1) kund utförs måndag-fredag under dagtid.
Felavhjälpningstid är då satt till 24 arbetstimmar, dvs helgen räknas ej och ej heller tid utanför arbetstid.

Däremot finns det helt andra felavhjälpningstider om det gäller hela anläggningen och sedan bättre och bättre felavhjälpningstid beroende på hur högt upp i nätet felet inträffar.

Hoppas det rätar ut några frågetecken!

Postad 25 december 2009 - 22:24

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag har en VIP 1963. När jag spelar in på en kanal kan jag inte titta på annan kanal samtidigt, trots att jag har FiberLan (100/10). Både kanalen jag tittar på och det inspelade materialet hackar, vilket innebär att inspelningen blir förstörd. Vad kan vara fel? Har ni andra också problem med detta?

Nej, det fungerar bra hos mig. Jag började tidigare ikväll att titta på "På spåret" via SVT Play (ca 10 minuter efter programmets ordinarie starttid). Kl 21 började inspelningen av "Stenhuggaren" medan vi tittade klart på "På spåret". Ca 15 minuter efter ordinarie start av "Stenhuggaren" började vi titta på den inspelningen i HD-kvalitet medan inspelningen fortfarande pågick. Hackfritt och utan andra störningar.

Det låter som att något är fel hos dig. Vad kan jag dock inte säga något om.

/A

Postad 25 december 2009 - 22:27

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Varför ska vi sitta och titta på Harry Potter på TV3 med en 12 cm svart kant runt HELA bilden? Är det något problem med kodningen på era sändningar eller är det någon annan orsak till detta?

Det låter som att Viasat gör något fel. Jag antar att det även är de som skickar över info till EPG avseende start och stoptider, men det är inget som jag är säker på.

/A

Postad 25 december 2009 - 22:40

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
@ Telia Kundservice

Några förslag på utvecklingsmöjligheter för både PVR boxen och för tjänsten PLAY.

1. Möjligheten till enklare redigering (klippa-klistar) i de filer som finns på PVR-boxen.
- Jag upplever som mycket jobbigt då inspelningar som läggs in, antingen via "Mina sidor" eller direkt via
fjärren,får med sig en hel del före-efter material som tar plats på PVR-boxen.
Jag vet inte vart det inte synkar, men antingen så börjar filmen några minuter för sent än det som står på
tablån eller så synkar inte tiden (klockan) nånstan i kedjan. Att klippar bort reklamen hade varit önskvärd.

2. Svensk tal
- Jag har SVTPlay och Canal+Select och även hyrt film nångång tidigare. Jag önskar att det gick att söka på film
som har enbart svensk tal. Kanske man hade kunnat lägga till en rubrik som heter "svensk tal" där alla filmer med
svensk tal ligger. Mycket jobbigt att titta på infot, film-efter-film, med förhoppning att hitta en film som har
svensk tal. Sen kostar det att prova sig fram om man ska hyra en film.
Jag tror att många som har barn, skulle verkligen uppskatta en egen rubrik för filmer som har svensk tal.

Postad 26 december 2009 - 08:06

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

@ Telia Kundservice

Och sedan fungerar inte alls textningen för inspelade program på Canal+ kanalerna. Texten ligger oftast 1-2 dialoger före, texten saknas helt ibland eller hänger sig i flera minuter.

Samma konstiga bildformat på Discovery Science och Discovery World och Animal Planet. Det verkar som om dom sänder ut allt material i 4:3 även om originalmaterialet är filmat i 16:9. När originalmaterialet är filmat i 16:9 blir det ett brett svart fält runt hela bilden.

Postad 26 december 2009 - 10:42

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Det handlar väl mer om hur stark avtalspart Telia är! Tror man (Programleverantör/Telia) att spärra komponentutgångar räcker lurar man bara sig själv. Håller med att de som inte kopierar för eget bruk utan har andra avsikter inte störs av detta då det ju finns utrustning som löser detta enkelt (HDMI) men som för vanliga användare annars ter sig dyrt.

Sitter med både LCD TV och Projektor utan HDMI ... fortfarande bra grejer ...

Telia ligger väl i medelklassen någonstans i storlek.

Det är ju Svensson man vill komma åt, är ju inte för än den stora massan börjar använda saker som det blir ett problem.

Det hade aldrig blivit en politisk debatt om fildelning om det vore några datornördar som sysslat med det.
Samma sak med piratkorten som fanns tidigare, var ju när kleti och peti fick tillgång till det som det blev ett problem. Minns själv i slutet av nittiotalet då de flesta körde piratkort. Han som betalade, frågade om "du jag har hört om något som kallas piratkort, hur fungerar det?" På slutet när Telia ägde ComHem har jag för mig de gjorde förlust...

Postad 26 december 2009 - 10:50

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Detta har vi framfört till leverantören eftersom att det är i det formatet vi får kanalen. De har samma format till alla kunder i dagsläget så det är inget kundunikt problem för Telia kunder.

Kollade precis planerade inspelningar och sluttiden för Sagan om konungens återkomst på TV6 är också fel. Nu står det att den slutar 00:21 så man måste gå in manuellt och ändra till 01:00 för att HELA filmen ska spelas in.

Är det fel i EPG hos Telia beror det nästan alltid på att det är felaktig information från leverantören.

Detta har jag framfört sedan tidigare, men då det är jul och nyår så antar jag att det inte kommer lösa sig i år.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 26 december 2009 - 10:57

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jag har hellre ett halvt progampaket jag kan kolla på än inget alls. Är det så att dom måste leva upp till vissa mjuk/hårdvarukrav för att få sina licenser se då fan till att få det att funka innan man börjar sälja skiten. Andvänd inte kundkretsen som en testpanel och ta fullt betalt för det. Jag kunde inte läsa nånstans på telias hemsida att deras box inte skulle fungera med min utrustning nej det måste man få reda på efter man bundit upp sig i tolv månader och testat själv. Och nej jag anser inte att luddiga beskrivningar som (5.7 Telia har rätt att av upphovsrättsliga skäl eller på begäran av programbolag eller annan rättighetsinnehavare begränsa de tekniska möjligheterna för Kunden att via Tjänsten kopiera eller på annat sätt hantera distribuerat material.) är informativt nog för att jag ska förstå att VIP 1963 inte fungerar ihop med min Marantz SR6003.

Jag kanske låter bittrast i världen men det är bara för att jag stått ut med en konkurent till telias värdelösa produkter och service nu i flera år och jag bytte till telia eftersom dom har ryktet ".. visst det är lite dyrare men det fungerar utan problem.." sen får man den värsta skiten man någonsin betalat för.

Hur menar du "inga kanaler"? provat att kopplat utan din förstärkare? fungerar det direkt till din tv så förstår jag inte riktigt hur du kan påstå att du "inte har några kanaler" bara för att förstärkaren inte är kompatibel.

Då ska du snarare skriva, "jag är hellre utan halva programpaketet än missar det kraftfullare ljudet från min förtärkare..."

Vad har Telia haft för värdelösa produkter i flera år menar du? och vilken är den bättre och billigare konkurrenten ?

Postad 26 december 2009 - 13:17

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hur menar du "inga kanaler"? provat att kopplat utan din förstärkare? fungerar det direkt till din tv så förstår jag inte riktigt hur du kan påstå att du "inte har några kanaler" bara för att förstärkaren inte är kompatibel.

Då ska du snarare skriva, "jag är hellre utan halva programpaketet än missar det kraftfullare ljudet från min förtärkare..."

Vad har Telia haft för värdelösa produkter i flera år menar du? och vilken är den bättre och billigare konkurrenten ?

Men snälla du sluta nu. Ja det fungerar utan min förstärkare, men min förstärkare SKA vara kompatibel enligt spec men det fungerar ju inte iaf.

En av de största faktorerna till att jag skaffade boxen var ju att jag kollade så att det skulle gå att andvända boxen via förstärkaren för att få bild både till tv/projektor och att få 5.1 ljud. Hade jag vetat att det inte skulle fungera så skulle jag inte köpt det.

Vart i mitt förra inlägg skrev jag om en bättre och billigare konkurent? Läs ordentligt innan du hugger tack.

Postad 26 december 2009 - 14:21

Anjin-san
  • Anjin-san
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag måste börja med skälla lite på Telia eftersom man här i tråden kan läsa att man ofta skyller ifrån sig så fort det är problem. Det heter att felet ligger hos tjänsteleverantörerna. Jag har abonnemang hos Telia och betalar till Telia och inte till Telias tjänsteleverantörer så att skylla på dessa när det är fel hjälper inte och inte heller är det av intresse för mig. Det enda jag som kund vill höra är att problemet kommer att åtgärdas och det snarast.

Nu när detta var sagt kan jag säga att för mig fungerar den inspelningsbara digitalboxen riktig bra och möjligheten att kunna styra inspelningar via webben är kanon. Det enda jag saknar är möjligheten att spela in flera kanaler samtidigt. Hoppas detta kommer bli möjligt i framtiden.

Postad 26 december 2009 - 15:53

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag måste börja med skälla lite på Telia eftersom man här i tråden kan läsa att man ofta skyller ifrån sig så fort det är problem. Det heter att felet ligger hos tjänsteleverantörerna. Jag har abonnemang hos Telia och betalar till Telia och inte till Telias tjänsteleverantörer så att skylla på dessa när det är fel hjälper inte och inte heller är det av intresse för mig. Det enda jag som kund vill höra är att problemet kommer att åtgärdas och det snarast.

Jag har ingen som helst avsikt att gå i polemik om detta, men jag tycker att det nu börjar det bli en liten intressant filosofisk aspekt på det hela vad gäller Telias ansvar kontra innehållsleverantörens ansvar.

Om vi jämför med Telia tjänst för bredbandsaccess, hur mycket kan Telia stå till svars för att enskilda innehållsleverantörer (t ex webbsajter) har korrekt information eller inte? Jag tror ingen här kan tycka att det är rimligt att Telia (eller någon annan bredbandsleverantör heller) ska stå till svars för detta.

Gör man jämförelsen att Telia tillhandhahåller en "TV-access", hur mycket kan då Telia stå till svars för att enskilda innehållsleverantörer (t ex TV-kanaler och EPG information) har korrekt information eller inte?

Den för mig intressanta frågan är var gränsen går för vad Telia (eller andra operatörer som tillhandahåller "TV-access") kan anses ansvara för? Visst, rent filosofiskt kanske man inte kan inte jämföra en bredbandsaccess med en "TV-access", men var menar ni som anser att det är Telias ansvar vad gäller EPG-informationen att gränsen går mellan bredbands-access och "TV-access"? Vad är det som särskiljer tjänsterna åt så pass att man ställer högre krav på detta vad gäller "TV-accessen"?

Jag är bara nyfiken på hur resonemanget går egentligen... :D

/Peter Cigéhn

Postad 26 december 2009 - 16:09

Mr Spock
  • Mr Spock
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Nej, det fungerar bra hos mig. Jag började tidigare ikväll att titta på "På spåret" via SVT Play (ca 10 minuter efter programmets ordinarie starttid). Kl 21 började inspelningen av "Stenhuggaren" medan vi tittade klart på "På spåret". Ca 15 minuter efter ordinarie start av "Stenhuggaren" började vi titta på den inspelningen i HD-kvalitet medan inspelningen fortfarande pågick. Hackfritt och utan andra störningar.

Det låter som att något är fel hos dig. Vad kan jag dock inte säga något om.

/A

Tack för ditt svar. Jag testade att koppla bort datorn och IP-telefonidosan från switchen och då går det bra att titta på en kanal samtidigt som jag spelar in på en annan. Jag kopplade in datorn och maxade belastningen på linan och det gick forfarande bra. Men när jag kopplade in IP-telefonidosan började hackandet. Jag använder den switch jag fick av Telia när jag skaffade IP-TV för några år sedan. Då körde jag Motorola 1510 utan problem med IP-telefoni. Telefonidosan är en Linksys PAP2T. Finns det någon nyare switch som kan lösa dessa problem?

Redigerat av Mr Spock, 26 december 2009 - 16:10.

Postad 26 december 2009 - 16:09

pedantic
  • pedantic
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tycker att Anjin-san och cigehn tar upp en intressant fråga - smått OT, men känns klart relevant för diskussionen.

IMO så har Telia inte enbart en accesstjänst, utan man tillhandahåller även end-to-end tjänster ovan på accessen-lagret, man kan jämföra det med mobiloperatörer eller ISPer som har egna brandade tjänster (musik, lagring etc), så länge det syndikerade/licenserande materialet/tjänsterna kommer med en branding så är det som företaget som säljer den paketerade tjänsten som man vänder sig till.

Hade Telia enbart varit leverantör av en "dum" IPTV-koppling och man själv fritt hade fått köpa t ex Canal Digital, HBO etc så hade situationen varit annorlunda.

Mina två ödmjuka cent i sammanhanget. :D

Redigerat av pedantic, 27 december 2009 - 00:21.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.