Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *

34877 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6.647058 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4.555554 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6.714284 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 5.363636 (10) Inga priser
111 relaterade trÄdar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlĂ€gg) 8 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlĂ€gg) 9 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlĂ€gg) 9 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlĂ€gg) 10 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlĂ€gg) 12 år sedan
BĂ€sta system för inspelning av TV-program? (5 inlĂ€gg) 13 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlĂ€gg) 15 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
NĂ„gon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlĂ€gg) 16 år sedan
Olika storlekar pĂ„ LG-tv med telia digitalbox (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
FjĂ€rren funkar ej... (18 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dela inspelade program i nĂ€tverket (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
spela in frĂ„n en Motorola 1903 & telia (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
installations problem (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnĂ€tet (34 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nĂ€tverket. (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlĂ€gg) 16 år sedan
Boxer IPTV (17 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
1080i pĂ„ Motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dum frĂ„ga kanske! :-) (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv pĂ„ flera box/tv? (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar frĂ„n Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Streama/strömma frĂ„n PC till motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia triple play - trĂ„dlös? (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet frĂ„n Canal Digital (16 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia och Viasat (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlĂ€gg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlĂ€gg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskĂ€rm (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Synpunkter pĂ„ BBB:s ip-tv (8 inlĂ€gg) 17 år sedan
FjĂ€rrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
MultifjĂ€rr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box frĂ„n Telia (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
ip tv (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
trĂ„dlös TV? (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och lĂ„ter dig se OS pĂ„ tider som passar dig (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Motorola 1910 (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
blĂ„ prickar i rutan (3 inlĂ€gg) 18 år sedan
Bildkvalitet pĂ„ Telias bredbandstv jĂ€mfört med parabol (4 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia digital-TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Köp av platt tv för bĂ€sta bild (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlĂ€gg) 18 år sedan
NĂ„gon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Manual 1910 (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
FjĂ€rrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskĂ€rm (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnĂ€t (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlĂ€gg) 19 år sedan

Postad 08 January 2010 - 15:36

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlĂ€gg
  • 0

Jag har fiber 100/10 och har egentligen inte haft nĂ„gra problem alls bortsett frĂ„n EPG som alltid mĂ„ste dubbelkollas, kostar inte sĂ„ mycket men skall inte behövas. Inspelningar fungerar i övrigt utan problem. Inspelning via mina sidor suger dĂ€remot. SĂ€ger varje gĂ„ng att det inte gick att lĂ€gga till inspelning men laddar man om sidan sĂ„ ligger den dĂ€r... Eftersom jag bara spelar in sĂ„nt jag missar eller vid krockar och sen tar bort nĂ€r jag sett det har jag inget behov av att tex kunna föra över data. Är heller inte intresserad av att sitta o titta pĂ„ film pĂ„ datorskĂ€rmen tex. och TV har vi bara en.

Textning försvinner ibland (hÀnt ett fÄtal gÄnger) men kommer tillbaka efter ett kanalbyte, samma med VoD. Har inte haft problem med osynkad text eller lÀppsynk. Hade tidigare CD Sat och dÀr fick man ibland starta om boxen för att fÄ lÀppsynk.

Boxen Àr tyst, mÄste krypa nÀra för att höra. Har inte haft glapp (anvÀnder den gamla 1910-adaptern). Inga problem med fjÀrren.

Inga problem med HDMI, kör direkt till TV (Panna 46G10E) och i övrigt endast 2-kanalsljud via HK980

Och nej, jag jobbar inte pÄ Telia.

Med din förklaring sÄ verkar det som att du har samma problem som vi andra, skillnaden Àr ju att du inte upplever det som störande. Nu vet jag ju inte vilket kanalabbonemang du har, men vi som abbonerar pÄ +kanalar vill ju sjÀlvklart ha en text som Àr synkad till filmen och det har ingen av de filmer jag spelat in dÀrifrÄn varit. Nu Àr det ju omöjligt att sÀga om det var samma fel pÄ den ÄterlÀmnade boxen dÄ jag aldrig hann se de filmer som var inspelade utan de var ju bara att radera och se glad ut. Att behöva byta kanal under inspelning verkar ju inte vara nÄgon stadigvarande lösning för min del och sÀkert inte för nÄgon annan heller. TyvÀrr har jag inte sett nÄgon film live frÄn +kanalerna Ànnu sÄ om textsynkningen Àr fel redan dÀr vet jag inte.

Postad 08 January 2010 - 15:51

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlĂ€gg
  • 0

För tillfÀllet sÄ kan man inte rekommendera nÄgon att köpa boxen.
Nackdelar: Osynkad text
GÀr ej att starta boxen om den inte kan fÄ kontakt med internet.
Inspelningar klipps helt fel.
LjudnivÄerna pÄ kanalerna Àr sÄ varierande (frÄn lÄgt till högt)
Blir det ngt fel pÄ boxen sÄ adjö med det inspelade.
Fördelar: inga för tillfÀllet

Jag har inte ett enda problem med osynkad text, sÄ det behöver inte vara ett problem för alla.

Postad 08 January 2010 - 15:58

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3281 inlĂ€gg
  • 0

Med din förklaring sÄ verkar det som att du har samma problem som vi andra, skillnaden Àr ju att du inte upplever det som störande. Nu vet jag ju inte vilket kanalabbonemang du har, men vi som abonnerar pÄ +kanalar vill ju sjÀlvklart ha en text som Àr synkad till filmen och det har ingen av de filmer jag spelat in dÀrifrÄn varit. Nu Àr det ju omöjligt att sÀga om det var samma fel pÄ den ÄterlÀmnade boxen dÄ jag aldrig hann se de filmer som var inspelade utan de var ju bara att radera och se glad ut. Att behöva byta kanal under inspelning verkar ju inte vara nÄgon stadigvarande lösning för min del och sÀkert inte för nÄgon annan heller. TyvÀrr har jag inte sett nÄgon film live frÄn +kanalerna Ànnu sÄ om textsynkningen Àr fel redan dÀr vet jag inte.

Har "bara" kanalpaket Stor. De gÄnger jag haft problem med texten kan jag rÀkna pÄ ena handens fingrar och det har aldrig varit synkproblem, bara tappad text. Verkar dock vara mer problem med synkning just med just C+. Vid uppspelning av inspelade program har jag inte alls haft problem med textning utan de fÄ gÄnger det har varit Àr vid vanligt TV-tittande och en gÄng nÀr jag hyrt film via VoD. Den startade av nÄgon anledning utan text. Startade om filmen och det vart ok.

Redigerat av tomano58, 08 January 2010 - 16:04.

Postad 08 January 2010 - 17:04

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0

2) Du spelar endast in pÄ 1,2,TV4 dvs kanaler med inbrÀnd textning. DÄ Àr "jag har aldrig nÄt problem" inte vÀrt vatten IMHO.

Vad i all vÀrlden Àr inbrÀnd textning för nÄgot? Jag trodde att man helt övergivit "open captioning" (hardsub) till förmÄn för "closed captioning" (softsubs) pÄ digital-tv. Menar du att det Àr fel och vad har du i sÄ fall för belÀgg för ett sÄdant pÄstÄende?

Postad 08 January 2010 - 17:40

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlĂ€gg
  • 0

Det var ju roligt att höra att det bara Àr nÄgra fÄ som har problem med textsynkning, fjÀrrkontroller som inte fungerar, glapp i kontakter, ljudnivÄskillnader Epg problem mm.

Är det sĂ„ att det bara Ă€r adsl kunder som drabbats av problemen?

Är ADSL-kund med kanalpaket Stor med Canal+ och kör VIP1963 med HDMI direkt till Samsung 40" LCD och optiskt till förstĂ€rkare.
Har inga problem med textsync pÄ Canal+ men dÀremot pÄ History Channel och National Geographic.
Har haft min box sedan den slÀpptes och har inte problem med glappkontakt.
AnvÀnder Logitech Harmony One och den har alltid funkat.
Upplever inga ljudnivÄskillnader förutom nÀr det blir reklam pÄ vissa TV-kanaler.
Är pĂ„ det stora hela nöjd med EPG förutom infon för TV3 & TV6 dĂ€r det ofta visar fel.
Det Àr iaf endast pÄ dessa kanaler som jag har inte har fÄtt med hela programmet vid inspelning.

Hoppas att alla problem som andra har löser sig snart!

Postad 08 January 2010 - 18:20

masaba
  • masaba
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0

Vad i all vÀrlden Àr inbrÀnd textning för nÄgot? Jag trodde att man helt övergivit "open captioning" (hardsub) till förmÄn för "closed captioning" (softsubs) pÄ digital-tv. Menar du att det Àr fel och vad har du i sÄ fall för belÀgg för ett sÄdant pÄstÄende?

Hoppsan. Jag och "bran" anvÀnde visst fel begrepp för att beskriva det som visst kallas "open captioning". Vilken tur att du rÀttade oss dÀr, kunde gÄtt illa.

Tror nog iallafall att vi bÄde menade textning som ligger "inbrÀnd" i bildströmmen (dvs Àr en del av bilden) och inte kan vÀljas bort. Dvs att textningen inte sÀnds som nÄgon paralell ström eller via text-tv.

"InbrÀnd text" var iallafall det som anvÀndes pÄ bland annat TV3, TV4 och Kanal5 i sÀndningar frÄn Boxer (dvs digital-tv) Ätminstone för nÄgot Är sedan (spelade dÄ in en del digital som dvb-strömmar via DVBViewer). Skulle gissa att det fortfarande Àr pÄ det sÀttet Àven om jag inte kollat pÄ sistone. "InbrÀnd text" fungerade helt klart stabilare men gav ingen möjlighet att vÀlja bort textning. Eftersom det Ätminstone tidigare anvÀndts av Boxer sÄ föreslog jag det som en möjlig förklaring till att vissa kanaler inte var drabbade av problemen med textning ur synk.

/Martin

Redigerat av masaba, 08 January 2010 - 18:54.

Postad 08 January 2010 - 18:23

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlĂ€gg
  • 0

...
Och med det menar du att jag som privatperson inte skall fÄ följa den hÀr trÄden, eller?

/A

Det Àr ett under att du stÄr ut med denna trÄd!
Spott och spe i var och vartannat inlÀgg (Ätminstone pÄ sistone) och du svarar bÄde tydligt och sakligt. Vill med detta inlÀgg bara sÀga att under det Är som jag följt denna trÄd, har du svarat pÄ mÄnga inlÀgg och sÀkert hjÀlpt mÄnga som har problem. Jag tycker dina inlÀgg klart och tydligt Àr av "privatpersonskaraktÀr".

StÄ pÄ dig och skit i belackarna!

Postad 08 January 2010 - 18:55

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • MĂ€stare

• 3945 inlĂ€gg
  • 0

Vad i all vÀrlden Àr inbrÀnd textning för nÄgot?

Det han menar Àr att du inte kan vÀlja bort textning i din digitalburk, oavsett om du tar emot via DVB-T, C, S eler via IP.

Kan lÀtt testas genom att i sin digitalburk sÀtta textningen pÄ AV eller pÄ ett sprÄk som rimligen inte finns, kanske Tyska.

Och sen titta pÄ nÄn film pÄ t ex Svt eller Tv4, sÄ ser du att textningen ÀndÄ finns dÀr.

För att fÄ Ànnu mer text kan du ju slÄ pÄ text-tv pÄ sidan:
- 1 9 9 för SVT1
- 2 9 9 för SVT2
- 7 9 3 för Kunskapskanalen
- 7 9 4 för SVT24

sÄ har du textning ovanpÄ textningen... ;)

Men andra kanaler sÄsom t ex filmkanalerna, kör inte med 'inbrÀnd' text, för dÀr sÀnds ju ofta samma film över olika lÀnder samtidigt, sÄ dÀr kan man faktiskt vÀlja bort textningen helt.

Redigerat av anderswillhelmsson, 08 January 2010 - 18:56.

Postad 08 January 2010 - 19:28

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0

Hoppsan. Jag och "bran" anvÀnde visst fel begrepp för att beskriva det som visst kallas "open captioning". Vilken tur att du rÀttade oss dÀr, kunde gÄtt illa.

Finns ingen anledning att vara spydig. Jag ifrÄgasatte inte ditt ordval. Jag ifrÄgasatte pÄstÄendet att man anvÀnda "inbrÀnd" textning över huvudet taget. Det hÀr att sÀnda text pÄ en separat multicastkanal har jag aldrig stött pÄ sÄ det vet jag ingenting om. DÀremot vet jag att i DVB Àr det vanligaste att textningen Àr inbÀddad i transportströmmen.

Postad 08 January 2010 - 22:23

Volvis
  • Volvis
  • ForumrĂ€v

• 709 inlĂ€gg
  • 0
Sitter oxÄ med ADSL kanalpaket Stor och 1963 box. Har nu haft Telia i ca 1 Är och upplever inte att jag haft spec mycket att klaga pÄ. Har vÀl haft en del mindre problem som löst sig ganska snabbt men Àr vÀldigt nöjd överlag.

Hade dom vanliga kÀnda buggarna med 1963 boxen men har aldrig haft nÄgra problem med min fjÀrrkontroll,anvÀnder en Harmony 885 som har fungerat klockrent hela tiden. Kör HDMI direkt mot min Panasonic PX80 och inte heller dÀr har det varit nÄgra problem.

Har inte heller nÄgra problem med strömkabeln till boxen,anvÀnder den medföljande.

Inte upplevt nÄgra avklippta inspelningar,inga problem med textning pÄ inspelningar men förstÄr att man blir irriterad nÀr man missar slutet pÄ en film man tittat pÄ.

Tycker överlag att det blivit en negativ stÀmning pÄ forumet med mycket onödigt hugg fram o tillbaka.
Om man nu tycker olika kan man dÄ inte vara överrens om att man inte kan vara överrens ?
Tycker det Ă€r FÖR mycket pĂ„hopp pĂ„ duktiga och hjĂ€lpsamma forrummedlemmar.
Det för ju absolut inget positivt med sig

LÄGG NER DET NU !!!!!!!

Postad 08 January 2010 - 22:42

EmilHemma
  • EmilHemma
  • Wannabe

• 46 inlĂ€gg
  • 0

Tycker överlag att det blivit en negativ stÀmning pÄ forumet med mycket onödigt hugg fram o tillbaka.
Om man nu tycker olika kan man dÄ inte vara överrens om att man inte kan vara överrens ?

LÄGG NER DET NU !!!!!!!

Jag hÄller med, det har blivit en barnslig otrevlig stÀmning. "Vill se kÀlla/belÀgg för det pÄstÄendet du gör" och lite pÄhopp hÀr o dÀr. Man mÄste acceptera att det finns olika Äsikter om saker och ting, och att allt folk pÄstÄr inte Àr skrivet i sten utan kanske spekulationer.

Jag tycker inte det Àr ok att hoppa pÄ folk som Àr hÀr som privatpersoner bara för att de ev jobbar pÄ Telia. Tycker folk att nÄtt inlÀgg Àr fÀrgat av arbete eller nÄtt annat, Àr det vÀl bara att ta det med en nypa salt eller ignoera det.

För övrigt gillar jag forumet dÄ man fÄr svar pÄ mÄnga frÄgor och det Àr mÄnga som kan hjÀlpa en med problemen som dyker upp.

/E

Postad 08 January 2010 - 23:04

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • ForumrĂ€v

• 862 inlĂ€gg
  • 0

Sitter oxÄ med ADSL kanalpaket Stor och 1963 box. Har nu haft Telia i ca 1 Är och upplever inte att jag haft spec mycket att klaga pÄ. Har vÀl haft en del mindre problem som löst sig ganska snabbt men Àr vÀldigt nöjd överlag.

Hade dom vanliga kÀnda buggarna med 1963 boxen men har aldrig haft nÄgra problem med min fjÀrrkontroll,anvÀnder en Harmony 885 som har fungerat klockrent hela tiden. Kör HDMI direkt mot min Panasonic PX80 och inte heller dÀr har det varit nÄgra problem.

Har inte heller nÄgra problem med strömkabeln till boxen,anvÀnder den medföljande.

Inte upplevt nÄgra avklippta inspelningar,inga problem med textning pÄ inspelningar men förstÄr att man blir irriterad nÀr man missar slutet pÄ en film man tittat pÄ.

LÄGG NER DET NU !!!!!!!

HÄller med dig.

De sista dagarna /veckorna har forumet mer eller mindre blivit ett missnöjesforum istÀllet för ett forum dÀr man sakligt diskuterar / utvecklar / föreslÄr ÄtgÀrder och annat som förbÀttrar för alla oss.

Det kÀnns som att det Àr fel forum för personangrepp, stÀndig klagande pÄ Telia och andra former av missnöjes utryck.

Jag hoppas att vi alla framöver kan vara mer konkreta och kortfattade i vÄra inlÀgg och kan skilja pÄ sak och person. Jag personligen uppskattar alla som bidrar till forumet oavsett om de arbetar pÄ Telia eller inte.

Jag har ADSL och 1963 direkt kopplat till en Philips 42PFL7562D med HMDI och opiskt till ljudanlÀggningen.
Det fungerar mycket bra. Sen kan man tycka till om mycket hÀr i livet, men att tycka till Àr inte likvÀrdigt med att veta. SÄhÀr upplever jag min 1963.

+liten och tyst box
+fjÀrren fungerar bra
+mycket stabil tjÀnst

-ibland osynk pÄ nÄgra inspelningar
-EPG strul, dÄ och dÄ.

Detta har jag skrivit tidigare pÄ forumet, precis som mÄnga andra, och jag vet att Telia Àr medveten om detta och att de sÀkert arbetar med en lösning. Det rÀcker nu.

Postad 08 January 2010 - 23:23

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlĂ€gg
  • 0

Jag hÄller med, det har blivit en barnslig otrevlig stÀmning. "Vill se kÀlla/belÀgg för det pÄstÄendet du gör" och lite pÄhopp hÀr o dÀr. Man mÄste acceptera att det finns olika Äsikter om saker och ting, och att allt folk pÄstÄr inte Àr skrivet i sten utan kanske spekulationer.

Jag tycker inte det Àr ok att hoppa pÄ folk som Àr hÀr som privatpersoner bara för att de ev jobbar pÄ Telia. Tycker folk att nÄtt inlÀgg Àr fÀrgat av arbete eller nÄtt annat, Àr det vÀl bara att ta det med en nypa salt eller ignoera det.

För övrigt gillar jag forumet dÄ man fÄr svar pÄ mÄnga frÄgor och det Àr mÄnga som kan hjÀlpa en med problemen som dyker upp.

/E

+1

Är ocksĂ„ vĂ€ldigt nöjd med min box och websiten Min TV (saknar mobilanpassning), visst var det irriterande första inspelning som slutade pĂ„ tok för tidigt pga omkastade siffror i sluttid (en viasat-kanal, mĂ„ste dubbelkollas framöver) och att jag inte fĂ„r igĂ„ng hdmi pĂ„ min Philips 42PFL9632D för att njuta av svthd (surast) samt ovanan med epg (jĂ€mfört med boxer) som sorterar pĂ„ tid i stĂ€llet för kanal. Dessa problem (inte sortering dock, gĂ„r att lĂ€ra om) kommer sĂ€kert att rĂ€ttas till nu under vintern nĂ€r alla ledigheter Ă€r slut och trycket frĂ„n uppretade kunder som inte fĂ„tt bredbandsswitchar lagt sig en aning...och nej, jag jobbar inte inom Telia :)

Med hopp om HDMI-ansutning i framtiden :)

Postad 08 January 2010 - 23:35

Lemony
  • Lemony
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan bekrÀfta att materialet pÄ den lokala hÄrddisken Àr en exakt kopia av det som skickas till boxen och Àr krypterat pÄ hÄrddisken i 1963 boxen. Det enda omkodning som finns i 1903 boxen Àr att man gör om HD till SD i programvaran för att skicka ut det pÄ scart, dock verkar det vara nÄgot fel pÄ denna som vi var inne pÄ förut.

Markus Johansson
Telia kundservice

Klarar boxen av att koda om HD till SD klarar boxen Àven om att koda om, lÀs komprimera, det som spelas in.DÄ har jag nog inte fel pÄ ögonen eftersom jag ser en skillnad pÄ "live" och inspelat material.

... stÀndig klagande pÄ Telia.

GÄr ju liksom inte att klaga pÄ en annan aktör nÀr det Àr Telia man Àr kund hos...

Klarar Telia inte av att hantera irriterade kunder i trÄden gör man bÀst i att evakuera forumet för inte kommer det bli bÀttre dÄ fler personer hittar hit eftersom denna trÄden Àr det första som dyker upp i sökmotorn nÀr man söker pÄ Telia och fel pÄ digital-TV.

Redigerat av Lemony, 08 January 2010 - 23:39.

Postad 08 January 2010 - 23:56

jcalling
  • jcalling
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Min 1963 box har gÄtt frÄn att vara knÀpp tyst till att lÄta tickticktick irriterande högt. Ni som öppnat boxen kan det vara nÄgot som lossnat som fÄr disken att lÄta? eller vad tror ni Àr det kanske nÄgot fel pÄ disken?
StÀnger jag av time shift blir det mycket bÀttre men fortfarande tickar det.
SÄ innan jag ringer supporten och felanmÀler vad tror ni?

Postad 09 January 2010 - 00:41

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3281 inlĂ€gg
  • 0

Hej
Min 1963 box har gÄtt frÄn att vara knÀpp tyst till att lÄta tickticktick irriterande högt. Ni som öppnat boxen kan det vara nÄgot som lossnat som fÄr disken att lÄta? eller vad tror ni Àr det kanske nÄgot fel pÄ disken?

Det var nÄgon som tidigare upptÀckte att hdd-vaggan satt löst i boxen. Kan vara vÀrt att kolla.

Postad 09 January 2010 - 00:44

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • ForumrĂ€v

• 941 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Har för mig att det var nÄgon tidigare i trÄden som öppnad den och hittade nÄtt som lossnat, du fÄr kolla lÀngre bak. Boxen har ju inte funnits sÄ lÀnge sÄ du kanske inte behöver leta sÄ lÄngt bak... tÀnk pÄ att du kanske Àventyrar garantin om det mÀrks att du öppnat den sjÀlv.

Jaha tomano58 var visst vaken ocksÄ, snabbare Àn mig dessutom.

Redigerat av Unregistered31511, 09 January 2010 - 00:47.

Postad 09 January 2010 - 00:53

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3281 inlĂ€gg
  • 0

Har för mig att det var nÄgon tidigare i trÄden som öppnad den och hittade nÄtt som lossnat, du fÄr kolla lÀngre bak. Boxen har ju inte funnits sÄ lÀnge sÄ du kanske inte behöver leta sÄ lÄngt bak... tÀnk pÄ att du kanske Àventyrar garantin om det mÀrks att du öppnat den sjÀlv.

Jaha tomano58 var visst vaken ocksÄ, snabbare Àn mig dessutom.

:)

Postad 09 January 2010 - 01:04

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3281 inlĂ€gg
  • 0

Klarar boxen av att koda om HD till SD klarar boxen Àven om att koda om, lÀs komprimera, det som spelas in.DÄ har jag nog inte fel pÄ ögonen eftersom jag ser en skillnad pÄ "live" och inspelat material.

Vad tittar du pÄ? TV eller duk? Storlek? Kollade just klart Morden i Midsomer som jag spelat in och trots glasögon (eller just dÀrför?) sÄ kan iaf inte jag se nÄn skillnad pÄ min 46". Nu var det ju ingen direktjÀmförelse men bilden var i mitt tycke lika bra som om jag sett det live. FÄr göra lite djupare analyser vid annat tillfÀlle och flippa mellan live och inspelat.

GÄr ju liksom inte att klaga pÄ en annan aktör nÀr det Àr Telia man Àr kund hos...

Klarar Telia inte av att hantera irriterade kunder i trÄden gör man bÀst i att evakuera forumet för inte kommer det bli bÀttre dÄ fler personer hittar hit eftersom denna trÄden Àr det första som dyker upp i sökmotorn nÀr man söker pÄ Telia och fel pÄ digital-TV.

Forumet Àr inte Telias, det Àr ett anvÀndarforum som Telia övervakar och jag kan bara hÄlla med om att tonen har blivit otrevlig den senaste tiden med massor av pÄhopp.

Postad 09 January 2010 - 03:00

modeselect
  • modeselect
  • AnvĂ€ndare

• 122 inlĂ€gg
  • 0

Nej, du tolkar fel, möjligen att Marcus/Telia var otydlig.
NÀr en HD-kanal skickas ut pÄ scart sker ingen omkodning, det Àr en nerskalning, och det Àr en stor skillnad. Typiskt för en omkodning Àr nÀr man t ex konverterar frÄn mpeg2 till mpeg4 dÀr man vill fÄ ner bitrate med ett effektivare kodningsformat. Nerskalningen som sker pÄ scarten för HD Àr att 1280x720 (för 720p kanaler) skalas ner till 720x576 (PAL) och dÄ Àr det ingen omkodning utan boxen kastar helt enkelt bort data. Algoritmen för detta verkar ju dock som vissa sett ha nÄgon form av bugg. Jag Àr dock fortfarande frÄgande till varför man skulle vilja se HD-kanaler via scart.... =)

Att det inte Àr en frÄga om omkodning enligt ovan borde sÀga sig sjÀlv dÄ det inte föreligger nÄgra skÀl till att stjÀla processorkraft för att göra detta. Enda tÀnkbara incitamentet för omkodning skulle vara att spara diskplats hos anvÀndaren, men det skÀlet Àr inte tillrÀckligt för att lÀgga massa resurser pÄ det, med förmodat sÀmre slutresultat.

SÄ det kan inte vara annat Àn inbillning att en inspelning skulle ge sÀmre kvalité Àn liveTV eftersom det Àr samma ettor och nollor som avkodas i slutÀnden (givet samma sÀndning sÄklart eftersom det skiljer sig mellan kanaler och eventuellt över tid).

Redigerat av modeselect, 09 January 2010 - 03:04.

Postad 09 January 2010 - 08:38

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlĂ€gg
  • 0
@Teliakundservice

Nu kanske detta sagts tidigare men trÄden har sprungit ivÀg sÄ mycket sÄ jag hinner inte lÀsa alla inlÀgg varje dag.

Iaf,

NÀr man skall spela in via "Mina Sidor" över internet Ä vÀljer/kryssar för 2 program som börjar samma tid sÄ stÄr det bara att "inspelning misslyckades" nÀr man kryssar för.

Det borde stÄ eller komma upp ett felmeddelande

"Du har valt 2 program som visas samtidigt, du kan endast spela in 1 program i taget"

Nu stÄr det ju misslyckades sÄ dÄ kan man ju tro att nÄgot bara blev fel. Det Àr inte sÄ anvÀndarvÀnligt.

Postad 09 January 2010 - 09:44

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0

HÄller med dig.

De sista dagarna /veckorna har forumet mer eller mindre blivit ett missnöjesforum istÀllet för ett forum dÀr man sakligt diskuterar / utvecklar / föreslÄr ÄtgÀrder och annat som förbÀttrar för alla oss.

Det kÀnns som att det Àr fel forum för personangrepp, stÀndig klagande pÄ Telia och andra former av missnöjes utryck.

Jag hoppas att vi alla framöver kan vara mer konkreta och kortfattade i vÄra inlÀgg och kan skilja pÄ sak och person. Jag personligen uppskattar alla som bidrar till forumet oavsett om de arbetar pÄ Telia eller inte.

Jag har ADSL och 1963 direkt kopplat till en Philips 42PFL7562D med HMDI och opiskt till ljudanlÀggningen.
Det fungerar mycket bra. Sen kan man tycka till om mycket hÀr i livet, men att tycka till Àr inte likvÀrdigt med att veta. SÄhÀr upplever jag min 1963.

+liten och tyst box
+fjÀrren fungerar bra
+mycket stabil tjÀnst

-ibland osynk pÄ nÄgra inspelningar
-EPG strul, dÄ och dÄ.

Detta har jag skrivit tidigare pÄ forumet, precis som mÄnga andra, och jag vet att Telia Àr medveten om detta och att de sÀkert arbetar med en lösning. Det rÀcker nu.

Hej!

HÄller ocksÄ med ovanstÄende, tycker sjÀlv att trÄden spÄrat ut ganska rejÀlt.
Dock tillhör jag dem som "Àr missnöjda och klagar", men Àr och har varit en trogen telia kund lÀnge.
Fortfarande efter 5 dagar funkar inte min inspelningsbara box. Är sjĂ€lvklart felanmĂ€ld. Hoppas och Ă€r sĂ€ker pĂ„ att Telia löser detta.

Mats

Postad 09 January 2010 - 10:09

aikelo
  • aikelo
  • LĂ€rjunge

• 315 inlĂ€gg
  • 0

MÄste tyvÀrr hÄlla med Lemony.
Jag tycker ocksÄ att inspelat ser mer komprimerat ut, jÀmfört med live tv.

Postad 09 January 2010 - 10:26

akpe
  • akpe
  • Amatör

• 57 inlĂ€gg
  • 0
vill bara sÀga att det mesta funkar bra för mej kör fiber.
det enda problemet jag har Àr att ibland nÀr jag startar boxen sÄ kan jag inte titta pÄ viasat kanalerna utan bara svt o tv4.
en omstart av tjÀnsten löser detta inte sett nÄn annan som verkar ha det problemet.
för övrigt tycker jag att bilden blivit bÀttre pÄ sistone (kanske en inbillning).
har 1963 boxen.

Postad 09 January 2010 - 11:14

Loveless
  • Loveless
  • LĂ€rjunge

• 449 inlĂ€gg
  • 0

MÄste tyvÀrr hÄlla med Lemony.
Jag tycker ocksÄ att inspelat ser mer komprimerat ut, jÀmfört med live tv.

Det borde ju vara hyfsat enkelt att ta reda pÄ, det finns ju verktyg för att mÀta dataströmmen in, sen Àr det bara att jÀmföra den summan med hur mycket utrymme programmet tar pÄ disken. Om de har komprimerat om programmet sÄ ska ju filen vara mÀrkbart mindre.

Postad 09 January 2010 - 11:40

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0
Kollade pÄ tv igÄr och i reklamen tÀnkte jag gÄ in lite i videobutiken och lÀsa lite om filmerna. Jag tryckte "video" och kom in i butiken sen tryckte jag "ok" för att komma in pÄ topplistan men inget hÀnde, man mÄste ju hÄlla fjÀrren vÀldigt rakt mot boxen för att det ska fungera. SÄ jag vinklade fjÀrren och tryckte tvÄ ggr till och inget hÀnde. Reste mig upp och var pÄvÀg fram till boxen dÄ hoppade en film igÄng och jag hyrde en film Àven fast jag eg inte ville.

Vore bra om man kunde lÀgga in en annan konfirmationsknapp nÀr man ska hyra film sÄ man slipper betala 50 spÀnn i onödan ifall det hÀnger sig eller iaf att man inte kan gÄ hela vÀgen genom att bara trycka pÄ "ok"knappen.

Redigerat av Original_Rex, 09 January 2010 - 11:42.

Postad 09 January 2010 - 11:53

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0

Det borde ju vara hyfsat enkelt att ta reda pÄ, det finns ju verktyg för att mÀta dataströmmen in, sen Àr det bara att jÀmföra den summan med hur mycket utrymme programmet tar pÄ disken. Om de har komprimerat om programmet sÄ ska ju filen vara mÀrkbart mindre.

Varför ta reda pÄ nÄgot som vi redan vet? Nu har bÄde jag och Modeselect förklarat hur det fungerar tekniskt och Markus har bekrÀftat att vi har rÀtt. Det Àr inte Äsikter. Det Àr inte spekulationer. Det Àr rena hÄrda tekniska och objektiva fakta. Varför kan ni inte bara acceptera det?

En kort repetition för de som inte hÀngde med förra gÄngen:

Materialet kodas inte om innan det lagras pÄ hÄrddisken. All audio- och videodata lagras oförÀndrade pÄ hÄrddisken. Det Àr alltsÄ samma material som visas av vid live- och hÄrddiskuppspelning.

NÀr bilden skall skickas ut via en analog utgÄng avkodas materialet först digitalt och passerar sedan en krets som genererar en analog videosignal. I denna process sker en nedskalning. Det handlar alltsÄ enbart om nedskalning av videosignalen som genererats ifrÄn videoströmmen och inte videoströmmen sjÀlvt. Denna nedskalning sker oavsett om du tittar live eller om du ser pÄ en inspelning.

Postad 09 January 2010 - 12:13

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3281 inlĂ€gg
  • 0

Kollade pÄ tv igÄr och i reklamen tÀnkte jag gÄ in lite i videobutiken och lÀsa lite om filmerna. Jag tryckte "video" och kom in i butiken sen tryckte jag "ok" för att komma in pÄ topplistan men inget hÀnde, man mÄste ju hÄlla fjÀrren vÀldigt rakt mot boxen för att det ska fungera. SÄ jag vinklade fjÀrren och tryckte tvÄ ggr till och inget hÀnde. Reste mig upp och var pÄvÀg fram till boxen dÄ hoppade en film igÄng och jag hyrde en film Àven fast jag eg inte ville.

Vore bra om man kunde lÀgga in en annan konfirmationsknapp nÀr man ska hyra film sÄ man slipper betala 50 spÀnn i onödan ifall det hÀnger sig eller iaf att man inte kan gÄ hela vÀgen genom att bara trycka pÄ "ok"knappen.

Om du lagt in din PIN-kod i instÀllningarna sÄ ta bort den. DÄ mÄste du verifiera med PIN-kod varje gÄng du hyr och det kan inte hÀnda som det gjort nu. Utan PIN-kod kan du inte starta en film. Om det Àr sÄ att du lagt in den för bekvÀmlighets skull sÄ fÄr du nog skylla dig sjÀlv.

Om filmen startat utan PIN-kod Àr nÄgot fel och du fÄr prata med Telia. Dom bör i sÄ fall kunna kreditera.

Redigerat av tomano58, 09 January 2010 - 12:14.

Postad 09 January 2010 - 12:56

Loveless
  • Loveless
  • LĂ€rjunge

• 449 inlĂ€gg
  • 0

Varför ta reda pÄ nÄgot som vi redan vet? Nu har bÄde jag och Modeselect förklarat hur det fungerar tekniskt och Markus har bekrÀftat att vi har rÀtt. Det Àr inte Äsikter. Det Àr inte spekulationer. Det Àr rena hÄrda tekniska och objektiva fakta. Varför kan ni inte bara acceptera det?

Menade mer att dessa personer inte lÀr ta ditt, Telias eller nÄgon annans ord dÄ de "har sett det med egna ögon". Föreslog bara ett sÀtt för dem att kontrollera sjÀlva.

Postad 09 January 2010 - 13:17

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0

Menade mer att dessa personer inte lÀr ta ditt, Telias eller nÄgon annans ord dÄ de "har sett det med egna ögon". Föreslog bara ett sÀtt för dem att kontrollera sjÀlva.

Det var en bra tanke. Det Àr bara de sÀtter igÄng! =)

Postad 09 January 2010 - 14:05

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1139 inlĂ€gg
  • 0
Hej alla, ny anvÀndare i denna trÄd. (kommer fÄ Telia-FiberLan istf ComHem i huset i April)

TvÄ frÄgor:
1)
Kan 1963-boxen spela in tvÄ program samtidigt om jag inte tittar pÄ nÄgonting? (jag lÀser att den Ätminstone kan spela in ett program medan man tittar pÄ ett annat samtidigt)

2)
Är det nĂ„gon skillnad i bildkvalitet pĂ„ det som skickas till ADSL-kunder och FiberLan-kunder? ...min frĂ„ga Ă€r alltsĂ„ om Telia gör det enkelt för sig genom att skicka ut samma dataströmmar till FiberLan som till ADSL, med den nackdelen att hela tjĂ€nsten dĂ„ anpassas för den bandbredd som ADSL-anvĂ€ndarna har, inte FiberLan-anvĂ€ndarna.

ExtrafrÄga:
Varför kan en box förresten inte spela in Ànnu fler program samtidigt? I IP-baserade boxar finns vÀl inga digitala "tuners" (sÄ som i t.ex. ComHem DVB-C-boxar) som bestÀmmer hur mÄnga kanaler man kan hantera samtidigt? DÄ borde man vÀl i teorin kunna spela in sÄ mÄnga program som hÄrddisken eller FiberLan-lÀnken orkar med? Tre eller fyra kanaler med ganska komprimerat data borde vÀl en hÄrddisk hinna med att skriva ned till disk?

Redigerat av elofu17, 09 January 2010 - 14:06.

Postad 09 January 2010 - 14:14

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1139 inlĂ€gg
  • 0
Är det förresten nĂ„gon som bytt frĂ„n ComHem (24/1-bredband samt en Samsung DCB-P850Z PVR med dubbla tuners) till Telia FiberLan och en 1963-box, som kan ge mig lite synpunkter pĂ„ vad som blev sĂ€mre eller bĂ€ttre med Telia?
...och om det Àr nÄgot speciellt jag ska tÀnka pÄ nu innan jag bestÀller de nya tjÀnsterna?

NÄgon kanske redan har skapat en lista med de brister/önskemÄl som finns för 1963-boxen? (stöder den t.ex. chase-view?)

Postad 09 January 2010 - 14:42

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon kanske redan har skapat en lista med de brister/önskemÄl som finns för 1963-boxen? (stöder den t.ex. chase-view?)

Vad Ă€r det för nĂ„got? Min dvd-inspelere ifrĂ„n Panasonic har en funktion som kallas "times slip". Det betyder att man kan börja titta pĂ„ sin inspelning medans den fortfarande hĂ„ller pĂ„. Är "chase view" nĂ„got liknande?

Redigerat av Unregistered1402, 09 January 2010 - 14:43.

Postad 09 January 2010 - 14:46

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1139 inlĂ€gg
  • 0
Japp, det Àr samma sak - börja titta pÄ en inspelning samtidigt som den hÄller pÄ att spelas in.
Klarar 1963 det?

FöljdfrÄga:
Kan man titta pÄ nÄgot inspelat och samtidigt spela in ett (eller tvÄ, se min frÄga i tidigare inlÀgg) program?

Postad 09 January 2010 - 15:20

Loveless
  • Loveless
  • LĂ€rjunge

• 449 inlĂ€gg
  • 0
GÀllande jÀmförelse mellan comhem och Telia. Jag kan dÄ inte se nÄgon skillnad i bild och ljud, saknar dock en bra EPG i Teliaboxen, sen tar den en bra stund att starta upp. Sen kan man ju hoppas de gör en seriös satsning pÄ HD-TV snart, och inte nÄgot halvdant stolpskott som Tele2 och Viasat gjort.

TjÀnsterna skiljer sig vÀldigt lite mellan fiberlan och adsl som jag förstÄtt det, sÄ ingen skillnad pÄ tv-kanalerna, och samma begrÀnsningar i inspelningar som jag förstÄtt det. Det sista kan sÀkert komma att Àndra sig med tiden. För tilltÀllet Àr vÀl enda skillnaden att vissa Fiberlan kunder har SVT-HD pÄ test.

Postad 09 January 2010 - 15:37

cadwal
  • cadwal
  • AnvĂ€ndare

• 105 inlĂ€gg
  • 0

1)
Kan 1963-boxen spela in tvÄ program samtidigt om jag inte tittar pÄ nÄgonting? (jag lÀser att den Ätminstone kan spela in ett program medan man tittar pÄ ett annat samtidigt)

Nej, inte med nuvarande mjukvara.

2)
Är det nĂ„gon skillnad i bildkvalitet pĂ„ det som skickas till ADSL-kunder och FiberLan-kunder? ...min frĂ„ga Ă€r alltsĂ„ om Telia gör det enkelt för sig genom att skicka ut samma dataströmmar till FiberLan som till ADSL, med den nackdelen att hela tjĂ€nsten dĂ„ anpassas för den bandbredd som ADSL-anvĂ€ndarna har, inte FiberLan-anvĂ€ndarna.

Inte vad jag kunnat bedöma, men bytte TV samtidigt som jag gick frÄn ADSL till FiberLan...

ExtrafrÄga:
Varför kan en box förresten inte spela in Ànnu fler program samtidigt? I IP-baserade boxar finns vÀl inga digitala "tuners" (sÄ som i t.ex. ComHem DVB-C-boxar) som bestÀmmer hur mÄnga kanaler man kan hantera samtidigt? DÄ borde man vÀl i teorin kunna spela in sÄ mÄnga program som hÄrddisken eller FiberLan-lÀnken orkar med? Tre eller fyra kanaler med ganska komprimerat data borde vÀl en hÄrddisk hinna med att skriva ned till disk?

MjukvarubegrÀnsat till en inspelning och iaf jag har tidigare gissat att det beror pÄ multicastkapaciteten i Àndutrustningen som Telia stÀller nÀrmast kunderna mer Àn nÄgot annat. (vilket alltsÄ blir bÀttre nÀr MPEG4-övergÄngen gÄr igenom)

Japp, det Àr samma sak - börja titta pÄ en inspelning samtidigt som den hÄller pÄ att spelas in.
Klarar 1963 det?

Har för mig jag lyckats med det, men sitter inte framför boxen nu och kan bekrÀfta.

FöljdfrÄga:
Kan man titta pÄ nÄgot inspelat och samtidigt spela in ett (eller tvÄ, se min frÄga i tidigare inlÀgg) program?

En inspelning samtidigt som du tittar pÄ nÄgot inspelat funkar.

Postad 09 January 2010 - 16:09

Ford38
  • Ford38
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Har 1963 box med Ruckus funkar fint inga problem med det. Jag har en main switch till alla apparaterer som jag anvÀnder för att bryta strömmen och slÄ pÄ den igen. Det visar sig nu att nÀr jag slagit pÄ strömmen och boxen loggat pÄ sÄ har jag inte alla kanaler och ingen programinfo startar om boxen och dÄ funkar det. Med den gamla boxen 1510 var det inga problem med detta. NÄgn annan som löst detta?

Postad 09 January 2010 - 18:38

modeselect
  • modeselect
  • AnvĂ€ndare

• 122 inlĂ€gg
  • 0

Hej
Har 1963 box med Ruckus funkar fint inga problem med det. Jag har en main switch till alla apparaterer som jag anvÀnder för att bryta strömmen och slÄ pÄ den igen. Det visar sig nu att nÀr jag slagit pÄ strömmen och boxen loggat pÄ sÄ har jag inte alla kanaler och ingen programinfo startar om boxen och dÄ funkar det. Med den gamla boxen 1510 var det inga problem med detta. NÄgn annan som löst detta?

GÄr din klocka rÀtt nÀr EPGn inte funkar? För om man inte fÄtt rÀtt tid till boxen sÄ ballar ju EPGn ur, och troligtvis Àven dekrypteringen.

Postad 09 January 2010 - 19:17

Ford38
  • Ford38
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0

GÄr din klocka rÀtt nÀr EPGn inte funkar? För om man inte fÄtt rÀtt tid till boxen sÄ ballar ju EPGn ur, och troligtvis Àven dekrypteringen.

Nej klockan gÄr helt fel.

Postad 09 January 2010 - 19:18

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlĂ€gg
  • 0

I och med att klockan i boxen sÀtts via information som distribueras till alla boxar, sÄ bör klockan i alla boxar i Telias nÀt gÄ precis lika. SÄ Àr det fel pÄ klockan sÄ att EPG:en "ballar ur" sÄ bör den dÄ ocksÄ "balla ur" för precis alla boxar samtidigt.

Det Àr ju precis detta som intrÀffar dÄ den numera ökande "timeout-buggen" intrÀffade (dvs dÄ det inte lÀngre gick att byta kanal till en kanal med mer Àn en siffra, info-rutan inte dök upp vid kanalbyte samt att volymindikatorn bara blinkade till pÄ skÀrmen dÄ man Àndrade volym istÀllet för att den lÄg kvar en stund). Som Telia-supporten har informerat om ett antal gÄnger hÀr i trÄden sÄ intrÀffade detta för alla boxar i hela Telias nÀt samtidigt i och med att klockinformation som distribueras till alla boxar försatte boxen i det hÀr tillstÄndet.

Numera skall (om jag förstÄtt det hela) denna "timeout-bugg" vara ett minne blott i och med att man gÄtt över till WebKit frÄn att ha anvÀnt Mozilla i plattformsprogramvaran (den hÀr buggen skall tydligen ha varit ett problem specifikt för Mozilla).

SÄ att enskilda individer skulle rÄka ut för att klockan i just deras box skulle gÄ fel, och dÀrmed skulle göra sÄ att EPG:en "ballar ur" bara för dom, kÀnns inte speciellt sannolikt.

/Peter Cigéhn

Postad 09 January 2010 - 19:23

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlĂ€gg
  • 0

Nej klockan gÄr helt fel.

Hur mycket menar du att klockan gÄr fel? Om du har en klocka som gÄr sÄ fel sÄ bör det vara en hel annat som inte funkar pÄ din box heller. Klockan distribueras kontinuerligt till boxen via en speciell multicastström som distribueras diverse systeminformation, bl a dÄ aktuellt klockslag. Om boxen inte lyckas ta emot denna multicastström (eller att du har allvarliga störningar pÄ denna) sÄ Àr det nog en hel del annat som inte bör funka med boxen heller.

/Peter Cigéhn

Postad 09 January 2010 - 20:04

modeselect
  • modeselect
  • AnvĂ€ndare

• 122 inlĂ€gg
  • 0

I och med att klockan i boxen sÀtts via information som distribueras till alla boxar, sÄ bör klockan i alla boxar i Telias nÀt gÄ precis lika. SÄ Àr det fel pÄ klockan sÄ att EPG:en "ballar ur" sÄ bör den dÄ ocksÄ "balla ur" för precis alla boxar samtidigt.

Det Àr ju precis detta som intrÀffar dÄ den numera ökande "timeout-buggen" intrÀffade (dvs dÄ det inte lÀngre gick att byta kanal till en kanal med mer Àn en siffra, info-rutan inte dök upp vid kanalbyte samt att volymindikatorn bara blinkade till pÄ skÀrmen dÄ man Àndrade volym istÀllet för att den lÄg kvar en stund). Som Telia-supporten har informerat om ett antal gÄnger hÀr i trÄden sÄ intrÀffade detta för alla boxar i hela Telias nÀt samtidigt i och med att klockinformation som distribueras till alla boxar försatte boxen i det hÀr tillstÄndet.

Numera skall (om jag förstÄtt det hela) denna "timeout-bugg" vara ett minne blott i och med att man gÄtt över till WebKit frÄn att ha anvÀnt Mozilla i plattformsprogramvaran (den hÀr buggen skall tydligen ha varit ett problem specifikt för Mozilla).

SÄ att enskilda individer skulle rÄka ut för att klockan i just deras box skulle gÄ fel, och dÀrmed skulle göra sÄ att EPG:en "ballar ur" bara för dom, kÀnns inte speciellt sannolikt.

/Peter Cigéhn

Jo teoretiskt sett borde det kunna vara ett fullt tÀnkbart scenario att enskilda personer drabbas av helt felaktig tid. RÀtt tid förutsÀtter ju att boxen kan "hÀmta" den (troligen via multicast) frÄn Telias server, men om boxen av okÀnd anledning inte fÄr tiden frÄn Telias servrar sÄ lÀr den nog starta upp med Unix starttid (1970-01-01).

Varför boxen kan boota men inte kan sÀtta tiden rÀtt har jag dock inget bra svar pÄ. Om det Àr problem för boxen att fÄ rÀtt data borde fler saker Àn just tiden fela tycker man. Har man Ruckus vore det dock intressant att se om det det Àr Äterupprepningsbart Àven utan dem, dvs med boxen inkopplad direkt i modemet.

Tror inte detta har nÄgonting med den berömda "timeout-buggen" att göra.

Postad 09 January 2010 - 20:39

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0

RÀtt tid förutsÀtter ju att boxen kan "hÀmta" den (troligen via multicast) frÄn Telias server

Menar du NTPv4 via multicast eller har Telia hittat pÄ nÄgot eget?

Postad 09 January 2010 - 21:33

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlĂ€gg
  • 0

Jo teoretiskt sett borde det kunna vara ett fullt tÀnkbart scenario att enskilda personer drabbas av helt felaktig tid. RÀtt tid förutsÀtter ju att boxen kan "hÀmta" den (troligen via multicast) frÄn Telias server, men om boxen av okÀnd anledning inte fÄr tiden frÄn Telias servrar sÄ lÀr den nog starta upp med Unix starttid (1970-01-01).

Varför boxen kan boota men inte kan sÀtta tiden rÀtt har jag dock inget bra svar pÄ. Om det Àr problem för boxen att fÄ rÀtt data borde fler saker Àn just tiden fela tycker man. Har man Ruckus vore det dock intressant att se om det det Àr Äterupprepningsbart Àven utan dem, dvs med boxen inkopplad direkt i modemet.

Tror inte detta har nÄgonting med den berömda "timeout-buggen" att göra.

Det var ju det jag förklarade. Du behöver inte spekulera om att det "troligtvis" Àr sÄ. Tiden distribueras till boxarna via den speciella multicastströmmen som distribuerad systeminformation till boxen, t ex var "hemsidan" Àr lokaliserad, multicastadresser för "bootcast"-strömmar dÀr programvaran för respektive typ av box (varje boxtyp har sin egen "bootcast"-ström, dvs 1510 en ström, 1910 en ström osv), mm inklusive aktuellt klockslag. Om boxen inte lyckas ta emot denna ström sÄ kan den inte ens boota upp i och med att den inte ens kan ladda in programvaran frÄn rÀtt "bootcast"-ström.

Och nej, det hÀr hade ingenting med "timeout-buggen" att göra. Jag var uppenbarligen vÀldigt otydlig dÀr. Jag bara tog det som ett exempel och förklaring pÄ hur klockan distribueras till alla boxar, och det faktum att alla boxar tar emot samma klockinformation via denna multicastström, och dÀrav anledningen alla precis alla boxar i hela Telias nÀt rÄkade ut för "timeout"-buggen samtidigt. Det var sÄ klockrent dÄ jag sjÀlv hade tvÄ boxar tidigare och dom rÄkade alltid ut för "timeout"-buggen samtidigt.

Menar du NTPv4 via multicast eller har Telia hittat pÄ nÄgot eget?

Det Àr inte NTP (vad jag har sett i all fall dÄ jag sjÀlv hade Telias digital-TV och hade möjligt att sniffa nÀtverkstrafiken till boxen), utan det Àr Motorolas (inte Telias) lösning med "infocast"-strömmen (multicastström med systeminformation) dÀr aktuell klocka distribueras.

/Peter Cigéhn

Postad 09 January 2010 - 22:03

modeselect
  • modeselect
  • AnvĂ€ndare

• 122 inlĂ€gg
  • 0

Det var ju det jag förklarade. Du behöver inte spekulera om att det "troligtvis" Àr sÄ.

Sorry, skrev mitt inlÀgg innan jag sett ditt andra inlÀgg... =)

Jag tror vi Àr överens om hur boxen fÄr sin tidsinfo. Vad jag ville sÀga var att jag tvÀrtemot dig inte alls ser det som helt osannolikt att det kan vara nÄgot problem för boxen att fÄ alla sina objekt om det t ex Àr nÄgot knas med nÀtverket. Jag har som sagt ingen bra förklaring, men det kan ju inte betraktas som uteslutet att boxen kan fÄ info om vart portalen finns, men att just t ex tidsobjektet strular. Antingen att det inte kommer fram alls, eller kommer för sent, dvs t ex nÄgon form av timingproblem i boxen.

Det kÀnns för mig som troligaste orsaken Àr nÀtverket, sÄ om jag hade detta problemet skulle jag testa att rycka ur Ruckusprylarna och testa trÄdbundet.

Postad 09 January 2010 - 23:49

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3281 inlĂ€gg
  • 0
SÄdÀr... dÄ har jag ocksÄ fÄtt problem med inspelning och textsynk för första gÄngen. :D

Kollade pÄ Black Sheep som spelades in frÄn Showtime för nÄgra dagar sedan. Texten lÄg typ 5 sekunder för tidigt genom hela filmen. Snacka om irriterande...

Postad 10 January 2010 - 00:03

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1298 inlĂ€gg
  • 0
Just nu pÄgÄr Independence Day pÄ TV3 som skulle slutat 23:50 enligt EPG, men den pÄgÄr som sagt fortfarande. NÀsta program börjat 00:10 (pÄ TV3) enligt EPG.

Postad 10 January 2010 - 00:12

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlĂ€gg
  • 0

Sorry, skrev mitt inlÀgg innan jag sett ditt andra inlÀgg... =)

Jag tror vi Àr överens om hur boxen fÄr sin tidsinfo. Vad jag ville sÀga var att jag tvÀrtemot dig inte alls ser det som helt osannolikt att det kan vara nÄgot problem för boxen att fÄ alla sina objekt om det t ex Àr nÄgot knas med nÀtverket. Jag har som sagt ingen bra förklaring, men det kan ju inte betraktas som uteslutet att boxen kan fÄ info om vart portalen finns, men att just t ex tidsobjektet strular. Antingen att det inte kommer fram alls, eller kommer för sent, dvs t ex nÄgon form av timingproblem i boxen.

Det kÀnns för mig som troligaste orsaken Àr nÀtverket, sÄ om jag hade detta problemet skulle jag testa att rycka ur Ruckusprylarna och testa trÄdbundet.

Jag gick tillbaka och kollade lite i nÄgra gamla .pcap-filer för att se hur det verkligen ser ut (eller sÄg ut, just den hÀr .pcap-filen var frÄn 2008-04-05 och var en boot av version 5_0_0_16, en av om första releaserna nÀrd nuvarande nya GUI:t kom, ni som klagar pÄ hur "segt" programguiden Àr har uppenbarligen inte varit med och "kÀnnt" pÄ det gamla GUI:t! ;-). Grundprincipen för hur boxen bootar ser nog likadan ut idag, men med mindre variationer.

"infocast"-strömmen skickas med ca 13 paket/sekund med totalt i storleksordningen 16 paket. Dessa paket skickas kontinuerligt pÄ denna ström sÄ boxen kommer slumpmÀssigt in pÄ strömmen och lyssnar tills den fÄr var den Àr ute efter.

Boxen tar börjar ta emot "infocast"-strömmen direkt efter att den har fÄtt svar pÄ DHCP-begÀran (information om vilken multicast-adress som "infocast"-strömmen gÄr pÄ fÄr boxen i svaret pÄ DHCP-begÀran). Sedan tar den emot "infocast"-strömmen fram tills dess att den fÄr information om vilken "bootcast"-ström som boxen skall ladda ned splash-skÀrmen, och programvaran frÄn (tvÄ olika strömmar). Under denna första "avlyssning" pÄ "infocast"-strömmen sÄ kan boxen ta emot information om klockan, men huvudfokus Àr nog att ta reda pÄ address för "bootcast"-strömmarna. Direkt informationen om addressen för strömmarna med splash- och programvara Àr mottagna sÄ gÄr boxen ur multicastgruppen för "infocast"-strömmen.

Sedan laddas splash- och programvara ned. Sedan bootar programvaran upp. Efter uppboot sÄ lyssnar boxen av "infocast"-strömmen en gÄng till. Denna gÄng sÄ verkar boxen lyssna pÄ "infocast"-strömmen fram till dess att den fÄr information om vad klockan Àr. Precis efter paketet med aktuell tid Àr mottagen sÄ gÄr boxen ur multicastgruppen för "infocast"-strömmen.

Sedan nÄgra sekunder senare sÄ börjar boxen lyssna pÄ "infocast"-strömmen igen och ligger sedan och tar emot denna sÄ lÀnge boxen Àr igÄng (Àven i standby).

SÄ visst, boxen lyckas nog "lyssna av" "infocast"-strömmen första gÄngen och lyckas ladda hem och boota programvaran. Sedan andra gÄngen dÄ den skall lyssna av för att sÀtta klockan sÄ Àr det störningar eller liknande sÄ att den inte lyckas sÀtta klockan korrekt precis efter uppstarten. Den borde dock ligga och försöka lyssna av "infocast"-strömmen nÄgra "varv" för att ta emot klockinformationen. Visst, den kanske "ger upp" efter ett tag om den anser sig behöva lyssna för "mÄnga varv".

Men att den sedan inte stÀller om klockan nÀr den sedan kontinuerligt ligger och tar emot "infocast"-strömmen kan man ju fundera pÄ. Jag har ingen aning om hur ofta den faktiskt agerar pÄ den klockinformation som kommer i princip lite drygt en gÄng i sekunden till boxen. Det kan ju inte kontinerligt missa klockinformationen varje sekund. Har man sÄna störningar pÄ kommunikationen sÄ Àr det ju "otittbart" ÀndÄ.

/Peter Cigéhn

Postad 10 January 2010 - 00:18

Unregistered920b735d
  • Unregistered920b735d
  • Amatör

• 71 inlĂ€gg
  • 0
Försvann "Min TV" ifrÄn Telia.se för alla eller bara för mig?

Postad 10 January 2010 - 00:32

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlĂ€gg
  • 0

Försvann "Min TV" ifrÄn Telia.se för alla eller bara för mig?

Kan inte ens logga in....

3 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 3 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.