* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34744 svar till detta ämne
Postad 12 januari 2010 - 15:40
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Markus: sker det nåra som helst framsteg på HD-fronten? Vet du om man nu lanserar HD, om man kommer göra det enbart för Fiberlan kunder och med fullgod bitrate, eller kommer man komprimera det så hårt man kan och lansera det även för ADSL kunder?
Antalet kunder med SVT HD ökar hela tiden, men jag var i dagsläget inget mer om när det kommer att lanseras flera HD kanaler eller när ADSL kunder kommer att kunna se HD kanaler. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 12 januari 2010 - 15:41.
Postad 12 januari 2010 - 15:40
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
HD lanserades i början av december och än så länge finns utbudet bara för Fiber-lan. SVT HD som än så länge är den enda kanalen som är släppt kör ca 8,5 Mb/s. Utöver SVT HD finns ett antal HD-filmer att hyra via VoD.
Hur många och vilka kanaler som kan bli aktuella att släppas i HD får väl framtiden utvisa. Men av det jag hört så verkar det finnas ett stort glapp mellan vad innehållsleverantörerna (TV4 etc) vill ha betalt och vad man (operatörerna) tror att kunderna är beredda att betala... Det är väl ett skäl till varför HD går ganska trögt hos operatörerna generellt.
/A
Tack för svar. Det är alltså avsevärt lägre än senast jag kollade bitraten på SVT HD i Boxers nät (~17Mbit/s) =/. ComHem erbjuder ju C Sport och Film HD i sitt Canal Total Paket, till samma pris som Telia som inte har HD-kanalerna. Så jag har lite svårt att se det resonemanget.
Postad 12 januari 2010 - 16:24
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag har funderat lite på om det är LAN kunder som i huvudsak drabbas av att texten kommer före?
Jag har ADSL hemma och inga problem med texten på TV1000 kanalerna jag har.
Jag kan inte kontrollera så mycket mer med Canal+ kanalerna eftersom att jag inte har den hemma tyvärr, och det är ganska begränsat med tid jag hinner titta på dem på jobbet.
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag är ADSL-kund
Postad 12 januari 2010 - 17:01
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Tack för svar. Det är alltså avsevärt lägre än senast jag kollade bitraten på SVT HD i Boxers nät (~17Mbit/s) =/.
Sänds de i MPEG2 eller MPEG4? Är det i MPEG2 behövs ju högre bitrate om jag inte mins fel.
Postad 12 januari 2010 - 17:34
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Sänds de i MPEG2 eller MPEG4? Är det i MPEG2 behövs ju högre bitrate om jag inte mins fel.
MPEG4 för SVT HD.
Postad 12 januari 2010 - 21:22
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag har funderat lite på om det är LAN kunder som i huvudsak drabbas av att texten kommer före?
Jag har ADSL hemma och inga problem med texten på TV1000 kanalerna jag har.
Jag kan inte kontrollera så mycket mer med Canal+ kanalerna eftersom att jag inte har den hemma tyvärr, och det är ganska begränsat med tid jag hinner titta på dem på jobbet.
Jag har ADSL och Canal+ och texten är i osynk då och då (ganska ofta). Men jag tycker att det förekommer ibland på fler kanaler än på bara Canal+. Vid "Time shift" så brukar i princip alltid texten komma ur balans. Ibland har det gått 2-3 minuter utan text överhuvudtaget. Det vore önskevärd om Telia kan satsa på att titta lite närmare på detta då lite jobbigt att spola tillbaka flera gången för att lyssna vad som sägs i filmen. Tyvärr så kan man inte alla de amerikanska dialekterna ännu.
Postad 12 januari 2010 - 22:47
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Nu vet jag att HDMI-utgången fungerar på min VIP 1963 box för jag har precis testat den via min Onkyo reciever och Panasonic projektor utan problem :-) Men direktkopplad till tv'n vill sig inte :-( Har pratat med supporten hos Philips som tyckte det var märkligt då inget felmeddelande erhålls samtidigt som bärbar HP laptop fungerar utmärkt, så tv'n i sig är ju inte trasig. 2 enheter som tydligen inte gillar varandra helt enkelt, bara att hoppas någon av Motorola eller Philips kommer med en uppdatering...
Postad 12 januari 2010 - 22:55
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Nu vet jag att HDMI-utgången fungerar på min VIP 1963 box för jag har precis testat den via min Onkyo reciever och Panasonic projektor utan problem :-) Men direktkopplad till tv'n vill sig inte :-( Har pratat med supporten hos Philips som tyckte det var märkligt då inget felmeddelande erhålls samtidigt som bärbar HP laptop fungerar utmärkt, så tv'n i sig är ju inte trasig. 2 enheter som tydligen inte gillar varandra helt enkelt, bara att hoppas någon av Motorola eller Philips kommer med en uppdatering...
Vilken Philips-modell har du? Jag har en 42PFL7562 som är kopplad direkt till 1963 med HDMI och fungerar utan problem.
Postad 12 januari 2010 - 23:16
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Markus (eller någon annan), kan du verifiera att det är dessa VLAN-ID:n och prioriteter som används för tv/telefoni i Telias FiberLan? Jag, och flera med mig, väntar på bredbandsswitch men har redan alla övriga boxar, och tycker därför inte att det borde vara stört omöjligt att genom att konfigurera sin router/switch kunna lösa problemet temporärt?
Port 1– No VLAN ID, prioritet 0, RÖD port för Internet Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4, GUL port för IPTV Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5, GRÖN port för IPTELEFON Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1, BLÅ port managemnt (inte använd)
Har ingen information om det, men jag förutsätter att informationen där är korrekt. Det går antagligen att konfigurerar swticharna via en server också, så det kanske görs hos vissa kunder. Men jag antar att det fungerar, det är ju inte så svårt att prova med rätt utrustning. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 januari 2010 - 00:24
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har ingen information om det, men jag förutsätter att informationen där är korrekt. Det går antagligen att konfigurerar swticharna via en server också, så det kanske görs hos vissa kunder. Men jag antar att det fungerar, det är ju inte så svårt att prova med rätt utrustning.
Informationen har cirkulerat tidigare i tråden. För att konfigurera VLAN krävs att switchen som används stödjer IEEE 802.1Q och IEEE 802.1P, tex Netgear GS105E
Postad 13 januari 2010 - 06:53
yazzo
-
yazzo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har ADSL och Canal+ och texten är i osynk då och då (ganska ofta). Men jag tycker att det förekommer ibland på fler kanaler än på bara Canal+. Vid "Time shift" så brukar i princip alltid texten komma ur balans. Ibland har det gått 2-3 minuter utan text överhuvudtaget.
Det vore önskevärd om Telia kan satsa på att titta lite närmare på detta då lite jobbigt att spola tillbaka flera gången för att lyssna vad som sägs i filmen. Tyvärr så kan man inte alla de amerikanska dialekterna ännu.
Samma problem här, besökte den (ordinerade chatten) i måndags, förklarade alla fel som är på min box. Fick en uppdatering skickad till mig, efter lite pressande fick jag fram vad uppdateringen skulle göra. Uppdateringen skulle då enbart få ordning på ljudet, det hjälpte såklart inte. Cartoon, disney channel varierar så mycket i ljud från ca nivå (23 normalt) till ca (45 på tv.n väldigt högt när man byter tillbaks till normal kanal igen). Sen skulle det även skickas hem en ny strömadapter eftersom det är känt att den medskickade passar dåligt i boxen. Sedan skulle det skickas hem en tekniker för att titta på varför problemen med ljudet är kvar. Försökte även förklara (för Bo-Göran) att jag faktiskt är väldigt intresserad av att få textsynkningen att stämma också, men då stängde (Bo-Göran ) chatten mitt i diskussionen utan svar. Så jag får väl ge dom chansen veckan ut att lösa problemet, men har ju inget större hopp. Sen varför det skulle vara en fördel att chatta om problemen vet jag inte, lite mindre kö visserligen men svårare att få till en vettig dialog, då personen förmodligen sitter på flera chattar samtidigt och svarar och blandar ihop dessa. Så egentligen är jag ju inte säker på att det skall komma en tekniker heller då chatten avbröts abrupt. Min nästa kontakt lär ju bli med telefon. Om man nu vet att det finns problem med ljudnivåerna och telia tror sig ha en lösning, varför skickas inte den uppdateringen ut till kunderna. Spelade in Outlander på både teliaboxen och dvdinspelaren och har jämfört de 20 första minuterna, På dvdinspelaren verkar texten så långt ligga i synk. Teliaboxen sackar efter med texten och spolar man så ligger den senaste texten framme tills det är dags för nästa textremsa att börja. (lite irriterande). Tycker det är lite dåligt att Markus inte förklarat vad problemet med textsynkningen kan vara och vad telia försöker göra för att lösa problemen. Problemkanalerna med textsynk jag upplevt är +kanalerna, några andra kanaler har jag tyvärr inte hunnit titta på. Skulle vilja ha svar på följande frågor.. Jag stänger ibland av modemet då jag tycker att barnen surfar för mycket. Då kan man såklart inte titta på kanalerna. Men varför skall man inte kunna se på det som är inspelat på hårddisken. Boxen startar ju inte ens om ingen kontakt fås från nätet. Vad görs för att få textsynkningen att fungera (adsl kund)? Vad görs för att lösa ljudnivåerna?
Postad 13 januari 2010 - 07:53
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Vilken Philips-modell har du?
Jag har en 42PFL7562 som är kopplad direkt till 1963 med HDMI och fungerar utan problem.
42PFL9632D
Postad 13 januari 2010 - 08:12
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag har problem med hdmi-n på 1963-boxen. Den tredje pricken blir gul och det står "Starting the software" under den röda rutan. Då försvinner bilden och kommer inte tillbaka. Har jag scarten inkopplad så tar den över efter ett tag och den fjärde och femte pricken visas och den börjar inloggningen. Felet är detsamma oavsett om jag kopplar direkt till teven eller via recievern. Det verkar vara nåt med hdmi-handskakningen, men vad? Någon som har samma/liknande problem.
Med min gamla 1910-box funkar det utan problem. I och för sig försvinner bilden vid tredje pricken men den återkommer när inloggningen börjar.
Det vore bra om du skrev vad det var för TV och reciver du använder.
Jag har aldrig varit med om texten "Starting the software" vid den pricken dock, så jag blir lite funderad över vad du skriver dock.
Jag använder 1903 boxen. Jag har exakt samma problem som amandasgarden beskriver, jag kör dock HDMI->DVI för min tv (plasma LG 42PX11) har bara DVI ingång, har aldrig haft problem med andra enheter till denna tv via DVI (ps3, canal digital hd box, dator...). För att slippa problemet försökte jag med komponent men då ser bilden ut såhär: https://www.minhembi...c_id=332097.jpgVad kan vara felet där? Kör gärna med komponent om det är möjligt och det ska det vara enligt telias hemsida. Någon som har något tips?
Postad 13 januari 2010 - 08:28
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag har ADSL och Canal+ och texten är i osynk då och då (ganska ofta). Men jag tycker att det förekommer ibland på fler kanaler än på bara Canal+. Vid "Time shift" så brukar i princip alltid texten komma ur balans. Ibland har det gått 2-3 minuter utan text överhuvudtaget.
Det vore önskevärd om Telia kan satsa på att titta lite närmare på detta då lite jobbigt att spola tillbaka flera gången för att lyssna vad som sägs i filmen. Tyvärr så kan man inte alla de amerikanska dialekterna ännu.
Jag har äntligen fått min bredbandswitch  och kan konstatera att det även gäller 1903 boxen och fiber lan. Jag har precis som du problem med texten. Även att texten slutar helt (efter ca. 1 - 1.5 timmar) på samma kanal. Om man byter kanal kommer texten tillbaka för ett kort tag men försvinner igen efter någon minut /Kjell
Postad 13 januari 2010 - 08:31
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag använder 1903 boxen. Kör gärna med komponent om det är möjligt och det ska det vara enligt telias hemsida. Någon som har något tips?
Komponent utgången är "deaktiverad" på alla 19x3 boxar. Enligt rykten pga av krav från innehållsleverantörerna.
Postad 13 januari 2010 - 09:05
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
Komponent utgången är "deaktiverad" på alla 19x3 boxar. Enligt rykten pga av krav från innehållsleverantörerna.
Komponentutgången ska vara aktiverad enligt telia support som jag chattade med nyss. Dom skickar ut en ny box till mig då dom tyckte det var något fel på min... Undrar om det löser problemet?!?!?
Redigerat av walles, 13 januari 2010 - 09:06.
Postad 13 januari 2010 - 09:32
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Komponentutgången ska vara aktiverad enligt telia support som jag chattade med nyss. Dom skickar ut en ny box till mig då dom tyckte det var något fel på min... Undrar om det löser problemet?!?!?
Kan det verkligen stämma? På 1910 fungerar det men på 19x3 skall den enligt tidigare utsago (Markus?) vara avstängd just pga rättighetsskäl.
Postad 13 januari 2010 - 09:52
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
1903_spec.jpg 40,02K
5 Antal nerladdningarKomponent är inte med på raden Bildutgångar. Telia.se - Motorola 1903
Postad 13 januari 2010 - 10:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Jag använder 1903 boxen. Jag har exakt samma problem som amandasgarden beskriver, jag kör dock HDMI->DVI för min tv (plasma LG 42PX11) har bara DVI ingång, har aldrig haft problem med andra enheter till denna tv via DVI (ps3, canal digital hd box, dator...).
Det blir fel i HDCP kommunikationen mellan digital-tv boxen och din TV. Det kan vara problem med aningen konverteringen från HDMI till DVI eller något annat som går fel i kommunikationen. För att slippa problemet försökte jag med komponent men då ser bilden ut såhär:
Vad kan vara felet där? Kör gärna med komponent om det är möjligt och det ska det vara enligt telias hemsida. Någon som har något tips?
Som jag skrivit tidigare ska komponent orsaka en helt svart bild vi den tredje pricken eftersom att komponent ska vara avstängd. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 januari 2010 - 10:43
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hej, Jag blev nyligen uppringd av en försäljare som gav mig en schysst deal på ett nytt kanalpaket med bl.a. ett antal filmkanaler. Tyvärr upplever jag från och med att de nya kanalerna tillkommit en del störningar på tv-bilden, som yttrar sig i form av frysningar (bild och ljud stannar helt och kräver att man byter kanal för att komma tillbaka) eller hack i bild och ljud - ibland flera gånger per minut, ibland en gång i timmen. Ibland "går bilden sönder" totalt, på alla kanaler, och kommer inte igång på flera minuter. En omstart av boxen hjälper inte i dessa lägen. Detta sista, att bilden "går sönder" (ett virrvarr av pixlar från olika kanaler och konstant skärande ljud, ibland följt av svart bild) är naturligtvis mest irriterande, och det intressanta är att det känns som att det oftast uppkommer när jag bläddrar bland kanalerna med P-knapparna. Är det större risk för störningar ju fler kanaler man har? Det är jättetråkigt att inte kunna se en film utan att bilden fryser åtminstone en gång. Att bilden kan "hacka till" emellanåt har jag lärt mig att leva med, men det är just frysningarna som stör mig mest. Markus, finns det någon chans att du kan undersöka min uppkoppling för att se om jag får tillräcklig bandbredd, eller om det verkar vara något annat fel? Det känns på något sätt som att min ADSL-uppkoppling inte är tillräcklig för det nya kanalpaket jag beställt. Om så är fallet hoppas jag att jag kan reklamera tjänsten och säga upp den, trots att jag bundit upp mig på 12 månader. Jag har Thomson TG787-modemet, och 1910-boxen kopplad med HDMI till en Samsung LE-40R81. Vänliga hälsningar, John
Postad 13 januari 2010 - 10:53
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Är det större risk för störningar ju fler kanaler man har?
Det borde det inte vara. IP-TV är till skillnad från t ex DVB-teknikerna ingen broadcast-teknik, vilket betyder att det bara är den kanal som du för tillfället tittar på som distribueras till boxen. När du byter kanal meddelar boxen "nätet" att du vill titta på en annan kanal och då börjar den kanalen distribueras till boxen istället. Detta innebär ju att din bandbredd inte har något med antalet kanaler som du har i ditt abonnemang att göra, så det måste bero på något annat. DVB-teknikerna bygger ju på broadcast och då tar boxen emot alla kanaler (som sänder på olika frekvenser) och när du byter kanal ändras filtren i mottagaren i boxen och man börjar titta på den kanalen istället. Vill man kan man alltid grotta in sig i detta ännu mer, men jag försökte göra en lite förenklad beskrivning ovan. /A
Postad 13 januari 2010 - 11:16
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag stänger ibland av modemet då jag tycker att barnen surfar för mycket. Då kan man såklart inte titta på kanalerna. Men varför skall man inte kunna se på det som är inspelat på hårddisken. Boxen startar ju inte ens om ingen kontakt fås från nätet.
[/quote]
Varför drar du inte bara ut sladden för bredbandet från modemet i stället för att stänga av den?
Postad 13 januari 2010 - 11:36
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Med risk för att verka
När det är ett svenskt program som visas, tex. nu Wallander Canal+Action. Så finns det ingen text. Skall det vara så? Eller är jag helt bakom flötet.
/Kjell
Postad 13 januari 2010 - 11:45
yazzo
-
yazzo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag stänger ibland av modemet då jag tycker att barnen surfar för mycket. Då kan man såklart inte titta på kanalerna. Men varför skall man inte kunna se på det som är inspelat på hårddisken. Boxen startar ju inte ens om ingen kontakt fås från nätet.
Varför drar du inte bara ut sladden för bredbandet från modemet i stället för att stänga av den?
Klart en variant, det finns mänger av lösningar på det problemet. Men den dagen då bredbandet kanske inte fungerar och den dagen du avslutar ditt abbonemang och du köpt loss boxen. Vilken möjlighet har du då att se dina inspelade program. Boxen kräver ju som det är nu ett teliaabonnemang för att ens kunna starta. Men så långt fram kanske du inte tänkt Är forfarande intresserad av när tjänsten med ljudnivå och textsync kommer fungera.
Postad 13 januari 2010 - 11:56
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Kan utebliven text eller text i osync vara ett skäl till att säga upp Telias digital-TV?
Postad 13 januari 2010 - 12:09
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Klart en variant, det finns mänger av lösningar på det problemet. Men den dagen då bredbandet kanske inte fungerar och den dagen du avslutar ditt abbonemang och du köpt loss boxen. Vilken möjlighet har du då att se dina inspelade program. Boxen kräver ju som det är nu ett teliaabonnemang för att ens kunna starta. Men så långt fram kanske du inte tänkt
Så vitt jag vet är Telia Inspelare och Telia Inspelare Plus tjänster som är knutna till Telia Digital-TV. Säger du upp abonnemanget slutar således även de tjänsterna att fungera. För bara ett par sidor sedan i tråden förklarades varför boxen inte fungerar utan tillgång till nätverket. Om en förändring ska till här så att du kan använda boxen utan tillgång till nätverket behöver troligtvis stora delar av tjänsten Telia Digital-TV byggas om.
Postad 13 januari 2010 - 12:41
yazzo
-
yazzo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Från telias sida
Erbjudandevillkor
Inspelningsbar digitalbox förutsätter digital-tv från Telia. Totalkostnaden för boxen är 1 800 kr (100 kr / månad i 18 månader). Därefter äger du boxen och kan använda den utan extra kostnad. Ordinarie pris för boxen är 2 995 kr. Funktionen för inspelning kommer att aktiveras på ditt huvudcertifikat, vill du ha den på ditt tvilling- eller extracertifikat beställer du genom kundtjänst. Sedvanlig kreditbedömning kommer att göras.
Ja läser man villkoren så kan man ju tolka det som att boxen kräver telias digitaltv för att funka. Om man efter dessa månader bestämmer sig för att avbryta abbonemanget så är boxen således värdelös. (förutom hårddisken man kan plocka ur formatera om och sätta i datorn)...Sen kan man tolka det som så att om man har telias digitaltv i abbonemanget står det visserligen inget om att inspelningsboxen inte kommer fungera vid internetavbrott heller..
Redigerat av yazzo, 13 januari 2010 - 12:43.
Postad 13 januari 2010 - 14:02
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Från telias sida Erbjudandevillkor Inspelningsbar digitalbox förutsätter digital-tv från Telia. Totalkostnaden för boxen är 1 800 kr (100 kr / månad i 18 månader). Därefter äger du boxen och kan använda den utan extra kostnad. Ordinarie pris för boxen är 2 995 kr. Funktionen för inspelning kommer att aktiveras på ditt huvudcertifikat, vill du ha den på ditt tvilling- eller extracertifikat beställer du genom kundtjänst. Sedvanlig kreditbedömning kommer att göras.
Ja läser man villkoren så kan man ju tolka det som att boxen kräver telias digitaltv för att funka. Om man efter dessa månader bestämmer sig för att avbryta abbonemanget så är boxen således värdelös. (förutom hårddisken man kan plocka ur formatera om och sätta i datorn)...Sen kan man tolka det som så att om man har telias digitaltv i abbonemanget står det visserligen inget om att inspelningsboxen inte kommer fungera vid internetavbrott heller..
Eftersom äldre och enklare Teliaboxar går att sälja begagnade på Tradera så lär nog den där PVR boxen gå att sälja begagnad också, helst om 1800:- erbjudandet går ut. Så värdelös lär den inte vara.
Redigerat av Unregistered31511, 13 januari 2010 - 14:03.
Postad 13 januari 2010 - 14:05
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Från telias sida Erbjudandevillkor Funktionen för inspelning kommer att aktiveras på ditt huvudcertifikat, vill du ha den på ditt tvilling- eller extracertifikat beställer du genom kundtjänst.
Jag kunde inte spela in alls när jag fick min box, då hade man glömt slagit på att jag fick spela in. Nu har jag två boxar varav en kan man spela in på. Däremot när jag loggar in på Mina Sidor, så kan jag välja båda boxarna att spela in på. Där den jag inte kan spela in på är förvald. Ska det vara så? Eller borde man bara ha slagit på det på mitt huvudcertifikat och inte båda som det ser ut. Och vidare då om man som jag hade en box sen tidigare och skaffar ett tvillingabb, att man ska gå in och ta bort koderna på den första boxen och knappa in de andra och de första koderna ska in i den inspelningsbara boxen. Har jag förstått rätt då? Låter lite krångligt.
Postad 13 januari 2010 - 16:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Kan utebliven text eller text i osync vara ett skäl till att säga upp Telias digital-TV?
Står det i ditt avtal för tjänsten digital-tv att textning ska tillhandahållas och vara i synk så kan den vara det. Det var ju uppe tidigare med vad som tjänsten innebär och det är lite oklart, jag ska se om jag kan få fram mer information av juridisk karaktär ifall det finns intresse av det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 januari 2010 - 16:28
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Jag kunde inte spela in alls när jag fick min box, då hade man glömt slagit på att jag fick spela in. Nu har jag två boxar varav en kan man spela in på. Däremot när jag loggar in på Mina Sidor, så kan jag välja båda boxarna att spela in på. Där den jag inte kan spela in på är förvald. Ska det vara så? Eller borde man bara ha slagit på det på mitt huvudcertifikat och inte båda som det ser ut. Och vidare då om man som jag hade en box sen tidigare och skaffar ett tvillingabb, att man ska gå in och ta bort koderna på den första boxen och knappa in de andra och de första koderna ska in i den inspelningsbara boxen. Har jag förstått rätt då? Låter lite krångligt. 
Antagligen har du tjänsten "Telia inspelare" på bägge kontona, om du skickar ett PM till mig så kan jag titta på det och ta bort tjänsten på den boxen du inte vill ha det på. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 januari 2010 - 16:33
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Någon annan som har problem med inställningarnaå inspelningssidan via webben? ¨
Jag får alltid lägga till kanaler i kanallistan varje gång jag loggar in på mina sidor.
Vet inte om det är ett generellt problem, eller om det är nåt med minaäkerhetsinställningar. Förut var kanalerna´kvar då när man använde osynligaänken.
Postad 13 januari 2010 - 16:40
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Någon annan som har problem med inställningarnaå inspelningssidan via webben? ¨ Jag får alltid lägga till kanaler i kanallistan varje gång jag loggar in på mina sidor. Vet inte om det är ett generellt problem, eller om det är nåt med minaäkerhetsinställningar. Förut var kanalerna´kvar då när man använde osynligaänken.
Kolla dina inställningar för "cookies", lästa i tråden tidigare att det sparas där...
Postad 13 januari 2010 - 16:44
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Någon som vet om man kan ta sin 19x3 box och åka hem till en kompis som också har ip-tv från Telia och provköra?
Postad 13 januari 2010 - 16:57
yazzo
-
yazzo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Står det i ditt avtal för tjänsten digital-tv att textning ska tillhandahållas och vara i synk så kan den vara det.
Det var ju uppe tidigare med vad som tjänsten innebär och det är lite oklart, jag ska se om jag kan få fram mer information av juridisk karaktär ifall det finns intresse av det.
Det vore väldigt bra om du kunde nysta i frågan (varför det ens skall behövas  ). Det vore också väldigt bra om du svarade på mina frågor och andras frågor när textsynkning, ljudskillnad kommer att fungera. Det jag inte förstår, är att ni inte verkar ha något större klagomål på tjänsten, det är ju ändock en del här i tråden som är nöjda. Trots att det endast är några få (som det vill ge sken av) som blivit drabbade av samma problem så uteblir svaren. Om det nu är så få kunder som är drabbade så förstår jag inte ens hur man kan diskutera frågan om textsync är skäl till att avbryta abbonemanget. För min del så krävs det svar nu om jag överhuvudtaget skall vara kund hos telia mer. Men som abbonent hos telia de senaste 30 åren så verkar det vara mer viktigt att följa luddiga dokument än att se till att kunderna är nöjda. Nu är det upp till dig Markus att ge svar på samma frågor som varit hela tiden. Om problemen inte är lösta eller att ni åtminstone kan svara på när de blir lösta. För att få behålla mig som kund vill jag ha en lösning på problemen innan Fredag, då kommer jag säga upp, telefoni, bredband och tv. Tack och hej från mig....
Postad 13 januari 2010 - 17:32
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Självklart är det som hallberg säger, jag har redigerat inlägget så det framgår bättre nu.
Tänkte bara meddela de som väntar på switch att en trevlig dam Inger från Telia i göteborg ringde mig i eftermiddag på mobilen och gav mig kollinumret . Kollade det på Postens web och det står att de har fått elektronisk förhansinformation om paketet från Telia. Så då antar jag attmitt paket väntar på Postens bil och att switcharna nu verkar vara på gång. Jag beställde i slutet på November så har ni något att jämföra med ni som väntar. Tack Markus för uppdateringarna om läget. /Olle
Redigerat av kadett, 13 januari 2010 - 17:34.
Postad 13 januari 2010 - 17:38
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Det kan ju vara intressant om man kunde konstatera att inte någon hade text vid en viss tidpunkt eller om det bara berör en box. Kommer texten tillbaka om du startar om boxen? Det vore önskevärd om Telia kan satsa på att titta lite närmare på detta då lite jobbigt att spola tillbaka flera gången för att lyssna vad som sägs i filmen. Tyvärr så kan man inte alla de amerikanska dialekterna ännu.
Detta är ett av problemen man tittar på för tillfället. När det kan förväntas vara löst vet jag inte då jag inte fått någon återkoppling på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 januari 2010 - 17:44
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Telia Kundservice
Markus kan du bekräfta att det bara är Canal+Drama, Canal+Sport 1 som har möjlighet att visa undertext för svensktalande program t.ex via text-tv s:199. Alla andra Canal+ kanaler visas svenska program utan text.
Har en själv två 1903 via fiber-lan.
/Kjell
Postad 13 januari 2010 - 18:10
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Står det i ditt avtal för tjänsten digital-tv att textning ska tillhandahållas och vara i synk så kan den vara det.
Det var ju uppe tidigare med vad som tjänsten innebär och det är lite oklart, jag ska se om jag kan få fram mer information av juridisk karaktär ifall det finns intresse av det.
Det känns ju faktiskt som ett ganska så arrogant påstående, men jag väljer att tolka det som en olycklig formulering. Men ska vi ta det rent juridiskt så gäller 16§ i konsumentköplagen. Det går kortfattat ut på att om Telia har lovat text-tv i sin marknadsföring (vilket görs i tex användarhandboken) så ska den fungera på ett sådant sätt som text-tv normalt fungerar på andra digitalboxar, dvs den ska tillhandahållas och vara i synk. Är det fel på varan så kan man mkt väl häva köpet, 22§ 16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Om inte annat följer av avtalet, skall varan 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används, 2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål, 3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och 4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig, 1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket, 2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller, 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587). 22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Redigerat av Unregistered920b735d, 13 januari 2010 - 18:22.
Postad 13 januari 2010 - 18:29
JsGim
-
JsGim
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Tv sändningen dog...omstart ...dock endast 2 prickar tredje röd...händer inget  ...Nacka, någon annan?
Jsgim
Postad 13 januari 2010 - 18:29
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Det kan ju vara intressant om man kunde konstatera att inte någon hade text vid en viss tidpunkt eller om det bara berör en box. Kommer texten tillbaka om du startar om boxen?
Jag kan inte härleda till några särskilda tidpunkt när detta inträffar, men det hjälper inte särskild mycket att starta om boxen. Sen tycker jag att ibland är det mer vanligt förekommande än andra gånger. Det är inte alltid som det är osynk, men tillräckligt för att uppfattas som problem. Ang. "Timeshift" så är det nästan alltid när man pausar eller spolar tillbaka. När man trycker på play så kan det gå någon minut ibland utan text, texten som kommer blir fast under längre period på skärmen och kan hoppa fram och tillbaka lite okontrollerad. Detta är ett av problemen man tittar på för tillfället. När det kan förväntas vara löst vet jag inte då jag inte fått någon återkoppling på det.
För mig räcker det med att veta att man tittar på problemet. När lösningen kommer kan ingen veta. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av Unregistereda360a43b, 13 januari 2010 - 18:31.
Postad 13 januari 2010 - 18:39
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Telia Kundservice
Markus kan du bekräfta att det bara är Canal+Drama, Canal+Sport 1 som har möjlighet att visa undertext för svensktalande program t.ex via text-tv s:199. Alla andra Canal+ kanaler visas svenska program utan text.
Har en själv två 1903 via fiber-lan.
/Kjell
Det är väl en fråga du ska ställa till Canal + vad de sänder...
Postad 13 januari 2010 - 18:49
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Inte om Telia bra har text-tv för Canal+Drama och Canal+ Sport 1
Postad 13 januari 2010 - 19:22
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Det känns ju faktiskt som ett ganska så arrogant påstående, men jag väljer att tolka det som en olycklig formulering.
Men ska vi ta det rent juridiskt så gäller 16§ i konsumentköplagen.
Är det fel på varan så kan man mkt väl häva köpet, 22§ …
Det var inte min tanke att det skulle verka arrogant, utan snarare att belysa det faktum att vart ansvaret för olika saker ligger är lite oklart för bland annat mig. Om en kund hade köpt boxen av företag Y är den då felaktig för att leverantör Z inte sänder i ett format som boxen inte klarar av fullt ut. Att konsumentköplagen gäller för köp av fysiska produkter vet jag, men jag ville belysa det faktum att är en produkt felaktig om det är fel på ”utsändningen”. Alltså ville man dra det ännu mer till sin spets, är det fel på en tv-apparat om bolag x bestämmer sig för att bara sända dåliga program? Jag kommer antagligen inte att skriva mer om detta innan jag fått svar av en kollega som jobbar med denna typ av frågor. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 januari 2010 - 19:26
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Fick precis 1963 boxen från Telia. Bort med 1910 boxen och in med den nya men fick bara svart i rutan. Inkopplad via HDMI på en Philips 37PFL9632D med senaste firmware som fungerade fint med 1910 boxen. Provade lite olika HDMI kablar och HDMI ingångar på TVn med det hjälpte inte så jag gick över till scart som fungerar.
Någon som känner igen problemet? Är 1963 boxen lite känslig på HDMI (HDCP problem...) eller kan det vara min TV som inte gillar boxen? Provade även på min projektor, en Sony VPL-HS60 via 15m Supra HDMI men det gick inte (fungerade heller inte på 1910 boxen så det var nog bara önsketänkande).
Tacksam för lite uppslag och ideer kring detta (vill ju inte köra scart på en HDTV)
/Mikael
Postad 13 januari 2010 - 19:58
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Om en kund hade köpt boxen av företag Y är den då felaktig för att leverantör Z inte sänder i ett format som boxen inte klarar av fullt ut. Att konsumentköplagen gäller för köp av fysiska produkter vet jag, men jag ville belysa det faktum att är en produkt felaktig om det är fel på ”utsändningen”. Alltså ville man dra det ännu mer till sin spets, är det fel på en tv-apparat om bolag x bestämmer sig för att bara sända dåliga program?
Ja boxen är felaktig om den inte klarar den standard som är normalt förekommande på marknaden.Så om övriga boxar klarar av det format som Z sänder i så är det fel på boxen (om det nu inte står avtalet att boxen inte klarar av sändningar av en viss typ.) Och av detta följer då så klart att det inte är något fel på TV´n i ditt exempel.
Redigerat av Unregistered920b735d, 13 januari 2010 - 20:01.
Postad 13 januari 2010 - 20:00
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Fick precis 1963 boxen från Telia. Bort med 1910 boxen och in med den nya men fick bara svart i rutan. Inkopplad via HDMI på en Philips 37PFL9632D med senaste firmware som fungerade fint med 1910 boxen. Provade lite olika HDMI kablar och HDMI ingångar på TVn med det hjälpte inte så jag gick över till scart som fungerar.
Någon som känner igen problemet? Är 1963 boxen lite känslig på HDMI (HDCP problem...) eller kan det vara min TV som inte gillar boxen? Provade även på min projektor, en Sony VPL-HS60 via 15m Supra HDMI men det gick inte (fungerade heller inte på 1910 boxen så det var nog bara önsketänkande).
Tacksam för lite uppslag och ideer kring detta (vill ju inte köra scart på en HDTV) /Mikael
Tidigare inlägg visar att boxen inte fungerar med HDMI mot Philips 42PFL9632D. Det är en snarlik betecknings som din. Sök i tråden på "philips". Förhoppningsvis löser antingen Motorola eller Philips problemet.
Postad 13 januari 2010 - 20:00
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Jag har ett svagt minne om att jag hört någon stans att Canal+ har beslutat sluta texta de flesta filmer som är på svenska. Hittar dock inte den infromationen för tillfället, men det är nog en fråga man måste ställa till Canal+ direkt. Inte om Telia bra har text-tv för Canal+Drama och Canal+ Sport 1
Nu förstog jag inte vad du menade? Markus Johansson Telia kundservcie
Postad 13 januari 2010 - 20:05
yazzo
-
yazzo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Det vore väldigt bra om du kunde nysta i frågan (varför det ens skall behövas ). Det vore också väldigt bra om du svarade på mina frågor och andras frågor när textsynkning, ljudskillnad kommer att fungera. Det jag inte förstår, är att ni inte verkar ha något större klagomål på tjänsten, det är ju ändock en del här i tråden som är nöjda. Trots att det endast är några få (som det vill ge sken av) som blivit drabbade av samma problem så uteblir svaren. Om det nu är så få kunder som är drabbade så förstår jag inte ens hur man kan diskutera frågan om textsync är skäl till att avbryta abbonemanget. För min del så krävs det svar nu om jag överhuvudtaget skall vara kund hos telia mer. Men som abbonent hos telia de senaste 30 åren så verkar det vara mer viktigt att följa luddiga dokument än att se till att kunderna är nöjda. Nu är det upp till dig Markus att ge svar på samma frågor som varit hela tiden. Om problemen inte är lösta eller att ni åtminstone kan svara på när de blir lösta. För att få behålla mig som kund vill jag ha en lösning på problemen innan Fredag, då kommer jag säga upp, telefoni, bredband och tv. Tack och hej från mig....
Tolkar det som att du ignorerar mina frågor då du haft chans att svara många gånger nu Markus. Dessutom säljer ni väl 1963 boxen till att fungera i ert utbud, i något annat utbud är det ju redan klarlagt att den inte funkar. Men det verkar ju som du tycker det kan vara ok att grejerna inte passar ihop, Med den inställningen så lägger jag ner hela telia direkt, tycker ni visar en väldig arrogans mot era kunder. Nu blir alla abbonemang uppsagda imorgon. Efter en månads fel så har ni lyckats få fjärrkontrollen att fungera, det andra är ett stort skämt............................
Postad 13 januari 2010 - 20:07
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tacksam för lite uppslag och ideer kring detta (vill ju inte köra scart på en HDTV) /Mikael
Telia supporten meddelade att ny mjukvara till 1963 kommer den 16/1-2010, kanske löser det sig då men finns även risk att felet ligger hos Philips TVn. Philips support var inte lika intresserade då TVn är så gammal, (inköp december 2007 -> 2år gammal. Alltså blir det ingen Philips TV nästa gång...) Någon med lite mer input i frågan? /Mikael
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|