Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34736 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 14 januari 2010 - 14:48

mcarls
  • mcarls
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Det är jag som har 42PFL9632D och också får svart i rutan vid tredje pricken med 1963. Boxen fungerade dock utmärkt vid test igår kopplad till en Onkyo TX-SR607 med 5m billig "no-name" kabel som i sin tur sitter med en 12m Supra till en Panasonic projektor. Tv'n är årsmodell 07 och går att reklamera om Philips inte visar intresse men när jag pratade med deras support så lät de tillmötesgående och jag fick ett ärendenummer. Om du trycker på info-knappen på tv'ns fjärr så ser du att den klarar av att läsa av boxens aktuella upplösning men säger också "ingen videosignal". Enligt Philips så ska det stå ett felmeddelande om det är HDCP-fel så detta verkar vara något annat. Illa vilket som då en premium-tv...

Ok då har du ett identiskt beteende som jag har (1963 box via HDMI till 37PFL9632D), svart när tredje pricken börja blinka .Tror det står "läser in mjukvara" längst ned under prickarna just innan det blir svart. Märker också att TVn har koll på signalen då den rapporterar 720p från boxen men samtidigt säger den "ingen videosignal". Motorola borde ha koll på skillnaden mellan 1910 och 1963 boxen och därmed ganska enkelt kunna fixa felet eftersom 1910 boxen aldrig krånglade med HDMI.

Postad 14 januari 2010 - 15:06

mcarls
  • mcarls
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag har Sony KDL-40W5500 och en Philips 22PFL3404 (har jag för mig) den förstnämnda svart efter tredje prick, den sistnämnda helsvart. Bägge funkar med 1910.

Fick en lustig tur här nu när jag tänkte att jag skulle höra med supporten om vad som hänt med det ärende jag reggade i slutet på november om detta. Den väldigt trevliga personen som svarade kunde inte hitta något om det ärendet (och då blev jag ändå uppringd om det ett par gånger där i början). Det blev lite fippel med MAC-adresser, koder, nån slags uppdatering och en omstart utan förändring (inte helt oväntat förstås). Sen kom det roliga, kundtjänst hade stängt men rekommendationen var att prata med dem imorgon och be dem skicka ut en tekniker och fixa. Skulle programmeraren komma o bo hos mig tills det vart rätt eller ;)

Tror jag låter bli :P

Intressant alltså har du ett liknande problem med din Sony TV som jag har med min Philips, gemensam nämnare är ju 1963 boxen och därmed borde det ju ligga på Motorolas bord att åtgärda kompabiliteten (kopiera den fungerande 1910 lösningen kanske). :)

Följer Telia upp detta mot Motorola eller är vi lite för få än med detta specifika problem? (inte otrevligt menat)

/Mikael

Postad 14 januari 2010 - 15:59

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte vad som exakt gäller i "det aktuella fallet" och vad kunden har hävdat.

Däremot så kan man konstatera att då boxen säljs utan krav på tecknande av abonnemang etc så är det ett köp som omfattas av konsumentköplagen.
Så fungerar inte textningen med aktuell box så kan man mkt väl häva köpet av boxen pga fel på varan.

Om Telia accepterar att det är boxens fel så kan man säkert hävda det. Men än så länge i tråden så är det ju bara strömkontakten som de accepterat som fel, det övriga som rapporterats verkar inte direkt vara något fel som kan härröra till 1963 boxen (som mer än jag och några till tycker). (det konstiga är ju att problemen kom när man pluggade in den och inte haft några problem de 2 senaste åren. Att räkna med fler Kalle Anka lösningar för dessa kunder är säkert att vänta. Tråden växer ju så det knakar och det borde bli svårare och svårare att få kunder som läst den här tråden att nappa på 1963 boxen. Nu tror jag även de blir bortskrämda av att Telia inte verkar ha någon skyldighet att se till att kanalerna fungerar riktigt heller, utan det ligger på den som sänder ut kanalen :) undrar vad de skulle säga om man ringer till dom och förklarar att det finns problem......

Postad 14 januari 2010 - 16:10

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag fattar inte :) Uppfattas inte" osync " på text och text "försvinner" som ett fel på tjänsten?

Jag uppfattar det som att det inte är Telias fel, utan att det är programbolagen som sänder som är de som skall lösa problemet. Fick nyss sms att min tjänst skall vara fixad, vad som fixats verkar inte vara så noga att rapportera, men inga mer problem! vad roligt. Undrar om det stämmer :P Hoppas man hinner titta på tv.n idag, det kan ju vara kul om det funkar de 10 1/2 månader som är kvar.....

Postad 14 januari 2010 - 16:15

kristofer81
  • kristofer81
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Problem med fjärrkontroll på VIP 1963 HDD

Jag har grymma problem med att sitta i soffan och byta kanal. Måste oftast hålla in knappen och "vifta" runt fjärrkontrollen tills den tar, fungerar inte det så måste jag vara så nära som ca 10 cm ifrån för att det ska hända något.
Sitter ca 3 m från tv:n.

Jag har en ps3, sorrund ljud från logitech och en samsung LCD tv, kan de störa digitalboxen?
Fungerade strålande med den gamla silverfärgade boxen, på samma ställ!?

Några tips!

Jag har testat följande:
Provade flytta boxen lite längre från tv:en, vart inte någon större skilland.
Batterier har dubbelkollat.
Inga lågengeri lampor i närhet

Däremot provade jag på barnens tv (annat våningsplan) också en samsung lcd och i deras rum var det inga problem alls. Kunde rikta fjärren nästan hursomhelst svarade på allt. Skumt.
Kan det ha något med ljusstrykan i rummet att göra?
eller ljuset som reflekteras på fronten?

Kan man använda usb portarna på boxen?
Funderar på om man kan koppla in en data fjärr som ligger och skräpar. Har ju en RF MCE Remote Control?

Postad 14 januari 2010 - 16:25

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag har testat följande:
Provade flytta boxen lite längre från tv:en, vart inte någon större skilland.
Batterier har dubbelkollat.
Inga lågengeri lampor i närhet

Däremot provade jag på barnens tv (annat våningsplan) också en samsung lcd och i deras rum var det inga problem alls. Kunde rikta fjärren nästan hursomhelst svarade på allt. Skumt.
Kan det ha något med ljusstrykan i rummet att göra?
eller ljuset som reflekteras på fronten?

Kan man använda usb portarna på boxen?
Funderar på om man kan koppla in en data fjärr som ligger och skräpar. Har ju en RF MCE Remote Control?

Ström är det på usb.n i övrigt är det nog bara att ladda telefonen mm som fungerar, programmässigt är den avaktiverad...

Postad 14 januari 2010 - 17:09

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag fattar inte :) Uppfattas inte" osync " på text och text "försvinner" som ett fel på tjänsten?

Om det fungerar på andra modeller, så är det fel på tjänsten i min värld.

Och det är ganska svårt för slutkonsumnenten att veta om det är fel från programleverantören eller om Telia "förstör" det på vägen (antar att det går via Telia på något sätt) eller om det är fel i mjukvaran i boxen. Det är ju upp till mjukvaran också att se till att det blir rätt. Vet ju att förr i tiden var det ju problem med både talsynk och textsynk.

Postad 14 januari 2010 - 18:47

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Just nu har jag osynkat ljud på Canal+Action (fiber-lan). Är det några fler som har samma problem?

Postad 14 januari 2010 - 19:39

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Just nu har jag osynkat ljud på Canal+Action (fiber-lan). Är det några fler som har samma problem?

Som jämförelse med Canal Digitals IPTV via stadsnät så kollade jag på C+ Action och texten är i synk. Jag har aldrig någonsin sett att texten varit osynkad på något sätt och jag tittar mycket på film och mest på C+. Har inte sett något som liknar det som avhandlats i denna tråd om "osynk". När det gäller C+ så är det ju samma källa för både Telia, CD md flera (t.ex. Com Hem). Men hur är det, transporterar inte Telia text på lite annorlunda sätt än vad de mer "traditionella" distributörerna gör ? Spekulation men ...
:)

Postad 14 januari 2010 - 20:14

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Som jämförelse med Canal Digitals IPTV via stadsnät så kollade jag på C+ Action och texten är i synk. Jag har aldrig någonsin sett att texten varit osynkad på något sätt och jag tittar mycket på film och mest på C+. Har inte sett något som liknar det som avhandlats i denna tråd om "osynk". När det gäller C+ så är det ju samma källa för både Telia, CD md flera (t.ex. Com Hem). Men hur är det, transporterar inte Telia text på lite annorlunda sätt än vad de mer "traditionella" distributörerna gör ? Spekulation men ...
:P

Det är ljudet som kommer lite fel (text verkar föja ljudet idag). Jag vet inte om ljudet, text skickas parallellt med bildinformationen eller om det ingår i samma transport. Kollar nu på TV4 och där verkar det vara OK med ljudet. Men C+ Action är i osynk (ljudet). Har själv en 1903 box kopplad via scart. Men det är lite irreterande. Saknar tyvärr möjlighet att spela in, annars kunde man kanske loggat till vido för att visa andra.

Om jag kör DVD eller HD via hemabio systemet så har man ju läppsynk justering. :)

/Kjell

Postad 14 januari 2010 - 20:20

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Jag får också osynkat ljud ibland på cplus när man tittar. Ibland hjälper kanalbyte, men ibland fungerar enbart omstart av box, då är det synk igen mellan ljud och bild.

Råkade igår ut för att min bilden hängde sig när jag spelade upp inspelat material. Det konstiga är att den hänger sig vid exakt samma ställe hela tiden. det som hjälper här är att stoppa filmen och återuppta den, då går den förbi hacket...
Vad kan orsaka nåt sånt? fel på hårddisken? Reklamation?

Postad 14 januari 2010 - 20:23

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag har fått en svart inspelning!
Spelade in Mästarnas Mästare idag kl 15 på svt1. Resultatet är 1 timme svart bild utan ljud. Hjälper inte att starta om boxen, så jag antar att det är själva inspelningen som är paj. Informationen om programmet sparades dock.
Får väl prova spela in nästa repris :)

Är det förresten någon mer som har problem att söka i EPG:n?
Söker man tex på "hit" så får man massor med träffar (tex hitmix)
Söker man på "mix" får man inga träffar.
Söker man på "mästare" så får man inga träffar.

Sökfunktionen på titel verkar inte fungera...

Redigerat av ringbert, 14 januari 2010 - 20:27.

Postad 14 januari 2010 - 20:59

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Problem med att logga in på Mina Sidor.

På min dator med Windows 7 och IE 8, så är ofta att jag inte kan logga in på Mina sidor (inte alltid). På samma dator om jag kör Windows XP mode med IE6 så funkar det. En annan dator med IE7 så funkar det också. På jobbet har jag också IE8. Är det känt att IE8 inte funkar så bra med Mina sidor? Det som är konstiga är att det inte är hela tiden utan ofta bara.

Bifogad fil(er)

Redigerat av redina, 14 januari 2010 - 21:01.

Postad 14 januari 2010 - 20:59

EmilHemma
  • EmilHemma
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har nu äntligen fått min bredbands-switch efter att ha väntat på digitalTV sedan 24 november.
Fått igång allt och det verkar funka än så länge, ska testa spela in lite och se om det går bra eller om jag får de problem en del andra beskrivit.
Fick till o med lite kompensation av Telia, svårt att sätta finger på om summan var tillräcklig/lagom men ett bra försök iaf vilket uppskattas. Bortsett från själva avsaknad av digitalTV har det varit en heeeel del frustration och väntan i telefonköer.

Hoppas ni andra som väntar får er utrustning snart!

Postad 14 januari 2010 - 21:13

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Synkproblem. Jag har inte C+, har däremot Tv1000. Tittar just nu på Anger Mangement på Tv100 Family och textningen är ok, men inte lipsynken (1963), kollade även på 1910 som hade samma problem, så där är det nog i sändningen som det är problem.

Postad 14 januari 2010 - 21:23

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

På min dator med Windows 7 och IE 8, så är ofta att jag inte kan logga in på Mina sidor (inte alltid).

Jag har upplevt samma sak. Då har jag stängt av Protected Mode i IE8 och kunnat logga in.

Postad 14 januari 2010 - 22:10

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Problem med att logga in på Mina Sidor.

På min dator med Windows 7 och IE 8, så är ofta att jag inte kan logga in på Mina sidor (inte alltid). På samma dator om jag kör Windows XP mode med IE6 så funkar det. En annan dator med IE7 så funkar det också. På jobbet har jag också IE8. Är det känt att IE8 inte funkar så bra med Mina sidor? Det som är konstiga är att det inte är hela tiden utan ofta bara.

Precis detta råkade jag ut för igår, error 403, fungerade efter omstart av W7.

Postad 14 januari 2010 - 22:38

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Har precis köpt Full HD-plasma efter att ha tittat på CRT under många år. Har Mototrola VIP1910 via ADSL. Börjat fundera över vilken signal som egentligen matas från 1910 och tänkte höra om någon här kan upplysa mig.
Enligt TVn matas den med 720p, men är det en av boxen uppskalad SD-signal eller är det "riktig" 720p? Med tanke på kvaliteten i bilden skulle jag gissa på att det är en skalad. Hur hittar jag egentligen HD-kanaler i Telias utbud? Jag kollar på programpaketen på hemsidan, och ingen jag hittar verkar ju innehålla HD-kanaler (exv SVT HD). Eller skall exv. de vanliga SVT-kanalerna jag har (som matas i 720p) föreställa HD? Det är inte alls dålig bild, men nog förväntar jag mig mer av HD-sändningar...

Postad 14 januari 2010 - 22:42

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Har precis köpt Full HD-plasma efter att ha tittat på CRT under många år. Har Mototrola VIP1910 via ADSL. Börjat fundera över vilken signal som egentligen matas från 1910 och tänkte höra om någon här kan upplysa mig.
Enligt TVn matas den med 720p, men är det en av boxen uppskalad SD-signal eller är det "riktig" 720p? Med tanke på kvaliteten i bilden skulle jag gissa på att det är en skalad. Hur hittar jag egentligen HD-kanaler i Telias utbud? Jag kollar på programpaketen på hemsidan, och ingen jag hittar verkar ju innehålla HD-kanaler (exv SVT HD). Eller skall exv. de vanliga SVT-kanalerna jag har (som matas i 720p) föreställa HD? Det är inte alls dålig bild, men nog förväntar jag mig mer av HD-sändningar...

Om jag förstått det rätt så har fiverkunder nu SVT HD, medan ADSL kunder inte har någon HD kanal.

Postad 14 januari 2010 - 22:48

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt så har fiverkunder nu SVT HD, medan ADSL kunder inte har någon HD kanal.

Aha, ja det förklarar ju isåfall saken. Det skulle innebära att ADSL är för långsamt för att leverera HD då? Rullar ändå i (max)24Mb/s, men det kanske ändå inte räcker?

Postad 14 januari 2010 - 23:09

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Aha, ja det förklarar ju isåfall saken. Det skulle innebära att ADSL är för långsamt för att leverera HD då? Rullar ändå i (max)24Mb/s, men det kanske ändå inte räcker?

Om jag förstått det rätt så kommer TV-data på en egen definierad kanal (eller vad man ska kalla det). Som är på 8Mb, om du beställer tvilling-abb så ändrar de så du kan ta emot 16Mb. Såg att en HD-kanal i boxer-nätet låg på 20Mb, vilket gör att då måste de sänka kvaliteten på HD-sändningarna så att man kan se dom, då försvinner vitsen att ha HD. Jag mätte förut viasat motor-kanalen, då tog den 5,5Mb, vilket tyder på att det finns utrymme att öka bildkvaliteten på befintlig sändning tycker jag.

Postad 14 januari 2010 - 23:14

hagoran
  • hagoran
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag har Sony KDL-40W5500 och en Philips 22PFL3404 (har jag för mig) den förstnämnda svart efter tredje prick, den sistnämnda helsvart. Bägge funkar med 1910.

Fick en lustig tur här nu när jag tänkte att jag skulle höra med supporten om vad som hänt med det ärende jag reggade i slutet på november om detta. Den väldigt trevliga personen som svarade kunde inte hitta något om det ärendet (och då blev jag ändå uppringd om det ett par gånger där i början). Det blev lite fippel med MAC-adresser, koder, nån slags uppdatering och en omstart utan förändring (inte helt oväntat förstås). Sen kom det roliga, kundtjänst hade stängt men rekommendationen var att prata med dem imorgon och be dem skicka ut en tekniker och fixa. Skulle programmeraren komma o bo hos mig tills det vart rätt eller :)

Tror jag låter bli :)

Men i övrigt kan jag konstatera att det funkar överlag fint. Hade en bortglömd inspelning på gång under omstarten ovan och boxen tycks bara ha tappat bort omstartsminuterna (och så vart de två delar). Därtill har boxen och "Min TV" jobbat hårt med inspelningar under helgerna när jag varit på annan plats. Har inte hittat några problem med de inspelningarna än iaf... Givetvis har jag stött på glitcharna med skumma meddelanden om misslyckanden hit o dit i MinTV, men det har funkat för att få till inspelningarna. Får se hur den riktiga releasen blir, förhoppningsvis med en längre EPG därtill.

Jag har en Sony KDL40W4000K. Den fungerar perfekt ihop med 1963 och den medföljande HDMI kabeln. Jag har både HDMI kabeln och Scart ansluten. Har ADSL anslutning.

Överhuvudtaget är jag förvånad över alla fel som rapporteras här. Det endast som falerar för mig är Inspelning via Mina Sidor. Där ser jag ingenting förutom mina Inspelade program.

EPG är inte så rolig. Dålig översikt över vad som visas. Missat ett par slut på filmer. Ikväll gick det bara att söka på Torsdag, Fredag och Lördag + Alla. Men genom att bläddra från Lördag kväll kom även Söndag och natten till Måndag med. Hårddisken är knäpptyst. Fjärrkontrollen fungerar utan att vara för noggrann med hur man riktar den.

/Hans

Redigerat av hagoran, 14 januari 2010 - 23:24.

Postad 14 januari 2010 - 23:15

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt så kommer TV-data på en egen definierad kanal (eller vad man ska kalla det). Som är på 8Mb, om du beställer tvilling-abb så ändrar de så du kan ta emot 16Mb. Såg att en HD-kanal i boxer-nätet låg på 20Mb, vilket gör att då måste de sänka kvaliteten på HD-sändningarna så att man kan se dom, då försvinner vitsen att ha HD. Jag mätte förut viasat motor-kanalen, då tog den 5,5Mb, vilket tyder på att det finns utrymme att öka bildkvaliteten på befintlig sändning tycker jag.

OK. Då låter som om det behövs en riktigt hög hastighet för att kunna ta emot HDTV. Vet inte riktigt hur jag ska göra med Telia ADSL framgent. Avtalet löper ut under våren, och jag har nyligen fått indraget 100Mb/s bredband via Ownit. Ska kolla om deras TV-erbjudanden är konkurrenskraftiga, blir isåfall ett byte till dem som TV-leverantör.

Postad 14 januari 2010 - 23:23

Franky
  • Franky
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Såg att en HD-kanal i boxer-nätet låg på 20Mb

Det låter som att de sänder HD i MPEG2. Telia sänder däremot sina HD-kanaler i MPEG4, och med den tekniken kan man ha samma bitrate som SD-sändningar utan att kvaliten blir sämre.

Postad 14 januari 2010 - 23:32

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

SD-kanalerna är skalade av boxen till 720p medan SVTHD på kanal 17är äkta 720p. HD-program har loggan SVT HD uppe till höger, de som inte har det är utfyllnadsprogram i SD.

Postad 14 januari 2010 - 23:37

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

SD-kanalerna är skalade av boxen till 720p medan SVTHD på kanal 17är äkta 720p. HD-program har loggan SVT HD uppe till höger, de som inte har det är utfyllnadsprogram i SD.

OK, tack för det!

Det låter som att de sänder HD i MPEG2. Telia sänder däremot sina HD-kanaler i MPEG4, och med den tekniken kan man ha samma bitrate som SD-sändningar utan att kvaliten blir sämre.

Vilket då skulle innebära att man KAN ta emot HD-sändningar via ADSL?

Postad 14 januari 2010 - 23:57

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

OK, tack för det!

Vilket då skulle innebära att man KAN ta emot HD-sändningar via ADSL?

Borde inte vara så långt borta...liksom att ADSL kan spela in en kanal och se en annan mha 1963-boxen. Det går ju att ha en "tvillingbox" med ADSL så 2 strömmar samtidigt fungerar ju bevisligen...

Postad 15 januari 2010 - 00:02

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

När en HD-kanal skickas ut på scart sker ingen omkodning, det är en nerskalning, och det är en stor skillnad. Typiskt för en omkodning är när man t ex konverterar från mpeg2 till mpeg4 där man vill få ner bitrate med ett effektivare kodningsformat. Nerskalningen som sker på scarten för HD är att 1280x720 (för 720p kanaler) skalas ner till 720x576 (PAL) och då är det ingen omkodning utan boxen kastar helt enkelt bort data. Algoritmen för detta verkar ju dock som vissa sett ha någon form av bugg. Jag är dock fortfarande frågande till varför man skulle vilja se HD-kanaler via scart.... =)

Att det inte är en fråga om omkodning enligt ovan borde säga sig själv då det inte föreligger några skäl till att stjäla processorkraft för att göra detta. Enda tänkbara incitamentet för omkodning skulle vara att spara diskplats hos användaren, men det skälet är inte tillräckligt för att lägga massa resurser på det, med förmodat sämre slutresultat. Så det kan inte vara annat än inbillning att en inspelning skulle ge sämre kvalité än liveTV eftersom det är samma ettor och nollor som avkodas i slutänden (givet samma sändning såklart eftersom det skiljer sig mellan kanaler och eventuellt över tid).

Måste säga att jag inte blir klok på hur ned och uppskalning fungerar på HDMI utgången. 1963 boxen kan ju både skala upp vanliga SD till 720p och skala ned HD till 576p beroende på vilken inställning av upplösning i boxen. Jag har nu testat 4 st olika boxar (1 st 1910, 1 st 1903 och 2 st 1963) och alla har konstig färgåtergivning av vanliga SD program om man låter boxen skala upp till 720p. Jag har därför alltid 1963 boxen inställd på 576p och låter TV:n ta hand om uppskalningen. Är det verkligen ingen annan som har uppmärksammat detta problemet? Man ser det enklast på att Telia färgen i alla menyer blir orange i 720p eller på testbilden på SVT2. Om det inte sker någon typ av omkodning i boxen hur kan då ned eller uppskalning påverka färgåtergivningen?

Postad 15 januari 2010 - 00:05

Franky
  • Franky
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Om det inte sker någon typ av omkodning i boxen hur kan då ned eller uppskalning påverka färgåtergivningen?

Jag kan vara helt ute och cykla nu, men i alla fall när det gäller filmfiler på dator är just färg kodat annorlunda för SD och HD, och om den avkodare man använder är fel inställd kan antingen HD-filmer eller SD-filmer få fel färger. Kan detta vara något liknande?

Postad 15 januari 2010 - 00:08

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Jaha nu har jag det också fast på Kanal 5 (CSI). Har dock inte märkt det tidigare så det är nytt. :)

Postad 15 januari 2010 - 01:03

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Måste säga att jag inte blir klok på hur ned och uppskalning fungerar på HDMI utgången. 1963 boxen kan ju både skala upp vanliga SD till 720p och skala ned HD till 576p beroende på vilken inställning av upplösning i boxen. Jag har nu testat 4 st olika boxar (1 st 1910, 1 st 1903 och 2 st 1963) och alla har konstig färgåtergivning av vanliga SD program om man låter boxen skala upp till 720p. Jag har därför alltid 1963 boxen inställd på 576p och låter TV:n ta hand om uppskalningen. Är det verkligen ingen annan som har uppmärksammat detta problemet? Man ser det enklast på att Telia färgen i alla menyer blir orange i 720p eller på testbilden på SVT2. Om det inte sker någon typ av omkodning i boxen hur kan då ned eller uppskalning påverka färgåtergivningen?

Jag har inga konstiga färger med boxen i 720p-läge. Alla menyer är cerisefärgade och absolut inte inte orange. Det troliga är att det är du som har problem, troligen med den enhet som skall skala det som kommer från boxen eftersom du haft samma fel med alla boxar du provat.

Redigerat av tomano58, 15 januari 2010 - 01:04.

Postad 15 januari 2010 - 08:23

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag har inga konstiga färger med boxen i 720p-läge. Alla menyer är cerisefärgade och absolut inte inte orange. Det troliga är att det är du som har problem, troligen med den enhet som skall skala det som kommer från boxen eftersom du haft samma fel med alla boxar du provat.

Jag kör också 720p och inte 17 är mina loggor orangea utan Telia-cerisa.

/A

Postad 15 januari 2010 - 08:34

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Överhuvudtaget är jag förvånad över alla fel som rapporteras här. Det endast som falerar för mig är Inspelning via Mina Sidor. Där ser jag ingenting förutom mina Inspelade program.

Instämmer, men då jag har försökt skriva om min förvåning tidigare, utan att på något sätt tvivla på att den som har fel verkligen har det, så har jag ju blivit halvt ihjälslagen och idiotförklarad.

I mitt fall fungerar även "Mina sidor" utan fel. Dessutom provade jag att koppla in en datorskärm (1920x1080) via HDMI och HDMI->DVI konverter, även den fungerade klockrent.

Så jag är verkligen förvånad över att vissa/många upplever så mycket fel, men ett IP-nätverk består ju av en massa hårdvara och det räcker ju med att någon router eller dylikt har någon felkonfigurering så kan ju ett fel drabba vissa kunder lokalt.

Man kan ju också tycka att om Motorola kan få HDMI med 1910 att fungera borde man även kunna få 1963 att fungera, samtidigt läser vi att både Philips och Sony verkar ha både modeller som fungerar och inte fungerar, vilket gör att jag drar slutsatsen att HDMI-gränssnittet verkar vara komplext och dåligt specificerat. Om inte ens samma tillverkare lyckas få sina olika modeller att följa samma "standard" så kan det inte vara lätt. Det hade varit naturligare om t ex ingen Philips-modell fungerade över huvudtaget, men så är det ju inte (min fungerar i alla fall).

/A

Postad 15 januari 2010 - 08:35

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
En klurig fråga;

jag har 2 boxar, i vardagsrummet en 1963 och i sovrummet en 1910.

Om jag tittar på samma kanal på båda boxarna med ljudet på TVn å själv ligger jag i sovrummet då hör jag ljudet i från vardagsrummet ungefär 1-2 sek innan ljudet från TVn i sovrummet.

Hur kommer detta sig?

Övrig info, jag bor i en nybyggd lgh med ett kopplingsskåp å fiber rakt in i lyan!

Postad 15 januari 2010 - 08:45

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

En klurig fråga;

Om jag tittar på samma kanal på båda boxarna med ljudet på TVn å själv ligger jag i sovrummet då hör jag ljudet i från vardagsrummet ungefär 1-2 sek innan ljudet från TVn i sovrummet.

Hur kommer detta sig?

Övrig info, jag bor i en nybyggd lgh med ett kopplingsskåp å fiber rakt in i lyan!

Ljudet färdas med 343 m/s, så 0,029 sek skillnad kommer från det, om vi antar att du har ca 10 meter mellan högtalarna :)

Jag vet inte annars, kan det vara så enkelt att 1963:ans snabbare processor gör att den ligger lite före?

EDIT: Men det känns ju också skumt för då skulle ju mer eller mindre 1910:an halka på efterkälken hela tiden och fördröjningen öka. Kan det istället vara så att 1910:an tar längre tid på sig att starta igång "dataströmmen", men när det väl är klart så avkodar båda boxarna strömmen lika snabbt, 1910:an dock lite efter.

Jag har samma konfigurering, jag kan prova om en stund.

EDIT: Mina båda boxar, oavsett 1910 eller 1963, är helt i synk. En eventuell skillnad är i alla fall ohörbar.

/A

Redigerat av hallberg, 15 januari 2010 - 08:58.

Postad 15 januari 2010 - 08:55

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

En klurig fråga;

Hur kommer detta sig?

Jag provade att titta på samma kanal igår med 1963 och 1910 då ljudet var lite ur synk. Då hörde jag båda ljudet från båda boxarna och hörde inte att det var någon fördröjning. Du har inte råkat komma åt paus-knappen?

Postad 15 januari 2010 - 09:22

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

En klurig fråga;

Hur kommer detta sig?

Vad har du för TV-apparater? Om du har en TV som håller på med en massa bildprocessning så "laggar" ju den TV:en både ljud och bild.

Jag upplevde exakt samma fenomen då jag tidigare hade Telia och två 1510 boxar och ljudet från TV:en i vardagsrummet (en Philips "platt-TV") och TV:en i sovrummet (en hederlig gammal "tjock-TV"). Ljudet i vardagsrummet kom alltid lite senare. Jag har alltid antagit att det beror på att bildprocessning och annat genom en "platt-TV", jämfört med en hederlig "tjock-TV" tar längre tid.

Speciellt i mitt fall där jag hade två identiska 1510-boxar som båda tog emot exakt samma multicastström exakt samtidigt. Det enda som kunde skilja vara tiden genom TV:en.

Men att det skulle skilja 1-2 sekunder låter lite för mycket för att enbart kunna skylla på skillnader i TV-apparaterna.

/Peter Cigéhn

Postad 15 januari 2010 - 09:58

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Hur kommer detta sig?

Kanske din Routers prioritering och kabellängden.

Fiberkabel är det bara in i fastighetens huvudcentral.
Därifrån går det sen 'vanlig' nätverkskabel till varje lägenhet.
(OM inte Telia precis nu hittat på nåt alldeles nytt för alldeles nybyggda hus, men det tror jag inte.
Kapaciteten i en vanlig Cat5/Cat6 nätverkskabel räcker och blir över.

Redigerat av anderswillhelmsson, 15 januari 2010 - 10:00.

Postad 15 januari 2010 - 10:18

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Kabellängd kan vi nog bortse ifrån. Maximal ledarlängd för ethernet är väl 100 m inkl patchkablar vilket borde ge en fördröjning i storleksordningen av en halv mikrosekund.

Postad 15 januari 2010 - 10:54

fredrikbaveralg
  • fredrikbaveralg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har en relativt ny box (1903 från November) och min fjärrkontroll fungerar extremt dåligt. Kan sitta en meter från boxen och trycka och ändå så händer inget, och sedan trycker man två gånger så man hamnar på kanal 22 istället för 2, extremt störigt!
Känns inte som om batterierna skulle vara kassa redan.

Någon som har samma problem?

Postad 15 januari 2010 - 11:02

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Fiberkabel är det bara in i fastighetens huvudcentral.
Därifrån går det sen 'vanlig' nätverkskabel till varje lägenhet.
(OM inte Telia precis nu hittat på nåt alldeles nytt för alldeles nybyggda hus, men det tror jag inte.
Kapaciteten i en vanlig Cat5/Cat6 nätverkskabel räcker och blir över.

Vi har fiber in i varje lägenhet (FTTH). Om det är är lite längre avstånd (radhusområden etc.) så är det inget ovanligt att man sätter upp fiberswitchar och drar fiberkablar istället för TP-kablar från centralen med inkommande fiber.

Redigerat av defiant, 15 januari 2010 - 11:05.

Postad 15 januari 2010 - 11:05

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Vad har du för TV-apparater? Om du har en TV som håller på med en massa bildprocessning så "laggar" ju den TV:en både ljud och bild.

/Peter Cigéhn

1963 mot Samsung LCD 40"

1910 mot Samsung LCD 26"

De är nog tom av samma modell.....

Postad 15 januari 2010 - 12:10

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Ljudet färdas med 343 m/s, så 0,029 sek skillnad kommer från det, om vi antar att du har ca 10 meter mellan högtalarna :)

Fast då borde förstås ljudet från det andra rummet komma senare, inte före som i detta fall ....

Kan det istället vara så att 1910:an tar längre tid på sig att starta igång "dataströmmen", men när det väl är klart så avkodar båda boxarna strömmen lika snabbt, 1910:an dock lite efter.

Jag tror du är på rätt spår. Det är ett antal strömmar som skall kopplas upp och det skall väl etableras kontakt med någon server för att sparka igång kryptering antar jag. Det är ju inte otänkbart att två boxar hinner buffra lite olika mycket data innan alla villkor för att börja visa bilder är uppfyllda. Behöver ju inte vara knutet till typen av box utan snarare skiljer från en gång till en annan även mellan boxar av samma typ.

Postad 15 januari 2010 - 12:25

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Fast då borde förstås ljudet från det andra rummet komma senare, inte före som i detta fall ....

Riktigt. Jag läste lite slarvigt. Sedan var just den delen skriven mer på skoj.

Jag tror du är på rätt spår. Det är ett antal strömmar som skall kopplas upp och det skall väl etableras kontakt med någon server för att sparka igång kryptering antar jag. Det är ju inte otänkbart att två boxar hinner buffra lite olika mycket data innan alla villkor för att börja visa bilder är uppfyllda. Behöver ju inte vara knutet till typen av box utan snarare skiljer från en gång till en annan även mellan boxar av samma typ.

Det kan vara så och att det som du skriver mer beror på tillfället än på boxen.

/A

Postad 15 januari 2010 - 13:07

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Tittar man på samma kanal på båda boxarna så är det bara en ström som kommer till båda boxarna samtidigt.

Postad 15 januari 2010 - 13:27

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Nej, Boxer sänder SVT HD i 720p MPEG4. DVS - Telia komprimerar (mkt) kraftigare.

Postad 15 januari 2010 - 13:30

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Tittar man på samma kanal på båda boxarna så är det bara en ström som kommer till båda boxarna samtidigt.

Förvisso, men det var inte poängen. Min teori bygger på antagandet att det finns en viss buffring i boxen för att klara kortvariga störningar på nätet utan att bilden börjar hacka. Buffern fylls på från nätverket och töms samtidigt i samma takt åt andra hållet för att presentera bild och ljud på TVn. När man byter kanal så börjar buffern fyllas vid en tidpunkt och tömningen börjar vid en lite senare tidpunkt för att det skall finnas lite data att ta av om påfyllningen skulle svaja till.
Två boxar i samma nät bör få sina inkommande strömmar med relativt liten tidsskillnad, lite kan det ju diffa beroende på fördröjning i switchar t ex. Det jag spekulerade i var att boxarna kunde ta olika lång tid på sig att börja presentationen efter att man börjat ta emot en ny ström, kanske för att svarstiden från någon server varierar, vilket skulle innebära att de kommer att ha olika mycket data liggande i buffern under tiden man tittar på den kanalen. Om detta skulle kunna medföra skillnader i sekundklassen vete sjutton.

Postad 15 januari 2010 - 14:14

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Som väntat var inte gårdagens tjänst ordnad. Efter kontakt med Telia idag, så skall det släppas en uppdatering 26/1 som skall lösa textsynkningsproblemen som finns vid inspelningen på 1963 boxen. Ljudnivåskillnaderna har de skickat vidare till berörda programbolag.
Om det ligger någon sanning i det eller om det är ett sätt för att slippa krav om abbonemangsuppsägning vet jag inte. (Bara spekulerar).
Jag blir iaf av med min box nu.

Postad 15 januari 2010 - 15:34

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej!

Liten undran till er forumläsare:

Som jag tidigare skrivit slutade min digitalbox inspelningsfunktion att fungera, förra onsdagen.
Givetvis felanmälde jag den direkt.
Efter ett ett par tre kontakter med telia (den sista för fem minuter sedan), med beskedet att den (felanmälan) inte är klar undrar jag:
Hur länge anser ni att det är rimligt man skall vänta innan ett sådan problem är löst?
Skall man begära att de skickar en ny box? (visst jag förlorar det jag spelat in)
Tycker ni att det är rimligt att telia bjuder på en del eller hela avgiften för den inspelningsbara boxen, som man skall betala för boxen per månad?
Har någon av er forumläsare råkat ut för något liknande. Om ja, hur gick ni till väga?

Har sett att telia själv är inne i tråden, vad säger ni, rent allmänt?
Jag vet att där finns en hel del lagar och förordningar inom detta.

Det enda jag krävt (gjorde jag idag) är:
Jag vill ha reda på exakt vad felet är!!!
Hur länge skall jag vänta tills allt är klart. Efter tio dagar borde man, anser i alla fall jag, att man skulle kunna ge mig ett slutdatum?

Mats

Postad 15 januari 2010 - 15:46

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Nej, Boxer sänder SVT HD i 720p MPEG4. DVS - Telia komprimerar (mkt) kraftigare.

Jag ringde Boxers kundtjänst och beskedet jag fick där är att de sänder SVT-HD i MPEG2.

3 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

Angelus78
  • JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.