Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34728 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 mars 2010 - 11:26

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Med tanke på hur diskussionen startade, dvs vad gäller den "mindre" kostnaden för byte av box från 1510 till 1903 så kanske följande citat kan vara värt att fundera på:

/Peter Cigéhn

Absolut, det är ju dock lite speciellt eftersom man bara kan använda Telias boxar. De skulle ju kunna skicka signalen gratis å sen ta 50000 spänn för boxen. Helt ok enligt lagen men knappast moraliskt...

Nåväl, styrelsen skulle visst ha något möte senare med Telia så vi får väl se.

Postad 11 mars 2010 - 12:07

bebeone
  • bebeone
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag delar inte din uppfattning att det ska behöva vara så här illa (eller att det inte e ett problem) ... skall vi inte fösöka få det bildresultat som är möjligt på de utgångar som finns att tillgå (Där Scart/RGB är det bästa möjliga för en del av den utrustning vi kan ha) ... detta är en bug och inget skalningsproblem som jag ser det (min erfarenhet är att boxarna är ganska bra på skalning - men jag är ingen expert). SD sänds 576i och HD 720i, i båda fallen sker som jag förstått alltid en omskalning i boxen i detta fall, så varför skulle inte resultatet bli bättre när "signalen" är av bättre kvalitet (med samma källa)?

Sen finns det ofta andra mindre rationella orsaker än högsta bildkvalite till att man väljer just Scart/RGB - det förstår jag när jag talar med den skaran som skryter med sin "teknikokunnighet" i vår BRF men ändå vill ha bra bild och enkelt handhavande (många kunde inte använda sin VCR med timerinspelning och blir förvirrade när inte TVn visar programmen när Telia-boxen går igång, som den ju gör för DVDn ...) och vaför skall dessa behöva leva med en ev bug? (dom finns nog inte här på forumet, men gör nog heller ingen felanmälan). På vår större TV fick jag själv (ovilligt) sätta tillbaka Scart/RGB för att fru och barn skall kunna få den att fungera (där har jag dock även HDMI anslutet)

HD utbudet kommer inte låta vänta på sig värst länge (kallas möjlig intäkt) ... så varför vänta med felrättning ... jag tror inte felet är svårlöst ...

Jag vet ej om problemet även gäller att om boxen går igång on, så ska rätt ingång på tv´n väljas med automatik tex hdmi 1,så funkar en scart ansluten video(vcr). digitalbox med mera. Tryck på play,on,prog,meny så väljs med automatik tex scart1. En hdmi ansluten apparat vad det nu må vara för maskin så kommer det att ej fungera så för hdmi fungerar så eller har den begränsningen, rätta mig om jag har fel. Man måste måste välja ingång på tvn själv. Välj att ansluta även med en scart också om det går så ploppar tvn igång själv på rätt ingång.Dom som är mer tekniskt kunniga kan då sen välja som på min tvfjärr hdmi.Så vips så har man superbra bild....Ett annat alternativ är att införskaffa en universalfjärr av ett bra märke programmera in en aktivitet.makro kalla det vad man vill, att när boxen slås på on så väljs tvns hdmi ingång med mera men detta är då ej boxen som väljer tvns hdmi ingång utan fjärren som då gör ett inprogrammerat "tryck" på knappen (vem sa att ny teknik är lätt).

Postad 11 mars 2010 - 13:21

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hur ser det ut med planeringen för att kunna spela in 2 olika kanaler samtidigt? Redan idag kan man ju kolla på en kanal samtidigt som man spelar in en annan. Borde ju inte vara speciellt avancerat att göra så man kan spela in 2 kanaler samtidigt och då låsa själva tittandet under inspelningstiden. Händer ju faktist några gånger att man vill spela in 2 olika program samtidigt när man inte är hemma och då spelar det ju ingen roll att man inte kan kolla på TV samtidigt som de 2 inspelningarna pågår.

Det här undrar jag med och har vid ett flertal tillfällen ställt frågan utan att få svar. Finns det överhuvud taget några sådana planer och är det tekniskt lösbart?

Postad 11 mars 2010 - 13:30

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Med tanke på hur diskussionen startade, dvs vad gäller den "mindre" kostnaden för byte av box från 1510 till 1903 så kanske följande citat kan vara värt att fundera på:

Den som ansvarar för ett kabel-tv-nät (operatören) är skyldig att se till att de som är anslutna kan ta emot public service-kanalerna utan särskild betalning (se nedan). De boende får dock själva stå för inköp av digital-tv-box i de fall det behövs.

/Peter Cigéhn

När det gäller kollektiva avtal med t ex bostadsrätts föreningar så är det beroende på vad som står i avtalet. I många fall så har Telia exklusivitet under en lång tidsperiod mot att de tillhandahåller utrustning för anslutning till fibernätet.

Postad 11 mars 2010 - 13:38

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag vet ej om problemet även gäller att om boxen går igång on, så ska rätt ingång på tv´n väljas med automatik tex hdmi 1,så funkar en scart ansluten video(vcr). digitalbox med mera. Tryck på play,on,prog,meny så väljs med automatik tex scart1. En hdmi ansluten apparat vad det nu må vara för maskin så kommer det att ej fungera så för hdmi fungerar så eller har den begränsningen, rätta mig om jag har fel. Man måste måste välja ingång på tvn själv. Välj att ansluta även med en scart också om det går så ploppar tvn igång själv på rätt ingång.Dom som är mer tekniskt kunniga kan då sen välja som på min tvfjärr hdmi.Så vips så har man superbra bild....Ett annat alternativ är att införskaffa en universalfjärr av ett bra märke programmera in en aktivitet.makro kalla det vad man vill, att när boxen slås på on så väljs tvns hdmi ingång med mera men detta är då ej boxen som väljer tvns hdmi ingång utan fjärren som då gör ett inprogrammerat "tryck" på knappen (vem sa att ny teknik är lätt).

Det finns teknik för att få en box styra en TV via HDMI (se längre bak i tråden), men den e inte implementerad i Telias boxar ... det går alltid att köpa nya eller fler prylar för att lösa olika problem ... här skulle mjukvaruändringar räcka ...

/Peter Cigéhn

Telia brukar ofta bjuda på boxar när ex.vis en BRF binder sig ... kanske en förlängning eller omförhandlig av avtal löser detta ...

Postad 11 mars 2010 - 13:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Det finns teknik för att få en box styra en TV via HDMI (se längre bak i tråden), men den e inte implementerad i Telias boxar ... det går alltid att köpa nya eller fler prylar för att lösa olika problem ... här skulle mjukvaruändringar räcka ...

Telia brukar ofta bjuda på boxar när ex.vis en BRF binder sig ... kanske en förlängning eller omförhandlig av avtal löser detta ...

Den tekniken verkar överlag inte implementerad. Ingen av mina hdmi-anslutna apparater triggar TV'n att byta till rätt ingång när man startar den, tex BD-spelaren.

Redigerat av tomano58, 11 mars 2010 - 13:53.

Postad 11 mars 2010 - 13:52

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Det har fungerat alldeles utmärkt med 10x och 20x på SVT HD som sänds i MPEG4 så det måste vara någon annan orsak. Och det är en sak att tillfälligt begränsa funktioner på grund av problem. Men det är en annan sak att lägga en helt annan funktion på >> knappen. Detta om något är ologiskt och irriterar väldigt många. Som jag skrivit om tidigare så måste Telia ha en helt annan öppenhet om de ska lyckas på olika sociala media. Det är ett helt annat sätt att förhålla sig till sina kunder idag än det var tidigare. Dessutom är kunderna mycket mer kunniga idag och har tillgång till mer information.

Berätta gärna hur det måste fungera med öppenhet nu 2010, för trots att jag är kund hos flera bolag så kan jag inte hitta dem i "sociala medier".

Postad 11 mars 2010 - 14:11

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Den tekniken verkar överlag inte implementerad. Ingen av mina hdmi-anslutna apparater triggar TV'n att byta till rätt ingång när man startar den, tex BD-spelaren.

Jag har 2 Samsung TV-apparater, den ena är ansluten till en 1910-box å den andra till en 1963-box. Det som skiljer TV-apparaterna är endast storleken.

Men båda hittar HDMi direkt. Den ena visar visserligen myrornas krig i 5 sekunder innan den hittar signal på HDMi-1. Den andra kör direkt på rätt ingång.

EDIT:

hmm, undra om jag förstod dig rätt.
Det är såklart inte så att det funkar om jag först kör på Scart, stänger av TV sen slår på den med digitalboxen på över HDMi. Då står ju TVn fortfarande på Scart....

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 11 mars 2010 - 14:13.

Postad 11 mars 2010 - 14:17

ZyRox
  • ZyRox
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Hur ser det ut med planeringen för att kunna spela in 2 olika kanaler samtidigt? Redan idag kan man ju kolla på en kanal samtidigt som man spelar in en annan. Borde ju inte vara speciellt avancerat att göra så man kan spela in 2 kanaler samtidigt och då låsa själva tittandet under inspelningstiden. Händer ju faktist några gånger att man vill spela in 2 olika program samtidigt när man inte är hemma och då spelar det ju ingen roll att man inte kan kolla på TV samtidigt som de 2 inspelningarna pågår.

Kan man inte det!! Har en gammal box från comhem haft den över 2 år och där är det inga problem med att spela in 2 program samtidigt. Kom igen Telia fixa det!!

Postad 11 mars 2010 - 15:03

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Kan man inte det!! Har en gammal box från comhem haft den över 2 år och där är det inga problem med att spela in 2 program samtidigt. Kom igen Telia fixa det!!

Har själv inte fiber, men vad händer om ni spelar in ett program och tittar på ett annat och försöker spela in det med? Går inte det, förstår ju inte varför det inte skulle gå egentligen.

Postad 11 mars 2010 - 15:24

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Har själv inte fiber, men vad händer om ni spelar in ett program och tittar på ett annat och försöker spela in det med? Går inte det, förstår ju inte varför det inte skulle gå egentligen.

Den säger då ifrån att man redan spelar in ett program och frågar om man vill avbryta den inspelningen för att kunna spela in den kanalen man tittar på istället.

Postad 11 mars 2010 - 16:16

Unregistered920b735d
  • Unregistered920b735d
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hade du kört Samsungprodukter så hade det fungerat

http://www.samsung.c...crosite/Anynet/

Postad 11 mars 2010 - 16:42

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Det går men Telia har av olika anledningar valt att inte släppa på möjligheten till 2 samtidiga inspelningar ännu. Rent praktiskt så lär det bara fungera för de som är fiberanslutna eftersom det kan kräva upp till 3 samtidiga strömmar, 2 inspelningar och 1 en kanal man tittar på.

Postad 11 mars 2010 - 16:57

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

http://www.samsung.c...crosite/Anynet/

Inget problem med mina Panasonic/Sony heller ...

Postad 11 mars 2010 - 17:09

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Det går men Telia har av olika anledningar valt att inte släppa på möjligheten till 2 samtidiga inspelningar ännu. Rent praktiskt så lär det bara fungera för de som är fiberanslutna eftersom det kan kräva upp till 3 samtidiga strömmar, 2 inspelningar och 1 en kanal man tittar på.

Kan ju vara så att man kör med bara två strömmar, antingen spela in två eller titta på en och spela in en elller titta och spela in en och samma ström och spela in en anna ström.

Postad 11 mars 2010 - 17:16

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Kan väl säga att det ni skrivit om spolningen redan är framfört från mig och det finns en teknisk begränsning som medför att det är så i dagsläget. Jag kommer att återkomma med mer information om det när jag kan.

Orsaken är helt enkelt att knappen för att hoppa framåt 10 minuter saknas på fjärrkontrollen till en box som heter 1003.

I Sverige har inga kunder denna box. Som flera av er redan vet är det samma version av programvaran för samtliga nordiska länder så det är inte säkert att alla funktioner finns i alla länder men de måste finnas med i programvaran.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 11 mars 2010 - 17:34

bebeone
  • bebeone
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Inget problem med mina Panasonic/Sony heller ...

Jag kanske har helt fel isåfall ber jag om ursäkt. Jag menade så här att om man kopplar en Teliabox med hdmikabel till tvns hdmi kontakt väljer att stänga av boxen ström av byta ingångskälla på tvn till tex en video (Eller titta på ett utbud genom antennkabel) som då är kopplad med scart, tittar på den bilden trycker på on på boxen så väljs rätt ingång på tvn tex hdmi1 utan att använda en multifjärr som triggar tvn att välja tvns ingångskälla. Att det finns olika tekniska lösningar på detta kan jag förstå men dom har ej alla men däremot en scartkabel. I en scart kabel skickas en ström i stift 8 som triggar denna funkion i tvn. I en hdmikabel skickas alla signaler digitalt ettor och nollor och då blir det lite mer krångligt. Vad jag har förstått så stödjer ej hdmi denna funktion. Har själv en HK från 2004 med fjärr som styr alla apparater.(Att Samsung har löst detta år 2010 är bra)..Det var någon som jag citerade förut som saknade den funktionen eftersom det fungerade på videon, vissa i deras BRF tyckte att det blev krångligare nu när dom fick telia där nu

Postad 11 mars 2010 - 18:39

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej. har en motorola 1903. får bara vitskärm efter alla 5 cirklar har blivit gröna. supporten veraka stå som frågetecken. nån som haft liknande problem som vet vad det är ? har 2 boxar 1903 likadant på båda har tagit reset factroy setting och remove software eller var det står på båda efter uppmaning av supporten ? nån som kan hjälpa mig snälla blir galen skulle fått tv för en vecka sen funkar fortfarande inte .............

Postad 11 mars 2010 - 18:47

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Hej. har en motorola 1903. får bara vitskärm efter alla 5 cirklar har blivit gröna. supporten veraka stå som frågetecken. nån som haft liknande problem som vet vad det är ? har 2 boxar 1903 likadant på båda har tagit reset factroy setting och remove software eller var det står på båda efter uppmaning av supporten ? nån som kan hjälpa mig snälla blir galen skulle fått tv för en vecka sen funkar fortfarande inte .............

Vill minnas att det i normalfallet beror på att boxen inte kommer åt nätet som den ska. Du får berätta hur du kopplat in boxen noggrant så kan man normalt lösa det. Följ nätverkskabeln från digital-tv boxen och berätta i vilken utrustning och port den sitter i till du kommer till det första jacket du har i bostaden.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 11 mars 2010 - 18:52

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Vill minnas att det i normalfallet beror på att boxen inte kommer åt nätet som den ska. Du får berätta hur du kopplat in boxen noggrant så kan man normalt lösa det. Följ nätverkskabeln från digital-tv boxen och berätta i vilken utrustning och port den sitter i till du kommer till det första jacket du har i bostaden.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Har den inkopplat till uttag 10 i lägenheten och från bredbandsswitchen går sladden till 10 samma som mitt internet. innan vart det finska men för att jag ahde den via routern nu kör jag den rent av blir samma sak. allting från min sida funkar med inkoppling och liknande.

Postad 11 mars 2010 - 18:58

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Orsaken är helt enkelt att knappen för att hoppa framåt 10 minuter saknas på fjärrkontrollen till en box som heter 1003.

I Sverige har inga kunder denna box. Som flera av er redan vet är det samma version av programvaran för samtliga nordiska länder så det är inte säkert att alla funktioner finns i alla länder men de måste finnas med i programvaran.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Trevligt att få det bekräftat att min tidigare spekulation om stöd för modellen VIP 1003 stämde!

/Peter Cigéhn

Postad 11 mars 2010 - 18:59

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har den inkopplat till uttag 10 i lägenheten och från bredbandsswitchen går sladden till 10 samma som mitt internet. innan vart det finska men för att jag ahde den via routern nu kör jag den rent av blir samma sak. allting från min sida funkar med inkoppling och liknande.

Kolla upp att du följt färgkodningen:

http://www.telia.se/...m_fiberlan.page

Postad 11 mars 2010 - 19:11

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Kolla upp att du följt färgkodningen:

http://www.telia.se/...m_fiberlan.page

har gjort det har ingen router eller hub inkopplad nu den går direkt in från väggen till ip tv boxen blir bara vitt

Postad 11 mars 2010 - 19:18

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Orsaken är helt enkelt att knappen för att hoppa framåt 10 minuter saknas på fjärrkontrollen till en box som heter 1003. I Sverige har inga kunder denna box. Som flera av er redan vet är det samma version av programvaran för samtliga nordiska länder så det är inte säkert att alla funktioner finns i alla länder men de måste finnas med i programvaran.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Tack för förklaringen. Men att försämra funktionerna i tjänsten är väldigt dåligt och inte alls speciellt genomtänkt!

Postad 11 mars 2010 - 19:23

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tydligen hade jag itne fått nån bredbands switch från telia fick jag förklarat efter 3:de samtalet. men nu till en annan fråga nån som har nån guide så man kan gör sin router till wlan 102??

Postad 11 mars 2010 - 19:24

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Inget problem med mina Panasonic/Sony heller...

HDMI CEC fungerar väldigt sällan mellan olika tillverkare. Många namn på samma sak (Anynet+, Kuro Link, Bravia Sync, etc). Och vad jag vet så har inte Motorola boxarna stöd för HDMI CEC.

Redigerat av Unregistered29650, 11 mars 2010 - 20:11.

Postad 11 mars 2010 - 19:34

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Tydligen hade jag itne fått nån bredbands switch från telia fick jag förklarat efter 3:de samtalet. men nu till en annan fråga nån som har nån guide så man kan gör sin router till wlan 102??

Du måste ha en bredbandsswitch (Inteno XG-6745 eller XG-6746 eller Netgear GS105E) med stöd för VLAN och QoS för att det ska fungera med FiberLan och IPTV.

Redigerat av Unregistered29650, 11 mars 2010 - 19:34.

Postad 11 mars 2010 - 19:39

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Du måste ha en bredbandsswitch (Inteno XG-6745 eller XG-6746 eller Netgear GS105E) med stöd för VLAN och QoS för att det ska fungera med FiberLan och IPTV.

ok har en dlink hon på supporten sa att man ska kunan lägga in vlan102 på en router så det funkar med ip tv . nåt du vet ? får inte min switch först måndag så missar allsvenskan om det inte funkar :'(

Postad 11 mars 2010 - 19:50

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Berätta gärna hur det måste fungera med öppenhet nu 2010, för trots att jag är kund hos flera bolag så kan jag inte hitta dem i "sociala medier".

Frågar du som Telia anställd eller? ;) Många företag har väl insett att det kan göra större skada än nytta för varumärket om man inte har kunskap och resurser att hantera direkt kommunikation med kunder i dessa nya media.

Diskussionen rörde skillnaden i kunskap och attityd mellan marknadsföring och kommunikation via sociala media och traditionella media (som t ex telefon support).

Ta t ex HDCP problemet som Telia hela tiden skyllt på alla andra och sedan har det kommit både program uppdateringar och en uppdaterad Motorola box med ett annat HDMI chip i...

Hur många här har inte försökt att ringa Telia och få sin box utbytt pga HDCP problemet och man möts av en helt oförstående attityd och de säger att de aldrig hört talas om detta problemet eller att det finns någon ny digitalbox.

Vad jag menade var att Telia måste inse att kunderna har en helt annan kunskap idag och tillgång till information på ett annat sätt via sociala media. Aktiviteterna måste samordnas och integreras i övriga verksamheten och processer.

Som Markus här har påpekat flera gånger så finns det tyvärr interna brister i kommunikationen ibland och att man jobbar på det men det är frustrerande för oss kunder som är otåliga och bara vill att det ska fungera.

Redigerat av Unregistered29650, 11 mars 2010 - 19:55.

Postad 11 mars 2010 - 19:58

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Kan väl tillägga att vilken switch som helst som stödjer VLAN fungerar.

Det är dock inte många billiga små switchar som har stöd för det.

Det finns kunder hos Telia som använder en D-LINK DGS-1224T vet jag.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 11 mars 2010 - 20:11

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Kan väl tillägga att vilken switch som helst som stödjer VLAN fungerar.

Det är dock inte många billiga små switchar som har stöd för det.

Det finns kunder hos Telia som använder en D-LINK DGS-1224T vet jag.

Markus Johansson
Telia Kundservice

ok tack. har en dlink dir-615 försökte kolla om det funka med den men hittade inte riktigt hittade att den hade QoS men inte nånting om vlan. nån som vet om den funkar ? också är det nån som har en bredbanswitch över som vill tjäna en hundring eller nåt i sthlms området?

Postad 11 mars 2010 - 20:44

Fredrik_3
  • Fredrik_3
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nu på kvällen hämtade jag ut min VIP1963 som kom. Då tyvärr bredbandsswitchen man "måste ha" var restnoterad hos Telia till 1 april så har jag ingen sådan. Då det är formel1-premiär imorgon bitti är jag ändå ivrig att få det att funka.

Jag har fiber hem till lägenheten och provade först att koppla tv-boxen direkt publikt ut på nätet men det verkade den inte gilla då den fastnade på första pricken av fem och klagade på att den inte hade ngn ip-adress. Sedan koppladejag den via en annan ruter och nu är det prick nummer 3 som blir röd med felmeddelandet "Could not start the system software".

Skall jag tolka det som att mina egna switchar och routrar är för kassa och jag fort måste ringa runt för att få tag i en bättre att låna till 1a april? Något tips på den enklaste switch/router man måste ha? Är det den dlink som nämns ovan?

Postad 11 mars 2010 - 20:46

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Nej DIR 615 har inte VLAN-stöd. I princip inga billiga konsumentprodukter har det.
Den "QoS" du ser i menyn är inte samma QoS som krävs av Telias trafik. Din "QoS" är mest en algoritm för att strömlinjeforma din trafik att passa din internetlinas begränsningar. Äkta QoS är att, precis som med VLAN, markera varje unikt nätverkspaket med en viss prioritet (och VLAN-tillhörighet).

Postad 11 mars 2010 - 20:56

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Nej DIR 615 har inte VLAN-stöd. I princip inga billiga konsumentprodukter har det.
Den "QoS" du ser i menyn är inte samma QoS som krävs av Telias trafik. Din "QoS" är mest en algoritm för att strömlinjeforma din trafik att passa din internetlinas begränsningar. Äkta QoS är att, precis som med VLAN, markera varje unikt nätverkspaket med en viss prioritet (och VLAN-tillhörighet).

ok tack för svaret.
nån som vet vart man kan fixa en bredbandswitch i sthlm nånstans eller om nån säljer försökte söka men hitta inte

Postad 11 mars 2010 - 21:08

DanC
  • DanC
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

ok tack för svaret.
nån som vet vart man kan fixa en bredbandswitch i sthlm nånstans eller om nån säljer försökte söka men hitta inte

NETGEAR ProSafe GS105E är väl den billigaste switchen som stöder Vlan vad jag vet. Kostar ca. 600:- tror jag.

Postad 11 mars 2010 - 21:15

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

NETGEAR ProSafe GS105E är väl den billigaste switchen som stöder Vlan vad jag vet. Kostar ca. 600:- tror jag.

ok måste man hålla på med inställningar och sånt då eller kan man koplla direkt in bara?

Postad 11 mars 2010 - 21:20

Zebban90
  • Zebban90
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
ingen som säljer en begagnad som nån vet ? kollade på blocket bara göteborg o malmö

Postad 11 mars 2010 - 22:08

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

ok måste man hålla på med inställningar och sånt då eller kan man koplla direkt in bara?

Den måste konfigureras.

Postad 11 mars 2010 - 22:36

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Vad betyder det rent konkret? Att ändringen är permanent och att ni inte kommer gå tillbaka till 10x, 20x, eller vad?

Det borde inte vara några större konstigheter att anpassa fjärrkontrollens funktionalitet för olika boxar. Precis som språk i menyer och gränssnitt kan anpassas så kan även annan funktionalitet anpassas. Peter Cigéhn har ju tidigare konstaterat att det finns kod med anpassad funktionalitet för 1510-boxen, och då bör ju fjärrkontrollfunktionaliteten kunna anpassas om nu 1003-boxen har en begränsad fjärr.

Om Telia mot förmodan inte har möjlighet (eller snarare vilja) att anpassa funktionaliteten för olika boxar så bör den tidigare spolningen i 10x och 20x återställas. Alternativt kan man ju tillföra 10min hoppet efter 20x-spolningen så borde ju alla bli glada.

Tycker faktiskt att TeliaKundservice bör pressa lite internt för att få tillbaka den tidigare spolningen eller åtminstone 20x-steget igen. Ändringen som gjordes är faktiskt en ganska rejäl försämring i användbarheten vid spolning, och både jag och sambon svär över ändringen varje gång vi måste spola förbi reklam.

/Martin

Postad 11 mars 2010 - 23:03

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Tycker faktiskt att TeliaKundservice bör pressa lite internt för att få tillbaka den tidigare spolningen eller åtminstone 20x-steget igen. Ändringen som gjordes är faktiskt en ganska rejäl försämring i användbarheten vid spolning, och både jag och sambon svär över ändringen varje gång vi måste spola förbi reklam.

/Martin

Jag har skickat ett förslag internt att man skall gå tillbaka och helst även utöka snabbspolningen med fler alternativ på >> knappen så att den bara sköter snabbspolning och att >>] stegar med intervall precis som innan och att de boxar som inte har >>]-knappen på fjärren helt enkelt får klara sig utan 10 minuters hoppen. De kunder som har den boxen kommer ju aldrig veta att de skulle kunna haft en funktion som stegade i 10 minuters steg så för dem är det ju ingen skada skedd.

Men vi får väl se vad som händer.

/A

Postad 11 mars 2010 - 23:15

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag har skickat ett förslag internt att man skall gå tillbaka och helst även utöka snabbspolningen med fler alternativ på >> knappen så att den bara sköter snabbspolning och att >>] stegar med intervall precis som innan och att de boxar som inte har >>]-knappen på fjärren helt enkelt får klara sig utan 10 minuters hoppen. De kunder som har den boxen kommer ju aldrig veta att de skulle kunna haft en funktion som stegade i 10 minuters steg så för dem är det ju ingen skada skedd.

/A

Tack för svaret. Bra initiativ att skicka in förbättringsförslaget. Vi får väl helt enkelt hålla tummarna för att ditt förslag (eller liknande lösning) går igenom.

Tycker som det kanske framgått att det var en väldigt märklig lösning som släpptes ut. Någon expert på usability eller användarvänlighet borde helt klart dragit i bromsen innan den här ändringen släpptes ut.

/Martin

Postad 12 mars 2010 - 08:25

emilax
  • emilax
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

/A

Som nämnts tidigare vore det kanske ännu bättre med 5-minuters skutt. I alla fall för oss som vill skippa reklamen i inspelat material. Reklamblocken är ofta drygt 5 minuter, nästan aldrig i närheten av 10 minuter.

/Emil

Postad 12 mars 2010 - 08:41

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Det är klart att det skulle vara bra att kunna spela in två och samtidigt titta på en tredja men det kräver ju som du skriver en tredje ström. Jag skulle vara nöjd om det gick att spela in två och då inte kunna titta på någon annan än de kanaler man redan spelar in. Boxers IP-TV box klarar av att spela in två kanaler och man kan då samtidigt se på en av de man spelar in eller en tidigare inspelning.

För att jag skall byta ut min boxer-låda(ej IP-TV) så är det ett minimum att kunna spela in två kanaler samtidigt.

Postad 12 mars 2010 - 09:34

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Nappade på ett telefonerbjudande om att byta paketet Stor mot Lagaom med Viasat Guld. Trodde då i min enfald att jag skulle få en skriftlig överenskommelse med nya kontraktet hemskickat. Tydligen inte. Har letat på Mina Sidor för att försöka hitta vad jag egentligen gått med på men lyckas inte med detta. Måste man verkligen ringa Telia för att få veta det? Inte lätt att komma ihåg allt som sades i telefon...

Postad 12 mars 2010 - 09:49

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Krutrök:

Tror att det är detta "paket" som de ringer och försöker "kränga". http://www.telia.se/...ud/lagom_vsguld

Tackade själv nej till det. Skulle vilja ha Viasat motor men att öka från 159:-/månad till 318:-/månad som detta erbjudandet skulle kosta tycker jag var förmycket...... Vet att man endast kan teckna sportkanalerna men jag tycker att 99:-/månad för att få Viasat motor (är inte intresserad av de andra kanalerna) är för mycket det också.

Jag tycker att de skulle kunna gå att bara beställa en enda kanal till ett rimligt pris, som någon föreslog tidigare i denna "jättetråd".

Postad 12 mars 2010 - 09:56

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Krutrök:

Tror att det är detta "paket" som de ringer och försöker "kränga". http://www.telia.se/...ud/lagom_vsguld

Tackade själv nej till det. Skulle vilja ha Viasat motor men att öka från 159:-/månad till 318:-/månad som detta erbjudandet skulle kosta tycker jag var förmycket...... Vet att man endast kan teckna sportkanalerna men jag tycker att 99:-/månad för att få Viasat motor (är inte intresserad av de andra kanalerna) är för mycket det också.

Jag tycker att de skulle kunna gå att bara beställa en enda kanal till ett rimligt pris, som någon föreslog tidigare i denna "jättetråd".

"Fördelen" att boka upp ett sådant erbjudande nu är att 1/4, så kostar paketet 349:-, men har man bundit sig så betalar man det lägre priset, samma gäller viasat sport paket som ska upp i 139:- eller 129:-, kommer inte ihåg. Viasat hockey tillkommer till dessa paket vare sig man vill eller inte.

Jag skulle vilja ha det som en del andra tv-leverantörer ha paket där man får välja lite friare vilka kaneler man vill ha och inte så paketstyrt.

Postad 12 mars 2010 - 11:02

ragonline
  • ragonline
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Nu när Viasat Hockey påtvingas oss kunder som har Viasats sportpaket så gick jag in på hemsidan för att säga upp paketet. Men, detta fungerade inte (som mycket annat när det gäller Telias hemsida tyvärr).

Får följande fel när jag ska bekräfta uppsägningen:

Bifogad fil  Teliafel.png   11,04K   5 Antal nerladdningar

Är Telia medvetna om felet? (provat från olika webbläsare/datorer/ip-addresser)

Rant mode on:
För övrigt, hur kan man komma ut med nyheten att Viasat hockey kommer påtvingas oss befintliga kunder som har paketet obundet (men då med 3 månaders uppsägningstid) och införa prishöjningen så att även om man säger upp paketet direkt får betala 40% mer i 2 månader!? (teoretiskt kan ju viasat/telia tvinga en att betala vilken fantasisumma som helst innan uppsägningstiden gått ut)

Postad 12 mars 2010 - 14:40

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Enligt information på Telias intranät och telia.se så möjliggör Telia nu att man kommer att kunna få 1000 Mb/s via fiber-lan ;)

Befintliga fiber-lan behöver dock uppgraderas.

/A

Postad 12 mars 2010 - 14:55

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Enligt information på Telias intranät och telia.se så möjliggör Telia nu att man kommer att kunna få 1000 Mb/s via fiber-lan ;)

Befintliga fiber-lan behöver dock uppgraderas.

/A

http://www.bolagsfak...A8-F24843C93331

Postad 12 mars 2010 - 15:09

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Låter ju kul för er med fiber.... ;)

Finns det någon information om hur det går med ADSL-näten. Finns det några möjligheter för oss som inte har möjlighet att få fiber (utan att det kostar skjortan) att få högre hastigheter ur jacket.

Det som vi får i medel i dag (ca. 1,6 Mb/s) när IPTV:n har tagit sitt är ju inte mycket att "hänga i granen"........

Redigerat av rogerli, 12 mars 2010 - 16:01.

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

jonserik
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.