* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
Postad 05 juli 2010 - 13:15
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
En fråga: Mina föräldrar har bredband, ip-telefoni och iptv. När det ringer så blir det störningar i bilden, den fryser till ett tag. De har "smart-modemet", som sitter i första jacket. Ingen telefon sitter i första jacket. Vad kan det vara för fel?
Felkopplat förstajack. Felaktig splitter (den plugg de satt i förstajack) Det de anser är förstajack är i själva verket inte det.
Postad 05 juli 2010 - 13:49
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Felkopplat förstajack. Felaktig splitter (den plugg de satt i förstajack) Det de anser är förstajack är i själva verket inte det.
Hur kan jag veta om det är felkopplat förstajack (det är jag som har flyttat första jacket, så jag vet vilket som är första jacket, däremot kan jag ha gjort fel, tror inte det dock)? Hur kan jag veta om splittern är trasig?
Postad 05 juli 2010 - 14:09
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Hur kan jag veta om det är felkopplat förstajack (det är jag som har flyttat första jacket, så jag vet vilket som är första jacket, däremot kan jag ha gjort fel, tror inte det dock)?
På första jacket ska telefonkabelns ledare in på de två undre skruvarna. När man sen kopplar vidare, så kopplar man från BÅDA de två översta på varje sida, och vidare till de två understa i nästa jack.
TeleJack.jpg 239,76K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av anderswillhelmsson, 05 juli 2010 - 14:15.
Postad 05 juli 2010 - 14:28
Danne1980
-
Danne1980
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har också Fiberlan och 1963-boxen och har samma problem. Men det hackar till på alla kanaler och oavsett stereoljud via HDMI direkt i TVn ,eller 5.1 optiskt till förstärkaren.
Hackandet för min del har blivit mycket mycket värre de senaste veckorna. En misstanke jag har är att det beror på det varma vädret. Jag är själv i fiberlan-branschen och jag vet av erfarenhet att det ibland kan bli problem med fastighetsswitchar som blir överhettade i diverse små utrymmen när vädret blir varmt. Känns även som om jag får dropouts vid surfande och man får trycka refresh för att sidor ska laddas.
Har samma problem (med 1910 boxen) och påpekat detta tidigare i denna tråd. Har dock haft problemet sedan i vintras så frågan är om det har med värmen att göra då? Möjligt att det blivit värre, man störs ju inte lika mycket när det är fotboll som när det är nåt musikevenemang t.ex. Har inte tänkt på om det är samma problem på t.ex Canal+ HD men tror inte det. Frågan är om det samma problem för ADSL kunderna?
Postad 05 juli 2010 - 14:48
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
På första jacket ska telefonkabelns ledare in på de två undre skruvarna.
När man sen kopplar vidare, så kopplar man från BÅDA de två översta på varje sida, och vidare till de två understa i nästa jack.
Det är så jag har kopplat (tror jag).
Postad 05 juli 2010 - 17:07
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Spela in hela program mha av teliaboxen?
Förklarar med hjälp av min viasatbox: Om jag ser (halvser) ett program och en halvtimme in i programmet inser att jag vill se programmet (=spela in) men inte just nu så kan jag förutsatt att kanalen varit igång på boxen välja att spela in med ett knapptryck. Vad den då gör är att den spelar in hela programmet om det inte redan har gått en dryg timme av programmet alternativt så länge som boxen stått på denna kanal. Och inte som teliaboxen gör, spelar in från där mitt knapptryck görs trots att materialet finns i boxens buffertminne. Även om jag spolar tillbaka med teliaboxens timeshift och påbörjar inspelningen där så följer inte hela programmet med. För mig är detta ett stort aber då det mesta senare spelas över på DVD-skivor för framtida tittande.
Är det fler som anser att detta är ett problem som bör åtgärdas? Kan ju tänkas vara så att du efter en stund kommer på att det här vill nog också min sambo/barn/kompis eller liknande se. Varför sparas då inte hela programmet när det redan ligger i timeshiftbufferten utan bara återstoden?
Redigerat av echotuva, 05 juli 2010 - 17:12.
Postad 05 juli 2010 - 17:32
hagoran
-
hagoran
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
En fråga: Mina föräldrar har bredband, ip-telefoni och iptv. När det ringer så blir det störningar i bilden, den fryser till ett tag. De har "smart-modemet", som sitter i första jacket. Ingen telefon sitter i första jacket. Vad kan det vara för fel?
Vad har dom för telefoner? Hjälpte en granne att installera ADSL med samma fenomen. Bilden frös när man talade i telefonen. Telia skickade ny splitter men det hjälpte inte. Det visade sig att grannen hade gamla telefoner med fingerskiva. Dom (2st) byttes mot DECT (trådlösa) telefoner och sedan var problemet borta. /Hans
Postad 05 juli 2010 - 17:49
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Vad har dom för telefoner? Hjälpte en granne att installera ADSL med samma fenomen. Bilden frös när man talade i telefonen. Telia skickade ny splitter men det hjälpte inte. Det visade sig att grannen hade gamla telefoner med fingerskiva. Dom (2st) byttes mot DECT (trådlösa) telefoner och sedan var problemet borta.
/Hans
Det är inte fingerskiva, men det är väl generationen efter det. Om man provar att dra ut alla telefoner, så borde störningarna försvinnna om det är någon telefon som spökar. Ska prova det, tackar för tipset. Spela in hela program mha av teliaboxen?
Förklarar med hjälp av min viasatbox: Om jag ser (halvser) ett program och en halvtimme in i programmet inser att jag vill se programmet (=spela in) men inte just nu så kan jag förutsatt att kanalen varit igång på boxen välja att spela in med ett knapptryck. Vad den då gör är att den spelar in hela programmet om det inte redan har gått en dryg timme av programmet alternativt så länge som boxen stått på denna kanal. Och inte som teliaboxen gör, spelar in från där mitt knapptryck görs trots att materialet finns i boxens buffertminne. Även om jag spolar tillbaka med teliaboxens timeshift och påbörjar inspelningen där så följer inte hela programmet med. För mig är detta ett stort aber då det mesta senare spelas över på DVD-skivor för framtida tittande.
Är det fler som anser att detta är ett problem som bör åtgärdas? Kan ju tänkas vara så att du efter en stund kommer på att det här vill nog också min sambo/barn/kompis eller liknande se. Varför sparas då inte hela programmet när det redan ligger i timeshiftbufferten utan bara återstoden?
Håller helt med, jag trodde i min enfald att det var så först. För det känns lite så när man trycker på rec. Spela in program "abc"? Och sen gör den inte det. Borde inte vara rocket science att fixa.
Postad 05 juli 2010 - 18:27
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Håller helt med, jag trodde i min enfald att det var så först. För det känns lite så när man trycker på rec. Spela in program "abc"? Och sen gör den inte det. Borde inte vara rocket science att fixa.
Varför skulle den fungera så? Jag gissar på att de valt att imitera en vanlig analog VHS-bandspelare i beteendet. En sådan börjar spela in när du trycker på REC och inget annat. Det är så de allra flesta otekniska medelsvenssons mellan 40-70 förväntar sig att det fungerar och de har ingen aning om vad en "timeshiftbuffer" är för något.
Postad 05 juli 2010 - 18:47
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Varför skulle den fungera så? Jag gissar på att de valt att imitera en vanlig analog VHS-bandspelare i beteendet. En sådan börjar spela in när du trycker på REC och inget annat. Det är så de allra flesta otekniska medelsvenssons mellan 40-70 förväntar sig att det fungerar och de har ingen aning om vad en "timeshiftbuffer" är för något.
Kan så vara att medelsvensson skulle tro det, men jag har haft en HTPC sen 2002 och har andra preferenser och vill gärna tro att det ska bli lite bättre med ny teknik inte samma som med gammal. Men jag kan förstå att en del har svårt att se framåt och där verkar de som bestämmer hur saker och ting ska fungera hos Telia. Man skulle kunna tro att sånt stort företag skulle se framåt och inte bara bakåt. Man gör det så enkelt ur ett programmeringsperspektiv som möjligt och inte vad som är användbart enkelt. Ta bara tv-guiden som man gjort om nu för att hänga på andra tv-guider, inte framkant direkt.
Postad 05 juli 2010 - 18:58
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Varför skulle du behöva veta vad timeshiftbuffer är för att kunna spela in ett program i sin fulla längd menar du? Du ska bara behöva trycka rec så ska det spelas in enligt mig...
Postad 05 juli 2010 - 21:16
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Vad är det för fjärr numera till 1963:an? Kikar man på telia.se verkar det vara en något nyare fjärr till 1003-modellen?
En plastig och ganska ful fjärr, men den fungerar. Off topic i denna tråd, men: Jag rekommenderar att alla som är tekniker och som har en hög med fjärrkontroller skaffar en Logitech Harmony-fjärr istället. Det kan vara lite bök att programmera den, men gör man det ordentligt är det sen väldigt sköööönt. Flickvän, farmor och små barn fattar hur den funkar. EN knapp för att starta en aktivitet, t.ex. "Titta på IPTV"; då startas TVn, receivern, 1963-boxen, TVn går till rätt HDMI-port och receivern ställs på rätt input, sen funkar fjärren som förväntat - Kanalknappar, volym, Info, Meny, Guide, osv styr rätt burk. Om flickvännen sen vill lyssna på radio väljer hon att byta aktivitet och trycker på "Lyssna på Radio". Fjärren minns då vad den tidigare slagit på och stänger av TV och IPTV-box men låter receivern vara på, däremot byter den input till Radio. När man är klar för kvällen trycker man på Off-knappen på fjärren, så stänger den av de prylar den vet fortfarande är påslagna. Själv har jag en Harmony 555. Förutom det sköna med att ha EN fjärr istället för en liten korg full av dem gillar jag Harmonyn pga dess räckvidd. När man har middag med kompisar kan vi sitta i köket och styra musiken inne i vardagsrummet. Så kraftfulla är ingen av de 5 originalfrärrkontroller jag har. Att Harmonyn lyser upp när den känner av lite rörelse är också trevligt när man i nattmörkret famlar efter den i soffan.
Redigerat av elofu17, 05 juli 2010 - 21:43.
Postad 05 juli 2010 - 21:36
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Även om jag spolar tillbaka med teliaboxens timeshift och påbörjar inspelningen där så följer inte hela programmet med. För mig är detta ett stort aber då det mesta senare spelas över på DVD-skivor för framtida tittande. Är det fler som anser att detta är ett problem som bör åtgärdas?
Ja, det är väldigt enerverande! Den Samsung-PVR jag hade till ComHem gjorde rätt - den spelade in det som redan låg i timeshift och fortsatte sedan om man tryckte på Rec i timeshift-läge. Det är aldrig kul att tvingas nedgradera till något som fungerar sämre än det man vant sig vid. Möjligheten till två samtidiga inspelningar är fortfarande den funktion jag vant mig vid och som jag nu saknar i princip varje dag. ...och de fula och ofungerande undertexterna är den funktion som jag stör mig mest på varje dag. Ca två gånger i veckan saknar jag möjligheten att spela in det som redan ligger i timeshift-buffern.
Redigerat av elofu17, 05 juli 2010 - 21:46.
Postad 05 juli 2010 - 22:27
hagoran
-
hagoran
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
En plastig och ganska ful fjärr, men den fungerar.
Off topic i denna tråd, men: Jag rekommenderar att alla som är tekniker och som har en hög med fjärrkontroller skaffar en Logitech Harmony-fjärr istället. Det kan vara lite bök att programmera den, men gör man det ordentligt är det sen väldigt sköööönt. Flickvän, farmor och små barn fattar hur den funkar. EN knapp för att starta en aktivitet, t.ex. "Titta på IPTV"; då startas TVn, receivern, 1963-boxen, TVn går till rätt HDMI-port och receivern ställs på rätt input, sen funkar fjärren som förväntat - Kanalknappar, volym, Info, Meny, Guide, osv styr rätt burk. Om flickvännen sen vill lyssna på radio väljer hon att byta aktivitet och trycker på "Lyssna på Radio". Fjärren minns då vad den tidigare slagit på och stänger av TV och IPTV-box men låter receivern vara på, däremot byter den input till Radio. När man är klar för kvällen trycker man på Off-knappen på fjärren, så stänger den av de prylar den vet fortfarande är påslagna. Själv har jag en Harmony 555. Förutom det sköna med att ha EN fjärr istället för en liten korg full av dem gillar jag Harmonyn pga dess räckvidd. När man har middag med kompisar kan vi sitta i köket och styra musiken inne i vardagsrummet. Så kraftfulla är ingen av de 5 originalfrärrkontroller jag har. Att Harmonyn lyser upp när den känner av lite rörelse är också trevligt när man i nattmörkret famlar efter den i soffan.
......eller varför inte utnyttja din Iphone (om du har en?) och skräddarsy nästan obegränsat antal "fjärrkontroller" Kolla in denna sidan : http://www.l5remote.com//Hans
Postad 05 juli 2010 - 22:49
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
......eller varför inte utnyttja din Iphone (om du har en?) och skräddarsy nästan obegränsat antal "fjärrkontroller" Kolla in denna sidan : http://www.l5remote.com/
Kul att det kommer allehanda skoj prylar och program till iphone. Efter en snabb blick på den där sidan tror jag dock att detta bara är ytterligare en multifjärr. Jag har ägt flera multifjärrkontroller ända sedan början av 90-talet och det har alltid slutat med att jag ändå har flera fjärrkontroller framme. Det som jag är så nöjd med med Harmonyn är att den INTE bara är en multifjärr, utan att den har "Actions". (naturligtvis kan man gå ur Action-läget och in i Device-läge -- Då fungerar hela fjärrkontrollen som en gammal hederlig multifjärr (fast utan mecket med att behöva scanna in IR-koder, de laddas ner automatiskt från nätet)) Jaja, off topic som sagt. :-)
Redigerat av elofu17, 05 juli 2010 - 22:51.
Postad 05 juli 2010 - 23:55
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Kan förvisso vara första jacket om det inte finns något annat jack, dock står allt inte rätt till med det jacket (så till vida inget sitter före modem filtret i jacket) för filtret till modemet(oavsett sort) kan inte göra sitt jobb rätt så det är felaktiga signaler som stör. Kolla in denna om jackÅterstår problemet ring supporten och felanmäl (det ingår ju när du är abonnent)
Postad 06 juli 2010 - 01:48
agakhan
-
agakhan
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Av särskilda villkor punkt 5.2 framgår: ... För att kunna använda Tjänsten behöver Kunden en digitalbox. Kunden får endast använda digitalbox som tillhandahålls eller är godkänd av Telia.
Box som tillhandahålls av annan leverantör än Telia är inte godkänd och får således ej användas. Om det fungerar kan jag inte svara på då det saknar relevans eftersom att du inte FÅR använda den.
Markus Johansson Telia Kundservice
Tack Markus. En heder att du svarar. Ja jag tänkte väl det att de olika operatörerna kör med egna lösningar för att låsa oss konsumenter till dem. Det är ju så på många andra områden. Trodde dock att det nu snart är tid att släppa den filosofin. Det håller inte i längden att försöka skydda sin position på det sättet. Första uppluckringen är ju att det kommer enhetliga laddningsapp till mobilerna.
Postad 06 juli 2010 - 07:23
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Det här med fula undertexter vad menar ni med det?
Det är väl ändå TV kanalerna som bestämmer hur de skall se ut. Eller har Telia något eget tjafs?
Skulle vara bra i fall någon kunde ta kort på sin tv skärm och visa upp de fula undertexterna här på forumet....
Postad 06 juli 2010 - 14:48
MagnusÖ
-
MagnusÖ
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag installerade mitt telia igår med ip-telefoni, TV och internet via fiber 50/100Mb och det jag fick problem med var HDMI utgången på motorola 1963 boxen som gav mig problem som att bilden fick regnbågseffekter och att färgerna såg helt sjuka ut. När jag istället kopplade boxen till tv.n med den medföljande scart-kabeln så fick jag normal bild.
HDMI-kabeln är en Supra kabel som jag har använt både till DVDn och min bärbara dator uppkopplad till TVn och då har jag aldrig haft några problem med bilden.
Det finns inte så många inställningsmöjligheter på boxen så var ligger felet???
Magnus
Redigerat av MagnusÖ, 06 juli 2010 - 14:49.
Postad 06 juli 2010 - 14:57
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag installerade mitt telia igår med ip-telefoni, TV och internet via fiber 50/100Mb och det jag fick problem med var HDMI utgången på motorola 1963 boxen som gav mig problem som att bilden fick regnbågseffekter och att färgerna såg helt sjuka ut. När jag istället kopplade boxen till tv.n med den medföljande scart-kabeln så fick jag normal bild.
HDMI-kabeln är en Supra kabel som jag har använt både till DVDn och min bärbara dator uppkopplad till TVn och då har jag aldrig haft några problem med bilden.
Det finns inte så många inställningsmöjligheter på boxen så var ligger felet???
Magnus
Har inte hört talas om liknande fel, men steg 1 torde vara att testa olika kombinationer med annan TV och annan hdmi kabel, för att kunna dra slutsats om något är trasigt (och i så fall vad) eller om det är ett rent kompatibilitetsproblem.
Postad 06 juli 2010 - 22:56
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Det här med fula undertexter vad menar ni med det? Det är väl ändå TV kanalerna som bestämmer hur de skall se ut. Eller har Telia något eget tjafs? Skulle vara bra i fall någon kunde ta kort på sin tv skärm och visa upp de fula undertexterna här på forumet....
De "vanliga" svenska kanalerna så som SVT, TV3, TV4 och femman har inbränd text. Den brukar vara hyfsat snygg, och naturligtvis kommer den vid rätt tillfälle. För alla andra kanaler där kunder kan vilja ha olika textningsspråk (Danska, Finska, osv) är det Telia som sköter texten, och det ser varken bra ut eller fungerar speciellt tillfredsstälande. Personligen tycker jag alltså att det funkar så dåligt att jag måste stänga av textningen helt för att stå ut med att titta på filmer på de olika TV1000-kanalerna. ...det är inte direkt det jag hade tänkt mig när jag beställde kanalpaketet.
Postad 06 juli 2010 - 23:37
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
De "vanliga" svenska kanalerna så som SVT, TV3, TV4 och femman har inbränd text. Den brukar vara hyfsat snygg, och naturligtvis kommer den vid rätt tillfälle. För alla andra kanaler där kunder kan vilja ha olika textningsspråk (Danska, Finska, osv) är det Telia som sköter texten, och det ser varken bra ut eller fungerar speciellt tillfredsstälande. Personligen tycker jag alltså att det funkar så dåligt att jag måste stänga av textningen helt för att stå ut med att titta på filmer på de olika TV1000-kanalerna. ...det är inte direkt det jag hade tänkt mig när jag beställde kanalpaketet. 
Utseendet i sig är en sak, håller helt med om att de kunde se bättre ut. Men med Telias typsnitt kapas dessutom de sista tecknen på raden ganska ofta. Men värst av allt är att de inte kommer rätt i tid. Att försöka följa en snabb dialog när texten ligger flera sekunder ur fas blir man snabbt snurrig av. Själv löser jag detta för dessa kanaler genom att spela in på en extern enhet, då texterna i mitt fall är i rätt fas vid utsändning men blir fel bara vid uppspelning av egeninspelat material. Man tappar liksom själva idén med en inspalningsbar box då, men man får väl hoppas att de löser det någon gång... De kanaler som har inbränd text går ju i alla fall att spela in.
Redigerat av Michael L, 06 juli 2010 - 23:38.
Postad 07 juli 2010 - 06:47
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Ja, det är väldigt enerverande!
Den Samsung-PVR jag hade till ComHem gjorde rätt - den spelade in det som redan låg i timeshift och fortsatte sedan om man tryckte på Rec i timeshift-läge. Det är aldrig kul att tvingas nedgradera till något som fungerar sämre än det man vant sig vid. Möjligheten till två samtidiga inspelningar är fortfarande den funktion jag vant mig vid och som jag nu saknar i princip varje dag. ...och de fula och ofungerande undertexterna är den funktion som jag stör mig mest på varje dag. Ca två gånger i veckan saknar jag möjligheten att spela in det som redan ligger i timeshift-buffern.
Som tur är används teliaboxen bara som backup än så länge då ingen annan box finns att tillgå pga samtidiga inspelningar. Skulle tippa att jag ser max ett program i veckan med Telias lösning. Men om inte undertexterna fungerar så är inte telia någon vinnare. Får hoppas att de löser detta framöver. Varken med CD eller Viasat har jag någonsin upplevt problem med undertexter...
Postad 07 juli 2010 - 07:51
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Vill bara förtydliga hallbergs svar något... Citera(Joakim_A @ Jun 28 2010, 05:59 ) För er som har Fiberlan via kollektivavtal. Då ingår ju grundutbudet i hyran. Men frågan är ingår också då krypteringsavgiften på 249kr/ halvår?
I vårt avtal ingår krypteringen i månadsavgiften.
Inte om man vill göra någon ändring i utbudet väl, tex utöka med någon kanal, för då tillkommer ju krypteringsavgift och således tar Telia betalt två gånger för krypteringsavgiften på samma box. Citera(Joakim_A @ Jun 28 2010, 05:59 ) Måste man ha tvillingabonnemang för att kunna ta emot 2 kanaler samtidigt om man har en inspelningsbar box?
Nej, du kan då ta emot 2 strömmar till samma box med ett abonnemang.
Men värt att notera är att du endast kan spela in en av strömmarna
Postad 07 juli 2010 - 20:02
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Utseendet i sig är en sak, håller helt med om att de kunde se bättre ut. Men med Telias typsnitt kapas dessutom de sista tecknen på raden ganska ofta.
Jupp, men det problemet har minskat för mig. ...eller så är det bara som jag tror, då jag ofta stänger av texten helt, och då slipper se dessa fel... Men värst av allt är att de inte kommer rätt i tid. Att försöka följa en snabb dialog när texten ligger flera sekunder ur fas blir man snabbt snurrig av. Själv löser jag detta för dessa kanaler genom att spela in på en extern enhet, då texterna i mitt fall är i rätt fas vid utsändning men blir fel bara vid uppspelning av egeninspelat material. Man tappar liksom själva idén med en inspalningsbar box då, men man får väl hoppas att de löser det någon gång... De kanaler som har inbränd text går ju i alla fall att spela in.
Stort medhåll! Det värsta med detta är att det är så många olika fel att det inte går att buggrapportera på ett bra sätt. För mig kommer texten ibland rätt, ibland för sent, ibland för tidigt när jag tittar i realtid och utan timeshift. I timeshift är det likadant. Om jag spelar in något brukar texterna oftast visas vid samma tillfälle vid uppspelning som vid realtidstiddandet, men ibland hamnar undertexten flera sekunder fel (före eller efter). Jag har en 1963 och Telia FiberLan (i Uppsala). Jag startar så gott som aldrig om boxen, bara efter uppdateringar. Det är lika mycket/lite problem med timingen på undertexterna i realtid varesig man har en samtidig inspelning igång eller ej.
Postad 07 juli 2010 - 20:48
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Hej Markus och alla andra. Webbservern där jag tillhandahöll min rapport verkar ha tokat ihop. Ny URL till rapporten (aka "mastodontinlägget"): http://vmlinux.org/~.../telia 1963.htm
Redigerat av elofu17, 07 juli 2010 - 20:56.
Postad 07 juli 2010 - 21:09
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hej Markus och alla andra.
Webbservern där jag tillhandahöll min rapport verkar ha tokat ihop.
Ny URL till rapporten (aka "mastodontinlägget"): http://vmlinux.org/~.../telia 1963.htm
Summering: Tjänsten fungerar i dagsläget för TV-tittande men så mycket mer än så är det inte. Jag kan inte rekommendera den till vänner och bekanta förrän den är likvärdig konkurrenternas.
Vad är det för likvärdiga konkurrenter inom IPTV du tänker på nu? Leverantörer av DVB-tjänster är inte likvärdiga. Att jämföra dem och säga att det ena är bättre eller sämre än det andra är ungefär som att jämföra tåg och flyg. Helt meningslöst. Självklart går det snabbare att flyga långa streckor men det är ingen stor överraskning. Samma sak här.
Redigerat av Unregistered1402, 07 juli 2010 - 21:12.
Postad 08 juli 2010 - 00:32
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Vad är det för likvärdiga konkurrenter inom IPTV du tänker på nu? Leverantörer av DVB-tjänster är inte likvärdiga. Att jämföra dem och säga att det ena är bättre eller sämre än det andra är ungefär som att jämföra tåg och flyg. Helt meningslöst. Självklart går det snabbare att flyga långa streckor men det är ingen stor överraskning. Samma sak här.
Jag tänker på likvärdig över huvud taget. Jag vet att det inte finns så mycket IPTV att konkurrera med, men om Telia nu slår på stora trumman och erbjuder en TV-tjänst via IP så anser både jag och medel-svensson att den ska fungera MINST lika bra som den TV han är van vid idag. Särskilt om den nya TV-tjänsten han köper är dyrare än den han sade upp. PS. När jag skrev den där meningen låg fokuset på texten mer på 1963-boxen. Där efter har det tillkommit mer och mer punkter som har med tjänsten som sådan att göra. Men enligt mig är fortfarande både 1963 boxen och TV-tjänsten inte ikapp konkurrenternas boxar och tjänster, oavsett om de kör via IP eller DVB-*, så det jag skrev där anser jag fortfarande; Jag tänker inte rekommendera TV-tjänsten (eller boxen) till någon kompis/vän/förälder förrän den faktiskt funkar som förväntat. PS2. Jag valde just ordet "likvärdig" för att förhindra sådana här diskussioner. Likvärdig = "Lika bra som" eller "lika värderad som".
Postad 08 juli 2010 - 07:09
tommyq
-
tommyq
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag håller med om att problemet med textningen på inspelningar är riktigt irriterande. Det känns knappt som att det går att spela in filmer längre.
Dessutom, igår fungerade inte inspelning via mina sidor. Känt problem? Har inte testat idag.
En sak till: Jag skulle faktiskt vilja ha tillbaka den gamla TV-guiden. Visst, upplägget på den nya är mycket bättre, men den är ju så otroligt seg så att man numera undviker helt att använda den.
Postad 08 juli 2010 - 08:30
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Jag hade problem med textningen, men jag fick göra en reset på boxen efter den senaste kontakten, och före det även ta bort användarkoderna och all programvara i den. efter detta fungerar textningen mycket bättre.
Postad 08 juli 2010 - 09:34
Unregistered70452c8d
-
Unregistered70452c8d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Klart man kan jämföra IP-TV med DVB-?. Även om tekniken bakom är helt olika så är ju tjänsten för slutanvändaren den samma. Titta på olika TV-kanaler samt möjlighet att spela in. Just på funktionen att fungera för "vanligt" TV tittande kan man ju inte säga att Telia inte riktigt är med i matchen ännu. 1. Textning måste fungera. (både live och på inspelningar) 2. Via Fiberlan borde man kunna spela in 2 strömmar När textningen är fixad är väl Telia ett alternativ till DVB-x, även om jag anser att även inspelning av 2 strömmar borde fungera för bli ett riktigt hett alternativ. Hade problem med textningen på Discovery i julas när texten släppade efter ca 15sek, och det gjorde att programen mer eller mindre var omöjliga att kolla på. På det stora hela är jag dock nöjd med Telias IP-tv, men jag har inga betalkaneler där problemet med textningen främst verkar förekomma.
Redigerat av Unregistered70452c8d, 08 juli 2010 - 09:36.
Postad 08 juli 2010 - 10:43
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Klart man kan jämföra IP-TV med DVB-?. Även om tekniken bakom är helt olika så är ju tjänsten för slutanvändaren den samma.
Ligger mycket i det. Hade problem med textningen på Discovery i julas när texten släppade efter ca 15sek, och det gjorde att programen mer eller mindre var omöjliga att kolla på.
Det där tror jag dock inte har något att göra med de problem man avhandlar i denna tråd, där handlar det väl om inbränd text, eller?
Postad 08 juli 2010 - 11:28
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Klart man kan jämföra IP-TV med DVB-?. Även om tekniken bakom är helt olika så är ju tjänsten för slutanvändaren den samma. Titta på olika TV-kanaler samt möjlighet att spela in. Just på funktionen att fungera för "vanligt" TV tittande kan man ju inte säga att Telia inte riktigt är med i matchen ännu.
1. Textning måste fungera. (både live och på inspelningar) 2. Via Fiberlan borde man kunna spela in 2 strömmar
När textningen är fixad är väl Telia ett alternativ till DVB-x, även om jag anser att även inspelning av 2 strömmar borde fungera för bli ett riktigt hett alternativ. Hade problem med textningen på Discovery i julas när texten släppade efter ca 15sek, och det gjorde att programen mer eller mindre var omöjliga att kolla på.
På det stora hela är jag dock nöjd med Telias IP-tv, men jag har inga betalkaneler där problemet med textningen främst verkar förekomma.
Nä tekniken för slutanvändaren är inte den samma. Det finns saker som den ena kan erbjuda men inte den andra, t.ex. så kan jag inte ta med mig min IPTV i husvagnen (som det ser ut för närvarande i alla fall), DVB å andra sidan erbjuder inte att jag bokar inspelningar via mobilen.
Redigerat av Unregistered31511, 08 juli 2010 - 12:07.
Postad 08 juli 2010 - 12:05
Unregistered70452c8d
-
Unregistered70452c8d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Det där tror jag dock inte har något att göra med de problem man avhandlar i denna tråd, där handlar det väl om inbränd text, eller?
Kan vara så, har bara stött på det en gång. Hur som helst är det ett problem som måste lösas kvickt, på de kanaler som lider av problemet. Nä tekniken för slutanvändaren är inte den samma. Det finns saker som den ena kan erbjuda men inte den andra, t.ex. så kan jag inte ta med mig min IPTV i husvagnen (som det ser ut för närvarande i alla fall), DVB å andra sidan erbjuder inte att jag bokar inspelningar i mobilen.
Jo sant, fast den primär funktionen är enligt mig att kunna se på TV hemma i soffan och att spela in desamma. Och på den punkten tycker jag Telia inte riktigt är hemma än då de har problem med textningen och enligt mig möjligheten att spela in 2 kanaler samtidigt (iaf för fiberlan). Sen har ju de olika teknikerna lite andra för/nackdelar som du säger. Alla olika funktioner som kommer beroende på vilken grundteknik som används blir ju mer eller mindre meningslösa så länge inte den primära funktionen fungerar. Hjälper ju inte att du kan ta med dig boxerkortet till husvagnen om den står pakerad där du inte får signal, eller att du spelar in ett program via mobilen som när nu kommer och skall se det har helt uppfuckad textning.
Postad 08 juli 2010 - 12:42
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Nä tekniken för slutanvändaren är inte den samma. Det finns saker som den ena kan erbjuda men inte den andra, t.ex. så kan jag inte ta med mig min IPTV i husvagnen (som det ser ut för närvarande i alla fall), DVB å andra sidan erbjuder inte att jag bokar inspelningar i mobilen.
Visst finns skillnader i tjänsten som beror på tekniken, men för kunden är det inte relevant när det gäller grundfunktionerna i tjänsten, de bör fungera likvärdigt. Som användare lär man ju inte resonera som att "det är en helt annan teknisk lösning så därför är det OK att textningen inte fungerar 100%", eller att "eftersom jag kan få video on demand så är det OK att programguiden är betydligt långsammare än om jag kört med Boxer". För kunden är det inte intressant varför det skiljer. Tekniken bakom skiljer, men kundens upplevelse av grundläggande funktion skall inte behöva göra det. Att olika tekniker kan erbjuda olika tilläggstjänster är en helt annan sak. Just IPTV av idag är en udda fågel på många sätt i och med att det mer hänger på operatören än boxen hur saker fungerar. Ditt exempel att boka inspelningar i mobilen är ett typiskt exempel. Hos Telia sitter den funktionen i mångt och mycket i operatörens server, samma funktion går att få för DVB, men då hänger det på att du har rätt box (eller HTPC) och anslutit den till nätverket. Sånt gör detaljerade jämförelser lite kniviga eftersom man alltid är hänvisad till att jämföra hur tjänsten hos en operatör fungerar med hur en specifik boxtyp avsedd för en annan operatör fungerar. Jag dissar inte Telias IPTV, även om jag inte har det själv så är de jag känner som har det i stort sett nöjda. Men det är en TV-tjänst man levererar och då är det helt naturligt att ställa förväntningarna på den efter hur det fungerar med andra lösningar.
Postad 08 juli 2010 - 17:45
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Som användare lär man ju inte resonera som att "det är en helt annan teknisk lösning så därför är det...
Varför inte? Skall du köpa en Plasma-TV eller en LCD-TV? Båda är till för samma sak men de olika varianterna har sina fördelar respektive nackdelar. Samma sak med: * Windows-PC mot Mac-dator. * Xbox360 mot PS3 mot Wii. * DLP- mot LCD-projektor. * Diesel- mot bensin- mot Biogasbilar Folk tvingas välja mellan olika produkter med samma åndamål men baserade på olika tekniker och med olika förutsättningar varje dag. Fattar inte varför digital-tv skulle vara ett undantag. Sen kan jag väl i och för sig hålla med om att just textningen bara handlar om ren inkompetens hos Telias utvecklare och ingenting annat men det är ju ett specialfall. Jag tänker mer på saker som "Dumma dumma Telia jag får inte välja box fritt!" och "Varför kan jag inte spela in mer än en kanal?" eller "Jag vill ta emot IPTV i min HTPC!", osv. Alltid med idiotiska argument som "Det är såååå inte 2010-tal!", "Min HTPC har kunnat det här i flera år!" och "Det går på andra boxar (för helt andra mottagningsformer) ifrån Panasonic/Pioneer/Sony/Philips/whatever". Enfaldigt!
Postad 08 juli 2010 - 17:54
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag undrar om det arbetas med att kunna få in Spotify i 1910 boxarna?
EK
Postad 08 juli 2010 - 18:34
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Varför inte? Skall du köpa en Plasma-TV eller en LCD-TV? Båda är till för samma sak men de olika varianterna har sina fördelar respektive nackdelar. Samma sak med:
* Windows-PC mot Mac-dator. * Xbox360 mot PS3 mot Wii. * DLP- mot LCD-projektor. * Diesel- mot bensin- mot Biogasbilar
Men då handlar det i de flesta fall om nyanser och smakfrågor (möjligen undantaget exemplet Wii som konceptmässigt skiljer sig en smula). På de flesta punkter är det ingen skillnad för föraren vilket drivmedel motorn går på. Sen kan jag väl i och för sig hålla med om att just textningen bara handlar om ren inkompetens hos Telias utvecklare och ingenting annat men det är ju ett specialfall. Jag tänker mer på saker som "Dumma dumma Telia jag får inte välja box fritt!" och "Varför kan jag inte spela in mer än en kanal?" eller "Jag vill ta emot IPTV i min HTPC!", osv. Alltid med idiotiska argument som "Det är såååå inte 2010-tal!", "Min HTPC har kunnat det här i flera år!" och "Det går på andra boxar (för helt andra mottagningsformer) ifrån Panasonic/Pioneer/Sony/Philips/whatever". Enfaldigt!
Visst, jag känner igen det "gnället", men det finns ibland ett visst berättigande. Tittat på TV har vi gjort via olika tekniker i decennier och vi har vant oss vid att ta vissa möjligheter för givet. Nuvarande IPTV-system når enligt min mening inte riktigt upp till "minsta gemensamma nämnare", ibland beroende på naturliga gränser i tekniken, ibland beroende på klumpig implementation. De naturliga gränserna är ju inte mycket att orda om, däremot ser jag inget fel i att man påpekar sånt som "by design" inte når upp till många normalanvändares förväntningar på en TV-tjänst. Egentligen hoppas jag att nuvarande proprietära koncept för IPTV blir en parentes och att man kommer till något som mer liknar DVB-?, det pågår väl vissa arbeten i den vägen. Distributionsformen har stor potential för de abonnenter som har bra access, där borde den rätt utförd kunna sopa bort både kabel och marksänt.
Postad 08 juli 2010 - 19:42
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Jag undrar om det arbetas med att kunna få in Spotify i 1910 boxarna?
EK
De boxarna har för lite minne för att köra spotify så det lär inte hända.
Postad 08 juli 2010 - 22:08
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Varför inte? Skall du köpa en Plasma-TV eller en LCD-TV? Båda är till för samma sak men de olika varianterna har sina fördelar respektive nackdelar. Samma sak med:
* Windows-PC mot Mac-dator. * Xbox360 mot PS3 mot Wii. * DLP- mot LCD-projektor. * Diesel- mot bensin- mot Biogasbilar
Folk tvingas välja mellan olika produkter med samma åndamål men baserade på olika tekniker och med olika förutsättningar varje dag. Fattar inte varför digital-tv skulle vara ett undantag.
Nu är det du som jämför äpplen och päron. Alla dina exempel gäller köp av en produkt och där är Svensson van vid att han måste läsa på, fråga säljare, läsa recensioner och råd på Internet-forum och så vidare innan han slår till. Det jag skriver om är en tjänst. När Svensson köper en vanlig och välkänd tjänst tar han för givet att leverantören kan leverera denna tjänst på vanligt sätt och utan problem. (Att han sen måste läsa på om skillnader i extrafinesser jämfört med konkurrenter är självklart.) En jämförelse: Du ska skaffa ett nytt mobilabb till dig själv. Efter att ha kollat runt och jämfört priser väljer du att köpa mobilabonnemanget från ett stort och känt telecom-företag som har liknande mobilabb-priser som alla andra. Abonnemanget kopplas in och du ringer upp en kompis. Samtalet kopplas upp och ni kan prata med varandra. ... bara det att i bakgrunden tutar konstant några tusen vuvuzelas! Alla samtal i framtiden har dessa vuvuzelas tutande i bakgrunden. När du ringer till farmor, när en kund på jobbet ringer till dig, osv. Du kan prata med den andre parten, så i praktiken fungerar faktiskt tjänsten du köpt, men skulle du anse att tjänsten fungerar? ...och skulle du rekommendera den till bekanta? Wohoo, vad vi är off-topic i detta forum just nu.
Postad 08 juli 2010 - 22:53
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Snart kan ju problemen med Telias undermåliga programmering av sina boxar, och undermåliga utbud, vara över, för nu har Post & Telestyrelsen bestämt att Telia måste öppna upp även sitt Fibernät för andra operatörer!
http://www.pts.se/sv...trade-bitstrom/
http://www.realtid.s...ltid196.dbp.asp
Då kan ju andra operatörer tillhandahålla vilka boxar som helst för IP-Tv, och man slipper vara låst till Telias alternativ!
Plus att andra kanaler än de Telia valt att erbjuda, kommer att finnas. Sannolikt t ex flera HD-kanaler från t ex Canal Digital.
http://www.canaldigi...g/HDTV-kanaler/
Nöjd nu? Citat: "Osäkerhet i regleringsfrågan äventyrar dock fortsatt fiberutbyggnad i Sverige, enligt Telia Sonera. "Otydligheten i regleringen skapar dock osäkerhet kring avkastningsmöjligheterna i fiberinvesteringarna. Framför allt gäller detta utbyggnaden av fibernät till villor. Därför gör Telia Sonera en selektiv satsning och investerar endast i fibernät där Teliasonera ser att man tillsammans med kunderna kan få en lösning som är kommersiellt rimlig", skriver bolaget i pressmeddelandet. " Källa: http://di.se/Artikla...xtPrevious=true
Postad 09 juli 2010 - 01:08
piffochpuff
-
piffochpuff
-
Rookie
-
7 inlägg
Känns lite off-topic men ändå inte.
Disskussionen om att det ena inte lever upp till det andra.
Vet att jag skrev inlägg om det tidigare.
Är fortfarande personliga prioriteringar och krav på tjänsten.
Vissa ser hellre att alla extra tjänster så som video on demand, de olika programbiblioteken, spotify, inspelning via hemsidan osv osv inte hade utvecklats ännu utan att det först skulle ha uppnått samma standard som övriga operatörer.
När väl TVn fungerar som "standard" (hatar det ordet) då kan Video on demand, programbibliotek osv tas fram.
Sen finns det kanske en del som klarar av att "leva" med hur det faktiskt fungerar idag och kan njuta av fördelen med video on demand, programbiblioteket, spotify, inspelning via hemsidan osv, och tycka att de övriga funktionerna som andra operatörer har kan komma senare.
Tycker själv att i dagsläget är IPTV överlägsen när det gäller video on demand men sämre på andra saker.
Men hur kommer det sig då att alla inte tycker likadant?
Jo, alla har vi egna prioriteringar över vad som är viktigast och vi har också egna krav på tjänsterna vi köper.
Vill däremot bara påpeka att jag inte tycker att det är idiotiska krav från någon sida, det jag ville framföra är att alla är vi olika och vi har alla egna åsikter.
Det med osynkade texter där texten inte är inbränd har jag själv också upplevt från en helt annan operatör och som inte är IPTV.
Tanken tycker jag är god med lösa undertexter. (Valfrihet man kan själv välja språk och ta bort den)
Men här håller jag helt klart med, är den osynkad och lever sitt egna liv då får de gärna vara inbrända i utsändningen istället. Osynkad text osv är så sjukt irriterande för när den väl finns där kan man inte låta bli att inte läsa den så då får man se utan istället.
Sen måste jag bara ställa frågan för har inte orkat läsa länkarna om fibernäten.
Betyder det att bredbandsbolaget, comhem, tele2 osv också måste släppa in andra operatörer eller gäller det endast TeliaSonera?
Valfrihet är alltid underbart och är något jag också har som en hög prioritet!
Postad 09 juli 2010 - 03:56
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Sen måste jag bara ställa frågan för har inte orkat läsa länkarna om fibernäten. Betyder det att bredbandsbolaget, comhem, tele2 osv också måste släppa in andra operatörer eller gäller det endast TeliaSonera? Valfrihet är alltid underbart och är något jag också har som en hög prioritet!
Förmodligen bara åt ena hållet PTS är ju lite enkelriktade, tycker dock också att det skall vara lika för alla. Dom operatörer som pratas om just nu ska det ju vara "konkurrens på lika villkor" men så är det inte. Televerket som en gång utvecklade det som nu är ComHem finansierades med statliga pengar, om det skall vara konkurrens på lika villkor så borde stat/kommuner bygga fiber till allt och alla (kanske inte men bra uttryck) där sen alla kunder får välja operatörer som har råd att hyra in sig. PTS motverkar i vissa fall valfriheten och utvecklingen.
Postad 09 juli 2010 - 05:40
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Håller med om att de nät som byggdes under televerkets statliga tid, borde vara öppet för alla operatörer.
De nät som t.ex. Telia bygger idag, däremot. Vare sig det är fiber eller vanliga telefonlinjer, är det min personliga åsikt att de borde vara den byggande operatörens eget nät.
De andra operatörerna har exakt samma möjligheter som telia att bygga sina egna nät.
Om det skall vara så att ett svindyrt och nybyggt fibernät nästan genast skall vara öppet för vilken operatör som helst, kommer det inte att byggas fler nät. Man bygger ut för att man tror att man skall tjäna pengar på det, inte för att gynna en konkurrent. Detta kommer garanterat att stoppa en massa fiber utbyggnad.
Det bästa vore naturligtvis om staten byggde näten och operatörerna hyrde dem, fast då skulle väl inget hända heller, med all statlig byråkrati.
Postad 09 juli 2010 - 06:41
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
-Ska nu skaffa tvillingabonnemang och har två uppsättningar Ruckus samt två 1963 boxar.
Idag går patchkabeln från Telia switchen till kontakt på Ruckus längst till höger sett bakifrån.
Är det bara sedan att dra en ny patchkabel från en av dom andra portarna till den andra Ruckus,en?
/Lennart
Postad 09 juli 2010 - 07:58
sysk167
-
sysk167
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Rätt skumt fel jag hittat. Märkte att jag "lite huller om buller" saknade lokalkanalen (Mittnytt då jag bor i Sundsvall).
Igår kom jag på att jag hade inspelning på G på min digitalbox (1963) & då fick jag ABC som lokalkanal. Testade då inspelning var klar & då funkade Mittnytt igen. Gjorde en ny inspelning & kollade på lokalkanalen & då var ABC där igen. Stängde av inspelningen & kollade igen på lokalkanalen. Gävledala! Kollade på inställningarna för lokalkanalen & där var det omställt till Gävledala. För SVT finns det bara dessa 2 att välja mellan. ABC är väl default då man bor i område där det inte finns en lokalkanal?
Undras om jag fått en "random-digitalbox" vad det gäller lokalkanal. Den gissar & även ställer om sig lite hur som helst. Vid uppdatering av driver för boxen brukar det också bli fel. Antingen får jag ABC eller Gävledala & ALDRIG Mittnytt.
Rätt dåligt Felia
Postad 09 juli 2010 - 11:38
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Rätt skumt fel jag hittat. Märkte att jag "lite huller om buller" saknade lokalkanalen (Mittnytt då jag bor i Sundsvall). Igår kom jag på att jag hade inspelning på G på min digitalbox (1963) & då fick jag ABC som lokalkanal. Testade då inspelning var klar & då funkade Mittnytt igen. Gjorde en ny inspelning & kollade på lokalkanalen & då var ABC där igen. Stängde av inspelningen & kollade igen på lokalkanalen. Gävledala! Kollade på inställningarna för lokalkanalen & där var det omställt till Gävledala. För SVT finns det bara dessa 2 att välja mellan. ABC är väl default då man bor i område där det inte finns en lokalkanal? Undras om jag fått en "random-digitalbox" vad det gäller lokalkanal. Den gissar & även ställer om sig lite hur som helst. Vid uppdatering av driver för boxen brukar det också bli fel. Antingen får jag ABC eller Gävledala & ALDRIG Mittnytt. Rätt dåligt Felia
Någon som vet varför man inte kan välja vilken lokalkanal man vill ha av de som finns istället för att den ska vara "smart", vilken den inte klarar av. Borde väl inte vara någon rättighetsgrej väl.
Postad 09 juli 2010 - 12:01
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Rätt skumt fel jag hittat. Märkte att jag "lite huller om buller" saknade lokalkanalen (Mittnytt då jag bor i Sundsvall)....
Telia har en speciallösning där den byter multicastadress när det är dax för lokalsändningar. Detta byte är dock inaktiverat när man spelar in, och default om man inte byter till sin lokala blir ABC för hela Sverige (som då alltså alltid hamnar på inspelningar). Att den byter från den rätta lokalkanalen till någon närliggande fast felaktig, känns som ett separat problem och förmodligen en ren bugg.
Postad 09 juli 2010 - 19:56
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Nu är det du som jämför äpplen och päron. Alla dina exempel gäller köp av en produkt och där är Svensson van vid att han måste läsa på, fråga säljare, läsa recensioner och råd på Internet-forum och så vidare innan han slår till. Det jag skriver om är en tjänst
Det finns ingen som helst anledning att skilja på produkter och tjänster. Skyldigheten för Svensson att undersöka vad det är de köper är lika självklar i båda fallen. Bara naiva och lättrogna människor öppnar plånboken utan att veta vad de betalar för. Får man då någo man inte förväntar sig får man skylla sig själv tycker jag. När Svensson köper en vanlig och välkänd tjänst tar han för givet att leverantören kan leverera denna tjänst på vanligt sätt och utan problem. (Att han sen måste läsa på om skillnader i extrafinesser jämfört med konkurrenter är självklart.)
Du har helt fel. Ta t.ex. hantverkstjänster. Om du hade rätt så skulle TV4 aldrig kunnat producera "Fuskbyggarna". Byggarbete är ju en välkänd tjänst. Kan inte ju inte finnas skilnader eller? Om du skall flyga utomlands (en TJÄNST) så är det bra att kolla villkor för bagage, ingår mat eller inte, vad är det för flygplan, hur ser sittplatserna upp, osv. Återigen. Det är ingen skillnad på köparens skyldighet att undersöka både produkter, tjänsteleverantörer, tjänstevillkor, osv En jämförelse: Du ska skaffa ett nytt mobilabb till dig själv. Efter att ha kollat runt och jämfört priser väljer du att köpa mobilabonnemanget från ett stort och känt telecom-företag som har liknande mobilabb-priser som alla andra. Abonnemanget kopplas in och du ringer upp en kompis. Samtalet kopplas upp och ni kan prata med varandra. ... bara det att i bakgrunden tutar konstant några tusen vuvuzelas! Alla samtal i framtiden har dessa vuvuzelas tutande i bakgrunden. När du ringer till farmor, när en kund på jobbet ringer till dig, osv.
Förutsatt att alla tjänsterna är likvärdgia, t.ex. GSM (tänk IPTV) så har du helt rätt. Då kan man lätt jämföra kvalitén. Men nu det inte fallet. Snarare är det en jämförelse mellan NMT och GSM eller GSM och 3G eller 3G och 4G. Självklar kommer det finnas skillnader mellan två olika mobiltjänster baserat på de underliggande tekniker och jämförelser på detalj och korkade "Det går på A så det borde vara likadant på B" är inte relevanta.
Postad 10 juli 2010 - 02:16
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Det finns ingen som helst anledning att skilja på produkter och tjänster. Skyldigheten för Svensson att undersöka vad det är de köper är lika självklar i båda fallen. Bara naiva och lättrogna människor öppnar plånboken utan att veta vad de betalar för. Får man då någo man inte förväntar sig får man skylla sig själv tycker jag.
För mig är det stor skillnad. Möjligheten att utvärdera en tjänst innan man köper den är väldigt begränsad. Man litar helt enkelt på att tjänsteleverantören kan leverera det han säger i reklamen på TV och på sina websidor. Vid köp av en tjänst binder man ofta upp sig under ett år eller liknande. Du har helt fel. Ta t.ex. hantverkstjänster. Om du hade rätt så skulle TV4 aldrig kunnat producera "Fuskbyggarna". Byggarbete är ju en välkänd tjänst. Kan inte ju inte finnas skilnader eller? Om du skall flyga utomlands (en TJÄNST) så är det bra att kolla villkor för bagage, ingår mat eller inte, vad är det för flygplan, hur ser sittplatserna upp, osv. Återigen. Det är ingen skillnad på köparens skyldighet att undersöka både produkter, tjänsteleverantörer, tjänstevillkor, osv
Men nu skriver du ju precis det JAG vill säga. :-) "Fuskbyggarna" existerar just på grund av att Svensson t.ex. beställer ett byte av tak från en byggfirma som erbjuder detta. Byggfirman byter taket (dvs utför den beställda tjänsten) men det blev inte så bra. Därav missnöje och ett TV-program om det. Hade Telias problem med DigitalTVn varit överdrivet större, mer kostsamma (så att en hel barnfamiljs ekonomi krashar) och av mer uppseendeväckande natur skulle det lika väl kunnat finnas ett program kallat "FuskTV-leverantören". Allting handlar till syvende och sist om vad Svensson anser ingå i "vanlig TV" och hur "vanlig TV" fungerar. Så länge leverantören av tjänsten inte namnsätter, versionssätter eller på annat sätt märker den, utan bara kallar den för "DigitalTV", så antas att tjänsten fungerar "som vanligt".
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|