* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34864 svar till detta ämne
Postad 19 October 2010 - 13:31
affeman_83
-
affeman_83
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag undrar, ni som får ljudspikar, höjer och sänker ni volymen med Telia boxen? Jag fick dessa "ljudspikar" dock så var dom i normal volym, jag har full volym på telia boxen och använder förstärkaren för att höja och sänka volymen.
The Event hade dessa oljud två gånger, första vid 10min och det andra vid ca 31/32 minuter.
Jag använder inte volymreglaget på boxen utan på förstärkaren. Fick ljudspikarna på samma ställe om jag inte minns fel. Subwoofern fångade även upp ljudet denna gång vilket resulterade i en väldigt kraftig smäll. Vågar inte se på SVT HD längre då jag är rädd att förstöra min utrsutning. Kör även jag med Onkyo förstärkare.
Postad 19 October 2010 - 18:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Om jag spelar in något samtidigt som jag tittar på något redan inspelat så blir inspelningen skit med hack, mosaik och hackande ljud. Tyckt mig märka att det beror på att jag när jag tittar på det redan inspelade pausar några gånger, backar och håller på. Det blir kanske för mycket som hd:n ska hålla reda på samtidigt.
Har noterat samma sak... Jo, nog är det irriterande alltid...
Jag tror detta beror på ett känt fel. Fungerar det bra om du tittar på samma kanal du ska spela in på senare innan du startar uppspelningen av det inspelade materialet? Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 19 October 2010 - 20:49.
Postad 19 October 2010 - 20:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Kommer inte ihåg men jag har inga problem alls med PS3an.
Det enda jag känner till om PS3 verkar vara folk som har problem med något FIFA spel där man pga att UDP port 4500 inte går att använda. Kan man öppna portar i denna? Sätta datorer i DMZ?
Man kan lägga "portforward" på vissa portar men inte porten ovan och ett fåtal till portar. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 October 2010 - 07:29
Unregisteredfd55fd6d
-
Unregisteredfd55fd6d
-
Rookie
-
9 inlägg
Appen har versionsnummer hos mig, den som kom idag är 1.0.2, läste du texten ordentligt?
Postad 20 October 2010 - 08:57
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice För att förbättra upplevelsen av Telia digital-TV så behövs det en "DVE - Telia IP-TV Limited Edition". Speciellt i och med alla nya HD kanaler och att kunder generellt inte vet hur de ska ställa in sin LCD/Plasma för att få en bra bild. Ett förslag är att licensiera lämpligt material och lägg upp det i Videobutiken som en gratis film med olika testbilder. Även om man har ställt in bilden på sin LCD/Plasma med hjälp av en testskiva eller gjort en färgkalibrering så ger olika ingångskällor olika resultat. Så även om man har rätt inställningar för sin Blu-ray spelare eller PS3 så måste man även kolla övriga enheter som digital-TV box och dator. Sen finns det säkert också många kunder som endast har en digital-TV box inkopplad till sin LCD/Plasma och aldrig funderat över hur de ska få en bra bild. Det behövs också material för de olika upplösningar som används på olika TV kanaler (576p, 720p och 1080i). Som handledning och referens kanske man kan använda artikel serien "Ställ in bilden rätt" ifrån tidningen HemmaBio. Bara en idé för att förbättra upplevelsen av Telia digital-TV och som en bra tjänst till alla kunder. HemmaBio Skolan: Ställ in bilden rätt
Redigerat av Unregistered29650, 20 October 2010 - 09:16.
Postad 20 October 2010 - 09:13
Peder69
-
Peder69
-
Rookie
-
7 inlägg
Igår var det knas igen på SVTHD på 21 sändningen. Helt plötsligt försvann ljudet, försökte då byta kanal och då fryser bilden och sedan blir det automatiskt omstart. Vet ej tiden exakt men det var precis innan bröllopet i serien "Våra Vänners liv" =)...
Kan meddela att bilden frös även för mig vid samma tidpunkt (precis innan bröllopet) när jag tittade på SVTHD och "Våra vänners liv". Först försvann ljudet, sedan frös bilden och därefter blev det en automatisk omstart av boxen. Har en 1910-box. 8 gånger av 10 så händer samma sak när jag är inne i programbiblioteket eller om jag i programbiblioteket har startat igång en film (filmen fryser inom någon minut varefter boxen bootar om). Därefter så fungerar det dock bra när jag på nytt går in i programbibioteket och kör igång filmen igen... Har haft det så där i över ett år, men har inte orkat kontakta kundtjänst. Har väl börjat vänja mig helt enkelt...
Redigerat av Peder69, 20 October 2010 - 09:18.
Postad 20 October 2010 - 09:20
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Appen har versionsnummer hos mig, den som kom idag är 1.0.2, läste du texten ordentligt?
Jo visst, det stämmer men vad var det för förändring? Ingen info....
Postad 20 October 2010 - 10:00
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
För att förbättra upplevelsen av Telia digital-TV så behövs det en "DVE - Telia IP-TV Limited Edition".
Ett utmärkt förslag, jag håller med! En lågbudgetlösning som jag har tänkt på är att ha med ett par test-bilder i GUI:t. Se bara till att få det rätt med svartnivåer m m i materialet, så att det inte slutar med att många luras att kalibrera sin TV fel. /jonas
Postad 20 October 2010 - 10:58
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Det här är ju bra med kalibrering men vore det inte bättre om de satsade på att få en stabil produkt som inte gav ljudproblem osv?
Postad 20 October 2010 - 11:52
Unregistered1e1c5adc
-
Unregistered1e1c5adc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Ett spörsmål till Markus kanske:
Vi har kollektivt fiberavtal. Två boxar med lagompaketet ingår. Vi har även ett tredje abonnemang med Canal+ och stora paketet samt inspelningsbar box till detta. Stämmer det att man inte kan inte kan ersätta en "lagombox" med ett tvillingabonnemag med inspelningsbar box pga begränsning i dataströmmarna?
/G
Postad 20 October 2010 - 13:07
Mettan
-
Mettan
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Fick en ny box, 1003 häromveckan till mitt fiberlan. Har på den nya boxen problem med att när jag ska gå in på text-tv eller menyfunktionen fryser denna o jag kan inte längre använda fjärrkontrollen. Bilden rullar på som vanligt i bakgrunden men kan alltså inte byta till en annan kanal eller göra nåt överhuvudtaget. Måste helt enkelt rycka sladden o starta om. Samma sak händer varje gång, så gäller att inte slinta med fingrarna på dessa knappar.
Funkar utmärkt att byta kanal o höja ljudet så länge jag inte rör text-tv eller menyknappen innan. Har testat både HDMI samt scart vilket inte ger någon skillnad. Att tillägas är att jag har ännu en likadan box på en andra tv. Där finns inte detta problem. Har testat att byta plats på boxarna och samma problem uppstår även efter jag flyttat boxen till den andra tv'n.
Vad göra?
Hade inga problem med den gamla boxen...
Redigerat av Mettan, 20 October 2010 - 13:11.
Postad 20 October 2010 - 14:58
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
............
Mycket bra inlägg och förslag!!!
Postad 20 October 2010 - 16:32
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Jag har åtminstone skrivit om det två gånger.
Om ni har ett modem som har problemet får ni gärna säga till för vi skulle vilja ha en zyxelmodem som har felet.
Markus Johansson Telia Kundservice
Såg detta först idag. Vill du fortfarande ha in ett modem?
Postad 20 October 2010 - 18:56
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Såg detta först idag. Vill du fortfarande ha in ett modem?
Har redan fått ett som har felet. Men detta modem har inte medfört att vi lyckas lösa problemet på annat sätt en konstatera att det är vissa versioner av zyxelmodem som är trasiga och att enklaste sättet att lösa det är att kunden skaffar Telia smart eller ett nytt zyxelmodem. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 October 2010 - 19:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Jag undrar, ni som får ljudspikar, höjer och sänker ni volymen med Telia boxen? Jag fick dessa "ljudspikar" dock så var dom i normal volym, jag har full volym på telia boxen och använder förstärkaren för att höja och sänka volymen.
The Event hade dessa oljud två gånger, första vid 10min och det andra vid ca 31/32 minuter.
Jag använder INTE boxens volymreglage (den bör stå på full om telia inte har ändrat). Spikarna jag har upplevt har haft lite olika ljudnivå.
Jag använder inte volymreglaget på boxen utan på förstärkaren. Fick ljudspikarna på samma ställe om jag inte minns fel. Subwoofern fångade även upp ljudet denna gång vilket resulterade i en väldigt kraftig smäll. Vågar inte se på SVT HD längre då jag är rädd att förstöra min utrsutning. Kör även jag med Onkyo förstärkare.
Jag misstänker att vissa förstärkare har någon typ av normaliserig eller så och det är därför det fungerar "bättre" för vissa. Det har dock pågått en hel del arbete för mig och mina kollegor för att hitta detta fel och vi har nog lyckats avgränsa vart det är fel nu men felsökningen fortsätter. Att det blir kraftiga ljudspikar kan bero på lite olika saker. Det kan bli något fel i dataöverföringen till en specifik kund, detta är dock inte troligt för att flera personer upplever störningen på exakt samma tidpunkt samt det faktum att digital-tv boxarna inte rapporterar att det är fel på dataströmmen den får. Det kan vara fel på boxen som sådan, unika fel för en kund samt fel för alla. Unika fel är inte troligt för flera kunder har problem samtidigt. Fel som drabbar alla kunder kan ju antingen vara hårdvarufel eller fel på programvaran i boxen, inget av detta är troligt då vi kunnat använda annan utrustning för att återskapa felet vid samma tidpunkt i sändningen. Det kan vara något fel i den kodaren som omvandlar signalen för vidare distribution i Telias nät, eller så kan det helt enkelt vara fel på signalen till Telia från SVT. Det är antagligen något av dessa fel eftersom att vi kunnat återskapa problemet med annan utrustning än de boxar som kunder har. Hur som helst arbetar man på att lösa problemet och jag vill passa på och tacka för den hjälp vi har fått för att lokalisera felet. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 October 2010 - 19:22
ragonline
-
ragonline
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Dags för Champions League och så fungerar till min fasa inte TV10.
Är det fler med detta problem?
Postad 20 October 2010 - 19:33
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hur som helst arbetar man på att lösa problemet och jag vill passa på och tacka för den hjälp vi har fått för att lokalisera felet.
Är det samma fel som gör att ljudet försvinner och boxen hänger sig för att sedan starta om av sig själv?
Postad 20 October 2010 - 19:41
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Är det fler med detta problem?
Den funkar hos mig. Det är på kanal 16 du tittar på eller? Saknar du kanalplatsen, är det svart bild eller är det något annat fel på den? Den ska inte fungera på kanalplats 401 från och med den här veckan. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 October 2010 - 19:41
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag misstänker att vissa förstärkare har någon typ av normaliserig eller så och det är därför det fungerar "bättre" för vissa.
Det har dock pågått en hel del arbete för mig och mina kollegor för att hitta detta fel och vi har nog lyckats avgränsa vart det är fel nu men felsökningen fortsätter.
Att det blir kraftiga ljudspikar kan bero på lite olika saker.
Det kan bli något fel i dataöverföringen till en specifik kund, detta är dock inte troligt för att flera personer upplever störningen på exakt samma tidpunkt samt det faktum att digital-tv boxarna inte rapporterar att det är fel på dataströmmen den får.
Det kan vara fel på boxen som sådan, unika fel för en kund samt fel för alla. Unika fel är inte troligt för flera kunder har problem samtidigt. Fel som drabbar alla kunder kan ju antingen vara hårdvarufel eller fel på programvaran i boxen, inget av detta är troligt då vi kunnat använda annan utrustning för att återskapa felet vid samma tidpunkt i sändningen.
Det kan vara något fel i den kodaren som omvandlar signalen för vidare distribution i Telias nät, eller så kan det helt enkelt vara fel på signalen till Telia från SVT. Det är antagligen något av dessa fel eftersom att vi kunnat återskapa problemet med annan utrustning än de boxar som kunder har.
Hur som helst arbetar man på att lösa problemet och jag vill passa på och tacka för den hjälp vi har fått för att lokalisera felet.
Utmärkt feeback! Mycket bra. Ja det finns normalisering i vissa förstärkare. Det finns bland annat Dolby volume som vissa HK och onkyo. en rolig sak angående detta är. http://hd.engadget.c...t-dolby-volume/gäller tyvärr inte telia boxarna.
Postad 20 October 2010 - 19:42
ragonline
-
ragonline
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Dumstrut på! Upptäckte nu att det finns 2st Tv10. En på kanalplats 16 (fungerar) och en på kanalplats 401 som inte fungerar. Naturligtvis så zappade jag till fel (vad fyller 401 för poäng tro?)
Postad 20 October 2010 - 20:16
Unregistered89a9dace
-
Unregistered89a9dace
-
Användare
-
-
140 inlägg
Börjar nu bli riktigt trött på allt strul som jag har med boxen och/eller tjänsten
Var och varannan dag jag kommer hem från jobbet så har boxen startat om sig och står på svt1
Går man in på Canal+HD så hackar bilden och fryser till den grad att hela boxen startar om... Och startar den inte om automatiskt så måste jag rycka strömmen på boxen för att kunna se kanalen!
Ibland blir alla kanaler svarta och jag har bara ljud = Starta om boxen!
Hade fram tills den 9 september kanalpaketet mellan +viasat guld. Under det året jag hade det kanalpaketet så behövde jag på sin höjd starta om boxen 2ggr!
Sedan jag skaffade Stor + Canal+ HD så får jag starta om boxen var och varannan dag + ett antal självinitierade omstarter.
Jag har telia fiberlan 100Mbit, men allt som oftast verkar det som att det inte räcker till för HD kanalerna (Dessa strular mest!)
Har inga problem med hastigheten på internet.. ligger stabilt på ca 80Mbit ner.
Kan man på nått sätt prova att fabriksåterställa boxen eller nått? Hur gör man det?
Är det någon annan som upplever samma problem som mig? Så jag vet om felet är i min box eller i tjänsten?
*Edit Motorola VIP 1910-9 box
Redigerat av Unregistered89a9dace, 20 October 2010 - 20:30.
Postad 20 October 2010 - 20:30
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
(vad fyller 401 för poäng tro?)
Det står bland annat på sidan om Nyheter för Telia Digital-tv. Vill du ha den tekniska förklaringen så är det att kanalplats 401 var MPEG2 och kanal 16 är MPEG4. Då det inte ska finnas några kunder med 1510 boxar kvar så har man tagit bort sändningen i MPEG2 men samtliga kunder har inte blivit av med den ännu. Jag antar att alla kunder kommer att bli av med kanalplats 401 innan vi är framme i november månad. De som behöver en ny box kan beställa en här. *Edit: fixade länken, kom lite skräptecken där först. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 October 2010 - 20:58.
Postad 20 October 2010 - 20:38
ragonline
-
ragonline
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Tack för förklaringen Markus!
Postad 20 October 2010 - 20:54
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
De som behöver en ny box kan beställa en här.
Intressant länk det där blev, måste vara fel nånstans, se här: "Firefox can't find the server at www.xn--http-fb7a.com." Alltså, nånstans läggs "www.xn--http-fb7a" till framför Teliadressen, vilket man även kan se bara genom att hålla musen still över länken, och läsa på Statusraden längst ned i Webbläsaren. Prova med denna länk istället: http://www.telia.se/nybox
Redigerat av anderswillhelmsson, 20 October 2010 - 20:55.
Postad 20 October 2010 - 20:56
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Hade fram tills den 9 september kanalpaketet mellan +viasat guld. Under det året jag hade det kanalpaketet så behövde jag på sin höjd starta om boxen 2ggr!
Sedan jag skaffade Stor + Canal+ HD så får jag starta om boxen var och varannan dag + ett antal självinitierade omstarter.
Kan väl säga att dina problem antagligen inte har något samband med att du har bytt kanalpaket att göra. Kan man på nått sätt prova att fabriksåterställa boxen eller nått? Hur gör man det?
När du stoppat i sladden trycker du på info knappen, då får du upp en blå meny där du kan navigera fram till facotry reset. Är det någon annan som upplever samma problem som mig? Så jag vet om felet är i min box eller i tjänsten? *Edit Motorola VIP 1910-9 box
Det finns några kunder som har vissa lustiga problem med 1910 boxen, och då framför allt när boxen varit påslagen ett tag. Att boxen startar om beror som jag sagt tidigare på att det finns en funktion i boxen som gör att den startar om när den hänger sig. Man arbetar intensivt på att försöka få bort problemet men innan dess så kommer du nog få leva med att det är såhär är jag rädd för. Problemet finns inte med någon av de andra svarta boxarna som Telia har, så har man spontana hängningar och omstarter med de boxarna beror det på något annat. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 October 2010 - 21:10.
Postad 20 October 2010 - 21:00
Unregistered89a9dace
-
Unregistered89a9dace
-
Användare
-
-
140 inlägg
Postad 20 October 2010 - 21:24
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
@Telia Kundservice
För att förbättra upplevelsen av Telia digital-TV så behövs det en "DVE - Telia IP-TV Limited Edition". Speciellt i och med alla nya HD kanaler och att kunder generellt inte vet hur de ska ställa in sin LCD/Plasma för att få en bra bild. ...
Jag tycker det är ett bra förslag, dock så skulle jag uppskatta om ni använder Tyck om Telia om det gäller denna typ av förslag på förbättringar som inte är en fråga för mig eller för någon av mina kollegor som skriver här. Skickar man in det via tyck om Telia så finns utpekade personer inom varje område som får dem direkt. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 October 2010 - 21:25.
Postad 20 October 2010 - 21:58
Unregisteredbe8428c2
-
Unregisteredbe8428c2
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Detta måste ha variot upp innan, jag hittar det dock inte. Jag har en Motorola digitalbox från Telia (VIP 1003) och allt funkar men jag kan inte använda min Harmony fjärrkontroll. Boxen svarar inte alls på mina kommandon. Alla andra enheter funkar bra med Harmonyn, även den gamla digitalboxen. Jag har en Harmony 900 och kan skicka både RF or IR signal, inget fungerar dock. Har konfigurerat Harmony fjärren direkt från Logitechs databas och valt VIP1003 i databasen.
Jag hörde nåt om olika frekvenser för fjärrkontroller??
Alla som sitter på en Harmony One borde ha samma problem eller?
Postad 21 October 2010 - 06:25
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Bästa feedbacken på länge. Bra Marcus!
Postad 21 October 2010 - 07:27
svenke
-
svenke
-
Rookie
-
2 inlägg
@oberon70 Kolla in den här tråden VIP 1003 och Harmony 525 på Telias forum, löste problemet med min Harmony 525 och funkar förhoppningsvis på andra Harmony-modeller.
Postad 21 October 2010 - 08:11
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
NU blir jag ju riktigt irriterad på Telias support!!
Ringde dem för 30 min sedan då min box vägrar starta upp. Den fastnar på Steg 1 av 2 : 100%
Sedan blir allting vitt och den startar om från 0% igen.
Killen på supporten gjorde allt möjligt, fick la rycka strömsladden 7-9 gånger under all tiden han skulle felsöka etc. Började efter ett tag känna att killen på supporten började få slut på lösningar.
Till slut kläcker han fram ett förslag efter många minuters väntan i tyst lur efter samspråk med sin kollega.
Att jag ska göra en Software remove på boxen.
Jag frågade honom då om inte ALLT på min hårddisk försvinner då? Han svarade mig att det skulle nog inte ha någon åverkan på mitt inspelade material.
När jag efter hans guide gjort en software remove och boxen startar om. KLÄCKER han ur sig att "kom just på att det kan ju finnas en chans att allt försvann nu"... !!?? VA?
Förbannad blir jag med när inget händer sen, boxen är fortfarande låst på 100% av steg 1.
Då tyckte han det var dags att felanmäla saken till teknisk support?? VAD fasen vad det jag pratade med då??
Riktigt irriterad nu att tanken av att alla ens inspelningar ev är borta!!!
Vet inte när detta kan tänkas vara åtgärdat, men återkommer med info när den startat upp och jag kan kontrollera om allt finns kvar eller ej.
//Ante
Postad 21 October 2010 - 08:42
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Då blir ju önskan att telia aktiverar USB-porten för backup.
Backupen kan ju vara i krypterad form som endast telias boxar klarar att avkryptera.
Postad 21 October 2010 - 11:42
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Ett spörsmål till Markus kanske: Vi har kollektivt fiberavtal. Två boxar med lagompaketet ingår. Vi har även ett tredje abonnemang med Canal+ och stora paketet samt inspelningsbar box till detta. Stämmer det att man inte kan inte kan ersätta en "lagombox" med ett tvillingabonnemag med inspelningsbar box pga begränsning i dataströmmarna?
/G
Hej! Det är inga problem för dig att ersätta en av dina "Lagomboxar" med ny inspelningsbar box innehållande ett tvillingabonnemang. Rent kostnadsmässigt innebär detta att ditt tvillingpaket kommer att kosta 79.50 kr/mån plus kostand för den inspelningsbara boxen (100 kr/mån i 18 mån). Om du vill kan du skicka ett PM med dina kunduppgifter så hjälper jag till att orderlägga detta. Med vänlig hälsning Anton Agermark, Telia Kundservice
Postad 21 October 2010 - 12:10
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Riktigt irriterad nu att tanken av att alla ens inspelningar ev är borta!!! Vet inte när detta kan tänkas vara åtgärdat, men återkommer med info när den startat upp och jag kan kontrollera om allt finns kvar eller ej.
Nu hoppade tvn igång igen, tack och lov så fanns mina inspelningar kvar! Så det var ju ett plus för dagen iaf att de inte lyckats ta bort de för en. Men som någon skrev vore det ju inte fel med en backup funktion.
Postad 21 October 2010 - 12:35
Unregistered1e1c5adc
-
Unregistered1e1c5adc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej!
Det är inga problem för dig att ersätta en av dina "Lagomboxar" med ny inspelningsbar box innehållande ett tvillingabonnemang. Rent kostnadsmässigt innebär detta att ditt tvillingpaket kommer att kosta 79.50 kr/mån plus kostand för den inspelningsbara boxen (100 kr/mån i 18 mån). Om du vill kan du skicka ett PM med dina kunduppgifter så hjälper jag till att orderlägga detta.
Med vänlig hälsning
Anton Agermark, Telia Kundservice
Tack för svaret men det löste sig efter lite trixande igår... Nu funkar det med två inspelningsboxar och en "kollektivbox" samtidigt, precis som jag ville. /G
Redigerat av Unregistered1e1c5adc, 21 October 2010 - 13:07.
Postad 21 October 2010 - 14:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Tack för svaret men det löste sig efter lite trixande igår... Nu funkar det med två inspelningsboxar och en "kollektivbox" samtidigt, precis som jag ville.
/G
Härligt att det löste sig! Anton Agermark Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 21 October 2010 - 14:44.
Postad 21 October 2010 - 15:06
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Först får jag be om ursäkt för det sena svaret. Vi har undersökt detta och det låter konstigt att ni har fått den uppgiften om att ni ska behöva betala krypteringsavgiften för en kollektiv box. Kan du skicka ett PM med information om det abonnemanget som har fått detta brev så vi får undersöka. I avtalet som föreningen och Telia har gjort så är det bara Video on demand till en box.
Med vänliga hälsningar Daniel Leuschner, Telia Kundservice
Ni med kollektiva avtal och kanalpaket Lagom kolla era fakturor! När kunder med kollektiva abonnemang har beställt tjänsten Videobutiken så har det i vissa fall blivit fel i Telias system. Av någon anledning har Telia lagt upp ett nytt privat kanalpaket Start istället för att koppla tjänsten Videobutiken till något av de befintliga kanalpaketen Lagom. Så därför har Telia nu börjat fakturera krypteringsavgift till vissa kunder med kollektiva abonnemang. Att man som kund med två kollektiva abonnemang endast kan få tjänsten Videobutiken till en av boxarna har inget alls att göra med avtalet (har läst det själv!) utan beror på begränsningar i Telias administrativa system enligt kundtjänst.
Postad 21 October 2010 - 16:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Ringde dem för 30 min sedan då min box vägrar starta upp. Den fastnar på Steg 1 av 2 : 100% Sedan blir allting vitt och den startar om från 0% igen.
Det var imorse ett större fel som drabbade en del av landet och detta borde han du pratat med kunnat upplysa dig om, det är bara att beklaga att du inte fick den informationen. Att jag ska göra en Software remove på boxen.
Jag frågade honom då om inte ALLT på min hårddisk försvinner då? Han svarade mig att det skulle nog inte ha någon åverkan på mitt inspelade material.
Remove software tar endast bort den lokala kopian som boxen behöver för att starta digital-tv tjänsten. Det har inget att göra med att den raderar någonting från hårddisken. Boxen som sådan när den startar skiljer inte på om den behövde ladda ner mjukvaran eller om den startade på den kopia som fanns i boxen. Samtliga 1xx3 boxar har ett flash minne där programvaran och inställningar för boxen lagras så denna funktion är inte unik för 1963 boxarna. Så kortfattat: NEJ, hårddisken raderas inte när man gör remove software (eller för den delen factory reset). Då tyckte han det var dags att felanmäla saken till teknisk support?? VAD fasen vad det jag pratade med då??
Han menade nog att det skulle felanmäla till de på Telia som arbetar med driften av nätet. Nu hoppade tvn igång igen, tack och lov så fanns mina inspelningar kvar! Så det var ju ett plus för dagen iaf att de inte lyckats ta bort de för en. Men som någon skrev vore det ju inte fel med en backup funktion.
Jag var aldrig orolig för att materialet skulle försvinna på grund av detta, och kan bara beklaga att du inte har fått korrekt och tydlig information! Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 21 October 2010 - 16:52
htgrimsholm
-
htgrimsholm
-
Rookie
-
7 inlägg
Har någon upplevt fler hängningar och spontana omstarter med VIP1910 den senaste månaden? Har fungerat klockrent innan men det känns som det är mer strul nu, Tjänsten eller boxen som är boven i dramat?
Postad 21 October 2010 - 17:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Ni med kollektiva avtal och kanalpaket Lagom kolla era fakturor! När kunder med kollektiva abonnemang har beställt tjänsten Videobutiken så har det i vissa fall blivit fel i Telias system. Av någon anledning har Telia lagt upp ett nytt privat kanalpaket Start istället för att koppla tjänsten Videobutiken till något av de befintliga kanalpaketen Lagom. Så därför har Telia nu börjat fakturera krypteringsavgift till vissa kunder med kollektiva abonnemang. Att man som kund med två kollektiva abonnemang endast kan få tjänsten Videobutiken till en av boxarna har inget alls att göra med avtalet (har läst det själv!) utan beror på begränsningar i Telias administrativa system enligt kundtjänst.
Ibland kan det ju tyvärr bli fel. Ibland pga faktureringssystem och ibland pga handläggare. Detta är ju självklart inget "vi har satt i system" att blåsa våra kunder. På det sättet får vi inga nöjda kunder. Jag har fortfarande inte fått något PM från dig i det här fallet och inte haft möjligheten att kolla vad som har blivit fel i detta fall. Jag ber dig återigen att skicka ett PM med kunduppgifter så vi får rätsida på problemet. Precis som Markus skrivit tidigare så får man krypteringsavgift om man har Start som programpaket. Det går dock fortare att upptäcka att det blivit fel nu för krypteringsavgiften är numera uppdelad så den kommer på varje faktura. Med vänliga hälsningar Daniel Leuschner, Telia Kundservice
Postad 21 October 2010 - 17:46
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
På motorolaboxarna finns det USB portar. Kan någon av dessa portar köra en USB dongle för Wifi uppkoppling?
Hade varit gött att slippa mediaflexen.
Postad 21 October 2010 - 18:05
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
På motorolaboxarna finns det USB portar. Kan någon av dessa portar köra en USB dongle för Wifi uppkoppling? Hade varit gött att slippa mediaflexen.
Nej. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 21 October 2010 - 18:07
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Börjar nu bli riktigt trött på allt strul som jag har med boxen och/eller tjänsten
Var och varannan dag jag kommer hem från jobbet så har boxen startat om sig och står på svt1 Går man in på Canal+HD så hackar bilden och fryser till den grad att hela boxen startar om... Och startar den inte om automatiskt så måste jag rycka strömmen på boxen för att kunna se kanalen!
Ibland blir alla kanaler svarta och jag har bara ljud = Starta om boxen!
Jag har telia fiberlan 100Mbit, men allt som oftast verkar det som att det inte räcker till för HD kanalerna (Dessa strular mest!)
Har inga problem med hastigheten på internet.. ligger stabilt på ca 80Mbit ner.
Kan man på nått sätt prova att fabriksåterställa boxen eller nått? Hur gör man det?
Är det någon annan som upplever samma problem som mig? Så jag vet om felet är i min box eller i tjänsten?
*Edit Motorola VIP 1910-9 box
Jag har samma problem, enda skillnaden är att jag sitter på ADSL och har inga HD kanaler. Är ganska säker på att problemet har med mpeg4 kanaler att göra för det är bara på C+ film/sport och TV10 som det uppträder. EX: Kollar fotboll på C+ Fotboll = bilden hackar, samma match visas på en C+ extra kanal = inga problem med bilden och det var lika med TV10 när dom sände 2 olika komprimeringar. Jag flyttar om ca 2 veckor så det ska bli intressant och se om felet följer med, då vet man om det är hårdvara eller nått i uppkopplingen. Men eftersom du har fiber så är det förmodligen hårdvarurelaterat.
Postad 21 October 2010 - 18:10
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Har någon upplevt fler hängningar och spontana omstarter med VIP1910 den senaste månaden? Har fungerat klockrent innan men det känns som det är mer strul nu, Tjänsten eller boxen som är boven i dramat?
Se inlägg #14075 för mer information om 1910 boxen och spontana omstarter. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 21 October 2010 - 21:22
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Fick en ny box, 1003 häromveckan till mitt fiberlan. Har på den nya boxen problem med att när jag ska gå in på text-tv eller menyfunktionen fryser denna o jag kan inte längre använda fjärrkontrollen. Bilden rullar på som vanligt i bakgrunden men kan alltså inte byta till en annan kanal eller göra nåt överhuvudtaget. Måste helt enkelt rycka sladden o starta om. Samma sak händer varje gång, så gäller att inte slinta med fingrarna på dessa knappar.
Vad göra?
Skicka ett PM till mig så ska jag byta ut boxen. Behöver ditt personnummer/kundnummer, din adress, ett mobiltelefonnummer samt serienummer på boxen för att gör utbytet. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 21 October 2010 - 21:23.
Postad 21 October 2010 - 22:42
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Ibland kan det ju tyvärr bli fel. Ibland pga faktureringssystem och ibland pga handläggare. Detta är ju självklart inget "vi har satt i system" att blåsa våra kunder. På det sättet får vi inga nöjda kunder.
Jag har fortfarande inte fått något PM från dig i det här fallet och inte haft möjligheten att kolla vad som har blivit fel i detta fall. Jag ber dig återigen att skicka ett PM med kunduppgifter så vi får rätsida på problemet.
Precis som Markus skrivit tidigare så får man krypteringsavgift om man har Start som programpaket. Det går dock fortare att upptäcka att det blivit fel nu för krypteringsavgiften är numera uppdelad så den kommer på varje faktura.
Med vänliga hälsningar Daniel Leuschner, Telia Kundservice
Det har redan åtgärdats då det gällde många i vår förening. Som jag skrev så har det blivit fel i era system vid beställning av tjänsten Videobutiken. Sedan så var det några som fått kanalpaket Start av andra orsaker. Enligt er kundtjänst så har inte alla handläggare haft koll på hur man gör detta för kollektiva kunder.
Postad 21 October 2010 - 22:48
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag var aldrig orolig för att materialet skulle försvinna på grund av detta, och kan bara beklaga att du inte har fått korrekt och tydlig information!
Mycket bra information!
Postad 21 October 2010 - 23:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Är ganska säker på att problemet har med mpeg4 kanaler att göra för det är bara på C+ film/sport och TV10 som det uppträder.
Kan väl säga att samtliga kanaler är MPEG4 nu. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 October 2010 - 12:50
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
SVT HD heter numera SVT HD1, kanalen verkar ha identiskt innehåll med SVT1. Betyder det att vi snart kan förvänta oss SVT HD2? Är det ev. några fler HD kanaler på väg?
Postad 22 October 2010 - 14:03
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Skulle tro att Telia kommer få problem att lösa sändningarna med Regionala nyheter igen... SVT HD 1å 2
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|