* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 05 oktober 2018 - 08:38
Postad 06 oktober 2018 - 22:11
Är det fler som märkt av problem med text-tv (SVT) på sistone? Ofta flera rader text som fattas på många av sidorna (svarta luckor i texten). Har återkomande varit så ett tag nu.
Har inte tänkt på det tidigare, men noterade det imorse. Verkade dock bli bättre efter ett tag så jag antog det var något tillfälligt.
Dum fråga kanske men jag har haft en lång dag... Har Telia tagit bort Youtube & Netflix på sina ädre boxar eller har de aldrig funnits där? Vill minnas att jag tittat på Netflix på min 1963 tidigare. Men idag när jag tänkte titta kom en uppdatering och sedan hittar jag varken Netflix eller Yutube. Verkar dock vara kvar på min 4302.
Postad 07 oktober 2018 - 10:49
Dum fråga kanske men jag har haft en lång dag... Har Telia tagit bort Youtube & Netflix på sina ädre boxar eller har de aldrig funnits där? Vill minnas att jag tittat på Netflix på min 1963 tidigare. Men idag när jag tänkte titta kom en uppdatering och sedan hittar jag varken Netflix eller Yutube. Verkar dock vara kvar på min 4302.
Netflix vet jag inte... men youtube var väl en nyhet till 4302-boxen, liksom svtplay-appen.
Netflix också verkar det som: https://www.telia.se/privat/tv/netflix
Postad 07 oktober 2018 - 11:39
Är det fler som märkt av problem med text-tv (SVT) på sistone? Ofta flera rader text som fattas på många av sidorna (svarta luckor i texten). Har återkomande varit så ett tag nu.
Jag har samma problem.
Postad 08 oktober 2018 - 12:31
Ja, problem med SVT Text om du väljer SVT1s text-tv. Inga problem om du väljer SVT2s text-tv.
Redigerat av sportmats, 08 oktober 2018 - 12:31.
Postad 08 oktober 2018 - 12:46
Är det någon som vet hur länge Telia frivisar kanalpaket stor?
Gör de?
Postad 09 oktober 2018 - 18:45
Gör de?
Dom har frivisat STOR i en månad här hos mig men det slutade idag. .men nu kör dom Viasats kanaler istället
Vill gärna ha FOX för att se Orville o The Gifted mm . . .men att ta "stor" för EN kanal blir dyrt, får vänta på bluray istället
Postad 09 oktober 2018 - 19:30
Dom har frivisat STOR i en månad här hos mig men det slutade idag. .men nu kör dom Viasats kanaler istället
Vill gärna ha FOX för att se Orville o The Gifted mm . . .men att ta "stor" för EN kanal blir dyrt, får vänta på bluray istället
STOR gav mersmak, men jag som har kollektivt LAGOM samt tre boxar får ju en avsevärt högre månadskostnad om jag vill har stor, typ 3 x 320 kr eller vad nu STOR kostar...
EK
Postad 09 oktober 2018 - 19:47
STOR gav mersmak, men jag som har kollektivt LAGOM samt tre boxar får ju en avsevärt högre månadskostnad om jag vill har stor, typ 3 x 320 kr eller vad nu STOR kostar...
EK
129:- för upp till 4 tvillingabb.
Postad 11 oktober 2018 - 09:14
När jag "backar" från kanalplats 1, så brukar man hamna på 999. Nu finns där ett antal kanaler som heter 100000 (kan blivit en nolla för mycket). Detta verkar vara SD-versioner av de HD-kanaler, som inte längre finns på 40x.
Vet inte hur de ska användas eller om det bara är nåt test?
Postad 12 oktober 2018 - 21:41
På kanalplats 5 står det Kanal 5 HD i guiden trots att det inte är HD. Buggigt?
Postad 13 oktober 2018 - 18:17
På kanalplats 5 står det Kanal 5 HD i guiden trots att det inte är HD. Buggigt?
Det står HD för att det är en HD-kanal. Betyder dock inte att allt som sänds på kanalen är i HD.
Postad 13 oktober 2018 - 19:57
Det står HD för att det är en HD-kanal. Betyder dock inte att allt som sänds på kanalen är i HD.
Nej. Det är inte HD på kanalplats 5, i alla fall inte i min box. Klar skillnad mot 405 och dessutom en annan logga.
Postad 13 oktober 2018 - 20:39
Nej. Det är inte HD på kanalplats 5, i alla fall inte i min box. Klar skillnad mot 405 och dessutom en annan logga.
Kollar just på American Sniper. Exakt samma logga och bildupplösning på 5 och 405! Och det är HD i båda fallen.
Redigerat av Krutrök, 13 oktober 2018 - 20:43.
Postad 13 oktober 2018 - 21:31
Behöver knappast framhållas att detta fundamentala problem är oerhört irriterande.
@Markus: När kan det beräknas vara avhjälpt?
Postad 14 oktober 2018 - 10:56
Vet inte om det beror på ny mjukvara eller något annat men många program som startas om från tablån / spelas från play-biblioteket fryser inom högst fem minuter. Det går inte att komma ifrån låsningen på annat sätt än att starta om på nytt och då börjar programmet från början igen, dvs platsen i programmet sparas inte. Som exempel kan nämnas Rapport på SVT1 och Postkodmiljonären på TV4 ikväll.
Behöver knappast framhållas att detta fundamentala problem är oerhört irriterande.
@Markus: När kan det beräknas vara avhjälpt?
Är detta verkligen ett generellt problem? Har 4302-boxen och har inte upplevt det.
Lina VDSL 30.
Postad 14 oktober 2018 - 20:35
Har fem boxar av typerna 1963, 2853 och 4302 med såväl trådlös som trådbunden anslutning och felet är detsamma på alla. Fiber 250 mbit, Örebro. Felet uppstod för några dagar sedan och består ännu.Är detta verkligen ett generellt problem? Har 4302-boxen och har inte upplevt det.
Lina VDSL 30.
Postad 14 oktober 2018 - 21:18
Har samma problem. Blev glad att kanal 5 HD dök upp på plats 5 istället för 405 och hoppades på HD och play/starta om funktionen.
Men nej, det är helt klart SD versionen på plats 5 även som det står kanal 5 HD.
Vad har hänt? känns helt klart som en bugg
Postad 14 oktober 2018 - 21:54
Har samma problem. Blev glad att kanal 5 HD dök upp på plats 5 istället för 405 och hoppades på HD och play/starta om funktionen.
Men nej, det är helt klart SD versionen på plats 5 även som det står kanal 5 HD.
Vad har hänt? känns helt klart som en bugg
+1
Kollade nu, helt klart sämre på 5. Men tycker inte 405 ser riktigt ut som hd heller?
Postad 15 oktober 2018 - 07:54
Blir inte riktigt klok på vad som är HD och SD nu för tiden.
SVT 1 och SVT 2 verkar HD kanalerna ligga på 1 och 2?
Ska man kolla på 2,4,5,6 osv i HD så verkar det som man får bläddra till 400-?
Lite svårt att jämföra visuellt också när man aldrig riktigt vet om programmet sänds i HD eller ej.
Postad 15 oktober 2018 - 08:20
En kanallista för HD-kanalerna och en kanallista för övriga. Krångligare än så behöver det inte vara Telia.
Postad 15 oktober 2018 - 15:55
Någon med problem med ljudet på kanal 5?
Ja, det har hänt ett par gånger nu i skarven mellan två program där det första haft DD 5.1 och det efterföljande DD 2.1. Då har det blivit ett högt eko mellan främre och bakre högtalarna.
Postad 15 oktober 2018 - 16:26
Ja, det har hänt ett par gånger nu i skarven mellan två program där det första haft DD 5.1 och det efterföljande DD 2.1. Då har det blivit ett högt eko mellan främre och bakre högtalarna.
Hmm, för mig är det inget ljud alls. Funkar bra på 3an, tex. samma med kanal 12, DD kanalerna funkar fint.
Postad 15 oktober 2018 - 16:52
Hur som helst, vad gäller röran med HD- och SD-kanaler så har jag förstått att det är temporärt av vad Markus tidigare sagt. Nummer ett är att få in HD på alla xxx kanaler. Av vad jag kan se har vi det nu tex på kanal 1 till 13. Sedan ska man kunna köra play i HD på xxx och inte få SD som det har varit. Detta är redan ändrat på kanal 1 till 3. I samband med det kommer också kanalerna 4xx att försvinna. Rätta mig om jag har fel!
Som vissa säger kan det ibland vara svårt att avgöra om en viss kanal sänder i HD eller inte. Ett säkert sätt är att kolla ljudformatet. Är det i Dolby Digital så är det HD. Men tyvärr har vissa HD-kanaler bara PCM-ljud så för dessa vet jag inget enkelt säkert sätt.
Redigerat av Krutrök, 15 oktober 2018 - 17:07.
Postad 15 oktober 2018 - 17:23
Tänk att man redan för över 30 år sedan kunde flytta omkring och ha sina kanaler i den ordning man själv ville.
Redigerat av somoene2, 15 oktober 2018 - 17:26.
Postad 16 oktober 2018 - 07:11
Tänk att man redan för över 30 år sedan kunde flytta omkring och ha sina kanaler i den ordning man själv ville.
Man kan göra egna kanallistor hos telia
Postad 16 oktober 2018 - 08:19
Blir inte riktigt klok på vad som är HD och SD nu för tiden.
SVT 1 och SVT 2 verkar HD kanalerna ligga på 1 och 2?
Ska man kolla på 2,4,5,6 osv i HD så verkar det som man får bläddra till 400-?
Lite svårt att jämföra visuellt också när man aldrig riktigt vet om programmet sänds i HD eller ej.
Ser man inte skillnaden på SD och HD så förstår jag inte riktigt varför man engagerar sig så väldigt i frågan vilken kanalplats som är vilken?
Har alltid kört på 400+ här hemma, fast nu har Telia börjat plocka bort kanalerna därifrån och lämnat kvar SD kanalen istället.. de säger att de ska vara HD kanalen men bilden har varit riktigt usel på exempel kanal 5 de senaste dygnen. Så känns som något gått fel hos Telia, eller om de fortfarande jobbar på en lösning.
Postad 16 oktober 2018 - 08:21
Det kanske har varit uppe här tidigare men Telia säger i alla fall via chatten att kanalerna kommer att finnas bara på en kanalplats snart. Inte på t.ex plats 3 och 403.
Postad 16 oktober 2018 - 08:22
Det kanske har varit uppe här tidigare men Telia säger i alla fall via chatten att kanalerna kommer att finnas bara på en kanalplats snart. Inte på t.ex plats 3 och 403.
Precis, men just nu verkar de ha plockat bort HD varianten av vissa kanaler.. för inte är det HD man sitter och stirrar på iaf..
Postad 16 oktober 2018 - 08:33
Precis, men just nu verkar de ha plockat bort HD varianten av vissa kanaler.. för inte är det HD man sitter och stirrar på iaf..
Allt sänds inte i HD. På SVT:s hemsida går det att se i tablån vilka program som sänds i HD.För övriga kanaler vet jag inte om det finns nån info om detta. Man får klicka in på ett SVT-program för att se om det går i HD.
Redigerat av Buddypresley, 16 oktober 2018 - 09:18.
Postad 16 oktober 2018 - 11:25
Allt sänds inte i HD. På SVT:s hemsida går det att se i tablån vilka program som sänds i HD.För övriga kanaler vet jag inte om det finns nån info om detta. Man får klicka in på ett SVT-program för att se om det går i HD.
Medveten om detta, men då jag märkte stor skillnad på samma program via Parabolens HD kanal och Telias, så tvivlar jag att Telia ens hade det programmet i HD.
Någon som fått någon feedback ifrån Telia gällande Netflix via 4302 boxen?
Postad 16 oktober 2018 - 11:36
Medveten om detta, men då jag märkte stor skillnad på samma program via Parabolens HD kanal och Telias, så tvivlar jag att Telia ens hade det programmet i HD.
Telias HD är inte lika bra som HD via parabol
Redigerat av Buddypresley, 16 oktober 2018 - 11:59.
Postad 16 oktober 2018 - 15:28
Telias HD är inte lika bra som HD via parabol
Då har du tydligen inte parabol och Canal Digital själv, och kan jämföra SVT 1 och 2 HD med Telia
Där vinner Telia
Postad 16 oktober 2018 - 15:33
Då har du tydligen inte parabol och Canal Digital själv, och kan jämföra SVT 1 och 2 HD med Telia
Där vinner Telia
Ehh va?
Jag har CD via parabol och där är bättre klipp i bilden mot grannen som har Telia på likadan tv.
har dock noterat att ibland är bilden sämre vid olika tittningar.
Det som är mest komiskt är att streaming/bredbands tv oftast släpar med 20-90sekunder mot parabol.
Märktes tydligt i somras när grannskapet satt ute och kollade på fotbolls VM
Postad 16 oktober 2018 - 19:11
Ehh va?
Jag har CD via parabol och där är bättre klipp i bilden mot grannen som har Telia på likadan tv.
har dock noterat att ibland är bilden sämre vid olika tittningar.
Det som är mest komiskt är att streaming/bredbands tv oftast släpar med 20-90sekunder mot parabol.
Märktes tydligt i somras när grannskapet satt ute och kollade på fotbolls VM
![]()
Det skiljer ca 2 sekund på Bredbands TV. Byter man ingång mellan parabol och Telia digital TV så kommer man in i programmet precis där man lämnade programmet på satellit sändningen
Streaming skiljer det 20-90 sekunder
Då har du inget högre krav på bildkvalitet, när det gäller SVT
Redigerat av lindo, 16 oktober 2018 - 19:13.
Postad 16 oktober 2018 - 20:55
Nu kollar jag sällan på svt men som jag skrev så har jag noterat sämre kvalité emellanåt.
Har förmodligen att göra med deras variabla bitrate och mängden kanaler på samma transponder.
Hur som helst så är det jag ser hemma mellan parabol och Telia digital tv alltid fördel parabolen.
En annan sak som jag gillar med Telia är deras play app på Apple TV. Bästa appen för att kolla på tv utbudet på tycker jag.
Det funkar kalas att zappa runt mellan kanaler utan att för behöva hoppa tillbaka till menyn igen som på tex CD eller Viaplay. Tummen upp för det Telia!
Postad 16 oktober 2018 - 22:58
Någon med problem med ljudet på kanal 5?
Nej men däremot svarta vertikala streck av och till på TV3 lyxfällan ikväll. Hoppas det var själva sändningen så det inte är något med min TV
Postad 17 oktober 2018 - 06:57
Nej men däremot svarta vertikala streck av och till på TV3 lyxfällan ikväll. Hoppas det var själva sändningen så det inte är något med min TV
Samma på min tv också.
Postad 17 oktober 2018 - 17:52
Fick precis en uppdatering till min box (4302). Någon som har koll på vad som har uppdaterats? Inga nya kanaler har lagts till så frågan är ju hur länge man ska få vänta på Travel Channel, ATG Live, Sportexpressen med flera som ComHem erbjuder i sitt stora paket.
Postad 17 oktober 2018 - 18:34
Det vore trevligt med fler kanaler men det finns inget som säger att Telias utbud kommer att se likadant ut som ComhemFick precis en uppdatering till min box (4302). Någon som har koll på vad som har uppdaterats? Inga nya kanaler har lagts till så frågan är ju hur länge man ska få vänta på Travel Channel, ATG Live, Sportexpressen med flera som ComHem erbjuder i sitt stora paket.
Postad 17 oktober 2018 - 20:31
Det vore trevligt med fler kanaler men det finns inget som säger att Telias utbud kommer att se likadant ut som Comhem
Men ska man vara bäst kan man ju inte tillåta att en konkurrent har fler kanaler och fler intressanta sådana dessutom.
Postad 18 oktober 2018 - 07:58
Men ska man vara bäst kan man ju inte tillåta att en konkurrent har fler kanaler och fler intressanta sådana dessutom.
Comhem är dyrare
Postad 18 oktober 2018 - 11:27
Fick precis en uppdatering till min box (4302). Någon som har koll på vad som har uppdaterats? Inga nya kanaler har lagts till så frågan är ju hur länge man ska få vänta på Travel Channel, ATG Live, Sportexpressen med flera som ComHem erbjuder i sitt stora paket.
Har inte Telia haft SportExpressen men den ersattes med TV4Sport?
Postad 18 oktober 2018 - 21:22
Har inte Telia haft SportExpressen men den ersattes med TV4Sport?
Det stämmer men SportExpressen har startat en ny kanal.
4 användare läser detta ämne
2 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
kupa, BioBerra