* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 14 juni 2008 - 22:21
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Någon som har provat detta ? http://www.telia.se/...r/tv/tradlostv/
Nu finns det en riktig wlan lösning! Det är en kombination med Telia smart! 1295 är ordinare pris, men tror det är inkluderat med Telia Smart vid 18 månader. Edit, här är produkten : http://www.ruckuswir...ucts/mediaflex/
Redigerat av ollebanan, 14 juni 2008 - 22:22.
Postad 15 juni 2008 - 11:06
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Någon som har provat detta ? http://www.telia.se/...r/tv/tradlostv/
Jag kör dessa just nu och har gjort det i ett 4 månader nu. Funkar helt klockrent för min del. Däremot så har jag beställt Ruckus nu via Telia med Telia Smart. Denna produkt ska ju stödja upp till 4 boxar samtidigt och HD. Bara bandbredden i nätet finns.
Postad 15 juni 2008 - 11:18
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Nu finns det en riktig wlan lösning! Det är en kombination med Telia smart! 1295 är ordinare pris, men tror det är inkluderat med Telia Smart vid 18 månader.
Edit, här är produkten : http://www.ruckuswir...ucts/mediaflex/
Nya Telia Smart kunder som tecknar sig för 12 månader och samtidigt nytecknar eller avtalsförlänger sin digital-tv får Ruckus utan kostnad. Övriga prissättningar & hur kampanjen ser ut kommer på tisdag. Jag kör dessa just nu och har gjort det i ett 4 månader nu. Funkar helt klockrent för min del.
Däremot så ska jag beställa Ruckus med Telia Smart. Denna produkt ska ju stödja upp till 4 boxar samtidigt och HD. Bara bandbredden i nätet finns.
Postad 15 juni 2008 - 15:11
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Kan det möjligtvis bli lite bättre bild om man köper en Supra HDMI-kabel och använder mellan 1910-boxen och TVn istället för den medföljande HDMI-kabeln?
Postad 15 juni 2008 - 16:17
higge64
-
higge64
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jag undrar ifall det finns någon möjlighet att spela in på någon av Telias boxar? Jag har boxer just nu med en hårddiskbox och känner att det skulle vara lite jobbigt att inte ha den möjligheten.
Thomas
Postad 15 juni 2008 - 18:23
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Jag undrar ifall det finns någon möjlighet att spela in på någon av Telias boxar? Jag har boxer just nu med en hårddiskbox och känner att det skulle vara lite jobbigt att inte ha den möjligheten.
Thomas
Var i kontakt med Motorolas support för två veckor sedan och dryftade just frågan om hårddiskbox. Svaret som gavs det var upp till Telia om Motorola-boxen med hårddisk införlivas i sortimentet och passande mjukvara tas fram. Ring kundtjänst och tjata.
Postad 15 juni 2008 - 21:29
skoog84
-
skoog84
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Får man med komponent eller HDMI kabel till den nya 1910 boxen?
Postad 15 juni 2008 - 23:25
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Kan det möjligtvis bli lite bättre bild om man köper en Supra HDMI-kabel och använder mellan 1910-boxen och TVn istället för den medföljande HDMI-kabeln?
Det är inte lönt att lägga pengar på en Supra HDMI-kabel eftersom det inte blir nån skillnad i bildkvalité. skoog84: Du får med en HDMI-kabel.
Postad 16 juni 2008 - 09:44
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Någon som händelsevis tittat på TV4+ senaste veckan?
Det kommer då och då in ett T längst ned i vänstra hörnet och ibland
en text som tydligen har något med fotbollen att göra. Ligger kvar
några sekunder, försvinner och sedan kommer samma text tillbaks.
Efter ett tag byts den mot någon annan.
Har kontaktat TV4 angående detta men de verkar inte förstå och tror
att T:et har något med boxens textfunktion att göra och säger också
att de inte ser detta själva. Skulle det verkligen kunna hänga ihop med
Telias box eller utsändning att göra? Verkar lite långsökt tycker jag.
/Kjell-Arne
Postad 16 juni 2008 - 17:12
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Någon som händelsevis tittat på TV4+ senaste veckan? Det kommer då och då in ett T längst ned i vänstra hörnet och ibland en text som tydligen har något med fotbollen att göra. Ligger kvar några sekunder, försvinner och sedan kommer samma text tillbaks. Efter ett tag byts den mot någon annan.
Har kontaktat TV4 angående detta men de verkar inte förstå och tror att T:et har något med boxens textfunktion att göra och säger också att de inte ser detta själva. Skulle det verkligen kunna hänga ihop med Telias box eller utsändning att göra? Verkar lite långsökt tycker jag. /Kjell-Arne
Prova att stänga av textningen (byt till språk "Inget" eller vad det heter). Om T-et försvinner då (men återkommer ifall du sätter på textningen igen) så är det ju rimligen textningen som spökar. Felrapportera det till Telia isf.
Postad 16 juni 2008 - 17:20
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har en liten fundering som jag skulle vilja få svar på.
På den väggen där jag har digitalboxen så finns det endast ett nätverksuttag och fler och fler enheter har ju numera nätverksuttag i sig för att göra uppdatering av firmware m.m.
Är i köptankar på en PS3a, men hur ska gå tillväga om jag vill ha denna kopplad med kabel istället för att använda det trådlösa? Finns det någon splitter eller liknande man kan köpa av Telia eller?
Vore tacksam om någon ville reda ut detta för mig
/Johan
Postad 16 juni 2008 - 19:05
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Det är inte lönt att lägga pengar på en Supra HDMI-kabel eftersom det inte blir nån skillnad i bildkvalité.
skoog84: Du får med en HDMI-kabel.
Jag ser skillnad med min Supra kabel men jag handlade mina för en hundring st lite drygt. det är de värda, men vet ifan om jag skulle ge 500 spänn för dem.
Postad 17 juni 2008 - 06:57
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Prova att stänga av textningen (byt till språk "Inget" eller vad det heter). Om T-et försvinner då (men återkommer ifall du sätter på textningen igen) så är det ju rimligen textningen som spökar. Felrapportera det till Telia isf.
Tack för tipset! Problemet uppstår då undertextning är satt till svenska och försvinner mycket riktigt om jag sätter den till språk inget. Har dock, som sagt, bara sett det på kanal TV4+. Ska felrapportera till Telia. /Kjell-Arne
Postad 17 juni 2008 - 10:06
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Har en liten fundering som jag skulle vilja få svar på. På den väggen där jag har digitalboxen så finns det endast ett nätverksuttag och fler och fler enheter har ju numera nätverksuttag i sig för att göra uppdatering av firmware m.m.
Är i köptankar på en PS3a, men hur ska gå tillväga om jag vill ha denna kopplad med kabel istället för att använda det trådlösa? Finns det någon splitter eller liknande man kan köpa av Telia eller?
/Johan
Köp en switch eller router. Om det inte är ett dedikerat TV-uttag? Så har vi i vår lgh. Bara ethernetuttag å vissa är TV andra Bredband.
Postad 17 juni 2008 - 10:16
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Köp en switch eller router. Om det inte är ett dedikerat TV-uttag? Så har vi i vår lgh. Bara ethernetuttag å vissa är TV andra Bredband.
Jag har ett mediaskåp i förrådet där jag med hjälp av korta kablar (RJ45) bestämmar i vilka uttag och i vilka rum som det ska finnas internet eller tv.
Postad 17 juni 2008 - 10:56
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
Jag ringde till Telia idag och fick 1910 boxen utan kostnad  Dom hade visst något erbjudande nu också om att bara betala kostnaden för 8Mbit trots att man har 24!
case
Postad 17 juni 2008 - 11:28
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har en liten fundering som jag skulle vilja få svar på. På den väggen där jag har digitalboxen så finns det endast ett nätverksuttag och fler och fler enheter har ju numera nätverksuttag i sig för att göra uppdatering av firmware m.m.
/Johan
Du får köra PS3 trådlöst och Telia box med kabeln som finns i väggen eller dra fram en kabel till. De kan ej köras genom samma nätverkskabel även om du köper en switch, det går inte att blanda IPTV trafik med datatrafik.
Postad 17 juni 2008 - 11:42
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Du får köra PS3 trådlöst och Telia box med kabeln som finns i väggen eller dra fram en kabel till. De kan ej köras genom samma nätverkskabel även om du köper en switch, det går inte att blanda IPTV trafik med datatrafik.
Hmm, det var lite det jag trodde. Järnspikar också. Då får jag ta till plan B isället. Tack för svaret
Postad 17 juni 2008 - 12:03
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Så länge man nöjer sig med 100 Mbit/s så kan en sån här manick fungera. Det är först när man gör gigabit som alla trådarna i nätverksuttaget används.
Postad 17 juni 2008 - 12:50
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
Så länge man nöjer sig med 100 Mbit/s så kan en sån här manick fungera. Det är först när man gör gigabit som alla trådarna i nätverksuttaget används.
Att köra med splitter brukar funka fint om det inte är för mycket prylar som kan störa signalerna, men det är det sällan i ett normanlt hem. Du får GÄRNA hänvisa till källa där det anges att att alla tåtarna används i till gigabit.
Postad 17 juni 2008 - 14:10
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Jag har ett mediaskåp i förrådet där jag med hjälp av korta kablar (RJ45) bestämmar i vilka uttag och i vilka rum som det ska finnas internet eller tv.
Så har jag med, väldans praktiskt!
Postad 17 juni 2008 - 14:25
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Att köra med splitter brukar funka fint om det inte är för mycket prylar som kan störa signalerna, men det är det sällan i ett normanlt hem.
Du får GÄRNA hänvisa till källa där det anges att att alla tåtarna används i till gigabit.
Nja, jag är nog av den åsikten att det i de flesta hem är relativt lugn elmiljö jämfört med kontor och industri. Inser inte heller att signalerna skulle bli nämvärt känsligare för yttre störningar för att man använder alla ledarna i kabeln. Angående vilka trådar som används för respektive standard, kolla här.
Postad 17 juni 2008 - 15:01
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Så har jag med, väldans praktiskt! 
Det må vara praktiskt till den dagen då man inser att det är för få uttag i alla rum Och att börja dra nya kablar i befintliga rör i en hyreslägenhet känns inte riktigt rätt. Men om en kabeldelare fungerar som alfista tipsade om, så är snart biffen fixad.
Postad 17 juni 2008 - 16:00
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag ringde till Telia idag och fick 1910 boxen utan kostnad Dom hade visst något erbjudande nu också om att bara betala kostnaden för 8Mbit trots att man har 24!
case
Första halvåret ja. Sedan får man allt betala för den högre hastigheten. /Kjell-Arne
Postad 17 juni 2008 - 16:58
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Första halvåret ja. Sedan får man allt betala för den högre hastigheten. /Kjell-Arne
Men det kostar inget att gå tillbaka.
Postad 17 juni 2008 - 18:25
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
Det sa han inget om, men 6 månaders rabatt är ju bättre än inget. Vet inte vad det ger i pengar, men en 50-lapp per månad borde det bli, så ca 300 spänn har jag i alla fall sparat på att ringa ett snabbt samtal!
Postad 17 juni 2008 - 22:13
Petter Lindgren
-
Petter Lindgren
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Så länge man nöjer sig med 100 Mbit/s så kan en sån här manick fungera.
Jag har själv Telias fiberlan med ett kortkopplingsskåp i hallen och jag använder mig av två st splitters för att ansluta både digitalboxen samt min XBox i vardagsrummet. Fungerar utmärkt för mig.
Postad 18 juni 2008 - 07:31
Unregistered008ba6c0
-
Unregistered008ba6c0
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag har själv Telias fiberlan med ett kortkopplingsskåp i hallen och jag använder mig av två st splitters för att ansluta både digitalboxen samt min XBox i vardagsrummet. Fungerar utmärkt för mig.
Hur har du då kopplat det? Hade varit trevligt att kunna koppla in Wii:et till nätet också men har som någon tidigare skrev bara ett nätverksuttag bakom tv:n som är dedikerat i mitt skåp till att ta hand om just boxen.
Postad 18 juni 2008 - 10:57
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
Postad 18 juni 2008 - 14:16
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Principen ser ut så här.
Kanske borde tipsa om en sån här för att splitterna ska bli fullständig (hane-hane går inte i teknikens värld). Bild...
Postad 18 juni 2008 - 14:25
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Kanske borde tipsa om en sån här för att splitterna ska bli fullständig (hane-hane går inte i teknikens värld).
Njae, är det rätt gjort så behöver man inte en sån. Splitterns hane ansluts i vägguttaget eller patchpanelen och sedan har man vanliga patchkablar mellan splitter och switch respektive mellan splitter och burkar.
Postad 18 juni 2008 - 16:43
Petter Lindgren
-
Petter Lindgren
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Hur har du då kopplat det? Hade varit trevligt att kunna koppla in Wii:et till nätet också men har som någon tidigare skrev bara ett nätverksuttag bakom tv:n som är dedikerat i mitt skåp till att ta hand om just boxen.
Jag har en trådlös router/switch i skåpet som jag patchat till min stationära dator i tredje rummet samt till min xbox i vardagsrummet via splitter. Sedan så har jag en switch i skåpet för iptv'n som jag också kör på splittern till vardagsrummet. Detta innebär att jag har nätkontakt mellan min trådlösa laptop, stationära dator och XBox via den trådlösa routern. Om jag sedan skulle vilja ha ännu mera uttag i vardagsrummet så skulle man ju kunna sätta en switch i vardagsrummet efter splittern...
Postad 18 juni 2008 - 17:18
skoog84
-
skoog84
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Hjälp ! Fick precis min box men jag har problem att köra den över komponent. Jag har provat att köra genom förstärkaren (växel) och direkt in i tv:n. Det som händer är att bilden flimmrar till ungefär var 5 eller 10 sekund (går inte att se vad som visas) Jag har provat över scart och där fungerar det, HDMI har jag inte gett mig på då jag måste lyfta ner tv:n för att koppla in HDMI kabel. Har jag missat något? EDIT: Jag hittade lösningen i tråden och instruktionsboken, så går det när man hastar på =)
Redigerat av skoog84, 18 juni 2008 - 17:33.
Postad 18 juni 2008 - 22:04
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Fattar inte varför jag inte får igång bilden via HDMI.
Hur får man igång det?
Hittade felet.Man måste tydligen dra ut strömmen innan man kan starta den med att trycka på INFO knappen för påslagning av HDMI m.m.
Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 18 juni 2008 - 22:15.
Postad 19 juni 2008 - 06:29
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Fattar inte varför jag inte får igång bilden via HDMI. Hur får man igång det?
Hittade felet.Man måste tydligen dra ut strömmen innan man kan starta den med att trycka på INFO knappen för påslagning av HDMI m.m.
Hade du läst inlägget ovan innan du skrev ditt så hade det löst sig utan att du behövt fråga. Tråden är lång aven anledning. Nu bidrar jag iofs till det.....
Postad 19 juni 2008 - 08:08
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Hade du läst inlägget ovan innan du skrev ditt så hade det löst sig utan att du behövt fråga. Tråden är lång aven anledning. Nu bidrar jag iofs till det..... 
Vad menar du med det?
Postad 19 juni 2008 - 10:08
eriol067
-
eriol067
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Telia gör ju massa reklam på stan nu om att pausa och snabbspola program etc. Det borde ju rimligtvis inkludera en hårddiskbox. Hittar dock inget på telias sida... Vad menar dom med detta?
/Erik
Postad 19 juni 2008 - 10:16
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Hjälp !
EDIT: Jag hittade lösningen i tråden och instruktionsboken, så går det när man hastar på =)
Vad menar du med det?
Som skoog 84 skrev, han hittade lösningen på ert problem i tråden å instruktionsboken. Visserligen skulle han koppla komponent men det är sak samma.
Postad 19 juni 2008 - 10:52
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Telia gör ju massa reklam på stan nu om att pausa och snabbspola program etc. Det borde ju rimligtvis inkludera en hårddiskbox. Hittar dock inget på telias sida... Vad menar dom med detta?
/Erik
Video on demand, antagligen. http://sv.wikipedia....Video_on_Demand
Postad 19 juni 2008 - 11:09
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Njae, är det rätt gjort så behöver man inte en sån. Splitterns hane ansluts i vägguttaget eller patchpanelen och sedan har man vanliga patchkablar mellan splitter och switch respektive mellan splitter och burkar.
Det jag antog var att han inte hade någon patchpanel... i bilden som ritades upp så var inte någon sådan med. Såklart behövs ingen förlängare om man har patchpanel.
Postad 19 juni 2008 - 11:22
eriol067
-
eriol067
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Video on demand, antagligen. http://sv.wikipedia....Video_on_Demand
Nja, "Spela in ditt faviritprogram" står det bla på reklampelarna...... Då kan de ju knappast mena Vidoe on demand? Så vad är detta, borde ju vara ett hett debattämne här!!!!!!!!!!
Redigerat av eriol067, 19 juni 2008 - 11:47.
Postad 19 juni 2008 - 11:33
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
Det jag antog var att han inte hade någon patchpanel... i bilden som ritades upp så var inte någon sådan med. Såklart behövs ingen förlängare om man har patchpanel.
Det var ju enkel skiss över hur principen fungerar med splitter. Det är alltså Ingen komplett guide med kopplingsschema och lista över vilka prylar man måste ha.
Postad 19 juni 2008 - 11:54
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Då får gärna herrarna vara så bussiga och lista upp vilka prylar som behövs för att få det fungera.
Postad 19 juni 2008 - 12:02
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Det framgår dock av hans inlägg att det rör sig om en fast installation med både vägguttag och patchpanel. Vore det kortare distanser inom samma rum drar man ju sannolikt hellre en extra kabel från switch till den extra burken. Då får gärna herrarna vara så bussiga och lista upp vilka prylar som behövs för att få det fungera. :)
Har vi ju redan gjort. Ett sats med splitters motsvarande dem som länkades till från valfri leverantör. Eventuellt ett par vanliga nätverkskablar om du inte har såna liggande.
Postad 19 juni 2008 - 12:07
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Har 4 Homeplugs i nätverket, allt verkar iaf fungera stabilt än så länge. Fick 2 gratis av Telia när jag tecknade abbonemanget, det var något specialerbjudande just då. Sen tyckte jag att dom fungerade så mycket bättre än det trådlösa så nu har jag köpt 2st till
Postad 19 juni 2008 - 19:09
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Nja,
"Spela in ditt faviritprogram" står det bla på reklampelarna......
Då kan de ju knappast mena Vidoe on demand? Så vad är detta, borde ju vara ett hett debattämne här!!!!!!!!!!
Nu har jag inte reklamen framför mig, men står det verkligen "spela in". Jag vill minnas att det står snabbspola eller något dylikt, vilket ju fungerar med VOD. När jag såg reklamen så uppfattade jag det i alla fall som att det var reklam för de olika VOD kanalerna t ex TV4 Anytime etc. Vad jag har hört så pågår det utveckling av NPVR istället för inspelningsbara boxar. Fördelen med det skulle vara att du kan spela in på flera kanaler samtidigt. Du skulle enkelt kunna både välja program att spela in via TV, WAP och web och även (i alla fall teoretiskt) kunna titta på dina inspelningar via mobil, dator eller TV. Tidigare har det varit en del juridiskt dravvel men jag tror att det kan komma att lösas. Jag såg en demo på en sådan tjänst som Sonera hade gjort i Finland (är dock inte släppt vad jag vet) och den verkade riktigt smutt. Visst skulle det gå att skapa web och wap gränssnitt till en inspelningsbar box också men man skulle svårare kunna accessa de inspelade programmen via andra media än TV:n. /Andreas
Postad 19 juni 2008 - 19:29
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Vad jag har hört så pågår det utveckling av NPVR istället för inspelningsbara boxar. Fördelen med det skulle vara att du kan spela in på flera kanaler samtidigt. Du skulle enkelt kunna både välja program att spela in via TV, WAP och web och även (i alla fall teoretiskt) kunna titta på dina inspelningar via mobil, dator eller TV.
Tidigare har det varit en del juridiskt dravvel men jag tror att det kan komma att lösas. Jag såg en demo på en sådan tjänst som Sonera hade gjort i Finland (är dock inte släppt vad jag vet) och den verkade riktigt smutt.
Visst skulle det gå att skapa web och wap gränssnitt till en inspelningsbar box också men man skulle svårare kunna accessa de inspelade programmen via andra media än TV:n.
/Andreas
Vad gäller NPVR så är det ju just finessen att komma åt det inspelade programmet från någon annanstans än där man startade inspelningen som jag personligen tycker är hela grejen. Varför skall jag ha en box med en hårddisk stående i vardagsrummet som tvingar mig att "tvingar" mig att också titta på mina inspelningar på TV:en i vardagsrummet där boxen med hårddisk står (visst det finns tekniska lösningar att komma undan det problemet också)? Om man istället flyttar hårddisken in i Telias nät (vilket är precis vad NPVR handlar om) så skall jag också enkelt kunna titta på min inspelning på boxen som jag har i sovrummet, t ex fallet då man startar inspelningen på boxen i vardagsrummet (eller trycker på "pause") och sedan ska jag kunna fortsätta att titta via boxen i sovrummet. Sån funktionalitet vill jag ha... Personligen så anser jag nog att IPTV med NPVR funktionalitet (och VOD) är framtidens melodi. Hårddisken i boxen är gammal och förlegad teknik... /Peter Cigéhn
Postad 19 juni 2008 - 20:50
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Vad gäller NPVR så är det ju just finessen att komma åt det inspelade programmet från någon annanstans än där man startade inspelningen som jag personligen tycker är hela grejen. Varför skall jag ha en box med en hårddisk stående i vardagsrummet som tvingar mig att "tvingar" mig att också titta på mina inspelningar på TV:en i vardagsrummet där boxen med hårddisk står (visst det finns tekniska lösningar att komma undan det problemet också)? Om man istället flyttar hårddisken in i Telias nät (vilket är precis vad NPVR handlar om) så skall jag också enkelt kunna titta på min inspelning på boxen som jag har i sovrummet, t ex fallet då man startar inspelningen på boxen i vardagsrummet (eller trycker på "pause") och sedan ska jag kunna fortsätta att titta via boxen i sovrummet. Sån funktionalitet vill jag ha...
Personligen så anser jag nog att IPTV med NPVR funktionalitet (och VOD) är framtidens melodi. Hårddisken i boxen är gammal och förlegad teknik...
/Peter Cigéhn
Det blir ju ganska stora datamängder hos telias servrar om alla användare ska ha eget utrymme för att lagra sina inspelningar. Frågan är om det inte är lika utrymmeseffektivt att Telia "spelar in" precis ALLT som sänds så att alla kan komma åt allt gammalt när som helst. Då slipper man ju bestämma innan vad man skulle vilja sett efteråt.
Postad 19 juni 2008 - 21:08
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Jag uppfattar också reklamen Telia kör nu på pelare på stan som att man kan spela in vilket program som helst.
Står inget om att det gäller deras dåliga VOD-tjänster. Men det kanske står längst ner i fontstorlek 4 så att man inte ska se det när man kör förbi i 50-60km/h.
När jag körde Boxer så hade jag ett knippe Dreamboxar och dom spelade in på en gemensam NAS. Det var kitsmidigt för dels så kan man se på programmet var man vill sen så finns filerna där så jag kunde konvertera dom till mina bärbara enheter om jag ville ha med på resan.
Var jag på tjänsteresa och ville se ett inspelat program så hämtade jag hem det vi ftp-servern.
Så skulle jag vilja ha nu med...
Men visst, NPVR låter smidigt men jag tor det lär dröja länge innan vi får se det. Men hoppas kan vi ju alltid.
Synd att ni som sa NPVR inom 6-12 månader i maj förra året. Ni kanske har en ny gissning?
Under tiden vi väntar på NPVR så hoppas jag på att vi iaf kan få en box med hdd så vi iaf på ett smidigt sätt kan spela in Tv.
Postad 19 juni 2008 - 21:31
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Det blir ju ganska stora datamängder hos telias servrar om alla användare ska ha eget utrymme för att lagra sina inspelningar. Frågan är om det inte är lika utrymmeseffektivt att Telia "spelar in" precis ALLT som sänds så att alla kan komma åt allt gammalt när som helst. Då slipper man ju bestämma innan vad man skulle vilja sett efteråt.
Visst, en tekniskt lösning är att Telia "spelar in" allt som sänds så att man kan titta på vad man vill när man vill var man vill. Man måste ju inte lösa det med "personliga" inspelningar. Det viktiga är ju att man uppnår syftet med att kunna se vad man vill när man vill var man vill. Tjänsterna som Telia redan har med TV4 Anytime, Discovery on Demand osv är ju en liten bit på väg. Dock så är det ju rätt kraftiga begränsningar vad gäller "vad man vill" eftersom alla program inte är tillgängliga via dessa tjänster. De är dock definitivt ett steg i rätt riktning... Men min vision är som sagt vara fortfarande att jag vill kunna ha möjligheten att kunna pausa ett TV program som jag tittar på via boxen i vardagsrummet och välja att fortsätta att titta på det via min andra box i sovrummet. En sån finess vore väldigt trevlig... /Peter Cigéhn
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|