* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 12 maj 2021 - 20:06
joalin
-
joalin
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hoppas verkligen att någon släpper ett iptv abonnemang helt frittt från krav på box snart . Så jäkla förlegat ! Låt kunderna välja app , padda eller box mm själva ! Måste ju gå att lösa med lösen / login
Så som du redan kan med Telia då alltså? Bara att köra Telia play direkt i en TV från tex Sony eller Philips eller TCL, alltså Android TV. Eller plugga in en Chromecast med Google tv, Android TV via Nvidia shield tv, eller tex Xiaomi Mi box. Möjligheterna är stora...
Postad 12 maj 2021 - 20:13
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Jo nästan men önskar bättre ljud /bild och möjlighet att köra .m3u / stream i valfri app
Postad 12 maj 2021 - 21:46
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Hoppas verkligen att någon släpper ett iptv abonnemang helt frittt från krav på box snart . Så jäkla förlegat ! Låt kunderna välja app , padda eller box mm själva ! Måste ju gå att lösa med lösen / login
Som Zattoo som finns i Tyskland bla t.ex. som går att gå igång i t.ex. Kodi och DD+ ljud på många kanaler med.
Synd att dom inte finns i Sverige.
https://zattoo.com
Man brukar använda Widevine för för streaming men det kan inte vara så svårt att släppa liknande för Verimatrix med ifall man vill fortsätta köra med det. Strömmarna finns där och jag kan öppna upp det på datorn om jag vill det enda som behövs är en modul för avkodning.
Redigerat av Leatherface, 12 maj 2021 - 21:58.
Postad 12 maj 2021 - 23:05
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Nej hoppas verkligen att boxar och linjär TV blir kvar länge än. Vem f-n vill se tv med fördröjning? Framförallt när det gäller sport. Det är bara att se som det är nu. Jag jublade en halvminut innan grannen när AIK gjorde mål i derbyt mot Bajen nyligen. Jag såg matchen linjärt via boxen, grannen via stream. Märkligt att folk kan acceptera fördröjningar när det handlar om tv-tittning.
Postad 12 maj 2021 - 23:07
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Bor i hus , hör inte grannen 😂
Postad 13 maj 2021 - 00:05
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Nej hoppas verkligen att boxar och linjär TV blir kvar länge än. Vem f-n vill se tv med fördröjning? Framförallt när det gäller sport. Det är bara att se som det är nu. Jag jublade en halvminut innan grannen när AIK gjorde mål i derbyt mot Bajen nyligen. Jag såg matchen linjärt via boxen, grannen via stream. Märkligt att folk kan acceptera fördröjningar när det handlar om tv-tittning.
Behöver inte bli större fördröjning för att man ser på nåt annat än just Telias boxar.
IPTV som Telia sänder ut är just strömmar.
Redigerat av Leatherface, 13 maj 2021 - 00:06.
Postad 13 maj 2021 - 06:57
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Telia Play via Apple TV har en fördröjning. Det blev tydligt under melodifestivalen när ungarna via sina mobiler visste vilka som gick vidare innan det kom på TV’n.
Postad 13 maj 2021 - 08:12
beson
-
beson
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jag har två 5305 TV-boxar. I förrgår blev huvudboxen uppdaterad med ny image, som innehöll den nya C More appen.
Igår blev även tvillingboxen uppdaterad, men med annan imageversion än huvudboxen, och där nya C More appen saknas.
Hur hänger det ihop?
Postad 13 maj 2021 - 08:38
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
och jag jublade 30 sek innan dig för jag lyssnade på radio via FM-bandet.
Postad 13 maj 2021 - 11:26
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Tittar jag på https://www.imdb.com...ef_=tt_eps_sn_3 så ser det rätt ut för avsnitt 7 och 8.
HBO har försökt fixa det med avsnitt 5 och 6 redan och det är fel i Sverige fortfarande så de tittar vidare på detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hej,
Jag såg 7 och 8 igår och det verkar rätt. Även 5-6 verkar rätt nu.
Det ser ut som de kör de som dubbelavsnitt (5+6 släpps samma dag - samma med 7+8) så det kanske är det som strulat till det
Postad 13 maj 2021 - 12:38
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hur är tanken att man ska gå ur den nya appen cmore på boxen? Försökt med att trycka på tillbaka knappen men ingenting händer.. försökte trycka på kanal 1 ingenting händer.. någon som vet?
Postad 13 maj 2021 - 12:42
tTW
-
tTW
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Man måste ha deras TV tjänst aktiverad på adressen! Annars fungerar ju inte koderna.
Om abonnemanget ligger inlagt i boxen när det väl aktiverats, så hade det inte behövts, utan boxen hade teoretiskt sett kunnat fungera som ett programkort som kan användas på vilken adress som helst.
Om Telia finns i väggen på båda ställena eller i samma statsnät så borde det fungera på båda ställena.
Men det lär inte vara fallet på dom flesta ställen då det gäller stugan.
Det är lite det jag undrar om, era två svar går emot varann. Känner IPTV-boxen av i vilken lägenhet den befinner sig(MAC-adressen i convertern?), så den bara fungerar där, eller fungerar den i valfri bostad ansluten till Telias fiber(fiber, inte Internet-abonnemang) där Telia erbjuder IPTV, oavsett om det saknas TV-abonnemang på den adressen?
Om det går på converterns MAC-adress skull man teoretiskt sett kunna fått boxarna att fungera vart som helst med en privat VPN-koppling mot den lägenhetens router.
Du kan ta med boxen till sommarstugan och koppla upp boxen
MEN då loggar du in med Telia Play kontot, kanalerna är de samma men streamade och inte IPTV
Du behöver inte ha Telia som leverantör i sommarstugan
Att man kunde köra kanalerna via TeliaPlay vart som helst var jag på det klara med, men det är rimligtvis sämre bildkvalitet och märkbar fördröjning. Dock är jag nyfiken på hur TeliaPlay fungerar i Arris-boxarna, kan man bläddra bland TV-kanalerna i TeliaPlay med up/down-knapparna på fjärren, som med dom vanliga TV-kanalerna? Hur lång är fördröjningen vid zappande med låt oss äga 100Mb/s?
Räknas streamande via TeliaPlay i Arris-boxrna som "en stream" i förhållande till dom begränsningar som gäller(jag vill minnas att det är max 2st samtida streams i TelialPlay?) eller räknas TeliaPlay-streams i Arrix-boxarna som noll, så man kan köra exempelvis 4st kanaler via TeliaPlay i 4st Arris-boxar, och ytterligare 2st via Chromecast/AppleTV/AndroidTV?
Vill minnas att nån äldre TV-box för några år sedan hade det upplägget, där streamande i boxens inbyggda app inte räknades av mot dom två streams som ingick i dom lösa apparna, kan det varit en äldre CanalDigital-lösning jag tänker på?
Lyckligtvis kollar jag nästan aldrig på samma sporter som grannarna, men utan tvekan är det så.
Postad 13 maj 2021 - 13:41
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Att man kunde köra kanalerna via TeliaPlay vart som helst var jag på det klara med, men det är rimligtvis sämre bildkvalitet och märkbar fördröjning. Dock är jag nyfiken på hur TeliaPlay fungerar i Arris-boxarna, kan man bläddra bland TV-kanalerna i TeliaPlay med up/down-knapparna på fjärren, som med dom vanliga TV-kanalerna? Hur lång är fördröjningen vid zappande med låt oss äga 100Mb/s?
Räknas streamande via TeliaPlay i Arris-boxrna som "en stream" i förhållande till dom begränsningar som gäller(jag vill minnas att det är max 2st samtida streams i TelialPlay?) eller räknas TeliaPlay-streams i Arrix-boxarna som noll, så man kan köra exempelvis 4st kanaler via TeliaPlay i 4st Arris-boxar, och ytterligare 2st via Chromecast/AppleTV/AndroidTV?
Vill minnas att nån äldre TV-box för några år sedan hade det upplägget, där streamande i boxens inbyggda app inte räknades av mot dom två streams som ingick i dom lösa apparna, kan det varit en äldre CanalDigital-lösning jag tänker på?
Fördröjning blir det ju även med boxen, bilden är bra och sänds med 50 fps
Menyer och funktioner är det det samma som om den är upp kopplad på IPTV. Även apparna fungerar
Under fliken Om tjänsten så ser man under Server att den är uppkopplad mot STBSE.Telia.net
Det går det även välja "rätt" lokal variant på SVT och TV4
Gissar att boxen räknas som en stream, har inte provat hur många jag kan ha igång
Har bara 10 Mbit/s i stugan så boxen käkar i sig det mesta, när man kollar trafiken i nätverket 
Postad 13 maj 2021 - 14:40
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Det är lite det jag undrar om, era två svar går emot varann. Känner IPTV-boxen av i vilken lägenhet den befinner sig(MAC-adressen i convertern?), så den bara fungerar där, eller fungerar den i valfri bostad ansluten till Telias fiber(fiber, inte Internet-abonnemang) där Telia erbjuder IPTV, oavsett om det saknas TV-abonnemang på den adressen?
Om det går på converterns MAC-adress skull man teoretiskt sett kunna fått boxarna att fungera vart som helst med en privat VPN-koppling mot den lägenhetens router.
.
Du kan ta med din box och koppla in på fastighet som tillhandar Telias Fiber i fastigheten. Det behöver alltså inte finnas ett aktivt abonnemang på adressen. Bara att signalen finns!
Postad 13 maj 2021 - 15:45
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Strömmarna är kodade med Verimatrix och avkodningen sker i själva boxen.
Tekniskt sätt skulle Telia kunna erbjuda ett kort som man kunde köra med CA modul eller mjukvarubaserad variant.
Men Telia måste såklart finnas i väggen för att den ska kunna koppla upp sig.
Men det är klart det är möjligt Telia har gjort nåt special utöver det vet jag inget om.
IPTV går att flytta med andra leverantörer iaf däremot så är det många som är glada om dom har nåt internet överhuvudtaget utan att gå upp och ställa sig på taket för att få signal så det är snarare det problemet som finns för många i stugan.
Redigerat av Leatherface, 13 maj 2021 - 15:53.
Postad 13 maj 2021 - 19:39
joalin
-
joalin
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hur är tanken att man ska gå ur den nya appen cmore på boxen? Försökt med att trycka på tillbaka knappen men ingenting händer.. försökte trycka på kanal 1 ingenting händer.. någon som vet?
Provade detta idag. Märkte att "meny" funkade!
Jo nästan men önskar bättre ljud /bild och möjlighet att köra .m3u / stream i valfri app
Tror att man föredrar multicast eftersom det sparar väldigt mycket bandbredd då du då prenumererar på en stream tillsammans med andra. Skulle alla ha en egen stream så multipliceras bandbredden som går åt. Det är därför tex Netflix ville sätta ut servrar långt ut i näten, åtminstone tidigare. De operatörer som tillät det låg högt upp i statistiken när de presenterade kapaciteten på hemsidan. Numera har man väl bättre backbone men det är som sagt onödigt att slösa i onödan.
Redigerat av joalin, 13 maj 2021 - 19:42.
Postad 14 maj 2021 - 07:56
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Har inte förstått vitsen med apparna, de är ju bara sega. Playbiblioteket funkar ju mycket bättre. SVT Play är väl ok, för där kan man ju hitta det som saknas i Play.
I alla fall kan man gå till Inställningar längst ner i menyn och där finns avsluta applikationen.
Postad 14 maj 2021 - 10:42
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har inte förstått vitsen med apparna, de är ju bara sega. Playbiblioteket funkar ju mycket bättre. SVT Play är väl ok, för där kan man ju hitta det som saknas i Play.
I alla fall kan man gå till Inställningar längst ner i menyn och där finns avsluta applikationen.
Tackar! Jag kollade inte tillräckligt.
Håller med gällande att apparna/appen var ingen höjdare i sig, kan hoppas detta är en Beta som telia kommer utveckla. I övrigt funkar Netflix och SVT Play appen klockrent.
Postad 14 maj 2021 - 12:20
prelatur
-
prelatur
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
IPTV använder inte Internet.
För att det skall fungera så måste det finnas utrustning som sänder ut Multicast strömmen till dig.
När man kopplar in boxen så måste man ange en kod som låser den till ditt tv abonnemang. Såvitt jag har förstått så spelar det ingen roll var boxen är kopplad, så länge det finns en IPTV ström i nätet kommer det att fungera.
Saknas IPTV strömmen så kan boxen koppla upp sig på samma sätt som en apparna i Android, Apple TV m.fl.
Det man märker detta på är att man man måste logga på med sitt Telia play konto och att man inte får sina lokala kanaler.
Telia har ju sitt eget play som består av att de spelar in de program de rättigheter till. Uppspelning sker över Unicast men använder samma backbone som IPTV så detta går inte över internet.
Apparna fungerar på samma sätt som i Android, Apple TV m.fl., dvs. de kopplar upp sig över internet mot respektive tjänst.
Så för att få allt att fungera så måste boxen ha tillgång till två nät, internet och IPTV nätet.
I allmänhet så levereras detta via samma kabel där man lägger IPTV i ett eget VLAN.
Detta VLAN läggs om möjligt "ovanpå" ditt internet. Dvs. om du har 1 Gbit/s i länkhastighet men har under 1 Gbit/s i internet hastighet så påverkas denna inte.
För att få tillgång till IPTV måste dess VLAN packas upp. Detta kan ske på två sätt:
1. Skicka ut det på en port.
Detta är vad en tjänstfördelare gör. Går också relativt lätt att göra på många routrar. Den port som det skickas ut på går bara att använda för IPTV, inget internet finns tillgängligt så apparna i Telias IPTV burk fungerar inte. Man måste också har en separat kabel mellan porten och IPTV burken.
2. Mixa in IPTV strömmen i det lokala lan nätverket.
Detta är vad Telia routern gör. IPTV burken får då tillgång till både IPTV och internet. Ingen egen kabel behövs det räcker med en kabel till tv bänken och en switch för att koppla in alla enheter.
Detta går också att göra med en egen router men är betydligt mer komplicerat.
Här en tråd om hur man gör detta: https://www.sweclock...m/post/15376448
Postad 14 maj 2021 - 12:43
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja IPTV skickas över Internet vilken okunskap det verkar finnas här det är just det som är IPTV.
Däremot behöver man inte ha just Telia som leverantör utan hör man till ett statsnät så kan du fånga upp multicast strömmarna med en annan leverantör i statsnätet med. Jag kan få in Telia strömmarna här t.ex. trots annan leverantör men kan såklart inte titta på dom eftersom dom måste avkodas med Verimatrix.
Man kan öppna dessa UDP strömmar på IP serierna 239.195.0.* 239.195.1.* och 239.16.16.* på port 5555 men allt bortsett från någon enstaka kanal är som sagt kodat. Verimatrix påminner lite om kodningen på analoga tiden med förvrängd bild istället för att den är helt svart.
Man behöver ingen speciell utrustning hos kund för multicast däremot så kan det hända att router blockerar multicast strömmar om man har en egen router.
I dom fallen handlar det om inställningar man måste göra för att släppa igenom strömmarna.
Nu talar jag enbart om själva strömmarna ska man köra med Telias IPTV box och komma åt andra saker så blir det hela mer krångligare.
Som jag ser det gör man det mer krångligare än det behöver vara för folk.
Redigerat av Leatherface, 14 maj 2021 - 13:34.
Postad 15 maj 2021 - 10:41
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Allt är relativt, om man som privatperson anser att allt utanför sin router/brandvägg är internet så kan man med lite vilja anse att det skickas över internet.
Nätägarna ser att all IPTV går i deras nätverk och tjänsteleverantörerna ser att det går i deras och nätägarnas nätverk, ingen av dem ser att det går externt över internet till kunderna.
Postad 15 maj 2021 - 12:52
joalin
-
joalin
-
Användare
-
-
179 inlägg
Alltså alla har väl åtminstone lite rätt om man ska sammanfatta ovan. Nu kallar ju iofs inte sin tjänst ens för IPTV, utan digital-Tv, och den levereras inte över stora stygga publika best effort-Internet, vilket man oftast menar när man säger Internet. Man säkerställer ju att det finns kapacitet så det räcker etc genom att gemene man inte kommer åt strömmarna hur som helst. Den intresserade kan läsa nedan. https://www.smartdat...hould-consider/
Redigerat av joalin, 15 maj 2021 - 12:54.
Postad 15 maj 2021 - 12:54
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Allt är relativt, om man som privatperson anser att allt utanför sin router/brandvägg är internet så kan man med lite vilja anse att det skickas över internet.
Nätägarna ser att all IPTV går i deras nätverk och tjänsteleverantörerna ser att det går i deras och nätägarnas nätverk, ingen av dem ser att det går externt över internet till kunderna.
Det skickas över internet till kunderna.
Gräver någon av fiberkabel så kommer TV'n att slockna.
Det är inte heller begränsat till Telias nät utan går att ta emot även om du har A3, Bahnhof osv.
Jag kan öppna Telias strömmar här utan att ha Telia däremot är det mesta kodat så det blir som att se på en kodad TV signal som det såg ut på analoga tiden på 90 talet. Det är alltså inte själva ta emot signalen som är problemet utan avkoda det med hjälp av en modul av någon slag.
Samma sak om du har 100mbit på din switchport som är vanligt i lägenhet och har 100mbit internet och strömmar en IPTV ström på 10mbit så kommer du helt plötsligt inte ha 110mbit på switchporten utan den är fortfarande begränsad till 100mbit och har alltså 90mbit kvar för din övriga internet.
Samma om man sitter på ADSL eller liknande har du 20mbit på din ADSL så kommer du såklart begränsas mer tydligt än om du har fiber.
Så att påstå att övriga internet inte påverkas är felaktigt. Kan möjligen stämma i dom fall man har 1gbit port upplåst och har 250mbit internet eller liknande.
Redigerat av Leatherface, 15 maj 2021 - 13:09.
Postad 15 maj 2021 - 13:06
joalin
-
joalin
-
Användare
-
-
179 inlägg
Fast med den definitionen så är all elektronsk kommunikation då över Internet. Om någon kapar fiberkabel över Atlanten och man inte längre kan faxa, skicka telex, ta ut pengar in en "ATM", utföra en operation remote, styra en drönare över Iran eftersom internet ligger nere. Att ens digital-Tv går över bredbandsuppkopplingen är iallafall helt klart 😀
Redigerat av joalin, 15 maj 2021 - 13:08.
Postad 15 maj 2021 - 19:29
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Heh, ja fin blandning/glidning av begrepp här, där alla har lite rätt. :-)
Internet:
Internet är både det fysiska nätverket, t.ex. en massa fibrer mellan städer och länder, och nätverksprotokollet IP (i dagsläget IPv4 och IPv6).
För att kunna prata över internet räcker det inte att vara inkopplad, man måste använda en publik IP-adress.
IPTV:
Det var nog mest ett olyckligt ordval, då det är Telias Digital-TV som avses. IPTV är en IP-baserad tjänst precis som HTTP, IMAP, DNS eller liknande, vilka både kan finnas på internet och i privata nät.
Redigerat av elofu17, 15 maj 2021 - 19:29.
Postad 15 maj 2021 - 20:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det här med vad man kallar saker och så kan vara förvirrande.
Normalt använder vi surf för att beskriva den internet tjänst kunden använder för att surfa på Internet som ni såg att jag skrev för några dagar sen. Normalt använder vi för kunder på fiber och xDSL (=ADSL eller VDSL över fasta telenätet) har Surf, IPTV och BBT (Bredbandstelefoni) för att beskriva de tjänster kunder har. IPTV är ju den tv tjänst som kunder tittar på i en STB använder (Set Top box, alltså tv boxarna). IPTV använder Multicast teknik för att minska bandbredden och bara skicka ut en ström som de kunder som tittar på aktuell kanal tar emot i sin STB. Multicast skickas alltså samma dataström till flera mottagare medans unicast bara skickar dataströmmen från en sändare till en mottagare över Internet. Det är ganska onormalt man kan skickar multicast trafik mellan olika nät, utan de går normalt bara inom ett "eget" nät hos en operatör. STB kan även hantera on demand trafik över en teknik som heter RTSP. Både RTSP och Multicast trafiken är prioriterad så att kunder som "surfar" på nätet inte ska kunna störa TV trafiken. I Telias nät finns det nästan alltid tillräckligt med bandbredd så detta är inget stort problem som orsakar störningar på IPTV tjänsten, Vissa externa stadsnät som är anslutna till Telia har ofta problem med att de inte har tillräcklig bandbredd för att kunna prioritera IPTV trafiken och dessa kunder har normalt mer bildstörningar än de som är direkt anslutna till Telia pga detta. För att komplicera saker använder de digital-tv tjänst både för IPTV tjänsten en STB används till och även OTT. OTT är den tjänsten Telia har som heter "Telia play" och alltså det man kan köra på datorn, mobilen, plattan, Apple-tv, Andorid tv och även då på en STB (bara 4302/5305 modellerna) i de fallen man har en FWA uppkoppling. FWA är en förkortning för "fixed wireless access" och betyder att man kör över mobilnätet med en fast monterad antenn och även använder RGW (Telias trådlösa router) ansluten på samma sätt som för fiber/xDSL. Fiberkunder som inte kopplar direkt till RGW har en CPE normalt. CPE är alltså en switch som delar upp så olika tjänster hamnar på olika portar, vissa är konfigurerade så att man kan stoppa vilken enhet man vill i vilken port man vill på vissa nät. De kunder som har fibert tjänst från Telia har dock oftast en CPE från Inteno där olika tjänster är i olika portar.
Ovanstående text behöver ni inte förstå utan det var bara en liten inblick i det jag jobbar med dagligen 
Man kan nog säga att all trafik idag som används för kommunikation går över "Internet" på något sätt. Både mobila samtal och samtal mellan fasta telefoner går över internet numera t.ex.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 15 maj 2021 - 21:07
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja multicast skickas normalt bara inom egna nätet men i stadsnät där Telia finns så är strömmarna tillgängliga oavsett vilken leverantör man har i samma stadsnät.
Redigerat av Leatherface, 15 maj 2021 - 21:07.
Postad 16 maj 2021 - 10:52
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Det skickas över internet till kunderna.
Gräver någon av fiberkabel så kommer TV'n att slockna.
Det är inte heller begränsat till Telias nät utan går att ta emot även om du har A3, Bahnhof osv.
Jag kan öppna Telias strömmar här utan att ha Telia däremot är det mesta kodat så det blir som att se på en kodad TV signal som det såg ut på analoga tiden på 90 talet. Det är alltså inte själva ta emot signalen som är problemet utan avkoda det med hjälp av en modul av någon slag.
Samma sak om du har 100mbit på din switchport som är vanligt i lägenhet och har 100mbit internet och strömmar en IPTV ström på 10mbit så kommer du helt plötsligt inte ha 110mbit på switchporten utan den är fortfarande begränsad till 100mbit och har alltså 90mbit kvar för din övriga internet.
Samma om man sitter på ADSL eller liknande har du 20mbit på din ADSL så kommer du såklart begränsas mer tydligt än om du har fiber.
Så att påstå att övriga internet inte påverkas är felaktigt. Kan möjligen stämma i dom fall man har 1gbit port upplåst och har 250mbit internet eller liknande.
Fibern är inte internet, den är det fysiska mediet, och den är (förenklat) nätägarens.
Telia är alltså tjänsteleverantörer hos er och deras multicasttrafik skickas i er nätägares nätverk, det är fortfarande inte internet.
Man låser oftast inte portar till en specifik hastighet för internettjänsten då det blir trubbigt med stegen 10/100/1000 Mb/s, man använder traffic shaping och det kan man göra per tjänst, så det finns inga problem med att ha 250 Mb/s för internet och 20 Mb/s utöver det för IPTV så länge de fysiska portarna klarar minst 1 Gb/s. Så de som kan få minskad hastighet för internettjänsten är de som har maxkapaciteten för portarna som hastighet, 1/10 Gbit/s eller om det är ett riktigt gammalt nät 100 Mbit/s.
Postad 16 maj 2021 - 10:59
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Internet:
Internet är både det fysiska nätverket, t.ex. en massa fibrer mellan städer och länder, och nätverksprotokollet IP (i dagsläget IPv4 och IPv6).
För att kunna prata över internet räcker det inte att vara inkopplad, man måste använda en publik IP-adress.
IPTV:
Det var nog mest ett olyckligt ordval, då det är Telias Digital-TV som avses. IPTV är en IP-baserad tjänst precis som HTTP, IMAP, DNS eller liknande, vilka både kan finnas på internet och i privata nät.
Ja, IPTV är ett brett begrepp men det används för det som diskuteras här. https://en.m.wikiped...ocol_television
Postad 16 maj 2021 - 11:15
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
CPE är alltså en switch som delar upp så olika tjänster hamnar på olika portar, vissa är konfigurerade så att man kan stoppa vilken enhet man vill i vilken port man vill på vissa nät. De kunder som har fibert tjänst från Telia har dock oftast en CPE från Inteno där olika tjänster är i olika portar.
Eller Genexis som de heter numera. ;-)
Sen bara för att det inte ska uppstå missförstånd, en CPE kan även vara en router.
Sen är VoIP inte helt ovanligt att använda för telefonidelen.
Postad 16 maj 2021 - 11:18
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Fibern är inte internet, den är det fysiska mediet, och den är (förenklat) nätägarens.
Telia är alltså tjänsteleverantörer hos er och deras multicasttrafik skickas i er nätägares nätverk, det är fortfarande inte internet.
Man låser oftast inte portar till en specifik hastighet för internettjänsten då det blir trubbigt med stegen 10/100/1000 Mb/s, man använder traffic shaping och det kan man göra per tjänst, så det finns inga problem med att ha 250 Mb/s för internet och 20 Mb/s utöver det för IPTV så länge de fysiska portarna klarar minst 1 Gb/s. Så de som kan få minskad hastighet för internettjänsten är de som har maxkapaciteten för portarna som hastighet, 1/10 Gbit/s eller om det är ett riktigt gammalt nät 100 Mbit/s.
Internet skickas genom fiberkabel och gräver man av en fiberkabel så försvinner såklart internet det är vad jag säger.
Multicasttrafiken skickas genom internet även om det oftast är låst inom leverantörerns eget nät.
Man kan jämföra det lite med hur vanlig TV signal i t.ex. kabelnät fungerar där multicasttrafik skickas ut till alla medans unicast trafik måste skickas ut till varje person och tar alltså mer bandbredd. Det är 2 olika tekniker att skicka ut på men båda 2 är internet sen så kan dessa vara både privat och publikt för alla i båda fallen tekniskt sätt iaf.
I stadsnät där Telia finns så kan du såklart ta emot denna multicast trafiken även om du har annan leverantör eftersom signalen skickas ut i statsnätet. Som jag också nämnde har du 250mbit internet och port på 1gbit så påverkas du kanske inte men många har enbart 100mbit port i sina lägenheter och är låst till det. Jag är väl medveten om att man låser till en viss hastighet och inte själva porten.
Samma med alla som fortfarande sitter på ADSL deras kopparkabel klarar inte mer än det dom har och påverkas med.
Jag har hållit på med internet och nätverk sen början av 90 talet så vet mycket väl hur internet fungerar.
Tror vi alla menar ungefär samma sak men vi har olika synsätt helt enkelt på vad internet är för mig är allt IP baserad internet.
Sen stämmer det att det mesta går över internet idag men tänker främst på hur man tar emot det och det görs genom att är kopplad mot internet i någon form.
Även kabelnätet vi har här skickas över internet och troligen exakt samma som det som skickas ut genom stadsnätet. Men det kallar jag inte IPTV eftersom det tas emot genom kabeltvnätet även om överföringen av kanalerna sker genom internet.
Faktum är att det jag kan ta emot denna IPTV med en vanlig CA modul samma som fungerar för kabelnätet med inofficiell lösning och en sådan lösning skulle Telia också ha kunnat erbjuda. Nu kräver en sådan lösning att man kör med kort så antingen det eller någon form av mjukvarubaserad lösning som man kör med idag.
Det var egentligen vad frågan gällde från första början och inte själva tekniken och detta är anledningen till varför jag inte väljer t.ex. Telia men även dom flesta andra IPTV leverantörer som finns.
Redigerat av Leatherface, 16 maj 2021 - 12:19.
Postad 16 maj 2021 - 12:10
beson
-
beson
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jag har två 5305 TV-boxar. I förrgår blev huvudboxen uppdaterad med ny image, som innehöll den nya C More appen.
Igår blev även tvillingboxen uppdaterad, men med annan imageversion än huvudboxen, och där nya C More appen saknas.
Hur hänger det ihop?
Nu har även tvillingboxen fått samma image som huvudboxen (utan att jag sett nån update?), och nya C More appen finns tillgänglig i tvillingen också.
Postad 16 maj 2021 - 12:23
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Internet:
Nja man behöver inte publik IP-address däremot måste man ha åtminstone en lokal IP-address.
Många leverantörer speciellt utomlands har börjat med CGNAT nu där kunderna får lokala IPv4-addresser istället eftersom IPv4 addresser börjar vara fullt och istället för att snabba på IPv6 i världen så har man börjat med sådana lösningar istället.
IPv6 har också en hel del förbättringar då det gäller multicast jämfört med IPv4.
Däremot måste det såklart finnas en publikt åtkomlig IP address någonstans och den finns såklart hos leverantören.
Det är samma sak en hemmarouter gör med där den delar ut lokala IP addresser i det egna nätverket.
Redigerat av Leatherface, 16 maj 2021 - 12:42.
Postad 16 maj 2021 - 18:20
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nja man behöver inte publik IP-address däremot måste man ha åtminstone en lokal IP-address.
Många leverantörer speciellt utomlands har börjat med CGNAT nu där kunderna får lokala IPv4-addresser istället eftersom IPv4 addresser börjar vara fullt och istället för att snabba på IPv6 i världen så har man börjat med sådana lösningar istället.
IPv6 har också en hel del förbättringar då det gäller multicast jämfört med IPv4.
Däremot måste det såklart finnas en publikt åtkomlig IP address någonstans och den finns såklart hos leverantören.
Det är samma sak en hemmarouter gör med där den delar ut lokala IP addresser i det egna nätverket.
Nej själva Internet och Internet-trafiken kräver publika IP-adresser - det är det som är själva grunden i Internet (f.d. Arpa-Net).
All form av NAT är bara nätoperatörers sätt att få in fler kunder i sina nätverk, så att kunderna ska kunna nå det riktiga Internet, och svaren komma tillbaka.
Din dator i ditt hemma-LAN med privat IP är inte kopplad till internet.
För att datorn ska kunna nå internet måste den routa fram trafiken till någon pryl som är ansluten till internet, dvs hemma-routern (med publikt IP på utsidan) eller CGNAT-prylen hos din nätleverantör.
Trafiken mellan datorn och routern/CGNAT-prylen är inte internet-trafik, det är intern trafik inne i en nätoperatörs nätverk eller intern LAN-trafik i ditt hem.
Redigerat av elofu17, 16 maj 2021 - 18:29.
Postad 16 maj 2021 - 19:26
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Nej själva Internet och Internet-trafiken kräver publika IP-adresser - det är det som är själva grunden i Internet (f.d. Arpa-Net).
All form av NAT är bara nätoperatörers sätt att få in fler kunder i sina nätverk, så att kunderna ska kunna nå det riktiga Internet, och svaren komma tillbaka.
Din dator i ditt hemma-LAN med privat IP är inte kopplad till internet.
För att datorn ska kunna nå internet måste den routa fram trafiken till någon pryl som är ansluten till internet, dvs hemma-routern (med publikt IP på utsidan) eller CGNAT-prylen hos din nätleverantör.
Trafiken mellan datorn och routern/CGNAT-prylen är inte internet-trafik, det är intern trafik inne i en nätoperatörs nätverk eller intern LAN-trafik i ditt hem.
Ja som jag sade så finns den publika addressen hos leveratören i fallen med CGNAT.
Eftersom du nämnde PUBLIK IP address så anser jag att det var fel.
Det stämmer att det behövs en publik IP address någonstans för att kommunicera på nätet men den behöver inte finnas hos kunden som är fallet i t.ex. CGNAT vilket jag också skrev. Det liknar mycket vad en hemmarouter gör på sitt hemmanätverk med.
Det är fortfarande internet även om man kommunicerar med andra inom CGNAT anser jag.
Om jag i norra Sverige skickar en fil till södra Sverige till en annan inom samma ISP som tillämpar det så skickar jag det inte över internet enligt dig. Vad den gör är att skicka mellan 2 lokala IP addesser inom leverantörens CGNAT utan någon publik IP involverad.
Bahnhof är ett exempel på ISP's som tillämpar det om man inte som kund väljer att beställa ett publikt IP.
Skickar jag filen däremot till någon med Telia så måste den såklart gå genom en publik IP address hos Bahnhof och vidare till Telia såklart.
Redigerat av Leatherface, 16 maj 2021 - 19:47.
Postad 16 maj 2021 - 20:02
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Internet skickas genom fiberkabel och gräver man av en fiberkabel så försvinner såklart internet det är vad jag säger.
Multicasttrafiken skickas genom internet även om det oftast är låst inom leverantörerns eget nät.
Man kan jämföra det lite med hur vanlig TV signal i t.ex. kabelnät fungerar där multicasttrafik skickas ut till alla medans unicast trafik måste skickas ut till varje person och tar alltså mer bandbredd. Det är 2 olika tekniker att skicka ut på men båda 2 är internet sen så kan dessa vara både privat och publikt för alla i båda fallen tekniskt sätt iaf.
I stadsnät där Telia finns så kan du såklart ta emot denna multicast trafiken även om du har annan leverantör eftersom signalen skickas ut i statsnätet. Som jag också nämnde har du 250mbit internet och port på 1gbit så påverkas du kanske inte men många har enbart 100mbit port i sina lägenheter och är låst till det. Jag är väl medveten om att man låser till en viss hastighet och inte själva porten.
Samma med alla som fortfarande sitter på ADSL deras kopparkabel klarar inte mer än det dom har och påverkas med.
Jag har hållit på med internet och nätverk sen början av 90 talet så vet mycket väl hur internet fungerar.
Tror vi alla menar ungefär samma sak men vi har olika synsätt helt enkelt på vad internet är för mig är allt IP baserad internet.
Sen stämmer det att det mesta går över internet idag men tänker främst på hur man tar emot det och det görs genom att är kopplad mot internet i någon form.
Även kabelnätet vi har här skickas över internet och troligen exakt samma som det som skickas ut genom stadsnätet. Men det kallar jag inte IPTV eftersom det tas emot genom kabeltvnätet även om överföringen av kanalerna sker genom internet.
Faktum är att det jag kan ta emot denna IPTV med en vanlig CA modul samma som fungerar för kabelnätet med inofficiell lösning och en sådan lösning skulle Telia också ha kunnat erbjuda. Nu kräver en sådan lösning att man kör med kort så antingen det eller någon form av mjukvarubaserad lösning som man kör med idag.
Det var egentligen vad frågan gällde från första början och inte själva tekniken och detta är anledningen till varför jag inte väljer t.ex. Telia men även dom flesta andra IPTV leverantörer som finns.
Ja, om man kallar allt som har en IP-adress för internet så är det ju inte mycket som inte är internet idag...
Postad 16 maj 2021 - 20:36
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ja som jag sade så finns den publika addressen hos leveratören i fallen med CGNAT.
Eftersom du nämnde PUBLIK IP address så anser jag att det var fel.
Det stämmer att det behövs en publik IP address någonstans för att kommunicera på nätet men den behöver inte finnas hos kunden som är fallet i t.ex. CGNAT vilket jag också skrev. Det liknar mycket vad en hemmarouter gör på sitt hemmanätverk med.
Det är fortfarande internet även om man kommunicerar med andra inom CGNAT anser jag.
Om jag i norra Sverige skickar en fil till södra Sverige till en annan inom samma ISP som tillämpar det så skickar jag det inte över internet enligt dig. Vad den gör är att skicka mellan 2 lokala IP addesser inom leverantörens CGNAT utan någon publik IP involverad.
Bahnhof är ett exempel på ISP's som tillämpar det om man inte som kund väljer att beställa ett publikt IP.
Skickar jag filen däremot till någon med Telia så måste den såklart gå genom en publik IP address hos Bahnhof och vidare till Telia såklart.
Heh, lång diskussion om orddefinition. :-)
Det vi diskuterar här är vad som är internet. Ditt hemma-LAN och din nätleverantörs egna nät är inte internet. Men näten behövs för att din dator ska kunna nå internet.
Trafiken mellan din dator och din CGNAT sker inom din nätleverantörs nät, inte ute på internet.
Det är först när trafiken lämnar CGNAT:en som den är ute på internet.
Som vanlig privatperson tror jag inte att du kan skicka din fil till datorn i syd via dess privata Bahnhof-IP - ISP:er brukar isolera alla klienter från varandra.
Men om vi säger att det är full routing och öppet blås mellan alla klienter och privata nät, så går trafiken från datorn i norr till datorn i söder via ISP:ns egna svartfiber eller liknande. Dvs inte ut på internet. Du använder bara din lokala nätleverantörs nätverk. Du använder dess DNS för att slå upp den där privata IP-adressen. Ingenting på internet behövs för att din filöverförning skall lyckas.
Redigerat av elofu17, 16 maj 2021 - 20:52.
Postad 16 maj 2021 - 20:51
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Heh, lång diskussion om orddefinition. :-)
Det vi diskuterar här är vad som är internet. Ditt hemma-LAN och din nätleverantörs egna nät är inte internet. Men näten behövs för att din dator ska kunna nå internet.
Trafiken mellan din dator och din CGNAT sker inom din nätleverantörs nät, inte ute på internet.
Det är först när trafiken lämnar CGNAT:en som den är ute på internet.
Ja det är inom leverantörens egna nät visst det kan jag hålla med om men då det ändå går utanför hemmet anser jag ändå att det är internet. Vi säger samma saker egentligen men vi har olika definition vad internet är.
Då kan man isf säga att även publika IP's inte heller är internet isf sålänge det är inom din ISP's nät om man har den definitionen.
Att jag och personen i södra Sverige väljer att skaffa ett publikt IP gör bara den skillnaden att Bahnhofs DHCP servrar tilldelar oss ett publikt IP baserat på våra MAC adresser. Det förändrar inte på något sätt vilka vägar trafiken tar till varandra.
Redigerat av Leatherface, 16 maj 2021 - 20:57.
Postad 16 maj 2021 - 21:23
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ja det är inom leverantörens egna nät visst det kan jag hålla med om men då det ändå går utanför hemmet anser jag ändå att det är internet. Vi säger samma saker egentligen men vi har olika definition vad internet är.
Då kan man isf säga att även publika IP's inte heller är internet isf sålänge det är inom din ISP's nät om man har den definitionen.
Att jag och personen i södra Sverige väljer att skaffa ett publikt IP gör bara den skillnaden att Bahnhofs DHCP servrar tilldelar oss ett publikt IP baserat på våra MAC adresser. Det förändrar inte på något sätt vilka vägar trafiken tar till varandra.
Eftersom detta är en orddefinitionsdebatt så kan jag inte gå med på att vi säger samma sak, då din definition av ordet internet skiljer sig från min. :-)
Publika IPn är internet.
Internet är ett system. Det är inte fysiska prylar.
Systemet är till för att koppla ihop olika nätverk och resurser, typiskt över en stor geografisk yta (jorden, månen och i framtiden förmodligen fler platser).
Den enskilt viktigaste komponenten i detta system är just publika IP-adresser -- utan dem kan man inte adressera den där datorn i syd.
I mitt exempel tar trafiken inte exakt samma färdväg som den hade tagit om den skulle ha använt publika IPn.
I exemplet skulle den ha tagit kortaste routingvägen från norr till syd, inom ISPns egna privata routingtabell.
Om datorn i syd addresseras med ett publikt IP istället så routas paketet fram till en NAT-pryl där din dators src-IP byts ut mot NAT-prylens publika IP, sen routas paketet till syd via publika routes.
Ja, om det publika IPt finns inom samma ISP så kanske detta paket åker i samma fysiska fiber som paketet i förra exemplet, men nu förmodligen i ett helt annat VLAN (för ingen ISP är dum nog att blanda multipla IP-nät i samma VLAN).
Två olika VLAN är två helt skilda nät. Man kan inte säga att ett paket från A till B tar samma färdväg om det går via VLAN 1 ena gången men via VLAN 2 andra gången, även om bägge dessa VLAN transporteras via samma fysiska kabel.
...och om vi skiter i VLAN:en: Om man kör en traceroute så ser man att paketen tar olika väg då traceroutarna inte är identiska.
PS:
Ja, det går att bygga ett eget nät och använda publika IPn i det, istället för privata, förutsatt att man bygger routingtabeller som pekar ut vilka siffror som skall routas vart. Men detta nät är inte del av internet, så din jämförelse faller. Detta nät är i praktiken lika privat som ett nätverk som använder de reserverade IP-rangerna (10.x.x.x, 192.168.x., osv).
Redigerat av elofu17, 16 maj 2021 - 21:57.
Postad 16 maj 2021 - 21:47
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja det kan ta samma väg som i fallen med CGNAT t.ex.
Självklart kan näten vara uppbyggda på olika sätt men jag hoppas du förstår min poäng.
Faktum är att du kan ha 2 publika IP'n lokalt i samma lägenhet beroende på vilken ISP man har och skicka lokalt i samma lägenhet mellan dessa 2 publika IP'n. Enligt dig så är det alltså då internet trots att trafiken aldrig ens lämnar lägenheten bara för att det går mellan 2 publika IP'n i lägenheten. Men om man jag skickar till södra Sverige bara för att IP't är i ett CGNAT så är det inte internet.
Denna diskussionen börjar bli löjlig.
Vet mycket väl hur allt detta fungerar men vi har olika definition vad internet är och därför kommer vi inte komma överens om detta.
Redigerat av Leatherface, 16 maj 2021 - 21:53.
Postad 16 maj 2021 - 22:12
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nej skickar du mellan två (publika) IPn i din egen lägenhet så är det inte internet-trafik, det är LAN-trafik.
Om bägge noderna sitter i samma LAN behövs egentligen inte ens något IP-protokoll alls - allt som behövs är MAC-adresser, men nu har vi IP på allt, så skit samma. :-)
Jag gör det enkelt för oss och hänvisar till https://techterms.co...nition/internet för definitionen av ordet "internet". :-)
Postad 16 maj 2021 - 22:13
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Nej skickar du mellan två (publika) IPn i din egen lägenhet så är det inte internet-trafik, det är LAN-trafik.
Om bägge noderna sitter i samma LAN behövs egentligen inte ens något IP-protokoll alls - allt som behövs är MAC-adresser, men nu har vi IP på allt, så skit samma. :-)
Jag gör det enkelt för oss och hänvisar till https://techterms.co...nition/internet för definitionen av ordet "internet". :-)
Nej det är inte LAN trafik om det går genom 2 publika addresser det är det om det går i ett eget privat nät bakom router och liknande.
Visserligen kan jag skapa ett privat nät med publika addresser med och enbart ha åtkomst till dom lokalt i lägenheten då skulle jag kunna gå med på kalla det ett LAN.
Och självklart behövs IP protokoll hur ska du skicka filer t.ex. mellan 2 datorer utan ett IP protokoll?
Redigerat av Leatherface, 16 maj 2021 - 22:21.
Postad 16 maj 2021 - 22:27
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ursäkta alla för vår off-topic-diskussion här. Hoppas att den är slut nu. :-)
Avslutar med två förklaringar av det jag skrev:
Jo, jag tänkte att om jag får flera publika IPn från min ISP så ligger de i samma subnät. När två datorer i samma subnät pratar med varandra så sker det alltså i samma LAN.
(sen var det lite onödigt av mig att ta upp det rent teoretiska fallet att det i ett LAN faktiskt inte ens behövs något IP-protokoll alls, det räcker i teorin med MAC-adresser. IP-adresser (eller IPX, eller AppleTalk, eller NetBEUI, etc) är bara ett extra addresseringslager uppfunnet för att datorer i ett LAN ska kunna prata med datorer i ett annat LAN.
Sorry för det.)
Postad 16 maj 2021 - 22:30
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Nej det är inte alltid samma subnät ens i samma lägenhet men enligt min definition av LAN så är det nät som är begränsad från övriga internet.
Ja vi lägger ner det då det egentligen bara handlar om olika uppfattningar om definitioner.
Redigerat av Leatherface, 16 maj 2021 - 22:39.
Postad 17 maj 2021 - 17:50
alle1985
-
alle1985
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Alla TV-Kanaler från Discovery+ är trasiga och går inte att kolla på hur mycket bilderna bryter.
Postad 17 maj 2021 - 18:20
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
194 inlägg
Alla TV-Kanaler från Discovery+ är trasiga och går inte att kolla på hur mycket bilderna bryter.
Samma här. Verkar dessutom bara bli värre o värre.
Postad 17 maj 2021 - 18:56
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Samma här. Verkar dessutom bara bli värre o värre.
Likadant hos mig just nu.
Postad 17 maj 2021 - 19:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Likadant hos mig just nu.
Samma här. Verkar dessutom bara bli värre o värre. Discovery meddelade just att nu ska problemet på deras sida vara löst. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 17 maj 2021 - 19:03.
Postad 18 maj 2021 - 08:27
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Efter den senaste uppdateringen har sökfunktionen gjorts om - till det sämre. Den fungerar inte alls. Den hittar varken filmer eller det som finns i playbiblioteket. Varför "laga" något som det inte var fel på?
Kan du prova söka igen? Eller finns det någon mer som har samma problem?
Samma fel som senast. Ingen förändring alls.
Nu har vi tydligen hittat vad som går fel med den nya sök funktioner för de kunder som inte har någon "surf" tjänst.
De verkar för övrigt ha hittat och åtgärda ett problem för dessa kunder med att de inte får upp ikonerna som kanalerna, kan du testa om det fungerar för dig?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 maj 2021 - 12:35
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Programinformationen för Eurosport har ju alltid strulat, men just nu är det värre än vanligt. Nu saknas det helt vilket gör att man inte kan starta om. (Gäller webappen, i boxen verkar det okej.)
Redigerat av Weiman, 20 maj 2021 - 14:54.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|