* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 25 augusti 2021 - 14:26
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Aha, så jag parar fjärren till boxen och då kör den BT?
Tror man trycker 7 och 9 (håller inne) så kopplas den. Lyser den rött så går den via IR och lyser den grönt går den via bluetooth. (Eller var det tvärtom, minns ej exakt)
Redigerat av Mushunt, 25 augusti 2021 - 14:27.
Postad 25 augusti 2021 - 14:30
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nej. Det fungerade förstås inte med boxbytet. Nytt samtal till supporten, där det på nytt var goddag yxskaft-svar. De verkar inte känna till hur miljön ser ut i boxen, utan verkade bara ha koll på hur det ser ut på Telia Play mobilt och på datorn. Pinsamt usel service. "Jag vet inte vad du menar riktigt fick jag höra ett par gånger" och "Jag har ingen aning..."... Är det så en support hos ett stort bolag verkligen ska jobba? Det slutade med att han skickat ärendet vidare till en tekniker men jag tror inte det heller kommer att hjälpa...
Kommer tyvärr nog sluta med att du kommer åka på att betala avgiften för teknikern själv. Då det inte finns något fel.
Du får som sagt inte igång apparna utan internet till boxen. Markus på Telia har skrivit om detta tidigare i tråden.
Redigerat av Mushunt, 25 augusti 2021 - 14:31.
Postad 25 augusti 2021 - 15:23
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Tror man trycker 7 och 9 (håller inne) så kopplas den. Lyser den rött så går den via IR och lyser den grönt går den via bluetooth. (Eller var det tvärtom, minns ej exakt)
Detta är nog bara om man köper en ny fjärr från Telia eller kanske om man tar en fjärr från en annan box?
För när jag fick min 4302, så gjorde jag ingen sån parning, utan den fungerade direkt.
Postad 25 augusti 2021 - 15:59
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Detta är nog bara om man köper en ny fjärr från Telia eller kanske om man tar en fjärr från en annan box?
För när jag fick min 4302, så gjorde jag ingen sån parning, utan den fungerade direkt.
Ja det stämmer, men man kunde tydligen göra så för att skifta emellan. Alternativt om man väljer funktionen ”styr tv” så skulle den också ändras.
Postad 26 augusti 2021 - 05:56
JB1
-
JB1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Hej. Visst är det väl så att streamingen via Telia Play (i ex Apple TV) har sämre kvalitet bildmässigt än om man ser samma match via Cmore appen direkt. Tycker via Telia Play appen är bilden mer grynig och inte samma skärpa som när man ser direkt i Cmore appen. Vad säger ni?
JB
Postad 26 augusti 2021 - 11:28
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hej. Visst är det väl så att streamingen via Telia Play (i ex Apple TV) har sämre kvalitet bildmässigt än om man ser samma match via Cmore appen direkt. Tycker via Telia Play appen är bilden mer grynig och inte samma skärpa som när man ser direkt i Cmore appen. Vad säger ni?
JB
Din tolkning blir la knappast annorlunda om någon påstår motsatsen? Upplever du att bilden är sämre via Telia Play än Cmore så är det förmodligen så 🙃
Men jag har inte jämfört just Cmore Appen med Telia Play, men tycker generellt att Telia Play är sämre än emot TV boxen. Men det är nog inte en rättvis jämförelse då en av dem är Streaming.
Postad 26 augusti 2021 - 12:24
JB1
-
JB1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Din tolkning blir la knappast annorlunda om någon påstår motsatsen? Upplever du att bilden är sämre via Telia Play än Cmore så är det förmodligen så
Men jag har inte jämfört just Cmore Appen med Telia Play, men tycker generellt att Telia Play är sämre än emot TV boxen. Men det är nog inte en rättvis jämförelse då en av dem är Streaming.
Så klart blir min tolkning inte annorlunda men var mer om någon annan upplever att kvaliteten via Telia play appen är sämre:)
Postad 26 augusti 2021 - 15:56
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Någon mer som har problem med YouTube appen på 4302? Den bara hänger sig på loggan. Har startat om boxen.
Postad 26 augusti 2021 - 19:42
Plommonkalas
-
Plommonkalas
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Man blir ju icke förvånad över att sändningen med dagens CL-lottning totalhavererade. Jag gillar verkligen Telias tv-tjänst i grunden och har totalt sett kanske låtit alldeles för negativ i mina senaste inlägg. Men…
Jag kan inte släppa att det i år kommer vara helt omöjligt att följa Champions League linjärt. Lottningen idag var bedrövlig att följa via eventkanalen (som ju egentligen bara skickar en till Cmore-appen). Antingen skickades man ut från streamen, bilden frös, eller så loopades samma sekvens om och om igen.
Flertalet kunder har givetvis skrivit till Telia angående detta på Twitter och då fått svaret från olika personer på kundtjänst att ”jag själv följer lottningen och det funkar bara bra här”.
Postad 26 augusti 2021 - 20:42
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Är det tänkt att det ska bara vara streaming på Eventkanalerna?
Så dåligt som det fungerar nu är det ju ohållbart, första matcherna går 14-15 sep!
Kostade CL så mycket att det inte finns pengar över till att sända matcherna linjärt…
Har det visats några matcher från spanska och italienska ligan i UHD?
Postad 26 augusti 2021 - 20:52
tTW
-
tTW
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Man blir ju icke förvånad över att sändningen med dagens CL-lottning totalhavererade. Jag gillar verkligen Telias tv-tjänst i grunden och har totalt sett kanske låtit alldeles för negativ i mina senaste inlägg. Men…
Jag kan inte släppa att det i år kommer vara helt omöjligt att följa Champions League linjärt. Lottningen idag var bedrövlig att följa via eventkanalen (som ju egentligen bara skickar en till Cmore-appen). Antingen skickades man ut från streamen, bilden frös, eller så loopades samma sekvens om och om igen.
Flertalet kunder har givetvis skrivit till Telia angående detta på Twitter och då fått svaret från olika personer på kundtjänst att ”jag själv följer lottningen och det funkar bara bra här”.
Att Telia inte vill tillåta det i CMore's linjära kanaler förstår jag, för att göra CL mer exklusivt och tvinga in kunder till sin TV-tjänst, men kommer inte Telia erbjuda egna linjära kanaler i sitt IPTV-nät med CL-matcherna? Det borde väl vara hur enkelt som helst att styra upp.
Antar att det är samma orsak som att både CMore, Viasat och Discovery väljer att sända massa sportsändningar enbart i stream-tjänsterna, trots att det finns fullt av ledig plats i deras sportkanaler, för att maximera belastningen i på deras redan överbelastade streamtjänster, så det blir mindre lockade att dela stream-abonnemangen över hela släkten.
Vi står inför ett stundande TV-operatörsbyte i våran släkt till Telia pga nytt gruppavtal med en bostadsrättsförening hos en av släktingarna, men den här tråden börjar få mig mörkrädd inför det bytet.
Redigerat av tTW, 26 augusti 2021 - 21:35.
Postad 26 augusti 2021 - 21:09
laetitia
-
laetitia
-
Rookie
-
7 inlägg
Blir lite förvånad att många här verkar har full förståelse för att Telia väljer att streama CL istället för att sända linjärt. Med uselt resultat. Förlorare kunderna. Att man dessutom annonserar ett pris som redan har en höjning bara en månad bort är lika illa.
Tycker att det är en fullständigt katastrofal utveckling. Jag har själv funderat på att gå över till Telia men allt sammantaget känns det helt enkelt inte värt det. Och på nåt sätt måste(?) man väl visa sitt missnöje också. Inte bara gnälla i det tysta. I det här träsket kunde väl EU gå in och städa upp. De enda som är förlorare är ju VI. Blir lite förvånad att många här verkar har full förståelse för att Telia väljer att streama CL istället för att sända linjärt. Med uselt resultat. Förlorare kunderna. Att man dessutom annonserar ett pris som redan har en höjning bara en månad bort är lika illa.
Tycker att det är en fullständigt katastrofal utveckling. Jag har själv funderat på att gå över till Telia men allt sammantaget känns det helt enkelt inte värt det. Och på nåt sätt måste(?) man väl visa sitt missnöje också. Inte bara gnälla i det tysta. I det här träsket kunde väl EU gå in och städa upp. De enda som är förlorare är ju VI.
Postad 26 augusti 2021 - 21:11
Plommonkalas
-
Plommonkalas
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Att Telia inte vill tillåta det i CMore's linjära kanaler förstår jag, för att göra CL mer exklusivt och tvinga in kunder till sin TV-tjänst, men kommer inte Telia erbjuda egna linjära kanaler i sitt IPTV-nät med CL-matcherna? Det borde väl vara hur enkelt som helst att styra upp.
Precis så är det. Förstår också att matcherna inte sänds i Cmores kanaler, men precis som du säger borde det inte vara så svårt att lägga det i Telia-unika linjära kanaler. Precis som man gjort med Allsvenskan i linjära Discovery+-kanaler.
Postad 26 augusti 2021 - 21:18
Plommonkalas
-
Plommonkalas
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Blir lite förvånad att många här verkar har full förståelse för att Telia väljer att streama CL istället för att sända linjärt. Med uselt resultat. Förlorare kunderna. Att man dessutom annonserar ett pris som redan har en höjning bara en månad bort är lika illa.
Håller med. Men tycker ändå att det har börjat röra på sig vad gäller kritiken. Under playoff-matcherna var det ganska tyst men nu efter dagens lottning börjar det höjas röster både här och i sociala medier. Det var precis så här det såg ut när Discovery förvärvade Allsvenskan och från början enbart tänkte erbjuda streaming. Kritiken blev så otroligt hård att Telia (!) gick in i fighten och till slut erbjöd linjära kanaler. Något som jag tror att fler operatörer sedan hoppade på i och med nya avtal med Discovery.
Nu när Telia köpt CL gör man precis samma misstag som Discovery. Helt ofattbart faktiskt.
Postad 31 augusti 2021 - 10:13
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Bara för mig som Telia play inte fungerar? Får bara svaret "ett okänt fel har inträffat, vänligen försök igen" när jag försöker logga in. Har varit så ett tag nu.
Postad 31 augusti 2021 - 10:45
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 004 inlägg
Bara för mig som Telia play inte fungerar? Får bara svaret "ett okänt fel har inträffat, vänligen försök igen" när jag försöker logga in. Har varit så ett tag nu.
Nej. Fel här också.
Postad 31 augusti 2021 - 11:23
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Tackar, då vet de sannolikt om det så då bryr jag mig inte om att felanmäla.
Postad 31 augusti 2021 - 12:39
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1 323 inlägg
Det är ju bra att dom testar innan uppdateringen. . .
Jag kommer in på Play som vanligt och får upp serien/filmnen men när man skall starta händer inget alls
Postad 31 augusti 2021 - 15:45
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det kom mycket riktigt ny Image och nytt GUI tidigare idag. Den enda ändringen ni lär märka är att man har gjort om inställningsmenyn.
Det är dock inte orsaken att vi hade ett stort nätfel på Telia som medför att allt inte funkar som det ska.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 31 augusti 2021 - 16:14
akpe
-
akpe
-
Amatör
-
-
57 inlägg
text tv funkar inte för mej
Postad 31 augusti 2021 - 17:16
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1 323 inlägg
Står att det skall vara fixat men play funkar inte, går inte att starta program
Postad 31 augusti 2021 - 22:43
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Play började fungera någon gång under eftermiddagen för mig, och efter det har det så vitt jag sett inte varit några mer problem.
Postad 01 september 2021 - 15:22
p_son77
-
p_son77
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
@Markus på Telia. Vi har version 1.3.1 av Telia Play på en Nvidia Shield med Android och undrar om det går att ställa in lokal tv av SVT & TV4? Det går ju att ställa in på Apple TV appen och på vanliga Google appen. Men vi hittar inte någon inställning i appen på Shielden.
Postad 01 september 2021 - 19:54
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Bugg eller frivisning? Har kollektiv Lagom i vanliga fall men verkar ha alla Stor kanaler nu.
Redigerat av Weiman, 01 september 2021 - 19:56.
Postad 02 september 2021 - 07:50
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Bugg eller frivisning? Har kollektiv Lagom i vanliga fall men verkar ha alla Stor kanaler nu.
Frivisning under september. Läste det i nån "ruta" i menyn.
Postad 02 september 2021 - 21:00
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Är det något som hänt med HBO via Telia? Tittar via TV boxen och bilden är inte lika skarp som den var i våras. Känns som den är i sämre upplösning eller något. Prövar jag samma program via HBO via Apple TVn så är bilden skarp och betydligt klarare.
Postad 03 september 2021 - 16:25
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1 323 inlägg
Mitt HBO via Telia funkar inte alls efter uppdateringen, kan bara se serier under ”fortsätt titta” men under HBO o play står det bara fel.
HBO via Telia är det nog dax att ge upp o ta HBO separat istället
Postad 03 september 2021 - 16:42
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Angående Telias 499kr abbonemang! Såg att man sagt upp, men blivit erbjuden halva priset de första 6 månaderna (249kr) och sedan 499kr resterande. Man låser sig ett år, 374kr månaden 😊
Redigerat av mcmike, 03 september 2021 - 16:44.
Postad 03 september 2021 - 19:18
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
HBO via Telia är det nog dax att ge upp o ta HBO separat istället
Då det ingår i kanalpaket stor så känns det meningslöst att betala extra pengar för det. Men blir det inte bättre bild så är det ju ett alternativ att se över.
Redigerat av Mushunt, 03 september 2021 - 19:20.
Postad 03 september 2021 - 19:30
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1 323 inlägg
Då det ingår i kanalpaket stor så känns det meningslöst att betala extra pengar för det. Men blir det inte bättre bild så är det ju ett alternativ att se över.
Jag har två paket lagom i mitt kollektiva avtal...att byta från Lagom till Stor kostar 329:- så det är inget alternativ
Postad 03 september 2021 - 20:51
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag har två paket lagom i mitt kollektiva avtal...att byta från Lagom till Stor kostar 329:- så det är inget alternativ
Nej det förstår jag. I mitt fall betalar jag 199:- för Stor och enbart HBO kostar 109:- så för min del betalar jag gärna 90:- extra för att få de övriga kanalerna.
Postad 04 september 2021 - 01:18
Neond13
-
Neond13
-
Användare
-
-
220 inlägg
Angående Telias 499kr abbonemang! Såg att man sagt upp, men blivit erbjuden halva priset de första 6 månaderna (249kr) och sedan 499kr resterande. Man låser sig ett år, 374kr månaden
Hur gör man för att få det erbjudandet då.. Säger upp det på telefon (kan man säga upp det på något annat vis?) och får man det där direkt då? På mejl?
Tack
Postad 04 september 2021 - 07:13
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Hur gör man för att få det erbjudandet då.. Säger upp det på telefon (kan man säga upp det på något annat vis?) och får man det där direkt då? På mejl?
Tack
Du ringer till uppsägning, så ska du få det direkt via telefonen😊
Redigerat av mcmike, 04 september 2021 - 07:18.
Postad 04 september 2021 - 10:02
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Du ringer till uppsägning, så ska du få det direkt via telefonen😊
Är det inte 1 månads uppsägning? 🤷♂️
Postad 04 september 2021 - 10:04
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Är det inte 1 månads uppsägning? ♂️
Skulle nästan säga..är det inte en månads väntetid i telefonkön... 
Postad 04 september 2021 - 10:18
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Är det inte 1 månads uppsägning? ♂️
Nä det tar vid när gratis perioden är slut😊
Skulle nästan säga..är det inte en månads väntetid i telefonkön... 
Alla har inte den upplevelsen med Telia, väntade 4 minuter innan svar😉
Redigerat av mcmike, 04 september 2021 - 10:19.
Postad 04 september 2021 - 11:55
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Fortfarande, som det varit under huvuddelen av sommaren, är det ljudhack på TV4, live via boxen! Är det faktiskt så få som bryr sig eller tittar bara på play eller ùndviker TV4?
Postad 04 september 2021 - 13:14
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Fortfarande, som det varit under huvuddelen av sommaren, är det ljudhack på TV4, live via boxen! Är det faktiskt så få som bryr sig eller tittar bara på play eller ùndviker TV4?
Tittar nästan bara via Play-biblioteket, för att undvika reklamen. Kollar lite Nyhetsmorgon live innan jag åker till jobbet, men har inte märkt några ljudhack där.
Ljudhacken sparas alltså inte i Play, som SVT's bildstörningar gör?
Postad 04 september 2021 - 15:14
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Japp, samma här. Totalt utan intresse från Telia även via felanmälan.
Postad 05 september 2021 - 09:04
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Utöver de mikrohack i ljudet på TV4 som du nämner är det lika frekvent återkommande mikrohack i bildöverföringen. Dessa märks dock inte lika tydligt, dels för att de inte är överlappande med ljudhacken, dels för att det måste vara en del rörelse i bilden för att ett otränat öga ska notera dem. Av intresse vid felanalysen är att de aktuella ljud- och bildproblemen inte ”fastnar” vid inspelning med hårddisk. Jag har också märkt dem bara på 4302-versionen av boxen och inte på de äldre varianterna.
Kanske Markus kan kasta lite ljus över vad det kan vara eller i vart fall bekräfta att det är ett känt fel och att felsökning/avhjälpning förhoppningsvis pågår…
Postad 05 september 2021 - 10:42
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Utöver de mikrohack i ljudet på TV4 som du nämner är det lika frekvent återkommande mikrohack i bildöverföringen. Dessa märks dock inte lika tydligt, dels för att de inte är överlappande med ljudhacken, dels för att det måste vara en del rörelse i bilden för att ett otränat öga ska notera dem. Av intresse vid felanalysen är att de aktuella ljud- och bildproblemen inte ”fastnar” vid inspelning med hårddisk. Jag har också märkt dem bara på 4302-versionen av boxen och inte på de äldre varianterna.
Kanske Markus kan kasta lite ljus över vad det kan vara eller i vart fall bekräfta att det är ett känt fel och att felsökning/avhjälpning förhoppningsvis pågår…
Ja. jag har en 4302-box och kan verifiera att det även förekommer bildhack samtidigt med ljudhacken men att det är få gånger man lägger märke till dessa.
Postad 06 september 2021 - 15:11
Ormbett
-
Ormbett
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Trodde ett tag att det bara var jag som fortfarande hade störningar eftersom det varit tyst ett tag här 
Ska bli intressant att se om Telia bekräftar felet eller om de fixar det i det tysta.
Postad 06 september 2021 - 18:38
anders_avantasia
-
anders_avantasia
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Precis bytt till 4k boxen. Upplever bättre bild när jag ställer om den till 1080 signal. Antar att tvn skalar upp bättre. Får helt enkelt slå på 4k läget när man ska se program i native 4k.
Nån mer som märkt detta? Precis bytt till 4k boxen. Upplever bättre bild när jag ställer om den till 1080 signal. Antar att tvn skalar upp bättre. Får helt enkelt slå på 4k läget när man ska se program i native 4k.
Nån mer som märkt detta?
Postad 06 september 2021 - 21:42
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Precis bytt till 4k boxen. Upplever bättre bild när jag ställer om den till 1080 signal. Antar att tvn skalar upp bättre. Får helt enkelt slå på 4k läget när man ska se program i native 4k.
Nån mer som märkt detta?
Nån mer som märkt detta?
Finns la inte så många kanaler som sänder i 4K i Telias utbud ännu. Men jag avstod den nya boxen och köpte en 4302 istället då jag vill ha kvar Netflix i boxen.
Postad 06 september 2021 - 21:51
tTW
-
tTW
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
..och köpte en 4302 istället då jag vill ha kvar Netflix i boxen.
Växlar 4302 refresh rate på utsignalen till 24 eller 23.976Hz automatiskt när den spelar upp material på Netflix som har motsvarande frame rate, så man slipper ryck i bilden? Eller åtminstone 60Hz så moderna TV's kan neutralisera juddret från 3:2 pulldown?
Postad 08 september 2021 - 07:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Växlar 4302 refresh rate på utsignalen till 24 eller 23.976Hz automatiskt när den spelar upp material på Netflix som har motsvarande frame rate, så man slipper ryck i bilden? Eller åtminstone 60Hz så moderna TV's kan neutralisera juddret från 3:2 pulldown?
Jag är ganska säker på att appen inte gör det, detta då det inte är något som boxen inte gör i normalfallet. Det har gjorts tester tidigare med att byta upplösning och framerate men då många TV apparater har problem med detta var det inget vi införde. Boxen skickar ut bilden i det format som förhandlats fram över HDMI med utrustningen som är ansluten till boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 08 september 2021 - 08:08
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det enda stället jag har fått information om problem med ljudet fortfarande på TV4 är här och det är svårt att göra något mer från våran sida då vi inte har någon mer information än det ni skrivit. Vi har ju hittat ett fel med TV4 HD Stockholm tidigare i somras och det är åtgärdat. Vi har ju lite för lite information om vad som är fel med detta, men som ni beskriver det kan det vara som så att det är problem med "buffer resync" men att det är så kan jag inte säga med säkerhet. Detta fel beror normalt på problem med nätet och att dataströmmen kommer fram i samma hastighet hela tiden. Om det är problem med detta är det något vi normalt kan se på det data som rapporteras från TV boxen men då måste man aktivt leta efter detta. Vi kan även slå på loggning av mycket mer data från en TV box i några dagar för att analysera loggen när felet "uppstår".
Det som vore bra att veta för oss vore ju om vilken version av TV4 problemet uppstår. Har ni inspelningsbar box och timeshift påslaget vore det bra att veta om felet finns ifall ni spolar tillbaka och tittar igen. Vi spelar ju in TV4 Stockholm så ifall ni har TV4 Stockholm kan man även kolla om det är samma fel på play materialet för vid samma tidpunkt.
Ni är välkomna att skicka vilken identifikationskod ni har i era boxar via ett privat meddelande till mig så kan jag slå på loggningen så vi kan kolla loggar när ni har haft problemet efter det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 08 september 2021 - 09:11
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 004 inlägg
Det som vore bra att veta för oss vore ju om vilken version av TV4 problemet uppstår. Har ni inspelningsbar box och timeshift påslaget vore det bra att veta om felet finns ifall ni spolar tillbaka och tittar igen. Vi spelar ju in TV4 Stockholm så ifall ni har TV4 Stockholm kan man även kolla om det är samma fel på play materialet för vid samma tidpunkt.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hej testade att spola bakåt och då var det inget fel.
Men det har funnits på inspelat material på hd.
När felet uppstår ser man på förstärkaren att den tappar signalen.
Var mycket hack före 9:00 men sen efter nyheterna har jag inte märkt något.
Kan också vara så att 4-väst har varit något bättre än 4-GBG. Överbelastning?
Postad 08 september 2021 - 10:02
tTW
-
tTW
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag är ganska säker på att appen inte gör det, detta då det inte är något som boxen inte gör i normalfallet. Det har gjorts tester tidigare med att byta upplösning och framerate men då många TV apparater har problem med detta var det inget vi införde. Boxen skickar ut bilden i det format som förhandlats fram över HDMI med utrustningen som är ansluten till boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det låter märkligt, AppleTV's , BluRay-spelare och allehanda mediaspelare skiftar både upplösning och framför allt refresh rate mellan 50, 60 och 24Hz på utsignalen för att matcha bildfrekvensen på det som spelas upp, så bilden blir felfri och korrekt istället för korrupt och ryckig, och alla TV-apparater med HDMi-ingång brukar klarar av denna upplösnings- och frekvensväxling finfint, eftersom det är en självklar grundläggande och nödvändig funktionalitet om man vill slippa ryck i bilden som inte har där att göra, men med just eran box så blev det alltså problem med TV-apparaterna?
Ni kanske kan titta på det igen, och se om ni kan ordna så era boxar skifta till 23.976 eller 24Hz när det är sådant material på Netflix, och 60Hz vid 30fps-material i Youtube-appen?
Postad 08 september 2021 - 16:32
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 004 inlägg
Hej testade att spola bakåt och då var det inget fel.
Men det har funnits på inspelat material på hd.
När felet uppstår ser man på förstärkaren att den tappar signalen.
Var mycket hack före 9:00 men sen efter nyheterna har jag inte märkt något.
Kan också vara så att 4-väst har varit något bättre än 4-GBG. Överbelastning?
Kan tillägga att om jag backar ca: 30s. och låter programmet spelas upp med den fördröjningen så blir det inga störningar.
Var en del när jag började kolla på efter fem, men inga med fördröjningen igång.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|