Har aldrig strulat tidigare, har timeshift. Det enda som har ändrats är mjukvaran som uppdateras i somras har jag för mig.
Redigerat av mblom, 08 september 2021 - 20:31.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34728 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 08 september 2021 - 20:25 Har aldrig strulat tidigare, har timeshift. Det enda som har ändrats är mjukvaran som uppdateras i somras har jag för mig. Redigerat av mblom, 08 september 2021 - 20:31. Postad 09 september 2021 - 00:09
Exakt samma hos mig. TV4 Örebro. Bara i ”live”-läge som det är problem. Postad 09 september 2021 - 16:32
Ljudhack hela tiden. Jag har två ljudfiler i min telefon. Ska jag maila dem någonstans? Postad 09 september 2021 - 18:31 Men att ta Netflix genom tv boxen är inte det ganska värdelös man får ju inte se 4k och Hdr för det stöder ju inte boxen Mvh Peter Postad 09 september 2021 - 18:47 Bild störning på SVT2 igår på aktuellt kl21 16.32 in i inspelningen Var ett tag sedan jag såg någon sådan Postad 09 september 2021 - 18:59 Ljudhack hela tiden. Jag har två ljudfiler i min telefon. Ska jag maila dem någonstans?[/quote] Lika hos mig med varit som du säger i stort sett hela sommaren bor i Leksand /Dalarna Mvh Peter Redigerat av h0llowman, 09 september 2021 - 19:01. Postad 09 september 2021 - 19:39
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 09 september 2021 - 20:13 Markus,
Är det några kända problem med Spela in-appen (och 1963-boxar)? När jag försöker göra någonting annat än titta på kanallistan så får jag en "Please Wait..."-dialog som aldrig försvinner. Samma sak för frugan. Har försökt logga ut och in igen. Ingen skillnad. Redigerat av dalle, 09 september 2021 - 20:13. Postad 09 september 2021 - 23:23
Har boxen till sovrummet. Inte så stor betydelse på en 32” LCD 🙂. Vardagsrummet kör jag Netflix via Apple TVn mest pga 4K och HDR som du nämnde 👍 Postad 09 september 2021 - 23:33
Det är ett känt problem ja med just 1963 boxarna och spela in appen. De fungerar som det ska i nyare boxmodeller.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 10 september 2021 - 08:00 🙂👍 Postad 10 september 2021 - 21:24
Ljudhack stup i ett på TV4 realtid via 4302 ikväll i Mölndal oxå. Både i filmen (Crocodile Dundee II (!) och reklamen. Testade att spola tillbaka och då var det inga hack. Postad 11 september 2021 - 06:48 Har haft något liknande på problem på bland annat History, Disney channel och Paramount network. Men det är bara en gång om dagen. Bilden stannar och ljudet tystnar ca 1 sekund. hände i går kväll ca 21:00-05 på history. Men har därimot ingen inspelningsbar box, har en vip 5305. Kollar jag på på play kan jag se störningen men den är inte lika tydlig där. Postad 11 september 2021 - 08:18 Ljudhack - det känns som detta är nätberoende och inte box-beroende. Det är ju en svår marknad på det sättet. Skickas signalen via luften (mark- eller satellit) har alla samma medium och med klar sikt mot sändaren sällan några problem.
Över internet, Ip-TV är det i teorin samma dataström som når mig i Stockholm som i Alingsås, Kiruna eller Malmö. Dock har den hoppat via x antal routrar mellan olika näta fram till var och en av oss och, det borde inte men det kan, ibland uppstår det störningar.
Nu har jag inte klart för mig hur dessa dataströmmar byggs upp men generellt brukar man i samband med video-överföring prioritera att ha en jämn datatakt, inte garantera att varje sänt datapaket kommer fram. Finns helt enkelt inte tid/behov av att bekräfta att alla överföringar är perfekta.
Ingen förklaring på de problem som en del har men en bild över att det kanske inte är helt enkelt att hitta orsaken. Postad 11 september 2021 - 08:41
I så fall är det väl konstigt att ljudhacken bara berör TV4 och bara 4302-typen av box?
Felanalysen bör nog snarare fokusera på vad som utmärker just den kanalen gällande avkodning i just 4302-boxen och att felet uppstod efter en mjukvaruuppdatering när något med bäring på det rimligen ändrats… Postad 11 september 2021 - 08:55
Tror även min problem började efter senaste mjukvaruuppdateringen dock har jag en vip 5305 box. Postad 11 september 2021 - 19:48 Lite dålig på finska och alla sidor på Telia.fi finns inte på svenska…. Yle/Areena appen verkar endast sända typ Yle 1/2 som direktsänt via deras app. Postad 11 september 2021 - 21:30
Även Yle Teema/Fem sänds live i Arenan, plus massa andra sportsändningar och event, just nu exempelvis Night at the proms, men jag förstår ändå att du vill ha mer finska baskanaler, och att ett EU-aktiverat Arenan inte räcker. Postad 12 september 2021 - 08:13 Tack! Vad det verkar så sänder inte Yle/Areena samtliga av de kanaler som sänds via marknätet och bekostas via skatten vilket jag trodde. Ett grundpaket från Telia verkar innehålla dessa dock till en kostnad av ca: 7 EUR/mån, vill undvika att ha flera appar och kanalerna utspridda (kan ju annars lämna in tex. MTV separat). Redigerat av lobo, 12 september 2021 - 08:13. Postad 12 september 2021 - 16:09
Visst kan det vara svårt att felsöka, men nu är det en tjänst vi köper och den har fungerat bra i flera år och nu har det börjat krångla. Då kvittar det för mig hur svårt det är. Jag förväntar mig en felfri leverans. Det tror jag Markus har full förståelse för och han verkar vara på hugget att plocka upp rapporter härifrån, så jag hoppas han plockar upp även min observation.
Jag orkar bara inte ringa kundtjänst och sitta i kö nån timme för att prata med någon som ifrågasätter om jag kopplat rätt (jo, det har suttit likadant med exakt samma kablar mm länge och det har alltid funkat förut och jag tvivlar starkt på att just TV4 skulle stöta på patrull i just en av mina kablar så att det skulle löna sig att prova andra, men sånt brukar kundservice få för sig att man måste prova....) Postad 12 september 2021 - 19:02 Alla skriver bara om ljudproblemen som uppkommit på TV4. Jag har dem med.
Men är det ingen som har mer, och konstant reproducerbara fel på Kanal 5's ljud?
Jag har skrivit om det förut men tar det igen då det är så extremt konstigt:
För 1 år sedan krånglade noll kanaler. Sedan började *en* kanal i min Arris VIP-2853 krångla, Kanal 5. Det är alltid samma visa. Boxen står på och efter ca 1-3 timmar så börjar ljudet konstant hacka. Om jag då byter kanal och tillbaka igen så fungerar ljudet felfritt i ytterligare 1-3 timmar, sen börjar det hacka igen.
Har ingen annan dessa problem? Jag har haft dem i ett år och *enbart* på Kanal 5. Alla andra kanaler funkar fint.
Sedan ca 2-3 månader har ljudet även på TV4 börjat hacka. Även här löser det sig om jag byter kanal fram och tillbaka. Jag tycker att det är märkligt att ingen annan upplever samma problem som jag med Femman när så många också har problem med TV4.
Mest märkligt är att felet med Femman kvarstår efter ett år. Min erfarenhet av reproducerbara fel är att de kan lösas rätt snabbt, och dessa fel uppstår varje dag bara jag låter femman stå på i nån/några timmar. (Det spelar förresten ingen roll när jag gör kanalbytet, dvs om det är mitt i ett diverse bygga hus-program/Tunnelbanan/Bilbärgare/etc eller om det är mitt under ett reklaminlägg. Ljudet börjar hacka nån/några timmar senare. Det är även slumpmässigt vad som visas just då; ofta är det mitt i programmet, ibland är det mitt i ett reklaminslag.)
PS: Om Markus eller annan på Telia behöver min hjälp att debugga de konstanta ljudfelen med Femman så är det bara säga till så kan jag utföra tester här, spela in video på mobilen, spela in Femman på boxen, osv. Redigerat av elofu17, 12 september 2021 - 19:12. Postad 12 september 2021 - 23:34
TV4 bojkottas av mig och många andra. Inte minst för att de inte respekterar de sporträttigheter som de köpt in och bryter liveidrott för att sända reklam. Friidrotten är nog värst. Vet inte hur många gånger jag fått slå över till NRK för att se Duplantis hoppa live, då TV4 legat på reklam... Postad 13 september 2021 - 06:56 nej, har inte upplevt hack på annan kanal än TV4. Som du beskriver ditt problem så är det olika än vad jag har på TV4. Frekvensen av hacken är väldigt varierande. Kan hacka tex med 5 min intervall eller en halvtimme och försvinner inte för att man byter kanal fram och tillbaka. Har box 4302. Postad 13 september 2021 - 09:20 Här kommer lite fler ledtrådar i felsökningen avseende mikrohack i ljud och bild på TV4:
Jag har haft anledning att se ikapp några program från programbiblioteket och som jag förstått det är det dataströmmen från TV4 Stockholm som sparas där (jag har TV4 Örebro). Hack förekommer även då. Om jag omedelbart backar 10 sekunder så att segmentet med hack spelas upp på nytt förekommer inget hack. Detta gäller både ljud- och bildstörningarna (vilka inte är överlappande).
Min slutsats (gissning) blir att, till skillnad från det alltjämt bestående problemet med ”rutig bild” på SVT, är detta inte ett fel som ligger på ett och samma ställe i materialet/dataströmmen utan något som sporadiskt uppstår lokalt i boxen när den kodar av dataströmmen. Eftersom det bara verkar beröra TV4 (direktsänt eller i programbiblioteket) är ju frågan vad som utmärker den kanalens dataström. Uppstod problemet helt plötsligt när något upplägg med TV4:s dataström ändades eller när någon del i boxens mjukvara, som hanterar avkodningen, ändrades? Eller båda delarna, vilket gjorde det hela mer oförutsebart… Postad 13 september 2021 - 17:49 Jag har som sagt också samma Ljudhack på tv4. Men även ett till problem som kom på vår kanten. Som kanske är relaterat till detta fel? Köpte en nytt biosystem och sen i våras har förstärkaren ( DENON AVR-X2700H) tappar signalen på tv boxen lite då och då ( måste då stänga av tv boxen och slå på den för att få signal tillbaka) har aldrig hänt aldrig när jag ser på Netflix från tv till förstärkaren eller när jag ser på blu-ray BARA genom tv boxen Oftas tappar den signalen när jag ser på typ 4an 7an 12an MEN även hänt på barnkanalen. Kollat alla inställningar på förstärkaren ( med hifi klubben där förstärkaren köpts in) Köpt ny så kallad hdmi CERTIFIED CABLES men fortfarande samma problem Enda jag inte testat är en ny box vad tror ni är det tv boxen? Eller ligger problemet på Telias tv nät? Mvh Peter Redigerat av h0llowman, 13 september 2021 - 17:51. Postad 13 september 2021 - 18:55
Har inga problem med dessa ljudhack, kör även med min box kopplad till förstärkare och tappar ingen signal. Har du möjlighet så pröva en annan box 👍 Postad 13 september 2021 - 19:24 Hmm okej🥴 Nej har ingen annan box tyvärr funderar på att köpa deras nya 4k tvbox men vet inte om det skulle bli något bättre. Är väl sista utvägen tyvärr. Då har man uteslutit boxen iallafall! Redigerat av h0llowman, 13 september 2021 - 19:24. Postad 13 september 2021 - 19:48 Testat att byta kabel mellan stärkare och tv? Kan vara den eller dålig/glappande kontakt nånstans. Man får kolla hela kedjan. Låter som ett hdmi-handskakningsproblem. Postad 13 september 2021 - 20:31 Hmm men som jag skrevi tidigare inlägg så har jag köpt en helt ny certifierad hdmi kabel mellan tv boxen och förstärkaren med samma resultat. Den gamla sitter mellan tv och förstärkare och där fungerar den som den ska när jag tittar på Netflix. Postad 13 september 2021 - 20:38 Fråga: Om man tecknar sig för TELIA- "Tv & Streaming Lagom". Kan man då se Viaplay fritt genom att teckna sig på Viaplay? Eller måste man ha TELIA "cmore" också?
(konstigt att detta inte går att läsa ut på TELIA´s hemsida) Postad 13 september 2021 - 20:54 Så att fokus inte försvinner helt från bildproblemen i linjära SVT-kanalerna: Aktuellt idag 13/9 precis 04:31 på SVTr finns exempel på en REJÄL pixelering vid scenbyte.
Har du någon uppdatering gällande detta, Markus? Har någon part tagit på sig ansvaret för att orsaka felet i ”leverantörskedjan”? Postad 14 september 2021 - 06:40 Ni som har "All sport..." har ni kanalen "C More Series"? Den ska finnas som linjär kanal enligt hemsidan men jag har den inte. Jag felanmälde detta för drygt en vecka sedan men ha den fortfarande inte som vanlig kanal. Postad 14 september 2021 - 16:29
Ja, den har jag på kanalplats 46 Postad 14 september 2021 - 17:54 Telia har inte lyckats med att det ska gå att se matchen i UHD via 5305 boxen Idag sänds Young Boys-Manchester United i UHD
Detta var ju lovat att det skulle vara klart till CL start!! Postad 14 september 2021 - 19:03 Postad 14 september 2021 - 19:31 2 frågor
tecknade telia sportpaket för o se CL nu på cmore
Men tänkte också aktivera viaplay, men det verkar inte funka? Är det någon fördröjning för att viaplay ska ha uppgifterna?
Sist men inte minst, kan man köra telia utbudet eller dilykt med något programkort eller måste man ha boxen. tänker om det går att slippa en extra låda till tvn Postad 14 september 2021 - 19:36 Postad 14 september 2021 - 19:52
Chromecast. Postad 14 september 2021 - 20:00
Första CL-kvällen. Svart skärm när jag försöker klicka igång CL via Telias eventkanal i Arris-boxen. Oväntat? Nej. Funkar som tur är i Cmores app genom Apple TV. Lika bra att strunta i den traditionella tv-boxen om detta ska vara framtidens tv enligt Telia.
Redigerat av Plommonkalas, 14 september 2021 - 20:00. Postad 14 september 2021 - 20:14
Du ska ju starta den via appen (antingen C More appen i huvudmenyn eller trycka OK när du är på kanalen). Du behöver ha 4302 eller 5305 boxen och uppfyller du inte kraven för att köra appen kommer det inte att fungera. (Alltså om du har inte TV boxen bakom RGW och/eller har inte internet tjänst från Telia)
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 14 september 2021 - 20:51 Varför i hela fridens namn kör man inte ut matcherna i linjära kanaler a la Discovery+? Vill minnas att det var sjukt viktigt att få Allsvenskan på linjära kanaler men nu när man köpt in Champions League så kör man en fullösning som inte funkar i närheten av så bra som linjär sändning Inte nog med att det funkar sämre, nu ska dessutom alla kunder med äldre boxar köpa ny box? Känns verkligen märkligt tänkt och jag hoppas detta ändras snarast! Redigerat av hofwing, 14 september 2021 - 20:53. Postad 14 september 2021 - 20:55 Jösses vilken dålig bildkvalitet på CL-sändningarna. Nån som kan de tekniska detaljerna om man jämför med Viasat-sändningarna. Känns som 576i !!! Cmore-appen något bättre än Cmore via TV-guiden. Men skit samma , suddiga avatarer på grönpixlig gräsplätt. Kommer inte klara en hel säsong med detta. Vem är ansvarig för sändningarna, om man börjar med Telia vs Cmore? Postad 14 september 2021 - 21:03
Jag har 5305-boxen och det funkade (dock inte felfritt) under playoff-matcherna. Nu funkade det inte när jag tryckte OK på eventkanalen. Att behöva gå omvägar för att ta mig in i en seg app i boxen och sedan få undermålig kvalitet känns inte 2021. Herregud vad uselt löst detta är och den kritiken Telia får på alla håll och fronter nu är bara början. Fattar inte hur det kan vara så svårt att sända linjärt? Lägg det i kanaler som är exklusiva för Telia-boxarna om det nu är exklusivitet det handlar om. Att se sport utan fördröjning och möjlighet att snabbt zappa mellan matcher är enda anledningen till att jag (och säkert många andra) fortfarande kör traditionell tv-box. Gör om, gör rätt. Postad 14 september 2021 - 21:15
Kan bara hålla med! Har själv nu försökt kolla på Malmö via appen i 4302-boxen under första halvlek men det bryts hela tiden efter en stund och jag kommer tillbaka till sidan innan där jag måste ta "Spela" igen. Dessutom dålig bild via boxen som fler påpekat. Bättre bild via CMore-appen och casta men det ska ju funka via boxen. Och vad är tanken med kanalerna 161-166? Trodde att dom åtminstone skulle vara "länkar" så att rätt match startades i CMore-appen men så är det ju inte, alla dom kanalerna skickar en bara till CMore startsidan så då fyller ju kanalerna ingen annan funktion än kanal 126? Sen att skifta mellan 2 olika matcher tar nu ca 10 sekunder och minst 4 tryck, förra året tog det 1 sekund med blåa knappen på fjärren. Och givetvis inget 5.1-ljud som grädde på moset. För detta ska jag nu betala 599kr/mån mot 399kr/mån när Viasat hade både PL och CL med kanonbild och ljud och att alla matcher sändes linjärt.
Snälla Telia, börja sänd matcherna linjärt åtminstone! Postad 14 september 2021 - 21:38 Bildkvalitén är inte mycket att klaga på, tycker den är bra i 5305 boxen Blev också utslängd och hamnade i appen och fick starta om matchen en gång
Linjära kanaler är att föredra, helt hopplöst många tryck för att bläddra mellan de olika matcherna! Postad 14 september 2021 - 21:43
Trycka ok på Eventkanalerna fungerar inte alltid, det blir svart och händer inget, kanalmenyerna slutar fungera i boxen Måste trycka på meny, sen kommer kanalmenyn tillbaka Postad 15 september 2021 - 08:09 Mina erfarenheter av Champions League är följande. 1.Bildkvaliten är sämre än linjära kanaler men inga problem att titta på. 2.Jag har inte blivit utkastad eller haft problem att starta en match, däremot många tryckningar innan man kunde börja titta. 3.Jag hade förväntat mig att man skulle kunna pausa eller starta en livestream från början men inte, det kan man med livesteamer på youtube. 4.Byta från en match till en annan tog ju en hel del tid.
Summa summarum så är linjära kanaler helt klart att föredra. Hoppas ni på Telia tar åt er av kritiken och gör något åt detta. Postad 15 september 2021 - 16:10 https://www.expresse...kan-efter-brak/ ”Jag vill inte gå in på detaljer i våra förhandlingar. Men tillgången till allsvenskan är en viktig del. I stora drag handlar det om att visst innehåll bara ska finnas tillgängligt via deras egen app och vi menar att det är viktigt att man kan välja hur man vill titta. Det är fortfarande väldigt många som tittar på ”vanlig” tv och Discovery ställer krav på sina tittare som bland annat innefattar krångliga registreringar. Vi tror att det kan påverka många, framför allt de lite äldre tittarna.” Så här låter det nu när Telia själva köpt rättigheterna för Champions League: https://www.aftonbla...igare-att-sanda ”Champions League är en av de absolut största och mest attraktiva sporträttigheterna som finns och vi vill kunna erbjuda den bästa sporten till ett rimligt pris. Streaming är ett kostnadseffektivt sätt att sända, vilket gör det möjligt för oss att erbjuda vår unika sportpaketering. Det här är en rättighet som ägs direkt av Telia och av naturliga skäl har vi valt att distribuera den till våra kunder, streamat via tv-box och streamingtjänsterna C More och Telia Play. Alla har möjlighet att se Champions League genom att teckna abonnemang direkt med Telia eller separat via C More.” Postad 15 september 2021 - 18:53 Kollade lite på Dortmund. Håller med om klagomålen. Krångligt med massa tryckande innan man kommer dit! Utkastad! Dålig bild, syns tydligt i översiktsbilderna! För mig är det inbakat i paket, men det är inget jag skulle betala för om det fungerar så här! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |