Nu har de dock fixat detta, stämmer inte det?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Varför besvaras inte frågan gällande svart bild mellan kanalerna? Skickat pm med information gällande detta.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34728 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 22 mars 2022 - 11:26
Varför besvaras inte frågan gällande svart bild mellan kanalerna? Skickat pm med information gällande detta. Postad 22 mars 2022 - 13:44 Android ver 9. Fungerar bra men väljer jag "Program" från menyn så får jag bara felmeddelandet Tekniska problem, eller något liknande. Fler som har detta problem? Uppdaterade helt enkelt Telia Play till ver 1.5.0 och då försvann det problemet! Redigerat av Krutrök, 23 mars 2022 - 14:09. Postad 22 mars 2022 - 14:22 Jag har fått info nu att det verkar som att ALLA regionala version av TV4 HD är fixade nu utom TV4 HD Blekinge, så ni får gärna skriva något om det funkar nu eller om det fortfarande är problem.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 22 mars 2022 - 18:18 Ni har skrivit här rörande vissa andra problem så jag tänkte sammanfatta detta lite.
Några har även skrivit om problem med att det blir svart bild när ni spolare eller hoppar i play material och det har vi verkligen försökt återskapa med men vi lyckas inte göra detta så även här får ni som har detta problem gärna skickat ett privat meddelande till mig med eran identifikationskod så kan jag slå på loggning med senate GUI versionen för att se om problemet finns kvar.
Det är även personer som har problem med digitalt ljud på något sätt när de byter kanal har vi haft och om ni fortfarande har detta problem skulle vi behöva loggar från boxen med för att kunna titta vidare på detta.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 22 mars 2022 - 21:21
Det stämmer att boxen sitter direkt i konvertern, har suttit så de senaste 5 åren. Jag kan koppla om det sen och pröva starta om allt. Men då allting fungerade perfekt fram tills uppdateringen som kom för några veckor sedan så har jag svårt att tro det beror på detta. Men jag kopplar om och återkopplar med besked! Stort tack Markus att du lägger ner tid här för att hjälpa oss kunder! Postad 23 mars 2022 - 16:45 Kom en uppdatering idag. Efter att ha valt ok startar boxen om efter 6 till 7 minuter inte bara en gång utan hela tiden så jag drog ur strömmen. Nu går den inte att starta alls. Vad göra?
Edit1: Efter att ha stått en stund har den iallafall gått igång. Återstår att se om den kommer starta om igen Edit2: Tog väl 5 minuter så startade boxen om igen.
Något är väldigt galet med denna uppdatering. Nu har boxen funkat i en dryg timme så kanske det funkar nu. Redigerat av GannTrader, 23 mars 2022 - 19:07. Postad 23 mars 2022 - 18:07
Ja idag är det inget vidare. Det är trevligt att Telia arbetar för att få till allt men lite tråkigt som kund att vara betatestare. Det verkar hursomhelst vara rekord i antal uppdateringar. Plötsligt händer det? 😉 Postad 23 mars 2022 - 18:35 Kan bara hålla med ang bildkvaliten! Postad 23 mars 2022 - 18:53
Jag kollade nu men bilden ser bra ut Postad 24 mars 2022 - 06:30 Nu på morgonen är bilden bra igen? Kanske något med fibern alltså lite lägre bandbredd tillfälligt? Och pga av den sämre bildkvalite! Mvh Peter Postad 24 mars 2022 - 16:30
Ser det rätt ut nu?
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 24 mars 2022 - 18:06 Inga ljudproblem på TV4 senaste dagarna. Prolem med svart bild vid spolning från play, men kan inte återskapa det idag. Bildkvaliten på framförallt TV4 är betydligt sämre än vanligt. Postad 24 mars 2022 - 23:44
Ja, sambon tittade på avsnittet igår så det löste sig alltså igår eller i förrgår. :-) Postad 25 mars 2022 - 19:12 Fick igång HBO Max härom dagen men ikväll är man utloggade i våra enheter. Hopplöst upplägg när man väl skall använda tjänsten när svaret blir att man skall beställa tjänsten på nytt och man hänvisar till en länk i ett tidigare utskickat mejl… Känns som en hittepålösning utan kontroll av Telia… Vad har ni för lösning som är stabil för oss kunder Telia? Postad 25 mars 2022 - 21:19
Råkade ut för samma sak några sidor tillbaks i tråden. Även i mitt fall hände det på en fredag, en stund efter att supporten stängt för veckan. Ringde dem på måndagen och bollades mellan HBO och Telia support. Efter tre dagar löste Telia det hela genom att skicka ut ett nytt aktiveringsmail. Postad 27 mars 2022 - 19:50
Kan du skicka ett PM till mig med någon uppgift så jag kan identifiera dig så ska jag kolla om det är samma fel som Saturnus.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 29 mars 2022 - 15:34 Hej på er
Funderar på att byta till större TV men kom på att Telia tidigare bara sände i 720p eller 720i, har de full HD idag eller är det fortfarande 720 som gäller? Postad 29 mars 2022 - 16:27 När skall Blekinge fixas? Här hackar ljudet fortfarande. Redigerat av b98b96f4044b051b0d1594f7f60fbad9, 29 mars 2022 - 16:28. Postad 29 mars 2022 - 17:25
Hur går det med felsökningen gällande svart bild mellan kanalbyten? Kan även tilläggas att apparna Cmore och Netflix är ruskigt sega att navigera i. Netflix tar 4-7 sekunder innan den visar bilden på trailers etc. Postad 29 mars 2022 - 21:43 Går fortfarande in att använda högerknapp för att hoppa i inspelningar - det blir svart. dock fungerar spolning på >> Postad 29 mars 2022 - 21:52
Kanalbyten, skippa och spola både i inspelat och play, och t.o.m. när jag tryckte på blå knapp för att radera en inspelning. Inte alltid, spola i inspelat går oftast bra t.ex. Verkar som att olika kommandon kan ge några sekunder svart bild. Högerpil håller man ner eller trycker flera gånger och, som det verkar, får nya svarta sekunder efter varandra. Postad 30 mars 2022 - 06:20 Jag har fått mail om att playkanalerna Curio och Cirkus upphör i slutet av april. Istället är SF Kids tillagt. Man får alltså barnprogram istället för dokumentärer och brittiska deckare! Postad 30 mars 2022 - 09:03
I samma mail står det också: "Senare i vår kommer vi också att lägga till innehåll för dig som bland annat gillar brittiskt drama - mer information kommer när det närmar sig."
Vi får väl se vad det betyder i praktiken och om det kommer att kunna kompensera lite mer i rätt riktning jämfört med SF Kids som skjuter rätt skevt utanför målet som kompensation för Curio och Cirkus. Postad 30 mars 2022 - 21:34
Får svara på min egen fråga här.. Jag hade av någon anledning kopplat boxen direkt till TV:n och tog ljudet från TV till receivern med optisk kabel. Något måste ha ändrats med Netflix surroundsignal som gjorde att detta slutade funka med grejerna som båda har ett antal år på nacken. Det blev nämligen precis samma problem med Netflix i en Mi-sticka kopplad till TV:n.
När jag istället kopplar TV-boxen till receivern med HDMI funkar det finemang. Postad 01 april 2022 - 08:33 Jag har märkt att "starta om programmet från början"-funktionen saknas för flera program där det tidigare fungerat. Postad 02 april 2022 - 17:28 Postad 02 april 2022 - 17:29
För att kanalen är till för dom med ultrasyn och ultrahörsel! Sorry, jag var tvungen. Postad 02 april 2022 - 20:19
Hahaha stämmer nog bra 😅 Postad 03 april 2022 - 08:09 Så har det varit ända sen sändningarna startade, det styr varken Telia eller någon annan operatör över. Men visst borde det har varit fixat vid det här laget😊 Genom Viaplay får man DD ljud (atv/stream), det borde även Telia kunna erbjuda tycker man. Redigerat av mcmike, 03 april 2022 - 08:20. Postad 03 april 2022 - 19:50 Sedan uppdatering, för en tid sedan så har jag blivit tvungen att ändra hur mycket hemmabion måste fördröja ljudet. Från 25 ms till 300 ms. Vad har hänt? Någon mer som sett detta ske? Var tvungen att leta reda på manualen för hemmabio-systemet, den ger bra ljud även på stereo-signalen från TV så slår inte på dolby-läget så ofta. Postad 04 april 2022 - 10:06 Innan ni skriver något så var det alltså i fredags Telia tog bort stödet för apparna Spela in och Zappa. De ska inte längre går att varken lägga ner och servrarna de använde är nu nedstängda.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 04 april 2022 - 11:22 Nu snackar vi försämrad tjänst! Så kass. Men priserna höjs väl ändå med motiveringen att "vi förbättrar tjänsten"... Redigerat av johnbull_1975, 04 april 2022 - 11:27. Postad 04 april 2022 - 13:09
https://www.telia.se.../appen-spela-in
"Appen Spela in stängs ner den 31 mars 2022 på grund av kraftigt minskat användande. Har du en inspelningsbar hårddisk kan du fortsätta använda den med fjärrkontrollen för att spela in program."
Programbiblioteket är ju helt opålitligt. Där finns ju inte ens ett gäng av de senaste avsnitten av de jag brukar titta på. Man får vara glad om det allra senaste finns. Men några avsnitt från en gammal säsong kan finnas...
Men linjär TV är väl på utdöende och Telia är väl snart bara en samlingsportal för några streamingtjänster och då kan jag klara mig utan dem. Känns som detta var första spadtaget de tog för att jag ska begrava deras TV-tjänst.
(Edit: Det blev blandade fonter och jag försökte justera)
Redigerat av johnbull_1975, 04 april 2022 - 13:10. Postad 04 april 2022 - 14:36
Låter i mina öron väldigt konstigt. Ett enklare, snabbare sätt att programmera inspelning än genom appen kan väl inte finnas, plus att man kan göra det även om man inte sitter framför boxen. För nån vecka sen försvann även "Telia smart wifi", Iofs hade inte den appen fungerat på länge, efter att telias sk "utvecklare" nån gång under förra året uppdaterade den, vilket gjorde den helt oanvändbar. Och dom lyckades tydligen inte att väcka den till liv igen. Men telia är väl på "städhumör" nu, för att dra ner på kostnaderna kanske. Man börjar mer och mer förstå varför telia inte har nån hedersam placering på listan över tillförlitliga företag i Sverige. Postad 04 april 2022 - 15:59
Men nöjda kunder har de Postad 04 april 2022 - 20:45 Suck. Vilka idioter tog detta beslut? Vi använder funktionen HELA TIDEN!
Hela vitsen är ju att man kan spela in nåt även om man befinner sig på middag hos vänner. Jättebra.
Telia, tänk om! Det här var ett helt felaktigt och vansinnigt beslut. Riv det och starta upp servrarna igen. Det är en användarvänlig tjänst som många av era konkurrenter inte har. ...och det kan inte direkt vara dyrt att ha denna tjänst igång.
Idag spelar jag även in vissa program även om de finns på Play för att * få högre kvalitet på ljud och bild, då play-varianten kan vara sämre * kunna se programmet dagen efter (vissa program dyker inte upp i Play förrän flera dagar senare) * slippa titta i Play med reklampauser som inte går att spola förbi * helt enkelt slippa gå in i Play och leta upp avsnittet - det går fortare att gå till sina inspelningar och starta.
Den dag det inte finns någon inspelningsbar box kan ni avveckla tjänsten. Redigerat av elofu17, 04 april 2022 - 21:04. Postad 04 april 2022 - 21:08 Håller med, ska man spela in ett gäng program på olika kanaler och några dar framåt blir det ett j... knappande på fjärren innan det är klart. Postad 04 april 2022 - 21:11 Markus, vi vill ha tillbaka Spela In! Att kunna lägga till en inspelning är man sitter och läser TV-tablå är hur smidigt som helst. Har ni frågat några kunder om de tyckte att det var en bra funktion innan ni bestämde er för att ta bort den? Postad 04 april 2022 - 21:20
Börjar ni förstå varför beslutet fattades och inte kommer ändras? Postad 05 april 2022 - 08:40
Men vad f-n. Använde inte den daglig-dags men använde den när jag var på semester hemifrån och såg program som var intressanta att spela in. Då kunde jag lägga in, inspelning trots att jag var 50 mil hemifrån. Redigerat av sportmats, 05 april 2022 - 08:45. Postad 05 april 2022 - 08:44
Ja att gömma undan de dyra Champions League-rättigheterna på nätet och sända med fördröjning och inte sända dessa live linjärt har nog blivit mer kostsamt än vad de anat. Postad 05 april 2022 - 09:33 Gällande Smart Wi-Fi så var den totalt värdelös! Dock hänvisade supporten mig till den för att kunna ställa in föräldrakontroll då de tagit bort den funktionen ifrån routern. Men hur tänker de nudå? När Appen också är nerlagd.. Sen är jag oerhört trött på svart bild och fördröjning som pågått snart i 4 veckors tid. Men detta kanske är ett sätt för Telia att avveckla TV boxarna? Redigerat av Mushunt, 05 april 2022 - 09:34. Postad 05 april 2022 - 10:58
Jag kommer inte ihåg faktiskt hur det var innan men när du skriver detta så märkte jag att det blir svart vid kanalbyten, dock mindre än en sekund, men detta är inget som är ett problem för min del. Postad 05 april 2022 - 11:01
1-2 sekunder kan man leva med. Men ibland är det upp mot 4-6 sekunder. Även om man spolar i play så blir bilden svart och man har ingen aning vart man är i programmet. Postad 05 april 2022 - 11:06
Spola i play har jag inte märkt för jag föredrar att hoppa fram några sekunder i taget (valbar tid). 6 sekunder vid kanalbyte låter mycket. Postad 05 april 2022 - 15:26
Och samma problem när man försöker hoppa med högerpil i en inspelning. Blir svart och man har ingen aning om hur långt man hoppat för 5 sekunder senare när bilden är tillbaka. Obrukbart att hoppa i inspelningar helt plötsligt (att kunna spela in är ett av få argument att behålla box/abonnemang jämfört med att enbart köra TV4play appen (som är spärrad att spola förbi reklam) Postad 05 april 2022 - 15:38
Jag testade precis nu att både hoppa fram i en inspelning med högerpil och även att spola med bild och det fungerade bra. Det blev inte svart. Postad 05 april 2022 - 15:50
Har du senaste uppdateringen då? Jag har medvetet låtit bli att uppdatera och hoppas Telia hittar nån lösning innan jag "tvingas" uppdatera... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |