Tja det var ju knasigt... de kunde ju haft nån liten extra kostnad om man har stor, eller höjt priset på stor lite så man kan ha on demand tjänsterna när man har kanalernaSå är det... vill du ha Anytime så får du punga ut 99kr per månad. Samma sak med Discovery. Tv4-paketet är egentligen enbart nödvändigt om man vill ha on-demand. Surt sa räven...
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Kreatel IP-STB 1510
(Digitalboxar)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1510
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910
(Digitalboxar)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910-9
(Digitalboxar)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1960-9
(Digitalboxar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1903
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1963
(Digitalboxar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1003
(Digitalboxar)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 12 August 2008 - 09:42
Postad 12 August 2008 - 10:53
Postad 12 August 2008 - 12:39
Det var så länge sedan jag hade den kanlen sist, men då fick man hem ett månadsmagasin med tv tider osv i brevlådan. Har Canal plus detta fortfarande? Får man den via Telia? De kanske har missat att skicka till oss i så fall
Postad 12 August 2008 - 12:58
En fråga till er som har Canal plus.
Det var så länge sedan jag hade den kanlen sist, men då fick man hem ett månadsmagasin med tv tider osv i brevlådan. Har Canal plus detta fortfarande? Får man den via Telia? De kanske har missat att skicka till oss i så fall
Tidningen har upphört för "åratal" sen.
Nu gäller sidorna på internet, bättre uppdaterade än tidningen:
http://www.canalplus.se/
Postad 12 August 2008 - 14:24
Telia TV levererad. Men jösses vilken trist bild. Kör comhem digitalbox via RGB bredvid för att jämföra och det är en väldig fördel till Comhem. Pixlig, ljus, matt och platt bild via Telia. Provade att köra RGB och det var som att köra analog signal från Comhem 3 hål i väggen. Kört 720p och 1080i via HDMI och component. Finns inga bildinställningar att justera i boxen som jag sett. Frågan är hur ursprungssignaler är innan boxen samplar upp bilden till 720p för det här var inte vackert. På Comhemboxen går det att se signalkvalite. Går det att komma åt nån "dold" meny för att göra lite bildjusteringar?
Kan bara instämma. Jag är inte nöjd med bilden. Ska prova component ikväll
Postad 12 August 2008 - 19:43
Kan bara instämma. Jag är inte nöjd med bilden. Ska prova component ikväll
Bitraten är väl ändå tillräcklig för att ge SD TV i klass med Comhem så slutsatsen blir att denna Motorola-box inte är något vidare. RGB suger starkt som sagt men HDMI är rätt OK tycker jag, testade med en Supra-kabel isf den medföljande och det blev ett visst lyft. Saknar komponentkabel att testa med.
Postad 13 August 2008 - 07:42
Telia TV levererad. Men jösses vilken trist bild. Kör comhem digitalbox via RGB bredvid för att jämföra och det är en väldig fördel till Comhem. Pixlig, ljus, matt och platt bild via Telia. Provade att köra RGB och det var som att köra analog signal från Comhem 3 hål i väggen. Kört 720p och 1080i via HDMI och component. Finns inga bildinställningar att justera i boxen som jag sett. Frågan är hur ursprungssignaler är innan boxen samplar upp bilden till 720p för det här var inte vackert. På Comhemboxen går det att se signalkvalite. Går det att komma åt nån "dold" meny för att göra lite bildjusteringar?
Provat att köra 576p från boxen?
Postad 13 August 2008 - 09:05
Postad 13 August 2008 - 09:31
Postad 13 August 2008 - 10:01
för att komma åt menyn där man ställer in upplösning så ska du dra ut strömmen, sätta i den igen och trycka på info knappen tror jag det var när den första pricken blinkar. då kommer du åt en konfigureringsmeny där du kan välja vilken/vilka output du ska ha.Telia TV levererad. Men jösses vilken trist bild. Kör comhem digitalbox via RGB bredvid för att jämföra och det är en väldig fördel till Comhem. Pixlig, ljus, matt och platt bild via Telia. Provade att köra RGB och det var som att köra analog signal från Comhem 3 hål i väggen. Kört 720p och 1080i via HDMI och component. Finns inga bildinställningar att justera i boxen som jag sett. Frågan är hur ursprungssignaler är innan boxen samplar upp bilden till 720p för det här var inte vackert. På Comhemboxen går det att se signalkvalite. Går det att komma åt nån "dold" meny för att göra lite bildjusteringar?
Postad 13 August 2008 - 21:15
Postad 14 August 2008 - 01:00
Redigerat av Unregistered31511, 14 August 2008 - 01:01.
Postad 14 August 2008 - 07:19
för att komma åt menyn där man ställer in upplösning så ska du dra ut strömmen, sätta i den igen och trycka på info knappen tror jag det var när den första pricken blinkar. då kommer du åt en konfigureringsmeny där du kan välja vilken/vilka output du ska ha.
Nja. Det var nog inte output jag var ute efter utan mer inställningar för "bildkalibrering"
Brukar inte finnas på boxar men i detta fall skulle jag mer än gärna vilja komma åt en ev "hemlig meny".
Postad 14 August 2008 - 09:44
För det första jag har inte IPTV via Telia utan via en annan leverantör, men skillnaderna i upplevd kvalitet mellan boxarna kanske inte påverkas så mycket av det.
Jag har kört Motorola 1910 tillsammans med min Toshiba Z3030 47" ett bra tag, men pga stora störningar i fjärrkontrollöverföringen (IPTV-boxen tog emot IR-signalerna med stora problem) så tvingades jag byta tillbaka till 1510-boxen igen. Samma fjärrkontroll, men problemen borta...
Spontant upplever jag faktiskt ingen nämndvärd skillnad i bildkvalitet fast jag kör SCART från 1510:an och HDMI från 1910:an. Jag har då kört A B test med båda boxarna inkopplade samtidigt. I IPTV-boxens portalläge är skillnaden däremot enorm. På skojs skull testade jag även att ta emot OS-sändningarna från SVT över HD på 1910-boxen och då var såklart skillnaden i bildkvalitet likaledes enorm - men annat vore ju konstigt (som sagt, jag har inte Telia).
Postad 14 August 2008 - 09:57
Då har du inte Telias buggiga programvara i dina boxar heller... Som jag skrev tidigare i tråden blir bilden plötsligt mycket ljusare under inloggningen med 1910-boxen. Det blir den inte med 1510. Är detta något du upplever med din leverantör?Vad gäller skillnaden i kvalitet mellan Motorola 1510 och 1910.
För det första jag har inte IPTV via Telia utan via en annan leverantör, men skillnaderna i upplevd kvalitet mellan boxarna kanske inte påverkas så mycket av det.
Jag har kört Motorola 1910 tillsammans med min Toshiba Z3030 47" ett bra tag, men pga stora störningar i fjärrkontrollöverföringen (IPTV-boxen tog emot IR-signalerna med stora problem) så tvingades jag byta tillbaka till 1510-boxen igen. Samma fjärrkontroll, men problemen borta...
Spontant upplever jag faktiskt ingen nämndvärd skillnad i bildkvalitet fast jag kör SCART från 1510:an och HDMI från 1910:an. Jag har då kört A B test med båda boxarna inkopplade samtidigt. I IPTV-boxens portalläge är skillnaden däremot enorm. På skojs skull testade jag även att ta emot OS-sändningarna från SVT över HD på 1910-boxen och då var såklart skillnaden i bildkvalitet likaledes enorm - men annat vore ju konstigt (som sagt, jag har inte Telia).
Redigerat av zvedberg, 14 August 2008 - 09:58.
Postad 14 August 2008 - 09:59
Att sampla upp en "tvsignal" till 720p verkar inte vara en hit i detta fall. Tror att det helt enkelt är för dålig kvalitet på insignalen redan från början men det är bara lite egna spekulationer. Men det förklara ju inte kvalitetsskillnaden redan i RGB-mode som jag har på comhem och Telia. Det upplevs som composit vs RGB i toppkvalite.
Ska ta mig i kragen och bolla lite med Telia vid ledig tid
Postad 14 August 2008 - 10:31
Är det alltså exakt samma fjärrkontroll till de olika boxarna?
I IPTV-boxens portalläge är skillnaden däremot enorm.
Vad ser du för skillnad där? I färger eller menar du att boxarna har helt olika utseende i portalläget?
Postad 14 August 2008 - 11:58
Då har du inte Telias buggiga programvara i dina boxar heller... Som jag skrev tidigare i tråden blir bilden plötsligt mycket ljusare under inloggningen med 1910-boxen. Det blir den inte med 1510. Är detta något du upplever med din leverantör?
Nu vet jag inte exakt vilket inloggningsstadie du syftar på. I vårat system ser man vid uppstart först de färglagda bollarna som indikerar vilket stadiet i uppstarten du befinner dig i och om något problem uppstått och därefter visas portalen. Jag märker inte någon skillnad i ljusstyrka mellan 1510 och 1910 i något av dessa skeden.
Är det alltså exakt samma fjärrkontroll till de olika boxarna?
Vad ser du för skillnad där? I färger eller menar du att boxarna har helt olika utseende i portalläget?
De Motorola 1510 och 1910 (och även tidigare när de hette Kreatel) vi erhåller och levererar till våra kunder, delar samma fjärrkontroll. Jag kan dock inte uttala mig om Telia men skulle vara förvånad om detsamma inte gällde där. Trots allt, funktionsmässigt finns det ingen skillnad mellan boxarna som skulle föranleda olika fjärrkontroller (ingen av våra boxar levereras heller med hårddisk).
Skillnaden mellan 1510:an och 1910:an i portalläget är att färgerna är mycket klarare och livligare plus att det inte finns tillstymmelse till kantighet (jaggiedness) i 1910:an. Detta gäller med den middleware vi använder, som skiljer sig från Telias motsvarighet. För att upprepa och understryka, jag har inte Telia men tänkte att skillnaden mellan bildkvalitet i boxarna inte påverkas av detta. Fast vem vet...
Redigerat av Kitte, 14 August 2008 - 11:59.
Postad 14 August 2008 - 14:29
Tack så mycket / Salle
Postad 14 August 2008 - 15:56
Då har du inte Telias buggiga programvara i dina boxar heller... Som jag skrev tidigare i tråden blir bilden plötsligt mycket ljusare under inloggningen med 1910-boxen. Det blir den inte med 1510. Är detta något du upplever med din leverantör?
Det är ju märkligt, jag har provat hemma och brosan nu, jag märkte inte av en skillnad i nyanser när tvn startade, varken mot det mörkare eller ljusare. Han har inte heller märkt av något, kör via hdmi. Kollade med tvn på jobbet också, märkte ingen skillnad där.
Antaligen har du fått ett måndagsex eller så är det din tv, jag gissar på det senare.
Hallå ja. Jag har Telias Digital TV och är mycket nöjd med kvaliten. Jag har förstått att man inte kan ha två boxar med två kort för att se på två TV apparater om man inte har fiber. Jag har ADSL så det jag undrar är om man på något sätt kan göra så att jag får bild på båda mina TV ? Det räcker att jag kan styra kanalvalet på ena TV:n och att den andra visar samma kanal som den andra. Det låter kanske krångligt men jag hoppas ni förstår hur jag menar?! Kan man köpa någon switcher eller kabel av något slag som kan göra denna önskan till verklighet?
Tack så mycket / Salle
I höst är det sagt att det ska komma möjlighet för två anslutningar, vad jag har förstått så måste du ha upp till 24Mbit för den möjligheten dock så sändningarna fortsättningsvis kommer ske i MPEG2.
Postad 14 August 2008 - 16:24
Hallå ja. Jag har Telias Digital TV och är mycket nöjd med kvaliten. Jag har förstått att man inte kan ha två boxar med två kort för att se på två TV apparater om man inte har fiber. Jag har ADSL så det jag undrar är om man på något sätt kan göra så att jag får bild på båda mina TV ? Det räcker att jag kan styra kanalvalet på ena TV:n och att den andra visar samma kanal som den andra. Det låter kanske krångligt men jag hoppas ni förstår hur jag menar?! Kan man köpa någon switcher eller kabel av något slag som kan göra denna önskan till verklighet?
Tack så mycket / Salle
Inga problem... det är bara att köpa en splitter (ett exempel här>>>>)
Här har du grejer i alla prisklasser (Gefen är ett höjdarmärke).
EDIT: "splitter" istället för "switch"... switch är ju helt fel pryl för detta ändamål
Redigerat av HemoWest, 14 August 2008 - 16:30.
Postad 14 August 2008 - 16:45
Postad 14 August 2008 - 17:50
Bilden blir alltså helt plötsligt ljusare mitt under inloggningen med 1910-boxen. Detta kan knappast bero på min TV. Se inlägg # 3082 i denna tråd för en närmare beskrivning och bilder på hur bilden förändras under inloggningen.Det är ju märkligt, jag har provat hemma och brosan nu, jag märkte inte av en skillnad i nyanser när tvn startade, varken mot det mörkare eller ljusare. Han har inte heller märkt av något, kör via hdmi. Kollade med tvn på jobbet också, märkte ingen skillnad där.
Antaligen har du fått ett måndagsex eller så är det din tv, jag gissar på det senare.
Postad 14 August 2008 - 21:38
Bilden blir alltså helt plötsligt ljusare mitt under inloggningen med 1910-boxen. Detta kan knappast bero på min TV. Se inlägg # 3082 i denna tråd för en närmare beskrivning och bilder på hur bilden förändras under inloggningen.
Klart det kan bero på din tv (olika märken behandlar videosignalen olika, se Comhem tråden rörande svårigheter att få till korrekt videosignal över hdmi), och eftersom jag har kontrollerat tre olika boxar på tre olika aparater, och där har alla fungerat utmärkt.
Men om du nu är säker på att det inte är din tv, varför har du inte skickat in digitalboxen på service?
Redigerat av ollebanan, 14 August 2008 - 21:38.
Postad 15 August 2008 - 10:19
MVH Kribban
Postad 15 August 2008 - 13:02
Postad 15 August 2008 - 13:13
Tack så mycket / Salle
Jag kör med 2 boxar hemma och har ADSL. Dock så kan jag inte köra med dem samtidigt.
Använder jag den ena boxen och ska titta på TV på den andra så måste jag vänta 15 minuter innan det fungerar. Förmodligen är det den tiden det tar för TVn att släppa IP-adressen eller MAC-adressen.
De produkter jag har hemma för att göra det möjligt är Ruckus Mediaflex (trådlös TV). Sändaren sätter jag i port 2 på modemet där jag normalt kopplar digital-tv boxen. Sändaren har även en routerfunktion som gör att jag kan koppla in flera boxar med kabel. Den andra boxen har jag inkopplad med mottagaren.
Så en TV kör jag trådlöst och en med kabel och detta fungerar utmärkt!
Lite tråkigt bara att man inte kan ha igång båda samtidigt. Men detta fungerar ju utmärkt ändå.
Postad 15 August 2008 - 13:15
Det betyder ju åtminstone att det sker en förändring i videosignalen under inloggningsförloppet eftersom bilden är bra i början av inloggningen. TVn lär inte börja behandla videosignalen annorlunda varje gång boxen kommit till steg 2 av inloggningen.Klart det kan bero på din tv (olika märken behandlar videosignalen olika, se Comhem tråden rörande svårigheter att få till korrekt videosignal över hdmi), och eftersom jag har kontrollerat tre olika boxar på tre olika aparater, och där har alla fungerat utmärkt.
Dels för att jag är bortrest på semester för tillfället. Dels för att du och alla andra på telia alltid är så säkra på att felet ligger hos kunden och aldrig hos telia.Men om du nu är säker på att det inte är din tv, varför har du inte skickat in digitalboxen på service?
Postad 15 August 2008 - 16:21
Skillnaden mellan 1510:an och 1910:an i portalläget är att färgerna är mycket klarare och livligare plus att det inte finns tillstymmelse till kantighet (jaggiedness) i 1910:an. Detta gäller med den middleware vi använder, som skiljer sig från Telias motsvarighet. För att upprepa och understryka, jag har inte Telia men tänkte att skillnaden mellan bildkvalitet i boxarna inte påverkas av detta. Fast vem vet...
Ok nu har jag själv haft möjlighet att testa och först av allt så är det helt tvärtom du skriver ovan för mig. Jag har i menyn (eller info-knappen så man får fram kanalinfo och kommande och så vidare) samt när jag väljer en kanal med hjälp av 1-9 knapparna så får jag väldigt kantig grafik och fula bokstäver helt enkelt med nya 1910:an. Det var inte så med 1510:an.
Och så över till det riktiga problemet som nämnts vad gäller färgerna. Jag har bytt en 1510 rakt av mot en 1910, samma kablar samma allting och svart är ju obefintligt på nya 1910:an. Tittar man på en kanal där det råkar vara svarta kanter upp och nertill så är de långt ifrån svarta utan dassgråa, medans det i menyn är svart. Tar man fram menyn samtidigt som man har en svart kant på vanliga bilden så ser man en stor skillnad. Menyn är svart medans det andra är dassgrått. Och ja hela bilden blir liksom väldigt ljus.
Det är som någon beskrev som att man dragit upp brightness på sin TV sisådär 5 steg eller något. Och detta är rakt av byte ifrån 1510 till 1910. Byter jag tillbaka så är det svartare och bättre.
Postad 15 August 2008 - 17:30
Det betyder ju åtminstone att det sker en förändring i videosignalen under inloggningsförloppet eftersom bilden är bra i början av inloggningen. TVn lär inte börja behandla videosignalen annorlunda varje gång boxen kommit till steg 2 av inloggningen.
Dels för att jag är bortrest på semester för tillfället. Dels för att du och alla andra på telia alltid är så säkra på att felet ligger hos kunden och aldrig hos telia.
Saken är det vet vi ju inget om, det är hela poängen, det är gäller att utesluta om det är tvn eller digitalboxen.
Postad 15 August 2008 - 17:35
Jag vet med 100% säkerhet att bilden på min TV blir ljusare precis när steg 2 av inloggningen börjar. Förklara för mig hur TVn skulle kunna orsaka det om inte insignalen förändras på något sätt.Saken är det vet vi ju inget om, det är hela poängen, det är gäller att utesluta om det är tvn eller digitalboxen.
Postad 15 August 2008 - 18:47
Jag kör med 2 boxar hemma och har ADSL. Dock så kan jag inte köra med dem samtidigt.
Använder jag den ena boxen och ska titta på TV på den andra så måste jag vänta 15 minuter innan det fungerar. Förmodligen är det den tiden det tar för TVn att släppa IP-adressen eller MAC-adressen.
De produkter jag har hemma för att göra det möjligt är Ruckus Mediaflex (trådlös TV). Sändaren sätter jag i port 2 på modemet där jag normalt kopplar digital-tv boxen. Sändaren har även en routerfunktion som gör att jag kan koppla in flera boxar med kabel. Den andra boxen har jag inkopplad med mottagaren.
Så en TV kör jag trådlöst och en med kabel och detta fungerar utmärkt!
Lite tråkigt bara att man inte kan ha igång båda samtidigt. Men detta fungerar ju utmärkt ändå.
Intressant, jag har själv två boxar hemma på min ADSL-anslutning som jag använder för två skärmar. Har mappat upp ett av de oanvända portarna på modemet som jag använder till en box och standardporten till den andra. Mitt problem är att om jag tittar på en box och sedan vill byta till den andra boxen så måste jag vänta flera timmar innan den första boxen släpper användarkoderna. Har försökt mäta hur lång tid det tar innan jag är fri från nätet men blir inte klok på hur lång tid det tar. Dock handlar det om flera timmar och inte de 15 minuter du beskriver.
Hur hanterar du ett boxbyte, stänger du av boxen, modemet osv?
/Peter
Postad 15 August 2008 - 20:48
Orsaken: jag har jämfört bildkvallitta mellan Telias och Comhems SD-sändningar via vanliga 1:an och samsändning på SVT-HD häromnatten. Betydligt mera blurr runt konturerna ( handbollsspelare OS )med Telia än hos Comhem. SVT-HD sänder om jag inte missminner mig med 10Mb, så där existerar ej fenomenet.
Båda burkarna ställda på 720P
OK, tack Cigehn.
Redigerat av Latman, 15 August 2008 - 21:14.
Postad 15 August 2008 - 20:57
Cigehn, har du någon koll på bithastigheter först och främst SVT1 de senaste dagarna?
Bithastigheten för SVT1 är såsom den alltid har varit, dvs konstant 4.44 Mbit/s. Inga konstigheter vad jag kan se.
/Peter Cigéhn
Postad 15 August 2008 - 21:03
Orsaken: jag har jämfört bildkvallitta mellan Telias och Comhems SD-sändningar via vanliga 1:an och samsändning på SVT-HD häromnatten. Betydligt mera blurr runt konturerna ( handbollsspelare OS )med Telia än hos Comhem. SVT-HD sänder om jag inte missminner mig med 10Mb, så där existerar ej fenomenet.
Vad gäller skillnad mellan Telia och ComHem på just SVT1 så har jag förstått det som att Telia kodar om SVT1 till konstant, och något begränsad, bithastighet för att få plats på en ADSL-anslutning. ComHem kör dynamisk bithastighet (vilket även Teracom gör i marknätet) där SVT:s kanaler kan ha högre bithastighet än vad Telia kan klara av via sina ADSL-anslutningar. Så att bildkvalitén är sämre på SVT1 via Telia är kanske inte så oväntat. Kolla in mätningar som är gjorda i tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer.
/Peter Cigéhn
Postad 16 August 2008 - 00:12
Intressant, jag har själv två boxar hemma på min ADSL-anslutning som jag använder för två skärmar. Har mappat upp ett av de oanvända portarna på modemet som jag använder till en box och standardporten till den andra. Mitt problem är att om jag tittar på en box och sedan vill byta till den andra boxen så måste jag vänta flera timmar innan den första boxen släpper användarkoderna. Har försökt mäta hur lång tid det tar innan jag är fri från nätet men blir inte klok på hur lång tid det tar. Dock handlar det om flera timmar och inte de 15 minuter du beskriver.
Hur hanterar du ett boxbyte, stänger du av boxen, modemet osv?
/Peter
Då Ruckus Mediaflex agerar router för TVn så räcker det med att jag stänger av den digital-box jag just tittar på.
Jag har alltid båda boxarna avstängda och startar bara en av dem när jag ska titta på just den TVn. Modemet står på hela tiden, det rör jag inte.
Om det tar exakt 15 minuter vet jag inte, men det ligger runt den tiden när jag har testat. Kanske ska ta och klocka det någongång?...
Redigerat av Bergan, 16 August 2008 - 00:12.
Postad 16 August 2008 - 22:32
Jag vet med 100% säkerhet att bilden på min TV blir ljusare precis när steg 2 av inloggningen börjar. Förklara för mig hur TVn skulle kunna orsaka det om inte insignalen förändras på något sätt.
Jag kan inflika att detta händer mig också, oavsett om jag har boxen kopplad via scart eller komponent. Har inte testat HDMI. Det händer exakt när programvaran laddats till steg 2: 16%.
Postad 16 August 2008 - 22:54
Då kanske din TV har samma fantastiska fel som minJag kan inflika att detta händer mig också, oavsett om jag har boxen kopplad via scart eller komponent. Har inte testat HDMI. Det händer exakt när programvaran laddats till steg 2: 16%.
Postad 17 August 2008 - 08:51
Det du skriver låter intressant. Har du två likadana 1510 alt. 1910 eller en av varje?De produkter jag har hemma för att göra det möjligt är Ruckus Mediaflex (trådlös TV). Sändaren sätter jag i port 2 på modemet där jag normalt kopplar digital-tv boxen. Sändaren har även en routerfunktion som gör att jag kan koppla in flera boxar med kabel.
Om man inhandlar en RuckusMediaFlex av Telia för 1295kr. Är det paketet innehållandes både trådlös sändare & mottagare?
Postad 17 August 2008 - 16:35
Det du skriver låter intressant. Har du två likadana 1510 alt. 1910 eller en av varje?
Om man inhandlar en RuckusMediaFlex av Telia för 1295kr. Är det paketet innehållandes både trådlös sändare & mottagare?
Ja.
Jag kan inflika att detta händer mig också, oavsett om jag har boxen kopplad via scart eller komponent. Har inte testat HDMI. Det händer exakt när programvaran laddats till steg 2: 16%.
Härligt, då är det boxen som det är fel på, skicka in på garanti. Vet inte riktigt varför ni orkar sitta med trasiga produkter hemma. Men som sagt, alla är olika.
Postad 17 August 2008 - 16:39
Jo, men det gäller ju att den man skickar boxen till anser att det är fel på den också. Det hade varit betydligt enklare om det inte hade varit någon bild alls.Härligt, då är det boxen som det är fel på, skicka in på garanti. Vet inte riktigt varför ni orkar sitta med trasiga produkter hemma. Men som sagt, alla är olika.
Postad 17 August 2008 - 18:11
Jo, men det gäller ju att den man skickar boxen till anser att det är fel på den också. Det hade varit betydligt enklare om det inte hade varit någon bild alls.
Jag fick efter samtal med kundtjänst min första 1910-box utbytt. En ny box anlände och jag stoppade den första boxen i den nya kartongen och det skickades tillbaka.
Postad 17 August 2008 - 23:43
Jo, men det gäller ju att den man skickar boxen till anser att det är fel på den också. Det hade varit betydligt enklare om det inte hade varit någon bild alls.
Min erfarenhet är att Telia skickar ut nya boxar så fort man frågar nåt de inte begriper. Fick tre nya boxar skickade till mig innan nån ens orkade försöka förstå vad problemet är. Sist jag pratade med kundtjänst sa han: "Men jag skickar dig en ny box då... eller nä... kanske inte, ja du har några redan ja... jag eh... jag ska ringa till nån, häng kvar."
Postad 17 August 2008 - 23:55
Har också detta fenomen via scart, trott att det skulle vara så
Postad 18 August 2008 - 07:57
Jag ska jämföra detta när jag kommer hem. Kolla exakt när det blir ljusare bild för mig.
Det jag direkt kan säga är att jämför jag 1510 och 1910 med samma kablage (scart), kopplar ur den ena sätter i den andra så är alltså bilden på 1910 väldigt "urvattnad" och ljus. Svart är inte svart utan grått. Det svarta i menyerna är helt svart, så det kan ju inte vara något fel på boxen att den inte skulle kunna visa fullt så svart som man vill.
Är det alltså folk här i tråden som har en 1910 som har bra svärta? Har ni haft något att jämföra med? Om ni tar fram en letterbox-bild, är svarta ramen då lika svart som det svarta i info-rutan om ni tar fram den samtidigt? (och naturligtvis ska ni inte ha dragit ner brightness på er TV för att fixa detta)
Postad 18 August 2008 - 18:24
Jag ska jämföra detta när jag kommer hem. Kolla exakt när det blir ljusare bild för mig.
Det jag direkt kan säga är att jämför jag 1510 och 1910 med samma kablage (scart), kopplar ur den ena sätter i den andra så är alltså bilden på 1910 väldigt "urvattnad" och ljus. Svart är inte svart utan grått. Det svarta i menyerna är helt svart, så det kan ju inte vara något fel på boxen att den inte skulle kunna visa fullt så svart som man vill.
Är det alltså folk här i tråden som har en 1910 som har bra svärta? Har ni haft något att jämföra med? Om ni tar fram en letterbox-bild, är svarta ramen då lika svart som det svarta i info-rutan om ni tar fram den samtidigt? (och naturligtvis ska ni inte ha dragit ner brightness på er TV för att fixa detta)
Om du hade läst tidigare i tråden, så hade du sett att någon påstår att 1910 har billigare chips till scart än 1510 boxen därför är den också sämre till scart. Kopplad via HDMI ska 1910 däremot ge bättre bild än 1510.
Postad 18 August 2008 - 21:05
Postad 18 August 2008 - 21:21
1510 är kopplad med scart igenom/till hårddiskinspelare med HDMI ger nästan samma bild som den inbyggda DVB-T mottagaren vid jämförelse.....
Kalasbild på fotbollen med Viasat sport HD nyss, nästan som "titta ut genom fönstret"
Postad 19 August 2008 - 04:41
Har du testat med HDMI också?
Kollat nu och det är som för många/alla andra vid steg 2 16% som hela bilden blir mycket ljusare. Att det skulle ligga i en billigare krets för Scart verkar ju konstigt eftersom det är mörkare/svartare innan detta steg i laddningen.
Tycker det blir väldigt tråkigt urvattnad bild tyvärr. Var nöjd med bilden innan bytet.
Postad 19 August 2008 - 19:33
Kollat nu och det är som för många/alla andra vid steg 2 16% som hela bilden blir mycket ljusare. Att det skulle ligga i en billigare krets för Scart verkar ju konstigt eftersom det är mörkare/svartare innan detta steg i laddningen.
Tycker det blir väldigt tråkigt urvattnad bild tyvärr. Var nöjd med bilden innan bytet.
Jag har kollat lite i GUI-källkoden som är impementerad i huvudsak med JavaScript, för att se vad som händer vid 16% under steg 2. Om jag nu har förstått hur det hela funkar, så är det VideoPlayer-komponenten som initieras.
Det som händer är att mediaspelarens fönster börjar att visas här. Man slår även på på "color keying" och "opacitet" på browsersfönstret (som ligger ovanpå mediaspelarens fönster) för att göra det lite genomskinligt och "släppa igenom" mediaspelarens fönster för de partier i browserfönstret med en speciell färg (RGB 1).
Så jag gissar att det är det faktum att det är själva mediaspelaren som "kickar igång" som gör att man upplever att bilden blir ljusare.
Jag själv har ingen 1910 box så jag har ingen aning om hur fenomenet upplevs och ser ut. Men det verkar ju inte helt osannolikt att det är i mediaspelaren på 1910 boxen som man skall ta sig en närmare titt...
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 19 August 2008 - 19:48.
12 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 12 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
48 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?