* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 04 oktober 2008 - 20:29
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Vad jag har kunnat förstå så ligger problemet i 1910 boxens hårdvara. Jag har inga problem med svärta på varken min 1910 box eller min 1510 box. Min kollega hade problem med sin 1910 box och fick den utbytt (se Palles inlägg tidigare i tråden) och efter det har inte heller han problem med svärtan.
Som jag skrivit tidigare i andra inlägg så tror jag att problemet ligger i att 1510 boxen är en Kreatel box (som efter uppköpet Motorola satt sitt namn på) medan 1910 är en Motorolabox. Kreatel kanske har gjort en hårdvarumässigt bättre box än vad Motorola presterat.
Cigehn har tidigare flaggat för att det pågår tester med en ny box från en annan tillverkare. Vi kan ju hoppas att den är bättre och att den i så fall kommer snart. Tyvärr finns det inte så många tillverkare av IP-TV boxar som det finns på DVB-T boxar så utbudet är ju lite begränsat.
Däremot borde det för den som vill få tag på en 1510-box inte vara några större problem. Det måste ju finnas högvis med boxar liggandes hemma hos de som fått 1910-boxar istället.
/Andreas
Yepp inga problem att få tag på 1510 boxar: http://www.tradera.c...IP_TV-c3-302326jaha det hade visst cigehn redan uppmärksammat...
Redigerat av Unregistered31511, 04 oktober 2008 - 20:31.
Postad 07 oktober 2008 - 20:37
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Kan nån förklara varför inte problemet med tv4 lokala stationer blivit lösta än (trött på sthlm), vet inte hur dem med parabol har det. Svts regionala gick att lösa varför inte tv4?
Ordet är fritt
Postad 07 oktober 2008 - 20:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Kan nån förklara varför inte problemet med tv4 lokala stationer blivit lösta än (trött på sthlm), vet inte hur dem med parabol har det. Svts regionala gick att lösa varför inte tv4?
Ordet är fritt 
Med tanke på hur "korkad" den nuvarande lösningen för de regionala sändningarna på SVT är, så förstår jag att man inte har använt sig av motsvarande lösning för att hantera TV4:s lokala sändningar. Ta bara som exempel då SVT la om sina tablåer tidigare i höst och började med lokala sändningar även på SVT1 (och på nya tider) så var Telia tvungen att släppa ny programvara till boxen i och med att viss information om de regionala sändningarna (inklusive sändningstider) är "hårdkodat" i GUI- programvaran. Dessutom strulade det bra länge, och det gjordes frekventa uppdateringar av programvaran, innan man fick nånting som fungerande Jag förväntar mig att Telia tar fram en lite mer stabil och flexibel lösning för SVT:s regionala sändningar (som inte kräver hårdkodad information i GUI-programvaran i boxen och som kan hantera förändringar i kanaltablån utan att programvaran måste uppdateras) innan det kommer lokala sändningar på TV4. Men det är ju bara min personliga uppfattning. Jag har ingen aning om hur utvecklarna av Telias digital-TV tjänst resonerar... /Peter Cigéhn
Postad 07 oktober 2008 - 20:54
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Hej på er,
jag flyttar till vårt nybyggda hus på lördag där det är Telia FiberLan indraget. Som fotbollsfantast är man ju lite orolig för att man ska missa matchen Sverige-Portugal på TV8. Är det någon som vet vilka kanaler som ingår i basutbudet som ska ingå i månadsavgiften, eller kan det vara olika beroende på vilken förening man tillhör?
Postad 07 oktober 2008 - 21:03
Unregisteredfcbc9fd9
-
Unregisteredfcbc9fd9
-
Rookie
-
3 inlägg
Har åter tagit tag i mitt problem med ljudet ifrån 1510...
Mitt problem är detsamma som Cigehn beskrivit tidigare. Vill köra digitalt ljud ut till hemmabion men analogt till DVDrecordern. Slår därför på Digitalt ut, med följden att SVTs digitala sändningar inte spelas in med något ljud (eftersom DVDn bara tar emot analogt ljud in).
Har idag försökt köra med dubbla boxar (såg att Telia faktiskt supportar det i fiber-hus) men har upptäckt att man bara tillåter en inloggad box per tillfälle - användarid måste anges när man byter box  Såg i tråden nu att fler gått på den niten och antar att ni som provat inte fått det fungera heller.
Så - efter samtal med supporten lovar de att 1910 klarar att skicka analogt och digitalt ljud ut samtidigt.
-->Stämmer det, någon av er som gör detta eller har löst mitt problem annorlunda?
Är lite tveksam till att byta till 1910 efter att några här menar att svärtan är dålig. Kvarstår det? Är det skäl nog att inte byta utan försöka koppla om alla 35 sladdar bak i TVn för att om möjligt hitta någon annan koppling som kan funka?
--> Ska jag byta till 1910 eller ska man kanske vänta till Tilgin eller någon annan box kan dyka upp?
-->Cigehn - hur gick det för dig, fick du till någon lösning på ditt ljudproblem?
Hoppas på er hjälp i denna fråga som jag tror berör många - inte minst eftersom supporten var helt insatt i ämnet.
Postad 07 oktober 2008 - 21:21
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Har åter tagit tag i mitt problem med ljudet ifrån 1510... Mitt problem är detsamma som Cigehn beskrivit tidigare. Vill köra digitalt ljud ut till hemmabion men analogt till DVDrecordern. Slår därför på Digitalt ut, med följden att SVTs digitala sändningar inte spelas in med något ljud (eftersom DVDn bara tar emot analogt ljud in). Har idag försökt köra med dubbla boxar (såg att Telia faktiskt supportar det i fiber-hus) men har upptäckt att man bara tillåter en inloggad box per tillfälle - användarid måste anges när man byter box Såg i tråden nu att fler gått på den niten och antar att ni som provat inte fått det fungera heller.
Så - efter samtal med supporten lovar de att 1910 klarar att skicka analogt och digitalt ljud ut samtidigt. -->Stämmer det, någon av er som gör detta eller har löst mitt problem annorlunda?
Är lite tveksam till att byta till 1910 efter att några här menar att svärtan är dålig. Kvarstår det? Är det skäl nog att inte byta utan försöka koppla om alla 35 sladdar bak i TVn för att om möjligt hitta någon annan koppling som kan funka? --> Ska jag byta till 1910 eller ska man kanske vänta till Tilgin eller någon annan box kan dyka upp?
-->Cigehn - hur gick det för dig, fick du till någon lösning på ditt ljudproblem?
Hoppas på er hjälp i denna fråga som jag tror berör många - inte minst eftersom supporten var helt insatt i ämnet.
Enligt uppgift från Motorolas tekniska support i Linköping så är det en hårdvarubegränsning i 1510 som gör att den inta klarar av att mata ut Dolby Digital ljud på både den digital S/PDIF utgången och den analog SCART utgången. Enligt uppgift från samma källa (som jag ej själv kan bekräfta eftersom jag enbart har 1510 boxen själv) så skall nyare generationer av hårdvara (läs 1900 serien) ej ha denna begränsning (precis som du också blivit informerad om av Telias support). Så i och med att det är en begränsning i 1510:ans hårdvara så går det ej heller att lösa. Lösningen om man inte vill riskera att spela in "ljudlösa" SVT sändningar är att alltid köra med inställningen analog ljud (även om du har denna inställning så får du digitalt MPEG-ljud på S/PDIF utgången även på SVT:s Dolby Digital sändningar). /Peter Cigéhn
Postad 07 oktober 2008 - 21:38
Unregisteredfcbc9fd9
-
Unregisteredfcbc9fd9
-
Rookie
-
3 inlägg
Citat "Lösningen om man inte vill riskera att spela in "ljudlösa" SVT sändningar är att alltid köra med inställningen analog ljud (även om du har denna inställning så får du digitalt MPEG-ljud på S/PDIF utgången även på SVT:s Dolby Digital sändningar)."
Tack cigehn för svaret!
Får prova att slå över den till Analog igen, tyckte jag märkte stor skillnad i surround-upplevelse när jag gick över till Digital. Har för mig att även en 2-kanalig ska kunna bära viss surround-information, är det den du menar de skickar ut eller får man verkligen ut 5.1 på S/PDIF? Går ju inte direkt utläsa på stereon eftersom Digital-signal-symbolen släcks när jag slår om till Analog. 
Funkar det kanske man gör klokt i att avvakta med att byta box, borde hända mycket just nu på utvecklingen. Annars får man väl prova en 1910 då du bekräftar att den löser vårt gemensamma problem.
Postad 07 oktober 2008 - 22:40
Petter Lindgren
-
Petter Lindgren
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Hej på er,
jag flyttar till vårt nybyggda hus på lördag där det är Telia FiberLan indraget. Som fotbollsfantast är man ju lite orolig för att man ska missa matchen Sverige-Portugal på TV8. Är det någon som vet vilka kanaler som ingår i basutbudet som ska ingå i månadsavgiften, eller kan det vara olika beroende på vilken förening man tillhör?
Förmodligen så har du TV8. Dock så har olika föreningar olika avtal med Telia vilket gör att du inte kan vara 100% säker. Håll även tummarna för att allt är klart för din förening vad gäller FiberLan tjänsten...
Postad 08 oktober 2008 - 07:40
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Citat "Lösningen om man inte vill riskera att spela in "ljudlösa" SVT sändningar är att alltid köra med inställningen analog ljud (även om du har denna inställning så får du digitalt MPEG-ljud på S/PDIF utgången även på SVT:s Dolby Digital sändningar)." Tack cigehn för svaret!
Får prova att slå över den till Analog igen, tyckte jag märkte stor skillnad i surround-upplevelse när jag gick över till Digital. Har för mig att även en 2-kanalig ska kunna bära viss surround-information, är det den du menar de skickar ut eller får man verkligen ut 5.1 på S/PDIF? Går ju inte direkt utläsa på stereon eftersom Digital-signal-symbolen släcks när jag slår om till Analog. Funkar det kanske man gör klokt i att avvakta med att byta box, borde hända mycket just nu på utvecklingen. Annars får man väl prova en 1910 då du bekräftar att den löser vårt gemensamma problem.
Jag var nog otydlig. Det jag menade var att med inställningen analogt ljud så får du digital stereoljud på S/PDIF utgången (dvs inget surround ljud i form av 5.1). Det enda som händer är att du inte får ut Dolby Digital ljudet (på SVT:s sändningar så finns det alltid två ljudströmmar, dels en "vanlig" MPEG stereo-ström, och Dolby Digital ström, antingen 2.0 eller 5.1). Hårdvaran i 1510 boxen kan alltså inte samtidigt extrahera ut både Dolby Digital strömmen och mata ut den på S/PDIF utgången och samtidigt extrahera MPEG stereoströmmen (och mata ut den analogt på SCART utgången). Med inställningen analogt ljud så extraherar boxen alltså enbart MPEG stereoströmmen (även om det skulle finnas en Dolby Digitalström också) och matar ut den både analogt på SCART och digitalt på S/PDIF. /Peter Cigéhn
Postad 08 oktober 2008 - 14:15
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
En teknisk fråga som kanske redan besvarats i denna långa tråd. Men jag har funderar lite på att gå ner till 6-8 Mbit hos Telia, när jag kör DIgital boxen får jag ändå bara ut 8,5Mbit och 0,95Mbit i uppström. Visst det är bara 60kr per månad det handlar om, men det är ju inte värt att betala 700kr extra per år för något man inte kan utnyttja. Har inte tänkt så mycket på det förut men jag stör mig mer och mer på att farten tycks bli slöare och slöare mot internet. När jag inte körde Digital TV så hade jag 16,5Mbit och 2,0Mbit i uppströms, fattar inte att det ska sluka 8Mbit ner och 1Mbit uppströms. Från början kunde jag få ut över 10Mbit download, men nu kommer jag aldrig över 8Mbit = ca 1000kb/s.
Ska jag byta till 8Mbit ?
Tycker att man blir lite lurad när det står 12-24Mbit men man får bara ut 8Mbit med Digital TVn. Borde jag få ut mer än 8Mbit eller är det fullt normalt när man har Telia Digital TV ?
Vad får ni andra för hastigheter ?
Kolla på www.bredbandskollen.se
Postad 08 oktober 2008 - 23:32
higge64
-
higge64
-
Användare
-
-
103 inlägg
Det är väl så att om du inte har digitalboxen igång så borde du få ca 12mbit men när du startar boxen för att titta på tv så sjunker det till ca 8 mbit.
T
Postad 09 oktober 2008 - 08:34
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Varit i kontakt med Telia, efter många mail förstod man frågan och bekräfrade att Varken Telia eller Motorola har för avsikt att kunna styra TV's HDMI uttag likt ett Scartuttag ... ???!!!
Kanske skall man tänka om nu när fler å fler slipper boxar med inbyggda d:o och den enkelhet det innebär ... frugan får inte igång boxen om hon oxå skall välja rätt HDMI anslutning, däremot fungerar ansluten video (Scart) och DVD (Scart)!
Vet inte vilken modell av panna du har men du kan prova att ändra "ingångsordning" på apparaten. Öppna luckan på teven. Håll inne -V och tryck 3ggr på AV-knappen på fjärren. Aktivera Hotel Mode och välj den HDMI-ingång du har för Telia-tv. Tryck exit på fjärren. ps. rör inget annat där
Postad 09 oktober 2008 - 16:56
Unregistered57457843
-
Unregistered57457843
-
Beroende
-
-
1 046 inlägg
En teknisk fråga... ...Ska jag byta till 8Mbit ? Tycker att man blir lite lurad när det står 12-24Mbit men man får bara ut 8Mbit med Digital TVn. Borde jag få ut mer än 8Mbit eller är det fullt normalt när man har Telia Digital TV ? Vad får ni andra för hastigheter ? Kolla på www.bredbandskollen.se
Ja lite lurad känner man sig. Jag betalar för 8Mbit bredband och kör telia-tv. Har hastighet 2-5 Mbit på bredbandskollen. Lite dåligt. Borde klaga men har inte orkat än.
Postad 09 oktober 2008 - 21:08
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
2008-10-09 kl 22:02 - Första jättekraschen på länge! Påverkar tydligen hela Sverige.. Hos mig har digital-tv-tjänsten ännu inte kommit igång, utan det är grå bild alt. ladd-skärmen med felmeddelandet "could not load file :-("
Undrar vem som snubblade på sladden? :-)
Edit: kl 22:15, fortfarande svart i rutan. Jag var ju dum nog att starta om boxen när det dog första gången, så jag lär ju inte vara en av de första som får det att fungera :-(
Redigerat av jonah, 09 oktober 2008 - 21:16.
Postad 09 oktober 2008 - 21:12
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Hade "bara" frusen bild i en minut, sedan rullade allt på igen. Precis i slutet på Fringe..
Postad 09 oktober 2008 - 21:14
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Här med....
Å igår hade vi bara 1, 2 å 4:an efter klackan 22.
Lämpligt så stänger stadsnätsservicen kl 22....
Imorgon får man väl ringa någon minut innan 22 å ställa sig i kö så man är förberedd....
Får dra igång PS3an istället.
Postad 09 oktober 2008 - 21:19
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Jaha!!! Nu var det även dött här!!!  (
Precis kl.22 då man skulle kolla nyheterna.
Bor i Ale kommun strax utanför Göteborg...
Postad 09 oktober 2008 - 21:22
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Här med.... Å igår hade vi bara 1, 2 å 4:an efter klackan 22. Lämpligt så stänger stadsnätsservicen kl 22....
Imorgon får man väl ringa någon minut innan 22 å ställa sig i kö så man är förberedd....
Får dra igång PS3an istället.
Det som hände igår kväll var nog relaterat till krypteringen av kanalerna. Själv hade jag också bara tillgång till de okrypterade kanalerna, dvs SVT:s kanaler samt TV4, igår kväll. Idag kan jag konstatera att Telia har slagit av krypteringen på alla kanaler, dvs det är ingen kryptering alls igång. Detta indikerar nog att man fick några rejäla problem med hanteringen kring krypteringen av kanalerna igår kväll eftersom man har tvingats slå av krypteringen helt... /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 09 oktober 2008 - 21:22.
Postad 09 oktober 2008 - 21:23
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
Ja lite lurad känner man sig. Jag betalar för 8Mbit bredband och kör telia-tv. Har hastighet 2-5 Mbit på bredbandskollen. Lite dåligt. Borde klaga men har inte orkat än.
jag betalar för 8Mbit å får ut 2-3Mbit å inte gnäller jag över det. Du får ju räkna med att Digital-tv:n snor lite..står väl till å med i avtalen/infon..
Postad 09 oktober 2008 - 21:29
Plommonkalas
-
Plommonkalas
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Så jädrans synd att det ska krascha nu... Höll just på att se den grymma fimen Total Recall (som man egentligen har sett för många gånger redan...) på Showtime, när allt slocknade. Nu när man startar boxen igen så stannar uppstarten hela tiden redan när bilden blir vit. En gång hände det även att jag fick felmeddelandet "could not load file :-(" 15% in i laddning 1 av 2.
Postad 09 oktober 2008 - 21:47
hellyh
-
hellyh
-
Rookie
-
5 inlägg
Samma skit här... första gången dock.
Har en annan fråga ni kanske kan hjälpa mig med.
Har Fibernät via telia. Har ett digitaltv abbonemang, men 2 boxar. Går det att samköra dessa fast på 2 olika apparater fast ändå bara betala för ett abbonemang? Har switch som delar upp det till 2 apparater. Eller går det bara 1 box per IP nr?
/Rasmus
Postad 10 oktober 2008 - 11:31
Unregisteredfcbc9fd9
-
Unregisteredfcbc9fd9
-
Rookie
-
3 inlägg
Har en annan fråga ni kanske kan hjälpa mig med. Har Fibernät via telia. Har ett digitaltv abbonemang, men 2 boxar. Går det att samköra dessa fast på 2 olika apparater fast ändå bara betala för ett abbonemang? Har switch som delar upp det till 2 apparater. Eller går det bara 1 box per IP nr?
/Rasmus
Det du beskriver är väldigt intressant eftersom Telia har bruks som beskriver hur det ska kopplas med deras egen TV-switch. Jag har provat med egen router och tekniskt inga hinder på ADSL-lina heller, däremot har man spärrat i systemen så bara en kan vara inkopplad per abonemang. Detta bekräftades häromdagen av supporten oxå, så hur det ser ut bakom i Fiber-hus vet jag ej med säkerhet. Hade det funkat hade många problem varit lösta... /St.
Postad 10 oktober 2008 - 11:41
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Har en annan fråga ni kanske kan hjälpa mig med. Har Fibernät via telia. Har ett digitaltv abbonemang, men 2 boxar. Går det att samköra dessa fast på 2 olika apparater fast ändå bara betala för ett abbonemang? Har switch som delar upp det till 2 apparater. Eller går det bara 1 box per IP nr?
/Rasmus
Det krävs ett abonnemang, eller rättare sagt en uppsättning identifikationskod/kontrollkod som du använder när du loggar in boxen första gången, per box. Telias inloggningsserver som håller koll på vilken boxar som är inloggade spärrar ut möjligheten att logga in fler än en box med samma identifikationskod/kontrollkod. Så det spelar ingen roll rent hur du kopplar med switchar/hubbar/routrar eller så i ditt hus. Begränsningen ligger ändå i (spärrande) mekanismer i Telias infrastruktur på serversidan. /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 10 oktober 2008 - 11:42.
Postad 11 oktober 2008 - 12:58
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
En fjärr, t ex Logitech Harmony 555, löser problemet rätt snabbt. Man skapar ett antal aktiviteter, t ex "Titta på tv" sedan kör fjärren de kommandon som behövs för att sätta igång alla apparater och byta till rätt ingång. Vill man sedan "Titta på DVD" så byter den till rätt inställningar för den aktiviteten. Fungerar perfekt hos oss i alla fall...
Mvh
Andreas
Jag använder programmerbar fjärr redan, men det finns ingen direktknapp på min Panasonic, så jag vet faktiskt inte riktigt hur, flera knapptryckningar i serie är ingen hitt, direktkommando OK (men saknas) ... menysystem i all ära ... Nej en Box som klara av att signalera till TV är grundkrav idag ...
Redigerat av kentrj, 11 oktober 2008 - 16:18.
Postad 12 oktober 2008 - 09:49
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
skall köpa en längra nätverkskabel till mitt Telia DigitalTV paket.. skall det vara korsad eller rak.. eller spelar det ingen roll kanske..
Postad 12 oktober 2008 - 10:05
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
skall köpa en längre nätverkskabel till mitt Telia DigitalTV paket.. skall det vara korsad eller rak.. eller spelar det ingen roll kanske..
Köp en rak cat.5e UTP.
Postad 12 oktober 2008 - 12:29
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Köp en rak cat.5e UTP.
fixade det.. tack
Postad 13 oktober 2008 - 11:01
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Sänder Telia i full widescreen?
Jag var hos en arbetskollega o kollade in Telia digital tv, märkte då att det var svarta ränder upp o ner till i bilden.
Så då åt honom att ställa boxen på widescreen, men det visade sig att boxen var redan inställd på widescreen. Programmet sändes i widescreen för när jag kom hem o kollade på samma program via Boxer så fyllde det ut hela skärmen????
Det är ett krav för mig att Telia sänder i widescreen, jag har ingen lust att zooma bilden med tv:n.
Killen körde via scart men jag tänker köra med HDMI om det nu skulle göra nån skillnad. Vi båda har Samsung plasma av senare modell
Postad 13 oktober 2008 - 11:06
qwertansk
-
qwertansk
-
Användare
-
-
173 inlägg
Sänder Telia i full widescreen? Jag var hos en arbetskollega o kollade in Telia digital tv, märkte då att det var svarta ränder upp o ner till i bilden. Så då åt honom att ställa boxen på widescreen, men det visade sig att boxen var redan inställd på widescreen. Programmet sändes i widescreen för när jag kom hem o kollade på samma program via Boxer så fyllde det ut hela skärmen???? Det är ett krav för mig att Telia sänder i widescreen, jag har ingen lust att zooma bilden med tv:n.
Killen körde via scart men jag tänker köra med HDMI om det nu skulle göra nån skillnad. Vi båda har Samsung plasma av senare modell
Det är nån bugg för att få bilden utskickad i widesreen. man måste först välja 4:3 läge gå ur och sen in i menyn igen och välja 16:9 sen ska det inte va svarta ränder på 16:9 sändningarna.
Postad 13 oktober 2008 - 11:14
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Det är nån bugg för att få bilden utskickad i widesreen. man måste först välja 4:3 läge gå ur och sen in i menyn igen och välja 16:9 sen ska det inte va svarta ränder på 16:9 sändningarna.
Tack för ett snabbt svar!
Postad 13 oktober 2008 - 11:38
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
idag när jag skulle starta hade jag inte en ända kanal.. helt svart..
man kan se info vilket program det är men ingen bild. inget ljud heller.. skall man ringa supporten och kolla om det beror på mig eller kan det vara så att alla i mitt område och runtomkring har problem..
bor i mölndal
edit: löste sig
Redigerat av clarken, 13 oktober 2008 - 13:32.
Postad 14 oktober 2008 - 17:11
Joopy
-
Joopy
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Om man har viasat sport 1. 2 . 3 som det är nu. Kommer dom gå över i det nya formatet hos viasat?
Alltså till sport fotboll och motor?
Någon som har koll?
Postad 14 oktober 2008 - 17:38
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Ja, du kommer få Viasat Sport, Viasat Fotboll och Viasat Motor istället för 1, 2, 3. Beställde idag då man fortfarande får det gamla priset på 79 kr i månaden. Väntar man till efter den 17 oktober så får man betala 99 kr för Viasat Sportpaketet.
Postad 14 oktober 2008 - 17:44
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Om man har viasat sport 1. 2 . 3 som det är nu. Kommer dom gå över i det nya formatet hos viasat?
Alltså till sport fotboll och motor?
Någon som har koll?
Läs mer på Telias egen nyhetswebbsida. För den som inte orkar klicka på länken som kommer ett citat från sidan: Viasat satsar på fotboll och motorsport Nu blir det mer fotboll och motorsport i rutan. Från och med den 17 oktober 2008 byter Viasat innehåll och namn på sina sportkanaler. Det betyder att du som har Viasat Sport 1, 2 och 3 i ditt kanalutbud kommer att få dem ersatta med Viasat Fotboll, Motor och Sport.
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 14 oktober 2008 - 21:26.
Postad 15 oktober 2008 - 07:23
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Hoppas det kommer en möjlighet att bara lägga till Viasat Motor.
MVH Kribban
Postad 15 oktober 2008 - 16:26
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
ja har en motorola vip 1910 och nu när ja har kopplat in den så ska man ju få 5st cirklar som bliknar...som sedan ska bli gröna, men den tredje för mig blir röd?
Punkt 3
Färg:
Felorsak:
Åtgärd:
Röd punkt Det grafiska gräns-snittet laddades inte ner. Prova att starta om modemet och digitalboxen.
Gul punkt Laddar ner grafiskt gränssnitt. Prova att starta om modemet och digitalboxen.
Grön punkt Grafisk gränssnitt nedladdat.
men har testat att göra de men de blir samma sak:/
TIPS
Redigerat av berne, 15 oktober 2008 - 16:38.
Postad 15 oktober 2008 - 17:30
on_the_edge
-
on_the_edge
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hoppas det kommer en möjlighet att bara lägga till Viasat Motor.
MVH Kribban
Viasat Motor kommer bara att erbjudas i paket...de som har Viasat Sport 3 sedan tidigare kommer att få den ersatt av Viasat Motor, eftersom denna kanal påminner mest om den gamla sport 3...
Redigerat av on_the_edge, 15 oktober 2008 - 17:31.
Postad 16 oktober 2008 - 08:55
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
ja har en motorola vip 1910 och nu när ja har kopplat in den så ska man ju få 5st cirklar som bliknar...som sedan ska bli gröna, men den tredje för mig blir röd?
Punkt 3 Färg: Felorsak: Åtgärd: Röd punkt Det grafiska gräns-snittet laddades inte ner. Prova att starta om modemet och digitalboxen. Gul punkt Laddar ner grafiskt gränssnitt. Prova att starta om modemet och digitalboxen. Grön punkt Grafisk gränssnitt nedladdat.
men har testat att göra de men de blir samma sak:/
TIPS
Kontakta supporten :-) /Andreas
Postad 16 oktober 2008 - 11:03
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Sänder Telia i full widescreen? [...] Killen körde via scart men jag tänker köra med HDMI om det nu skulle göra nån skillnad. Vi båda har Samsung plasma av senare modell
Jag och en del andra på forumet har problem med bytena mellan 4:3- och 16:9-sändningar tillsammans med HDMI. Jag jag får utdragna 4:3-sändningar och måste växla mellan 4:3 och 'full scan' på tv:n. Det står nog lite mer om detta någonstans tidigare i tråden. Varför har vi en enda lång tråd för all Telia IP-tv förresten, är det inte bättre att ha en tråd per ämne som rör Telia IP-tv? /jonas
Postad 16 oktober 2008 - 16:34
ds_punkt
-
ds_punkt
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Mina boxar har helt plötsligt börjat stanna vid andra punkten, flera som har detta problemet?
Postad 16 oktober 2008 - 17:05
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Mina boxar har helt plötsligt börjat stanna vid andra punkten, flera som har detta problemet? 
Startade om min idag och det gick utan problem.
Postad 17 oktober 2008 - 20:40
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Jag kommer flytta till radhus snart och det verkar som föreningen kommer välja Telia Triple Play. Tänkte passa på att redan nu höra med experterna vad man ska köra på för nätverkskabel. Har pratat med de som eventuellt ska dra fastighetsnätet och de tycket det räcker med Cat.5e. Jag själv är inne på att dra nätverket med Cat.6 då jag hört att den kabeln ska vara lite bättre vad gäller störningar osv. Tydligen ska Cat.6 vara lite tjockare och därmed klumpigare att dra... de vill hur som helst ha mer pengar för att dra med Cat.6.
Vad säger ni som idag sitter med digital-TV från Telia? Bör man köra med Cat.6 eller räcker det gott och väl med Cat.5e för att få en bra bild?
Hoppas jag inte är allt för off topic.
Postad 17 oktober 2008 - 21:02
frav
-
frav
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Jag kommer flytta till radhus snart och det verkar som föreningen kommer välja Telia Triple Play. Tänkte passa på att redan nu höra med experterna vad man ska köra på för nätverkskabel. Har pratat med de som eventuellt ska dra fastighetsnätet och de tycket det räcker med Cat.5e. Jag själv är inne på att dra nätverket med Cat.6 då jag hört att den kabeln ska vara lite bättre vad gäller störningar osv. Tydligen ska Cat.6 vara lite tjockare och därmed klumpigare att dra... de vill hur som helst ha mer pengar för att dra med Cat.6.
Vad säger ni som idag sitter med digital-TV från Telia? Bör man köra med Cat.6 eller räcker det gott och väl med Cat.5e för att få en bra bild?
Cat 5e räcker bra för dagens Telia DigitalTV & även de flesta övriga nätverksapplikationer. Men ska man dra nytt & tänka lite frammåt så bör man ta en funderare på Cat6 eller kanske t.o.m. Cat6a när man ändå är på gång. http://en.wikipedia....ategory_6_cable
Postad 18 oktober 2008 - 01:30
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Du kommer inte se någon skillnad på bilden. Hos oss drog de också med Cat.5e av samma anledning och ja Cat6 är väldigt styv kabel så den är besvärlig på så vis.
Postad 18 oktober 2008 - 17:28
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hörde idag att de var på gång med HD i Telias digital tv. Det komer nya boxar med hdmi anslutning i slutet på detta år- början på nästa.
Redigerat av Unregistered2530e964, 18 oktober 2008 - 18:00.
Postad 18 oktober 2008 - 18:01
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Hörde idag att de var på gång med HD i Telias digital tv. Det komer nya boxar med hdmi anslutning i slutet på detta år- början på nästa.
Var hörde du det?
Postad 18 oktober 2008 - 21:07
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Telia har haft boxar med HDTV-stöd och HDMI-anslutning i åtminstone ett halvår...
Redigerat av zvedberg, 18 oktober 2008 - 21:09.
Postad 18 oktober 2008 - 21:14
Lojje3
-
Lojje3
-
Rookie
-
2 inlägg
Telia har haft boxar med HDTV-stöd och HDMI-anslutning i åtminstone ett halvår...
Precis. Motorola VIP 1910-9 har funnits i ca ett halvår. Den har HDMI. Är även HD-förberedd. Telia börjar sända i HD i början av nästa år. Inga datum är satta. Jag har inte hört något om ny box dock.
Redigerat av Lojje3, 18 oktober 2008 - 21:27.
Postad 18 oktober 2008 - 22:13
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Precis. Motorola VIP 1910-9 har funnits i ca ett halvår. Den har HDMI. Är även HD-förberedd. Telia börjar sända i HD i början av nästa år. Inga datum är satta. Jag har inte hört något om ny box dock.
Som jag redan har skrivit om tidigare i tråden så finns det två tydliga indikationer på att det är en ny box på gång: - Det har sedan en rätt lång tid tillbaka börjat distribuerat nya multicastströmmar i Telias nät som innehåller information för att boota upp en annan typ av boxar än Motorolas VIP 1510 och 1910. Information på dessa multicastströmmar indikerar att detta skall vara en box av modellen Mood (från den svenska tillverkaren Tilgin).
- Den senaste uppdateringen av GUI-programvaran som gjordes den 17 september så var det i huvudsak grundläggande strukturella uppdateringar gjorda för att stödja olika plattformar, dvs både Motorola- och Tilgin-tillverkade boxar.
Dessa två saker indikerar, vad jag anser, mycket tydligt att någonting är på gång vad gäller stöd för en ny box, mest troligt en Mood 400 från Tilgin. Dessutom så pågår också provsändningar just nu (och har så gjort till och från de senaste veckorna) av SVT1, TV3 och TV4 i H.264/MPEG-4 ACV där man har mer än halverat bithastigheten jämfört med nuvarande MPEG2 baserade sändningar. Provsändningarna av TV3 och TV4 ligger i snitt på ca 2 Mbit/s på videoströmmen, och provsändningen av SVT1 ligger videoströmmen i snitt kring 1.6 Mbit/s (varierar dock väldigt mycket och stundtals är den faktiskt nere under 1 Mbit/s). Detta skall jämföras med den nuvarande konstanta bithastigheten på 4.44 Mbit/s för SVT1 då man köra MPEG2-kodning. Vad dessa provsändningar syftar till kan jag bara spekulera i. Men det finns ju många indikationer på att man tänker sig att Mood-boxen skall vara utrustad med hårddisk för att möjliggöra PVR funktionalitet. Och för att alla med ADLS-anslutning skall kunna titta på en kanal och spela in en annan så måste man få in två kanaler samtidigt över ADSL-anslutningen (vilket man då gör då man halverar bithastigheten med MPEG4 jämfört med nuvarande MPEG2). I din originalpostning så påpekade du att du jobbade på Telias kundtjänst (dock bortredigerat numera). Men som också har påpekats tidigare i tråden (av andra personer som jobber eller är väl insatta i hur det fungerar på Telias) så är det väl oftast just dom som jobbar på kundtjänst som får reda på eventuella nyheter sist (för att dom inte skall prata bredvid mun och säga för mycket). /Peter Cigéhn
Postad 18 oktober 2008 - 22:19
Lojje3
-
Lojje3
-
Rookie
-
2 inlägg
Som jag redan har skrivit om tidigare i tråden så finns det två tydliga indikationer på att det är en ny box på gång:
- Det har sedan en rätt lång tid tillbaka börjat distribuerat nya multicastströmmar i Telias nät som innehåller information för att boota upp en annan typ av boxar än Motorolas VIP 1510 och 1910. Information på dessa multicastströmmar indikerar att detta skall vara en box av modellen Mood (från den svenska tillverkaren Tilgin).
- Den senaste uppdateringen av GUI-programvaran som gjordes den 17 september så var det i huvudsak grundläggande strukturella uppdateringar gjorda för att stödja olika plattformar, dvs både Motorola- och Tilgin-tillverkade boxar.
Dessa två saker indikerar, vad jag anser, mycket tydligt att någonting är på gång vad gäller stöd för en ny box, mest troligt en Mood 400 från Tilgin.
Dessutom så pågår också provsändningar just nu (och har så gjort till och från de senaste veckorna) av SVT1, TV3 och TV4 i H.264/MPEG-4 ACV där man har mer än halverat bithastigheten jämfört med nuvarande MPEG2 baserade sändningar. Provsändningarna av TV3 och TV4 ligger i snitt på ca 2 Mbit/s på videoströmmen, och provsändningen av SVT1 ligger videoströmmen i snitt kring 1.6 Mbit/s (varierar dock väldigt mycket och stundtals är den faktiskt nere under 1 Mbit/s). Detta skall jämföras med den nuvarande konstanta bithastigheten på 4.44 Mbit/s för SVT1 då man köra MPEG2-kodning.
Vad dessa provsändningar syftar till kan jag bara spekulera i. Men det finns ju många indikationer på att man tänker sig att Mood-boxen skall vara utrustad med hårddisk för att möjliggöra PVR funktionalitet. Och för att alla med ADLS-anslutning skall kunna titta på en kanal och spela in en annan så måste man få in två kanaler samtidigt över ADSL-anslutningen (vilket man då gör då man halverar bithastigheten med MPEG4 jämfört med nuvarande MPEG2).
I din originalpostning så påpekade du att du jobbade på Telias kundtjänst (dock bortredigerat numera). Men som också har påpekats tidigare i tråden (av andra personer som jobber eller är väl insatta i hur det fungerar på Telias) så är det väl oftast just dom som jobbar på kundtjänst som får reda på eventuella nyheter sist (för att dom inte skall prata bredvid mun och säga för mycket).
/Peter Cigéhn
Precis. Jag editerade bort det ang. att jag sitter på kundtjänsten. Kändes mer rätt så då jag var lite osäker på om jag fick gå ut med det pga någon kontrakt eller liknande jag skrivit på. Skall faktiskt erkänna att jag inte grovläste tråden såpass extremt. Skyller på att jag precis plöjde tråden på Swec. Precis som du säger så verkar det som kundtjänst får reda på saker sist ja. Blir ju oftast informerad om kampanjer av kunder om det inte är såpass stora kampanjer (som 299kr-kampanjen Telia kör nu). Jag hörde dock av en kund att Telia självmant valt bort hårddisken i 1910:an. Att den egentligen kommer med hårddisk. Har faktiskt inte undersökt det mer.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|