* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta Àmne
Postad 28 oktober 2008 - 11:42
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Enligt tidigare uppgifter laddas inte ny programvara om man inte drar sladden? Det Àr samma sak om man kontaktar Telias support och de laddar ny programvara sÄ ber de en att dra sladden inte enbart lÀgga den fram och tillbaka i stand-by.
Det görs en kontroll dÄ man startar upp boxen frÄn stand-by för att se om den senaste versionen av programvaran Àr laddad. Om den inte Àr det sÄ tvingas en omstart tillbaka dÀr de fem prickarna visas (programvaran laddas dÄ prick nummer tvÄ blinkar). Denna kontroll Àr baserad pÄ att versionsnummret Àr stegat pÄ ett korrekt sÀtt. Om Telia stegar versionsnummret pÄ ett adekvat sÀtt sÄ skall det ocksÄ rÀcka med att bara ta ned boxen i standby och upp igen för att vara sÀker pÄ att ha den senaste programvaran. Nu Àr Telia inte alltid sÄ konsekventa i sin uppdatering. Jag vet att dom har gjort felrÀttningar som *inte* har stegat versionsnummret och dÀrmed sÄ kan kontrollen som görs vi uppstart frÄn standby missa att det finns nyare programvara. Jag gissar att det Àr av den anledningens om Telias tekniska support rekommenderar att man drar nÀtspÀnningen för att sÀkerstÀlla att den senaste programvaran laddas. Men det skall i normala fall rÀcka (dÄ Telias stegar versionsnummer pÄ ett korrekt sÀtt) med att enbart ta ned den i standby. /Peter Cigéhn
Postad 28 oktober 2008 - 17:00
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
LĂ€rjunge
-
-
440 inlÀgg
NÄgon som testat Discovery on demand? Riktigt sugen eftersom jag gillar Discoverys utbud men det gÀller ju att det funkar som utlovat...
NÄgon som testat Canal + Select?
Canal+ Select fungerar bra, har inte tid och se dÄ filmen gÄr ibland sÄ dÄ Àr detta smidigt. /tvtittare
Postad 28 oktober 2008 - 19:54
fjp
-
fjp
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Vi hade en diskussion med vĂ„r avtalsansvariga pĂ„ Telia och han antydde att det var lite inkörningsproblem med alternativ boxarna men inget som inte kunde lösas. Det var nog inte riktigt de boxarna som skulle anvĂ€ndas skarpt. Om inga större problem dyker upp skulle NPVR kunna existera i nĂ€tet framĂ„t jul. Ett förslag var att man skulle fĂ„ en hemarea tilldelad som kund. Utrymmet kan dĂ„ anvĂ€ndas till mail, foton eller inspelade program m.m. Ăven om utrymmet som anvĂ€nds i sĂ„ fall i praktiken bara Ă€r markörer för det som spelas in, lĂ€gger man upp bilder sĂ„ anvĂ€nder man ju det faktiska utrymmet.
Det skulle göra livet lÀttare för ADSL-kunder sÄvÀl som oss fiberkunder. Vi skulle kunna titta pÄ ett liveprogram och en inspelat samma gÄng, kanske pausa och byta TV utan att behöva flytta med sig boxen. Adsl-kunder i sin tur fÄr vÀlja vilket de vill kolla pÄ.
Ni som kan det hÀr med bithastigheter, har ni mÀrkt nÄgon allmÀn bildkvalitetsförsÀmring pÄ lagomkanalerna de sista veckorna?
Ni som har tecknat abbonnemang, betalar ni en kort/krypteringsavgift å 249kr/halvÄr?
AngÄende VOD sÄ saknar vi i vÄr gruppanslutning möjlighet att hyra filmer om vi inte tecknar oss för ett abbonemang, exempelvis startpaketet (gratis sÄnÀr pÄ kort/kryteringsavgift?). Men det var i helgen möjligt att se pÄ en film "DISH" vilket jag utnyttjade :-)
Ăr det verkligen sĂ„ dumt att de knapparna pĂ„ fjĂ€rrkontrollen som Ă€r markerade play/framĂ„t/bakĂ„t m.m inte anvĂ€nds? Jag kunde hoppa i filmen med piltangenterna (tiominutershopp). Pausning fĂ„r ske genom att man byter kanal.
/Fjp
sitter med fiber i gruppanslutet bredband/tv/tele
Postad 28 oktober 2008 - 21:55
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlÀgg
NÄgon som testat Discovery on demand? Riktigt sugen eftersom jag gillar Discoverys utbud men det gÀller ju att det funkar som utlovat...
NÄgon som testat Canal + Select?
Jag personligen tycker att bara canal+ select Àr vÀrt pengarna man betalar för canal+ total. Tittar numera vÀldigt sÀllan pÄ film pÄ canal+ utan det Àr mestadels sporten som jag ser pÄ dessa kanaler. PÄ canal+ select ser jag ungefÀr 5 filmer i veckan och det har alltid funkat klockrent för min del. Tv1000 har ju en liknande variant men den ger jag inte sÄ mycket för = alla filmer i en mapp dvs ingen sortering, vÀldigt dÄligt utbud och vÀldigt fÄ filmer har "covers" i detta filmbibliotek. Funderar sjÀlv pÄ Discovery on Demand och det blir nog till att skaffa detta i veckan. Dock Àr jag lite osÀker pÄ hur mycket som finns i deras programbibliotek. NÄgon som vet???
Postad 29 oktober 2008 - 00:32
Latman
-
Latman
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
Var i kontakt med kundtjÀnst idag och avsÄg att avsluta Multipaketet samt fÄ slutdatum för
bindningstid avseende ADSL.
Internet bindningstiden gÀllde 6 mÄnader ytterligare men det gick för sig att fÄ erbjudande om
en Sony digitalkamera som annonserats " PÄ köpet" vid nytecknade med 18 mÄnaders bindningstid.
Tack Telia.
Postad 29 oktober 2008 - 14:56
Fromberg
-
Fromberg
-
AnvÀndare
-
-
115 inlÀgg
Ăr det verkligen sĂ„ dumt att de knapparna pĂ„ fjĂ€rrkontrollen som Ă€r markerade play/framĂ„t/bakĂ„t m.m inte anvĂ€nds? Jag kunde hoppa i filmen med piltangenterna (tiominutershopp). Pausning fĂ„r ske genom att man byter kanal.
Jovisst anvÀnds de knapparna...men det Àr inte de fÀrgade knapparna utan dom som sitter ovanför (Har den Àldre Motorola boxen som heter 15....nÄnting)
Postad 30 oktober 2008 - 16:30
Brel
-
Brel
-
AnvÀndare
-
-
247 inlÀgg
Var i kontakt med kundtjÀnst idag och avsÄg att avsluta Multipaketet samt fÄ slutdatum för bindningstid avseende ADSL.
Internet bindningstiden gÀllde 6 mÄnader ytterligare men det gick för sig att fÄ erbjudande om en Sony digitalkamera som annonserats " PÄ köpet" vid nytecknade med 18 mÄnaders bindningstid.
Tack Telia.
Funkade inte för mig,min bindningstid gick ut den 1/10-08 men jag fick inte förlÀnga och fÄ med digitalkamera pÄ köpet utan hon tipsade att jag istÀllet skulle vÀnta till julerbjudanden som brukade komma. Ja sÄ Àr ju Telia, fÄr vÀl ringa igen och se om jag hamnar hos "rÀtt" person
Postad 30 oktober 2008 - 23:02
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
För er som inte redan har mÀrkt det sÄ slÀpptes det idag ny programvara till boxen. BÄde GUI-programvaran och plattformsprogramvaran (som laddas dÄ prick 2 blinkar) Àr idag uppdaterade. De huvudsakliga Àndringarna som jag kan se i den nya versionen 5_0_5_020 av GUI-programvaran jÀmfört med den föregÄende versionen 5_0_4_017 Àr: - Man har infört stöd i instÀllningsmenyn för att vÀlja primÀrt och sekundÀrt ljudsprÄk, dvs om en kanal sÀnder med flera ljudspÄr pÄ olika sprÄk sÄ kan man stÀlla in vilket sprÄk man föredrar. Det var avsaknaden av denna instÀllning som tidigare gjorde att man inte fick ut Dolby Digital-ljud pÄ Canal+ kanalerna (som i för sig fixades med en Àndring i algoritmen som valde ljudspÄr genom att alltid prioritera Dolby Digital ljud över vilket sprÄk ljudspÄret har). Nu skall man alltsÄ ha större frihet i att sjÀlva kunna bestÀmma vilket sprÄk man vill.
- Man har förberett för att stödja lokala kanaler Àven pÄ TV4, vilket kan vara till glÀdje för alla oss som har blivit less pÄ lokala Stockholmsnyheter pÄ TV4! Dock sÄ verkar denna funktionalitet inte vara aktiverad Ànnu, men det mesta ser ut att vara pÄ plats! HÄll utkik efter TV4:s lokala kanaler pÄ kanalplats 997 (analogt med SVT:s lokala kanaler pÄ kanalplats 999).
I övrigt Àr det buggfixar och interna Àndringar som Àr lite svÄra att tolka vad dom gör för skillnad, men de ser inte ut att tillföra nÄgon ny funktionalitet i boxen. SÄ för er som Ànnu inte har startar om boxen sÄ kan jag rekommendera att ni tar ned den i standby och sedan upp igen sÄ kommer boxen att upptÀcka att det finns ny programvara och gÄ tillbaka och börja om frÄn prick 1 igen. Man behöver alltsÄ inte dra ut nÀtsladden för att fÄ in den nya programvaran sÄsom det spekulerats om tidigare i trÄden. Det rÀcker alltsÄ att ta ned i standby och upp igen. SÄ vi fÄr vÀl se nÀr de lokala TV4 kanalerna dyker upp. Det verkar alltsÄ inte vara allt för lÄngt borta... /Peter Cigéhn
Postad 31 oktober 2008 - 09:48
Unregistered13cc02d9
-
Unregistered13cc02d9
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Det börjar se kÀrvt ut för Erik Hallberg, chef för bredbandstjÀnster pÄ Teliasonera. Han sa ju sÄ hÀr i Computer Sweden för ett Är sedan "Telia kommer definitivt att erbjuda hdtv före november 2008" http://www.idg.se/2.1085/1.124007Han har inte mÄnga timmar pÄ sig att fixa detta nu!
Postad 31 oktober 2008 - 10:04
Knude
-
Knude
-
AnvÀndare
-
-
115 inlÀgg
Verkar som text-tvn la av vid senaste uppdateringen eller Àr det bara hos mig?
Postad 31 oktober 2008 - 10:41
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Verkar som text-tvn la av vid senaste uppdateringen eller Àr det bara hos mig?
Nej, det verkar uppenbarligen vara nÄt problem med Text-TV i den nya uppdateringen av programvaran. Jag provade precis pÄ min andra box som fortfarande stod pÄ med den förra versionen av programvaran och dÀr funkade Text-TV. Sedan startade jag om boxen sÄ att den nya laddades och dÄ funkar inte lÀngre Text-TV. Telia har tydligen inte gjort tillrÀckligt med regressionstester pÄ sin programvara... SÄ för er alla som fortfarande vill kunna kolla pÄ Text-TV: StÀng inte av boxen! /Peter Cigéhn
Postad 31 oktober 2008 - 10:44
Knude
-
Knude
-
AnvÀndare
-
-
115 inlÀgg
Nej, det verkar uppenbarligen vara nÄt problem med Text-TV i den nya uppdateringen av programvaran....
/Peter Cigéhn
Tack! DÄ behöver jag inte pyssla mer med det innan det kommer en rÀttad programvara.
Postad 31 oktober 2008 - 11:22
Unregistered57457843
-
Unregistered57457843
-
Beroende
-
-
1 046 inlÀgg
Tack för en otroligt bra och intressant trÄd, hur fick man reda pÄ saker innan Internet...?
Jag ringde telia hÀromdagen och frÄgade om det hÀringa erbjudandet med bredband, tv och bredbandstelefoni för 299 kr/mÄn. Vi har sedan lÀnge "allt" frÄn telia, och betalar mer /mÄnad Àn sÄ. Fick reda pÄ att det kostar 349 kr/mÄn med bredbandshastighet 8Mbit som vi har. Men det blir ÀndÄ billigare för oss, sÄ jag nappade.
I paketet ingÄr trÄdlös "Telia Smart". Vet inte om det Àr bra, men det kostade inget extra... De ska nu skicka en trÄdlös router och en adapter till bredbandstelefoni. Jag sa att jag visste att det finns en ny tv-digitalbox, sÄ de skickar en sÄdan ocksÄ :-). Har sett i denna trÄd att alla inte Àr nöjda med den men jag kan ju pröva iaf, alltid kul med prylar...
Btw, igÄr fungerade kanal 9 igen utan hackningar, det var pÄ tiden.
Redigerat av Unregistered57457843, 31 oktober 2008 - 11:26.
Postad 31 oktober 2008 - 11:37
Unregistered57457843
-
Unregistered57457843
-
Beroende
-
-
1 046 inlÀgg
Ni som har "nya" boxen, 1910 heter den va, hur gör ni med inspelning av tv-program nÀr ni har den ansluten till tv:n m HDMI ? Jag kör ju idag scart frÄn teliaboxen till hÄrddiskinspelare, och komponent dÀrifrÄn till tv:n.
Kan 1910-boxen skicka bild genom scart och HDMI samtidigt ?
Redigerat av Unregistered57457843, 31 oktober 2008 - 11:40.
Postad 31 oktober 2008 - 13:00
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlÀgg
Det börjar se kÀrvt ut för Erik Hallberg, chef för bredbandstjÀnster pÄ Teliasonera. Han sa ju sÄ hÀr i Computer Sweden för ett Är sedan "Telia kommer definitivt att erbjuda hdtv före november 2008" http://www.idg.se/2.1085/1.124007
Han har inte mÄnga timmar pÄ sig att fixa detta nu!
Mailade [email protected] Ä frÄgade. FÄr se om jag fÄr nÄgot svar. Men jag tror att det dröjer. Stora företag Àr bra pÄ att lova men ej att genomföra. USELT!!!
Postad 31 oktober 2008 - 13:26
eddgge
-
eddgge
-
AnvÀndare
-
-
233 inlÀgg
Mailade [email protected] Ä frÄgade. FÄr se om jag fÄr nÄgot svar.
Men jag tror att det dröjer. Stora företag Àr bra pÄ att lova men ej att genomföra.
USELT!!!
Ăven jag har mailat Telia (och hĂ€nvisat till den hĂ€r artikeln)... hoppas fler hĂ€nger pĂ„!? Verkar dock som om att Erik Hallberg Ă€r historia: HĂ„kan Dahlström ny chef för BredbandstjĂ€nsterHĂ„kan Dahlström har utsetts till chef för affĂ€rsomrĂ„de BredbandstjĂ€nster frĂ„n och med första november 2008. HĂ„kan Dahlström, som Ă€r 46 Ă„r, Ă€r sedan januari 2007 chef för MobilitetstjĂ€nster i Sverige. HĂ„kan Dahlström började pĂ„ Telia 1998 och har haft ett antal ledande befattningar i koncernen, bland annat som chef för Corporate Networks & Technology. Han har en civilingenjörsexamen frĂ„n Linköpings Universitet, och en Master of Science in Digital Technology frĂ„n Heriot Watt Universitetet i Skottland. - HĂ„kan Dahlström har en gedigen teknisk bakgrund inom telekommunikation och Ă€r en stark ledare. Under de senaste ett och ett halvt Ă„ren har han gjort ett utmĂ€rkt jobb inom MobilitetstjĂ€nster i Sverige och skaffat sig vĂ€rdefull marknadserfarenhet. Jag vĂ€lkomnar HĂ„kan Dahlström som medlem i koncernledningen, sĂ€ger Lars Nyberg, VD och koncernchef. HĂ„kan Dahlström eftertrĂ€der Anders Bruse som tilltrĂ€der en tjĂ€nst som Senior Vice President för TeliaSoneras Programme Office, en ny enhet med ansvar för att driva koncerngemensamma projekt. Anders Bruse kommer fortsatt att rapportera till Lars Nyberg, VD och koncernchef för TeliaSonera. Informationen Ă€r sĂ„dan som TeliaSonera AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om vĂ€rdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lĂ€mnades för offentliggörande den 28 oktober 2008 kl 07:45. Ytterligare information till journalister lĂ€mnas av: TeliaSoneras presstjĂ€nst, 020-77 58 30
Postad 31 oktober 2008 - 13:54
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlÀgg
Ni som har "nya" boxen, 1910 heter den va, hur gör ni med inspelning av tv-program nÀr ni har den ansluten till tv:n m HDMI ? Jag kör ju idag scart frÄn teliaboxen till hÄrddiskinspelare, och komponent dÀrifrÄn till tv:n.
Kan 1910-boxen skicka bild genom scart och HDMI samtidigt ?
Jag kör HDMI genom min förstÀrkare till tv, och samtidigt sÄ har jag kopplat scart till HÄrddsikinsperalre. Det fungerar. Sen Àr det en helt annan sak att fÀrgerna mm blir urusla vid inspelning, men det Àr nog sÄ att den dÀr hÄrddiskinspelaren int eÀr nÄn höjdare, den var sÄ frÄn början.
Postad 31 oktober 2008 - 17:27
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
AnvÀndare
-
-
235 inlÀgg
Jag kör HDMI genom min förstÀrkare till tv, och samtidigt sÄ har jag kopplat scart till HÄrddsikinsperalre. Det fungerar. Sen Àr det en helt annan sak att fÀrgerna mm blir urusla vid inspelning, men det Àr nog sÄ att den dÀr hÄrddiskinspelaren int eÀr nÄn höjdare, den var sÄ frÄn början.
Boxen outputar alltsÄ bÄde pÄ HDMI och Scart samtidigt? NÄgonstans hÀr tidigare i trÄden stÄr det att det inte fungerar sÄ jag testade aldrig det ens. Glatt överraskad om det fungerar!
Postad 31 oktober 2008 - 17:43
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
ForumrÀv
-
-
941 inlÀgg
NÄgon som uppmÀrksammat att Telia inte ger bort boxarna utan lÄnar numera ut dem: "Digitalboxen Àgs av Telia och du lÄnar den utan extra kostnad. Digitalboxen ska lÀmnas tillbaka till Telia om du avslutar ditt digital-tv-abonnemang eller ditt bredbandsabonnemang." Se under erbjudandevillkor
Redigerat av Unregistered31511, 31 oktober 2008 - 17:43.
Postad 31 oktober 2008 - 17:54
Unregistered1d493a62
-
Unregistered1d493a62
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
Boxen outputar alltsÄ bÄde pÄ HDMI och Scart samtidigt? NÄgonstans hÀr tidigare i trÄden stÄr det att det inte fungerar sÄ jag testade aldrig det ens. Glatt överraskad om det fungerar!
Jag hÄller pÄ att slita mitt begynnande grÄa hÄr över problemet att ej kunna spela in frÄn boxen (Motorola 1910) till min HDD-spelare (Pioneer LX60D). Jag har gjort alla instÀllningar som man verkar ska. Har stÀllt i 1910:ans systemlÀge för HDMI samt valt 720p och utgÄng för Video. Jag har kopplat HDMI-kabeln frÄn boxen till TV:n samt scarten till Pioneerens L1-ingÄng. I Pions systeminstÀllning har jag stÀllt in L1 pÄ Dekoder. FrÄn Pioneeren gÄr sÄ scarten till TV:ns AV2 ingÄng. DÄ jag har Pioneeren i standbylÀge sÄ gÄr tv-bilden igenom men inte dÄ jag har startat upp den för att jag t ex vill spela in! Kan det verkligen vara sÄ att utsignalen inte kan gÄ pÄ bÄde HDMI och scart samtidigt? Eller Àr det jag som inte haver vett att koppla rÀtt? NÄn med liknande erfarenhet, börjar bli kraftigt less.
Postad 31 oktober 2008 - 18:37
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Nej, det verkar uppenbarligen vara nÄt problem med Text-TV i den nya uppdateringen av programvaran. Jag provade precis pÄ min andra box som fortfarande stod pÄ med den förra versionen av programvaran och dÀr funkade Text-TV. Sedan startade jag om boxen sÄ att den nya laddades och dÄ funkar inte lÀngre Text-TV.
Telia har tydligen inte gjort tillrÀckligt med regressionstester pÄ sin programvara...
SÄ för er alla som fortfarande vill kunna kolla pÄ Text-TV: StÀng inte av boxen!
/Peter Cigéhn
Efter minst 2-3 försök(!) att uppdatera programvaran under dagen sÄ verkar Telia till slut ha fÄtt till det och nu verkar Text-TV fungera igen. Det fungerar i alla fall för mig pÄ 1510:a. I och med att det Àr olika plattformsprogramvara sÄ kan jag inte sÀga sÀkert att dom har fÄtt till det pÄ 1910:an ocksÄ, men troligtvis sÄ funkar det Àven pÄ 1910:an. I och med att man inte har gjort en ordentlig versionstegning av plattformsprogramvaran sÄ upptÀcker inte GUI-programvaran under inloggningen att det finns ny plattformsprogramvara dÄ man startar upp frÄn standby. SÄ det enda sÀttet att fÄ in den nya plattformsprogramvaran i boxen Àr att dra strömförsörjningen och göra en kallstart. SÄ för er som inte har fungerande Text-TV sÄ rekommenderar jag att ni drar ur sladden ur boxen och gör en kallstart sÄ bör det fungera (i alla fall funkar det pÄ min 1510:a). /Peter Cigéhn
Postad 31 oktober 2008 - 19:21
Latman
-
Latman
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
Jag hÄller pÄ att slita mitt begynnande grÄa hÄr över problemet att ej kunna spela in frÄn boxen (Motorola 1910) till min HDD-spelare (Pioneer LX60D). Jag har gjort alla instÀllningar som man verkar ska. Har stÀllt i 1910:ans systemlÀge för HDMI samt valt 720p och utgÄng för Video. Jag har kopplat HDMI-kabeln frÄn boxen till TV:n samt scarten till Pioneerens L1-ingÄng. I Pions systeminstÀllning har jag stÀllt in L1 pÄ Dekoder. FrÄn Pioneeren gÄr sÄ scarten till TV:ns AV2 ingÄng. DÄ jag har Pioneeren i standbylÀge sÄ gÄr tv-bilden igenom men inte dÄ jag har startat upp den för att jag t ex vill spela in!
Kan det verkligen vara sÄ att utsignalen inte kan gÄ pÄ bÄde HDMI och scart samtidigt? Eller Àr det jag som inte haver vett att koppla rÀtt? NÄn med liknande erfarenhet, börjar bli kraftigt less.
NÀr du har Pioneerburken igÄng sÄ prova att trycka pÄ ingÄngsvÀljaren pÄ fjÀrren ( INPUT ) och stega fram till L1. Och i timermenyn ska du Àven dÀr vÀlja L1.
Postad 31 oktober 2008 - 19:40
Unregistered1d493a62
-
Unregistered1d493a62
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
NÀr du har Pioneerburken igÄng sÄ prova att trycka pÄ ingÄngsvÀljaren pÄ fjÀrren ( INPUT ) och stega fram till L1. Och i timermenyn ska du Àven dÀr vÀlja L1.
Har provat detta, pÄ L1 visas Pr1, Pr2 etc, dvs de kanaler som egentligen ska visas dÀr. L2 och L3 svarta utan signal som sig bör. Ingen framgÄng sÄledes, fler förslag tas tacksamt emot.
Postad 31 oktober 2008 - 19:52
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlÀgg
Har provat detta, pÄ L1 visas Pr1, Pr2 etc, dvs de kanaler som egentligen ska visas dÀr. L2 och L3 svarta utan signal som sig bör. Ingen framgÄng sÄledes, fler förslag tas tacksamt emot.
Vilken scartutgÄng anvÀnder du? jag anvÀnder den so heter vcr. men jag hade problem första gÄngen med att jag inter fick widescreen sÄ jag puttade i scart till tv ocksÄ, (men buggen berodde pÄ nÄt annat) nu har jag enbart scart till dvdinspelaren frÄn vcr till ingÄngen till dvd och sen dÀrifrÄn scart till tv. fungerar utmÀrkt att spela in
Postad 31 oktober 2008 - 20:00
Latman
-
Latman
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
Du skriver att "pÄ L1 visas Pr1 etc, menar du att kanaler frÄn den inbyggda mottagaren visas vid valet L1. PÄ min Sony HDD-inspelare som sÀgs vara en Pioneer i Sony-kostym ger vid valet L1 kanaler ut genom HDMI som matats via scarten frÄn Telia-boxen, alltsÄ vÀljer jag kanaler med Teliaboxen. Jag anvÀnder mig för nÀrvarande av 1510-boxen. 1910-boxen gav, Ätminstone tidigare nÀr jag provade, ej RGB ut via scarten samtidigt om HDMI-kabel var ansluten och i boxen med valet tex 720P.
Postad 31 oktober 2008 - 20:34
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
ForumrÀv
-
-
604 inlÀgg
MisstÀnkter att du stÀllt in din recorder pÄ att enbart ta emot RGB via den ingÄngen du anvÀnder, kan inte tÀnka mig nÄgot annnt. Eftersom 1910 inte kan skicka ut RGB via scart samtidig som HDMI skickar den ut compositsignal pÄ scarten.
Postad 31 oktober 2008 - 21:42
Unregistered1d493a62
-
Unregistered1d493a62
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
SÄ har jag Àntligen lyckats! Ryckte ur HDMI-kabeln och dÄ började det direkt fungera. L1 kom fram som L1 och ej som Pr1, Pr2 etc, tv-programmen visades omg och jag kunde spela in. DÄ jag sedan satte tillbaka HDMi-kabeln igen fortsatte allt att funka.
Visar sig Àven att instÀllningen i Pion för ingÄngen bara fungerar pÄ valen RGB och Video, dock ej instÀllning Dekoder. Det kanske Àr den inbyggda dekodern för CA-modulen som avses dÄ.
Lite skumt i a f att det inte funkat frÄn början utan dÄ jag ryckte ut HDMI:n och sedan satte tillbaks den.
NÄn som har en förklaring?
Postad 31 oktober 2008 - 22:23
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
LĂ€rjunge
-
-
440 inlÀgg
Tack till Peter Cigéhn för alla informativa texter
Postad 31 oktober 2008 - 22:55
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlÀgg
Den 5 november byter vi plats pÄ dina tv-kanaler. Till exempel sÄ flyttas TV8 frÄn kanalplats 105 till 8 och TV6 frÄn kanalplats 12 till 6. Detta gör vi för att det ska bli enklare och mer logiskt för dig som kund. Om du har gjort en egen personlig kanallista sedan tidigare kommer du inte att mÀrka av platsbytet. http://www.telia.se/...ster_tv_nyheter
Redigerat av lindo, 31 oktober 2008 - 22:56.
Postad 01 november 2008 - 01:32
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Tack till Peter Cigéhn för alla informativa texter 
Det var sÄ lite sÄ! /Peter Cigéhn
Postad 01 november 2008 - 05:58
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
AnvÀndare
-
-
235 inlÀgg
SÄ har jag Àntligen lyckats! Ryckte ur HDMI-kabeln och dÄ började det direkt fungera. L1 kom fram som L1 och ej som Pr1, Pr2 etc, tv-programmen visades omg och jag kunde spela in. DÄ jag sedan satte tillbaka HDMi-kabeln igen fortsatte allt att funka. Visar sig Àven att instÀllningen i Pion för ingÄngen bara fungerar pÄ valen RGB och Video, dock ej instÀllning Dekoder. Det kanske Àr den inbyggda dekodern för CA-modulen som avses dÄ.
Lite skumt i a f att det inte funkat frÄn början utan dÄ jag ryckte ut HDMI:n och sedan satte tillbaks den.
NÄn som har en förklaring?
Dekoder Àr om man har en sattelitbox eller sÄ kopplad. Vad det egentligen gör för skillnad rent tekniskt vet jag inte men det stÄr klart och tydligt i manualer att sÀtta i "dekoder"-lÀge dÄ. BÄde Pioneer och Sony HDD apparater har jag den erfarenheten ifrÄn. Telias IP box Àr en vanlig kÀlla. Men man kan alltsÄ summera detta med att kopplar man bÄde HDMI frÄn IP boxen direkt till TV:n för att fÄ bÀsta bild nÀr man live-tittar TV och en scart till en recorder för att spela in, sÄ fÄr man bild ut ur bÄda och det fungerar men inte RGB pÄ scarten utan sketen komposit-signal?
Postad 01 november 2008 - 07:45
doppko
-
doppko
-
AnvÀndare
-
-
175 inlÀgg
Ăr det bara jag som hastigt och lustigt endast fĂ„tt tillgĂ„ng till 9 kanaler?!? VI tecknade 1Ă„r gratis för knappt ett Ă„r sen och har sen dess haft ett antal kanaler i utbudet. Tror kanalpaketet hette multi eller liknande. Dessutom Ă€r kanallistan omgjord sĂ„ att 6:an ligger pĂ„ kanalplats 6.. (Detta byte skulle ju slĂ„ igenom 5 novmber) Skumt Ă€r det allafall.
Postad 01 november 2008 - 08:50
Unregistered13cc02d9
-
Unregistered13cc02d9
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Mailade [email protected] Ä frÄgade. FÄr se om jag fÄr nÄgot svar.
Men jag tror att det dröjer. Stora företag Àr bra pÄ att lova men ej att genomföra.
USELT!!!
Precis!!! Att sitta och lova saker till journalister Àr inte sÄ svÄrt men att sedan leverera dÀr har Telia en hel del att jobba med. Dom har haft ett Är pÄ sig sedan Erik Hallbergs uttalande men inte en kommenatar har man hört angÄende detta, mer Àn att det pÄgÄr tester... Vore intressant att se hur deras tester gÄr till för det verkar ju vara lite si och sÄ med det.... Inte kan dom ha testat mjukvaran dom skickar ut till sina boxar speciellt mycket!!! Det Àr tyvÀrr lite amatörernas afton över Telia just nu.
Postad 01 november 2008 - 09:28
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Ăr det bara jag som hastigt och lustigt endast fĂ„tt tillgĂ„ng till 9 kanaler?!? VI tecknade 1Ă„r gratis för knappt ett Ă„r sen och har sen dess haft ett antal kanaler i utbudet. Tror kanalpaketet hette multi eller liknande. Dessutom Ă€r kanallistan omgjord sĂ„ att 6:an ligger pĂ„ kanalplats 6.. (Detta byte skulle ju slĂ„ igenom 5 novmber) Skumt Ă€r det allafall.
LÄter precis som om du har aktiverat en egenskapad kanalista genom att trycka pÄ den gröna knappen av "misstag". Tryck pÄ INFO tvÄ gÄnger. Vad stÄr det bredvid den gröna "plutten"? StÄr det inte Kanallista: Alla sÄ tryck pÄ det gröna knappen till det stÄr Alla. DÄ gissar jag att du fÄr tillbaka alla dina kanaler och i förvÀntad ordning... /Peter Cigéhn
Postad 01 november 2008 - 10:07
HaDo
-
HaDo
-
ForumrÀv
-
-
674 inlÀgg
Telia har ju frivisning av Canal+ i helgen, hur fÄr jag in dom kanalerna?
Postad 01 november 2008 - 10:14
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlÀgg
Telia har ju frivisning av Canal+ i helgen, hur fÄr jag in dom kanalerna?
Om allt funkar som det ska sÄ skall du inte behöva göra nÄnting alls. Boxen ligger och "pingar" Telias inloggningsserver var 5-10 minut (kommer inte ihÄg pÄ rak arm hur ofta det sker) och fÄr vid varje "ping" tillbaka en lista med de kanaler som ingÄr i ditt utbud. Om Telia dÄ utökar allas kanalutbud med Canal+ sÄ bör dessa komma in helt automatiskt i din kanallista (förutsatt att du inte har en egenskapad kanallista aktiverad vill sÀga för dÄ ser du ju aldrig de nya kanalerna) nÀsta gÄng boxen "pingar" inloggningsservern. Men som supporten skulle rekommendera sÄ fÄr du vÀl dra ur spÀnningen ur boxen och göra en kallstart för att vara absolut sÀker (Àven om det egentligen inte skall behövas)... FÄr du ÀndÄ inte in Canal+ i listan sÄ har Telia helt enkelt inte lagt till den i ditt kanalutbud. /Peter Cigéhn
Postad 01 november 2008 - 10:29
Unregisteredacacb5f3
-
Unregisteredacacb5f3
-
Wannabe
-
-
40 inlÀgg
14-16/11 Àr det frivisning av Canal+ enligt mail frÄn Telia....
Postad 01 november 2008 - 14:36
doppko
-
doppko
-
AnvÀndare
-
-
175 inlÀgg
LÄter precis som om du har aktiverat en egenskapad kanalista genom att trycka pÄ den gröna knappen av "misstag". Tryck pÄ INFO tvÄ gÄnger. Vad stÄr det bredvid den gröna "plutten"? StÄr det inte Kanallista: Alla sÄ tryck pÄ det gröna knappen till det stÄr Alla. DÄ gissar jag att du fÄr tillbaka alla dina kanaler och i förvÀntad ordning...
/Peter Cigéhn
Arghhh... SÄ var det nog. Hur som helst sÄ fungerar det nu efter att jag gjort en omstart av boxen. tack för hjÀlpen.
Postad 01 november 2008 - 14:58
eddgge
-
eddgge
-
AnvÀndare
-
-
233 inlÀgg
Jag fick svar frÄn Telia gÀllande HDTV före Nov 2008. "Det stÄr inte i vÄra allmÀna villkor att vi kommer att sÀnda HDTV innan Nov 2008" punkt.
Postad 01 november 2008 - 15:37
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Ăven jag har mailat Telia (och hĂ€nvisat till den hĂ€r artikeln)... hoppas fler hĂ€nger pĂ„!?
Verkar dock som om att Erik Hallberg Àr historia:
HÄkan Dahlström ny chef för BredbandstjÀnster HÄkan Dahlström har utsetts till chef för affÀrsomrÄde BredbandstjÀnster frÄn och med första november 2008. HÄkan Dahlström, som Àr 46 Är, Àr sedan januari 2007 chef för MobilitetstjÀnster i Sverige.
HÄkan Dahlström började pÄ Telia 1998 och har haft ett antal ledande befattningar i koncernen, bland annat som chef för Corporate Networks & Technology. Han har en civilingenjörsexamen frÄn Linköpings Universitet, och en Master of Science in Digital Technology frÄn Heriot Watt Universitetet i Skottland.
- HÄkan Dahlström har en gedigen teknisk bakgrund inom telekommunikation och Àr en stark ledare. Under de senaste ett och ett halvt Ären har han gjort ett utmÀrkt jobb inom MobilitetstjÀnster i Sverige och skaffat sig vÀrdefull marknadserfarenhet. Jag vÀlkomnar HÄkan Dahlström som medlem i koncernledningen, sÀger Lars Nyberg, VD och koncernchef.
HÄkan Dahlström eftertrÀder Anders Bruse som tilltrÀder en tjÀnst som Senior Vice President för TeliaSoneras Programme Office, en ny enhet med ansvar för att driva koncerngemensamma projekt. Anders Bruse kommer fortsatt att rapportera till Lars Nyberg, VD och koncernchef för TeliaSonera.
Informationen Àr sÄdan som TeliaSonera AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om vÀrdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lÀmnades för offentliggörande den 28 oktober 2008 kl 07:45.
Ytterligare information till journalister lÀmnas av: TeliaSoneras presstjÀnst, 020-77 58 30
Jag Àr inte sÄ sÀker pÄ att era mail kommer fram dÄ Erik inte har adressen telia.se :-) Oavsett vad sÄ skall Erik bli chef för Mobility i Sverige (efter HÄkan Dahlström) som ju som bekant bli ny chef för Broadband i Sverige efter Anders Bruse. Jag har luskat lite via en kompis och han trodde att SVT HD skulle slÀppas nÀr som helst, men han skulle kolla. Sannolikt Àr det vÀl sÄ att de som jobbar pÄ golvet och tar fram tjÀnsterna kanske inte har koll pÄ vad Erik "lovade" för en tid sedan. Men Àven jag hoppas att man snart börjar slÀppa pÄ HD-tjÀnsterna. /Andreas
Redigerat av hallberg, 01 november 2008 - 19:43.
Postad 01 november 2008 - 16:58
Unregistered13cc02d9
-
Unregistered13cc02d9
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Jag fick svar frÄn Telia gÀllande HDTV före Nov 2008. "Det stÄr inte i vÄra allmÀna villkor att vi kommer att sÀnda HDTV innan Nov 2008" punkt.
OK! Det var ju ett bra svar frÄn Telia...not... Det Àr vÀl inte sÄ att nÄgon pÄstÄtt att det stÄr i deras allmÀna vilkor men om högsta chefen för dessa tjÀnster pÄstÄr att man "definitivt kommer att erbjuda hdtv före November" och man sedan inte gör det sÄ tycker jag nog att det Àr ett klart fall av falsk marknadsföring.
Postad 01 november 2008 - 19:54
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
OK! Det var ju ett bra svar frÄn Telia...not... Det Àr vÀl inte sÄ att nÄgon pÄstÄtt att det stÄr i deras allmÀna vilkor men om högsta chefen för dessa tjÀnster pÄstÄr att man "definitivt kommer att erbjuda hdtv före November" och man sedan inte gör det sÄ tycker jag nog att det Àr ett klart fall av falsk marknadsföring.
Det var vÀl kanske inte ett sÄ bra svar, men kundtjÀnsten vet med största sannolikhet inte nÀr HD slÀpps. Sedan kan man ju ha Äsikter om att Erik Hallberg, som förvisso, inte Àr och inte heller har varit "högsta chefen" "lovar" nÄgot i en artikel för mer Àn ett Är sedan. Att kalla det för "falsk marknadsföring" Àr ju lite snett ute eftersom Telia aldrig i nÄgon marknadsföring skrivit att de skall slÀppa HD före november. Jag tycker sjÀlv att det Àr trist att det inte blivit sÄ, men det finns sÀkert nÄgot skÀl. Sannolikt var vÀl planen att HD skulle ha slÀppts före november, i alla fall, nÀr CS publicerade artikeln (om vi förutsÀtter att Erik blivit korrekt citerad). Vad som fördröjt det hela kan vi ju bara spekulera i. Men man kan nog utgÄ frÄn att Telia inte sitter och hÄller pÄ nÄgot bara för att det Àr kul. NÄgot som i TV/Film/Musik-branchen brukar vara upphov till fördröjningar Àr ju avtalsproblematik. Om det Àr det i det hÀr fallet vet jag inte, men det kan ju vara det. /Andreas
Postad 01 november 2008 - 21:26
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlÀgg
Hallberg, kul! Ăr Erik din farsa?
SkÀmt Ä sido, avtalsproblem lÀr det ju aldrig vara eftersom HDTV Àr fritt att erbjuda. Det Àr ju de enskilda kanalerna som krÀver avtal.
SVTHD lÀr det ju iaf gÄ Ä skicka vidare dÄ den ju Àr en frikanal.
Förövrigt upptÀckte jag oxÄ att ....teila.se inte funka. SÄ jag skickade om mailet till ....telia.com. FÄr se om jag fÄr svar. Har iaf inte fÄtt nÄgot felmeddelande Ànnu.
Sen Àr det ju nÀstan uselt att telia inte kan hantera .se i mailen. De flesta större svenska företagen klarar av att man skriver .se istÀllet för .com.
Men Telia har vÀl tillrÀckligt att gör.....
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 01 november 2008 - 21:28.
Postad 01 november 2008 - 23:42
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Hallberg, kul! Ăr Erik din farsa?
SkÀmt Ä sido, avtalsproblem lÀr det ju aldrig vara eftersom HDTV Àr fritt att erbjuda. Det Àr ju de enskilda kanalerna som krÀver avtal.
SVTHD lÀr det ju iaf gÄ Ä skicka vidare dÄ den ju Àr en frikanal.
Förövrigt upptÀckte jag oxÄ att ....teila.se inte funka. SÄ jag skickade om mailet till ....telia.com. FÄr se om jag fÄr svar. Har iaf inte fÄtt nÄgot felmeddelande Ànnu.
Sen Àr det ju nÀstan uselt att telia inte kan hantera .se i mailen. De flesta större svenska företagen klarar av att man skriver .se istÀllet för .com.
Men Telia har vÀl tillrÀckligt att gör.....
Nope, vi Ă€r vad jag vet inte ens slĂ€kt. Du lĂ€r nog inte ha nĂ„gon framgĂ„ng med telia.com heller om han nu inte rĂ„kar ha den adressen privat :-) Ăven om SVT HD Ă€r "fri" brukar det nog finnas ett avtal i botten Ă€ndĂ„. Jag har inte sagt att det Ă€r avtalsproblem, men av nĂ„gon underlig anledning sĂ„ kĂ€nns det som att Ă€ven den enklaste grej brukar stöta pĂ„ problem just nĂ€r det gĂ€ller avtal med TV/Film/Musik-branschen. Men visst det Ă€r sĂ€kert inte det som strular den hĂ€r gĂ„ngen. Jag har bara hört sĂ„ mycket suckande frĂ„n affĂ€rsutvecklarna om bra idĂ©er som Telia vill göra nĂ„got med som pĂ„ nĂ„got vis stupar pĂ„ eller blir mycket krĂ„ngligare pga avtalsproblem. Ps. Jag Ă€r inte slĂ€kt med Bengt heller Ds. /Andreas
Postad 02 november 2008 - 00:09
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlÀgg
........................
.................................
Det fungerar nog bÀttre med @teliasonera.com
Postad 03 november 2008 - 19:59
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlÀgg
Har precis fÄtt hem min box, Motorola VIP-1910 (tror jag den heter).
Denna frÄga har sÀkert redan besvarats, men jag hittar inte hur man söker i en viss trÄd.
Kan man inte programmera boxen att byta kanal vid en viss tid för att kunna spela in program frÄn olika kanaler?
Postad 04 november 2008 - 09:44
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
AnvÀndare
-
-
235 inlÀgg
Tillbaks till det hÀr med Motorola 1910's obefintliga svÀrta.
Jag har inte min tillgÀnglig just nu sÄ jag kan inte testa sjÀlv men nÄgon kanske kan svara pÄ om det gÄr att via Scart-kontakten vÀlja RGB eller komposit (video) signal i mjukvaran med nÄgon instÀllning? Eller om det har betydelse hur man kopplar den till TV:n (Vilken av Scart kontakterna tex, har det betydelse?).
NÄgon som testat lite mer eller kanske direkt kan svara pÄ ovanstÄende?
Postad 04 november 2008 - 10:22
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlÀgg
Har precis fÄtt hem min box, Motorola VIP-1910 (tror jag den heter). Denna frÄga har sÀkert redan besvarats, men jag hittar inte hur man söker i en viss trÄd. Kan man inte programmera boxen att byta kanal vid en viss tid för att kunna spela in program frÄn olika kanaler?
Om du trycker pÄ navigationsknapp, pilknapparna som finns runt ENTER, 'ned' sÄ borde du fÄ upp en liten lista med det program som du just nu tittar pÄ. Om du anvÀnder 'höger', 'vÀnster' för att gÄ vidare i kanallistan och sedan nÀr du kommit till 'rÀtt' kanal anvÀnder 'Ner' och blÀddrar till rÀtt program och sedan trycker pÄ 'Röd' knapp sÄ skall det bli en liten 'röd' boll vid programmet. Nu kommer boxen att hoppa till denna kanalen(programmet) nÀr det börjar! Hoppas du förstÄr min röriga beskrivning
Redigerat av HkanW, 04 november 2008 - 10:23.
Postad 04 november 2008 - 10:30
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlÀgg
Jag har dolt nÄgra inlÀgg dÄ jag tycker att dom inte tillför nÄgot utan bara skapar en irretation i trÄden!
Har ni nÄgra synpunkter pÄ det, sÄ kan ni PMa mig sÄ tar vi det dÀr!
Postad 04 november 2008 - 11:53
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlÀgg
Om du trycker pÄ navigationsknapp, pilknapparna som finns runt ENTER, 'ned' sÄ borde du fÄ upp en liten lista med det program som du just nu tittar pÄ. Om du anvÀnder 'höger', 'vÀnster' för att gÄ vidare i kanallistan och sedan nÀr du kommit till 'rÀtt' kanal anvÀnder 'Ner' och blÀddrar till rÀtt program och sedan trycker pÄ 'Röd' knapp sÄ skall det bli en liten 'röd' boll vid programmet. Nu kommer boxen att hoppa till denna kanalen(programmet) nÀr det börjar!
Hoppas du förstÄr min röriga beskrivning
Tack, ska prova det! Kan man göra flera kanalvÀxlingar pÄ detta sÀtt eller fungerar det bara en gÄng?
Redigerat av Bopper, 04 november 2008 - 11:55.
3 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 3 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|