* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 november 2008 - 13:03
Om jag inte minns rätt så var det någon här i tråden som fått löftet från en Telia-person om att det skulle lanseras innan Jul/Nyår, vilket då blir det 2'a löftet som de inte kan hålla om man räknar med uttalandet i Coputer Sweden som ni pratat om.
Jag vill ha HDTV, nu!

Postad 04 november 2008 - 13:13
När jag frågade om när de skulle lansera HDTV nu när de testat det i ~1 år så fick jag svaret: "Vi har planer på att försöka lansera HDTV inom en snar framtid, och med en snar framtid så hoppas vi på att vi kan släppa det i början/mitten på 2009."
Om jag inte minns rätt så var det någon här i tråden som fått löftet från en Telia-person om att det skulle lanseras innan Jul/Nyår, vilket då blir det 2'a löftet som de inte kan hålla om man räknar med uttalandet i Coputer Sweden som ni pratat om.
Jag vill ha HDTV, nu!
Det kan vara mitt inlägg som du refererar till, men det innehöll inget löfte, så är det det så minns du fel. Jag skickade ett SMS till en kompis som jobbar med digital-tv i helgen och han trodde utan att veta (dvs inte lika med ett löfte) att SVT HD borde komma snart, men han skulle kolla upp det. Men vi får väl se om jag får något svar från honom.
Jag tror att vi för att få någon ordning här måste definiera vad ett löfte är. Som det är nu verkar vissa se varje rykte som ett löfte :-)
/A
Postad 04 november 2008 - 14:00
När jag frågade om när de skulle lansera HDTV nu när de testat det i ~1 år så fick jag svaret: "Vi har planer på att försöka lansera HDTV inom en snar framtid, och med en snar framtid så hoppas vi på att vi kan släppa det i början/mitten på 2009."
Jag vill ha HDTV, nu!
Varför helt enkelt inte "rösta med fötterna" och byt till en operatör som erbjuder intressanta features NU! (t.ex. HD, inspelning, spela in en kanal och titta på en annan...)
Enda nackdelen jag kan se är en ful parabol på huset...
Postad 04 november 2008 - 16:03
Telia finns gratis i huset så det lär väl kanske bara bli någon hundralapp.
Men det stora problemet är kablen in i lägenheten! Snyggt skall det vara.
Postad 04 november 2008 - 19:08
Jag har provat alla varianter tidigare, men det är samma taskiga svärta vilken signal man än använder. Dessutom är det så att menyerna har bra svärta (oavsett signaltyp) vilket betyder att det inte är signalen från boxen det är fel på.Tillbaks till det här med Motorola 1910's obefintliga svärta.
Jag har inte min tillgänglig just nu så jag kan inte testa själv men någon kanske kan svara på om det går att via Scart-kontakten välja RGB eller komposit (video) signal i mjukvaran med någon inställning? Eller om det har betydelse hur man kopplar den till TV:n (Vilken av Scart kontakterna tex, har det betydelse?).
Någon som testat lite mer eller kanske direkt kan svara på ovanstående?
Postad 04 november 2008 - 21:23
Varför helt enkelt inte "rösta med fötterna" och byt till en operatör som erbjuder intressanta features NU! (t.ex. HD, inspelning, spela in en kanal och titta på en annan...)
Enda nackdelen jag kan se är en ful parabol på huset...
Slipper koax-kablar från parabolen med fiber i huset, så det är väl bara att bita i det sura äpplet & vänta på HD-TV... när det nu kommer. Bevisligen borde det inte vara ngn teknisk omöjlighet, lika lite som att slippa se på TV4 Sthlm varje morgon. Tålamod är en dygd... NOT!!!
Däremot läste jag att man skall kunna få in TV4 på kanal 997. Hittar bara SVT2 Sydnytt & Västnytt på kanal 999. Hänger det på mitt kanalpaket?!?
Postad 05 november 2008 - 04:32
Jag har provat alla varianter tidigare, men det är samma taskiga svärta vilken signal man än använder. Dessutom är det så att menyerna har bra svärta (oavsett signaltyp) vilket betyder att det inte är signalen från boxen det är fel på.
Ja just det, var så längesen jag själv testade den boxen så jag glömde bort att menyerna ju ser bra ut! Det betyder ju också att man kan glömma allt svammel om att det är billigare Scart-komponenter i den boxen som kommit på tal. Den visar ju perfekt svart färg på menyerna.
Själv har jag fått en väldigt bra anledning till att använda 1910:an på nytt, den skulle passa så mycket bättre utseendemässigt jämfört med 1510:an nu efter en omplacering av diverse prylar i vardagsrummet.
Tråkigt det här med svärtan.
Postad 05 november 2008 - 09:30

Postad 05 november 2008 - 15:27
Postad 05 november 2008 - 16:34
Är det bara jag som tycker att ljudet är väldigt "platt" på Telias digital-TV? Har visserligen endast Viasats sportpaket via Telia så det enda jag tittar på är Champions League-fotbollen. Men det är stor skillnad på det simulerade surroundljudet från Canal Digitals HD-box (med vilken jag tittar på TV6-matchen) och ljudet från de matcher som sänds på Viasat Fotboll, Sport etc.. Visserligen så kan jag inte jämföra ljudet från samma match, men jag tycker ändå att skillnaden är större än vad den borde vara. Jag har ställt in förstärkaren på precis samma sätt oavsett box, Dolby Prologic IIx, men när man slår över till Teliaboxen hörs ljudet mest ur centern och väldigt svagt ur frontarna, nästan som om man lyssnade på mono. Bägge boxarna är inställda på att skicka ut digitalt surroundljud.
Yycker det verkar vara olika från kväll till kväll. Har som dig enbart viasats sportpaket (anledningen till att jag bytte till telia). Skilnaden är mycket stor mellan svärtan via HDMI och scartkontakterna, ovansätt signal på dessa. Men det kanske varierar mellan olika boxar. Jag har ingat att klaga på när det gäller svärtan via HDMI, däremot är den riktigt utfesad via övriga ansslutningar (har inte testat komponent).
Postad 05 november 2008 - 19:48
Det kan vara mitt inlägg som du refererar till, men det innehöll inget löfte, så är det det så minns du fel. Jag skickade ett SMS till en kompis som jobbar med digital-tv i helgen och han trodde utan att veta (dvs inte lika med ett löfte) att SVT HD borde komma snart, men han skulle kolla upp det. Men vi får väl se om jag får något svar från honom.
Jag tror att vi för att få någon ordning här måste definiera vad ett löfte är. Som det är nu verkar vissa se varje rykte som ett löfte :-)
/A
eller mitt;)
Det var en säljare från Telia som på ett informationsmöte med samfälligheten sa att de räknade med detta till jul. Han var ju iofs säljare och de är väl inte kända för att komma med löften utan de "räknade" med det... Han är nog nöjd iaf för vi har skrivit på avtalet och de har startat projekteringen inför anslutningen av fiber till samfälligheten
Postad 06 november 2008 - 03:01
tv4 lokal på 997 var stod det nånstans? (en som hoppas slippa 08)Slipper koax-kablar från parabolen med fiber i huset, så det är väl bara att bita i det sura äpplet & vänta på HD-TV... när det nu kommer. Bevisligen borde det inte vara ngn teknisk omöjlighet, lika lite som att slippa se på TV4 Sthlm varje morgon. Tålamod är en dygd... NOT!!!
Däremot läste jag att man skall kunna få in TV4 på kanal 997. Hittar bara SVT2 Sydnytt & Västnytt på kanal 999. Hänger det på mitt kanalpaket?!?
Postad 06 november 2008 - 08:02
Ny uppdatering?
Postad 06 november 2008 - 08:35
Information om att kanalerna skulle flyttas runt lite har legat ute några dagar, jag såg det i tisdags på den här adressen.Telia verkar ha gjort något med kanallistan. Flyttat runt å minskat ner på tomma kanaler.
Ny uppdatering?
Postad 06 november 2008 - 21:03
Ett tips är ju att läsa lite mer noga. Jag förutsätter att det är mitt tidigare inlägg angående de ändringar som gjordes till version 5_0_5_020 av GUI-programvaran, där kanalplats 997 omnändes. Vi tar ett litet citat av detta inlägg i repris:
Man har förberett för att stödja lokala kanaler även på TV4, vilket kan vara till glädje för alla oss som har blivit less på lokala Stockholmsnyheter på TV4! Dock så verkar denna funktionalitet inte vara aktiverad ännu, men det mesta ser ut att vara på plats! Håll utkik efter TV4:s lokala kanaler på kanalplats 997 (analogt med SVT:s lokala kanaler på kanalplats 999).
Som synes så är det bara programvaran som är förberedd för kunna hantera lokalkanaler på TV4. Denna funktionalitet är inte aktiverad ännu.
Som jag skrev: Håll utkik efter att det dyker upp nånting på kanalplats 997. När detta sedan inträffar har jag ingen som helst aning om. Det kan bli imorgon eller nån gång in på nästa år (eller ännu längre än så). Vad gäller kanaplats 997 och lokalsändningar på TV4 så är det alltså rena spekulationer från min sida.
Snälla, läs inläggen lite mer noga så att vi undviker onödig ryktesspridning av felaktig information. Jag skall själv försöka vara ännu mer noga med att påpeka att saker är spekulationer från min sida (dock alltid baserad på de fakta som jag har).
/Peter Cigéhn
Postad 06 november 2008 - 21:19
kan man koppla enligt följande?
telia-fiber ----> trådlös router (Apple Airport Extreme) ----> trådlös access punkt ( Apple Airport Express ) ----> Telias switch ZyXEL ES-105A ----> Telias Digital tv Box( Motorola VIP 1910 )
Tacksam för svar........
Postad 09 november 2008 - 12:09
Jag pratade med Telias kundtjänst om den dåliga videosvärtan, dom erkände att dom hade problem och jobbade på det. Dom sa oxå att det skiljer mellan olika boxar. Dom erbjöd sig att skicka en ny. (även fast jag inte tror det blir bättre)Tillbaks till det här med Motorola 1910's obefintliga svärta.
Jag har inte min tillgänglig just nu så jag kan inte testa själv men någon kanske kan svara på om det går att via Scart-kontakten välja RGB eller komposit (video) signal i mjukvaran med någon inställning? Eller om det har betydelse hur man kopplar den till TV:n (Vilken av Scart kontakterna tex, har det betydelse?).
Någon som testat lite mer eller kanske direkt kan svara på ovanstående?
Hur som helst provade jag composit video i går och........klockren svärta :-)
Tänkte att det kan vara värt att prova för de som icke gjort det..Svärtan i videon blev lika som på menyerna.
/Peter
Redigerat av Aspeboda, 09 november 2008 - 12:10.
Postad 09 november 2008 - 16:05
Jag har precis köpt telia digital tv och har en fråga...
telia-fiber ----> trådlös router (Apple Airport Extreme) ----> trådlös access punkt ( Apple Airport Express ) ----> Telias switch ZyXEL ES-105A ----> Telias Digital tv Box( Motorola VIP 1910 )
Tacksam för svar........
Kan inte tänka mig att airporten överför IP-TV. Har du testat detta?
Postad 09 november 2008 - 18:46
Vilken inställning har du på boxen? Den lämnar ju ut kompositvideo på SCART:en i alla tre HDMI-lägena (576p, 720p, 1080i). Jag provade komposit med boxen på 576p, men såg ingen bättre svärta. Även om det skulle vara bättre svärta är det ingen bra lösning eftersom komposit ger så mycket sämre bildkvalitet i övrigt.Jag pratade med Telias kundtjänst om den dåliga videosvärtan, dom erkände att dom hade problem och jobbade på det. Dom sa oxå att det skiljer mellan olika boxar. Dom erbjöd sig att skicka en ny. (även fast jag inte tror det blir bättre)
Hur som helst provade jag composit video i går och........klockren svärta :-)
Tänkte att det kan vara värt att prova för de som icke gjort det..Svärtan i videon blev lika som på menyerna.
/Peter
Postad 09 november 2008 - 20:18
Svärtan och upplösningen har ingen betydelse här.Vilken inställning har du på boxen? Den lämnar ju ut kompositvideo på SCART:en i alla tre HDMI-lägena (576p, 720p, 1080i). Jag provade komposit med boxen på 576p, men såg ingen bättre svärta. Även om det skulle vara bättre svärta är det ingen bra lösning eftersom komposit ger så mycket sämre bildkvalitet i övrigt.
Kan bara konstatera att svärtan är helt perfekt nu....till skillnad från när jag kör HDMI eller Scart, då är bilden så sjukt dålig att jag vägrar titta på den...
Som du säger är det inte en bra lösning för dig kanske, men jag är i alla fall glad att jag har en bild som nu är minst lika bra i svärta som den första boxen jag hade.... Sen får dom väl lösa problemet undertiden
Postad 09 november 2008 - 22:26
Jag har precis köpt telia digital tv och har en fråga...
Tacksam för svar........
Kan inte tänka mig att airporten överför IP-TV. Har du testat detta?
Nix har inte testat, men jag hoppas att nån har gjort det så att jag slipper...

Postad 10 november 2008 - 00:52
Du har alltså provat alla tre inställningarna med samma resultat?Svärtan och upplösningen har ingen betydelse här.
Postad 10 november 2008 - 08:16
Stämmer!Du har alltså provat alla tre inställningarna med samma resultat?
Postad 10 november 2008 - 08:27
Videosvärta är optimerad för de flesta bildvisare, CRT och digitalprojektorer.
Datasvärta används främst för plasmaskärmar men även vissa digitala projektorer (tydligen BenQ 7800 som ett exempel) föredrar datasvärta. Vissa bildvisare (exempelvis Sharp XV-Z201) kan visa både och. Man ändrar bara genom en switch på baksidan.
Alla DVD-spelare är låsta på videosvärta på komponentutgången. De flesta DVD-spelare är låsta på videosvärta på DVI/HDMI-utgången. Vissa DVD-spelare (exempelvis Denons modeller) hanterar både och. Detta justerar man i menyn. Vissa DVD-spelare hanterar dock endast datasvärta.
Videosvärta är att föredra då den är anpassad för DVD-formatet som det var tänkt. Spannvidden mellan det mörkaste svart och det ljusaste vitt är 0-255. Referenssvärtan ställs dock vid 16 och referensvitan vid 235. Detta ställer man in när man kaliberar bildvisaren. När man ställer in svärtan så utgår man från en referensdetalj (oftast en symbol av något slag) på kaliberingsverktyget. För att använda THX Optimizer som ett exempel använder man THX-loggan och dess skugga som referens. Man ställer då ljusstyrkan på bildvisaren så att man kan se skuggan och sedan drar man ner ljusstyrkan tills man knappt kan se skuggan. Då skall svärtan i teorin vara någonstans kring 16. Allt som är under 16 är det som kallas för "Blacker than Black". Allt som är ovanför 235 kallas "Whiter than White". Bara för att man ställer referenssvärtan och vitan mellan värdet 16-235 så innebär det inte att man inte kan se mörkare (0-15) och ljusare (236-255) detaljer. I synnerhet är WTW viktig för detaljer i högdagrar. Men även för svärtan kan man ibland se detaljer som ligger under denna referens (16).
Sammanfattningsvis blir bilden mer dynamisk med videosvärta och uppvisar mer detaljer både i hög- och lågdagrar. Mig veteligen påverkar detta inte färger. Det rör sig uteslutande inom gråskalan.
Datasvärta kallas ofta för "expanded". Med detta så menas att referenspunkten för svärta (16) görs lika med 0. På samma sätt görs referenspunkten för vitan (235) lika med 255. Alltså är videosvärtans 0 och datasvärtans 0 inte samma sak. På samma sätt är videosvärtans 255 inte det samma som datasvärtans 255. Detta gör det hela förvirrad, jag vet! Man anväder inte samma enheter i video- och datasvärta. Tänk bara så här:
Videosvärta rör sig inom hela segmentet 0-255.
Datasvärta rör sig i praktiken endast inom spannet 16-235 (trots att den kallas för 0-255).
Det innebär att man med datasvärta klipper all information under 16 och över 235. Det visar sig som stora sjok av svarta fält som ser ut som macroblocking. Något motsvarande händer också med högdagrar. Man tappar helt enkelt detaljer i svärtan och i högdagrar.
Om din DVD-spelare skickar videosvärta och bildvisaren är anpassad efter denna är allt frid och fröjd. Om du kan välja mellan data- och videosvärta både på DVD-spelaren och i bildvisaren skall du absolut välja videosvärta. Om din bildvisare endast kan ta emot datasvärta måste du ha en DVD-spelare som kan skicka datasvärta. Även om videosvärta är att föredra är det desto mer viktigt att matcha DVD-spelaren med bildvisaren när det avser svärta. Skickar man datasvärta till en bildvisare som endast hanterar videosvärta blir bilden alldelses för mörk. Om man omvänt skickar videosvärta till en bildvisare som endast kan visa datasvärta blir bilden alldeles för ljus. Detta kan med vissa bildvisare justeras i inställningarna men bilden blir aldrig optimal.
Postad 10 november 2008 - 10:15
Hej!
Jag har 1910-boxen kopplad till tv:n via HDMI samt även den digitala ljudutgången kopplad till min förstärkare. På vissa kanaler följer ljudet via ljudutgången med volymen som sätts via boxens fjärr och på vissa kanaler är volymen på ljudutgången helt fix. Detta är extremt störande. Helst skulle jag vilja styra volymen via boxens fjärr på alla kanaler såsom det funkar via HDMI. Finns det någon lösning?
Om jag kör ljudet via både tv och förstärkare samtidigt, dvs inte kör mute på tv:n när jag kör via förstärkaren, blir det aldrig heller sync på ljudet. Har mixtrat med delay på förstärkaren men det verkar som ljudet snarare ligger efter... Någon som hållt på med detta?
Postad 10 november 2008 - 20:41
Jag har 1910-boxen kopplad till tv:n via HDMI samt även den digitala ljudutgången kopplad till min förstärkare. På vissa kanaler följer ljudet via ljudutgången med volymen som sätts via boxens fjärr och på vissa kanaler är volymen på ljudutgången helt fix. Detta är extremt störande. Helst skulle jag vilja styra volymen via boxens fjärr på alla kanaler såsom det funkar via HDMI. Finns det någon lösning?
Nu har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av 1910:an, men jag gissar att den har samma begränsning som 1510:an vad gäller avsaknad av en att Dolby Digital-avkodare. Detta innebär att för de kanaler som sänder Dolby Digital-ljud, dvs SVT1 och SVT2 och vissa Canal+ kanaler (Viasat har jag faktiskt ingen koll på huruvida de sänder med Dolby Digital eller inte) så kan boxen inte justera volymen (den kan enbart skicka Dolby Digital-signalen vidare helt oförvanskad) i och med att den inte kan avkoda ljudet. Det är allt eller inget som gäller.
Så skall du mata ut ljudet ur boxen digitalt så får du justera volymen på den enhet som avkodar Dolby Digital-ljudet, t ex förstärkaren, TV:en eller vad det nu kan vara.
Om du vill kunna justera ljudet med boxen så får du lov att hålla dig till "analogt ljud", dvs vanligt MPEG-ljud (som dock självklart är digitalt på den digitala utgången), där boxen klarar av att avkoda ljudet och därmed också justera volymen.
/Peter Cigéhn
Postad 11 november 2008 - 14:42
Enligt ett par källor dock så kommer kunder som bor inom 1500 meter till telestationen att fr.o.m. måndag kunna beställa extrabox till sitt digital-tv-abonnemang, så man kommer alltså äntligen kunna ha 2 boxar över adsl. Det ryktas om att det inte kommer vara samma hutlösa tvillingprissättning som på fiber, utan att man här istället ska kunna välja till kanalpaket till reducerat pris.
För er som inte har Telia Digital-tv sedan tidigare så har Telia gjort en väldans stor beställning av Sony DAV-DZ260 hemmabiosystem som man antagligen kommer att skicka med nybeställningar. Har fortfarande inte fått något av detta bekräftat officiellt från Telia dock, men man kan ju hålla tummarna.

Postad 11 november 2008 - 16:00
Det skulle dessutom behövas en dolby Digital-kodare som kan skapa en ny Dolby Digital-signal med lägre ljudvolym. En sådan som fungerar i realtid skulle nog inte göra boxen särskilt billig. Dessutom blir ljudkvaliten sämre när man mixtrar med den digitala signalen.Nu har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av 1910:an, men jag gissar att den har samma begränsning som 1510:an vad gäller avsaknad av en att Dolby Digital-avkodare. Detta innebär att för de kanaler som sänder Dolby Digital-ljud, dvs SVT1 och SVT2 och vissa Canal+ kanaler (Viasat har jag faktiskt ingen koll på huruvida de sänder med Dolby Digital eller inte) så kan boxen inte justera volymen (den kan enbart skicka Dolby Digital-signalen vidare helt oförvanskad) i och med att den inte kan avkoda ljudet. Det är allt eller inget som gäller.
Så skall du mata ut ljudet ur boxen digitalt så får du justera volymen på den enhet som avkodar Dolby Digital-ljudet, t ex förstärkaren, TV:en eller vad det nu kan vara.
Om du vill kunna justera ljudet med boxen så får du lov att hålla dig till "analogt ljud", dvs vanligt MPEG-ljud (som dock självklart är digitalt på den digitala utgången), där boxen klarar av att avkoda ljudet och därmed också justera volymen.
/Peter Cigéhn
Postad 11 november 2008 - 17:08
Har varit inne och läst rätt så mycket här på minhembio.com det senaste året, men har inte kommit mig för att registrera mig förrän nu, den här Telia Digital-tv-tråden är dock för lång för att jag ska ha vågat mig på den.. Så jag vet inte om detta kommit upp ännu, tidigare i tråden.
Enligt ett par källor dock så kommer kunder som bor inom 1500 meter till telestationen att fr.o.m. måndag kunna beställa extrabox till sitt digital-tv-abonnemang, så man kommer alltså äntligen kunna ha 2 boxar över adsl. Det ryktas om att det inte kommer vara samma hutlösa tvillingprissättning som på fiber, utan att man här istället ska kunna välja till kanalpaket till reducerat pris.
För er som inte har Telia Digital-tv sedan tidigare så har Telia gjort en väldans stor beställning av Sony DAV-DZ260 hemmabiosystem som man antagligen kommer att skicka med nybeställningar. Har fortfarande inte fått något av detta bekräftat officiellt från Telia dock, men man kan ju hålla tummarna.
Jag var inne i en Teliabutik idag för att för teckna kanalpaket Stor sedan bindningstiden för mitt Multi-paket löpt ut och TV3, 6 Ztv mfl därmed försvann.
Killen i butiken lät meddela att det i slutet av november skulle komma möjlighet att ha tvillingkort och dubbla boxar även för ADSL. Han visste inget om priser eller andra förutsättningar.
Han nämnde även att en "mediaspelare" för film m.m. skulle erbjudas.
Ska bli intressant att se vad som händer.
Postad 11 november 2008 - 18:53
Jag var inne i en Teliabutik idag för att för teckna kanalpaket Stor sedan bindningstiden för mitt Multi-paket löpt ut och TV3, 6 Ztv mfl därmed försvann.
Killen i butiken lät meddela att det i slutet av november skulle komma möjlighet att ha tvillingkort och dubbla boxar även för ADSL. Han visste inget om priser eller andra förutsättningar.
Han nämnde även att en "mediaspelare" för film m.m. skulle erbjudas.
Ska bli intressant att se vad som händer.
Idag så har ju Telia sina erbjudanden datumsatta till den 16/11-08, så gissningsvis händer något efter det datumet.
Sen om det blir prishöjningar eller fina erbjudanden får vi nog se då.
Postad 11 november 2008 - 23:54
Redigerat av Kitte, 12 november 2008 - 00:04.
Postad 12 november 2008 - 00:54
Bandbredden räcker inte till för mer än en kanal i taget via en ADSL-lina. Det krävs en effektivare komprimering än MPEG2 som används idag.Men vad är orsaken till att Telia hittills inte har tillåtit flera än en IPTV-box för ADSL-abonnemang? Bevisligen är det ju inget problem vad gäller tekniken (känner dock inte till eventuella Teliaspecifika begränsningar).
Postad 12 november 2008 - 09:10
Men vad är orsaken till att Telia hittills inte har tillåtit flera än en IPTV-box för ADSL-abonnemang? Bevisligen är det ju inget problem vad gäller tekniken (känner dock inte till eventuella Teliaspecifika begränsningar).
Bevisligen är det just tekniken som är problemet. Så länge man kör MPEG2 så är det lite knepigt att köra två strömmar samtidigt. Visst, vissa som har mycket gynnsamma förhållanden kanske skulle klara det, men var drar man då gränsen i ett erbjudande. Det är ju redan idag svårt att få kunderna att "acceptera" det "upp till X Mb/s" erbjudande som gäller för ADSL på bredbandsmarknaden.
Med MPEG4 så ökar chanserna att fler kan köra två strömmar samtidigt och det är väl det man testar just nu.
Tyvärr räcker det ju inte med att bara dra en gräns att bor man mindre än x meter från stationen så fungerar det. I vissa områden kanske kablarna är så dåliga att man inte kommer att kunna komma upp de hastigheter som krävs ändå...
Redigerat av hallberg, 12 november 2008 - 09:18.
Postad 12 november 2008 - 16:02
Edit: Min tanke var väl närmast att säkert även i Telias nät finns det många som kör ADSL2+ vilket under de rätta förutsättningarna möjliggör parallell användning av flera IPTV-boxar. Borde det inte då vara upp till kunden att välja om de vill använda flera då och inte strypa bort möjligheten. Själv är jag på ca 1 km avstånd och har ca 23 Mbps - jag antar att motsvarande siffror ungefär gäller i Telias nät också?
Redigerat av Kitte, 12 november 2008 - 16:37.
Postad 12 november 2008 - 18:17

Postad 12 november 2008 - 19:04
Fick en adresserad Flyer från Telia idag om Gratis Canal plus Total i helgen! Det tackar man ju för! Samtidigt flaggades det för erbjudande som skulle komma på posten nästa vecka fast om jag var nyfiken kunde jag använda min personliga kod för att redan nu kolla! Och givetvis kollade jag, lite förvånad blev jag ju över att det var samma Canal plus paketerbjudande med paket Lagom och Stor som funnits ute i några månader nu. I och för sig bra paket men det kändes ju lite onödigt med personlig kod för att komma åt dom...
Telia har nu lagt till kanalerna i boxen det går att titta på Canal+ sport 1 de övriga är svarta

Det var även en ny mjukvara idag
Redigerat av lindo, 12 november 2008 - 19:04.
Postad 12 november 2008 - 19:18
Telia har nu lagt till kanalerna i boxen det går att titta på Canal+ sport 1 de övriga är svarta
![]()
Det var även en ny mjukvara idag
Anledningen till att Canal+ Sport 1 är den som funkar är att den kanalen aldrig har varit krypterad, och är alltså även nu är okrypterad. Jag gissar att istället för att skicka ut uppdaterade dekrypteringscertifikat till alla boxar i helgen så kommer Telia helt sonika att slå av krypteringen på Canal+ kanalerna som skall ingå i frivisningen. Men som sagt var så funkar alltså Canal+ Sport 1 redan nu i och med att den aldrig har varit krypterad.
Ska vi vara petiga så kom den nya programvaran redan igår.

Vad jag kan se så är det inga ändringar i GUI-programvaran, version 5_0_5_022, jämfört med föregående, 5_0_5_020. Det är enbart stegning av versionsnummer för plattformsprogramvaran så att boxen kan upptäcka att den måste starta om under inloggningen för att ladda in plattformsprogramvaran (blinkade prick nummer 2). Vad som är ändrat i plattformsprogramvaran kan jag tyvärr inte avgöra.
/Peter Cigéhn
Postad 13 november 2008 - 00:08
Postad 13 november 2008 - 07:48
Någon som haft samma problem?
Jag har kopplat med HDMI via min förstärkare och jag har telias fiber..
Hur lång tid tar era boxar för att starta upp(när den väl startar)??
Sjuuuuuuuuuuuuuukt lång tid tar min, ska klocka den ikväll...
Postad 13 november 2008 - 10:15
Postad 13 november 2008 - 12:28
Men vad är orsaken till att Telia hittills inte har tillåtit flera än en IPTV-box för ADSL-abonnemang? Bevisligen är det ju inget problem vad gäller tekniken (känner dock inte till eventuella Teliaspecifika begränsningar).
Detta kommer vääääldigt snart kan jag lova.
Postad 13 november 2008 - 13:40
En snabbtitt på Telias hemsida gav dock ingen indikation om detta!
Postad 13 november 2008 - 14:37
Är det bera jag som fått frivisning på Canal+ redan, har haft det sen i tisdags på alla kanaler.
Bara Sport 1, som jag fick idag. De övriga C+ kanalerna dyker upp men de är är det kodningsstörningar på än så länge.
Postad 13 november 2008 - 15:09
Hur lång tid tar era boxar för att starta upp(när den väl startar)??
Sjuuuuuuuuuuuuuukt lång tid tar min, ska klocka den ikväll...
Så lång tid så jag numer aldrig stänger av den...
Postad 13 november 2008 - 15:19
Så lång tid så jag numer aldrig stänger av den...
Skulle också vilja slippa stänga av den, men då sänker det ju nerladdningshastighet från nätet från 1,4 MB/s till 800 kB/s på en 24 Mbit ADSL lina...
Så jag stänger av den hela tiden.
Förstår inte riktigt varför uppstarten ska behöva ta så oerhört lång tid...
Ngn som har ngn update på hur Telia ligger till med PVR boxar?
Vill egentligen gå över til Telia fullt ut från Boxer, då det är hyfsat billigt att få bara de vanliga kanalerna plus Visats tre kanaler. (Som man tyvärr måste fixa nu då de bästa CL-matcherna går där + Formel1 från nästa säsong)
Men då jag har PVR box på Boxer vill man ju inte bli av med möjligheten till inspelning och Time shift som jag använder väldigt mycket.
Redigerat av t93pan, 13 november 2008 - 15:20.
Postad 13 november 2008 - 19:09
Är det någon mer än jag som inte har något Dolby Digital-ljud på SVT2?
Jag kollade lite med TSReaderLite och det ser ut som om man inte längre sänder ut någon Dolby Digital (AV3) ljudström för SVT2 längre. För SVT1 så finns fortfarande Dolby Digital ljudströmmen där.
Så jag förutsätter att det inte är någon alls som har Dolby Digital-ljud på SVT2, så du är inte ensam.

/Peter Cigéhn
Postad 13 november 2008 - 19:53
Är det bera jag som fått frivisning på Canal+ redan, har haft det sen i tisdags på alla kanaler.
Bara Sport 1, som jag fick idag. De övriga C+ kanalerna dyker upp men de är är det kodningsstörningar på än så länge.
Anledningen till att Canal+ Sport 1 är den som funkar är att den kanalen aldrig har varit krypterad, och är alltså även nu är okrypterad. Jag gissar att istället för att skicka ut uppdaterade dekrypteringscertifikat till alla boxar i helgen så kommer Telia helt sonika att slå av krypteringen på Canal+ kanalerna som skall ingå i frivisningen. Men som sagt var så funkar alltså Canal+ Sport 1 redan nu i och med att den aldrig har varit krypterad.
Min spekulation om att Telia skulle slå av krypteringen på Canal+ kanalerna visade sig vara felaktig. Idag så började båda mina boxar att visa alla Canal+ kanaler utan "kodningsstörningar". Kollar jag med VLC på datorn så är Canal+ kanalerna fortfarande krypterade vilket alltså innebär att Telia faktiskt har distribuerat ut nya dekrypteringscertifikat som gör att det även går att dekryptera Canal+ kanalerna.
Så det som har hänt är alltså att tidigare i veckan så uppdaterades kanallistan i boxen (detta görs då boxen kontinuerlig kommunicerar med inloggningsservern). Mina boxar fick Canal+ kanalerna i kanallistan i tisdags. Dock så gick det än så länge (som beskrivs ovan) enbart att se Canal+ Sport 1.
Sedan har dekrypteringscertifikat hämtats från certifikatservern under torsdagen. Och nu funkar det alltså att titta på alla Canal+ kanaler som planerat, dock en dag tidigare än utlovat!
Och allt detta utan att behöva starta om boxen en enda gång (precis som systemet är konstruerat). Lite förvånande att Telia inte litar på sina egna system och måste i sitt reklamutskick som kom i veckan instruera folk om att starta om boxarna imorgon fredag, då det egentligen inte behövs.

/Peter Cigéhn
Postad 13 november 2008 - 20:17
Mitt eget funkar prima. Har köpt samma grejer till mina föräldrar och får det inte att funka.
Routern (2825) så lyser de två vänstra lamporna grönt hela tiden. Wirelesslampan lyser orange. Tummen upp lampan är svart
Adaptern (2111) så lyser de två vänstra lamporna grönt hela tiden. Wirelesslampan och tummen upp lampan blinkar grönt hela tiden.
Har prövat att reseta båda två men ingen skillnad.
Såg att man kan logga in i både router och adapter men har inte lyckas få det att fungera.
Någon som har några förslag eller tips på hur man ska logga in i routern/adaptern?
/RH
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar