Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

htpc->avr255 inget ljud!

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 november 2008 - 23:25

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Hejsan!
Fick hem min avr255 idag (och uppdatera den utan problem förövrigt)

nu när jag kopplat htpc till avr255 vidare till projektor.
bild funkar fint men får inget ljud.

har ett gigabyte moderkort med reaktek HD audio manager
när jag går in på kontrollpanelen--->ljud och styrenheter så kan jag bara välja Realtek HD Audio output.
alltså inte hdmi som ljudutgång.
finns inte heller någon HDMI symbol i Manager programmet under bland dom andra digitala utgångarna som visas.
jag har installerat om drivruterna till de senast och trixat massa utan att lyckas få ljud
säkert nått jättelätt fel som jag hoppas kunna få hjälp med.

om det är nått viktigt jag missat skriva så säg så kompletterar jag.
mvh

Postad 07 november 2008 - 19:52

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
har suttit med detta hela dagen nu,...ingen som har någon ide?

Postad 07 november 2008 - 20:41

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Ljud via hdmi... Vad kör du för hårdvara?

Postad 07 november 2008 - 20:50

cAizer
  • cAizer
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har ett liknande problem. Köpte idag ett HD4350 och får inte ljudet mellan det och min avr255 att fungera. Kör HDMI via men är samma typ av drivisar. Testa köra kabeln direkt i TVn för att kolla så det inte var fel på ljudkortsdelen på grafikkortet. Icket funka fint där men förstärkaren plockar inte upp nån signal.

Någon som har någon aning?

Postad 07 november 2008 - 21:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Har ett liknande problem. Köpte idag ett HD4350 och får inte ljudet mellan det och min avr255 att fungera. Kör HDMI via men är samma typ av drivisar. Testa köra kabeln direkt i TVn för att kolla så det inte var fel på ljudkortsdelen på grafikkortet. Icket funka fint där men förstärkaren plockar inte upp nån signal.

Någon som har någon aning?

Har du hdmi på graffet eller kör du via adapter dvi-hdmi, om du har adapter så behövs en som klarar ljud via dvi tex atis egen.

Postad 07 november 2008 - 21:32

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Jag har ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H moderkort HDMI till Reciver--> projektor..
kan endast välja Realtek HD Audio output och INTE Reltek HDA HDMI out som den ska vara.
har ett svagt minne av att jag kunde välja de första gången jag installera datorn och då använde alla drivrutiner som kom med moderkortsskivan.
nu är den inställningen borta, har uppdaterat allt till senaste utan framgång..
formatera å installera om allt med skivan som följde med å prova lyckan kanske?
är rätt otaggad på att formatera om allt men finns de ingen annan lösning så.

Postad 07 november 2008 - 21:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag har ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H moderkort HDMI till Reciver--> projektor..
kan endast välja Realtek HD Audio output och INTE Reltek HDA HDMI out som den ska vara.
har ett svagt minne av att jag kunde välja de första gången jag installera datorn och då använde alla drivrutiner som kom med moderkortsskivan.
nu är den inställningen borta, har uppdaterat allt till senaste utan framgång..
formatera å installera om allt med skivan som följde med å prova lyckan kanske?
är rätt otaggad på att formatera om allt men finns de ingen annan lösning så.

Det är ingen inställning i bios för att skicka ljud via hdmi? Fick göra så på mitt asus mobo som hade native hdmi, stängde man av i bios så spela det ingen roll hur man ställde drivrutinen.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 07 november 2008 - 21:39.

Postad 07 november 2008 - 21:41

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
har varit där inne å rotat ett antal gånger, det enda man kan göra är att stänga av de inbyggda ljudet så man inte kan välja något i ljudstyrenheten..vilket inte hjälper så mycket :/ hittar inget någonstans om någon hdmi inställning

Postad 07 november 2008 - 22:15

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
har provat formatera å blåsa om allt från början nu...ingen skillnad..kan fortfarande inte välja hdmi ut någonstans..
har säkert spenderat 10 timmar här nu..

Postad 07 november 2008 - 22:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Jag antar att du har förstärkaren igång när du håller på med inställningarna, bör inte ha betydelse men man vet aldrig med datorer :)

Postad 07 november 2008 - 22:43

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
får inte fram den där ###### hdmi inställningen när jag kör utan förstärkaren heller utan bara hdmi mellan htpc->projektor...fattar inte asså..

Postad 07 november 2008 - 22:48

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
NUU!!! kom den inställrningrn fram...helt utan vidare...har inte instrallerat eller gjort NÅGONTING på länge..bara startat om 2ggr efter jag installlerat XMBC och virusprogram...helt insane....aldrig varit med om dess like..

Postad 07 november 2008 - 22:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

får inte fram den där ###### hdmi inställningen när jag kör utan förstärkaren heller utan bara hdmi mellan htpc->projektor...fattar inte asså..

Jag kunde inte välja digital out på mitt realtek-kort om jag ställde in de analoga högtalarna till multikanal, prova och sätt analogt ljud till stereo om du inte redan har det.

Postad 07 november 2008 - 22:54

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
nu när jag koppla om kablarna så försvann inställningen igen....

EDIT:
när jag kopplar mellan HTPC och projector direkt finns inställningen där..när jag kopplar via reciver så försvinner den.då kan jag alltså bara välja HD audio ut och inte HDA HDMI ut....
nått förslag?

Redigerat av emel, 07 november 2008 - 22:58.

Postad 07 november 2008 - 23:02

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Det finns en inställning i bios där du ställer in moderkortet på antingen "vga/dvi" eller "vga/hdmi". Här måste du välja rätt annars kan inget ljud komma igång.

När du kommer in i vista desktop så finns det en högtalarsymbol nere i högra hörnet. Håller du musmarkören över denna symbol kommer information upp om vilken audio device som används. Om hdmi ljudet ska fungera måste det stå det här(HDMI). Står det hdmi är det bara och köra. Lätt att prova dolby digital och dts i ljudkontrollpanelen med testljud vilket bör få din förstärkare att reagera.

Om inte detta funkar.

Höger klicka på symbolen och kolla in playback devices. Är hdmi utgråad? går inte att aktivera? Då betyder det att ditt moderkort är overtygad om att det inte finns en fungerande ljuddevice inpluggad. Dålig EDID implementering frpn antingen gigabyte eller h/k.
Har själv samma moderkort. Ibland tappas ljudkopplingen med min plasma. En omstart brukar lösa problemet men inte alltid. När det vart riktigt djävligt har jag vart tvungen att byta i BIOS till dvi- omstart- och sedan tillbax till hdmi för att rätt sorts handskakning ska uppstå med hdmi ingången på plasman.

Man bör tillägga att en del hifitillverkare klantat till edid i sina förstärkare. Rapporterar helt enkelt fel info till datorn. Yahama är tydlgen hopplösa. Hur det ligger till med h/k vet jag faktiskt inte. En del onkyo ägare har rapporterat att man fått det fungera på vissa hdmi ingångar men inte på andra. Tålls testas om allt annan inte funkar.....

-bonzi

Postad 07 november 2008 - 23:14

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Tack så mycket för utförlig info!
har provat ett par gånger att ändra vga/dvi och vga/hdmi, men den bara fetvägrar att ge mig HDMI som output i Managerprogrammet.
tar jag bort recivern får jag hdmi out direkt.
kan det vara något annat? vad ska de stå i programet? Digital PCM output DTS Interactive eller 2CH högtalare?

EDIT: Ger nu upp för idag..har suttit sedan kl 17...den visar HDMI ut när jag inte har reciver inkopplad så fort jag kopplar in den så får jag endast realtek hd audio ut..
blir inte klok på de..

Redigerat av emel, 08 november 2008 - 00:06.

Postad 08 november 2008 - 13:01

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
problemet kvarstår även idag...nya tips skulle vara på sin plats.. fan att köpa en pryl för närmare 70000kr så funkar inte ljudet från datorn....
finns de några andra alternativ? koppla optiskt ljud eller liknande? vill fortfarande få ut bästa möjliga 7.1 ljud.

Mvh

Postad 08 november 2008 - 13:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

problemet kvarstår även idag...nya tips skulle vara på sin plats.. fan att köpa en pryl för närmare 70000kr så funkar inte ljudet från datorn....
finns de några andra alternativ? koppla optiskt ljud eller liknande? vill fortfarande få ut bästa möjliga 7.1 ljud.

Mvh

Har du optisk ut från ditt ljudkort så är ju det möjligt, alternativt om du har koaxial spdif så funkar ju det också.

Såg att du ska ha optisk ut, så det bör gå bra glöm inte att ändra även i vissa program då till att använda spdif ut. Typ ffdshow, powerdvd eller vad du nu använder.

Visst är det surt att inte kunna använda prylarna som man tänkt sig, men det beror delvis på att datortillverkarna inte fullt ut följer olika standarder, delvis även på licenstvister och en stor rädsla från olika håll att datorn ska användas till att piratkopiera materialet med.

Postad 08 november 2008 - 14:00

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Tack åter igen!
så om jag kör optisk mellan htpc-->förstärkare så kommer jag inte märka någon skillnad i ljudkvalite jämfört om ja hade kört ljudet via hdmi? dvs ja kan fortfarande köra dts osv som alla filmerna är i?
jag tror fortfarande att de måste på nått sätt gå att få ljud via hdmi, alla andra kör ju så? måste vara någon liten grejj någonstans jag missat..frågan är bara vad.

mvh

Postad 08 november 2008 - 14:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Ja du får ut DD och DTS via den optiska, det är fortfarande inte många som använder hdmi för att skicka ljud, de flesta kör spdif, det man förlorar på att inte kunna använda hdmi är dolby true HD och DTS HD formaten dvs de nya formaten som finns på blu-ray och hd dvd, men även om man får ljud via hdmi så får man inte ut de nya formaten fullt ut beroende på programvara och drivrutiner.

Postad 08 november 2008 - 14:22

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Okej på så vis. tack så mycke :lol:
eftersom ja mest kollar på x264 filmer med DD 5.1 och DTS 5.1 så nöjer jag mig ;)
men det är altså en optisk kabel från moderkortet på htpcn till avr255an ja skall köpa mig idag då?
är de någon skillnad på kvaliten? såg att de fanns optiska 1metare för runt 100kr. vilket känns lite väl billigt?
mvh

Postad 08 november 2008 - 14:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Jag har personligen inte märkt någon skillnad mellan billiga och dyra optiska kablar, ljudmässigt iaf, däremot så känns kontakter lite mer gedigna på en dyrare kabel.

Postad 08 november 2008 - 18:23

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
sådär! nu funkar de kalas med den optiska kabeln!! en annan ganska dum fråga, är de "normalt" att behöva höja till -20db för att få vettig (ganska hög) volym?
med tanke på att den börjar på -99?

mvh

Postad 08 november 2008 - 21:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Brukar ligga runt -20--30 när jag kollar film och det blir inte vansinnigt högt, har en HK avr-145 och den börjar också på -99 så det är nog ganska normalt

Postad 09 november 2008 - 00:09

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
sweet!
nu är alla mina frågor slut för den här gången.
kommer lägga upp bilder när 135" duken kommer i veckan å när biogardinerna är på plats :lol: stay tuned!
tackar så mycket!

Postad 19 november 2008 - 23:34

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
På min HTPC har jag två devices för HDMI output, den ena är NVIDIA (har ett GeForce9300) och den andra är RealTek. Jag disablade Realtek devicen, i Device Managern, och kan njuta av ljud/bild via HDMI-kabel.. :P

Postad 22 november 2008 - 21:06

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Efter att ha spenderat dagar på detta skit så fixade jag en INF fil för AVR255 som kör över register informationen för skärmen (recivern) och EDID. Har nu HDMI ljud ut och knäppandet från högtalarna är borta (verkar inte vara över HDMI). Kan dock inte använda CCC längre för då återställer den EDID informationen och slår av HDMI med man är ju ändå inte i så stort behov av CCC om inställningarna redan är gjorda (fixen återställs dock vid omstart). Det verkar vara ATI som bör åtgärda sina drivrutiner så att korten kan kommunicera bättre med HDMI enheter. HK borde också se över denna förstärkare och dess DCC och EDID gränsnitt (känslig för störningar, kabel?). ATI korten har inga problem med mina två plasma apparater (Samsung och Pioneer).

Hoppas ändå någon av tillverkarna åtgärdar detta så man slipper denna fulfix.

INF-filen Bifogad fil  monsamp_avr255.inf.zip   1,34K   47 Antal nerladdningar om någon vill prova och komma med förbättringar.

Redigerat av Unregisteredb92a947c, 22 november 2008 - 21:52.

Postad 23 november 2008 - 12:34

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Hur installerar man denna .inf fil då? Högerklickade och valde install men det fungerade ej: "The INF file you selected does not support this method of installation".

Postad 23 november 2008 - 14:42

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Enhetshanteraren och välj den enhet (monitor) som blivit tilldelad receivern och uppdatera drivrutin.

Postad 29 november 2008 - 17:12

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hur installerar man denna .inf fil då? Högerklickade och valde install men det fungerade ej: "The INF file you selected does not support this method of installation".

Enhetshanteraren och välj den enhet (monitor) som blivit tilldelad receivern och uppdatera drivrutin.

Det funka inte som jag trodde. Men tillslut prova jag uppdatera drivruton från diskett. Då kan man välja vilken fil man vill uppdatera. Så är det iaf på Vista som jag har.

Jag kör med CCC och det funkar. Utan CCC kan jag inte välja tv:n som primär och enda skärm. Men problemet är att jag får bara 2-kanals ljud till min HK AVR 255. På recivern ställar jag in 5ch men allt jag får är höger och vänster fram samt centern och subbrn. Men inget ljud i bakhögtalarna. Jag har iofs bara kört mp3 via winamp. Då funkar ju inte bakhögtalarna med datorns högtalare heller.

Men det största problemet är att ljudet funkar bara om jag kör på upplösning 1280x720 med hdmi till recivern. Tv:s upplösning är på 1360x768 vilket går att ställa in men då funkar inte ljudet. Mycket konstigt, jag får prova mer senare eller i morgon när jag orkar. Men tack iaf TOTTE för .inf filen som löste ljudproblemet iaf.

Postad 29 november 2008 - 22:34

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Det fungerar!! Tack! :)

Var tvungen att stänga av CCC men sen verkar det fungera utmärkt :(

Eller den fyller inte hela tvn än men det löser jag nog snart.

Postad 12 december 2008 - 12:35

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Tänkte lämna lite info om INF filen jag gjorde. Verkar bara fungera i Vista. Tydligen har dom tagit upp denna fix med EDID Override på AVSForum. EDID Override tekniken kommer ursprungligen from Microsoft (i html).

Det märkliga är att den jag gjorde fungerade bra med Gigabyte GA-MA78GM-S2H och dess 780G men inte till det nya kortet jag köpte, Gigabyte GV-R455D3-512I (HD 4550). Ville ha 8 kanalers ljud också och det fick jag men ingen AC3 (DD) ellet DTS över HDMI. Har nästan rivit av det jag har kvar av kalufsen denna vecka för att få det att fungera. Läste i AVSforum och provade i desperation RandomFoe's EDID Override för Samsung LA46F81BD och Yamaha RX-V663 Receivern - och nu fungerar det perfekt! Helt otroligt, det fungerar inte med original EDID från AVR 255. Man kan undra vad H/K, ATI och Realtek pysslar med.

Hur som helst så fungerar nu min HTPC perfekt med dubbla TerraTec Cinergy S2 PCI HD, TerraTec Cinergy 2400i (dual tuner), LG Blueray, MediaPortal bla, bla - det har tagit fem år av byggande (förbannelse, olika prylar och nedläggning) och säkert 40k SEK innan man nu landat med ett fungerande system.

Bifogad fil  EDIDOverride.zip   985bytes   35 Antal nerladdningar från AVSForum om någon vill testa. (Länken dit har också en del info)

Postad 20 december 2008 - 15:02

emel
  • emel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
väcker denna stackars tråden till liv igen då jag fortfarande inte fått ljudet via hdmi att fungera, det är alltså det inbyggda på moderkortet.
vad kan jag göra? hjälper det om jag köper ett pci-e grafikkort, kan jag få borde ljud å bild från det då?. fattar inte hur jag skall lyckas.
anledningen till att jag frågar igen är att jag får ett sprak, precis som alla högtalarelement är trasiga när det är höga effetkter och explotioner på filmer. då kör jag via optisk kabel från moderkortet, och jag hoppas på att detta sprak försvinner om jag lyckas få ljudet att fungera via hdmi.
eller vad tror ni?

Postad 13 januari 2009 - 05:14

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

väcker denna stackars tråden till liv igen då jag fortfarande inte fått ljudet via hdmi att fungera, det är alltså det inbyggda på moderkortet.
vad kan jag göra? hjälper det om jag köper ett pci-e grafikkort, kan jag få borde ljud å bild från det då?. fattar inte hur jag skall lyckas.
anledningen till att jag frågar igen är att jag får ett sprak, precis som alla högtalarelement är trasiga när det är höga effetkter och explotioner på filmer. då kör jag via optisk kabel från moderkortet, och jag hoppas på att detta sprak försvinner om jag lyckas få ljudet att fungera via hdmi.
eller vad tror ni?

Tja!

de kommer inte att hjälpa att köpa ett PCI-e kort grafikkort eftersom signalen för ljudet kommer från ljudkortet eller via det inbyggda på moderkortet. denna signal kommer via 2 trådig kabel (Signal o gjord) alltså en coaxial
kabel denna signal är samma som körs i HDMI kabeln!

Om du skaffar ett PCI-e grafik kort måste en kabel anslutas till grafik kortet från SPDIF kontakten endra på det
inbyggda ljudkortet (på moderkortet) eller på instickskortet för att få ut ljudet via HDMI.
Eftersom du inte får något ljud från HDMI-kabeln så kan det ju vara så att ditt moderkort inte skickar ut ljudet till
den. (inte har stöd för detta) kolla på tillverkarens hemsida eller i manualen för moderkortet.

Tänk på att vissa DVI till HDMI adaptrarna inte har stöd för ljud! (o endast de nyare korten har denna funktion)

anledning till spraket misstänker jag att datorn försöker bearbeta signalen vilket resulterar till att förstärkaren
får felaktiga signaler. (Ändra ljudinställningar)

när man kör o vill ha DTS signal eller få ljudet via Optisk eller SPDIF/HDMI så ska ljudinställningarna
ställas in så den skickar signalen obehandlat ut till förstärkaren. (ska alltså ställas in i "pass through" hur de nu stavas)

(Felet kan också bero på att du har ett för dåligt ljudkort som inte klarar av att skicka signalen obehandlad.)

Hoppas detta löser dina problem

/Stefan

Redigerat av Unregistered6e98fd36, 13 januari 2009 - 05:39.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.