väcker denna stackars tråden till liv igen då jag fortfarande inte fått ljudet via hdmi att fungera, det är alltså det inbyggda på moderkortet.
vad kan jag göra? hjälper det om jag köper ett pci-e grafikkort, kan jag få borde ljud å bild från det då?. fattar inte hur jag skall lyckas.
anledningen till att jag frågar igen är att jag får ett sprak, precis som alla högtalarelement är trasiga när det är höga effetkter och explotioner på filmer. då kör jag via optisk kabel från moderkortet, och jag hoppas på att detta sprak försvinner om jag lyckas få ljudet att fungera via hdmi.
eller vad tror ni?
Tja!
de kommer inte att hjälpa att köpa ett PCI-e kort grafikkort eftersom signalen för
ljudet kommer från
ljudkortet eller via det inbyggda på moderkortet. denna signal kommer via 2 trådig kabel (Signal o gjord) alltså en coaxial
kabel denna signal är samma som körs i
HDMI kabeln!
Om du skaffar ett PCI-e grafik kort måste en kabel anslutas till grafik kortet från SPDIF kontakten endra på det
inbyggda
ljudkortet (på moderkortet) eller på instickskortet för att få ut
ljudet via
HDMI.
Eftersom du inte får något
ljud från
HDMI-kabeln så kan det ju vara så att ditt moderkort inte skickar ut
ljudet till
den. (inte har stöd för detta) kolla på tillverkarens hemsida eller i manualen för moderkortet.
Tänk på att vissa DVI till
HDMI adaptrarna inte har stöd för
ljud! (o endast de nyare korten har denna funktion)
anledning till spraket misstänker jag att datorn försöker bearbeta signalen vilket resulterar till att förstärkaren
får felaktiga signaler. (Ändra
ljudinställningar)
när man kör o vill ha DTS signal eller få
ljudet via Optisk eller SPDIF/
HDMI så ska
ljudinställningarna
ställas in så den skickar signalen obehandlat ut till förstärkaren. (ska alltså ställas in i "pass through" hur de nu stavas)
(Felet kan också bero på att du har ett för dåligt
ljudkort som inte klarar av att skicka signalen obehandlad.)
Hoppas detta löser dina problem
/Stefan
Redigerat av Unregistered6e98fd36, 13 januari 2009 - 05:39.