Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur viktigt är Watt egentligen?

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2009 - 09:17

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ja 2300W ut ur vägguttaget är absolut inte samma sak som 2300W totalt till högtalarna... Dels för att kondensatorerna kan leverera snabba stötar av kraft utöver den kontinuerliga effekten (som du sa). Men sen kan man inte räkna med att steget är 100% effektivt! I själva verket så ligger verkningsgraden på runt 50-60% för ett vanligt klass AB (runt 90% för klass D), resten blir till värme.

Hur fick du fram 210A? Finns det en formel eller måste man mäta?

Jag lyckades inte starta mitt steg med en 10A säkring i lägenheten... Så nu sitter det en C13 i skåpet. Fast det går fortfarande inte att starta om jag har resterande elektronik igång, måste starta steget före TVn eller datorn... Men det är för att den har en ganska stor kondensatorbank och en 4.5kVA ringkärnetrafo. Om det sitter någon softstart i vet jag inte... =)

konstigt att det inte startar på en 10 a säkring jag har 6 slutsteg på en 10a och har inga problem.

Postad 28 June 2009 - 09:24

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det handlar om stoftstart, ett måste på större steg och det har med strömrusningen att göra.

Postad 28 June 2009 - 11:08

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
För att svara på amperefrågan måste vi gå via ohms lag.

Det handlar om U=IxR triangeln vi lärde i o skolan. Basik fysik.

6a x 240v = 1440w typ

Teorilek!
På insidan av ett steg är det 63v spänning och en uteffekt på 441w vilket visar oss att internströmmen är 7a fullt utstyrt vid 8ohms last. Alltså behövs normalt inte mer än 7a för fullt utstyrning vid 8ohm. 4ohm ca 14a ner till 28a vid 2ohm 56a 1omh 112a 0,5ohm 224a 0,25ohm (hehe) Detta är normaldrift under varierande resistansförhållanden. Resistansen/impendansen är en variabel som påverkar förstärkarens uttag av ström. Impedansen varierar kraftigt mellan ibland 2,5-50ohm (se bild som visar 4-40ohm) under hela registret peak current är strömreserven som lagras i trafo samt kondensatorbank och den är jag aningen osäker på hur man får fram mätning på men den jämnar ut groparna och topparna i frekvensens gång och är klart egentligen overrated i normala lyssningssammanhang. För att behöva 200a måste det ju till en kortis.

En teorilek som ger lite känsla för var ampere är i stereodrift.

En konklussion av detta är dock att angivelsen A i stereosammanhang är av mindre värde egentligen. Vi behöver ju inte svetsar för att lira musik om inte våra högtalare är vansinnigt felkontruerade. ;) De som man kan utläsa är egentligen om maskinen är adekvat nog för drift av låga impedanser samt dynamiska toppar. Alltså med ampereangivelser.

Det är fortfarande effekten som är den viktigaste och primära indikatorn på hur stark en maskin är.

SÅ en normal högtalare med lägsta impedans av ca4ohm behöver inga assteg för adekvat drift utan sund konstruktioner som levererar normalt med ström. Det finns tyvärr alltför många apparater som inte klara 4ohms last med bibehållen effekt läs många mindre biorecivers.

Edit idiotisk meningbyggnad! :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av mr-välljud, 28 June 2009 - 12:36.

Postad 28 June 2009 - 11:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nice! Slutsteg för 40000 och högtalare för 500! B) När du skrev mycket headroom så skojade du inte!

Hur funkar det med klass D tycker du? Jag undvek det pga switchteknikens nackdelar, är det något du lider av? Eller du kanske inte märker det med högtalarna du har idag?

Jag menade ju vid en högtalarlast på 4A så klart, inte hur mycket stegen belastade vägguttaget! (Men det förstod du gissar jag =)

Jo, jag har för mig jag sett någonstans att dom kostat 40k... ;)
men kan inte vara helt 100% säker faktiskt... dom säljs ju inte längre nytt (vad jag har hittat) uta bara beggade...
Jag tycker det fungerar bra, väldigt bra till och med, dom låter prima och inte det minsta tråkigt i diskanten :)

Menar du att steget skulle lämna 4A ?!
den lämnar mycket mer än så... :D

vid 2ohm last och ca 1200w ut (om man maxar) så:

P=1200
R=2

P=I^2xR

=> I^2=P/R

=> I= (Roten-ur) P/R

Svar: ca 25A

Det är lurigt detta med effekter och headroom..

En högtalare av vettig kvalité klarar en peakeffekt på 1000w utan problem men angiven effekt på elementet är Maximal effekt under kontinuerlig drift. Läs då in en peak på DISTFRI effekt på 1000w.

"(saxat ur en spec) Med Scan-Speak 7:an och ny diskant. Ger stor ljudbild, välupplöst med bra bastyngd. .... Allround och tål mycket effekt. 38Hz - 20kHz , 93dB, 8 ohm .... Effekttålighet (kontinuerligt/peak): 200/800 Watt Känslighet: 99 dB "

Även en högtalare, eller iaf vettiga sådana har headroom för att kunna agera mycket flytande till musiken och omfamna alla hi/low notes på ett vettigt vis. Det är detta som är en högtalares möjlighet till dynamik, högtalaren är dynamisk/musikalisk (det sista felaktigt men en ofta brukad term). Läs dock inte in Proson/Dynavoice i detta utan seriösa tillverkare.

En sak till angående effekt taget ut väggen.

Lite lurigt men 2300w som de flesta får ut räcker ganska långt eftersom de flesta, alla utom möjligen en jag vet om, förstärkare har inbyggd nätdel dvs en transformator och en kondingbank som skapar effektöverförd till flr att nanosnabbt kunna leverera kraft långt över väggens kapacitet.

Väggen har ett current flöde på 10a vilket är lite i hifisammanhang. mitt biosteg kan leverera 210a under ett snabbt förlopp och dessutom är den snabb att återställa detta överflöd till en nyurladdning, allt händer mellan basgångarna. Detta göra att väggen inte begränsar så mycket som man kunde tro. Har man många stora tunga steg är det risk för säkringarna men det är nog i byggen som vida överstiger normaliteter.

jo vist är det så ;)
Men fortfarande så är 1200w väldigt mycket och det beror på vad man spelar för materiel också som sagt...

Ja 2300W ut ur vägguttaget är absolut inte samma sak som 2300W totalt till högtalarna... Dels för att kondensatorerna kan leverera snabba stötar av kraft utöver den kontinuerliga effekten (som du sa). Men sen kan man inte räkna med att steget är 100% effektivt! I själva verket så ligger verkningsgraden på runt 50-60% för ett vanligt klass AB (runt 90% för klass D), resten blir till värme.

Hur fick du fram 210A? Finns det en formel eller måste man mäta?

jo, så är det ju, Man får ju inte ut allt (tyvärr...) en del eller i vissa fall väldigt mycket går till värme.. ;)
Men det e lite det som är det fina med classD steg, det är att man slipper det... mitt steg drar nästan inget alls mer än vad den levererar.... och har dra med backupp, så det ska till ena fruktansvrt långa/jobbiga urladdningar för att stegen ska börja dra mer ström alls faktiskt... ;)

formel i mitt inlägg :unsure:

Redigerat av DVD-ai, 28 June 2009 - 17:59.

Postad 28 June 2009 - 12:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag har gått och funderat på om det blir några problem för mej när jag ska bygga mina subbar sen ?
Jag kör ju min Z11:a, fyra aktiva subbar, två A-500, (projje och PS3 lär väl inte dra många watt), men kommer det bli problem sen när jag ska köra två Maelstrom X på mitt EP 2500 och allt ska dras med 1,5 m2 på en vanlig automat-tia ?

Postad 28 June 2009 - 13:04

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag har gått och funderat på om det blir några problem för mej när jag ska bygga mina subbar sen ?
Jag kör ju min Z11:a, fyra aktiva subbar, två A-500, (projje och PS3 lär väl inte dra många watt), men kommer det bli problem sen när jag ska köra två Maelstrom X på mitt EP 2500 och allt ska dras med 1,5 m2 på en vanlig automat-tia ?

Troligen inte.

Postad 28 June 2009 - 16:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vid starten av min Hegel H1 så har en säkring utlösts på jordfelsbrytaren några gånger. Jag antar att förstärkaren behöver mycket startström. Jag trodde att jag var tvungen att byta till en segare säkring, men kollade vad som mer satt på samma lina. Det visade sig att datorn satt samma lina så jag kopplade den till ett annat uttag och nu fungerar allt igen.

Redigerat av Glidtassen, 28 June 2009 - 16:53.

Postad 28 June 2009 - 17:35

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

du kör alltså bi-ampat..?!
testa brygga och kör en till varje högtalare i stället, ger bättre resulötat... :)

1. Går det att brygga vanliga 2-kanalare ?
2. Hur kapabel vet jag att att mina Denon PMA-860 är i 2ohm? Enda mätvärden jag fått tag på är följande:
2x80w RMS 8ohm kontiniuerligt båda kanalerna i drift 20hz-20khz 0,01%THD
2x135w RMS 4ohm kontiniuerligt båda kanalerna i drift 20hz-20khz 0,07%THD

Postad 28 June 2009 - 17:38

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

2. Hur kapabel vet jag att att mina Denon PMA-860 är i 2ohm? Enda mätvärden jag fått tag på är följande:

Skulle tro att närmare 2ohm kommer trissorna att få frispel och tillslut l'mna in. Få normala maskiner är lämplig i 2ohms och tyvärr många/de flesta av dussinmaskinerna är inte ens lämpliga i 4ohm. pma860 har inga problem med 4 dock och den kommer att utan bråk klara 4ohms högtalare som peakar iohm men testa inte mer.

Postad 28 June 2009 - 18:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Bror ju på steget, jag vet inte... det får du kolla upp vad dom säger om det, om det går att göra snabbt/smidigt eller om det är modd som gäller då...

Postad 28 June 2009 - 23:03

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

För att svara på amperefrågan måste vi gå via ohms lag.

Oj, tack för ett utförligt svar! =)

Menar du att steget skulle lämna 4A ?!
den lämnar mycket mer än så... :)

Driver du med mig?
Du skrev:

Jag har just nu 1200w+@4ohm att tillgå till var av mina högtalare, så där finns det headroom... ;)

Då frågade jag vad det var för steg som klarade det. Thats it!

Edit: Hoppsan, nu såg jag att det är jag som har skrivit 4A istället för 4Ω... Då förstår jag varför du inte förstod vad jag menade! Sorry.. ;)
Tänk vad sömnbrist kan göra med skallen...

Redigerat av -danjel-, 28 June 2009 - 23:07.

Postad 29 June 2009 - 07:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Edit: Hoppsan, nu såg jag att det är jag som har skrivit 4A istället för 4Ω... Då förstår jag varför du inte förstod vad jag menade! Sorry.. ;)
Tänk vad sömnbrist kan göra med skallen...

Hehe, lungt, jo men då förstår jag :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.