Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inspelning av högtalare: hur?, vilken volym?

102 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 maj 2005 - 10:56

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Hehe, ja förra veckan hade jag de stod och spelade medans jag jobbade. Är nog lika bra att fortsätta med det ett bra tag till då :unsure:

Redigerat av danielsundmark, 04 maj 2005 - 10:57.

Postad 30 maj 2005 - 15:32

Machinegunjoe
  • Machinegunjoe
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Fick ett samtal från fyndbörsen idag där de sa att mina högtalare kommer i veckan, tyvärr inte alla men det var ju alltid något med tanke på jag väntat i 3 veckor.

Min fråga är, hur spelar man bäst in dom?

Hur lång tid tar det innan de är inspelade och hur högt ska man spela?

Sen så får jag ju inte alla högtalare på samma gång...ska jag vänta med att spela in dom tills alla är på plats?

Infinity Beta 50, 20 samt c360 är det de handlar om.

//N

Postad 30 maj 2005 - 15:57

Unregistered185f71a3
  • Unregistered185f71a3
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
En enkel variant är ju att låta de högtalare som du fått hem att spela musik från radion eller cd (på repeat) ett par arbetsdagar, på "normal" volym.

Finns säkert snabbare/effektivare sätt men tror detta kommer funka helt ok.

/ Davis

Postad 30 maj 2005 - 16:00

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Undvik radiokanaler mer hög dynamisk kompression bara. Det är inte nyttigt under inspelningsprocessen.

Postad 30 maj 2005 - 16:12

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0

Undvik radiokanaler mer hög dynamisk kompression bara. Det är inte nyttigt under inspelningsprocessen.

<{POST_SNAPBACK}>

Förklara gärna varför detta ej är "nyttigt" för oss gröngölingar inom ämnet

Postad 30 maj 2005 - 16:17

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hej :)

Man spelar in dem genom att låta dem spela precis som vanligt med den musik man gillar att lyssna på. Hur lång tid det tar beror helt på högtalaren men den mest uppenbara förbättringen (om det blir någon) inträffar troligen under de första 20-30 timmarna.
Sedan finns det givetvis lika många sätt att snabba på denna procedur som det finns trådar om inspelning av högtalare på detta forum :lol:
Vill man spela högt och länge utan att störa någon så kan man fasvända den ena högtalaren genom att byta plats på plus och minus, ställa dem tätt i hop med högtalarelementen mot varandra och sedan mata förstärkaren med en monosignal. Ljudet från de två högtalarna "tar då ut varandra" och med ett tungt täcke över hela ekipaget så lär det inte låta mycket <_<

Det enklaste är dock att helt enkelt bara använda dem.

Postad 26 juni 2005 - 21:56

TygelBy
  • TygelBy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt göra ett försök att "spela in" ett par nya högtalare så snabbt som möjligt. Idén är att ställa dom i en ljudisolerad låda, riktade mot varandra med den ena högtalaren fasvänd, sätta på en cd trycka på repeat och låta dom spela oavbrutet i 5-6 dygn. Är det en bra idé, eller finns det nå't bättre sätt?

-Kan högtalarna ta skada av att spela i denna "låda" så pass lång tid i ett streck?
-Hur hög volym måste jag ha för att det skall göra någon "nytta"?
-Kan högtalarna stå hur nära varandra som helst?
-Hjälper det att spela olika typer av musik eller räcker det med att få alla element i högtalarna att "jobba" under inspelningen (kan jag köra samma CD hela tiden)?

/TygelBy

Postad 26 juni 2005 - 22:39

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1 800 inlägg
  • 0
Här har du mina teorier:

-Kan högtalarna ta skada av att spela i denna "låda" så pass lång tid i ett streck?

Hur lång tid den spelar i ett streck spelar ingen roll.
Det är den totala speltiden, åldern, miljön och hur man spelar som påverkar en högtalares livslängd.

-Hur hög volym måste jag ha för att det skall göra någon "nytta"?

Lagom högt skulle jag tro.

-Kan högtalarna stå hur nära varandra som helst?

Så länge de inte nuddar varandra så går det bra.

-Hjälper det att spela olika typer av musik eller räcker det med att få alla element i högtalarna att "jobba" under inspelningen (kan jag köra samma CD hela tiden)?

Det viktiga är att hela frekvensområdet spelas upp så att alla högtalarelement, från bas till diskant få arbeta.
Helst en CD med intensiv musik med bra dynamik och brett frekvensområde. Inga lugna smörlåtar här.
Ett alternativ är radio. Där är musiken varierande men inte så dynamisk.
Då slipper CD-spelaren gå hela tiden också.

/Heron

Postad 27 juni 2005 - 09:10

TygelBy
  • TygelBy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Det viktiga är att hela frekvensområdet spelas upp så att alla högtalarelement, från bas till diskant få arbeta.
Helst en CD med intensiv musik med bra dynamik och brett frekvensområde. Inga lugna smörlåtar här.
Ett alternativ är radio. Där är musiken varierande men inte så dynamisk.
Då slipper CD-spelaren gå hela tiden också.

Har du nå't bra förslag på "inspelningsmusik"? Radio är inte något alternativ, högtalarna skall spelas in med en gammal stärkare utan radio... i garaget.

Alltför tung rock (Sepultura/Megadeth/Slayer/Anthrax...) är det väldigt ont om i vårt hem, annars finns de flesta typer av musik...

/TygelBy

Postad 27 juni 2005 - 13:33

Unregisterede88b53d6
  • Unregisterede88b53d6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
radio är ju det bästa, (fick jag höra när jag läste teknisk akustik iaf.) men då utan någon kanal, utan bara brus, och eftersom det är vitt brus så innehåller det alla frekvenser.

aha såg nu att du inte hade en radio.. okej, då var det inte så mycket till hjälp. B)

Redigerat av Unregisterede88b53d6, 27 juni 2005 - 13:35.

Postad 27 juni 2005 - 18:46

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

• 561 inlägg
  • 0
Fråga: Är vitt brus det bästa att spela in högtalare med ?

Svar: Nej , helt kass pga för liten toppvärdesfaktor , samt för lite enrgi där det behövs. Bättre att spela bredbandigt och högdynamiskt material, tex. musik.

Postad 08 juli 2005 - 09:03

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Tråden är kanske död...

Men jag är uppe i ca 150 timmar på mina 122'or och det börjar märkas en skillnad... det verkar inte alls omöjligt att det behövs uppåt 500 timmar för att de skall vara helt inspelade...

Missförstå mig inte. Det låter BRA redan nu. Det blir bara bättre occh bättre...

:D

Postad 08 juli 2005 - 10:23

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1 317 inlägg
  • 0
Att alla ska oroa sig?! Dom blir hu automatiskt inspelade med tiden :D

Postad 08 juli 2005 - 10:37

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
jag är inte det minsta orolig. :D
Tror dock att det finns de som packar upp sina högtalare och undrar när de får sin "slutgiltiga" karaktär...

Postad 08 juli 2005 - 10:43

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1 317 inlägg
  • 0
Jo..man ska ju inte vänsta sig att ett par 5k högtalare låter som ett par 80k efter 500h typ.

Saker och ting blir bättre på resans gång..de är min beskrivning om inspeling :D

Postad 08 juli 2005 - 10:55

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Jo..man ska ju inte vänsta sig att ett par 5k högtalare låter som ett par 80k efter 500h typ.

Saker och ting blir bättre på resans gång..de är min beskrivning om inspeling :D

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det verkar lite väl optimistiskt. Tror du någon gör det? :lol:

Klart att grejerna behöver röra på sig lite innan det lossnar och börjar låta som det är tänkt... Om man tycker det är ointressant så är detta kanske inte rätt tråd...
:rolleyes:

Postad 27 augusti 2005 - 00:47

Caveron
  • Caveron
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag är minst sagt ny på hela området med högtalare och subbar etc, men efter att ha läst ett antal inlägg både i detta och andra forum/guider så verkar inspelningen vara väldigt viktig för att få högtalare att låta bra.

Min fråga gäller därför vilken volym man bör hålla sig till under inspelningen. Ska man hålla nere volymen och "krypa fram" för att inte riskera att skada elementen eller ska man gärna vrida upp volymen till samma volym man tänker spela senare? Många talar om 100-200h inspelningstid, och är det då verkligen rimligt att vänta så länge innan man höjer till den volym man tänkt sig? Eller spelar det ingen större roll utan man kan hålla samma volym, bara det att det låter bättre efter några veckor?

Postad 27 augusti 2005 - 01:12

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2 015 inlägg
  • 0
Hej

Det viktiga med en inspelning är ju att elementen får röra på sig. Men man behöver oftast inte spela speciellt högt för det...
Du kan t ex låta fm bandet stå på och brusa på lagom volym medans du/ni är på jobbet.

Och ja... man kan hålla samma volym från början, förutsatt att man inte höjer så det krasar... men det är jag övertygad att du förstår.
Lyssna som vanligt, så märker du väl när/om du upplever ett bättre ljud sen.

Mvh
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 27 augusti 2005 - 01:14.

Postad 27 augusti 2005 - 01:39

Caveron
  • Caveron
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack, det var precis den typen av svar jag ville ha. Självklart är jag medveten om att jag inte kan vrida på så att det låter illa i högtalarna. Jag visste bara inte om man skulle hålla en särskilt låg volym under själva inspelningen eller om man kunde spela om vanligt.

OT: Jag är helt nöjd med ljudet i mina högtalare redan efter några dagar, så hur stor skillnad gör egentligen inspelningen för "otränande hifi-öron"?

Postad 27 augusti 2005 - 01:51

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2 015 inlägg
  • 0
Svårt att ge dig en skala, typ.
Men jag tror att du kommer att märka det som att ex basarna spelar lite mer tajt (torrt) och inte så stelt och bumligt.

Röster kan också mejslas ut ytterligare gällande. Lite naturligare... lite mera avslappnat

Diskanterna , ja ... men på det hela taget kan man säga att det blir ett litet lugn över musiken... ungefär som det skakats på plats...
(kanske lite konstig liknelse, men hoppas att du förstår vad jag menar ?)

Mvh
Passerati

Postad 28 augusti 2005 - 18:23

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Om allt går som det är tänkt så ska jag få hem en helt ny uppsättning högtalare i veckan bestående av Swan Diva 6.1, Swan Diva C3 och Mirage Omni-250.
Eftersom jag vill spela in grejjerna så snabbt som möjligt undrar jag om det finns något Pink noise ljudspår att ladda ner någonstans? Jag har sökt litegrann men har inte hittat något.

Jag har heller ingen kalibreringsskiva med ett sådant ljudspår integrerat så det är internet som gäller.

EDIT: Nu hittade jag en källkod med en generator som tillverkar ett ljudspår som går igenom hela registret och ligger på ca 7 min i hyffsat bra kvalite (706 kbit/s, 44100).

Finns det någon som är duktig på att programmera och kan svara på hur pass enkelt det är att öka ljudkvalitén på detta ljuspår? Det är ju inte riktigt cd kvalité som det är nu.

Redigerat av bjornsva, 28 augusti 2005 - 19:04.

Postad 28 augusti 2005 - 20:04

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Ta hem en tongenerator och testa gratis i 30 dagar här istället. Där kan du själv på ett enkelt sätt tillverka en pinknoise fil och bränna ner på skiva.

Tongenerator

Postad 28 augusti 2005 - 20:44

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0

Ta hem en tongenerator och testa gratis i 30 dagar här istället. Där kan du själv på ett enkelt sätt tillverka en pinknoise fil och bränna ner på skiva.

Tongenerator

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset. Det var ju busenkelt att skapa ett pink noise där. Jag kommer sätta denna + pink3.wav (som finns i mitt första inlägg) på repeat ett par dagar så får vi se vad som händer :unsure:

Efter att själv ha hört bägge så verkar pink3.wav vara att föredra, den fick verkligen basen i mina datahögtalare att fladdra.

Postad 28 augusti 2005 - 20:47

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Tongenerator

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset. Det var ju busenkelt att skapa ett pink noise där. Jag kommer sätta denna + pink3.wav (som finns i mitt första inlägg) på repeat ett par dagar så får vi se vad som händer :unsure:

Efter att själv ha hört bägge så verkar pink3.wav vara att föredra, den fick verkligen basen i mina datahögtalare att fladdra.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var så lite så. Lycka till och håll oss uppdaterade om fortsättningen...

EDIT----Tryckfelsnisse....

Redigerat av Unregisteredeb2b50da, 28 augusti 2005 - 20:48.

Postad 11 september 2005 - 10:13

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
// Frågan flyttades hit från en annan tråd // alpha

Hej!

Är nybis på området (och i forumet ;) )så jag vill ha lite råd, synpunkter, erfarenheter på området.

Hörde att det tar typ 100-150 timmar eller mer att spela in högtalare
Vilken typ av musik? Vilket sätt går snabbast?

Tack på förhand!

Mvh

Wecco

Redigerat av Unregistered1082, 11 september 2005 - 15:48.

Postad 11 september 2005 - 10:24

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Tiden det tar varierar mellan olika typer av högtalarelement. Det finns speciella inbränningsspår med modulerat brus som låter lite som industriell hardcore fast med mer behaglig diskant: XLO Reference Recordings - Test & Burn-in CD

Postad 11 september 2005 - 10:43

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Tack för rådet!

Vart kan man få tag i denna???

Postad 11 september 2005 - 10:53

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Om din lokala hifi-handel inte har den så finns den här http://www.amazon.co...0301240-7066331

Det finns förstås inget som hindrar att du använder vanlig musik med krävande bas/mellanregister/diskant för att bränna in högtalarna. Det låter bara inte så roligt alla gånger.

Postad 11 september 2005 - 11:50

Lindfors
  • Lindfors
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Är inne på samma sak, kan ni rekomendera några vanliga låtar som lämpar sig bra för inspelning? Kan man då köra dessa på repeat en dag och på så vis få en bra inspelning av högtalarna?

Postad 11 september 2005 - 11:51

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Tack!

Har funderat på att fixa en skiva med någon klassisk musik, vad tror du om det??
Fast grannarna blir kanske irreterad om dom får höra klassisk musik i några veckor ;)

Ska kolla med hifi klubben ang. ditt förslag!

Postad 15 september 2005 - 16:36

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är helt nybliven ägare till en Marantz SR5500 och ett par Elac FS 108.2 och jag har just börjat bränna lite flamskyddsmedel :P. Dvs jag har just apterat IXOS (SW511T)-kablarna med bananpluggar, kopplat in och börjat spela. Betyg kommer senare men högt kommer det bli kan jag säga reda nu. ;)

Best Sound talade om en inspelningstid på ca 100 timmar eller mer för högtalarna har jag för mig. Låter ganska mycket men har väl kanske att göra med att det sitter aluminum i elementen t ex? Tänkte bara höra efter vad ni har för kunskaper och erfarenheter kring inspelning av nya grejer. Bör man undvika musik med extremt mycket bas på väldigt hög volym eller dyl. nu i början t ex?

/Mattias

Postad 15 september 2005 - 16:44

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Här har du ett ypperligt tillfälle att testa forumets sökfunktion. Du kommer garanterat finna mängder av info om inspelning av högtalare

Postad 15 september 2005 - 17:12

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Här har du ett ypperligt tillfälle att testa forumets sökfunktion. Du kommer garanterat finna mängder av info om inspelning av högtalare

<{POST_SNAPBACK}>

Började faktiskt i den änden men ordet inspelning genererar ett ganska mastigt träffresultat med kraftig spridning ;)

Redigerat av Unregistered8c28e27a, 15 september 2005 - 17:14.

Postad 15 september 2005 - 17:32

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
De flesta högtalare har en inspelningstid på ungefär 100-200 timmar innan elementen har mjukat till sig ordentligt.

Jag har för mig att det har diskuterats en hel del om det här med om man kan spela högt med mkt bas direkt eller om man ska vara lite snäll i början.
Vissa tycker att det är lika bra att dra på ordentligt först medans andra tycker att man ska ta det lite lugnt i början.

Själv så tog jag det lite lungt när jag spelade in mina för det går ganska så fort ändå.

Postad 15 september 2005 - 17:37

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Spela du på som du brukar göra.

Postad 15 september 2005 - 21:12

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Började faktiskt i den änden men ordet inspelning genererar ett ganska mastigt träffresultat med kraftig spridning

Jaha, vad är det för fel på den här tråden som är en av de första som dyker upp efter en sökning på inspelning....?

Postad 16 september 2005 - 11:57

Unregistered004689fc
  • Unregistered004689fc
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har hållit på ett tag att köpa mej ett komplett 7.1 Mirage system ett tag nu.
Först så köpte jeg mej en Center och en Bakre Surre. Hade kvar mina gamla frontar och ett par JBL som bakhögtalare.
Det funkade bra. Inte perfekt med ok.

Sen kom jag över lite Mirage billigt då serien skulle läggas ner. Så nu har jag ett par Omni 260 som frontar,
Omni 60 som bak och så passade jag på att köpa till 1 FX till så jag fick 7.1 system.

Det första jag märkte var att ljudet skilde sej mellan de bakre FX´arna. Jag hade ju haft en sedan innan. Ca 4 mån.
Den var helt klart inspelad. Ljudet vart mkt mjukare än i den nya som var ganska hård och snärtig i tonen.
Märktes mest när man skulle kallibrera och det skickades korta snabba testpulser till högtalarna.

Men sen ställde ju förstärkaren in varje högtalare så dom skulle låta så lika som möjligt. "En Pioneer 2011".
Nu har jag haft mina Mirage i ca 1 mån. Och nu börjar det hända grejer.. :P Nu kommer ljudet... :D

Satt i går och spelade en massa gamla CD´s och blev bara mer och mer nöjd med Mirage´s Omnipolära ljud. Fantastiskt.

Min anläggning är som sagt köpt för att vara till en dedikerad hembio så smånigom. Bor för tillfället i L-het så det får bli lite kompromisser nu.
Men till film har det alltid funkat bra.. helt kanon spridning på frontsystemet. Men jag har alltid trott att det mkt berodde på Centern som ju också är Omnipolär.

Men tji fick jag. ;) I går så lyssande jag på Stereo signaler. Endast frontarna och subben som spelade. Men jag satt hela tiden och trodde att centern var på.
Var tvungen att gå fram och lyssna på centern för att kolla att den inte spelade. och det gjorde den inte. Men ljudet tycktes komma därifrån. :D
Helt enorm ljudbild som Mirage 260 levererar. Nu när dom blivit inspelade är dom suveräna.
Kanske något basfattaiga i nedre registret men jag har beställt ett par subbar som skall kompletera det.. :D

Nu svävade jag ut en aning från ämnet men jag tvungen att lovorda Mirage lite.
Inspelning behövs helt klart! Ljudet blir mkt mjukare och behagliare efter ett tag.
Jag har inte kört någon inspelnings-skiva.. har iofs The Calibrator och där finns ju bra spår. Men jag har bara kört vanligt tv-ljud, film, musik osv..
Så alla som köper nya högtalare och är lite "missnöjda" bara spela på.
Ljudet kommer att bli bättre och bättre.. så blev det för mej i alla fall.. :D

Postad 16 september 2005 - 14:42

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Sätt bara på nån skiva ni tycker om och låt den gå på repeat i en 2 veckor så där. Sen är nog de flesta högtalare inspelade ;)

Postad 16 september 2005 - 19:20

ablind
  • ablind
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej alla glada, är det så att ett hemmabiosystem också mår bra av att spelas in.. Alltså, ett Sony HT-DDW870 paket hemmabiosystem?

Postad 16 september 2005 - 19:58

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0

Hej alla glada, är det så att ett hemmabiosystem också mår bra av att spelas in.. Alltså, ett Sony HT-DDW870 paket hemmabiosystem?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp!

Postad 17 september 2005 - 03:17

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2 015 inlägg
  • 0

Började faktiskt i den änden men ordet inspelning genererar ett ganska mastigt träffresultat med kraftig spridning

Jaha, vad är det för fel på den här tråden som är en av de första som dyker upp efter en sökning på inspelning....?

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena

Det är väl jättebra om du får upp väldigt många trådar. Och då är det väl ingen idé att starta en ny ?
Efterssom det då redan finns väldigt mycket information i just detta ämne.

En liten parentes:
https://www.minhembi...showtopic=75230

I denna länk förklarar Franz i inlägget från Nov 7 2004, 02:33, hur sökfunktionen fungerar.
Så om du läser på lite, kommer du att kunna spec. och sök lite mera exakt när du vill detta.

Mvh
Passerati

Postad 17 september 2005 - 07:47

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Klart man ska spela in grejerna innan man gör en seriös bedömning.
Normal lyssningnivå eller användning av en inbränningsskiva fungerar tillfredställande. Att ha grejerna på dygnet runt fungerar säkert bra det med.

mvh

Postad 29 januari 2006 - 14:56

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Är det viktigt att spela in även bipoler?
Hur gör ni med subben, låter ni den vara med hela tiden?

I början av tråden skriver
[quote name='EuphoniC' date='Oct 8 2003, 13:30 ']

"Det är nog ingen risk att du ska spela sönder ett par icke inspelade högtalare. Det handlar mer bara om att man inte får det ljud man har köpt förrän man har spelat dom i ett visst antal timmar.

Subwoofers däremot bör du väl ta det lite lugnare med eftersom högtalarelementet rör sig mer än på en vanlig högtalare."

Postad 04 september 2006 - 18:50

Skorpionking
  • Skorpionking
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hur länge ska man spela in högtalarna? o på vilken volym innan man törs testa dem fullt ut.

peace ;)

Redigerat av Skorpionking, 04 september 2006 - 18:51.

Postad 04 september 2006 - 18:52

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Vad e det för typ av högtalare?

Postad 04 september 2006 - 19:44

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Använd du högtalarna som vanligt.

Postad 04 september 2006 - 20:37

Skorpionking
  • Skorpionking
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det är en center "Infinity Beta c360" Nyaste familje medlemmen :)
o sen tänkte jag bara i största almänhet bara.
Peace B)

Redigerat av Skorpionking, 04 september 2006 - 20:40.

Postad 04 september 2006 - 21:29

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
De e bara att spela på som du gör i vanliga fall.

Postad 05 september 2006 - 13:09

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Alla högtalarelement behöver såklart viss tid av inspelning :)
Vissa mer än andra och tvärtom.

En sak som kan vara bra att veta... Ju högre du spelar (alltså inom högtalarnas linjära område förstås,
man vill ju inte riskera att förstöra dem) desto snabbare "spelas de in".
Detta eftersom själva grejjen med "inspelning" är att mjuka upp upphängningar i elementen.
Ju mer de får motioneras (större slaglängd) desto snabbare mjukas upphängningarna upp.
Rätt så självklart när man tänker på det så.

Ett högtalarelement tål heller inte mindre effekt innan det är inspelat som efter.

Däremot så ska ni inte åka hem o dra på så högt att det börjar låta distorderat bara för att spela
in elementen snabbt.. Det mår de förstås inte bra av.

Vissa högtalare (som är väldigt ljudtryckkapabla) kan dock vara rätt så jobbiga att spela in, eftersom
de behöver spelas väldigt högt innan de börjar på att jobba mycket alls.
Så där är det liksom bara att välja... 100 h på HÖG volym eller 500 h på lagom volym innan det börjar
låta behagligt av högtalarna. B)

Postad 12 september 2006 - 18:33

Unregisteredf5640073
  • Unregisteredf5640073
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag är riktigt oroligt nu. :unsure: Fick idag hem ett paket från Fynda.se med Dynavoice M65 och Dynavoice egen förstärkare. http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2411 När jag packade upp försärkaren så såg jag att det verkade ha fått en smäll av något slag, för det var en liten nedbucknig på den (se bild), men ivrig som jag var provade jag den ändå. Efter att ha kopplat ihop allt satta jag mig ner i soffan för att lyssna. Först ut blev lite hårdrock och liknande, på en ganska hög volym. När jag sedan bytte över till vis-låtar hörde jag en stark distorition på allt ljud, speciellt mellanregistret.

Det låter riktigt illa nu. Har tvärr ingen annan försärkare att testa med eller högtalare att koppla in, så jag kan inte avgöra vart felet ligger. Någon som har någon bra gissning? Har nu skickat ett mail till fynda och väntar på svar.

Bifogad fil  PICT5002.JPG   151,26K   65 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredf5640073, 13 september 2006 - 10:20.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.