Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ok, vad tusan är det här?

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2003 - 12:15

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Vad är detta? Något man skulle våga köpa? Säljes ut rätt många av samma sort på tradera.

Under en period av 8 månader har 4J-Netshop AB i samarbete mellan vår egen ljudingenjör och Koda sällskapets utvecklingsavdelning, arbetat på framställningen av sessa monsterhögtalare som endast kan köpas genom 4J-Netshop AB.
Vi har i denna period lagt ned mycket tid på nästa generations högtalare i den överdimensionerade klassen och vi kan nu presentera högtalare i ett super material med suveränt ljud, oavsett om du skall spela upp en film via en liten surroundförstärkare eller om du köper till en stor aktiv subwoofer så är den ideal

SPECIFIKATIONER
På dessa högtalare har man lagt mycket vikt på ren råstyrka och vi är stolta över att kunna presentera följande fakta som:
1 x 1 tums diskant
1 x 5 tums mellanregister
2 x 10 tums bas med varsin basreflex för bättre ljudåtergivning. Basreflexen är placerad baktill i högtalarlådan för att lägga ut ljudet direkt i väggen.

DIMENSIONER
Det är klart att när man talar om plywood och och 2 st 10 tums basar som var och en väger ca 3 kg, så kräver det volym, och högtalarna är därför också enormt stora.
Måtten är 1150 x 310 x 368 mm och vikten är 24 kg per högtalare. De är är så stora att du skulle kunna ha en stor blomkruka ovanpå utan att den når utanför kanten på högtalaren så avstå för effekten av dessa högtalare tillhör inte den normala ljudnivån så krukan kommer att skaka sönder. :()

EFFEKT
Fulde 500 Watt per högtalare i RMS standard (inte PMPO)
Impedancen är 8 Ohm
Sensitivitet 89 dB +/- 2 dB
Frekvens 35 hz ~ 20 Kz
Crossover effekt är 900 hz ~ 3500hz

Tradera
Postad bild

Postad 27 November 2003 - 12:19

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
deras egen ljudingenjör ? å koda församlingen ? :( jag är skeptisk ....

Postad 27 November 2003 - 12:24

Unregistered522354f2
  • Unregistered522354f2
  • Lärjunge

• 405 inlägg
  • 0
Bara skräp! Motivering överflödig.

Postad 27 November 2003 - 12:26

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Jo Koda är ganska kända för sina överdrivna beskrivningar på sina högtalare! Skrattretande... därmed inte sagt att dom skulle låta illa, det vet jag inget om! Men jag hade ju funderat både en och två gånger innan jag hade köpt dessa.... :(

Postad 27 November 2003 - 12:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Traderas hemsida kryllar av faktafel och stavfel. Det hela känns väldigt tveksamt, faktiskt. Om du är det minsta HIFI-intresserad så ska du avstå. De enda som kan tänkas bli nöjda med detta skräp är tonårsgrabbar som bara vill ha dunka-dunka... :(

Postad 27 November 2003 - 12:44

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Men jag hade ju funderat både en och två gånger innan jag hade köpt dessa....  :(

Eller tre :D

Är mycket skeptisk. Har lyssnat på ett par andra Koda högtalare som säljs på Tradera. De lät som ett par billiga datorhögtalare. Men vad vet jag dessa kanske låter bra.

Mvh

Igge

Postad 27 November 2003 - 14:17

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Vi har i denna period lagt ned mycket tid på nästa generations högtalare i den överdimensionerade klassen och vi kan nu presentera högtalare i ett super material med suveränt ljud, oavsett om du skall spela upp en film via en liten surroundförstärkare eller om du köper till en stor aktiv subwoofer så är den ideal

Hmm... Enligt vad jag förstod skulle denna gå på runt 710:- Undra hur suveränt ljud man kan ordna med det priset i försäjlningledet.

generations högtalare i den överdimensionerade klassen

Någon som har hört talas om denna klass?

Under en period av 8 månader har 4J-Netshop AB i samarbete mellan vår egen ljudingenjör och Koda sällskapets utvecklingsavdelning, arbetat på framställningen av sessa monsterhögtalare som endast kan köpas genom 4J-Netshop AB.

Förtaget som säljer har 2 inköpare... står inget om att de har en ljudtekniker. Skulle de ha det skulle man nog poängtera det MYCKET tydligt i sin beskrivning.

4j-netshop.se Finns inte...

Däremot finns http://www.4jt.dk/... varför kalla sig 4j-netshop.se när man inte finns på den adressen? verkar inte helt seriöst.

Inte för att detta betyder att de blåser en eller är ett bluff företag men inte tyder det på att de vet något om högtalare.

Skulle nog fundera ett tag till innan man slog till.

Sen verkar budgivningen lite skum... varför skulle någon höja sitt eget bud, när ingen annan lagt ett bud högre än sitt gamla? Varför vill man betala mer än nödvändigt...

Kanske missat något hur budgivningen går till men tycker det verkar konstigt...

Redigerat av GrodanB, 27 November 2003 - 14:29.

Postad 27 November 2003 - 14:21

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Är detta ett skämt?

Fulde 500 Watt per högtalare i RMS standard (inte PMPO)

Rms, pmpo o.s.v. används (dessutom felaktigt) för att ange uteffekt ifrån förstärkare!
Det säger inget om högtalares effektålighet om den nu är intressant överhuvudtaget...

Postad 27 November 2003 - 14:31

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Crossover effekt är 900 hz ~ 3500hz

Vad betyder det? Jag har aldrigt mätt effekt i Hz...

Eller bryter de av 10" vid 900Hz? Har aldrig sett ett par 10" som spelar bra så högt i frekvens.

Postad 27 November 2003 - 14:52

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Det är klart att när man talar om plywood och och 2 st 10 tums basar som var och en väger ca 3 kg, så kräver det volym, och högtalarna är därför också enormt stora.
Måtten är 1150 x 310 x 368 mm och vikten är 24 kg per högtalare.

Hmm...Vem i helv...bygger sina högtalare i plywood?

Postad 27 November 2003 - 15:06

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

• 1362 inlägg
  • 0
Ett företag som vill snåla med materialet istället för att satsa på något ordentligt?

edit: stavfel.

Redigerat av MasterOfPuppetz, 27 November 2003 - 15:06.

Postad 27 November 2003 - 15:44

Unregistered0c5a2c08
  • Unregistered0c5a2c08
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
:( :D :D

Jag måste bara ha ett par eller 2, verkar skitbra. jag menar 500Hz effekt pmpqcdg det kan ju inte bli bättre.

Jag bjuder minst 24,50:- inkl. moms.

Postad 27 November 2003 - 16:14

Tonix
  • Tonix
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Dessa högtalare finns även här.

Saxat från sidan:
"Ett par högtalare i denna storlek har sitt pris. Jämfört med de flesta kända märken så bör de kosta omkring 5000,- till 6000,- per högtalare och konkurrenterna har inte samma råstyrka så därför bör ett kraftpaket av denna sort kosta 10.000,- till 12.000,- Å andra sidan så kan du spela upp till fest och glada dagar utan problem"

De är värda 10000-12000 alltså... i så fall kan jag nog tänka mig att höja Lunboys bud till 25:- :(

Postad 27 November 2003 - 16:24

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
men stackars människor som råkar köpa dessa plywoodhistorier då. kan vi inte rädda dem på ngt sätt? :(

Postad 27 November 2003 - 18:18

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Stackars dumma människor kan vi inte rädda, då skulle vi inte göra annat än rädda dem hela dagarna. Man får ju vara lite granskande när man skall investera i nya saker tycker jag!

Postad 28 November 2003 - 00:40

Freddan.G
  • Freddan.G
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Lådan är väldigt lik mina gamla Jws. Mina element såg inte likadana ut och inte heller front tyget!

Redigerat av Denver, 28 November 2003 - 00:41.

Postad 28 November 2003 - 00:59

Unregistered1605b211
  • Unregistered1605b211
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Hmm, undrar om de låter lika bra som bss- och bas-högtalarna gör :(

Postad 30 January 2004 - 17:11

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Köpte Koda Surroundpaket på QXL och är skitnöjd.
Ok att man måste sätta allt i sitt perspektiv, jag betalade 750kr för 2 frontar, 1 center och 2 satelliter. Driver detta med en Yamaha 440.

I mitt fall var det bara ekonomin som styrde och jag tycker att jag gott och väl fått valuta för mina pengar. Är iofs varken hemmabiofreak eller ljudexpert men i mitt fall har det funkat utmärkt.

Det jag ska göra är att komplettera med en sub. Sen lär jag väl i framtiden när plånboken tillåter byta ut det mesta, men det gör väl nästan alla oavsett vad paketet kostat.

Postad 30 January 2004 - 17:25

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Däremot finns http://www.4jt.dk/... varför kalla sig 4j-netshop.se när man inte finns på den adressen? verkar inte helt seriöst.

Inte för att detta betyder att de blåser en eller är ett bluff företag men inte tyder det på att de vet något om högtalare.

Sen verkar budgivningen lite skum... varför skulle någon höja sitt eget bud, när ingen annan lagt ett bud högre än sitt gamla? Varför vill man betala mer än nödvändigt...

Jag har hittat "företaget" i Sverige..... :D :D
http://www.4jt.dk/gu...nes/sverige.htm

Inte lite auktioner de har & på de mest varierande grejerna. Lönsamt extraknäck kanske??? B) :D Hela affärsverksamheten verkar vara ngt för Sverkers soptunna... ;)

http://www.qxl.se/Se...ffParam=0&Adv=1

Här kan man läsa lite mer om det danska moderbolaget www.4jt.dk.... :P

http://www.toflo.dk/...p?artikel_id=62

www.highprofitclub.dk

och här lite mer av deras övriga verksamheter - Hälsokost???

http://www.kommunalb...e=7303&omrade=1

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 January 2004 - 18:45.

Postad 30 January 2004 - 17:43

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
För under 1000 spänn så kan det nog bli svårmatchat, sjysst till en billig sovrums bio eller liknande kanske. Men för mer än 1000:- köper jag fan hellre en ny signalkabel ;)

Postad 30 January 2004 - 17:52

Unregisteredfce03283
  • Unregisteredfce03283
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
haha... hela grejen låter som ett skämt men man kan ju inte låta bli att tycka lite synd om nån som lägger ut en annons med så många grova faktafel.... effekt i hz ;)

Postad 30 January 2004 - 18:01

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Måste bara lägga in produktbeskrivningen av deras Värsting Surroundsystem... ;)

Undrar om detta kan klassas som falsk produktinformation... :P

Mvh JB

ÖRONGODIS FÖR DEN KRÄSNE. DETTA SURROUNDSYSTEM ÄR INTE FÖR DEN SOM HAR JOBBIGA GRANNAR, ELLER BOR I LÄGENHET. HELA ANLÄGGNINGEN BESTÅR AV 5 DELAR. 2 GOLVHÖGTALARE, 2 SATELLIT SURROUND HÖGTALARE OCH 1 CENTERHÖGTALARE.
Producenten KODA har huvudsakligen producerat produkten till DJ`s, men har nu överraskat marknaden med flera surroundsystem.

Anläggningen är gjord i en flott träfinish och kännetecknas av ett väl utfört handarbete, t.ex. syns det inget lim vid membranen. Systemet är verkligen fint gjort.

GOLVHÖGTALARE:

2 way 3 speakers
Woofer 2 x 5"
Tweeter 1"
Power 160 WATT (Max 200 Watt)
Impedance 8 Ohms
Crossover 3000Hz
Dimension: 75 x 19 x 19 cm

SATELLIT SURROUND HÖGTALARE

2 way 2 speakers
Woofer 4"
Tweeter 3/4"
Power 60 WATT (Max 90 Watt)
Impedance 8 Ohms
Crossover 4000 Hz
Dimension: 24,7 x 15 x 15,4

CENTERHÖGTALARE

2 way 3 speakers
Woofer 2x4" Magnetic shielding
Tweeter 3/4"
Power 90 WATT (Max 120 Watt)
Impedance 8 Ohms
Crossover 4000 Hz
Dimension: 15 x 41 x 15,4
TOTALT FÅR DU CA. 28 KG. REN POWER I DETTA SYSTEM

REK.PRIS FÖR ETT MOTSVARANDE SYSTEM LIGGER MELLAN 3.995 OCH 4.995,- KR..BEROENDE PÅ INKÖPSSTÄLLE.

DET HÄR VAR NÅGRA DETALJER, MEN TRO OSS DET SKALL UPPLEVAS.

Givetvis ingår 2 års garanti på produkten.

Vi erbjuder oss även för ett tillägg på 150:- att leverera 20 meter Ø1mm professionell högtalarkabel. Med denna kabel kan du vara säker på, att du inte förlorar för mycket ljud från anläggningen och därmed få ett mycket bättre och mer precist ljud.

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 January 2004 - 18:15.

Postad 30 January 2004 - 18:50

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
jag har inte sett just denna modellen innan men jag har en polare som har kodas högtalare, och de lät inte alls bra, kändes som det fattades en massa!

Postad 31 January 2004 - 13:07

Unregistered30946
  • Unregistered30946
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

LjungenHmm, undrar om de låter lika bra som bss- och bas-högtalarna gör

Nån mer som har hört talas om dessa högtalare?

En jobbarkompis köpte såna (B.A.S nya i kartong), han som han köpte dom av sa att dom hade kostat 14 lr 16 000:-
Tro det var 2 st 6,5" i dom.

Sen hittade jag en på tradera som sålde likadana, (han hade också nya i kartong) han skulle ha 1500:- för dom.

Tyckte det luktade lurendrejeri om allt det här och jag har aldrig hört talas om dom nån gång så jag mejlade han på tradera om han hade nån mer info om dom å då fick jag tillbaka en länk till en sida som såg väldigt hemsnickrad ut, där stog det att dom kostade 679pund styck. Varför då sälja dom nya för 1500:- hmm. Sen sa han även att det var ett dotterbolag till Dali som byggde dom!!

Nån som vet nåt om märket B.A.S

Postad 31 January 2004 - 14:51

Unregistered1605b211
  • Unregistered1605b211
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Kolla den här tråden om du är intresserad, tror att det står lite mer om dem där: https://www.minhembi...ic=45197&hl=bss

Postad 31 January 2004 - 14:52

Unregisteredd461263c
  • Unregisteredd461263c
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Kommer ihåg att jag svarade på en annons på blocket där det var nån kille som sålde Koda högtalare..
dock har jag formaterat datorn så jag har inte kvar mailet..

verkade smått oserisöt dock ;)

Postad 31 January 2004 - 21:04

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag har hittat "företaget" i Sverige..... :D B)
http://www.4jt.dk/gu...nes/sverige.htm

Inte lite auktioner de har & på de mest varierande grejerna. Lönsamt extraknäck kanske??? :D :D Hela affärsverksamheten verkar vara ngt för Sverkers soptunna... ;)

http://www.qxl.se/Se...ffParam=0&Adv=1

Här kan man läsa lite mer om det danska moderbolaget www.4jt.dk.... :P

http://www.toflo.dk/...p?artikel_id=62

http://www.highprofitclub.dk

...och här lite mer av deras övriga verksamheter - Hälsokost???

[url="http://www.kommunalbogen.dk/branchesog.asp...e=7303&omrade=1"]http://www.kommunalbogen.dk/branchesog.asp...e=7303&omrade=1

Mvh JB

Tar det igen... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 31 January 2004 - 21:07.

Postad 01 February 2004 - 14:43

Boston
  • Boston
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jo de verkar spännande :P ......
Som någon skrev tidigare, är det delningfrekvenserna de syftar på med
Crossover effekt är 900 hz ~ 3500hz så är det rätt högt för 10" element.

2 st 10 tums basar som var och en väger ca 3 kg, så kräver det volym

vad högtalarelementen VÄGER har ingenting med lådvolymen att göra, däremot vilka värden som elementen har (Qts och Vas )

Känns rätt oseriöst, har sett några surroundsystem på diverse annonssiter också.

Du borde absolut lyssna på högtalarna.

Postad 01 February 2004 - 14:54

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Har för mig att om man ökar magnetmassan (dvs. starkare magenter) så kan man minska lådvolymen (se Peerless XLS tex.)... Så påståendet verakar vara helt fel dessutom... :P

Postad 01 February 2004 - 15:20

Boston
  • Boston
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Ursäkta om jag inte var tydlig.
Det är inte vikten i sig som påverkar lådvolymen, du kan hitta ett tungt högtalarelement som kräver en större låda än ett lättare element. Olika faktorer som styvhet i elementet mm. avgör värdena som du använder för att beräkna lådvolymen.
Utan att vara otrevlig så är påståendet riktigt, vikten i sig avgör inte lådvolymen.

Postad 01 February 2004 - 15:51

Unregistered1961c733
  • Unregistered1961c733
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Det är inte vikten på magneten somm avgör magnetstyrkan heller, det är BL-faktorn :P

Postad 01 February 2004 - 16:00

Boston
  • Boston
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Sanslöst... Hoppades att detta forumet skulle vara seriöst och att det fanns utrymme här att kommentera de frågor som ställs utan att få en massa felaktiga kommentarer, som inte rör ämnet. Magnetmassan har inte diskuterats förrän du tog upp det, anledningen att jag kommenterade vikten var att de använde den som argument (på ett felaktigt sätt) i sin annonstext.
Tråkigt att vissa personer väljer att missförstå saker och ting enbart för att få skriva ett inlägg, tydligen verkar detta vara ett problem på detta forumet.
Trist.... folk tröttnar tyvärr till slut.

Postad 01 February 2004 - 16:10

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
:P
Kul läsning!

"De är är så stora att du skulle kunna ha en stor blomkruka ovanpå utan att den når utanför kanten på högtalaren så avstå för effekten av dessa högtalare tillhör inte den normala ljudnivån så krukan kommer att skaka sönder."

Ehhh... En bra högtalare vibrerar ingenting. Det är tydligt att de vänder sig till sådana som inte kan någonting om ljud/högtalare.

Att det står "Koda sällskapet" beror antagligen på dålig översättning från danska (A/S står för Aktiesellskap, d.v.s. aktiebolag på svenska).

Kan någon förresten förklara varför man bjuder över sig själv på Tradera?
Exempel: http://www.tradera.c...asp?aid=4430033
Mattias_32 bjuder upp själv från 52:- till 100:- och från 170:- till 190:- utan anledning.

Postad 01 February 2004 - 16:16

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Är inte högtalarna nästan identiska Eltax Millennium 500, iaf utseendemässigt?

Eltax Millennium 500

Postad 01 February 2004 - 18:21

Unregistered32647
  • Unregistered32647
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
lagga ut ljudet direkt i vaggen??

MUUUHAHAHAHAHA!!!!!

Vilka pappskallar!!

Postad 02 February 2004 - 00:37

Unregisteredb3b42d81
  • Unregisteredb3b42d81
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Ehhh... En bra högtalare vibrerar ingenting. Det är tydligt att de vänder sig till sådana som inte kan någonting om ljud/högtalare.

Men om den skickar ut sånt enormt ljudtryck att ljudvågorna som kommer tillbaka från motsatt vägg träffar krukan med sån kraft att den inte orkar stå kvar :huh: fast... det skulle kanske bli lite problem med öronen innan dess :P

Vi har iaf fyra koda-högtalare stående på jobbet. Någon svag människa köpte dem för 6-7 år sen. De är inget vidare bra, men eftersom vi driver dem med en jvc microanläggning (två högtalare per utgång), kanske jag inte direkt kan säga något om ljudkvalitén.. men de känns riktigt dåligt byggda. Knackar man på dem, knackar de tillbaka. Dessutom misstänker jag att killen inte var i någon etablerad hifi-butik :huh:

Edit: (killen i förra meningen avser alltså killen som köpte dem... ifall det skulle råka vara ett syftningsfel i ovanstående text)

Redigerat av Unregisteredb3b42d81, 02 February 2004 - 00:38.

Postad 10 February 2004 - 21:04

badapple
  • badapple
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Ser mottligt oseriöst ut.
Jag hade inte vågat köpa av dem iaf.

klippt från http://www.4jt.dk/gu...nes/sverige.htm

BETALNING

Göres genom överföring till vårt bankkonto. Det finns tyvärr ingen möjlighet att hämta varor, eller få dem skickade per postförskott.

Postad 11 February 2004 - 00:52

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Oj, vad säger man om detta kap då? :)

mycket suspekta monsterhögtalare (Blocket)

Jag blir då bara trött när jag ser annonsen. Att de aldrig ger sig, men det är väl möjligt att det är någon stackare som nappar på det mycket konkurrenskraftiga priset 2400 kr.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.