Postad 15 July 2004 - 16:29
Postad 15 July 2004 - 18:29
Själv har jag sett 51PX3 live men inte 44PX3, dock tyckte jag 51PX3 var mycket bra, det var den och en Toshiba 57WH36P jag valde mellan, det blev en Toshiba istället från Tyskland.
Nu har Toshiborna sjunkit enormt i Tyskland så det måste vara enormt prisvärt.
Själv kommer jag aldrig köpa en CRT bakproj igen, ger underbar bild men det är alldeles för mycket jobb med dom, speciellt om man är petig.
Postad 16 July 2004 - 08:17
Tack i förhand.
Postad 16 July 2004 - 15:40
Men 18 000 kr tycker jag är ett mycket överkomligt pris för vad man får.
Postad 17 July 2004 - 16:38
Jag har inte lyckats hitta något om exakt vad "auto convergence correction" går ut på, men det tyder ju på att den skulle behöva kalibreras mindre än Toshiba WH36. Kanske nästan ingen geometri-tweakning, det vore ju underbart!
Som jag ser det skulle jag med en 51" PX3 få:
- Nästan lika stor bild som om jag skaffat projektor ( ca 3 m tittavstånd )
- Modern CRT-bildkvalitet, i paritet med Panasonic 36PD30
- Inga bekymmer med möblering, sladdar hit och dit, damm och lamptid ( jfrt proj, där jag dessutom är DLP-känslig så jag har LCD:ns nackdelar)
- Betydligt större bild än 36" och ändå några kilo lättare och ej djupare mått.
- Mindre tweak-behov än Toshiba
Visst, nu är HDTV-bakprojar på ingång, men det tar ändå några år till innan HDTV-sändningarna kommer igång här i Sverige ( comhem ). De ligger dessutom inledningsvis långt över vad jag skulle vilja lägga ut och jag kanske blir DLP-störd tills de kommer i 3-chips-variant.
Vill jag i mitt specifika fall ha storbild utan att ge avkall på bildkvalitet och genomföra köpet det närmsta året verkar det alltså vara CRT bakproj som gäller. När det blir dags att byta igen har plasma och DLP-tekniken tagit stora steg framåt.
Idag sitter jag förresten med en 6-7 år gammal Hitachi 28" 4:3.
Redigerat av ruhe, 17 July 2004 - 16:43.
Postad 17 July 2004 - 21:06
ruhe du kan väl se till att skriva in av du tycker om den när du har inspekterat den, jag tänker kolla på den med Matrix eftersom man får en bra inblick i svartan sedan är där mycket rörelser i vissa sener så man verkligen kan se att TV är snabb och det inte blir några släpningar.
Var ska jag kolla om jag beslutar att importera den? Vet du några bra o väl använda företag?
Jag kommer att nöja mig med en 44 tummare annars blir den för stor he he
Kommer att sitta ca 2,5M från TV då räcker 44 tum och man behöver inte vända skallen för att läsa texten tillexempel
Hur gör man geometri-tweakning?
HDTV vad innebär det exakt?
Postad 19 July 2004 - 22:37
Så till min utflykt in på SIBA idag. Det var det vanliga scenariot - Alla TV-apparater matades med samma material. Jag tyckte att PX3:orna var lite ljussvaga och suddiga och faktiskt större än jag trott, ha! Jag började mäta eftersom det står samma mått på internet för både 44" och 51". Nu i efterhand verkar det som om de skriver 51:ans mått. Ett av de första intrycken var att de såg nästan vita ut i den starka belysningen och att skärmarna reflekterade lite grann.
Nu kom säljaren. Jag frågade honom vad TV:n matades med och han sa att det var dålig signal, vanlig antennsladd. Komposit alltså. Jag frågade om maskinerna ö h t var kalibrerade och nu började det framgå att säljaren egentligen inte kunde någonting om dessa maskiner. Jag fortsatte småprata med honom medans jag mätte och tittade. Han letade fram en fjärr. Jag skulle bra gärna vilja veta var en-knapps auto convergence ligger, för maskinerna verkade dåligt fokuserade. Kontrast och ljusstyrka var satta ganska lågt.
På det hela taget var det OMÖJLIGT att göra en bra bedömning av bakprojjarna p g a 1) En säljare som inte kunde ett dyft 2) Miljön maskinerna stod i och materialet de matades med. Jag såg inte ens några DVD-spelare i närheten.
Vad jag främst vill ha svar på är hur de presterar med SCART från comhembox och framtida DVD-spelare och S-video för datoruppspelat material ( trailers, webb-tv-snuttar som man kan ta hem, o s v ).
Jag känner mig desperat efter att få se denna bakproj i en rättvisande miljö här i Gbg. Finns det någon seriös affär? Jag får kolla runt lite.
Två iakttagelser som jag tror kommer stå sig:
-Ljusstyrkan är något lägre än förväntat. Man bör inte ha på full takbelysning när man tittar på bakproj, men ej heller mörklägga lika mycket som för projektor.
- Tittvinkelbegränsningen är något "värre" än jag trodde och detta verkar gälla framför allt i höjdled ( !! ). När jag stod ca 1,5 meter från TV:n kunde jag gå ca 0,5 m från TV:ns kant innan bilden började försvagas. I höjdled rörde det sig ungefär om att hålla huvudet innaför TV:ns ram på detta avstånd, helst inom en 20 cm radie från mittpunkten på bilden. Vid normalt tittavstånd borde detta vara ca 30 cm, alltså i stort sätt inom ramen för TV:n.
Avståndet från botten på TV:n till bildens nedre kant är ca 56 cm. Jag har mätt här hemma och sittande i soffan hamnar ögonhöjden på ca 105 cm, liggande 75 cm.
I höjdled har den betraktningsbara ytan på 51", ca 63 cm
och på 44" ca 53,5 cm.
Mitten hamnar alltså på ca 88 cm resp 83 cm så man borde klara sig, men man får stå och böja sig hos SIBA på Backaplan ( inga stolar framför bakprojjarna ) för att se den verkliga ljusstyrkan.
Sammantaget har jag fått ett halvdåligt intryck av 44/52PX3, men det beror till 80-95% på miljö och signal vill jag tro. Man kan fråga sig varför inte butiken kalibrerar (ställer in skärpan!! ), ger bra signal, sätter ut stolar och skärmar av belysningen lite. Vill de inte sälja dessa apparater??
De hade en LCD-bakproj intill KF42SX300, som såg väldigt färgstark och skarp ut i jämförelse. Dock såg jag LCD-hack i bilden när det rörde på sig.
Jag hoppas få höra mer från ägare till PX3:an på forumet och/eller någon som varit på riktig demo på denna.
Jag undrar också om man kan säga generellt att bilden på en 44" blir ljusstarkare än på 51" p g a mindre belyst yta?? Jag står och väger mellan 51" och 44" eftersom jag har dryga 2 meter ögonavstånd från skärmens tänkta position ( kan dra tillbaka soffan lite till också för att utöka avståndet ). Detta borde vara på gränsen till för nära för 51".
Redigerat av ruhe, 19 July 2004 - 23:40.
Postad 20 July 2004 - 08:04
Jag är också sugen på 44PX3:an, hittade det här på avforums
I went into Currys today and had a look at the Sony KP44PX3 which is a 44" CRT RPTV. I went into Powerhouse first and the one they had had a very blurrred and out of focus image, this was very noticible especially on menus and text. Currys one was way better. I took my DVD player, Scart Cable and some disk in with me and they let me do what I wanted to with it.
I have to say the picture was stunning. Very clear, well defined with crisp sharp edges and colours. There was no digital nasties that I could see and the colours were great and also very natural looking.
So I think i have found the TV that I am going to get. Hopefully this will be the end of my travels in this area for a while.
här är länken http://www.avforums....t=133201&page=4
Den verkar ju rätt bra.
/natal
Postad 20 July 2004 - 08:35
Tack för länken, Natal. Här är en intressant tråd om CRT-bakprojjar i allmänhet.
http://www.avforums....ead.php?t=93460
Bådar ju gott, men jag vill allt se det i verkligheten innan jag köper en. Om inte i GBG, finns det någon bra affär i Sthlm ( ska dit om en vecka ) med kunniga säljare som har en välkalibrerad Sony bakproj?
Postad 20 July 2004 - 08:49
Tack själv för länken,Hej,
Tack för länken, Natal. Här är en intressant tråd om CRT-bakprojjar i allmänhet.
http://www.avforums....ead.php?t=93460
Bådar ju gott, men jag vill allt se det i verkligheten innan jag köper en. Om inte i GBG, finns det någon bra affär i Sthlm ( ska dit om en vecka ) med kunniga säljare som har en välkalibrerad Sony bakproj?
Närmsta stället jag har att åka till är nog Siba i Västerås, hmm.
Här finns specs
http://www.sony.se/P...ductsku=KP44PX3
/natal
Postad 20 July 2004 - 11:36
Måste bara ha en sån !!!!!!!
Postad 20 July 2004 - 12:41
Packetloss: Är den i samma klass som Toshiba - du som har sett båda?
Postad 20 July 2004 - 12:47
Jag är ingen expert på området , men av alla rtpvs jag har sett så är den här i egen klass. Har inte sett Toshiba dock.Är den så pass bra?
Packetloss: Är den i samma klass som Toshiba - du som har sett båda?
MVH natal
Postad 20 July 2004 - 12:52
Postad 20 July 2004 - 13:23
Jag såg TVn först ute på Power och den var FANTASTISK, jag tappade bokstavligen hackan. Den stod bredvid 2 andra märken, tror det var LG och någon annan. Om jag med ord ska beskriva hur stor skillnad de var mellan dem så tänk dig att man har lagt ett 2 cm tjockt lager av damm framför de andra två när man tittade på dem.
MEN jag är ingen expert utan litar bara på mina ögon
Postad 20 July 2004 - 13:50
This is my second set as the first had a major alignment problem, PRC exchanged it within a week.
Its a stunning TV for the money.
Hope you manage to get your problems fixed."
"Seen both in the shops, the PX looks much better & has a very good picture even on shop display, DX has the advantage of freeview, but I would go with the PX for what its worth."
Jag vill verkligen ha den nu!
Postad 20 July 2004 - 13:57
Jag med"I've had my PX3 for 4 weeks now and my set doesn't suffer any of the problems that you describe, so I guess you have just got a bad one.
This is my second set as the first had a major alignment problem, PRC exchanged it within a week.
Its a stunning TV for the money.
Hope you manage to get your problems fixed."
"Seen both in the shops, the PX looks much better & has a very good picture even on shop display, DX has the advantage of freeview, but I would go with the PX for what its worth."
Jag vill verkligen ha den nu!
Postad 20 July 2004 - 14:03
Jag tror ärligt jag skiter i träningen idag och drar mig in på SIBA efter jobbet! 18 000 kr GUD vad man längtar till man får in sommarns sista lön!
2 timmar kvar på jobbet nu så om någon vill att jag ska kolla något specielt har ni den tiden på er för sedan kommer jag flyga ut genom dörren
Postad 20 July 2004 - 15:47
"I saw the Sony KP-51PX3 before i bought the Toshiba 57" and i must say the Sony delivered very good pictures, equal to the Toshiba, however the Sony lacks component inputs which was the main factor i decided to go for the Toshiba instead and it was a bit larger.
The Sony got auto-convergence which i am told works very good, Toshiba doesn't have auto-convergence, the Toshiba need a more DIY person to perform it's best.
If i was choosing today once again, i would go for the Toshiba, either 51WH36P or 57WH36P and second place the Sony 51PX3."
"I have just bought a Sony KP44PX3 from Currys in Braehead which I got price matched from the £1399 that they have it for to £1100 that Robert Whyte have it for ( then a further 10% of the difference which is another 30 which is their policy). I think the level of after sales service will be better from Currys as Robert Whyte want you to pay an extra £25 per engineer visit should things go wrong, Currys however offer in home service.
I took my DVD player into the store and set it up on the TV and then spent time playing with all the settings using a THX setup disk. They played my DVDs throught it using my high quality scart cable . I was very impressed with the picture quality. Having had 2 Toshiba 42WH36s which, though had good picture quality, had terrible convergence issues and 1 Samsung 42 RPTV which was basically just crap the Sony was a welcome relief.
The only one thing I thought is a bit odd is one of the 100Hz settings which is called Advanced Digital Motion gives a weird effect to the picture, it's almost like the picture is speeded up very slightly. It's weird and difficult to point your finger at but it doesn't look just right. But I have found the other mode to give the same image quality without this effect.
The sound quality is 1st class though I guess most people with a screen this size, myself included, will use an external sound system.
As far as I have experienced with RPTVs this one is one of the best I have seen so far and I enjoy having it which is something I can't say about the previous ones."
"I've had Pioneer and Toshiba RP sets before,but the px2 is way better."
"I have had a tosh RP tv. Yes, you dont get a reflection in the screen but the Sonys picture really is better. I thought the Tosh was a great set till I saw the PX"
"Not only do i think the Sony has a better picture ,the whole set looks better"
"the KP44 is superb especially with a quality digital signal.
It is also has one of the best looking cabinets within the RPTV field "
Vad kan man säga det verkar som jag har hittat en TV som är mycket omtyckt. Ska iväg till SIBA nu och hård granska den med egna ögon, ska försöka vara så pettig o kritisk som möjligt.
Postad 20 July 2004 - 16:09
Har sett 51PX3 vid flera tillfällen, den ger bra bild, det är inget sticka under stolen med.
Postad 20 July 2004 - 19:39
Hej!Nån som heter Ågren här på forumet äger en 51PX3 som är samma apparat fast större.
Själv har jag sett 51PX3 live men inte 44PX3, dock tyckte jag 51PX3 var mycket bra, det var den och en Toshiba 57WH36P jag valde mellan, det blev en Toshiba istället från Tyskland.
Själv kommer jag aldrig köpa en CRT bakproj igen, ger underbar bild men det är alldeles för mycket jobb med dom, speciellt om man är petig.
Var det inte för att du skulle flytta som du inte vill ha en CRT bakprojje??
Jag trodde du gillade att tweaka??
Men jag förstår att du kanske blev lite trött efter allt pillande som du gjorde med din!
Om någon undrar hur långt Packetloss gick med sin Toshiba så kolla in den här tråden:
https://www.minhembi...9296&hl=toshiba
Postad 20 July 2004 - 19:49
Jo jag blev minst sagt trött kan man säga, sen har CRT RPTV vissa nackdelar som man antingen accepterar eller inte godtar, en av dessa är att fokusen aldrig blir bra i kanterna av bilden, detta syns tydligt när du kör upp konvergens griden och kan se hur linjerna är väldigt smetiga i kanterna vilket gör att det är stört omöjligt att konvergera exakt i dessa ytterområden.Hej!Nån som heter Ågren här på forumet äger en 51PX3 som är samma apparat fast större.
Var det inte för att du skulle flytta som du inte vill ha en CRT bakprojje??
Jag trodde du gillade att tweaka??![]()
Men jag förstår att du kanske blev lite trött efter allt pillande som du gjorde med din!![]()
Om någon undrar hur långt Packetloss gick med sin Toshiba så kolla in den här tråden:
https://www.minhembi...9296&hl=toshiba
Andra nackdelar är ju som sagt vad storleken på en RPTV, om du inte ska flytta behöver man inte bry sig, men min vägde drygt 100 kg och volymen på hela apparaten gör att man inte gärna flyttar ett sånt här monster.....
Annars är det väl inga nackdelar men jag tycker att dom driftar både i fokus och konvergens/geometri lite för mycket för att jag ska vara nöjd...
Denna typ av TV med CRT rör lever lite grann av sig själva, om du ställt in allt perfekt så kanske det inte är bra nästa dag ändå om du sätter på den igen, men en annan dag så kanske den är det igen......
Inte riktigt stabil teknologi tycker jag.
Kvalitetsmässigt var ju min stora gamla Pioneer från -93 betydligt bättre, inte bilden men konstruktionen eftersom allt var gjort i massiv ekpanel, ingen plast där inte.
Postad 20 July 2004 - 22:02
Jag skrev nyss ett långt inlägg som skulel vara en recension av min TV men av någon anledning så fungerade det inte att posta det och jag fick meddelande om att sidan ej kunde visas dvs mitt inlägg som jag skrivit försvann fasen också
Jag får väl skriva om det så gott det går senare eller imorgon istället.Typiskt tekniken krånglar då man skrivit något långt! Borde ha kopierat det innan jag tryckte på knappen
Postad 20 July 2004 - 23:17
Jag antar att det inte är någon stor fråga eftersom det inte tagits upp i någon av review:erna.
Redigerat av ruhe, 20 July 2004 - 23:18.
Postad 21 July 2004 - 08:09
Men jag var o inspekterade min nya lägenhet igår och jag misstänker att jag måste gå över till att köra med en projekter annars får jag fan inte plats i lägenheten! (25 kvm)
Men jag kommer i helgen bege mig ut till Power och inspektera en sista gång innan jag beslutar att satsa helhjärtat på en projekter. Jag gick igår in på pausljudbild i centrum och fick ett par fina visningar och jag tror en projekter ligger närmre mitt hjärta i att få en hemmabio.
Postad 21 July 2004 - 11:00
Postad 21 July 2004 - 12:33
Det är lätt att bli sittande i månader, ja år, sägande:
1) "Om 3 månader kommer ju en ännu bättre modell"
2)"Nu när den väl har kommit måste jag vänta på att priset går ner, slår till om några månader"
3) Gå tillbaka till kommentar 1)
Under tiden har folk suttit och använt och haft glädje av sina faktiskt inköpta projektorer/TV/Bakprojar/Digitalkameror eller vad det vara månde.
Det skall bli kul att läsa om dina intryck av apparaten och jag hoppas du får ett bra exemplar!
Postad 21 July 2004 - 13:31
Postad 21 July 2004 - 14:12
JappnATAL förväntar mig en ordentlig recension innan jag hunnit bestämma mig
Postad 21 July 2004 - 15:53
Är det nått man ska tänka på ang rptv, jag har för mig att jag läste nånstans att man ska hålla kontrasten nere under 40% ?
Är det något mer man ska tänka på ?
/natal
Postad 22 July 2004 - 10:49
Jag kontaktade försäljaren och frågade om han kunde dema zoom-lägena. Han gjorde detta och man kan enkelt flytta bilden för att få med text om man zoom:ar in en 4:3 sändning. Jag bad honom mata med anamorfisk widescreen istället för att få bättre bild. Efter lite pillande kom filmen 2 fast 2 furious igång från pioneer-spelaren, matad anamorfiskt (ungefär: utdragen i höjdled på 4:3, korrekt på 16:9 vilket innebär att man får ut maximalt av upplösningen, se
https://www.minhembi.../anamorphic.asp
)
Det var lite obekvämt att titta på TV:n eftersom man fick sitta på huk för att få en bra betraktningsvinkel. Nåväl, bilden var mycket bra. Tilläggas kan att de inte hade kalibrerat den något i butiken. Jag vet inte om det var 100hz eller Digital Noise Reduction ( jag kom på detta i efterhand, prövade inte att stänga av) som gjorde det, men bilden blev så naturlig att det såg ut att vara video om ni förstår liknelsen. Bilden var otroligt levande. Ljusstyrkan var fin ända ut i hörnen. Jag såg enbart kvällsscener med mest snabba bilar som motiv och kom efteråt på att jag borde bett säljaren stega fram till en dagsljus-scen. Han höjde brightness en del för att kompensera för allt ljus i butiken. Kontrasten stod på ca 70%.
Andra bakprojjar som var uppställda var Thomsons senaste CRT och en Samsung CRT. Samsung:en hade linjer, antagligen s k scanlines. Säljaren själv var ganska ödmjuk angående sina egna kunskaper. Han tyckte efter att ha sett dessa apparater dag ut och dag in att Sonyn var bäst, bl a vad gällde betraktningsvinkel och ljus ända ut i hörnen, samt bild i allmänhet. De hade haft modellen i ca 3 veckor och hade sålt några stycken. Ovanligt mycket för att vara bakprojje enligt säljaren. Jag var välkommen åter med egen DVD-skiva om jag så ville.
Vad rekommenderar panelen för DVD-film att testa med som är särskilt ""stygg" mot CRT-bakprojje??
Jag undrar även på vilket sätt bilden hade blivit bättre om den hade haft progressive scan antingen internt eller externt för att kunna titta i 480p? Finns det något bra filmavsnitt för att testa detta?
Överlag fick jag ett mycket gott intryck av denna bakprojje
Tänk då att även ha den kalibrerad med DVE-skivan och de enkla tweak:arna det talas om på avforums, nämligen urkoppling av SVM via servicemenyn och kanske även byta ordning på skärmarna!
Den tar faktiskt mindre plats i djupled än en 36" vanlig WS CRT, ja kanske t o m än en 32"!
Det skall bli kul att höra vad Ågren har att säga efter att ha haft 51"-varianten ganska länge.
Redigerat av ruhe, 22 July 2004 - 10:51.
Postad 22 July 2004 - 11:43
En bra och väldigt elak film, hehehe
Postad 22 July 2004 - 12:16
Postad 22 July 2004 - 12:46
På projektor, LCD, plasma och RPTV så är det en elak film. Hehehe
Postad 22 July 2004 - 12:55
Postad 22 July 2004 - 19:37
Postad 22 July 2004 - 22:33
Japp så var det dags då för min recension version 2(den första försvann ju i tomma intet

Sony KP-51PX3 har följande tekniker för att förbättra bilden och minska nackdelarna med 100Hz teknologin!
Advanced 100Hz Digital Motion. Denna teknik minskar på de erkända eftersläppningarna som är förknippat med 100Hz. Detta genom att behandla bilden som flera mindre bilder och koncentrera sig mest på bilden i centrum. Det mesta av eftersläppningarna suddas ut. Dock så kan det i vissa riktigt svåra situationer tex då en fotboll rör sig i luften över en hel eller halv fotbollsplan bli som en skuggboll framför den riktiga bollen. Men det betraktar jag som ett mindre problem. Gräset tex blir helt okej till skillnad från tex Plasma då gräset kan se konstigt ut. Signalkällan spelar också roll tex om man spelar SVCD eller VCD så kan det bli lite mer släppningar än om man spelar DVD film. Från vanlig TV är det olika från program till program då dessa är gjorda i olika kvalitet. Generellt sett så är kvaliteten bäst från SVT's kanaler!. Sämst är den från bla Eurosport!. Denna teknik verkar funka olika bra på olika Sony modeller på KV-36HQ100 har den funkat sisådär, ibland bättre och ibland sämre ett mysterium helt enkelt!. Finns en tråd om detta på detta forum!. Men på Sony's RPTV modeller verkar det funka bättre!
Picture Power/Black Chilli teknologin förbättrar kontrasten samt skärpan/fokus vilket ger fantastiskt resultat på DVD. Det blir rena plasmakvaliten vad gäller tex zoomade ansikten och andra föremål mycket krispig bild helt enkelt!.(förutsätter naturligtvis att konvergensen är bra). Ger dessutom en ökad känsla av ljushet i bilden då den förstärker en egenhet som finns inneboende iom CRT teknologin nämligen varierande av ljustyrkan över bildytan och vitare mindre föremål för högre ljusstyrka tillfälligt när det behövs tex ljuskäglor medans bakgrunden då blir mörkare tillfälligtvis. RPTV's har tidigare haft problem att kunna vissa starka ljus utan blooming effekt!. Picture Power skall visst också höja upplösningen på konstgjord väg på något sätt! Exakt vilken upplösning är ej känt!
Inputs:
3X Scart baktill varav 2 RGB samt 1X S-video baktill finns även 1X Koaxial Antennanslutning samt en fiffig 2XRCA utgång för stereoljud ut till stärkare. Den har variabel utsignal vilket innebär att även om man via TV'ns meny stängt av TV'ns högtalare så kan man höja volymen i utgången via TV'ns fjärr och på så sätt få ut högre ljud ut till stärkaren mycket bra!. Man kan även få ut videons ljud ut till stärkaren om den är inkopplad på Scart märkt VCR. DVD'ns ljud skall naturligtvis kopplas till stärkaren direkt via digital koaxial RCA anslutning naturligtvis!. Framtill sitter powerknappen och på sidan finns en utfällbar lucka med följande grejer:
Knappar: Program+- Volym+- Val av signalkälla, Autokonvergensknappen(någon sådan finns ej på fjärren och denna knapp skall man trycka på om man ej kan eller vill göra en servicemeny konvergensinställning och den gör ett hyggligt jobb, Sonys Autokonvergens är erkänt den bästa på marknaden), Auto Start knapp som man helst ej skall trycka på då den påbörjar samma sekvens som när man för första gången satt på TV'n,
Ingångar; S-Video för kamera(skall ej användas för Tv-Out på datorn utan då skall man använda Scarten baktill med S-video signal), 3X RCA/komposit dvs en ingång för Kompositvideosignal plus stereoljud. Längst ner finns sedan en hörlursingång.
Modes: 4:3 Tv som man knappt använder, 14:9 läge som jag heller aldrig använder, 16:9 för DVD samt om man har digital TV också för TV program i 16:9 elelr andra format bredare än 4:3 använder även detta läge då jag kollar på programet Debatt på SVT då man annars ej får med nödvändig grafik, Smart Zoom zoomar in 4:3 till helbild på mycket bra sätt. Sony's Zoomläge tillhör de bästa. Den gör så att integritetten i bilden bibehålls i centrum men gör att bilden blir utdragen i kanterna vilket är att föredra. Jag använder detta läge mest av alla då jag kollar på TV(har endast analog tv). Det enda man märker av distortionen är då människor står i kanten av bilden eller går från mitten till kanten då märker man att de blir lite tjockare likaså helt runda föremål i kanterna blir konstiga och får en puckel på ena sidan. Inget störande med andra ord! . Zoomläget förstorar upp bilden och är bra att använda då man kollar på filmer med svarta kanter och då kanalen har varit snäll nog att placera texten i bilden istället för i kanterna(vilket händer mer sällan tyvärr). Vissa DVD filmer kan man också använda det läget till. i Zoom samt SmartZoom läget och 14:9 läget kan man justera bilden upp och ned i totalt 10 steg(5 steg åt varje håll) med joysticken vilket är väldigt prakiskt och man slipper fippla med menyer för att kunna se texten i bilden. Jag brukar köra med Smart Zoom med bilden justerad uppåt i 5 steg detta för att få bort så mycket som möjligt av programloggorna som kan orsaka screenburns.
Andra valmöjligheter är valet mellan Personlig,Live och Filmläget. Jag använder mest Personlig där jag ställt in Kontrasten till 40% för att minska på risken för Screen Burns samt förlänga livslängden på rören och ge en mer naturlig bild,Ljusstyrkan inställd på 55% samt färgen inställd på 75%. Ibland så är dock vissa program samt på vissa kanaler tex Discovery Channel kontrasten dåligt inställd och jag kör då med Film Läget som har en standardinställning på 67% för Kontrasten för att få acceptabel ljsustyrka på dessa program/kanaler. Övriga parametrar går endast att ställa in i Personligt läge!.
Betraktninsgvinkel och avstånd:
Gisslet med CRt RPTV's är naturligtvis betraktningsvinkeln som ej är lika bra som på vanliga TV apparater eller Plasma's och LCD/DLP RPTV och platta TV's. Dock så är Sony's nya förbättrade på den punkten åtminstonde horisontellt via en förbättrad skärm som reflekterar strålarna bättre åt sidorna. Enligt Sony är den betraktningsbara vinkeln i sidled 60 grader och i höjdled från sweet spot i mitten vid ett avstånd om 1.9M 20 grader. Jag skulle inte rekommendera en vinkel större än 30 grader i sidled eller en vinkel högre än 15 grader i höjdled från sweet Spot för bästa ljusstyrka!. Lämpligt tittavstånd för 51" är minst 2.5meter och helst kring 3Meter. För 44" så kan 2.3m till 2.7M vara bra men över 3 meter är naturligtvis bäst då man då märker av minst av bildförbättringarnas effekter och får mest natrurlig bild. Sony hasr förövrigt jämfört med konkurrenterna en förhållandevis bra ljusstyrka över hela skärmen nästan ända ut i kanten detta tack vara den nya Super Bright skärmen!.
Övriga finesser:
Text TV med 2000 sidors minne vilket innebär att det går snabbare att kolla på Text TV dock så tycker jag att fjärren är lite trög i text TV läget av någon anledning dessutom saknas stoppknapp frö självbläddrande sidor vilket är en nakdel men jag hinenr oftast läsa färdigt och ser det som ett mindre problem. vad som är bar dock är att Text TV'n visas i separat fönster och så visas en liten TV bild i egen ruta som på min är 24"(konvergensen är ju naturligtvis inge vidare i den rutan men bättre än ingen bild alls) denna funktion gör det ju naturligtvis lättare att läsa texten på text TV som i helbildsläge blir ansträngande att läsa!.
PAP funktion vilket innebär att om man har en extra RF modulator tex en video ansluten så kan man kolla på en kanal i den ena vänstra rutan och den andra videokällan från videon i den högra bilden. Kul funktion som jag dock själv ännu inte provat!.
NexTView funkar inte i Sverige och är en form av programinformation! och totalt onödig således!
Bildfångare dvs man kan med en knapp på fjärren tillfälligt fånga en stillbild om det tex visas ett recept eller nått som man vill hinna skriva ner eller se!.
Irriterande funktioner.
Autoformat vadan detta skit??
Funkar inte riktigt som det skall utanm gör bara att TV'n ibland får fnatt och själv ändrar formatet man har inställt tex från SmartZoom till 16:9. Nej stäng av i Tv'ns meny så är det klart!
Automatisk Brusreducering: Funkar i det faktum att den vid störningar faktiskt tar bort brus ifrån TV'signalen men nackdelen är större man får eftersläppningar jag antar att lasten för processorn blir för stor dessutom ser bilden med konstgjord och målad ut. Stäng av!
Slutomdöme!
Mycket bra TV helt enkelt som jag anser idag vara Best Buy For Money i prisklassen!. Endast Toshiba eller Hitachi har idag likvärdig bild på marknaden dessa är dock Do It Yourself maskiner och funkar sällan bar vid leverans utan måste Tweakas frö att bli bättre än Sony'n. Autokonvergens saknas tex. Dock så presterar de ungefär likvärdigt om de tweakas båda 2. nackdelen med Sony r att komponentingångar saknas vilket är nackdel om man är beroende av det och har en sådan DVD spelare. jag tycker dock personligen att RGB duger gott och ger mindre brus än Progressiv matning så har man rätt tittavstånd så spelar det inet sås tor roll att komponent saknas dessutom så gör ju Picture Power att upplösningen trots allt är något högre än standard dock inte lika hög som äkta Progressiv signal.
Om man väl bestämmer sig för att man gillar att Tweaka och har för avsikt att gå in i service menyn och greja så är Toshibas enklare att hitta information om då dessa av tradition behöver tweakas medans Sony's apparater är mer höljd i dunkel. Håller själv nu på med att försöka lära mig att göra en Service Mode konvergensinställning och det är inte så lätt att hitta info om men jag lär mig steg för steg och om jag lyckas så kommer jag lägga upp en guide här på forumet!.
När man fått hem TV'n och ställt in kanalerna så skall man ändra till personligt läge och ställa in Kontrasten till 40% samt stänga av Autoformat och Brusreduceringen!.
Redigerat av Joakim_A, 22 July 2004 - 22:48.
Postad 22 July 2004 - 23:34
Postad 27 July 2004 - 09:05
Tycker att Joakim A:s recension sammanfattade det mesta.
Dock så tycker jag att Advanced 100Hz Digital Motion känns konstigt att titta (vanesak kanske) Men vid snabba kamerarörelser så ser det ut som det pixlar sig lite grann i mitten av tven.Svårt att förklara med med digital plus så ser det ut som en vanlig "bild" Med bibehållen kvalité.
Dock så känns det mer som man är inne i filmen med Advanced 100Hz Digital Motion, lite 3d nästan.
Fråga till Joakim: Får du också ljusa sträck i scener med mörk bild och en ljuskälla typ ett stearinljus.Som går vågrätt över hela bilden "2 cm höga"
Kan nog tänka att det ser ut som små dimpelare , fast de går vågrätt (bara i mörka scener , ibland även vid textning så ser det ut som textboxen fortsätter hela vägen ut till kanterna (dock försvagat)
Postad 31 August 2004 - 22:38
51:an är betydligt bättre (3dkam!!!)men har man 25000 ärdet inte långt kvar till 42sx300 och den smäller riktigt högt.
Vet att kunden blir nöjd men står han och (seriöst) beskådar en crtare på 50 cm avstånd kan jag inte ta honom på allvar....det är liksom inte poängen , vill man ha en 44PX3 måste betraktingsavståndet vara miiiiinst 3m.
Postad 12 September 2004 - 20:55
Postad 07 April 2005 - 20:32
Postad 08 April 2005 - 17:16
Jag har haft min i 4 veckor nu och har knappt nåt att klaga på, det jag kommer på är att "tittnings"-vinkel är lite dålig i höjd led men vem står och tittar tv.
Har inte pillat så mycke med den utan ställt in nivåer o.dyl. och sen låtit det vara.
Postad 16 April 2005 - 19:41
Edit: Hmm, f*n, har varit nere och mätt. Det är inte så bra att sitta 2-2.5m ifrån 44" va... Får kika runt på 37" plasmor antar jag...
Redigerat av Unregistered8369b8a4, 16 April 2005 - 19:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
20 bilder
112 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?