Officiell Tråd - LG 42PX5R
1696 svar till detta ämne
Postad 17 november 2005 - 15:40
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Vad spelar det för roll om Fyndbörsen tar in skärmarna själv, eller om LG Sverige/Norden tar in dom? Det är precis samma produkt och precis samma garanti. I de flesta fall brukar de även skicka med en svensk manual. Att betala extra för att få en "Svensk" skärm är ren idioti. Däremot kan man betala extra för att få handla den via en butik som man litar på.
<{POST_SNAPBACK}>
Hör med lg vad dem säger att du har köpt en skärm från utlandet. Dem har tydligen ändrat sina garanti villkor på "utländska" skärmar, detssam gäller köp av skärmar från internet butiker som inte har "Svenska skärmar"
När jag köpte min för över 1 månad sedan var det endast Fyndbörsen som hade dessa tillgängliga för 25995, (dessa fanns förvisso också i butiker men för 30.000+) dessa var köpta direkt från LG Sverige, därav Svenska garantier osv.
<{POST_SNAPBACK}>
Du har precis samma garanti mot butiken där du köpt den oavsett var de köpt in sin skärm. Så enkelt är det, och det är inte ens lönt att diskutera. Sen är det klart att LG Sverige/Norden vill att du ska köpa en "Svensk" skärm, för sin egna överlevnad.
Postad 17 november 2005 - 16:55
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Fick följande svar från Fyndbörsen:
"Vi köper våra LG plasma i Sverige så det är 2 års garanti utan strul. MVH Hasse"
Jag är grymt sugen på en PX5R... Är bara orolig att den har sämre bild än Pioneer PDP436 som jag sett IRL och som har blivit min referens. LG:n har jag inte sett alls IRL.
Man får så himla mkt mer för pengarna med LG, den motsvarar teknikmässigt ju XDE förutom DVB-T som jag inte ens behöver. Men om man ska utrusta Pioneer 436XDE med stativ och högtalare så diffar det ju 10000:-!!! Och då har man ändå inte dubbla tuners.
Sedan har ju Pioneer 60000h livslängd men LG bara 40000h så det kanske jämnar ut sig i slutändan. Fast om 7 år när LG:n är slutkörd så är det i.a.f. dags att köpa en SED. ;-)
<{POST_SNAPBACK}>
Har hört att LG;n har 60.000h i livslängd, hmm märkligt sa Hasse det från Fyndbörsen?? LG har ju sagt att minst 60.000H innan saker och ting börjar halveras.
Postad 17 november 2005 - 16:57
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Vad spelar det för roll om Fyndbörsen tar in skärmarna själv, eller om LG Sverige/Norden tar in dom? Det är precis samma produkt och precis samma garanti. I de flesta fall brukar de även skicka med en svensk manual. Att betala extra för att få en "Svensk" skärm är ren idioti. Däremot kan man betala extra för att få handla den via en butik som man litar på.
<{POST_SNAPBACK}>
Hör med lg vad dem säger att du har köpt en skärm från utlandet. Dem har tydligen ändrat sina garanti villkor på "utländska" skärmar, detssam gäller köp av skärmar från internet butiker som inte har "Svenska skärmar"
När jag köpte min för över 1 månad sedan var det endast Fyndbörsen som hade dessa tillgängliga för 25995, (dessa fanns förvisso också i butiker men för 30.000+) dessa var köpta direkt från LG Sverige, därav Svenska garantier osv.
<{POST_SNAPBACK}>
Du har precis samma garanti mot butiken där du köpt den oavsett var de köpt in sin skärm. Så enkelt är det, och det är inte ens lönt att diskutera. Sen är det klart att LG Sverige/Norden vill att du ska köpa en "Svensk" skärm, för sin egna överlevnad.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag säger bara det Fyndbörsen sa till mig och även LG.
Postad 17 november 2005 - 19:57
gockelinus
-
gockelinus
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Hejsan!!!
Jag undrar om någon har kodat Lg`s fjärrkontroll till DILOG DT355, jag hittar inte några koder och dilog står inte med i manualen.
Fjärrkontrollen till PX5R är det som gäller!!!!!!!
G
Postad 17 november 2005 - 21:37
G.B
-
G.B
-
Rookie
-
4 inlägg
Är det någon som kann svara på om fyndbörsen skickar förhands besked på när dom levererar
Postad 17 november 2005 - 21:50
stx
-
stx
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Senaste beskedet från Fyndbörsen är att dom har fått in 20st av de beräknade 30 som skulle kommit igår, resterande 10 ska komma in i början på nästa vecka. Sen säger ett obekräftat rykte att dom inte får in fler apparater förän i början av December.
Postad 17 november 2005 - 22:11
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Enligt uppgift gråimporterar Fyndbörsen sina skärmar. Är detta ovanligt eller sysslar alla de "stora pojkarna" med detta?
//Jensa
<{POST_SNAPBACK}>
Jag pratade med den lokale AUDIO VIDEO handlaren för en månad sen. Jag ville höra vad deras pris på LGs LP1r var, modellen med svarta högtalare. Svaret var att dom inte kunde sälja modellen med svarta högtalare då LG nordic valt att bara sälja modellen med silverhögtalare i norden. Detta måste ju innebära att i stort sätt alla nätsäljare köper in sina apparater via i det här fallet LG europa i tyskland, då R modellen med svarta högtalare är mycket vanlig hoss dom. Men jag vet inte om det kan kallas gråimport så länge dom svenska säljarna sköter den Svenska momsredovisningen som dom ska.
Jag vet inte om AUDIO VIDEO börjat med att köpa från Centraleuropa dom med eller om LGnordik tänkt om men jag såg att även AUDIOVIDEO säljer R modellen idag 
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som riktigt skitsnack faktiskt, OnOff säljer ju LP1:an med svarta högtalare och de kör inte med gråimport.
Postad 18 november 2005 - 08:50
Jonas75
-
Jonas75
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag pratade med Fyndbörsen i onsdags. Då skulle dom få in 30 skärmar.
Jag stog som nummer 26 på listan och skulle alltså få min skärm. Igår fick jag ett leveransbesked från Fyndbörsen att min skärm var skickad. 0447 imorse kom den fram till Stockholm.
Är det sant att Fyndbörsen bara fick in 20 skärmar borde jag inte fått någon eftersom jag var nr 26 på listan.
Men jag ringde ner o beklagade mig över alla förseningar då jag redan hade betalt skärmen (pengarna var dragna från kortet inte bara reserverade), jag har ingen lust att vara bank åt Fyndbörsen. Det är ju möjligt att man blev lite prioriterad efter det samtalet  Dessutom lyckades jag få en SCART kabel extra som skulle vara mycket bra utan att betala...som en liten kompensation för mitt oerhörda lidande att vara utan plasman.
Tråkigt dock att man ska behöva genomlida ytterligare en he lg utan LG:n...
Postad 18 november 2005 - 08:56
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Jag pratade med Fyndbörsen i onsdags. Då skulle dom få in 30 skärmar. Jag stog som nummer 26 på listan och skulle alltså få min skärm. Igår fick jag ett leveransbesked från Fyndbörsen att min skärm var skickad. 0447 imorse kom den fram till Stockholm.
Är det sant att Fyndbörsen bara fick in 20 skärmar borde jag inte fått någon eftersom jag var nr 26 på listan. Men jag ringde ner o beklagade mig över alla förseningar då jag redan hade betalt skärmen (pengarna var dragna från kortet inte bara reserverade), jag har ingen lust att vara bank åt Fyndbörsen. Det är ju möjligt att man blev lite prioriterad efter det samtalet Dessutom lyckades jag få en SCART kabel extra som skulle vara mycket bra utan att betala...som en liten kompensation för mitt oerhörda lidande att vara utan plasman. Tråkigt dock att man ska behöva genomlida ytterligare en helg utan LG:n...
<{POST_SNAPBACK}>
Hyr en skåpbil, åk ner till DHL terminalen och hämta den, så gjorde jag när plasman ankom till DHL en fredag, betalade i onödan (frakt alltså) men jag kunde inte leva med tanken på att vara utan plasman öven en hel he lg
Postad 18 november 2005 - 09:37
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Pratade precis med LG om de sa att minst 60.000 innan saker och ting halveras eller c.a 20 år med 8 timmars tittande varje dag eller 6 år med tv;n på 24 timmar om dygnet.
Postad 18 november 2005 - 12:21
G.B
-
G.B
-
Rookie
-
4 inlägg
Ni som fått LG 42px5r levererade dena vecka när beställde ni dom av fyndbörsen? väntar fortfarande på leverans besked beställde 26/10
Postad 18 november 2005 - 14:44
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Enligt uppgift gråimporterar Fyndbörsen sina skärmar. Är detta ovanligt eller sysslar alla de "stora pojkarna" med detta?
//Jensa
<{POST_SNAPBACK}>
Jag pratade med den lokale AUDIO VIDEO handlaren för en månad sen. Jag ville höra vad deras pris på LGs LP1r var, modellen med svarta högtalare. Svaret var att dom inte kunde sälja modellen med svarta högtalare då LG nordic valt att bara sälja modellen med silverhögtalare i norden. Detta måste ju innebära att i stort sätt alla nätsäljare köper in sina apparater via i det här fallet LG europa i tyskland, då R modellen med svarta högtalare är mycket vanlig hoss dom. Men jag vet inte om det kan kallas gråimport så länge dom svenska säljarna sköter den Svenska momsredovisningen som dom ska.
Jag vet inte om AUDIO VIDEO börjat med att köpa från Centraleuropa dom med eller om LGnordik tänkt om men jag såg att även AUDIOVIDEO säljer R modellen idag 
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som riktigt skitsnack faktiskt, OnOff säljer ju LP1:an med svarta högtalare och de kör inte med gråimport.
<{POST_SNAPBACK}>
Jovisst är det möjligt att säljaren "drog en vals" för mig bara för att han ville bli av med den modellen dom hade på sitt centrallager. Men det är också möjligt att LGnorden börjat ta in båda färgkommbinationerna efter detta hände, då även AUDIO VIDEO numera har med båda modellerna i sitt register. Däremot tycker jag det är fel att kalla det grå-import. Om tex, NetOnNet säljer 4 gånger så många apparater i CentralEuropa är det inte så konstigt om dom lägger alla sina inköp där det är billigast. I den branschen jag jobbar är det inte ovanligt att man handlar samma vara billigare genom någon stor grosist i tex, tyskland än genom lokala agenten. Detta gör argenturer rätt värdelösa idag. Går man samman har man mer att förhandla med. Så länge säljarna sköter reperationer och garantier, spelar det ingen roll vad dom köpt varan!
Postad 18 november 2005 - 15:31
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Pratade precis med LG om de sa att minst 60.000 innan saker och ting halveras eller c.a 20 år med 8 timmars tittande varje dag eller 6 år med tv;n på 24 timmar om dygnet.
<{POST_SNAPBACK}>
När jag pratade med LG igår så sa tjejen att halveringstiden är 40000h eller 7 år. Men hon visste inte detta själv utan fick fråga någon... Vilket gäller?!?!?
Postad 18 november 2005 - 15:55
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1 021 inlägg
lovar inom 7år så har du hittat en annan tv... Så jag skulle inte oroa mig om jag vore dig..
Postad 18 november 2005 - 15:55
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
B BUS
Håller helt med dig, fattar inte riktigt "problemet" med gråimport. Så länge skärmarna är ärligt köpta spelar det väl ingen roll varifrån? Det var väl det som var tanken med EU bland annat att man skulle ha möjlighet att köpa in grejjor från billigare grannländer.
Postad 18 november 2005 - 15:57
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
lovar inom 7år så har du hittat en annan tv... Så jag skulle inte oroa mig om jag vore dig..
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 18 november 2005 - 16:00
gockelinus
-
gockelinus
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Ingen som har lyckats få fjärrkontrollen till px5r att fungera ihop med dilog dt355 boxen. Eller någon som vet vilka koder den boxen använder?
Postad 18 november 2005 - 19:19
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
När jag pratade med LG igår så sa tjejen att halveringstiden är 40000h eller 7 år. Men hon visste inte detta själv utan fick fråga någon... Vilket gäller?!?!?
<{POST_SNAPBACK}>
Detta är andra gången jag har fått som svar att den ska hålla 60.000 timmar, första gången var innan jag köpte den av en produktchef på lg (står längre bak i denna tråden) andra gången idag av en tekniker, inte av kundtjänst personal då dem tyvärr inte kan svara på särkillt mycket. Men det är som du säger Motin, denna tv;n åker säker in i antinge sovrummet eller datarummet om 4-5 år och inte om 20
Postad 18 november 2005 - 23:35
Kex
-
Kex
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Den där mirakeldosan switchar både komponent och digitalt ljud (både koax och opto). Det är ingen passiv växel utan aktiva kretsar, har tydligen fått fina resultat i tester. Den känner av om en ingång är "aktiv" så den apparat man för tillfället har påslagen är vald på utgången. Man får alltså sköta växlingen genom att sätta på den apparat man skall titta på och ha de andra i standby. Det borde övriga familjemedlemmar klara och därmed löser den en del "manuella sladdväxlingsproblem" som annars kan skapa friktion i relationerna... En sådan växlare vill man dock bara ha om den inte försämrar kvaliteten och det verkar inte denna göra vad jag läst. Jag skall beställa en nästa vecka.
Det finns en sida här med detaljer: http://www.ramelectr...html/1154A.html
Och en manual: http://www.ramelectr...154a-manual.pdf
Update Nov 17 at 17:42:
Jag kollar på en annan produkt i stället: Tveksamt att bränna 1500:- på ovan nämnda burk med amerikansk nätdel när man kan få en Denon AVR1706 för 3198:- från Hifi-Klubben. Den kan växla tre komponentingångar med troligen oantastlig kvalitet och då får man en sexkanals-receiver på 7x75 watt på köpet som väger 11 kg. Och; tyvärr - ytterligare en avancerad fjärrkontroll som bara fadern i huset bemästrar...
http://www.hifiklubb...er.htm?id=7147#
Manual här, även på svenska: http://www.denon.de/...ed_AVR-1706.pdf Så nu blir det till att börja spara 
<{POST_SNAPBACK}>
Vad är det för problem med amerikansk nätdel? Denonförstärkaren verkar ju vara ett bra alternativ men jag har redan en förstärkare som jag är nöjd med och min fru klarar nog inte av en sådan stor pryl till i vårt vardagsrum och inte en fjärrkontroll till heller för den delen
Postad 20 november 2005 - 12:06
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Kan någon vara så snäll och mäta stativplattans bredd och djup åt mig?
Postad 20 november 2005 - 13:28
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Kan någon vara så snäll och mäta stativplattans bredd och djup åt mig?
<{POST_SNAPBACK}>
Bredd 60,5 cm Djup 22,5 cm
Postad 20 november 2005 - 14:41
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Tack! Ska beställa en snart...
Någon som kan slänga in en bild på fjärren och TV:ns baksida?
Redigerat av Audiovector, 20 november 2005 - 17:27.
Postad 20 november 2005 - 18:36
genX
-
genX
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Fant et bilde av baksiden mm.
Bildene er ikke tatt av meg. Jeg venter fremdeles på at fyndbørsen skal få ut fingeren
Har et bilde av fjernkontrollen i et pdf doku.Kan det legges inn på samme måte som et bilde ?
Oooops..... trodde ikke bildene ble så store
Redigerat av genX, 20 november 2005 - 19:46.
Postad 20 november 2005 - 19:09
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Tack! Ska beställa en snart... 
Någon som kan slänga in en bild på fjärren och TV:ns baksida?
<{POST_SNAPBACK}>
Du lär inte bli missnöjd, speciellt inte tillsammans med din Philips dvd via hdmi i 1080i, det är smaskens.
Postad 20 november 2005 - 19:21
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
En liten fundering bara.Jag har beställt en vga-kabel för att koppla pc till till pxr5 men jag beställde den med två hankontakter.Enligt bilden ovanför ser det ut som en hona ska in i tv:n,stämmer detta?
Måste ringa och ändra ordern imorgon bitti isåfall.
Edit: Sorry jag förstorade bilden och såg att en hankontakt ska in där.
Redigerat av Unregistered0e3a6535, 20 november 2005 - 19:24.
Postad 20 november 2005 - 21:39
patrik57
-
patrik57
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som har koden till Samsung Digitalbox DTB-9401V? Vill programmera PXR5s fjärrkontroll.
Postad 21 november 2005 - 08:41
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Tack för bilderna, genX. Nu saknas bara en bild på fjärren. PDF går inte att lägga upp här, tyvärr... Detta verkar vara en grym TV. Enda smolket i bägaren är att den bara har en RGB/scart-ingång. Snålt, LG!!! Jag har ett behov av två sådana ingångar...
*Pioneer DV-575 (har kvar den för att spela brända skivor och DVD Audio)
*Pioneer DVR-520H (hårddisk/DVD-recorder)
Sedan ska jag givetvis köra min Philips 9000S (DVD) via HDMI och min Cambridge DRW57i (DVD recorder) över komponent.
Postad 21 november 2005 - 15:41
Unregistered21617390
-
Unregistered21617390
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Äntligen dök det upp ett leveransbesked från Fyndbörsen ,tv:n ska skickas idag
Postad 21 november 2005 - 17:41
genX
-
genX
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Me to . Fikk leverans beskjed i dag
Nå er problemet at jeg må kjøpe ny dvd spiller. Har lyst på en med hdmi og 80-160 gb hd. Er det noen som kan anbefale noen ? Hva med å kjøpe en LG dvd ? Passer de ekstra bra sammen ?
Da får jeg digital boksen på skart rgb. Xbox 360 på component og dvd på hdmi. Det kan da ikke bli feil eller hva ?
Postad 21 november 2005 - 17:59
coke66
-
coke66
-
Användare
-
-
174 inlägg
Tack för bilderna, genX. Nu saknas bara en bild på fjärren. PDF går inte att lägga upp här, tyvärr... Detta verkar vara en grym TV. Enda smolket i bägaren är att den bara har en RGB/scart-ingång. Snålt, LG!!! Jag har ett behov av två sådana ingångar... *Pioneer DV-575 (har kvar den för att spela brända skivor och DVD Audio) *Pioneer DVR-520H (hårddisk/DVD-recorder) Sedan ska jag givetvis köra min Philips 9000S (DVD) via HDMI och min Cambridge DRW57i (DVD recorder) över komponent.
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan ju annars köra din Pioneer DV-575 via komponent i din tv.
Postad 21 november 2005 - 18:01
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Me to . Fikk leverans beskjed i dag Nå er problemet at jeg må kjøpe ny dvd spiller. Har lyst på en med hdmi og 80-160 gb hd. Er det noen som kan anbefale noen ? Hva med å kjøpe en LG dvd ? Passer de ekstra bra sammen ?
Da får jeg digital boksen på skart rgb. Xbox 360 på component og dvd på hdmi. Det kan da ikke bli feil eller hva ? 
<{POST_SNAPBACK}>
Detta är fel forum att tala om DVD-spelare. Kolla runt i den avdelningen istället. (Men jag tror inte att du får bättre bild från en LG än exempelvis en Philips-DVD.) Är det någon som jämfört PX5R:s bild mot Pioneer 436 eller Panasonic PV500?
Postad 21 november 2005 - 19:55
Unregistered416bff02
-
Unregistered416bff02
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Här har du en bild på fjärrkontrollen.
Postad 21 november 2005 - 22:36
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Tack för bilderna, genX. Nu saknas bara en bild på fjärren. PDF går inte att lägga upp här, tyvärr... Detta verkar vara en grym TV. Enda smolket i bägaren är att den bara har en RGB/scart-ingång. Snålt, LG!!! Jag har ett behov av två sådana ingångar... *Pioneer DV-575 (har kvar den för att spela brända skivor och DVD Audio) *Pioneer DVR-520H (hårddisk/DVD-recorder) Sedan ska jag givetvis köra min Philips 9000S (DVD) via HDMI och min Cambridge DRW57i (DVD recorder) över komponent.
<{POST_SNAPBACK}> Du kan ju annars köra din Pioneer DV-575 via komponent i din tv.
<{POST_SNAPBACK}>
Tänkte köra Cambridgen över komponent...
Postad 21 november 2005 - 22:37
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Här har du en bild på fjärrkontrollen.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack! Den ser fin ut...
Postad 22 november 2005 - 00:06
Unregistered416bff02
-
Unregistered416bff02
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jo, den sitter riktigt bra i handen också.
Men en svart fjärr hade passat bättre tycker jag!
Postad 22 november 2005 - 08:54
jesusjussi
-
jesusjussi
-
Amatör
-
-
58 inlägg
...
Är det någon som jämfört PX5R:s bild mot Pioneer 436 eller Panasonic PV500?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har skrivit lite i följande tråd: https://www.minhembi...ndpost&p=882201Mvh Magnus
Postad 22 november 2005 - 09:26
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Har sett både lg;n och Pioneer sida vid sida, men har inte sett någon skillnad förutom på priset då.
Postad 22 november 2005 - 09:33
jesusjussi
-
jesusjussi
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Har sett både lg;n och Pioneer sida vid sida, men har inte sett någon skillnad förutom på priset då.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tvivlar inte en sekund på vad du säger. Däremot är jag nyfiken på vad som kan vara skillnaden. Ingångar som använts? Material som körts? Inställningar på apparaterna? Jag skulle vara den förste att jubla om jag fick se att blåsticket i högdagrarna försvann från LG'n. Den är ju trots allt betydligt billigare... /Magnus
Redigerat av jesusjussi, 22 november 2005 - 09:35.
Postad 22 november 2005 - 09:48
Jonas75
-
Jonas75
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu har den kommit! Underbar...
Igentligen bara en besvikelse...jag hade trott att bilden med digitalboxen (dialog 355) och boxer
skulle vara riktigt bra men med DVD skulle den vara sanslöst bra. Det jag insåg när jag slog på tv:n
med digitalboxen var att jag inte kan få bättre bild. Jag som glad amatör kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan uppfatta en bild bättre än den jag fick ut genom digitalboxen.
Hade tänkt skaffa mig en ny schyst DVD med HDMI utgång osv...men jag kan inte förstå hur den bilden ska kunna vara bättre än den jag fick via digitalboxen??
Kan bildkvaliten jag fått genom boxen bero på att jag haft en "antennexpert" hemma som satt upp en ny extremt bra antenn på taket samt använt antennförstärkare och filter? Antennexperten drog om alla mina tv-utag (nybyggt hus). Enligt honom skulle det vara en stor skillnad om man gjorde som vi nu gjorde, drog en separat kabel till verje uttag från förstärkaren. Jag har 9 tv utag i huset så det blev en rejäl antennförstärkare. Signalen boxen får från antennenär tydligen mer än dubbelt så stark som nödvändigt.
Postad 22 november 2005 - 10:33
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tvivlar inte en sekund på vad du säger. Däremot är jag nyfiken på vad som kan vara skillnaden. Ingångar som använts? Material som körts? Inställningar på apparaterna? Jag skulle vara den förste att jubla om jag fick se att blåsticket i högdagrarna försvann från LG'n. Den är ju trots allt betydligt billigare...
/Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
Självklart kan det vara inställningarna som spökar. LG:ns färgton kanske var inställd på "kall"? Det ska bli högintressant att se testet i "Bild & Ljud Hemma" om ett par veckor. LG PX5R mor Pioneer 436...
Postad 22 november 2005 - 10:59
jesusjussi
-
jesusjussi
-
Amatör
-
-
58 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tvivlar inte en sekund på vad du säger. Däremot är jag nyfiken på vad som kan vara skillnaden. Ingångar som använts? Material som körts? Inställningar på apparaterna? Jag skulle vara den förste att jubla om jag fick se att blåsticket i högdagrarna försvann från LG'n. Den är ju trots allt betydligt billigare...
/Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
Självklart kan det vara inställningarna som spökar. LG:ns färgton kanske var inställd på "kall"? Det ska bli högintressant att se testet i "Bild & Ljud Hemma" om ett par veckor. LG PX5R mor Pioneer 436...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skall försöka få till en liten session med säljaren och se om vi inte kan tuna till båda apparaterna. Jag är förvånad över att så många är så nöjda med LG's bild med tanke på vad jag själv sett. Som sagt, jag skall grotta vidare i den frågan. Angående testet, visst är det kul att de testar de apparater man är intresserad av. Tyvärr tycker jag att de flesta tidningarna är lite väl ytliga i sina tester. Det blir lite mycket specifikationsbedömning och inte så mycket jämförande journalistik. Jag tycker inte att de visar tillräckligt bra för mig som läsare hur de har kommit fram till sina synpunkter. Men, men, det är likväl en höjdpunkt när tidningen väl kommer. Det är ganska tråkigt att bara sitta framför en skärm och läsa hela tiden. Det är något speciellt med analoga reportage
Postad 22 november 2005 - 11:07
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Bra!!! Det ser jag fram emot. Jag har tyvärr ingen butik här i Linköping som har båda apparaterna side-by-side, men jag litar på dig!
Bra skrivet om testerna också. En annan grej jag reagerar på är att vissa tidningar hyllar en produkt till skyarna ena månaden för att nästa månad hylla en konkurrentprodukt lika mycket. Då vet man inte vilken av de båda som är bäst, referenser saknas alltför ofta...
Postad 22 november 2005 - 14:03
Unregistered93573766
-
Unregistered93573766
-
Användare
-
-
179 inlägg
Så har jag lagt min order även jag. Nu får vi se om den dyker upp inom rimlig tid!
Skulle vilja ha lite tips från essen här på forumet om hur jag skall koppla in grejjerna (så jag vet om jag behöver skaffa nå kablar som saknas)
Detta är vad jag har idag som skall in i TV på ett eller annat sätt:
- HTPC med DVI och VGA utgång (inget TV kort)
- Nokia Mediamaster 212T DVB-T Box (har bara svideo ut + scart om jag inte minns fel)
- Denon AVR-1601 hemmabioreciever med en optisk och en conax ingång för surroundljud
- Philips DVP 762 (DVD spelare med komponent / scart)
- Projektor (som sitter i VGA porten på HTPCn)
- Logitech Harmony 885 programmerbar fjärrkontroll
Har planer på att byta ut boxern mot en med "bättre" anslutningsmöjligheter samt inspelningsfuntion i framtiden.
Angående Scart med / utan RGB, är det någon skillnad på själva kabeln eller räcker det att man har en "full" scartkabel för att kunna dra nytta av fördelen med denna anslutning?
/mc
Redigerat av Unregistered93573766, 22 november 2005 - 14:04.
Postad 22 november 2005 - 23:40
Lindome
-
Lindome
-
Rookie
-
6 inlägg
Är det någon som vet koden för att programera CD`s Combobox till PX5ans fjärr??
Skulle vara mycket tacksam
Annars fortfarande mycket nöjd med bilden
Postad 22 november 2005 - 23:58
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Så har jag lagt min order även jag. Nu får vi se om den dyker upp inom rimlig tid!
Angående Scart med / utan RGB, är det någon skillnad på själva kabeln eller räcker det att man har en "full" scartkabel för att kunna dra nytta av fördelen med denna anslutning?
Samma här! Var har du beställt din? Jag tog Fyndbörsen. Köp en Full Scart så får du med RGB+ljud+auto start. Lycka till!!!
Postad 23 november 2005 - 00:00
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kom på att jag har en komponentväxel i Marantzen. Undrar om den håller hög klass? Nu behövs bara 3 komponentkablar...
Postad 23 november 2005 - 09:37
Unregistered93573766
-
Unregistered93573766
-
Användare
-
-
179 inlägg
Samma här! Var har du beställt din? Jag tog Fyndbörsen.
Köp en Full Scart så får du med RGB+ljud+auto start. Lycka till!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Blev inwarehouse. Snackade med en säljare där och de verkade seriösa. Dessutom jobbar jag nära deras utlämningsställe så man kan svänga förbi där och plocka upp den efter jobbet den dagen den finns för leverans. Full scart från boxern till scartporten till TVn (den med RGB) DVI > HDMI kabel från HTPCn till TVn Komponent från DVDn till TVn får det nog bli Måste även bläddra bak i tråden och hitta måtten på kartongen, går den inte in i en AUDI A4 får jag låna en annan bil eller nåt. /mc EDIT: Hittar inte måtten på kartongen, är det någon som har dem i huvudet eller som har kartongen kvar och kan mäta? Främst intresserad på hur bred den är, men även hur hög.
Redigerat av Unregistered93573766, 23 november 2005 - 13:03.
Postad 23 november 2005 - 12:52
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Är det någon annan än jag som stör sig på reflexer i skärmglaset? Kollade lite plasmor på lunchen och ALLA hade reflexer samt att man såg sig själv i rutan. Ingen av LCD:erna hade sådana problem...
Nu kollade jag ingen PX5R men jag förutsätter att alla plasmor har glas.
Postad 23 november 2005 - 13:42
Jonas75
-
Jonas75
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag fick min i måndags men har tyvärr inte kvar kartongen.
Skulle dock säga att den är ca 30cm bred och 120 cm hög.
Postad 23 november 2005 - 14:43
viggen60
-
viggen60
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
[quote name='piranhamcse' date='Nov 23 2005, 09:37 '] [quote name='Audiovector' date='Nov 23 2005, 00:58 ']Samma här! Var har du beställt din? Jag tog Fyndbörsen. Köp en Full Scart så får du med RGB+ljud+auto start. Lycka till!!! <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Blev inwarehouse. Snackade med en säljare där och de verkade seriösa. Dessutom jobbar jag nära deras utlämningsställe så man kan svänga förbi där och plocka upp den efter jobbet den dagen den finns för leverans. Full scart från boxern till scartporten till TVn (den med RGB) DVI > HDMI kabel från HTPCn till TVn Komponent från DVDn till TVn får det nog bli Måste även bläddra bak i tråden och hitta måtten på kartongen, går den inte in i en AUDI A4 får jag låna en annan bil eller nåt. /mc Kartongen till PX4R (PX5 har förmodligen samma) har måtten 38 x 84 x 133 cm. V60
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|