Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dåligt ljudkort till recievern

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 January 2004 - 07:32

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Har nu fått tillbaka min Denon AVR-3803 från Hi-Fi Klubben efter att den har varit inlämnad i över en månad. Anledningen var att volymen kändes lägre än innan och att det skett vissa försämringar i ljudet. Testa att koppla in till de analoga ingångarna då jag märkte att det brusade och krasslade i ena högtalaren och var helt tyst i den andra fronten.

Nu har jag fått tillbaka den och dom fick byta ut hela mottagaren för alla ingångar till den vilket gick på min garanti eller försäkring. Anledningen till problemet enligt verkstaden skall ha varit att jag kopplat den till datorn och att de signaler som sändes ut skall ha skadat mottagaren totalt på detta sätt. Innan jag bytte till ett M-Audio Revolution med Coaxial kabel så använde jag mig av det integrerade ljudkortet i mitt MSI moderkort(AC97 Ljudkort). Körde med billiga analoga kablar till recievern. Jag vet dock inte om det skadades efter att jag bytt till M-Audio eller innan. Från datorn körde jag endast mp3 med 192-320kbit till recievern vilket jag tyckte lät helt okej. Observera att de coaxiala och optiska ingångarna fungerade som vanligt förutom det att hela ljudbilden hade försämrats. På återlämningskvittot så stod det bara att jag inte skulle använda mig av datorn som källa överhuvudtaget. Någon mer som råkat ut för något liknande?

mvh

dexa

Postad 20 January 2004 - 07:34

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Och nu märkte jag att jag la in det på fel rubrik. Moderatorerna får gärna flytta tråden. Den har inget mer att göra med högtalare förutom att det lät kasst ur dom ;)

Postad 20 January 2004 - 08:20

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Hej,

Utan tvekan coax som ställt till det. Många ljudkort fuskar och använder TTL nivåer på 5V för sin S/PDIF utgång. Standarden föreskriver 0.5-1V pp.

Dessutom brukar alla riktiga coax konstruktioner ha en transformator på utgången, vilket ger galvanisk skiljning. Iofs dålig konstruktion på receivern, när de inte klarar av de signalerna ... IMHO.

Hyfsat känt fenomen. Använd toslink istället.

Postad 20 January 2004 - 11:43

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Håller med... använd galvanisk avskiljare eller toslint så funkar datorljudet.

Att koppla ihop dator och förstärkare elektriskt innebär en stor risk.

Postad 20 January 2004 - 11:48

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1180 inlägg
  • 0
Är en väldigt dålig kombination med analoga kablar och inbyggda ljudkort, själv kopplar jag inte datorn till recievern tycker min dator lever om liteväl mycket.

Postad 20 January 2004 - 14:14

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0
Har själv ett Hercules Game Theater XP ljudkort och har kopplat analogt till båder receiver och 2-kanals förstärkare.
Finns det någon risk att något ryker?

Postad 20 January 2004 - 14:43

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Nix, inte så länge du kör analogt.. Bara coax som knasar.

Postad 20 January 2004 - 14:49

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Nix, inte så länge du kör analogt.. Bara coax som knasar.

Och så länge hand dator inte får för sig att jorda genom signalkabeln...

Postad 20 January 2004 - 16:00

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

Hej,

Utan tvekan coax som ställt till det. Många ljudkort fuskar och använder TTL nivåer på 5V för sin S/PDIF utgång. Standarden föreskriver 0.5-1V pp.

Dessutom brukar alla riktiga coax konstruktioner ha en transformator på utgången, vilket ger galvanisk skiljning. Iofs dålig konstruktion på receivern, när de inte klarar av de signalerna ... IMHO.

Hyfsat känt fenomen. Använd toslink istället.

Kanske skall tillägga att jag endast kört med den coaxiala då jag använt mig av M-Audio Revolution 7.1 kortet. Ett av de bästa ute nu vad jag hört? Skumt att det skall kunna sabba recievern

Postad 20 January 2004 - 20:47

C_palo
  • C_palo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.

använder min dator till samma sak. kör nu med det inbyggda ljudkortet, men tycker inte det låter bra.
så jag ska köpa ett nytt kort, men jag vet bara inte vilket som lämpar sig bäst o vilken sorts kabel man ska använda sig av.

så om någon skulle kunna hjälpa mig med detta så vore jag tacksam,.

ljudkortet får inte kosta mer än 1000kr

mvh

Postad 20 January 2004 - 21:07

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Audigy 2 ?

Postad 20 January 2004 - 23:14

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Tänkte lägga mig i diskussionen lite.
Jag körde tidigare med spdif utgången från mitt gamla MSI moderkort till min yamaha rxv740. Var lite orolig när jag testade det, hade lött ihop kablar och kontakter själv... Det funkade dock ganska bra, trots att jag misstänker att spdif utgången på moderkortet har en något högre signalnivå än den föreskrivna, men yamahan klarade tydligen av det. Hoppas jag...

För att jag skulle kunna sova lite bättre på nätterna köpte jag dock ett x-card istället. Coax utgången på det borde ju hålla sig till standarden, och dessutom finns det en spdif ingång på x-card som gör att man kan koppla in ljudkortets spdif ut till x-card spdif in. In signalen ska vara mpc3 kompatibel, dvs 5V TTL tror jag och X-card gör förmodligen om signalen till 0,5V. Om det finns någon galvanisk avskiljare vet jag inte. Denna koppling kan nog vara ett alternativ ifall man är sugen på ett xcard (som enligt mig är suveränt på att visa dvd och annan film) men ändå vill behålla sitt gamla ljudkort (t.ex. m-audio).

Dock tror jag att xcard är lite känsligt för spdif in signalens nivå, jag får det inte att funka med kopplingen till mitt ljudkort, tror att signalen har för låg nivå. Dock funkar x-cardets ljud suveränt och jag använder i stort sett bara x-cardet nu, det är sällan som jag har behov av att använda det vanliga ljudkortet.

Ett annat alternativ är att köpa en coax-toslink adapter för typ 200 kr från www.kjell.com. Vet inte hur känslig den är för signalnivåer, men den är iaf billig.

Postad 21 January 2004 - 21:03

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Var köper man galvaniska avskiljare och vad kostar de? Finns det sådana som funkar med både S-video och coax?

Jag tror inte särskilt mycket på att 5V-nivån skulle kunna förstöra förstärkaren, däremot kan potentialskillnader i vägguttagen mycket väl förstöra ordentligt. Jag har problem med detta. Jag har två coax-utgångar på datorn. Om jag har kopplat ihop datorn med förstärkaren kittlar det rejält i fingret om jag håller på den andra coax-utgången. Det är så hög spänning att det är obehagligt att hålla kvar fingret, så det är med andra ord långt mer än 5V. Om jag kopplar förstärkaren till samma vägguttag som datorn kittlar det inte alls.

Sedan jag upptäckte detta har jag inte vågat koppla ihop datorn och förstärkaren, och jag vill inte dra elsladdar genom hela lägenheten för att lösa problemet. Så jag behöver antingen någon som fixar elinstallationen eller köpa galvaniska avskiljare. Är det någon som vet om man kan kräva att hyresvärden åtgärdar problemet?

Postad 22 January 2004 - 21:23

torbeno
  • torbeno
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Var köper man galvaniska avskiljare och vad kostar de?

Biltema, 80 kr :blink:

http://www.biltema.s...p?iItemId=19104

Postad 22 January 2004 - 22:01

Unregisteredd213b4d7
  • Unregisteredd213b4d7
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Biltema, 80 kr
He he, lär ju inte förstöra signalen alls, skräp.
Sätt datorn i ett ojordat uttag istället + galvanisk skiljare på ev. antennkablar.

Postad 22 January 2004 - 22:08

Dibblier
  • Dibblier
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jag hade förstärkare och dator påslagen då jag kopplade in analogt från ljudkortet till v-aux på recievern, som så många gånger förr, skillnaden var bara att det knäppte till och den stängde även av sig och gick inte att få igång på några minuter så mest troligt räddade automatsäkringen den.

Har skaffat ny reciever nu men jag kör och kommer köra optiskt mellan datorn i fortsättningen :blink:

Postad 23 January 2004 - 21:55

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag har en analogkabel kopplad från en digital/analog utgång på datorn till min reciver. Har inte haft problem än, men är risken stor att nåt händer. Tycker nämligen att volymen på recivern gått ner sig.

Postad 23 January 2004 - 22:14

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
Det smartaste är väl att köpa en usb adapter som pumpar ut ljudet via toslink, färgar väl inte ljudet någonting och du får ju ingen elektrisk föbindelse mellan reciever och dator.

Postad 24 January 2004 - 16:51

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag undrar om nån har testat den här adaptern från biltema?

http://www.biltema.s...ge/23-279_l.jpg

Det verkar vara det billigaste sättet att få optisk överföring till recivern.

Postad 25 January 2004 - 14:25

torbeno
  • torbeno
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Biltema, 80 kr 
He he, lär ju inte förstöra signalen alls, skräp.

Testat eller?

Postad 25 January 2004 - 16:45

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag har min dator kopplad till stereon via det inbyggda ljudkortet från Cmedia (CMI 8738 ). Jag kör digitalt ljud ut via koaxkontakten. Jag har aldrig märkt något problem när jag kör digitalt, men borde jag ändå undvika att göra det? Eller är det något jag bör införskaffa för att skydda utrustningen? Jag kan ju visserligen köra via den optiska utgången, men de optiska sladdarna är ju så dyra så jag vill helst undvika det. Jag körde tidigare digitalt ljud ut från SB Live 5.1 ljudkortet och inte heller då märkte jag några problem.

Kabeln jag använder för att ansluta receivern är netonnets Avant Pro RCA - RCA Digital. Jag har även kört med vanliga noname RCA-sladdar utan att märka någon speciell skillnad.

Jag har en analogkabel kopplad från en digital/analog utgång på datorn till min reciver. Har inte haft problem än, men är risken stor att nåt händer. Tycker nämligen att volymen på recivern gått ner sig.

Även jag tycker att min volym har gått ner sig lite på sistone. Det hela kan bero på att någon inställning har radderats från receivern. Det är nämligen så att jag för ett tag sedan märkte att jag inte längre kan slå av receivern via den huvudsakliga störmbrytaren för då tappar den alla inställningar som man gjort. Om jag bara sätter den i standby så händer emellertid inget.

Redigerat av Unregisterede9a63b93, 25 January 2004 - 16:47.

Postad 26 January 2004 - 19:53

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
När vi ändå pratar om toslinkkablar.
Hur långa kan dessa vara? Jag ser att KjellCo säljer Toslink-Toslink 20m. Detta är förmodligen nåt jag kan behöva.
Är det rätt kabel för ett ljudkort med optisk utgång (inte köpt ännu) och en Yamaha V540RDS?

Postad 26 January 2004 - 22:28

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Lånar denna tråd lite för en närbesläktad fundering.
Ska man vara lika försiktig när man kopplar videosignal från datorn till AV förstärkaren?

Bråkis: Själv har jag aldrig testat med en så lång optisk kabel, men jag tror inte att det ska vara några problem. De är i stort sett samma standardiserade optiska sändar- och mottagarkomponenter som sitter i alla ljudkort, förstärkare etc. så jag tror inte att det finns starkare eller svagare optosändare. Det borde alltså funka alldeles utmärkt att koppla in nämnda ljudkort med 540:n.

Redigerat av Unregisteredcaabd87f, 26 January 2004 - 22:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.