Hej!
Jag hittar inte den ultimata
harmony fjärrkontrollen, kan någon hjälpa mig att välja rätt modell. Jag är beredd att modda/löda i den om det så behövs. Jag vill ha en fjärrkontroll som fixar allt. Jag vill kunna sitta i vilket rum som helst och byta låtar på datorn och kunna höja och sänka ljudet vid tex en fest. Jag vill kunna styra taklampor och golvlampor och bygga macron som släcker ner, stänger av onödiga enheter, startar projektor, förstäkare, ställer in volymen och drar igång en film från dvd eller dator - med en enda knapptryckning. Jag vill kunna gå hemifrån och bara trycka på "släck allt" så släcker den hela huset. (Jag är givetvis medveten om att ytterligare hårdvara krävs i vägguttag och bakom lampknapparna för att det ska fungera...)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följande kriterier MÅSTE uppfyllas för att jag ska vara nöjd:
* Stöd för macros/sequences/aktiviteter (här försvinner
harmony 900 tyvärr direkt)
* Måste kunna sitta i köket eller på balkongen och styra stereon i vardagsrummet (kräver någon form av RF stöd)
* Man ska inte behöva rikta den mot någon extender för att den ska fungera.
* Måste kunna styra minst 3 stycken Nexa mottagare (både väggkontaktsvarianten samt infällda bakom lampknappar)
Följande kriterier är önskvärda med inget måste:
* Picture/sound knappar
* Styra 10st Nexa mottagare (Kunna tända och släcka hela lägenheten/valda rum/enskilda lampor)
* Styra WinAmp eller Windows Media Player på dator med Windows 7 eller XP
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det verkar som att 890 Pro eller
895 Pro är precis vad jag behöver men den tillverkas inte längre och är svindyr i de få ex som går att få tag på. En 900 hade också varit perfekt om den hade haft macrostöd...
Övriga frågor:
1. Om jag köper en 890 Pro, alltså en amerikansk variant av
895 om jag förstått allt rätt, kommer jag få problem då eftersom den enligt uppgift använder sig av andra RF signaler än den europeiska
895:an?
2. Kan man modda någon modell av
harmony med RF-batteri (öppna och löda i de modeller som har inbyggda batterier) så att den beter sig som en 900 fast med macrostöd?
3. Hur illa är det att
Harmony 900 inte har macrostöd? Går det att göra några ful-lösningar eller workarounds?
4. Om man moddar tex en
Harmony One på samma sätt som han som moddade sin 880 med ett RF batteri, kan man göra något annat än att styra lampor/nexa direkt med RF stödet? Alltså kan man sitta i ett annat rum och styra volymen till stereon, kräver inte det en RF blaster som skjuter ut IR mot enheterna som 900'an skeppas med? Är RF batterierna kompatibla med några av dessa blasters eller handlar det bara om att styra nexa och så sitter man där med en fjärr som man måste peka mot allt annat?
5. Bör jag köpa något annat än en
Harmony eftersom de få modeller som inte kräver fri sikt saknar andra finesser som jag vill ha?
Redigerat av twi2e, 06 December 2009 - 02:28.