Nytt test, mp3 vs CD
88 svar till detta ämne
Postad 27 januari 2007 - 18:21
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Denna gången är det två "audiofilinspelningar" från Telarc. De är inspelade helt utan dynamik- begränsning, och straussfest innehåller effekter liknande kanonerna i 1812. En bild på varningstexten http://i27.photobuck...traussfestL.jpgTvå utav filerna är direkt från CD, de andra har varit komprimerade med Fraunhofers referens- encoder (320kbit/s). California Project - Good Vibrations: 1:
californiaproject1.wav 3,97MB
343 Antal nerladdningar2:
californiaproject2.wav 3,98MB
275 Antal nerladdningarEin Straussfest (Cincinnati Pops Orchestra) - Banditen Galop: 3:
straussfest1.wav 4,08MB
265 Antal nerladdningar4:
straussfest2.wav 4,07MB
228 Antal nerladdningarDet gäller som sagt att höra skillnad, inte se skillnad på cooledit, därför är det bäst att bränna klippen på en audio cd och lyssna "seriöst" i hifi-anläggningen.
Redigerat av Ageve, 28 januari 2007 - 20:09.
Postad 29 januari 2007 - 10:19
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag ska göra ett försök ikväll men det är säkert lika svårt som i den tidigare tråden. Kontentan blir väl att man får konvertera om alla sina FLAC till 320 kbit mp3 för då får man plats med mer musik
Jag hör ju förmodligen ingen skillnad ändå
MVH Kribban
Postad 29 januari 2007 - 16:03
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Näe, helt självklart är det inte (för mig iaf  ). Min slutsats (eller snarare gissning  ) baseras i "California" på mera detaljer och rymd, samt i "Strauss" på en mer livlig viola... eller nåt Lyssnade flera gånger på min anläggning. Dock får jag för mig från början hur det ligger till, och sedan verkar det omöjligt att lyssna helt kritiskt. » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 1 och 3 är mp3...tror jag....
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 29 januari 2007 - 16:05.
Postad 29 januari 2007 - 17:51
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Detta är hur svårt som helst men väldigt kul  I spoilern finns min kvalificerade gissning » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Jag röstade på alternativ 1 & 3 igen MVH Kribban
Postad 29 januari 2007 - 20:19
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Detta är hur svårt som helst men väldigt kul I spoilern finns min kvalificerade gissning
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Jag röstade på alternativ 1 & 3 igen
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Dig borde det ju gå och lita på med tanke på din förtjusning över Ino pIP:s förtjänster, men? Har också röstat....på vad säger jag inte ännu... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 januari 2007 - 20:25.
Postad 29 januari 2007 - 20:29
Unregistered41419
-
Unregistered41419
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej,
Har oxo röstat - använde en annan metodik än jag brukar. Lyssnade bara 1 gång per "klipp". Och lät mitt första intryck bestämma. Röstade och har sedan lyssnat flera gånger, men första intrycket består!
En annan fråga - var köper man sådana här högkvalitets CD skivor? Googlde men hittade bara ngn sajt i USA samt cdon som sålde Telarc SACD.
Mvh Lazze
Postad 29 januari 2007 - 20:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
En annan fråga - var köper man sådana här högkvalitets CD skivor? Googlde men hittade bara ngn sajt i USA samt cdon som sålde Telarc SACD.
Mvh Lazze
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan beställa direkt från Telarcs hemsida: http://www.telarc.com/Straussfest och California Project finns hos CDON: http://www.cdon.com/...02&page=producthttp://www.cdon.com/...02&page=product
Postad 29 januari 2007 - 21:01
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Här nedan finns länkar till CD:s med bra inspelningskvalla oxå... http://www.cdunivers.....USA)&cart=506http://www.answers.c...pic/grp-recordssamt.... http://www.dmprecords.com/Tyvärr få CD-labels som har lyssningsbart ljud idag...  men var försiktig med volym och bas när ni provlyssnar som Ageve redan varnat för...tyvärr är snuttarna rejält komprimerade... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 januari 2007 - 21:13.
Postad 29 januari 2007 - 21:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Glöm inte Stockfisch Records: http://www.stockfisc...ockfisch_e.htmlTyvärr få CD-labels som har lyssningsbart ljud idag... men var försiktig med volym och bas när ni provlyssnar som Ageve redan varnat för...tyvärr är snuttarna rejält komprimerade...
Är det där ännu ett av dina finurliga skämt? Eller du kanske bara glömde ett ord, dvs inte komprimerade. Jag har hört denna skiva klippa och dista på billiga anläggningar, men det är inte inspelningens fel, för även om varningen är lite 80-tals humor så ligger det faktiskt en del i det. Man kan paja grejerna om man inte är försiktig. Det räcker att någon NRJ-skadad person höjer volymen för att höra de tystare partierna bättre, utan att tänka på att det faktiskt kan bli högre senare. Straussfest, och framförallt Telarcs mest sålda CD hittills, 1812 Overture var bland de första inspelningarna som utnyttjade 16bit fullt ut. Andra inspelningar från samma tid ligger ofta betydligt lägre i signalnivå, vilket i praktiken betyder att man inte utnyttjar alla bitar, dvs sämre ljud. Men som du säkert ser på bilderna nedan så handlar det verkligen inte om någon komprimering. Här har du lite info (Straussfest-klippet):
intepackat2.jpg 38,07K
1 Antal nerladdningar
intepackat2.jpg 69,89K
0 Antal nerladdningarHär har du Kelly Clarksson - Behind These Hazel Eyes som en jämförelse. Rösten i början av låten peakar ungefär lika högt som geväret i straussfest. Behöver man säga mer?
dynamikpress.jpg 44,97K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 30 januari 2007 - 00:49.
Postad 29 januari 2007 - 22:53
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Detta är hur svårt som helst men väldigt kul I spoilern finns min kvalificerade gissning
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Jag röstade på alternativ 1 & 3 igen
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}> Dig borde det ju gå och lita på med tanke på din förtjusning över Ino pIP:s förtjänster, men?
Har också röstat....på vad säger jag inte ännu...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 29 januari 2007 - 22:55
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag är jättenyfiken på facit
Postad 29 januari 2007 - 23:56
Glöm inte Stockfisch Records: http://www.stockfisc...ockfisch_e.html
Tyvärr få CD-labels som har lyssningsbart ljud idag... men var försiktig med volym och bas när ni provlyssnar som Ageve redan varnat för...tyvärr är snuttarna rejält komprimerade...
Är det där ännu ett av dina finurliga skämt?
<{POST_SNAPBACK}>
Tror faktiskt det är rätt vanligt att många tror det är komprimerat när det INTE är fullt ös hela tiden. Alltså tvärtom.
Postad 30 januari 2007 - 00:21
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Tror faktiskt det är rätt vanligt att många tror det är komprimerat när det INTE är fullt ös hela tiden. Alltså tvärtom.
<{POST_SNAPBACK}>
Det verkar inte logiskt, men visst tycker Kalle med sin microstereo att ljudnivån är för låg på sådana här inspelningar. Utgår dock ifrån att JB antingen skojade eller skrev fel. Straussfest-skivan har ljudeffekter som är perfekt när man vill skrämmas. Mina favoriter: Explosions Polka Champagne Polka Banditen Galop Thunder and Lightning Polka Ett måste i skivsamlingen
Postad 30 januari 2007 - 00:28
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det verkar inte logiskt, men visst tycker Kalle med sin microstereo att ljudnivån är för låg på sådana här inspelningar. Utgår dock ifrån att JB antingen skojade eller skrev fel.
Vad lätt det blir missförstånd... Det jag menade var att snuttarna på de låter/inspelningar jag länkade till var rejält komprimerade...men ändå är de rätt fylliga, särskilt i basregionerna...och med en datorsub kan det bli rätt mkt av det bullriga... Mvh JB
Postad 30 januari 2007 - 00:46
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Vad lätt det blir missförstånd...
Det jag menade var att snuttarna på de låter/inspelningar jag länkade till var rejält komprimerade...men ändå är de rätt fylliga, särskilt i basregionerna...och med en datorsub kan det bli rätt mkt av det bullriga...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du klippen på cduniverse? Lite förvillande att skriva som du gjorde då
Postad 30 januari 2007 - 00:56
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Vad lätt det blir missförstånd...
Det jag menade var att snuttarna på de låter/inspelningar jag länkade till var rejält komprimerade...men ändå är de rätt fylliga, särskilt i basregionerna...och med en datorsub kan det bli rätt mkt av det bullriga...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du klippen på cduniverse? Lite förvillande att skriva som du gjorde då 
<{POST_SNAPBACK}>
Varför då? Skrev ju om de klipp jag länkade till med BRA inspelningar och varnade likt du gjorde med dina dynamiska inspelningar att folk ska vara försiktiga med volym och bas...men påpekade att de var hårt komprimerade (på mina länkar) och att ljudkvallen därmed inte var i närheten av orginal - svårare än så var det inte... Varför i hela friden skulle jag påstå att dina inspelningar var hårt komprimerade eller ens nämna förhållandet med tanke på att du skrivit det rätt så tydligt redan... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 januari 2007 - 01:01.
Postad 30 januari 2007 - 01:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Varför i hela friden skulle jag påstå att dina inspelningar var hårt komprimerade eller ens nämna förhållandet med tanke på att du skrivit det rätt så tydligt redan...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Det undrade jag med, men nu fattar jag vad du menade iaf. Alltid nåt.
Redigerat av Ageve, 30 januari 2007 - 01:20.
Postad 30 januari 2007 - 09:38
Unregistered41419
-
Unregistered41419
-
Användare
-
-
131 inlägg
Tack för alla fina länkar till audiofil( långfil...öronfil...) skivor!
Skall genast beställa ett par... för sanningen är den att jag varit ganska ledsen i örat sen jag fick hem mina B&W burkar i julhelgen - för de avslöjar obarmhärtigt hur många dåliga CD inspelningar det finns. Många moderna artister nyttjar 1/3 av det dynamiska utrymmet låter det som!
Mvh Lazze
ps. Ursäkta en dum fråga: Men det är alltså Naxos som säljer Telarc här i svedala? Så om man har flyt så kan de finnas på Åhlens? (som har ett berg med Naxos) - i vanliga fall så brukar jag styra undan från Naxos då deras såkallade DDD inspelningar brukar innehålla skivknaster...ds.
Redigerat av Unregistered41419, 30 januari 2007 - 09:50.
Postad 30 januari 2007 - 10:14
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Kul test! På Califoniaproject så hörde jag direkt när jag bytte att den ena lät mer verkligt, mer information. Straussfest var svårare, först lyssnade jag några gånger på smällarna men ändrade mig fram och tillbak mellan vilken jag tyckte lät naturtrognast. Men sen började jag lyssna mer på instrumenten och då fick jag en säkrare uppfattning. Spännande att se sen hur det gick  » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 1 och 4 är mp3
Redigerat av Micke_L, 30 januari 2007 - 10:18.
Postad 30 januari 2007 - 11:12
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2 049 inlägg
Gjorde samma sak den här gången. Över med filerna till den externa hårddisken, och sedan med hjälp av Squeezeboxen ut i "systemet". Den här gången tyckte jag att det helt klart var svårare! Först lyssnade jag "öppet", sedan gick jag tillbaka och kollade vad övriga hade skrivit i sina spoilers. Gick sedan tillbaka för att lyssna med lurar då jag blev lite förvånad över vad jag läst och jämfört vad jag själv "trott mig höra". Dock så fick jag samma känsla när jag lyssnade med lurarna som när jag lyssnade "öppet". Sen om jag hört rätt är jag väldigt tveksam till. För som sagt, den här gången tyckte jag det var riktigt svårt... Kanske jag hade en bättre "hör/uppfattnings-dag" förra gången det begav sig? » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Jag röstade på att låt nr.2 samt låt nr.3 är Mp3-or.
Redigerat av Unregistered52a88696, 30 januari 2007 - 11:15.
Postad 30 januari 2007 - 12:24
Unregistered41419
-
Unregistered41419
-
Användare
-
-
131 inlägg
Ni vet säkert redan, men jag tipsar ändå :-) Telarc mfl saluförs av Naxos här i sverige. http://www.naxos.seDe har en webbshop där man kan välja att visa skivor från bolag X - tex. Telarc. Har nu beställt ett par skivor samt en "DTS Sampler CD" - som jag antar att jag kommer kunna spela i min DVD spelare ut genom min KOMMANDE surroundförstärkare (eller kanske via min SqueezeBox somehow) Mvh Lazze
Postad 30 januari 2007 - 13:24
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Sitter på jobbet, så det blir via inte så bra lurar, och direkt från HD, inte bränt till CD. Tyckte det var svårt, och vid normal lyssning hade jag nog inte märkt skillnader, men tror ändå att » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 2 och 4 var mp3... Sen vet jag ju inte hur det känns efter att ha lyssnat på mp3 i timmar, jämfört med CD... Om jag hinner och orkar skall jag kolla hemma också, i den stora anläggningen.
Postad 30 januari 2007 - 14:43
PackSwede
-
PackSwede
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Ni vet säkert redan, men jag tipsar ändå :-)
Telarc mfl saluförs av Naxos här i sverige. http://www.naxos.se
De har en webbshop där man kan välja att visa skivor från bolag X - tex. Telarc.
Tack för tipset ! Blev en Andrew Lloyd Webber samling från Telarc och lite annat smått och gott Är Naxos egna inspelningar generellt av dålig kvalla eller är det "Hit and miss" ?, vad menas med en "katalog CD" ?
Postad 30 januari 2007 - 20:35
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Sen om jag hört rätt är jag väldigt tveksam till. För som sagt, den här gången tyckte jag det var riktigt svårt... Kanske jag hade en bättre "hör/uppfattnings-dag" förra gången det begav sig?
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker oxå det var mycket svårare denna gång...har dock bara lyssnat på mina datorhögtalare...men det tar sig... Mvh JB
Postad 30 januari 2007 - 20:50
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Fraunhofer encodern finns här för de som är intresserade: http://www.iis.fraun.../mp3sur/tou.jspCommand line encoder and -decoder for Win32, Win64, Mac OS X, Linux32, Linux64
Postad 30 januari 2007 - 23:04
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Hehe, många som gillar mp3 den här gången också
Postad 30 januari 2007 - 23:32
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Tycker också det är otroligt synd att så få vill/vågar ge sin röst...15 personer...nästan skamligt för detta forum med så många medlemmar...
Mvh JB
Postad 30 januari 2007 - 23:41
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Dessa trådar har jag missat!
Bränner ut och lyssnar imorrn, lovar
Postad 31 januari 2007 - 01:45
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Tycker också det är otroligt synd att så få vill/vågar ge sin röst...15 personer...nästan skamligt för detta forum med så många medlemmar...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Och bara fem som avslöjat sin röstning. Kan bli ett högt fall när man rider på höga hästar
Postad 31 januari 2007 - 05:29
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Ja det var inte lätt, lyssnade i lurarna från dator dock. » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 1&3 röstade jag på
Postad 31 januari 2007 - 10:00
Unregistered41419
-
Unregistered41419
-
Användare
-
-
131 inlägg
Oj, såg inte att man kunde göra en spoiler, här kommer min: » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Jag röstade 1 & 3
// Lazze
Postad 01 februari 2007 - 18:57
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1 503 inlägg
Så efter att ha lyssnat snabbt 1 gång på låtarna kom jag fram till » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 2-4 röstade jag på som mp3 Efter man läst vad andra skriver och lyssnar om flera ggr kan man knappt inte bestämma sig. Ett tips är att lyssna på varje låt 1 gång endast för att höra skillnaden utan att läsa vad andra skrivit först. Sen läser du vad andra skriver och lyssnar flera ggr igen så vet man inte vad man ska tycka längre
Redigerat av Unregisterede74beff4, 01 februari 2007 - 22:20.
Postad 01 februari 2007 - 19:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
vet inte hur man gör en spoiler sry
<{POST_SNAPBACK}>
Skriv [s p o i l e r] hemlig text [/s p o i l e r] utan mellanslagen. Resultatet: » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « hemlig text
Redigerat av Ageve, 01 februari 2007 - 19:55.
Postad 01 februari 2007 - 20:24
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1 503 inlägg
Postad 01 februari 2007 - 22:07
benox
-
benox
-
Rookie
-
8 inlägg
När lägger du ut resultatet? Min gissning: » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Jag är en av dom få som röstat på 1 och 4
Postad 01 februari 2007 - 22:13
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1 503 inlägg
hur många kbs ligger mp3 på i detta fall? 192 eller 320kbs eller vad?
Enligt foobar säger den att båda är 1411kbs... hmm alla andra mp3 varjerar men inte denna. Utan ligger på samma kvalite som cd skivorna.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 01 februari 2007 - 22:21.
Postad 01 februari 2007 - 22:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
När lägger du ut resultatet?
Kanske till helgen, om åtminstone några fler har röstat då. hur många kbs ligger mp3 på i detta fall? 192 eller 320kbs eller vad?
Enligt foobar säger den att båda är 1411kbs... hmm alla andra mp3 varjerar men inte denna. Utan ligger på samma kvalite som cd skivorna.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är 320kbit, komprimerat med Fraunhofers encoder. Testfilerna är såklart wav allihop, annars hade det blivit lite väl enkelt  de är konverterade från mp3 till wav i Foobar2000.
Postad 01 februari 2007 - 23:04
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Så efter att ha lyssnat snabbt 1 gång på låtarna kom jag fram till
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 2-4 röstade jag på som mp3
Efter man läst vad andra skriver och lyssnar om flera ggr kan man knappt inte bestämma sig.
Ett tips är att lyssna på varje låt 1 gång endast för att höra skillnaden utan att läsa vad andra skrivit först.
Sen läser du vad andra skriver och lyssnar flera ggr igen så vet man inte vad man ska tycka längre
<{POST_SNAPBACK}>
Att kolla vad andra har röstat på innan man själv bestämt sig är ju helt fel. Då blir det ju inte en helt subjektiv bedömning.
Postad 02 februari 2007 - 00:36
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
vet inte hur man gör en spoiler sry
<{POST_SNAPBACK}>
Skriv [s p o i l e r] hemlig text [/s p o i l e r] utan mellanslagen.
Resultatet:
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « hemlig text
<{POST_SNAPBACK}>
Eller så använder man Spoiler-knappen
spoiler.gif 6,55K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 02 februari 2007 - 00:37.
Postad 02 februari 2007 - 00:53
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1 503 inlägg
Så efter att ha lyssnat snabbt 1 gång på låtarna kom jag fram till
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 2-4 röstade jag på som mp3
Efter man läst vad andra skriver och lyssnar om flera ggr kan man knappt inte bestämma sig.
Ett tips är att lyssna på varje låt 1 gång endast för att höra skillnaden utan att läsa vad andra skrivit först.
Sen läser du vad andra skriver och lyssnar flera ggr igen så vet man inte vad man ska tycka längre
<{POST_SNAPBACK}>
Att kolla vad andra har röstat på innan man själv bestämt sig är ju helt fel. Då blir det ju inte en helt subjektiv bedömning.
<{POST_SNAPBACK}>
precis. gissade ju rätt först, men efter se vad andra skrivit och vad de lyssnar efter osv osv blir man osäker på om man valt rätt.
Postad 02 februari 2007 - 02:20
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Ahh, såg nu att jag misstolkade din text lite
Så de e så med de som de e, å så e de
Postad 04 februari 2007 - 23:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Postad 05 februari 2007 - 00:07
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Hehe, många som gillar mp3 den här gången också 
<{POST_SNAPBACK}>
Bl a jag Denna nyfödda insikt gör ju att man sparar in en massa pengar i framtiden på eventuella nyinköp av HiFi-utrustning  -edit- stavning
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 05 februari 2007 - 00:08.
Postad 05 februari 2007 - 10:44
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Så betyder graferna i spoilerna att det var » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « 2 och 4 som var mp3, eller? Jag är förvirrand över namnsättningen
Postad 05 februari 2007 - 11:05
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
som sagt skriv svaret i klartext  Jag behöver det
Postad 05 februari 2007 - 11:19
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
...Jag är förvirrand över namnsättningen 
<{POST_SNAPBACK}>
Jaa, de graferna berättar ju inte mycket om vad som är vad Och Fraunhofer ska väl klippa allt över 16 kHz? I "B-1 -37" så klipper det inte helt förrän vid 20 kHz.
Postad 05 februari 2007 - 14:03
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Och Fraunhofer ska väl klippa allt över 16 kHz? I "B-1 -37" så klipper det inte helt förrän vid 20 kHz.
<{POST_SNAPBACK}>
Det mesta över 16kHz klipps bort, men inte allt. Cymbaler osv brukar överleva komprimeringen. Angående resultatet så är det väl inte så svårt Grön stapel = båda rätt Orange stapel = ett rätt, ett fel Röd stapel = båda fel Graferna ligger i samma ordning som ljudklippen, dvs bild 2 och 4 är mp3.
Redigerat av Ageve, 05 februari 2007 - 14:17.
Postad 05 februari 2007 - 14:15
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Är väl bara att inse att mina öron har mp3-kvalitet. Stora problem med frekvenser över 16000Hz  Hör inte 18kHz och högre på min anläggning hemma (från div. testskivor).
Postad 05 februari 2007 - 14:27
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag som gissade på att 1 & 3 var mp3  Hälften rätt i alla fall
Postad 05 februari 2007 - 14:31
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Hepp! Det prickade jag in trots att jag lyssnade från HDn via det inbyggda ljudkortet, genom Winamp till mina datorlurar för 150 spänn  
(fast det var inga jätteskillnader, jag hade ju kanske inte tagit gift på att det var just det två. Det är den luddiga och otydliga diskanten om oftast avslöjar mp3, tycker jag)
Nu måsta jag nog bränna ned dem och lyssna hemma, det borde ju vara ännu uppenbarare då. Nästan lite synd, det hade varit billigare om de låtit lika
kribban: hur får du 1 och 3 till hälften rätt när det var 2 och 4 som var mp3, eller missar jag nåt här?
Redigerat av mikaels, 05 februari 2007 - 14:34.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|