Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni som kör DVI och/eller komponent på eran PS42V4S

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 mars 2005 - 20:03

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
**UPPDATERAD**

Som sagt, ni kan väl skriva eller ta kort på era inställningar i servicemenyn här. Jag hade problem med svärtan vid progressiv signal på komponent och DVI-ingången förrut, men har fått till det ganska bra nu. För att komma in i servicemenyn, stäng av TVn med fjärren och tryck sedan på knapparna [info], [menu], [mute], [power] i den ordningen. Här är i alla fall mina inställningar.

OBS!! Skriv alltid ner era orginalvärden innan ni ändrar!!
OBS!! Se till att ni kör 480p eller 720p när ni ändrar, TVn känner av signalen och har olika inställningar beroende på om komponentporten matas med proggresiv signal eller inte!!

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av brorsan, 19 mars 2005 - 19:52.

Postad 04 mars 2005 - 23:58

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
samma sak här,äger samma plasma.fick hem en dvd med dvi utgång(bbk 971h)och svärtan blir icke bra,svärtan är samma som på min gamla denver dvd via skart.
skulle vara väldigt tacksam för svar
mvh martin

Postad 05 mars 2005 - 10:52

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Det kan inte vara så att svärtan inte är speciellt bra på plasma apparater?
Jag har en panasonic plasma (TH-37PA30) som ska ha bäcksvart svärta... jo pyttsan. Min gammla 32" toshiba spöade denna på varenda punkt.

Jag skulle ju självklart endå ta denna tvn, men känns som att en vanlig crt tv ger bättre kvalla :)

Postad 05 mars 2005 - 14:04

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Det kan inte vara så att svärtan inte är speciellt bra på plasma apparater?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du läser hela mitt inlägg så ser du att det endast är problem med svärtan på DVI- och komponentingången vid HD och progressiv signal.

Postad 06 mars 2005 - 19:50

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
brorsan,
är ny här,vad menar du med hd och progressive signal?
har du provat att se på film via en dvd med dvi?jag får det inte att se bra ut
mvh martin

Postad 07 mars 2005 - 23:29

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
ingen som vet varför,det inte blir bättre bild till min plasma trots att jag kör dvd via DVI NU?
mvh martin

Postad 07 mars 2005 - 23:43

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
vad kör ni för uppspelare?
har ni ändrat nåt i overlay inställningarna för grafikkortet?

kör i 1080i istället för 480P om ni har möjlighet.

sen kan det ju skilja mellan olika filmer.
kikade på T2 extreme edition 1080p i går och där var svärtan perfekt!
medans HDTV filmer som BlackHawk Down ser skit ut.
den filmen är omöjlig att få bra svärta på.

Edit:
Black Level (svartnivån)
är den olika för olika ingångar om ni kollar i service menyn?

den här tråden kanske skulle flyttas till HTPC forumet?
jag tror inte det är ett problem med enbart samsung skärmar.

Redigerat av Unregistered1008, 07 mars 2005 - 23:47.

Postad 08 mars 2005 - 07:47

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
toxicity: Har du läst mitt första inlägg? Det var ju därför jag skapade tråden, för att se om nån fått det att se bra ut.

Patrik_G: Varför ska den flyttas till HTPC, det blir exakt samma problem på komponentingången med xboxen och samma problem med DVD-spelare med DVI. Läs om mitt första inlägg.

Postad 16 mars 2005 - 08:11

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Lekte runt i servicemenyn ett par timmar igår och börjar faktiskt få till det någorlunda nu. Ska finjustera ikväll och förhoppningsvis posta mina inställningar den här veckan, har fortfarande inte fått tillbaks min kamera.

Postad 16 mars 2005 - 11:45

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Lekte runt i servicemenyn ett par timmar igår och börjar faktiskt få till det någorlunda nu. Ska finjustera ikväll och förhoppningsvis posta mina inställningar den här veckan, har fortfarande inte fått tillbaks min kamera.

<{POST_SNAPBACK}>

bra gör så
tror du dom inställningar blir bra för dvd med dvi utgång?
mvh martin

Postad 16 mars 2005 - 11:58

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

bra gör så
tror du dom inställningar blir bra för dvd med dvi utgång?
mvh martin

<{POST_SNAPBACK}>

Det bör ju fungera för DVI-ingången också, då problemen är samma på komponent- och DVI-ingången, i alla för mig. Ska som sagt laborera vidare ikväll, om jag nu får tid över. Det är fortfarande inte helt perfekt, men nu ser det många gånger bättre ut än standardinställningarna i alla fall :P

Postad 16 mars 2005 - 12:04

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
okej,har själv funderat lit epå service menyn har dock inte vågat röra något än........
man kan inte få hjälp av dom på samsung supporten?
/martin

Postad 16 mars 2005 - 12:13

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

okej,har själv funderat lit epå service menyn har dock inte vågat röra något än........
man kan inte få hjälp av dom på samsung supporten?
/martin

<{POST_SNAPBACK}>

Knappast... dom som sitter på supporten har nog ingen som helst koll på de tekniska delarna, dom är bara till för att vidarebefodra till servicetekniker om problemet inte är ytterst simpelt. Och serviceteknikerna hyrs in från STRAX-service, och de verkar inte precis ha nån vidare koll på något annat än hur man uppdaterar till ny mjukvara i TVn. Jag kan förstås ha fel, men jag har mycket svårt att tro att samsung skickar iväg en kompetent tekniker som sitter och finjusterar serviceinställningarna för att man tycker svärta är dålig vid HD-signal... Det saknas kompetens inom det området hos teknikerna helt enkelt. Men som sagt, jag kan ju ha fel. Men jag fixar hellre problemet själv än att sitta i sega samtal med support och sedan vänta på en tekniker i nån vecka och så visar det sig att det enda han kan göra är att skicka in TVn för "lagning" (som tar flera veckor och med stor sannolikhet slutar med en "vi hittar inga fel på TVn"-lapp och man är tillbaks där man började).

Postad 20 mars 2005 - 08:08

treb
  • treb
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Skönt att se att någon vågar sig in i servicemenyn och dessutom ta bilder! Precis som du säger har vi inte företag som vänder sig mot kunder när det gäller bildkalibrering. Att ringa en tekniker och fråga om denne har färgtemperaturmätare och om teknikern kan komma ut och kalibrera bilden resulterar nog i ett frågetecken från teknikern.

Det är bättre med en hemmapulare som har tid att gå igenom alla parametrar i lugn och ro.

Tjusiga bilder!

Postad 21 mars 2005 - 10:13

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Är du nöjd med svärta och dylikt med de inställningarna som du har fotat och lagt ut (gäller Brorsan).

Vad gäller originalvärdena så kan man väl köra reset så ändras det tillbaka till fabriksvärdena eller??

Själv har jag varit inne och tittat lite men jag fattar inte ett dugg vad alla de olika inställningarna är till för. Det jag är lite fundersam på är värdena för röd, grön och blå. Jag har köpt mig dve för att kalibrera tv:n och vad gäller färgjusteringen så har de prövat denna kalibrering i något av de senast numrena av hemmabio. Det skall tydligen komma fram ex sex blåa rektanglar när man har rätt blå inställd.....detta är dock omöjligt för mig. Jag ser bara en massa rektanglar med olika färger. Tips någon.

Sen undrar jag också om du har "kört in" din plasma (brorsan). Enligt vad jag har läst (vet ej om det stämmer) så bör man köra ungefär 200 timmar innan man har kontrast och ljusstyrka över nivå 50??.

Postad 21 mars 2005 - 10:28

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
6 blåa rektanglar handlar nog om att du ska kolla på dessa genom ett blåfilter som följer med OM MAN KÖPT DVE....
I alla fall ska dessa rektanglar få samma blåa nyans genom filtret, då är färgerna korrekta.

Postad 22 mars 2005 - 10:25

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Swesse!!

Är du upptagen eller vill du bli min husgud. *flinar*

Det fanns alltså en anledning till att tv-piratbågarna följde med skivan.

Redigerat av Unregistered32f0b602, 22 mars 2005 - 10:26.

Postad 23 mars 2005 - 09:54

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Är du nöjd med svärta och dylikt med de inställningarna som du har fotat och lagt ut (gäller Brorsan).

Vad gäller originalvärdena så kan man väl köra reset så ändras det tillbaka till fabriksvärdena eller??

Själv har jag varit inne och tittat lite men jag fattar inte ett dugg vad alla de olika inställningarna är till för. Det jag är lite fundersam på är värdena för röd, grön och blå. Jag har köpt mig dve för att kalibrera tv:n och vad gäller färgjusteringen så har de prövat denna kalibrering i något av de senast numrena av hemmabio. Det skall tydligen komma fram ex sex blåa rektanglar när man har rätt blå inställd.....detta är dock omöjligt för mig. Jag ser bara en massa rektanglar med olika färger. Tips någon.

Sen undrar jag också om du har "kört in" din plasma (brorsan). Enligt vad jag har läst (vet ej om det stämmer) så bör man köra ungefär 200 timmar innan man har kontrast och ljusstyrka över nivå 50??.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, svart är verkligen svart ;) Det enda som är anmärka på är att bilden är lite för kontrastrik för att vara helt perfekt, men det var det enda sättet att få till svärtan och gråskalorna riktigt bra.

Jag hade låga värden på kontrast och ljusstyrka dom första månaderna, även om jag inte riktigt tror på att det behövs någon inkörning av TVn...

EDIT: Är det ingen annan som har lust att fota sina inställningar?? Skulle vara kul att se om nån annan lyckats få till ännu bättre inställningar :)

Redigerat av brorsan, 23 mars 2005 - 10:21.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.